جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۰۸:۵۹ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ ⁉️ متنی که چند روز پیش در کانال منتشر شد، بخشهایی بیشتر از متن اصلی جناب مطهری داشت که جوابیه ایشان در ادامه آمدهاست🔻🔻🔻 ‼️ توضیح ضروری درباره مطلب نیمه جعلی که به نام فرزند شهید مطهری این روزها پس از مرگ جانگداز آتنای کوچک و مظلوم در شبکههای اجتماعی منتشر شده است. 🔹اخیرا مطلبی از قول فرزند شهید مطهری تحت عنوان «چرا در ایران، نیت شیطانی این قدر زود به تجاوز منجر میشود» به طور وسیع در شبکههای اجتماعی منتشر شده است. همین مطلب که نیمه دوم آن ساختگی است، سال گذشته تحت عنوان «این مقاله از مجتبی مطهری فرزند کوچک شهید مطهریه» پخش شد. . 🔹اینجانب محمد مطهری مطلبی تحت همین عنوان (چرا در ایران نیت شیطانی اینقدر زود به تجاوز منجر میشود؟) در آبان ۱۳۹۴منتشر کردم که «خلاصه» آن را میتوانید در دومین پست کانال تلگرام بنده به آدرس بخوانید و «متن کامل» آن نیز در لینک زیر در دسترس است:. مطلبی که این روزها دست به دست میشود از آنجا که میگوید:. «نماز صبح، رادیو را باز میکنید …» از من نیست.. 🔹ضمن عرض تسلیت به پدر و مادر داغدار آتنای عزیز، لازم است به سهم خود از مردم غیرتمند پارس آباد مغان که چنین حرکت عظیم جمعی را در مقابله با متجاوزان به نوامیس سامان داده و نشان دادند که متجاوز با یک اجتماع روبروست نه با یک فرد یا خان ... جامعه شناسی علامه ۰۸:۲۹ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅 و هر روز به آتنا لبخند میزد و مهربان بود. 🖋 دکتر فردین 🔺حدود ۱۰ سال قبل، وقتیکه تصمیم گرفتم دو جلسه از درس انحرافات و آسیبهای اجتماعی را به بحث درباره «انحرافات جنسی» اختصاص دهم کمی نگران بودم. تحلیل اجتماعی مسائل جنسی در این کشور کار آسانی نبود. چند بار با خودم گفتم که از خیر این بحث بگذرم و من هم مانند برخی از همکارانم در دانشگاهها به همان عناوین مصوب اکتفا کنم. ولی با توجه به نظراتی که از کلاسهایم گرفتم متوجه شدم که جای این نوع موضوعات چقدر خالی است. معمولا بعد از کلاس دانشجویان به اتاقم میآمدند و درباره آنچه در کلاس گفته بودم پرسشهایی مطرح میکردند. واقعیت آنکه پرسشهای آنان بیشتر مرا نگران میکرد. از اینکه برخی از پسران دانشجو به درستی ندانند که پریود دختران چیست؟ از اینکه برخی از پسران که از مناطق کوچک به دانشگاه آمده بودند از شایع بودن تجاوز به حیوانات (نظیر الاغ، سگ، قاطر و …) در منطقه سکونتشان بگویند ولی ندانند که زوفیلیا چیست؟ از اینکه هرگونه ارتباط جنسی با همجنس، در کلمه «بچهباز» خلاصه شود و اطلاعی درباره تفاوت بین آنها وجود نداشته باشد، از این بگویند که در مدارس راهنمایی و دبیرستانشان با چه صحنههایی مواجه شدهاند، از ا ... جامعه شناسی علامه ۰۸:۲۹ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅 وا مصیبتا بر جامعهای که «عصب سوخته» شود!. 🖋 رخشان بنىاعتماد 📍 سالها پیش به عیادت زن جوانی که خودسوزی کرده بود رفتم. شدت جراحت اش بسیار بالابود. شوکه شدم از صورت خندان و بی نشان از هیچ دردش که تنها بخش پانسمان نشده همه بدن سوخته او بود. به راحتی حرف میزد و انگار میخواست به زبان بی زبانی به من بفهماند که خوشحال است از این که تلاش اش برای خودکشی بی اثر مانده و زنده است. خوش باورانه به دکتر معالج اش گفتم که چه معجزهای! حالش که خوب است و درد ندارد. جواب دقیق تخصصی دکتر به یادم نیست ولی واژه «عصب سوخته» از لابلای حرف هاش هرگز از یادم نرفت چون دو روز بعد زن جوان مرد …. 📍 جامعه ما «عصب سوخته» شده، زخمی و زخم خورده از دردهایی که تا عمق استخوان و رگ و پیهای مان را به آتش کشیده، اما انگار نباید همچنان واقعیت را باور کنیم. 📍 باور کنیم که جامعه نیاز جدی و عاجل به آسیب شناسی اجتماعی دارد. ... جامعه شناسی علامه ۰۱:۲۱ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅 آتنا و فرزندان یک قاتل جانی. 🖋 محمد امین راد 📍 درباره مسائلی که در بستر اجتماعی کشور رخ میدهند، کمی باید اصولی و علمی نظریه داد. این روزها که روح و حیثیت عمومی جریحهدار شده، واکنشهایی همراه با عصبیت، خشونت و گاهی غیرمنطقی را در واکنش به قتل وحشیانه آتنا میبینیم. آدمهایی که در شرایط عادی بسیار منطقی به نظر میرسند، اما به ناگاه و در فشار جمعی به قدر احساسی از خود واکنش نشان میدهند که باید شاکر خداوند بود که این دوستان در منظر وکیل و قاضی قرار نگرفتهاند …افرادی که به دلیل خدشهدار شدن انسانیت درباره با دندان دریدن قاتلی صحبت میکنند که هیچ از پیشینه و عقبهاش نمیدانند. افردای که آرزو میکنند میتوانستند این بلا را بر سر دختر و یا فرزندان قاتل بیاورند تا او به تلخی کاری که کرده برسد. آنها شیشههای خانهای را نشانه گرفتند که قاتلی در آن نبود. خانوادهای را تصور میکنم که در گوشه خانه خزیدهاند و پشت دیوار سنگر گرفتهاند. بچههای معصومی که سالهای طولانی در کنار مردی حیوان صفت زندگی کردهاند، احتمالا آزار دیدهاند و خشونت کشیدهاند و حالا هم با چشمانی دردمند و ملتهب پاسخگوی جنایت شومی هستند که هیچ نقشی در آن نداشتهاند …من د ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۴۰ ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ 🔅 () چیست؟.. 