جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۷/۰۵ ✅ مهندسان، نظام مهندسی و جان و مال ایرانیان.. ✍🏻محمد فاضلی 🔹 سال گذشته بعد از زلزله کرمانشاه، متنهایی درباره مسئولیت مهندسان و مشکلات ساختاری موجود در نظام مهندسی که بر ایمنی ساختمان و جان آدمیان مؤثرند نوشتم (آشناییام با نظام مهندسی هم بعد از عضویت در کمیته گزارش ملی پلاسکو بیشتر شد و نسبت به مسائل حوزه مهندسی و ایمنی حساستر شدهام. این روزها خیلی اتفاقی از برگزاری انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان با خبر شدم. من همواره از اصلاحات سیاستی و تدریجی برای بهبود کیفیت زندگی ایرانیان دفاع کردهام و این رویداد بر سرنوشت زندگی ایرانیان اثر دارد و حداقل خود مهندسان نباید به سادگی از کنار آن بگذرند و بیتفاوت باشند.. 🔹 بخش عمدهای از داراییهای کشور ساختمانهاست، بخش زیادی از سرمایهگذاری ملی سالیانه نیز در ساختمان صورت میگیرد. قانون «نظام مهندسی و کنترل ساختمان» (در اسفند ۱۳۷۴ مصوب شده است. این سازمان طبق این قانون موظف به نظارت بر کیفیت ساخت، تأسیسات مکانیکی، برقی و … ساختمانها در کشور است. این بدان معناست که ایمنی در برابر زلزله (یکی از بزرگترین تهدیدهای تهران و کشور)، استانداردسازی در حوزه مصرف انرژی و کلا دست یافتن ایرانیان به «مسکن باکیف ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۷/۰۵ 💡 راهنمای تدوین فیشهای مطالعاتی. 🖋 کمال رضوی.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه rahnamye tadvin e fiish e nahaai.pdf ( 131.4 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۷/۰۵ انسانها بیش از هر چیز دیگر،. از اندیشیدن وحشت دارند،. بیش از فقر، حتی بیش از مرگ!. «اندیشه» انقلاب میکند،. از تخت به زیر میکشد و نابود میسازد …. جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۷/۰۵ 🔹دبیرستان ایراندخت، ۱۳۴۵ …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۷/۰۵ 🔸 دومین دوره از سلسله کارگاههای نظریه پرداز:. برانیسلاو مالینوفسکی. مدرس: دکتر حسین میرزایی شروع: چهارشنبه ۱۱ مهر ساعت ۱۳. تهران، خ مفتح، دانشگاه خوارزمی، دانشکده ادبیات. جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۰۵ ✅ پنج مانع اصلی امنیت سرمایه گذاری در ایران جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۷/۰۴ ✅ اقتصاد ناخشنودی.. ✍️حسین توکلیان اقتصاد علمی است که سعی میکند هر چیزی را بر اساس مفهوم مبادله، عرضه، تقاضا و امثالهم تفسیر کند. در این میان خوشنودی و ناخوشنودی نیز از جمله مهمترین پدیدههایی هستند که تعیینکننده نظریه مصرفکننده در اقتصاد خرد هستند. بیشتر مطالعاتی که در این خصوص انجام شده به اقتصاد خشنودی (Economics of Happiness) میپردازد. اما در سالهای اخیر بحثهایی مطرح شده که چرا نباید آثار اقتصادی ناخشنودی به جای خشنودی بررسی شود؟ در چند سال اخیر و بهخصوص در چند ماه اخیر تأثیر شگرف ناخشنودی در عملکرد اقتصادی افراد در پیرامون خود را میبینیم. هر روز در اطراف ما هستند کسانی که میگویند چرا باید کار بکنیم در حالی که افرادی که پول دارند، تنها با اخیر ارز، طلا و سکه و نگهداری صرف آنها هر روز وضع بهتری خواهند داشت و وضع ما بدتر میشود!. مطالعات صورت گرفته بر اقتصاد خشنودی نشان میدهد که با افزایش درآمد، مصرف، بهداشت، امید به زندگی و … سطح خشنودی افراد بالا میرود و اقتصادی که سطح بالاتری از این معیارها را دارد، سطح بالاتر خوشنودی را در مقایسه با سایر اقتصادها دارد. اما همین مطالعات این سوال که آیا افراد در یک اقتصا ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۷/۰۴ ✅ هفت پیشفرض نامنقح روشنفکری دینی.. خب این یک پیشفرض است ولی با این همه به سود این پیشفرض استدلالی اقامه نشده است. وقتی شما میگویید که مشکل جامعه ما جمع اسلام و مدرنیته یا دین و مدرنیته است، معنایش این است که ما قبول داریم که همهمان میخواهیم که هم متدین باشیم و هم مدرن. آیا همه قبول دارند که ما هم باید متدین باشیم و هم مدرن؟. 