جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۹:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ 📽 آی گوسفند! Oh Sheep!. کارگردان: Gottfried Mentor مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 06:35, 22.4 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام محصول:۲۰۱۲. در حقیقت. ما همه بشر بودیم …. تا اینکه. نژاد. ارتباطمان را برید. مذهب. از یکدیگر جدایمان ساخت. سیاست. جامعه شناسی علامه ۱۷:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ ✅ چرخههای شوم تاریخ. 🖋 علی رضاقلی 📍آسیبهای موجود در کشور در حوزههای مختلف تا چه حد ریشه تاریخی دارند؟ برای پاسخ به سوالات موجود در موضوعات مرتبط با توسعه، مطالعه تاریخی چقدر میتواند راهگشا باشد؟ مطلب حاضر توضیح میدهد که مطالعه تحولات اجتماعی نیازمند درک عمیق تاریخی از آنها است و برای رسیدن به این درک، مطالعه تاریخ، به سطح تحلیل، تبیین و پیدا کردن بهترین پاسخها کمک میکند …🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ 🔸 جهان ایرانی ما. 🖋 رضا بابایی این روزها همه دربارۀ انقلاب و پیامدهای آن سخن میگویند یا مینویسند. تا آنجا که من دیدهام، بیشتر نقد و اعتراض میکنند تا مدح و ستایش؛ اما وقتی در فهرست اعتراضها و انتقادها مینگری، شگفتزده میشوی؛ زیرا هیچ عیبی در حکومت نمیبینی که بازتابی از واقعیتهای جاری و شایع در میان مردم نباشد. مردم، سیاستها و دولتمردان را به چیزهایی متهم میکنند که خود کموبیش به آن آلودهاند. شما در زندگی به چند ایرانی اعتماد کردهاید که از آن پشیمان نشدهاید؟ از هر ده ایرانی چند نفر را میشناسید که انصاف را بر زورگویی و حقیقت را بر منفعت و دیگری را بر خویشتن ترجیح دهد؟ مگر یک دختر جوان در کوچهها و خیابانهای ایران امنیت دارد که مردم کوچه و خیابان از حکومتشان توقع حمایت و مروت دارند؟ چند درصد از هشتاد میلیون ایرانی، منافع ملی را در پای منفعتهای جزئی و شخصی قربانی نمیکند که از حکومت میخواهیم چهارچشمی مراقب منافع ملی باشد؟ مگر ما همدیگر را کم دور میزنیم که از حاکمان توقع داریم با ما صاف و صادق باشند؟ تا امروز به چند ایرانی برخوردهاید که حاضر شده است یکی از چند شغل خود را رها کند تا جا برای جوانی بیکا ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ ▫️ دین از منظر ماکیاولی. 🖋 علی حاجی زاده. دانشجوی دکتری علوم سیاسی و روابط بین الملل ماکیاولی به نقش اجتماعی مذهب توجه خاصی دارد و آن را عامل یکپارچگی نظم سیاسی میداند. او در کتاب گفتارها چنین مینویسد:. هر دولتی که در آن ترس از خداوند وجود نداشته باشد محکوم به فناست …فردی چون ماکیاولی که زاده عصر رنسانس است، تمام ارزشها ی قرون وسطایی یک نظام اخلاقی مطلق را که به خواست خدا به وجود آمده و برای رسیدن به «بهترین» زندگی تجویز شدهاست، انکار میکند …منظور ماکیاولی از «فضیلت» همان مفهومی است که دست پروردههای آیین مسیحیت از آن توقع دارند، یعنی: شجاعت، شرافت، اطاعت از قانون و جز اینها که همان فضایل عهد باستان است که کلیسای مسیحی نیز آنها را به ارث برده، و همراه فضایل به اصطلاح «الهی» از قبیل ایمان، امید و عشق قسمتی از تعالیم اصلی مسیحیت را تشکیل دادهاست. از سوی دیگر هنگامی که ماکیاولی این نظر را پذیرا میشود که قدرت، در نفس خود غایت است، تصور کلی او از فضیلت دگرگون میشود؛. و در این حال ان اعمالی را فضیلت مندانه میشمارد که شهریار را برای حفظ قدرت خود توانا میسازد …در واقع از جمله بزرگترین اشتباهات ماکیاولی برخورد غیرعالمانه و غیرعاقلانه وی با مفهوم دین بود … ماکیاول معتق ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ 🔸 بی ….. ز. 🖋 محمد زینالی اناری تنبیه و آزردن کودکان و فلک کردن نوآموزان مکتبها در ایران در گذشته رواج داشت و تا همین اخیر هم چوب هایی که به صورت ترکهای و نازک بود، در منطقهی ما به آن شووی میگفتند، به دست و بال کودکان زده میشد. شووی در هوا صدای هوووو میداد و اصابت آن به بدن، کمر و آرنج درد سوزانی ایجاد میکرد. این تنبیه مختص انسان بود و ما اگر از این تنبیه بهره مند میشدیم، میتوانستیم حداقل افتخار کنیم که آدمیزاد هستیم …تنبیه حیوان با آدمیزاد فرق داشت و برای آن از چوبهای درشتی که به صورت کلفت، سفت و چابک بود استفاده میشد. این چوبها که ابزار دست هر چوپانی بود، برای راه یابی و مسیر دهی و کنترل حیوانات استفاده میشد. به این چوب در منطقهی ما «بیز» گفته میشود که به صورت ضربههای از پهلو و با نوک به حیوان زده میشد. وقتی با نوک آن و به پشت یا گردنش ضربه زده میشد، حیوان مجبور بود بدود یا بایستد …این ابزارهای چوپانی امروز به صورتهای دیگری در آمده و در جامعهی ما استفاده میشود. ابزار جای خود را به چیز دیگر داده است، اما تأثیری که میگذارد تقریبا مشابه است …نمونهی اصلی شوویهای امروزی، تکلیف اضافه به دانش آموز ... جامعه شناسی علامه ۲۳:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵ 🔸 وقتی واقعیت اجتماعی را نمیبینیم، زندگی مردم را به بازی میگیریم. ریحانه قبادی دانشجوی کارشناسی مددکاری اجتماعی. 