🖊محسن الوان ساز پدوفیلی یعنی اختلال روانی که مشخصه آن فانتزی یا عمل واقعی درگیر شدن در فعالیت جنسی با کودکان است. افراد پدوفیل فعالیت جنسی با کودکان را یا ترجیح میدهند و یا به طور منحصر به فرد از فعالیت جنسی با کودکان از همان جنس یا کودکان از جنس دیگر به هیجان جنسی و لذت بردن دستیابی پیدا میکنند …رفتارهای جنسی دخیل در پدوفیلی طیف وسیعی از فعالیتهای ممکن را شامل میشود ولی آنها معمولا از استفاده از زور اجتناب میکنند تا بتوانند فعالیتهای خود را ادامه بدهند زیرا اگر مانعی سر راه آنها به وجود بیاید با خشونت و قتل کودک پایان خواهد یافت. برخی از پدوفیلها رفتارهای خود را به افشای خود یا استمنا در مقابل کودک، و یا نوازش کردن یا لخت کردن کودک، اما بدون تماس جنسی محدود میکنند در حالی که دیگران کودک را به شرکت در رابطه جنسی و مقاربت تناسلی وادار میکنند …پدوفیل میتواند پیر یا جوان، مرد یا زن باشد اگر چه اکثریت بزرگی از آنها مرد هستند. متاسفانه، برخی از آنها در حرفهای فعالیت دارند که در آن آموزش و یا حفظ سلامت و رفاه کودکان و افراد جوان را به عهده دارند در حالی که دیگران با کودکان قربانی خود رابطه ف ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۳۴ ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ به راستی، خستهتر از آن ایم که تن به مرگ دهیم. هنوز بیدار ایم و زنده، اما در گورخانهها! 📖 چنین گفت زرتشت. 🖋 فردریش نیچه …🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۹:۲۸ ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ 🔅 بیست چالش مهم اقتصادی دولت دوازدهم … جامعه شناسی علامه ۱۸:۲۲ ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ 🔅 نقدی بر طرح کاروزی و اثراتی که میتواند منجر به کار ارزان شود. 🖋 حسین اکبری، فعال کارگری 📍 شاید برای بسیاری این پرسش پیش آمده است که با توجه به بحران شدید حاکم بر بازار کسب کار که در نتیجه سیاستهای غلط و خانمان برانداز اقتصادی دولتهای تاکنون ایجاد شده، چرا دولت به جای ایجاد اشتغال از راه اصلاح سیاستهای نادرست کنونی صرفا به ارزانسازی نیروی کار از طریق به کارگیری فرصتهایی که تحت اعمال سیاستهای به ظاهر کارورزی، مهارتآموزی خارج از روند اعمال قانون کار در فصل ویژه کارآموزی و اشتغال پرداخته است؟ سیاستهای نادرستی مانند واردات بیرویه کالا و گسترش قاچاق کالا از مبادی قابل کنترل که دولتها به هر دلیل چشم بر آن مبادی بستهاند، با وجود بحران در واحدهای کار و تولید که به دنبال سیاستهای تعدیل اقتصادی ایجاد شد و بر اثر خصوصیسازیها عمق یافت و کارخانجات و مراکز کار و تولید را یکی پس از دیگری از مدار خارج ساخت، همچنین تکیه بر سیاستهای غلط تجمیع و ادغام وزارتخانههای کلیدی صنایع و معادن با وزارت بازرگانی و اعمال سرکردگی سیاستهای وزارت بازرگانی و اتاق صنایع و معادن و بازرگانی بر صنعت صنایع را در آستانه نابودی قرار داد و ادغام وزارت کار با وزارت تعاون و عملا خنثی کردن بخش تعاون ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۶ ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ 🔅 اندکی فرصت سازنده (خاطره قضائی). 🖋 دکتر حسن 📍 بر اساس سیاست کیفری حاکم بر جرایم مواد مخدر در کشور ماسالیان سال اعتیاد جرم محسوب میشد به هر شکل در زمان حاکمیت قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب سال ۷۶ که اعتیاد جرم انگاری شده بود به یاد دارم در سال ۸۳ بود که نیروی انتظامی، در قالب طرحهای مختلف، مثل والعادیات افراد معتاد را از سطح شهر جمع آوری میکرد. همان زمان هم مشخص بود که این رویکرد مؤثر و کارآمد نیست خودم که از سال۸۱ در دادگاه انقلاب به این پروندهها رسیدگی میکردم عدم کارایی و اثر بخشی مجازات را در خصوص معتادین لمس میکردم جالب آنکه قسمت قابل توجه پروندههای دادگاه انقلاب مربوط به جرایم مواد مخدر و از جمله اعتیاد بود و البته نیروی انتظامی هم برای کاهش جرایم خرد مثل سرقت که توسط معتادین انجام میشد مجبور به شناسایی و دستگیری آنها بود به هرشکل درآن سال در قالب همان طرح عدهای از معتادین دستگیر وبه شعبه بنده آوردن (درآن سال دادسرا احیا نشده بود) پس از تفهیم اتهام و صدور رای برای عدهای از آنها متوجه شدم یکی از آنها که نزدیک به ۵۰ فقره سابقه محکومیت و چند مدت قبل هم به خاطر اعتیاد مجدد شلاق و به اردوگاه بازپروری اعزام شده بود وضعی ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۰۱ ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ 📚کتاب جامعهشناسی اقتدار. 