🔻ممکن است کسی بگوید که میخواهیم متدین باشیم، اما اصلا نمیخواهیم مدرن باشیم. (که اتفاقا سخنران قبل از من [دکتر سید حسین نصر] رأیش همین بود، یعنی ما مدرنیته نمیخواهیم، دین میخواهیم. یک عده هم از آن طرف ممکن است بگویند ما مدرنیته میخواهیم و دین نمیخواهیم. شما از کجا فکر میکنید که همه ما به دنبال جمع بین مدرنیته و دین هستیم که دنبال راهحل این هستید که چگونه میشود دین را با مدرنیته جمع کرد؟. 🔻به نظر قاصر بنده مشکل ما مشکل درد و رنج است. حالا چه ایرانی و چه غیرایرانی، فرق نمیکند. ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۷/۰۴ ✅ کارایی و عدالت در نظام سلامت.. ✍🏻فاطمه کاشی 🔹بهبود کارایی و ارتقا عدالت جزو اهداف تمام نظامهای سلامت است. آنها تلاش میکنند بتوانند با صرف کمترین هزینه و زمان بهترین خدمات را به صورت منصفانه ارایه دهند. اما معمولا این دو هدف با یکدیگر همخوانی ندارند. دسترسی مصفانه و برابر به خدمات سلامت با افزایش هزینههای سلامت همراه است. فرض بر این است که خدمات دولتی سلامت بیشتر به دنبال تحقق هدف عدالت در سلامت هستند در حالی که بخش خصوصی سلامت کارایی بیشتری دارد.. 🔹خدمات دولتی سلامت به طور برابر در دسترس همگانی قرار دارند. کسانی که به دلیل نداشتن منابع مالی نمیتوانند از خدمات سلامت برخوردار شوند در صورت وجود خدمات دولتی میتوانند از آن استفاده کنند. از آنجا که این خدمات رایگان و یا با قیمت ارزان ارایه میشوند افراد بیشتر از خدمات پیشگیرانه و به موقع استفاده میکنند که در نهایت بار بیماری و هزینههای سلامت را کاهش میدهد.. 🔹طرفداران بخش خصوصی معتقدند قیمت ارزان خدمات دولتی سلامت موجب میشود افراد بیش از حد از این خدمات استفاده کنند و هزینههای کلی سلامت را افزایش بدهند در حالی که وقتی فرد خودش برای سلامت هزینه کند بیشتر صرفهجویی خواهد کرد. ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۷/۰۴ 📊 | کلمات کلیدی سخنرانیهای حسن روحانی در سازمان ملل جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۷/۰۴ 🔹تاملی بر خود جامعه شناسان؛ آیا جامعه شناسی را باید خواند، نوشت، تدریس کرد، پژوهش کرد، به مردم و مسءولان توصیههای جامعه شناختی کرد و یا پیش از همه باید جامعه شناسانه زیست؟ یعنی پیش از توصیهها و مشاورههای جامعه شناختی، آنگونه که فهمیدهایم و توصیه میکنیم خود زندگی کنیم؟. چه تعداد جامعه شناس دیدهاید، آنگونه که فکر میکنند، زیست میکنند، تعداد این گونه جامعه شناسان بسیار نیست، ولی بسیارند کسانی که باور علمی و فکرشان با زندگی روزمره شان بسیار متفاوت است. پس اگر این جامعه شناسی در زندگی روزمره خود جامعه شناس کاربرد نداشته باشد، به چه درد دیگران میخورد؟ در این حالت جامعه شناسی و جامعه شناس بودن فقط موقعیتی را ایجاد میکند که عدهای با برچسب شیکی بنام متخصص جامعه از دیگران متمایز شده و از این تمایز به اشکال مختلفی بهره هایی غیرجامعه شناختی ببرند. مصادیق کنشهای غیرجامعه شناختی را بسیار میتوان در نزد افرادی که با این نام در ایران شناخته میشوند یافت؛ دعواهای متعدد به شکلهای مختلف برای دریافت رساله بیشتر و تدریس، اجبار به دانشجو برای خرید کتاب خود از میان انبوه منابع، جناح بندی و عدم امکان کارگروهی و شکل دهی به یک ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۷/۰۴ ✅وقتی مدرسه نابرابری را تثبیت میکند.. ✍️دکتر فردین علیخواه از بعضی خانوادهها سؤال میکنم که برای تحصیل فرزندشان چقدر شهریه پرداخت میکنند، با شنیدن پاسخ، بیاختیار سوت ممتدی میزنم! آه میکشم و سرم را به چپ و راست تکان میدهم. ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ میلیون تومان برای یک سال! از کسانی که مبلغ بالاتری پرداخت کردهاند میپرسم که این پول را در ازای دریافت چه خدماتی پرداخت میکنید. میگویند: دو زبان خارجی یاد میدهند، معلم نقاشیشان فلانی است، موسیقی و حرکات موزون یاد میدهند، کلاسهای ورزششان در فلان باشگاه است، از انواع هنرها میتوانند یکی را انتخاب و فرد شناختهشدهای در آن هنر به آنها درس بدهد، غذایشان تحت نظر یک متخصص تغذیه است، آنها را به موزهها، گالریها و کتابفروشیها میبرند، وضعیت پزشکیشان مدام چک میشود، برنامههای هنری با حضور والدین ترتیب میدهند، برایشان کلاس قصهگویی و شاهنامهخوانی برگزار میکنند و …. بوردیو؛ جامعهشناس فرانسوی چند دهه قبل به نقد جدی نظام آموزشی فرانسه پرداخت. او معتقد بود که کارکرد نظام آموزشی آن است که دانش آموزان را برای زندگی پس از مدرسه توانمند کند و مهارتهای لازم برای فرهیخته بودن را به آنها بیاموزد. منظور او از ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۰۴ 📍 کلاسهای ترم جدید در حالی شروع شده است که هنوز خبری از وضعیت نجمه واحدی نیست او همدانشگاهی ما و دبیر انجمن علمی مطالعات زنان دانشکده علوم اجتماعی علامه است و ۱۰ شهریور امسال بازداشت شد. هیچ کس نمیداند چرا و به چه اتهامی و در جواب پیگیریها یا وعدههای بیهوده امروز و فردا میدهند یا میگویند که به شما مربوط نیست.. 📍 لازم است چیزهایی روشن شود، اینکه کدام مسائل به ما مربوطند و کدامشان نه؟. 📍ظاهرا اینکه دانشجویی را که تا همین چند ماه پیش در تشکلی علمی فعالیت میکرد و با اجازه و مجوز و امضای مسئولین برنامه برگزار میکرد را گرفتهاند و بردهاند که به ما مربوط نیست. احکام سنگینی که برای دیگر دانشجویان صادر شده است هم همینطور. افزایش شهریهها سختگیری در پرداخت آنها؟ قوانین سختگیرانه خوابگاههای دانشجویی و تبعیضهای فزاینده علیه دانشجویان دختر؟ اینکه تا دیروز دانشجویان را به نام عضویت در تشکلهای صنفی محکوم میکردند و حالا انجمنهای علمی و فعالیت در آنها نیز در امان نیستند. شاید دانشجو بودن جرم است؟ ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۷/۰۳ ✅ افزایش سهم نفت از درآمدهای دولت در چهارماهه اول سال ۱۳۹۷، با ۶۱ درصد رشد نسبت سال قبل، سهم نفت به ۵۰ درصد از درآمدهای دولت رسید … جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۷/۰۳ 🔹 در نیجریه در مناطق موسوم به ساحل طلا (Gold Cost)، اگر مردی باکرگری دختری را بردارد، مجبور به ازدواج با او و یا پرداخت مهریه او م اما همنیکه به این طریق زنبها پرداخت میشود، آنوقت دختر مرتکب هر نوع زیادهروی که بشود از نظر آنان اهمیتی ندارد …در هندوستان در میان پارزی (Pardhi) های ایالات مرکزی، اگر دختری فریب بخورد، لطمهای که به این ترتیب به خانواده دختر وارد آمده باید با دادن یک دختر دیگر به آنها جبران شود …در مناطقی از کردستان ایران نیز زن گرفتن نوعی مبادلۀ به مثل بود. باین ترتیب که اگر زنی از خانوادهای به شوهر داده میشد، خواهر داماد نیز متقابلا برای ازدواج با یکی از اعضای خانوادۀ عروس به آنها تحویل داده میشد. جالب است که در صورتیکه هر یک از شوهرها زن خود را طلاق میداد، متقابلا زن دومی نیز ناچار به ترک شوهرش و بازگشت به خانۀ پدرش بود …باین ترتیب ملاحظه میشود که چگونه دختر و زن نزد پدر و شوهر حکم دارائی و مایملکی را داشتهاند که دارای قیمت و ارزش معینی بوده و هر گونه مصرف غیر مجاز از آن توسط غیر، به معنای وارد کردن خسارت مالی به صاحب آن قلمداد میشده است بطوری که شخص متجاوز ملزم میشده که خسارات وارده را جبران نموده و یا جنس ضایع شده را بقیمت اولش خریداری نماید و در صورتی که امکان جبران خسارت وجود نداشته تن ب ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۷/۰۳ ✅ زن صیغهای دوم حسن آقا و «جامعه زرد».. ✍🏻مجتبی لشکربلوکی نشسته بود روبرویم و خیلی شیرین و با ولع داشت در مورد زن صیغهای دوم حسن آقا صحبت میکرد. حسن آقا زنش مریض شده بود و از پا افتاده بود. مدتها صبر کرد. البته به فکر ازدواج مجدد نبود. اما یک روز که کرکره مغازه سبزی فروشی اش را میزند بالا دختری وارد مغازه میشود و مقداری نعنا میخواهد. نیم کیلو نعنا همان و اینکه پونه نشست پای سفره عقد حسن آقا همان. پونه نام آن دختر جوان بود. از سیر تا پیاز ماجرا با ماکزیمم جزییات را دوست داشت برایم تعریف کند. یعنی اگر بهش فرصت میدادم تا رنگ سفره عقد را هم میخواست برای من تعریف کند. ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۷/۰۳ ✅ جریانشناسی دانشگاه پژوهی در ایران.. ✍🏻 نعمت الله فاضلی 🔵 دکتر فاضلی در این یادداشت به تحلیل وضعیت دانشگاه پژوهی یا مطالعات دانشگاه در ایران میپردازد. مطالعات دانشگاه شامل پژوهشهایی است که نهاد دانشگاه و آموزش عالی موضوع آن هاست …✅ در نیمه دوم قرن بیستم با آغاز موج جدیدی از گسترش دانشگاه و توسعه نهادهای آموزش عالی، دانشگاه تبدیل به نهادی تودهای و همگانی شد که همه گروههای اجتماعی امکان ورود به آن را پیدا کردند.. 🔻در دانشگاه تودهگرای جدید لزوما کشف حقیقت و تولید علم ارزشی ندارد بلکه خیل انبوه دانشجویان و اساتید و کارکنان میخواهند از طریق دانشگاه راهی برای زندگی کردن و گذران امور زندگی و کسب شغل پیدا کنند.. 🔻دراین نوع دانشگاه تودهگرای جدید کیفیت آموزشی از چالشهای اصلی در سراسر جهان از جمله ایران شده است …✅ مساله نهاد دانشگاه و کارکردهای تاریخی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن یکی از مسالهها یا کلانمسالههای جامعه امروز ماست.. 🔻در دهههای گذشته نوعی پرسش سیاسی از. دانشگاه شکل گرفته است؛ چرا که در جامعهای که هنوز احزاب سیاسی فراگیر ندارد، دانشگاهها واجد کارکردهای سیاسی شدهاند.. 🔻دانشگاه مهمترین نهاد پیونددهنده جامعه ایران با ج ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۰۳ 🔹رونالدو را ول کن غضنفر را بچسب. 🖋 دکتر طاهره جعفری | جامعه شناس این عبارت در بین فوتبالیستها خیلی رایج است و به این معنی است که گاهی، لازم نیست خط حمله تیم مقابل را مراقبت کنیم بلکه بهتر است مواظب گل به خودی باشیم. یعنی به جای اینکه بخواهیم جلوی رونالدو را بگیریم بهتر است مواظب غضنفر باشیم که به خودمان گل نزند. این روزها در مورد اتفاقاتی که در ایران میافتد تحلیلهای بسیار زیادی وجود دارد، یکی از نظرات این هست که دیدید ترامپ با چه هنر اقتصادی ما را تحت فشار قرار داد، چون او یک بیزینس من و یک اقتصاددان است و خوب بلد است جهان را اداره کند، در مقابل نیز عدهای هم معتقدند او یک فرد وحشی و جنگ طلب است و با قلدری کار خود را پیش میبرد، اما تحلیل سومی هم وجود دارد که بد نیست به آن اشاره کنیم، این تحلیل دقیقا چیزی است شبیه عبارت «رونالدو را ول کن غضنفر را بچسب» به عبارت دیگر برای فلج شدن اقتصاد و یا فرهنگ و سایر بخشهای یک جامعه، بطور کلی و جامعه ما بطور خاص، خیلی نیاز به حملههای رونالدی نیست بلکه انقدر گل به خودی زن، وجود دارد که بهتر است جلوی این گلها را بگیریم، البته به این معنی نیست که رونالدو را رها کنیم که هر کاری میخواهد بکند، اما باید بدانیم ضر ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۷/۰۲ 🔹مهمترین چیز در روابط انسانها گفتگو است، اما مردم دیگر با هم حرف نمیزنند، به هم گوش نمیکنند؛ آنها سینما میروند، تلویزیون تماشا میکنند، به رادیو گوش میدهند،. کتاب میخوانند، پستهای روی اینترنت را به روز میکنند، اما تقریبا هرگزبا هم صحبت نمیکنند!. اگر بنا داریم دنیا را تغییر بدهیم، چارهای جز این نیست که از نو برگردیم به دورانی که جنگجوها دور یک آتش جمع میشدند و برای هم قصه تعریف میکردند …. ✍🏻پائولو کوئیلو. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۷/۰۲ 📈 | ایران چند دانشآموز دارد؟.. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه ‹ 40 41 42 43 44 45 46 ›