💡 در یکی از مطالب اخیر، جوابیهای به یادداشتهای تابعیت بنده منتشر شد، ضمن سپاس از ایشان لازم میدانم من هم آماری را ارائه کنم …در این یادداشت اعلام شده بود بنا بر آمار وزارت کشور، تعداد ازدواجهای ثبت شده در چهارسال گذشته درخارج از ایران ۱۳۱۸۱ مورد بوده است و در داخل ایران ۴۸۹۴ مورد. ایشان نتیجه گرفته بودند که بر این اساس، پس تعداد مریم میرزاخانیها (که الان بعنوان نمادی برای قشر دارای تحصیلات بالا و آگاهی در انتخاب همسر خارجی از این اصطلاح استفاده میکنیم)، بیشتر است …دوست محترم، اصلیترین مساله همین است که یادمان میرود در کشور ما، آمارهای ثبتنشده همواره گویاتر از آمارهای ثبتشده بودهاند. شما با استناد به آمار ازدواجهای ثبت شده که تعداد ازدواج زنان ایرانی در خارج را بیشتر و در داخل کمتر نشان میدهد شروع به ندیدن جمعیت عظیمی میکنید که ازدواجهایشان ثبت رسمی نشده است …همانطور که در بحث کودک همسری، یکی از انتقادات به ناکارآمد بودن طرح این بود که این طرح نمیتواند جلوی ازدواجهای غیرثبت شده را بگیرد، در اینجا هم باید توجه کنیم که نداشتن مکانیزم قانونی کا ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵ 🔸 جهانهای موازی. 🖋 جواد کاشی نمیدانم چقدر نسبت به گذشته به دمکراسی در عرصه سیاست نزدیکتر شدهایم. اما اطمینان دارم در عرصه اجتماعی و فرهنگی خیلی دمکراتیکتریم. دمکراتیک شدن زندگی اجتماعی و فرهنگی به معنای واصل شدن به ایده برابری است. ما به جد در عرصه اجتماعی و فرهنگی به این برابری نزدیک شدهایم. دیگر هیچ چیز، هیچ چیز موجب نمیشود کسی از کس دیگر، برتر شمرده شود. هیچ کس از هیچ کس دیگر محترمتر نیست. هر کس موقعیتی متفاوت با دیگری دارد، اما موقعیتها نسبت به هم نسبت موازی دارند نه عمودی. دین داران، موقعیتی دارند، در کنار بیدینان. آنها آنچناناند و اینها اینچینین. ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵ ▫️ سلطهی رویکرد انگلیسی- آمریکایی بر کودکی در ایران 🖋 مریم شعبان (فعال حوزهی جامعهشناسی کودکی و حقوق کودک، دانشگاه تهران). یکی از موضوعهای اساسی در مطالعات کودکی به طور عام و «جامعه شناسی کودکی و حقوق کودک» به شکل خاص، تعیین رویکرد و موضع مطالعه است. لازم به ذکر است که، پیشروان حضور جامعه شناسی کودکی و حقوق کودک، فضای آکادمیک انگلستان، آمریکا و فرانسه هستند. انگلستان بر اساس تعلق به علوم تجربی با رویکرد آسیب شناسی، به مسائل و مشکلات مربوط به کودکان پرداخته است؛ و آمریکا بر اساس سنتهای مکتب شیکاگو، به دنبال «تفهیم» معنای ذهنی کنشگران عرصهی کودکی از جمله خود کودکان، والدین، معلمان، مسئولان و مدیران، بودهاند. فرانسه نیز در این بین، با رویکرد تاریخی، و توصیف تحولات تاریخی، به دنبال فهم روند و ساختار کودکی و حقوق کودک جامعه بوده است.. و اما با اختلاف زمانی قابل توجه، دههی اخیر، «دههی کودکی» در ایران است. دههی ۹۰ ه. ش، اوج تحولات فکری و فرهنگی نسبت به کودک و کودکی در ایران بوده و هست. اما تحلیلی جامع از مطالعات علمی و اقدامات اجرایی، نشان میدهد که عرصهی مطالعات کودک و کودکی، به شناسایی مسائل و آسیبهای کودکان، تفهیم معنای ذهنی بزرگ ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵ 🔸 و تامین اجتماعی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ دولت. 👤 سخنران: دکتر یاسر باقری 🗓 چهارشنبه، ۱۷ بهمن ۹۷، ساعت ۱۰. 📌 موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵ 🔻 «دمو ||×××|| کراسی». 🖋 مهدی تدینی.. تعریف شما از از «دموکراسی» چیست؟ تشکیل پارلمان؟ انتخابات و صندوق رأی؟ رئیسجمهور و کابینههای پارلمانی؟ مشارکت سیاسی مردم در تعیین دولتمردان؟ میتوان تعاریف ساختاری دقیقی از دموکراسی و نظام دموکراتیک ارائه داد. اما اگر بخواهیم روح دموکراسی را تعریف کنیم باید از این تعاریف و توصیفات صوری کمی فاصله بگیریم و به جوهر دموکراسی برسیم …بیشمارند نظامهای به ظاهر دموکراتیکی که مرتب انواع انتخابات را در سطوح مختلف برگزار میکنند اما در نهایت بخش بزرگی از شهروندان آن کشور بهتر از همه میدانند که آنچه بر آنها حاکم است دموکراسی نیست. چگونه میتوان این مشکل را به گونهای قابل فهم بیان و صورتبندی کرد؟ چه اتفاقی در این نظامها رخ میدهد که دموکراسی در آنها به ظاهر برقرار است اما در باطن دموکراتیک نیستند؟. دموکراسی در واقع نوعی دستگاه است: «دستگاه انتقال نیرو»، مانند دستگاهی که نیرو را از موتور به چرخها منتقل میکند. ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ 🔹 انقلاب علیه خود؟. 🖋 احمد زیدابادی ✍بزرگترین تراژدی انقلابها این است که به گونهای دیالکتیکی علیه خود عمل میکنند. از نگاه من، انقلاب سال ۵۷ علتهای فراوانی داشت، اما مهمترین علت آن، طغیان برخی طبقات اجتماعی علیه شبهمدرنیزاسیون پرشتاب حکومت پهلوی در دهۀ ۵۰ خورشیدی بود. در حقیقت، بسیاری از اقشار ایرانی در برابر سرعت شبهمدرنیزاسیون، هویت خود را در معرض خطر و تهدید دیدند و برای مقابله با این وضع، به نیروهای حافظ سنت پناه بردند …✍نیروی حافظ سنت، روحانیت بود. دیگر نیروهایی که در پیروزی انقلاب سهیم بودند، خواسته یا ناخواسته به خدمت آن درآمدند. از همین رو هنگامی که این دسته از نیروها در مقابل روحانیت قد علم کردند، تقریبا به راحتی همگی از گردونۀ قدرت و حتی حیات سیاسی و فیزیکی حذف شدند. با این حساب، به نظر من مهمترین هدف انقلاب، حفظ سنت و تقویت جلوههای ایمنزای آن در برابر طوفان شبهتجدد و یا حتی خود تجدد بود. این هدف اما تا چه اندازه تحقق یافته است؟. ✍گشت و گذاری در هر محلهای از شهرهای بزرگ و کوچک و حتی روستاها و گوش سپردن به علایق جوانان و توجه به سبک زندگی و آرزوهای آنها، به این پرسش به روشنی پاسخ میدهد. در واقع خاستگاه ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ 🔸 زنان ایرانی ازدواج کرده با مردان غیرایرانی خوشبختند؟. 🖋 ریحانه قبادی دانشجوی کارشناسی مددکاریاجتماعی. آقای میدری معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اظهارات خود بیان کردند: «درباره ازدواج زنان ایران با مردان غیر ایرانی پرسشنامه هایی در استانهای مختلف ارائه کردیم تا از ابعاد مختلف به این موضوع بپرداریم. در این میان مشخص شد خیلی از ازدواجها پایدار بوده و لزوما زنان ایرانی از روی فقر و ناچاری با مردان غیرایرانی ازدواج نکرده بودند. در این تحقیق مشخص شد همسران عدهای از آنها تحصیلکرده بوده، زندگی خوبی دارند و در این بین عدهای نیز از سر فقر و اجبار تن به ازدواج با مرد غیرایرانی دادهاند.» (خبرگزاری ایرنا). حال ما میخواهیم به مرام علمی متوسل شویم و به پژوهشی که مشخصا به «بررسی مقایسهای رصایتمندی زناشویی بین زنان ایرانی ازدواج کرده با مردان ایرانی و غیر ایرانی» پرداخته است رجوع کنیم تا ببینیم نتیجه این پژوهش اجتماعی هم مدعای آقای میدری را اثبات میکند یا خیر. این پژوهش در سال ۹۱ در فصلنامهی علمی-پژوهشی جامعهشناسی زنان، سال سوم، شماره دوم چاپ شدهاست و در سایت نورمگز قابل دسترسی و مطالعه است. اکنون خلاصهای از عبارتهای آن را بخوانیم:. «امروزه بد ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ ✅ اعتراض علیه فساد. 🖋 آزاده شعبانی 📍 فساد دولتی، حذف مخالفان و افزایش سن بازنشستگی انگیزههای تازهترین موج اعتراضی در روسیه است. دولت روسیه در پی افزایش سن بازنشستگی زنان از ۵۵ به ۶۰ سال و مردان از ۶۰ به ۶۵ سال است. اما از آنجایی که سن امید به زندگی در میان مردان ۶۶ سال است، این تصمیم دولت روسیه علاوه بر فساد مسئولان دولتی و حذف مخالفان، زمینه شکلگیری موج تازهای از اعتراضهای مردمی و سراسری را فراهم کرده است. دهها هزار نفر از مردم روسیه طی ماههای اخیر در سراسر کشور در تجمعات اعتراضی حضور یافتهاند. انگشت اشاره رهبران جنبشهای اعتراضی در روسیه رو…. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ 💠شاخص ادراک ۲۰۱۸.. 💡 شمایید اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۶:۴۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ ▫️ بی تابعیتی مادر ایرانیها یک تبعیض جنسیتی است. 🖋قمر تکاوران کارشناسی ارشد علوم اجتماعی از دانشگاه تهران. 🔸 پاسخ به یادداشتهای اخیر ریحانه قبادی در مورد لایحه اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی. 📌اخیرا ریحانه قبادی سلسله یادداشتهای در نقد لایحه اعطای تابعیت به مادر ایرانیها نوشته که در شبکههای اجتماعی دست به دست میشود. من از این جهت که بیش از یک سال است در این مورد پژوهش میکنم بر خود واجب دانستم که نکاتی را جواب ادعاهای نادرست ایشان بیان کنم …📌خانم قبادی ادعا کردهاند که زیرساختهای مالی مقتضی برای اعطای تابعیت به مادر ایرانیها وجود ندارد. باید عرض کنم سال ۱۳۹۱ مصوبه مجلس در این خصوص به خاطر مشخص نبودن منبع مالی آن از طرف شورای نگهبان رد شد اما آنچه که در مورد لایحه فعلی قابل توجه است این است که این لایحه دولت است و وقتی لایحهای از طرف دولت به مجلس ارائه میشود، منابع تامین مالی آن حتما مورد توجه قرار میگیرد. این دقیقا تفاوت طرح مجلس با لایحه دولت است. 