🖋 لوئی مورو دوبلن. مترجم: علی سیلانیان طوسی 📍برشی از مقدمه:. سخن گفتن از اقتدار این خطر را دارد که انسان هرگز نتواند گوش شنوا پیدا کند. در واقع، اگر فرض کنیم یک روزنامهنگار، با استفاده از تکنیکها و ترفندهای رایج در رسانههای گروهی، در کوچه، عدهای از افراد عادی را متوقف کند و از آنها بپرسد: (اقتدار یعنی چه؟). پاسخهایی دریافت خواهد کرد؛ و باز اگر میپرسید: (قدرت یعنی چه؟) به احتمال قوی، پاسخهای مشابهی دریافت میکرد، اعم از این که از این اقتدار، اشاره به اقتدار پدر و مادر باشد یا دولت. در بهترین حالات، تعریف اقتدار، مشابه تعریف قدرت خواهد بود به اضافه صفتی نظیر رسمی، مشروع یا قانونی. به عبارت دیگر، همانا اقتدار، قدرتیاست که افراد یک گروه یا جامعه، آن را به رسمیت شناختهاند و نقطه مقابل آن، عبارت خواهد بود از قدرت غیر مشروع، یا خودکامه. اما در دنیای جدی (غرب) که عملا بیش از دویست سال سابقه در این زمینه ندارد، تفکیک قدرت از اجبار، به طریق اولی، به تفکیک قدرت از اقتدار، چندان آسان نیست …. ✅ برای مطالعه آنلاین کتاب و یا دانلود مستقیم به لینک زیر سر بزنید👇👇👇. 📌 goo. ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۰۱ ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ 📚کتاب جامعهشناسی اقتدار. 🖋 لوئی مورو دوبلن. مترجم: علی سیلانیان طوسی (توضیحات در پست قبل.). 📌 کتاب از تلگرام …. 🌐جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۴ ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ در سال ۱۹۴۵ سران نظامی آمریکا بعد از بمباران هستهای ژاپن که به مرگ ۲۲۰ هزار نفر انسانهای بیگناه انجامید کیکی به شکل انفجار هسته …. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۳ ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ ⚠️ آزار جنسی کودکان ….. 🌐جامعهشناسی علامه مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 01:15, 1.7 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۱ ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ 🔅 «آتنا» ی تنهای ما. 🖋 علی پور.. 🖋 همه ما در غم از دست دادن آتنا اصلانی همدلیم همه ما پدر و مادر آتنا را درک میکنیم و در سوگ فرزندشان شریکیم. آتنا هزینه جهل همگانی را پرداخت. آتنا قربانی ناکارامدی نظام مدیریت اجتماعی شد. سیاست زدگی افت و آفت را در همه جا گستراند. هر طرح و تدبیری باید از فیلتر اذهانی بگذرد که نه واقعیت شناس اند و نه حقیقت قیاس … کارشناسان و دانشمندان جهان و ایران متذکر شدهاند که باید به فوریت به والدین آموزش داد و هم زمان به کودکان آموزش داد که چگونه با بزرگسالان ارتباط احتیاط آمیز داشته باشند و از ارتباط خارج از عرف با غریبهها به شدت بپرهیزند و اینکه چه حرفها و چه رفتارهایی برای کودکان خطرناک و ممنوع است. این ایده علمی و عملی و اخلاقی و تجربی در یک پیمان بین المللی (موسوم به سند ۲۰۳۰) منعکس شده است و کشورهایی که ۱۰۰ پله در شاخص توسعه انسانی از ایران ما عقب ترند، از سالها پیش مجدانه پیگیر اجرای آنند. متاسفانه در ایران گروههایی که مهر قدرت در دل دارند و مهر دیانت بر سر، بی آنکه علم و تجربهای در این امر مهم داشته باشند، خط بطلان بر تلاش بشری میکشند و به تجاهل یا یا تعصب یا تمسخر، کلمهای یا عبارتی را دستاویز قرار داده و همه چیز را از هم میپرا ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۰ ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ 🔅 شاید روزی رسیده که باید به بازآفرینی فرهنگ اندیشید و گفت که آموزش چه نقش مهمی در این عرصه دارد پیر بوردیو در بحث اجتماعی شدن افراد، راجع به سرمایه از انواع اجتماعی، فرهنگی و نمادین صحبت میکند که. ۱-عضویت در شبکههای اجتماعی نخبگان یا تحرک در گروههای اجتماعی متحد و پر نفوذ است.۲-سرمایه فرهنگی در محیط خانواده و از طریق آموزش به دست میآید و باعث بالا رفتن دانش و مهارتها در کنار صلاحیت هایی مثل مدرک تحصیلی میشود.۳-سرمایه نمادین پرستیژ و منزلت و انواع دیگر احترام اجتماعی است که افراد پر منزلت را قادر میکند بر افراد کم منزلت سیطره بیابند. او در مورد سرمایهها بحث میدان و عرصه اجتماعی مبارزه رقابت آمیز برای بروز آنها را مطرح میکند که از طریق میدان، حیات اجتماعی نظم پیدا میکند و بعد، مفهوم هابیتوس را راجع به سرمایه میگوید که خصلتی اکتسابی است مثل ژست بدن، صحبت کردن، طرز گفتار یا طرز رفتار که انسان در محیط زندگی اجتماعی میآموزد؛. سرمایهها به هم قابل تبدیل هستند اما سهم جامعه در این میان چیست؟. آموزش …. آیا قصور در تامین سرمایهها هم قابل تبدیل است؟؟؟. •الان در قضیه آتنا جامعه در کجا ایستاده است؟ چه سهمی برای آموزشهای پیشگیرانه دارد؟. •آری! ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۲۱ ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ 🔅 «حقیقت» همان اندازه رایج خواهد شد که ما رواجاش دهیم اینکه آفتاب حقیقت در پرده نخواهد ماند حرف مفتی است! فقط دستهای ما میتواند از پرده بیروناش کشد!. 📰 زندگی گالیله. 🖋 برتولت. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ 🔅 معنای زندگی از منظر. 🖋 مصطفی 📍 ها، میگویند: جهان بی معناست؛ یعنی واقعا نمیتوان گفت، چیزی در جهان وجود دارد که در راس همهی ارزش هاست و بقیهی ارزشها هم به میزان قرب و بعدشان با آن هدف، دارای ارزش مثبت و منفی هستند، خوب یا بد هستند. در اینجا این سوال پیش میآید که اگر جهان بی معناست، پس تکلیف ما چیست؟. 📍 میگویند هرکسی باید خودش برای خود، یک سلسله ارزشها را مقرر کند و بگوید من میخواهم زندگیم برای تحقق این چیزها باشد. ولی این ارزش گذاری به این معنا نیست که اولا چیزهایی که او واقعا ارزش فرض کرده است دارای ارزش نفس الامری و واقعی هم هستند و دوم اینکه از این ارزش گذاری بر نمیآید که او شما را هم بتواند، دارای همین نظام ارزشی کند و اثبات کند که نظام ارزشی او درست است. هرکسی باید برای خود وضعی قرار بدهد؛ بگوید من دوست دارم طوری زندگی کنم که در زندگی ام مثلا به کسی ظلم نکنم، دروغ نگویم، با تواضع زندگی کنم و حق طلب باشم، فقط همین. خودم باید به زندگی ام، معنا ببخشم، نه اینکه جهان هستی خود به خود و فی حد نفسه، دارای ارزشی باشد که در راه وصول به آن ارزش بکوشم.. 📍 بنابراین ارزشها دارای معانی مطلق و ثابتی نیستند و امور نس ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۲۴ ۱۳۹۶/۰۴/۲۲ 🔅 خطری بزرگتر از قاتل «آتنا» اصلانی!.. 🖋 مهران 📍 تراژدی قتل آتنا اصلانی شبکههای اجتماعی را ملتهب ساخته است. مظلومیت دختر بچه پارس آبادی چنان آتشی در وجدانهای پاک ایرانیان برافروخته است که پس از گذشت چند روز همچنان زبانه میکشد. حجم قابل توجهی از مطالب و دل نوشتهها درباره این حادثه دردناک تولید شده که میتواند نویدبخش ایرانی حساس به درد و رنج شهروندان خود باشد. از سوی دیگر هم نوعی هراس اخلاقی پیرامون «غریبه» ها در خانواده هایی که فرزندان خردسال دارند شکل گرفته و هر روز تشدید میشود. غریبه هایی که در بسیاری از موارد بسیار هم «آشنا» هستند! البته تفاوت این تراژدی با موارد مشابه یکی دو سال گذشته از قبیل سانحه سربازان، قطار، پلاسکو، سیل بلوچستان و … این است که از یک سو حجم قابل توجهی از کلیپهای هشدار دهنده درباره آموزش کودکان در اختیار قرار گرفت و از طرف دیگر برخی ویژگیهای مثبت سند ۲۰۳۰ یونسکو به مخاطبان ارائه شد. ولی همچنان بیم آن میرود که در همان منزل نخست ابراز احساسات پاک متوقف مانده و گامی به جلو برنداریم! از همین رو معتقدم که خطراتی بزرگتر از قاتل «آتنا» همچنان در انتظار جامعه است اگر در دام نکات زیر بیفتیم …✏️ بزرگترین خطر ا ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۲۱ ۱۳۹۶/۰۴/۲۲ 🔅 آنجا که قدرت هست مقاومت نیز سر برمیدارد، زیرا وجود قدرت موکول است به حضور مجموعهای از نقاط مقاومت …🖋. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۰:۵۲ ۱۳۹۶/۰۴/۲۲ 🔅 این نیز بگذرد …. 🖋رویا زراعتپیشه 📍 این روزها خبر ربوده شدن، قتل و احتمالا تجاوز به قلب ایران و ایرانیان را به لرزه انداخت. اما آیا این آخرین مورد از بزه دیدگی ناشی از ناآگاهی شهروندان است؟!. این پرونده هرگز به اندازه پرونده بیجه در پاکدشت نه مردم و نه مسئولین را تکان نخواهد داد،. بیجهای که قریب ٢٠ کودک را مورد تجاوز قرار داد و به قتل رسانید، پس از چند مورد تجاوز و قتل مورد اتهام قرار گرفت و بازداشت شد اما با بی تدبیری به علت عدم کفایت ادله ازاد شد و هرگز مورد کنترل قرار نگرفت، آنچه که هم اکنون در مورد متهم پرونده آتنا شاهد آن هستیم. بعد از بیجه هرگز به کودکان آموزش داده نشد که با پیشنهاد دیگران به دیدن کبوتر (لانه کبوتر بیجه) یا دیدن قناری (پرونده ستایش) و … به تنهایی پای به حریم خصوصی سوء استفاده گران نگذارند. و هرگز به والدین آموزش داده نشد که متجاوز یا رباینده کودکان دقیقا همان شخصی هست که بیش از دیگران به او اعتماد کردیم. و هرگز به والدین آموزش داده نشد که کودکان و حتی بزرگسالان طلا و جواهراتشان را در کوچه و خیابان به نمایش نگذارند. و هرگز هم کسی به وضعیت بعد از بزه دیدگی کودکان توجه نکرد …. این اولین نبوده و آخر ... ‹ 203 204 205 206 207 208 209 ›