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۷/۰۵ ✅ مهندسان، نظام مهندسی و جان و مال ایرانیان.. ✍🏻محمد فاضلی 🔹 سال گذشته بعد از زلزله کرمانشاه، متنهایی درباره مسئولیت مهندسان و مشکلات ساختاری موجود در نظام مهندسی که بر ایمنی ساختمان و جان آدمیان مؤثرند نوشتم (آشناییام با نظام مهندسی هم بعد از عضویت در کمیته گزارش ملی پلاسکو بیشتر شد و نسبت به مسائل حوزه مهندسی و ایمنی حساستر شدهام. این روزها خیلی اتفاقی از برگزاری انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان با خبر شدم. من همواره از اصلاحات سیاستی و تدریجی برای بهبود کیفیت زندگی ایرانیان دفاع کردهام و این رویداد بر سرنوشت زندگی ایرانیان اثر دارد و حداقل خود مهندسان نباید به سادگی از کنار آن بگذرند و بیتفاوت باشند.. 🔹 بخش عمدهای از داراییهای کشور ساختمانهاست، بخش زیادی از سرمایهگذاری ملی سالیانه نیز در ساختمان صورت میگیرد. قانون «نظام مهندسی و کنترل ساختمان» (در اسفند ۱۳۷۴ مصوب شده است. این سازمان طبق این قانون موظف به نظارت بر کیفیت ساخت، تأسیسات مکانیکی، برقی و … ساختمانها در کشور است. این بدان معناست که ایمنی در برابر زلزله (یکی از بزرگترین تهدیدهای تهران و کشور)، استانداردسازی در حوزه مصرف انرژی و کلا دست یافتن ایرانیان به «مسکن باکیف ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۷/۰۵ 💡 راهنمای تدوین فیشهای مطالعاتی. 🖋 کمال رضوی.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه rahnamye tadvin e fiish e nahaai.pdf ( 131.4 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۷/۰۵ انسانها بیش از هر چیز دیگر،. از اندیشیدن وحشت دارند،. بیش از فقر، حتی بیش از مرگ!. «اندیشه» انقلاب میکند،. از تخت به زیر میکشد و نابود میسازد ….
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۷/۰۵ 🔸 دومین دوره از سلسله کارگاههای نظریه پرداز:. برانیسلاو مالینوفسکی. مدرس: دکتر حسین میرزایی شروع: چهارشنبه ۱۱ مهر ساعت ۱۳. تهران، خ مفتح، دانشگاه خوارزمی، دانشکده ادبیات.
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۷/۰۴ ✅ اقتصاد ناخشنودی.. ✍️حسین توکلیان اقتصاد علمی است که سعی میکند هر چیزی را بر اساس مفهوم مبادله، عرضه، تقاضا و امثالهم تفسیر کند. در این میان خوشنودی و ناخوشنودی نیز از جمله مهمترین پدیدههایی هستند که تعیینکننده نظریه مصرفکننده در اقتصاد خرد هستند. بیشتر مطالعاتی که در این خصوص انجام شده به اقتصاد خشنودی (Economics of Happiness) میپردازد. اما در سالهای اخیر بحثهایی مطرح شده که چرا نباید آثار اقتصادی ناخشنودی به جای خشنودی بررسی شود؟ در چند سال اخیر و بهخصوص در چند ماه اخیر تأثیر شگرف ناخشنودی در عملکرد اقتصادی افراد در پیرامون خود را میبینیم. هر روز در اطراف ما هستند کسانی که میگویند چرا باید کار بکنیم در حالی که افرادی که پول دارند، تنها با اخیر ارز، طلا و سکه و نگهداری صرف آنها هر روز وضع بهتری خواهند داشت و وضع ما بدتر میشود!. مطالعات صورت گرفته بر اقتصاد خشنودی نشان میدهد که با افزایش درآمد، مصرف، بهداشت، امید به زندگی و … سطح خشنودی افراد بالا میرود و اقتصادی که سطح بالاتری از این معیارها را دارد، سطح بالاتر خوشنودی را در مقایسه با سایر اقتصادها دارد. اما همین مطالعات این سوال که آیا افراد در یک اقتصا ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۷/۰۴ ✅ هفت پیشفرض نامنقح روشنفکری دینی.. خب این یک پیشفرض است ولی با این همه به سود این پیشفرض استدلالی اقامه نشده است. وقتی شما میگویید که مشکل جامعه ما جمع اسلام و مدرنیته یا دین و مدرنیته است، معنایش این است که ما قبول داریم که همهمان میخواهیم که هم متدین باشیم و هم مدرن. آیا همه قبول دارند که ما هم باید متدین باشیم و هم مدرن؟. 