📌خانم قبادی در مورد حقوق بشر صحبت کردند و دغدغه حقوق زنان. آیا نمیدانید که عدم انتقال تابعیت از مادر یک تبعیض جنسیتی است یا شما قائل به برابری جنسیتی نیستی ... جامعه شناسی علامه ۰۱:۱۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ ✅ عارضهای به نام تودرتویی نهادی 🖋 علی دینی ترکمانی (عضو هیئتعلمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی). 📍 برنامهریزی بهصورت مدون از زمان تشکیل اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شد، اما اگر در روندی تاریخی موضوع را بررسی کنیم، قدمت برنامهریزی به زمان تشکیل دولت-ملت برمیگردد که هر دولتمردی به منظور اداره جامعه به نحوی که بهترین نتیجه را از نظر حاکمیت داخلی برای او به همراه بیاورد، به فکر برنامهریزی افتاد. همینطور در شرایطی که در سطح منطقهای و جهانی رقابتهایی وجود داشت، کشورها با هدف کسب قدرت برتر و هژمونیک در سطح منطقهای و جهانی برنامهریزی را در پیش گرفتند. این نوشته از تارنمای انگاره Engare. Net برداشته شدهاست.. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳ 🔸 اسلامی در از چه دردهایی رنج میبرد؟. 🖋 مجتبی حسینی.. 🔹 انقلاب اسلامی ۴۰ ساله شد دوران طفولیت و کودکی و نوجوانی و جوانی را با همه مسائل و مصایب، تندرویها و کندرویها و کامیابیها و ناکامیها پشت سرگذاشت و به سن پختگی رسید. اما پرسش کلیدی اینجاست که اگر انقلاب را به مثابه انسانی چهل ساله فرض کنیم، آیا این فرد ۴۰ ساله، سالم و سلامت است یا از دردهایی، رنج میبرد؟. 🔹اگر انقلاب برای ریشهکن کردن فقر، فساد، تبعیض، رشوه، فساد، تجاوز، نفاق، ریا، حسد، تزویر، احتکار و … بوده که هنوز هم که هنوز است این سیئات اجتماعی وجود دارد. و اگر انقلاب شد تا فاصله طبقاتی اهالی جوادیه و مسگرآباد و زاغهنشینان پل سیمان را با کاخنشینان فرمانیه و نیاوران از بین ببرد که این مرض، هنوز درمان نشده که حتی ریشه هم، دوانده و سلولهایش را در کالبد جامعه ایرانی تکثیر کرده است …🔹پس اگر انقلاب اسلامی با خدمتها و خیانتهایی که دیده به ۴۰ سالگی رسیده و به حکم لسانالغیب شیرازی که گفته «کهای صوفی شراب آنگه شود صاف/ که در شیشه بماند اربعینی» آیا هنوز صاف و زلال و شفاف است و یا اینکه از دردهایی رنج میبرد؟. 🔹هیچ وجدان بیدار و منصفی نیست که بگوید همه چیز گل و بلبل است و دردی وجود ندارد، مگر آنانی که از در ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳ 🎞 مکانیسم مبارزه با در آمریکا چگونه است؟.. 💡 شمایید مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 04:46, 5.8 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۱:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳ 🔸 خشونت و آزار جنسی کودکان. 🖋 مریم شعبان -- فعال حوزهی جامعه شناسی کودکی و حقوق کودک، دانشگاه تهران. مسألهی اصلی ستایش، آتنا، بنیتا، اهورا و هزاران کودک دیگر قربانی نیستند. بلکه این موارد، نشانههای مسأله یا تبعات نمایان آنند. مسأله فضا و بستر اجتماعی فرهنگی ماست. مسأله جامعه بیمار ماست.. امروزه، کنترل غرایز توسط نظام ایدئولوژیک منجر به انباشت انرژی لیبیدوی و عدم تخلیه آن میشود. این بانک انرژی لیبیدو در تداوم تبلیغات اروتیک توسط صنعت فرهنگ (تبلیغات و پیامهای سکسی) روز به روز بیشتر و بیشتر میشود در چنین حالتی غریزه مرگ و غریزه زندگی به عنوان دو کانال تخلیهی انرژی لیبیدو، شروع به فعالیت میکنند.. در تداوم فعالیت غریزه زندگی، افراد روزبهروز مصرفگراتر میشوند و در تداوم غریزه مرگ، خشونت گسترش مییابد که این خشونت میتواند معطوف به خود (مازوخیست) یا معطوف به دیگری (سادیسم) باشد. در نتیجه شاهد رشد خودآزاری (مثل تیغ بازی دختران دبیرستانی، دگرآزاری)، خودکشی و دگرکشی خواهیم بود. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳ 🔸 عرض خود میبری و زحمت ما میداری. 🖋 امیررضا عبدلی ✏️فرض کنید حکومتی اعلام کند که برای حفظ ثبات و یکپارچگی مملکت مقرر شده است آب همیشه و همه جا دقیقا در صد درجۀ سانتیگراد به جوش بیاید. در حالی که نقطۀ جوش آب در تابستان و زمستان، و در قلۀ کوه و عمق چاه یکسان نیست و به فشار هوای محیط بستگی دارد.. ✏️بخشنامۀ حکومتی لازم الاجراست؛ ولی نه برای مولکولهای آب که کسی نمیتواند مجازاتشان کند. با این حال آیا این بخشنامه تأثیری بر زندگی مردم دارد؟ بله. قطعا زندگی را سختتر خواهد کرد. اگر خدای ناکرده آب کسی در درجۀ قانونی نجوشید، خون حکومت از خودسری و یاغیگری او به جوش خواهد آمد.. ✏️این گونه دستورات و بخشنامههای خلاف واقع، یک تأثیر مهم دارند: مردم را ناچار به گزارش خلاف و دروغ میکنند. و ایرانیها از دیرباز میدانستند دروغ به اندازۀ خشکسالی فاجعه است؛ اما چارهای از آن نداشتند.. ... ‹ 15 16 17 18 19 20 21 ›