جامعه شناسی علامه ۰۸:۵۹ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ ⁉️ متنی که چند روز پیش در کانال منتشر شد، بخشهایی بیشتر از متن اصلی جناب مطهری داشت که جوابیه ایشان در ادامه آمدهاست🔻🔻🔻 ‼️ توضیح ضروری درباره مطلب نیمه جعلی که به نام فرزند شهید مطهری این روزها پس از مرگ جانگداز آتنای کوچک و مظلوم در شبکههای اجتماعی منتشر شده است. 🔹اخیرا مطلبی از قول فرزند شهید مطهری تحت عنوان «چرا در ایران، نیت شیطانی این قدر زود به تجاوز منجر میشود» به طور وسیع در شبکههای اجتماعی منتشر شده است. همین مطلب که نیمه دوم آن ساختگی است، سال گذشته تحت عنوان «این مقاله از مجتبی مطهری فرزند کوچک شهید مطهریه» پخش شد. . 🔹اینجانب محمد مطهری مطلبی تحت همین عنوان (چرا در ایران نیت شیطانی اینقدر زود به تجاوز منجر میشود؟) در آبان ۱۳۹۴منتشر کردم که «خلاصه» آن را میتوانید در دومین پست کانال تلگرام بنده به آدرس بخوانید و «متن کامل» آن نیز در لینک زیر در دسترس است:. مطلبی که این روزها دست به دست میشود از آنجا که میگوید:. «نماز صبح، رادیو را باز میکنید …» از من نیست.. 🔹ضمن عرض تسلیت به پدر و مادر داغدار آتنای عزیز، لازم است به سهم خود از مردم غیرتمند پارس آباد مغان که چنین حرکت عظیم جمعی را در مقابله با متجاوزان به نوامیس سامان داده و نشان دادند که متجاوز با یک اجتماع روبروست نه با یک فرد یا خان ...
جامعه شناسی علامه ۰۸:۲۹ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅 و هر روز به آتنا لبخند میزد و مهربان بود. 🖋 دکتر فردین 🔺حدود ۱۰ سال قبل، وقتیکه تصمیم گرفتم دو جلسه از درس انحرافات و آسیبهای اجتماعی را به بحث درباره «انحرافات جنسی» اختصاص دهم کمی نگران بودم. تحلیل اجتماعی مسائل جنسی در این کشور کار آسانی نبود. چند بار با خودم گفتم که از خیر این بحث بگذرم و من هم مانند برخی از همکارانم در دانشگاهها به همان عناوین مصوب اکتفا کنم. ولی با توجه به نظراتی که از کلاسهایم گرفتم متوجه شدم که جای این نوع موضوعات چقدر خالی است. معمولا بعد از کلاس دانشجویان به اتاقم میآمدند و درباره آنچه در کلاس گفته بودم پرسشهایی مطرح میکردند. واقعیت آنکه پرسشهای آنان بیشتر مرا نگران میکرد. از اینکه برخی از پسران دانشجو به درستی ندانند که پریود دختران چیست؟ از اینکه برخی از پسران که از مناطق کوچک به دانشگاه آمده بودند از شایع بودن تجاوز به حیوانات (نظیر الاغ، سگ، قاطر و …) در منطقه سکونتشان بگویند ولی ندانند که زوفیلیا چیست؟ از اینکه هرگونه ارتباط جنسی با همجنس، در کلمه «بچهباز» خلاصه شود و اطلاعی درباره تفاوت بین آنها وجود نداشته باشد، از این بگویند که در مدارس راهنمایی و دبیرستانشان با چه صحنههایی مواجه شدهاند، از ا ...
جامعه شناسی علامه ۰۸:۲۹ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅 وا مصیبتا بر جامعهای که «عصب سوخته» شود!. 🖋 رخشان بنىاعتماد 📍 سالها پیش به عیادت زن جوانی که خودسوزی کرده بود رفتم. شدت جراحت اش بسیار بالابود. شوکه شدم از صورت خندان و بی نشان از هیچ دردش که تنها بخش پانسمان نشده همه بدن سوخته او بود. به راحتی حرف میزد و انگار میخواست به زبان بی زبانی به من بفهماند که خوشحال است از این که تلاش اش برای خودکشی بی اثر مانده و زنده است. خوش باورانه به دکتر معالج اش گفتم که چه معجزهای! حالش که خوب است و درد ندارد. جواب دقیق تخصصی دکتر به یادم نیست ولی واژه «عصب سوخته» از لابلای حرف هاش هرگز از یادم نرفت چون دو روز بعد زن جوان مرد …. 📍 جامعه ما «عصب سوخته» شده، زخمی و زخم خورده از دردهایی که تا عمق استخوان و رگ و پیهای مان را به آتش کشیده، اما انگار نباید همچنان واقعیت را باور کنیم. 📍 باور کنیم که جامعه نیاز جدی و عاجل به آسیب شناسی اجتماعی دارد. ...
جامعه شناسی علامه ۰۱:۲۱ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅 آتنا و فرزندان یک قاتل جانی. 🖋 محمد امین راد 📍 درباره مسائلی که در بستر اجتماعی کشور رخ میدهند، کمی باید اصولی و علمی نظریه داد. این روزها که روح و حیثیت عمومی جریحهدار شده، واکنشهایی همراه با عصبیت، خشونت و گاهی غیرمنطقی را در واکنش به قتل وحشیانه آتنا میبینیم. آدمهایی که در شرایط عادی بسیار منطقی به نظر میرسند، اما به ناگاه و در فشار جمعی به قدر احساسی از خود واکنش نشان میدهند که باید شاکر خداوند بود که این دوستان در منظر وکیل و قاضی قرار نگرفتهاند …افرادی که به دلیل خدشهدار شدن انسانیت درباره با دندان دریدن قاتلی صحبت میکنند که هیچ از پیشینه و عقبهاش نمیدانند. افردای که آرزو میکنند میتوانستند این بلا را بر سر دختر و یا فرزندان قاتل بیاورند تا او به تلخی کاری که کرده برسد. آنها شیشههای خانهای را نشانه گرفتند که قاتلی در آن نبود. خانوادهای را تصور میکنم که در گوشه خانه خزیدهاند و پشت دیوار سنگر گرفتهاند. بچههای معصومی که سالهای طولانی در کنار مردی حیوان صفت زندگی کردهاند، احتمالا آزار دیدهاند و خشونت کشیدهاند و حالا هم با چشمانی دردمند و ملتهب پاسخگوی جنایت شومی هستند که هیچ نقشی در آن نداشتهاند …من د ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۴۰ ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ 🔅 () چیست؟.. 🖊محسن الوان ساز پدوفیلی یعنی اختلال روانی که مشخصه آن فانتزی یا عمل واقعی درگیر شدن در فعالیت جنسی با کودکان است. افراد پدوفیل فعالیت جنسی با کودکان را یا ترجیح میدهند و یا به طور منحصر به فرد از فعالیت جنسی با کودکان از همان جنس یا کودکان از جنس دیگر به هیجان جنسی و لذت بردن دستیابی پیدا میکنند …رفتارهای جنسی دخیل در پدوفیلی طیف وسیعی از فعالیتهای ممکن را شامل میشود ولی آنها معمولا از استفاده از زور اجتناب میکنند تا بتوانند فعالیتهای خود را ادامه بدهند زیرا اگر مانعی سر راه آنها به وجود بیاید با خشونت و قتل کودک پایان خواهد یافت. برخی از پدوفیلها رفتارهای خود را به افشای خود یا استمنا در مقابل کودک، و یا نوازش کردن یا لخت کردن کودک، اما بدون تماس جنسی محدود میکنند در حالی که دیگران کودک را به شرکت در رابطه جنسی و مقاربت تناسلی وادار میکنند …پدوفیل میتواند پیر یا جوان، مرد یا زن باشد اگر چه اکثریت بزرگی از آنها مرد هستند. متاسفانه، برخی از آنها در حرفهای فعالیت دارند که در آن آموزش و یا حفظ سلامت و رفاه کودکان و افراد جوان را به عهده دارند در حالی که دیگران با کودکان قربانی خود رابطه ف ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۳۴ ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ به راستی، خستهتر از آن ایم که تن به مرگ دهیم. هنوز بیدار ایم و زنده، اما در گورخانهها! 📖 چنین گفت زرتشت. 🖋 فردریش نیچه …🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۸:۲۲ ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ 🔅 نقدی بر طرح کاروزی و اثراتی که میتواند منجر به کار ارزان شود. 🖋 حسین اکبری، فعال کارگری 📍 شاید برای بسیاری این پرسش پیش آمده است که با توجه به بحران شدید حاکم بر بازار کسب کار که در نتیجه سیاستهای غلط و خانمان برانداز اقتصادی دولتهای تاکنون ایجاد شده، چرا دولت به جای ایجاد اشتغال از راه اصلاح سیاستهای نادرست کنونی صرفا به ارزانسازی نیروی کار از طریق به کارگیری فرصتهایی که تحت اعمال سیاستهای به ظاهر کارورزی، مهارتآموزی خارج از روند اعمال قانون کار در فصل ویژه کارآموزی و اشتغال پرداخته است؟ سیاستهای نادرستی مانند واردات بیرویه کالا و گسترش قاچاق کالا از مبادی قابل کنترل که دولتها به هر دلیل چشم بر آن مبادی بستهاند، با وجود بحران در واحدهای کار و تولید که به دنبال سیاستهای تعدیل اقتصادی ایجاد شد و بر اثر خصوصیسازیها عمق یافت و کارخانجات و مراکز کار و تولید را یکی پس از دیگری از مدار خارج ساخت، همچنین تکیه بر سیاستهای غلط تجمیع و ادغام وزارتخانههای کلیدی صنایع و معادن با وزارت بازرگانی و اعمال سرکردگی سیاستهای وزارت بازرگانی و اتاق صنایع و معادن و بازرگانی بر صنعت صنایع را در آستانه نابودی قرار داد و ادغام وزارت کار با وزارت تعاون و عملا خنثی کردن بخش تعاون ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۶ ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ 🔅 اندکی فرصت سازنده (خاطره قضائی). 🖋 دکتر حسن 📍 بر اساس سیاست کیفری حاکم بر جرایم مواد مخدر در کشور ماسالیان سال اعتیاد جرم محسوب میشد به هر شکل در زمان حاکمیت قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب سال ۷۶ که اعتیاد جرم انگاری شده بود به یاد دارم در سال ۸۳ بود که نیروی انتظامی، در قالب طرحهای مختلف، مثل والعادیات افراد معتاد را از سطح شهر جمع آوری میکرد. همان زمان هم مشخص بود که این رویکرد مؤثر و کارآمد نیست خودم که از سال۸۱ در دادگاه انقلاب به این پروندهها رسیدگی میکردم عدم کارایی و اثر بخشی مجازات را در خصوص معتادین لمس میکردم جالب آنکه قسمت قابل توجه پروندههای دادگاه انقلاب مربوط به جرایم مواد مخدر و از جمله اعتیاد بود و البته نیروی انتظامی هم برای کاهش جرایم خرد مثل سرقت که توسط معتادین انجام میشد مجبور به شناسایی و دستگیری آنها بود به هرشکل درآن سال در قالب همان طرح عدهای از معتادین دستگیر وبه شعبه بنده آوردن (درآن سال دادسرا احیا نشده بود) پس از تفهیم اتهام و صدور رای برای عدهای از آنها متوجه شدم یکی از آنها که نزدیک به ۵۰ فقره سابقه محکومیت و چند مدت قبل هم به خاطر اعتیاد مجدد شلاق و به اردوگاه بازپروری اعزام شده بود وضعی ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۰۱ ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ 📚کتاب جامعهشناسی اقتدار. 🖋 لوئی مورو دوبلن. مترجم: علی سیلانیان طوسی 📍برشی از مقدمه:. سخن گفتن از اقتدار این خطر را دارد که انسان هرگز نتواند گوش شنوا پیدا کند. در واقع، اگر فرض کنیم یک روزنامهنگار، با استفاده از تکنیکها و ترفندهای رایج در رسانههای گروهی، در کوچه، عدهای از افراد عادی را متوقف کند و از آنها بپرسد: (اقتدار یعنی چه؟). پاسخهایی دریافت خواهد کرد؛ و باز اگر میپرسید: (قدرت یعنی چه؟) به احتمال قوی، پاسخهای مشابهی دریافت میکرد، اعم از این که از این اقتدار، اشاره به اقتدار پدر و مادر باشد یا دولت. در بهترین حالات، تعریف اقتدار، مشابه تعریف قدرت خواهد بود به اضافه صفتی نظیر رسمی، مشروع یا قانونی. به عبارت دیگر، همانا اقتدار، قدرتیاست که افراد یک گروه یا جامعه، آن را به رسمیت شناختهاند و نقطه مقابل آن، عبارت خواهد بود از قدرت غیر مشروع، یا خودکامه. اما در دنیای جدی (غرب) که عملا بیش از دویست سال سابقه در این زمینه ندارد، تفکیک قدرت از اجبار، به طریق اولی، به تفکیک قدرت از اقتدار، چندان آسان نیست …. ✅ برای مطالعه آنلاین کتاب و یا دانلود مستقیم به لینک زیر سر بزنید👇👇👇. 📌 goo. ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۰۱ ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ 📚کتاب جامعهشناسی اقتدار. 🖋 لوئی مورو دوبلن. مترجم: علی سیلانیان طوسی (توضیحات در پست قبل.). 📌 کتاب از تلگرام …. 🌐جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۴ ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ در سال ۱۹۴۵ سران نظامی آمریکا بعد از بمباران هستهای ژاپن که به مرگ ۲۲۰ هزار نفر انسانهای بیگناه انجامید کیکی به شکل انفجار هسته …. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۳ ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ ⚠️ آزار جنسی کودکان ….. 🌐جامعهشناسی علامه مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 01:15, 1.7 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۱ ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ 🔅 «آتنا» ی تنهای ما. 🖋 علی پور.. 🖋 همه ما در غم از دست دادن آتنا اصلانی همدلیم همه ما پدر و مادر آتنا را درک میکنیم و در سوگ فرزندشان شریکیم. آتنا هزینه جهل همگانی را پرداخت. آتنا قربانی ناکارامدی نظام مدیریت اجتماعی شد. سیاست زدگی افت و آفت را در همه جا گستراند. هر طرح و تدبیری باید از فیلتر اذهانی بگذرد که نه واقعیت شناس اند و نه حقیقت قیاس … کارشناسان و دانشمندان جهان و ایران متذکر شدهاند که باید به فوریت به والدین آموزش داد و هم زمان به کودکان آموزش داد که چگونه با بزرگسالان ارتباط احتیاط آمیز داشته باشند و از ارتباط خارج از عرف با غریبهها به شدت بپرهیزند و اینکه چه حرفها و چه رفتارهایی برای کودکان خطرناک و ممنوع است. این ایده علمی و عملی و اخلاقی و تجربی در یک پیمان بین المللی (موسوم به سند ۲۰۳۰) منعکس شده است و کشورهایی که ۱۰۰ پله در شاخص توسعه انسانی از ایران ما عقب ترند، از سالها پیش مجدانه پیگیر اجرای آنند. متاسفانه در ایران گروههایی که مهر قدرت در دل دارند و مهر دیانت بر سر، بی آنکه علم و تجربهای در این امر مهم داشته باشند، خط بطلان بر تلاش بشری میکشند و به تجاهل یا یا تعصب یا تمسخر، کلمهای یا عبارتی را دستاویز قرار داده و همه چیز را از هم میپرا ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۰ ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ 🔅 شاید روزی رسیده که باید به بازآفرینی فرهنگ اندیشید و گفت که آموزش چه نقش مهمی در این عرصه دارد پیر بوردیو در بحث اجتماعی شدن افراد، راجع به سرمایه از انواع اجتماعی، فرهنگی و نمادین صحبت میکند که. ۱-عضویت در شبکههای اجتماعی نخبگان یا تحرک در گروههای اجتماعی متحد و پر نفوذ است.۲-سرمایه فرهنگی در محیط خانواده و از طریق آموزش به دست میآید و باعث بالا رفتن دانش و مهارتها در کنار صلاحیت هایی مثل مدرک تحصیلی میشود.۳-سرمایه نمادین پرستیژ و منزلت و انواع دیگر احترام اجتماعی است که افراد پر منزلت را قادر میکند بر افراد کم منزلت سیطره بیابند. او در مورد سرمایهها بحث میدان و عرصه اجتماعی مبارزه رقابت آمیز برای بروز آنها را مطرح میکند که از طریق میدان، حیات اجتماعی نظم پیدا میکند و بعد، مفهوم هابیتوس را راجع به سرمایه میگوید که خصلتی اکتسابی است مثل ژست بدن، صحبت کردن، طرز گفتار یا طرز رفتار که انسان در محیط زندگی اجتماعی میآموزد؛. سرمایهها به هم قابل تبدیل هستند اما سهم جامعه در این میان چیست؟. آموزش …. آیا قصور در تامین سرمایهها هم قابل تبدیل است؟؟؟. •الان در قضیه آتنا جامعه در کجا ایستاده است؟ چه سهمی برای آموزشهای پیشگیرانه دارد؟. •آری! ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۲۱ ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ 🔅 «حقیقت» همان اندازه رایج خواهد شد که ما رواجاش دهیم اینکه آفتاب حقیقت در پرده نخواهد ماند حرف مفتی است! فقط دستهای ما میتواند از پرده بیروناش کشد!. 📰 زندگی گالیله. 🖋 برتولت. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ 🔅 معنای زندگی از منظر. 🖋 مصطفی 📍 ها، میگویند: جهان بی معناست؛ یعنی واقعا نمیتوان گفت، چیزی در جهان وجود دارد که در راس همهی ارزش هاست و بقیهی ارزشها هم به میزان قرب و بعدشان با آن هدف، دارای ارزش مثبت و منفی هستند، خوب یا بد هستند. در اینجا این سوال پیش میآید که اگر جهان بی معناست، پس تکلیف ما چیست؟. 📍 میگویند هرکسی باید خودش برای خود، یک سلسله ارزشها را مقرر کند و بگوید من میخواهم زندگیم برای تحقق این چیزها باشد. ولی این ارزش گذاری به این معنا نیست که اولا چیزهایی که او واقعا ارزش فرض کرده است دارای ارزش نفس الامری و واقعی هم هستند و دوم اینکه از این ارزش گذاری بر نمیآید که او شما را هم بتواند، دارای همین نظام ارزشی کند و اثبات کند که نظام ارزشی او درست است. هرکسی باید برای خود وضعی قرار بدهد؛ بگوید من دوست دارم طوری زندگی کنم که در زندگی ام مثلا به کسی ظلم نکنم، دروغ نگویم، با تواضع زندگی کنم و حق طلب باشم، فقط همین. خودم باید به زندگی ام، معنا ببخشم، نه اینکه جهان هستی خود به خود و فی حد نفسه، دارای ارزشی باشد که در راه وصول به آن ارزش بکوشم.. 📍 بنابراین ارزشها دارای معانی مطلق و ثابتی نیستند و امور نس ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۲۴ ۱۳۹۶/۰۴/۲۲ 🔅 خطری بزرگتر از قاتل «آتنا» اصلانی!.. 🖋 مهران 📍 تراژدی قتل آتنا اصلانی شبکههای اجتماعی را ملتهب ساخته است. مظلومیت دختر بچه پارس آبادی چنان آتشی در وجدانهای پاک ایرانیان برافروخته است که پس از گذشت چند روز همچنان زبانه میکشد. حجم قابل توجهی از مطالب و دل نوشتهها درباره این حادثه دردناک تولید شده که میتواند نویدبخش ایرانی حساس به درد و رنج شهروندان خود باشد. از سوی دیگر هم نوعی هراس اخلاقی پیرامون «غریبه» ها در خانواده هایی که فرزندان خردسال دارند شکل گرفته و هر روز تشدید میشود. غریبه هایی که در بسیاری از موارد بسیار هم «آشنا» هستند! البته تفاوت این تراژدی با موارد مشابه یکی دو سال گذشته از قبیل سانحه سربازان، قطار، پلاسکو، سیل بلوچستان و … این است که از یک سو حجم قابل توجهی از کلیپهای هشدار دهنده درباره آموزش کودکان در اختیار قرار گرفت و از طرف دیگر برخی ویژگیهای مثبت سند ۲۰۳۰ یونسکو به مخاطبان ارائه شد. ولی همچنان بیم آن میرود که در همان منزل نخست ابراز احساسات پاک متوقف مانده و گامی به جلو برنداریم! از همین رو معتقدم که خطراتی بزرگتر از قاتل «آتنا» همچنان در انتظار جامعه است اگر در دام نکات زیر بیفتیم …✏️ بزرگترین خطر ا ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۲۱ ۱۳۹۶/۰۴/۲۲ 🔅 آنجا که قدرت هست مقاومت نیز سر برمیدارد، زیرا وجود قدرت موکول است به حضور مجموعهای از نقاط مقاومت …🖋. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۵۲ ۱۳۹۶/۰۴/۲۲ 🔅 این نیز بگذرد …. 🖋رویا زراعتپیشه 📍 این روزها خبر ربوده شدن، قتل و احتمالا تجاوز به قلب ایران و ایرانیان را به لرزه انداخت. اما آیا این آخرین مورد از بزه دیدگی ناشی از ناآگاهی شهروندان است؟!. این پرونده هرگز به اندازه پرونده بیجه در پاکدشت نه مردم و نه مسئولین را تکان نخواهد داد،. بیجهای که قریب ٢٠ کودک را مورد تجاوز قرار داد و به قتل رسانید، پس از چند مورد تجاوز و قتل مورد اتهام قرار گرفت و بازداشت شد اما با بی تدبیری به علت عدم کفایت ادله ازاد شد و هرگز مورد کنترل قرار نگرفت، آنچه که هم اکنون در مورد متهم پرونده آتنا شاهد آن هستیم. بعد از بیجه هرگز به کودکان آموزش داده نشد که با پیشنهاد دیگران به دیدن کبوتر (لانه کبوتر بیجه) یا دیدن قناری (پرونده ستایش) و … به تنهایی پای به حریم خصوصی سوء استفاده گران نگذارند. و هرگز به والدین آموزش داده نشد که متجاوز یا رباینده کودکان دقیقا همان شخصی هست که بیش از دیگران به او اعتماد کردیم. و هرگز به والدین آموزش داده نشد که کودکان و حتی بزرگسالان طلا و جواهراتشان را در کوچه و خیابان به نمایش نگذارند. و هرگز هم کسی به وضعیت بعد از بزه دیدگی کودکان توجه نکرد …. این اولین نبوده و آخر ...