🔻ممکن است کسی بگوید که میخواهیم متدین باشیم، اما اصلا نمیخواهیم مدرن باشیم. (که اتفاقا سخنران قبل از من [دکتر سید حسین نصر] رأیش همین بود، یعنی ما مدرنیته نمیخواهیم، دین میخواهیم. یک عده هم از آن طرف ممکن است بگویند ما مدرنیته میخواهیم و دین نمیخواهیم. شما از کجا فکر میکنید که همه ما به دنبال جمع بین مدرنیته و دین هستیم که دنبال راهحل این هستید که چگونه میشود دین را با مدرنیته جمع کرد؟. 🔻به نظر قاصر بنده مشکل ما مشکل درد و رنج است. حالا چه ایرانی و چه غیرایرانی، فرق نمیکند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۷/۰۴ ✅ کارایی و عدالت در نظام سلامت.. ✍🏻فاطمه کاشی 🔹بهبود کارایی و ارتقا عدالت جزو اهداف تمام نظامهای سلامت است. آنها تلاش میکنند بتوانند با صرف کمترین هزینه و زمان بهترین خدمات را به صورت منصفانه ارایه دهند. اما معمولا این دو هدف با یکدیگر همخوانی ندارند. دسترسی مصفانه و برابر به خدمات سلامت با افزایش هزینههای سلامت همراه است. فرض بر این است که خدمات دولتی سلامت بیشتر به دنبال تحقق هدف عدالت در سلامت هستند در حالی که بخش خصوصی سلامت کارایی بیشتری دارد.. 🔹خدمات دولتی سلامت به طور برابر در دسترس همگانی قرار دارند. کسانی که به دلیل نداشتن منابع مالی نمیتوانند از خدمات سلامت برخوردار شوند در صورت وجود خدمات دولتی میتوانند از آن استفاده کنند. از آنجا که این خدمات رایگان و یا با قیمت ارزان ارایه میشوند افراد بیشتر از خدمات پیشگیرانه و به موقع استفاده میکنند که در نهایت بار بیماری و هزینههای سلامت را کاهش میدهد.. 🔹طرفداران بخش خصوصی معتقدند قیمت ارزان خدمات دولتی سلامت موجب میشود افراد بیش از حد از این خدمات استفاده کنند و هزینههای کلی سلامت را افزایش بدهند در حالی که وقتی فرد خودش برای سلامت هزینه کند بیشتر صرفهجویی خواهد کرد. ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۷/۰۴ 🔹تاملی بر خود جامعه شناسان؛ آیا جامعه شناسی را باید خواند، نوشت، تدریس کرد، پژوهش کرد، به مردم و مسءولان توصیههای جامعه شناختی کرد و یا پیش از همه باید جامعه شناسانه زیست؟ یعنی پیش از توصیهها و مشاورههای جامعه شناختی، آنگونه که فهمیدهایم و توصیه میکنیم خود زندگی کنیم؟. چه تعداد جامعه شناس دیدهاید، آنگونه که فکر میکنند، زیست میکنند، تعداد این گونه جامعه شناسان بسیار نیست، ولی بسیارند کسانی که باور علمی و فکرشان با زندگی روزمره شان بسیار متفاوت است. پس اگر این جامعه شناسی در زندگی روزمره خود جامعه شناس کاربرد نداشته باشد، به چه درد دیگران میخورد؟ در این حالت جامعه شناسی و جامعه شناس بودن فقط موقعیتی را ایجاد میکند که عدهای با برچسب شیکی بنام متخصص جامعه از دیگران متمایز شده و از این تمایز به اشکال مختلفی بهره هایی غیرجامعه شناختی ببرند. مصادیق کنشهای غیرجامعه شناختی را بسیار میتوان در نزد افرادی که با این نام در ایران شناخته میشوند یافت؛ دعواهای متعدد به شکلهای مختلف برای دریافت رساله بیشتر و تدریس، اجبار به دانشجو برای خرید کتاب خود از میان انبوه منابع، جناح بندی و عدم امکان کارگروهی و شکل دهی به یک ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۷/۰۴ ✅وقتی مدرسه نابرابری را تثبیت میکند.. ✍️دکتر فردین علیخواه از بعضی خانوادهها سؤال میکنم که برای تحصیل فرزندشان چقدر شهریه پرداخت میکنند، با شنیدن پاسخ، بیاختیار سوت ممتدی میزنم! آه میکشم و سرم را به چپ و راست تکان میدهم. ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ میلیون تومان برای یک سال! از کسانی که مبلغ بالاتری پرداخت کردهاند میپرسم که این پول را در ازای دریافت چه خدماتی پرداخت میکنید. میگویند: دو زبان خارجی یاد میدهند، معلم نقاشیشان فلانی است، موسیقی و حرکات موزون یاد میدهند، کلاسهای ورزششان در فلان باشگاه است، از انواع هنرها میتوانند یکی را انتخاب و فرد شناختهشدهای در آن هنر به آنها درس بدهد، غذایشان تحت نظر یک متخصص تغذیه است، آنها را به موزهها، گالریها و کتابفروشیها میبرند، وضعیت پزشکیشان مدام چک میشود، برنامههای هنری با حضور والدین ترتیب میدهند، برایشان کلاس قصهگویی و شاهنامهخوانی برگزار میکنند و …. بوردیو؛ جامعهشناس فرانسوی چند دهه قبل به نقد جدی نظام آموزشی فرانسه پرداخت. او معتقد بود که کارکرد نظام آموزشی آن است که دانش آموزان را برای زندگی پس از مدرسه توانمند کند و مهارتهای لازم برای فرهیخته بودن را به آنها بیاموزد. منظور او از ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۰۴ 📍 کلاسهای ترم جدید در حالی شروع شده است که هنوز خبری از وضعیت نجمه واحدی نیست او همدانشگاهی ما و دبیر انجمن علمی مطالعات زنان دانشکده علوم اجتماعی علامه است و ۱۰ شهریور امسال بازداشت شد. هیچ کس نمیداند چرا و به چه اتهامی و در جواب پیگیریها یا وعدههای بیهوده امروز و فردا میدهند یا میگویند که به شما مربوط نیست.. 📍 لازم است چیزهایی روشن شود، اینکه کدام مسائل به ما مربوطند و کدامشان نه؟. 📍ظاهرا اینکه دانشجویی را که تا همین چند ماه پیش در تشکلی علمی فعالیت میکرد و با اجازه و مجوز و امضای مسئولین برنامه برگزار میکرد را گرفتهاند و بردهاند که به ما مربوط نیست. احکام سنگینی که برای دیگر دانشجویان صادر شده است هم همینطور. افزایش شهریهها سختگیری در پرداخت آنها؟ قوانین سختگیرانه خوابگاههای دانشجویی و تبعیضهای فزاینده علیه دانشجویان دختر؟ اینکه تا دیروز دانشجویان را به نام عضویت در تشکلهای صنفی محکوم میکردند و حالا انجمنهای علمی و فعالیت در آنها نیز در امان نیستند. شاید دانشجو بودن جرم است؟ ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۷/۰۳ ✅ افزایش سهم نفت از درآمدهای دولت در چهارماهه اول سال ۱۳۹۷، با ۶۱ درصد رشد نسبت سال قبل، سهم نفت به ۵۰ درصد از درآمدهای دولت رسید …
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۷/۰۳ 🔹 در نیجریه در مناطق موسوم به ساحل طلا (Gold Cost)، اگر مردی باکرگری دختری را بردارد، مجبور به ازدواج با او و یا پرداخت مهریه او م اما همنیکه به این طریق زنبها پرداخت میشود، آنوقت دختر مرتکب هر نوع زیادهروی که بشود از نظر آنان اهمیتی ندارد …در هندوستان در میان پارزی (Pardhi) های ایالات مرکزی، اگر دختری فریب بخورد، لطمهای که به این ترتیب به خانواده دختر وارد آمده باید با دادن یک دختر دیگر به آنها جبران شود …در مناطقی از کردستان ایران نیز زن گرفتن نوعی مبادلۀ به مثل بود. باین ترتیب که اگر زنی از خانوادهای به شوهر داده میشد، خواهر داماد نیز متقابلا برای ازدواج با یکی از اعضای خانوادۀ عروس به آنها تحویل داده میشد. جالب است که در صورتیکه هر یک از شوهرها زن خود را طلاق میداد، متقابلا زن دومی نیز ناچار به ترک شوهرش و بازگشت به خانۀ پدرش بود …باین ترتیب ملاحظه میشود که چگونه دختر و زن نزد پدر و شوهر حکم دارائی و مایملکی را داشتهاند که دارای قیمت و ارزش معینی بوده و هر گونه مصرف غیر مجاز از آن توسط غیر، به معنای وارد کردن خسارت مالی به صاحب آن قلمداد میشده است بطوری که شخص متجاوز ملزم میشده که خسارات وارده را جبران نموده و یا جنس ضایع شده را بقیمت اولش خریداری نماید و در صورتی که امکان جبران خسارت وجود نداشته تن ب ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۷/۰۳ ✅ زن صیغهای دوم حسن آقا و «جامعه زرد».. ✍🏻مجتبی لشکربلوکی نشسته بود روبرویم و خیلی شیرین و با