جامعه شناسی علامه ۱۹:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ 📽 آی گوسفند! Oh Sheep!. کارگردان: Gottfried Mentor مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 06:35, 22.4 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام محصول:۲۰۱۲. در حقیقت. ما همه بشر بودیم …. تا اینکه. نژاد. ارتباطمان را برید. مذهب. از یکدیگر جدایمان ساخت. سیاست.
جامعه شناسی علامه ۱۷:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ ✅ چرخههای شوم تاریخ. 🖋 علی رضاقلی 📍آسیبهای موجود در کشور در حوزههای مختلف تا چه حد ریشه تاریخی دارند؟ برای پاسخ به سوالات موجود در موضوعات مرتبط با توسعه، مطالعه تاریخی چقدر میتواند راهگشا باشد؟ مطلب حاضر توضیح میدهد که مطالعه تحولات اجتماعی نیازمند درک عمیق تاریخی از آنها است و برای رسیدن به این درک، مطالعه تاریخ، به سطح تحلیل، تبیین و پیدا کردن بهترین پاسخها کمک میکند …🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ 🔸 جهان ایرانی ما. 🖋 رضا بابایی این روزها همه دربارۀ انقلاب و پیامدهای آن سخن میگویند یا مینویسند. تا آنجا که من دیدهام، بیشتر نقد و اعتراض میکنند تا مدح و ستایش؛ اما وقتی در فهرست اعتراضها و انتقادها مینگری، شگفتزده میشوی؛ زیرا هیچ عیبی در حکومت نمیبینی که بازتابی از واقعیتهای جاری و شایع در میان مردم نباشد. مردم، سیاستها و دولتمردان را به چیزهایی متهم میکنند که خود کموبیش به آن آلودهاند. شما در زندگی به چند ایرانی اعتماد کردهاید که از آن پشیمان نشدهاید؟ از هر ده ایرانی چند نفر را میشناسید که انصاف را بر زورگویی و حقیقت را بر منفعت و دیگری را بر خویشتن ترجیح دهد؟ مگر یک دختر جوان در کوچهها و خیابانهای ایران امنیت دارد که مردم کوچه و خیابان از حکومتشان توقع حمایت و مروت دارند؟ چند درصد از هشتاد میلیون ایرانی، منافع ملی را در پای منفعتهای جزئی و شخصی قربانی نمیکند که از حکومت میخواهیم چهارچشمی مراقب منافع ملی باشد؟ مگر ما همدیگر را کم دور میزنیم که از حاکمان توقع داریم با ما صاف و صادق باشند؟ تا امروز به چند ایرانی برخوردهاید که حاضر شده است یکی از چند شغل خود را رها کند تا جا برای جوانی بیکا ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ ▫️ دین از منظر ماکیاولی. 🖋 علی حاجی زاده. دانشجوی دکتری علوم سیاسی و روابط بین الملل ماکیاولی به نقش اجتماعی مذهب توجه خاصی دارد و آن را عامل یکپارچگی نظم سیاسی میداند. او در کتاب گفتارها چنین مینویسد:. هر دولتی که در آن ترس از خداوند وجود نداشته باشد محکوم به فناست …فردی چون ماکیاولی که زاده عصر رنسانس است، تمام ارزشها ی قرون وسطایی یک نظام اخلاقی مطلق را که به خواست خدا به وجود آمده و برای رسیدن به «بهترین» زندگی تجویز شدهاست، انکار میکند …منظور ماکیاولی از «فضیلت» همان مفهومی است که دست پروردههای آیین مسیحیت از آن توقع دارند، یعنی: شجاعت، شرافت، اطاعت از قانون و جز اینها که همان فضایل عهد باستان است که کلیسای مسیحی نیز آنها را به ارث برده، و همراه فضایل به اصطلاح «الهی» از قبیل ایمان، امید و عشق قسمتی از تعالیم اصلی مسیحیت را تشکیل دادهاست. از سوی دیگر هنگامی که ماکیاولی این نظر را پذیرا میشود که قدرت، در نفس خود غایت است، تصور کلی او از فضیلت دگرگون میشود؛. و در این حال ان اعمالی را فضیلت مندانه میشمارد که شهریار را برای حفظ قدرت خود توانا میسازد …در واقع از جمله بزرگترین اشتباهات ماکیاولی برخورد غیرعالمانه و غیرعاقلانه وی با مفهوم دین بود … ماکیاول معتق ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ 🔸 بی ….. ز. 🖋 محمد زینالی اناری تنبیه و آزردن کودکان و فلک کردن نوآموزان مکتبها در ایران در گذشته رواج داشت و تا همین اخیر هم چوب هایی که به صورت ترکهای و نازک بود، در منطقهی ما به آن شووی میگفتند، به دست و بال کودکان زده میشد. شووی در هوا صدای هوووو میداد و اصابت آن به بدن، کمر و آرنج درد سوزانی ایجاد میکرد. این تنبیه مختص انسان بود و ما اگر از این تنبیه بهره مند میشدیم، میتوانستیم حداقل افتخار کنیم که آدمیزاد هستیم …تنبیه حیوان با آدمیزاد فرق داشت و برای آن از چوبهای درشتی که به صورت کلفت، سفت و چابک بود استفاده میشد. این چوبها که ابزار دست هر چوپانی بود، برای راه یابی و مسیر دهی و کنترل حیوانات استفاده میشد. به این چوب در منطقهی ما «بیز» گفته میشود که به صورت ضربههای از پهلو و با نوک به حیوان زده میشد. وقتی با نوک آن و به پشت یا گردنش ضربه زده میشد، حیوان مجبور بود بدود یا بایستد …این ابزارهای چوپانی امروز به صورتهای دیگری در آمده و در جامعهی ما استفاده میشود. ابزار جای خود را به چیز دیگر داده است، اما تأثیری که میگذارد تقریبا مشابه است …نمونهی اصلی شوویهای امروزی، تکلیف اضافه به دانش آموز ...
جامعه شناسی علامه ۲۳:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵ 🔸 وقتی واقعیت اجتماعی را نمیبینیم، زندگی مردم را به بازی میگیریم. ریحانه قبادی دانشجوی کارشناسی مددکاری اجتماعی. 💡 در یکی از مطالب اخیر، جوابیهای به یادداشتهای تابعیت بنده منتشر شد، ضمن سپاس از ایشان لازم میدانم من هم آماری را ارائه کنم …در این یادداشت اعلام شده بود بنا بر آمار وزارت کشور، تعداد ازدواجهای ثبت شده در چهارسال گذشته درخارج از ایران ۱۳۱۸۱ مورد بوده است و در داخل ایران ۴۸۹۴ مورد. ایشان نتیجه گرفته بودند که بر این اساس، پس تعداد مریم میرزاخانیها (که الان بعنوان نمادی برای قشر دارای تحصیلات بالا و آگاهی در انتخاب همسر خارجی از این اصطلاح استفاده میکنیم)، بیشتر است …دوست محترم، اصلیترین مساله همین است که یادمان میرود در کشور ما، آمارهای ثبتنشده همواره گویاتر از آمارهای ثبتشده بودهاند. شما با استناد به آمار ازدواجهای ثبت شده که تعداد ازدواج زنان ایرانی در خارج را بیشتر و در داخل کمتر نشان میدهد شروع به ندیدن جمعیت عظیمی میکنید که ازدواجهایشان ثبت رسمی نشده است …همانطور که در بحث کودک همسری، یکی از انتقادات به ناکارآمد بودن طرح این بود که این طرح نمیتواند جلوی ازدواجهای غیرثبت شده را بگیرد، در اینجا هم باید توجه کنیم که نداشتن مکانیزم قانونی کا ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵ 🔸 جهانهای موازی. 🖋 جواد کاشی نمیدانم چقدر نسبت به گذشته به دمکراسی در عرصه سیاست نزدیکتر شدهایم. اما اطمینان دارم در عرصه اجتماعی و فرهنگی خیلی دمکراتیکتریم. دمکراتیک شدن زندگی اجتماعی و فرهنگی به معنای واصل شدن به ایده برابری است. ما به جد در عرصه اجتماعی و فرهنگی به این برابری نزدیک شدهایم. دیگر هیچ چیز، هیچ چیز موجب نمیشود کسی از کس دیگر، برتر شمرده شود. هیچ کس از هیچ کس دیگر محترمتر نیست. هر کس موقعیتی متفاوت با دیگری دارد، اما موقعیتها نسبت به هم نسبت موازی دارند نه عمودی. دین داران، موقعیتی دارند، در کنار بیدینان. آنها آنچناناند و اینها اینچینین. ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵ ▫️ سلطهی رویکرد انگلیسی- آمریکایی بر کودکی در ایران 🖋 مریم شعبان (فعال حوزهی جامعهشناسی کودکی و حقوق کودک، دانشگاه تهران). یکی از موضوعهای اساسی در مطالعات کودکی به طور عام و «جامعه شناسی کودکی و حقوق کودک» به شکل خاص، تعیین رویکرد و موضع مطالعه است. لازم به ذکر است که، پیشروان حضور جامعه شناسی کودکی و حقوق کودک، فضای آکادمیک انگلستان، آمریکا و فرانسه هستند. انگلستان بر اساس تعلق به علوم تجربی با رویکرد آسیب شناسی، به مسائل و مشکلات مربوط به کودکان پرداخته است؛ و آمریکا بر اساس سنتهای مکتب شیکاگو، به دنبال «تفهیم» معنای ذهنی کنشگران عرصهی کودکی از جمله خود کودکان، والدین، معلمان، مسئولان و مدیران، بودهاند. فرانسه نیز در این بین، با رویکرد تاریخی، و توصیف تحولات تاریخی، به دنبال فهم روند و ساختار کودکی و حقوق کودک جامعه بوده است.. و اما با اختلاف زمانی قابل توجه، دههی اخیر، «دههی کودکی» در ایران است. دههی ۹۰ ه. ش، اوج تحولات فکری و فرهنگی نسبت به کودک و کودکی در ایران بوده و هست. اما تحلیلی جامع از مطالعات علمی و اقدامات اجرایی، نشان میدهد که عرصهی مطالعات کودک و کودکی، به شناسایی مسائل و آسیبهای کودکان، تفهیم معنای ذهنی بزرگ ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵ 🔸 و تامین اجتماعی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ دولت. 👤 سخنران: دکتر یاسر باقری 🗓 چهارشنبه، ۱۷ بهمن ۹۷، ساعت ۱۰. 📌 موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵ 🔻 «دمو ||×××|| کراسی». 🖋 مهدی تدینی.. تعریف شما از از «دموکراسی» چیست؟ تشکیل پارلمان؟ انتخابات و صندوق رأی؟ رئیسجمهور و کابینههای پارلمانی؟ مشارکت سیاسی مردم در تعیین دولتمردان؟ میتوان تعاریف ساختاری دقیقی از دموکراسی و نظام دموکراتیک ارائه داد. اما اگر بخواهیم روح دموکراسی را تعریف کنیم باید از این تعاریف و توصیفات صوری کمی فاصله بگیریم و به جوهر دموکراسی برسیم …بیشمارند نظامهای به ظاهر دموکراتیکی که مرتب انواع انتخابات را در سطوح مختلف برگزار میکنند اما در نهایت بخش بزرگی از شهروندان آن کشور بهتر از همه میدانند که آنچه بر آنها حاکم است دموکراسی نیست. چگونه میتوان این مشکل را به گونهای قابل فهم بیان و صورتبندی کرد؟ چه اتفاقی در این نظامها رخ میدهد که دموکراسی در آنها به ظاهر برقرار است اما در باطن دموکراتیک نیستند؟. دموکراسی در واقع نوعی دستگاه است: «دستگاه انتقال نیرو»، مانند دستگاهی که نیرو را از موتور به چرخها منتقل میکند. ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ 🔹 انقلاب علیه خود؟. 🖋 احمد زیدابادی ✍بزرگترین تراژدی انقلابها این است که به گونهای دیالکتیکی علیه خود عمل میکنند. از نگاه من، انقلاب سال ۵۷ علتهای فراوانی داشت، اما مهمترین علت آن، طغیان برخی طبقات اجتماعی علیه شبهمدرنیزاسیون پرشتاب حکومت پهلوی در دهۀ ۵۰ خورشیدی بود. در حقیقت، بسیاری از اقشار ایرانی در برابر سرعت شبهمدرنیزاسیون، هویت خود را در معرض خطر و تهدید دیدند و برای مقابله با این وضع، به نیروهای حافظ سنت پناه بردند …✍نیروی حافظ سنت، روحانیت بود. دیگر نیروهایی که در پیروزی انقلاب سهیم بودند، خواسته یا ناخواسته به خدمت آن درآمدند. از همین رو هنگامی که این دسته از نیروها در مقابل روحانیت قد علم کردند، تقریبا به راحتی همگی از گردونۀ قدرت و حتی حیات سیاسی و فیزیکی حذف شدند. با این حساب، به نظر من مهمترین هدف انقلاب، حفظ سنت و تقویت جلوههای ایمنزای آن در برابر طوفان شبهتجدد و یا حتی خود تجدد بود. این هدف اما تا چه اندازه تحقق یافته است؟. ✍گشت و گذاری در هر محلهای از شهرهای بزرگ و کوچک و حتی روستاها و گوش سپردن به علایق جوانان و توجه به سبک زندگی و آرزوهای آنها، به این پرسش به روشنی پاسخ میدهد. در واقع خاستگاه ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ 🔸 زنان ایرانی ازدواج کرده با مردان غیرایرانی خوشبختند؟. 🖋 ریحانه قبادی دانشجوی کارشناسی مددکاریاجتماعی. آقای میدری معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اظهارات خود بیان کردند: «درباره ازدواج زنان ایران با مردان غیر ایرانی پرسشنامه هایی در استانهای مختلف ارائه کردیم تا از ابعاد مختلف به این موضوع بپرداریم. در این میان مشخص شد خیلی از ازدواجها پایدار بوده و لزوما زنان ایرانی از روی فقر و ناچاری با مردان غیرایرانی ازدواج نکرده بودند. در این تحقیق مشخص شد همسران عدهای از آنها تحصیلکرده بوده، زندگی خوبی دارند و در این بین عدهای نیز از سر فقر و اجبار تن به ازدواج با مرد غیرایرانی دادهاند.» (خبرگزاری ایرنا). حال ما میخواهیم به مرام علمی متوسل شویم و به پژوهشی که مشخصا به «بررسی مقایسهای رصایتمندی زناشویی بین زنان ایرانی ازدواج کرده با مردان ایرانی و غیر ایرانی» پرداخته است رجوع کنیم تا ببینیم نتیجه این پژوهش اجتماعی هم مدعای آقای میدری را اثبات میکند یا خیر. این پژوهش در سال ۹۱ در فصلنامهی علمی-پژوهشی جامعهشناسی زنان، سال سوم، شماره دوم چاپ شدهاست و در سایت نورمگز قابل دسترسی و مطالعه است. اکنون خلاصهای از عبارتهای آن را بخوانیم:. «امروزه بد ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ ✅ اعتراض علیه فساد. 🖋 آزاده شعبانی 📍 فساد دولتی، حذف مخالفان و افزایش سن بازنشستگی انگیزههای تازهترین موج اعتراضی در روسیه است. دولت روسیه در پی افزایش سن بازنشستگی زنان از ۵۵ به ۶۰ سال و مردان از ۶۰ به ۶۵ سال است. اما از آنجایی که سن امید به زندگی در میان مردان ۶۶ سال است، این تصمیم دولت روسیه علاوه بر فساد مسئولان دولتی و حذف مخالفان، زمینه شکلگیری موج تازهای از اعتراضهای مردمی و سراسری را فراهم کرده است. دهها هزار نفر از مردم روسیه طی ماههای اخیر در سراسر کشور در تجمعات اعتراضی حضور یافتهاند. انگشت اشاره رهبران جنبشهای اعتراضی در روسیه رو…. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ 💠شاخص ادراک ۲۰۱۸.. 💡 شمایید اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۶:۴۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ ▫️ بی تابعیتی مادر ایرانیها یک تبعیض جنسیتی است. 🖋قمر تکاوران کارشناسی ارشد علوم اجتماعی از دانشگاه تهران. 🔸 پاسخ به یادداشتهای اخیر ریحانه قبادی در مورد لایحه اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی. 📌اخیرا ریحانه قبادی سلسله یادداشتهای در نقد لایحه اعطای تابعیت به مادر ایرانیها نوشته که در شبکههای اجتماعی دست به دست میشود. من از این جهت که بیش از یک سال است در این مورد پژوهش میکنم بر خود واجب دانستم که نکاتی را جواب ادعاهای نادرست ایشان بیان کنم …📌خانم قبادی ادعا کردهاند که زیرساختهای مالی مقتضی برای اعطای تابعیت به مادر ایرانیها وجود ندارد. باید عرض کنم سال ۱۳۹۱ مصوبه مجلس در این خصوص به خاطر مشخص نبودن منبع مالی آن از طرف شورای نگهبان رد شد اما آنچه که در مورد لایحه فعلی قابل توجه است این است که این لایحه دولت است و وقتی لایحهای از طرف دولت به مجلس ارائه میشود، منابع تامین مالی آن حتما مورد توجه قرار میگیرد. این دقیقا تفاوت طرح مجلس با لایحه دولت است. 📌خانم قبادی در مورد حقوق بشر صحبت کردند و دغدغه حقوق زنان. آیا نمیدانید که عدم انتقال تابعیت از مادر یک تبعیض جنسیتی است یا شما قائل به برابری جنسیتی نیستی ...
جامعه شناسی علامه ۰۱:۱۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ ✅ عارضهای به نام تودرتویی نهادی 🖋 علی دینی ترکمانی (عضو هیئتعلمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی). 📍 برنامهریزی بهصورت مدون از زمان تشکیل اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شد، اما اگر در روندی تاریخی موضوع را بررسی کنیم، قدمت برنامهریزی به زمان تشکیل دولت-ملت برمیگردد که هر دولتمردی به منظور اداره جامعه به نحوی که بهترین نتیجه را از نظر حاکمیت داخلی برای او به همراه بیاورد، به فکر برنامهریزی افتاد. همینطور در شرایطی که در سطح منطقهای و جهانی رقابتهایی وجود داشت، کشورها با هدف کسب قدرت برتر و هژمونیک در سطح منطقهای و جهانی برنامهریزی را در پیش گرفتند. این نوشته از تارنمای انگاره Engare. Net برداشته شدهاست.. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳ 🔸 اسلامی در از چه دردهایی رنج میبرد؟. 🖋 مجتبی حسینی.. 🔹 انقلاب اسلامی ۴۰ ساله شد دوران طفولیت و کودکی و نوجوانی و جوانی را با همه مسائل و مصایب، تندرویها و کندرویها و کامیابیها و ناکامیها پشت سرگذاشت و به سن پختگی رسید. اما پرسش کلیدی اینجاست که اگر انقلاب را به مثابه انسانی چهل ساله فرض کنیم، آیا این فرد ۴۰ ساله، سالم و سلامت است یا از دردهایی، رنج میبرد؟. 🔹اگر انقلاب برای ریشهکن کردن فقر، فساد، تبعیض، رشوه، فساد، تجاوز، نفاق، ریا، حسد، تزویر، احتکار و … بوده که هنوز هم که هنوز است این سیئات اجتماعی وجود دارد. و اگر انقلاب شد تا فاصله طبقاتی اهالی جوادیه و مسگرآباد و زاغهنشینان پل سیمان را با کاخنشینان فرمانیه و نیاوران از بین ببرد که این مرض، هنوز درمان نشده که حتی ریشه هم، دوانده و سلولهایش را در کالبد جامعه ایرانی تکثیر کرده است …🔹پس اگر انقلاب اسلامی با خدمتها و خیانتهایی که دیده به ۴۰ سالگی رسیده و به حکم لسانالغیب شیرازی که گفته «کهای صوفی شراب آنگه شود صاف/ که در شیشه بماند اربعینی» آیا هنوز صاف و زلال و شفاف است و یا اینکه از دردهایی رنج میبرد؟. 🔹هیچ وجدان بیدار و منصفی نیست که بگوید همه چیز گل و بلبل است و دردی وجود ندارد، مگر آنانی که از در ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳ 🎞 مکانیسم مبارزه با در آمریکا چگونه است؟.. 💡 شمایید مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 04:46, 5.8 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۱:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳ 🔸 خشونت و آزار جنسی کودکان. 🖋 مریم شعبان -- فعال حوزهی جامعه شناسی کودکی و حقوق کودک، دانشگاه تهران. مسألهی اصلی ستایش، آتنا، بنیتا، اهورا و هزاران کودک دیگر قربانی نیستند. بلکه این موارد، نشانههای مسأله یا تبعات نمایان آنند. مسأله فضا و بستر اجتماعی فرهنگی ماست. مسأله جامعه بیمار ماست.. امروزه، کنترل غرایز توسط نظام ایدئولوژیک منجر به انباشت انرژی لیبیدوی و عدم تخلیه آن میشود. این بانک انرژی لیبیدو در تداوم تبلیغات اروتیک توسط صنعت فرهنگ (تبلیغات و پیامهای سکسی) روز به روز بیشتر و بیشتر میشود در چنین حالتی غریزه مرگ و غریزه زندگی به عنوان دو کانال تخلیهی انرژی لیبیدو، شروع به فعالیت میکنند.. در تداوم فعالیت غریزه زندگی، افراد روزبهروز مصرفگراتر میشوند و در تداوم غریزه مرگ، خشونت گسترش مییابد که این خشونت میتواند معطوف به خود (مازوخیست) یا معطوف به دیگری (سادیسم) باشد. در نتیجه شاهد رشد خودآزاری (مثل تیغ بازی دختران دبیرستانی، دگرآزاری)، خودکشی و دگرکشی خواهیم بود. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳ 🔸 عرض خود میبری و زحمت ما میداری. 🖋 امیررضا عبدلی ✏️فرض کنید حکومتی اعلام کند که برای حفظ ثبات و یکپارچگی مملکت مقرر شده است آب همیشه و همه جا دقیقا در صد درجۀ سانتیگراد به جوش بیاید. در حالی که نقطۀ جوش آب در تابستان و زمستان، و در قلۀ کوه و عمق چاه یکسان نیست و به فشار هوای محیط بستگی دارد.. ✏️بخشنامۀ حکومتی لازم الاجراست؛ ولی نه برای مولکولهای آب که کسی نمیتواند مجازاتشان کند. با این حال آیا این بخشنامه تأثیری بر زندگی مردم دارد؟ بله. قطعا زندگی را سختتر خواهد کرد. اگر خدای ناکرده آب کسی در درجۀ قانونی نجوشید، خون حکومت از خودسری و یاغیگری او به جوش خواهد آمد.. ✏️این گونه دستورات و بخشنامههای خلاف واقع، یک تأثیر مهم دارند: مردم را ناچار به گزارش خلاف و دروغ میکنند. و ایرانیها از دیرباز میدانستند دروغ به اندازۀ خشکسالی فاجعه است؛ اما چارهای از آن نداشتند.. ...