ولع داشت در مورد زن صیغهای دوم حسن آقا صحبت میکرد. حسن آقا زنش مریض شده بود و از پا افتاده بود. مدتها صبر کرد. البته به فکر ازدواج مجدد نبود. اما یک روز که کرکره مغازه سبزی فروشی اش را میزند بالا دختری وارد مغازه میشود و مقداری نعنا میخواهد. نیم کیلو نعنا همان و اینکه پونه نشست پای سفره عقد حسن آقا همان. پونه نام آن دختر جوان بود. از سیر تا پیاز ماجرا با ماکزیمم جزییات را دوست داشت برایم تعریف کند. یعنی اگر بهش فرصت میدادم تا رنگ سفره عقد را هم میخواست برای من تعریف کند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۷/۰۳ ✅ جریانشناسی دانشگاه پژوهی در ایران.. ✍🏻 نعمت الله فاضلی 🔵 دکتر فاضلی در این یادداشت به تحلیل وضعیت دانشگاه پژوهی یا مطالعات دانشگاه در ایران میپردازد. مطالعات دانشگاه شامل پژوهشهایی است که نهاد دانشگاه و آموزش عالی موضوع آن هاست …✅ در نیمه دوم قرن بیستم با آغاز موج جدیدی از گسترش دانشگاه و توسعه نهادهای آموزش عالی، دانشگاه تبدیل به نهادی تودهای و همگانی شد که همه گروههای اجتماعی امکان ورود به آن را پیدا کردند.. 🔻در دانشگاه تودهگرای جدید لزوما کشف حقیقت و تولید علم ارزشی ندارد بلکه خیل انبوه دانشجویان و اساتید و کارکنان میخواهند از طریق دانشگاه راهی برای زندگی کردن و گذران امور زندگی و کسب شغل پیدا کنند.. 🔻دراین نوع دانشگاه تودهگرای جدید کیفیت آموزشی از چالشهای اصلی در سراسر جهان از جمله ایران شده است …✅ مساله نهاد دانشگاه و کارکردهای تاریخی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن یکی از مسالهها یا کلانمسالههای جامعه امروز ماست.. 🔻در دهههای گذشته نوعی پرسش سیاسی از. دانشگاه شکل گرفته است؛ چرا که در جامعهای که هنوز احزاب سیاسی فراگیر ندارد، دانشگاهها واجد کارکردهای سیاسی شدهاند.. 🔻دانشگاه مهمترین نهاد پیونددهنده جامعه ایران با ج ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۰۳ 🔹رونالدو را ول کن غضنفر را بچسب. 🖋 دکتر طاهره جعفری | جامعه شناس این عبارت در بین فوتبالیستها خیلی رایج است و به این معنی است که گاهی، لازم نیست خط حمله تیم مقابل را مراقبت کنیم بلکه بهتر است مواظب گل به خودی باشیم. یعنی به جای اینکه بخواهیم جلوی رونالدو را بگیریم بهتر است مواظب غضنفر باشیم که به خودمان گل نزند. این روزها در مورد اتفاقاتی که در ایران میافتد تحلیلهای بسیار زیادی وجود دارد، یکی از نظرات این هست که دیدید ترامپ با چه هنر اقتصادی ما را تحت فشار قرار داد، چون او یک بیزینس من و یک اقتصاددان است و خوب بلد است جهان را اداره کند، در مقابل نیز عدهای هم معتقدند او یک فرد وحشی و جنگ طلب است و با قلدری کار خود را پیش میبرد، اما تحلیل سومی هم وجود دارد که بد نیست به آن اشاره کنیم، این تحلیل دقیقا چیزی است شبیه عبارت «رونالدو را ول کن غضنفر را بچسب» به عبارت دیگر برای فلج شدن اقتصاد و یا فرهنگ و سایر بخشهای یک جامعه، بطور کلی و جامعه ما بطور خاص، خیلی نیاز به حملههای رونالدی نیست بلکه انقدر گل به خودی زن، وجود دارد که بهتر است جلوی این گلها را بگیریم، البته به این معنی نیست که رونالدو را رها کنیم که هر کاری میخواهد بکند، اما باید بدانیم ضر ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۷/۰۲ 🔹مهمترین چیز در روابط انسانها گفتگو است، اما مردم دیگر با هم حرف نمیزنند، به هم گوش نمیکنند؛ آنها سینما میروند، تلویزیون تماشا میکنند، به رادیو گوش میدهند،. کتاب میخوانند، پستهای روی اینترنت را به روز میکنند، اما تقریبا هرگزبا هم صحبت نمیکنند!. اگر بنا داریم دنیا را تغییر بدهیم، چارهای جز این نیست که از نو برگردیم به دورانی که جنگجوها دور یک آتش جمع میشدند و برای هم قصه تعریف میکردند …. ✍🏻پائولو کوئیلو. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ...