جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۲۹ 🔸 تحلیل گفتمان. بدین معنی که از علومی چون هرمنوتیک، ساختار گرایی، شالوده شکنی و … الهام گرفته است از اواسط دهه ۱۹۶۰ تا اواسط دهه ۱۹۷۰ در پی تغییرات گسترده علمی- معرفتی در رشته هایی چون انسان شناسی، قوم نگاری، جامعه شناسی خرد، روانشناسی ادراکی و اجتماعی، شعر، معانی بیان، زبان شناسی، نشانه شناسی و سایر رشتههای علوم اجتماعی و انسانی علاقمند به مطالعه نظام مند ساختار، کارکرد و فرایندهای تولید گفتار و نوشتار ظهور کرده است. این گرایش به دلیل بین رشتهای بودن خیلی زود به عنوان یکی از روشهای کیفی در حوزههای مختلف علوم سیاسی، علوم اجتماعی، ارتباطات و زبان شناسی انتقادی مورد استقبال واقع شد (فرکلاف). تحلیل گفتمان به همت متفکرانی چون میشل فوکو، ژاک دریدا، میشل پشو، لاکلاو و موفه، فان دایک، فرکلاف و دیگر متفکران وارد مطالعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شد و شکل انتقادی به خود گرفت و در قالب تحلیل گفتمان انتقادی (Critical discourse analysis) گسترش یافت. در واقع باید گفت که تحلیل گفتمان گرایشی تحقیقی است و سعی دارد با مطالعه اثرات ظاهری گفتار، ساختار تولید و زمینه وقوع متن یا گفتار یعنی عوامل بیرون از متن مانند بافت موقعیتی، فرهنگی، اجتماعی و … به تحلیلی دست پیدا کند که رابطه بین تشکیل ایدئولوژی ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۴ ۱۳۹۷/۰۶/۲۸ ✅ درمان بیماری اقتصاد. 🖋نیما نامداری.. 📍 این روزها همه از دولت میخواهند قیمت ارز را مدیریت کند تقریبا همه تریبونهای سیاسی و اقتصادی و حتی فرهنگی و مذهبی به دولت حمله میکنند که چرا کاری نمیکند و از آن سو دولتیها هم مبهوت و مستاصل هر کاری که از دستشان ساخته است، میکنند؛ اما قیمت دلار بالا میرود که پایین نمیآید. کار به جایی رسیده که رئیس دولت، تاثیر قیمت دلار در بازار آزاد بر اقتصاد کشور را کمتر از یک درصد دانسته است. نظام اقتصادی نیز مانند بدن انسان یک سیستم پیچیده و پویا است. در این نظام اقتصادی، تغییرات نرخ ارز شبیه سردرد یک …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۶/۲۸ بشری که حق اظهار عقیده و. بیان اندیشه خود را نداشته باشد،. موجودی زنده به شمار نمیرود …! 👤 شارل دومونتسکیو. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۶/۲۸ 🔹 «بحران تصمیم گیری» 🖋 یادداشتی از پدرام سلطانی … 📍 من این پرسش را مطرح نمیکنم که مسئولین کشور در همه قوا و ارکان، مهارتها و مدلهای تصمیم گیری را آموختهاند یا خیر، زیرا به ظن قوی پاسخ ان مثبت نیست. اما پاسخ منفی نباید مانع از پرداختن به این موضوع مهم و اساسی در بحبوحهی بحران کنونی باشد. یک تصمیم گیری به زبان ساده حاصل یا خروجی (Output) تعدادی داده و اطلاعات به عنوان ورودی (Input) میباشد که با اتکا به مهارتها و تکنیکهای تصمیم گیری روی آنها فرایند (Process) تحلیل و بررسی به عمل میآید. پس تصمیم گیری مانند محصول کارخانه ایست که مواد اولیه دارد و خط تولیدی که متناسب فراوری آن مواد اولیه برای تولید محصول مطلوب طراحی و نصب شده است …۱️⃣در تصمیم گیری یا باید از مدلهای کمی استفاده نمود که از تحلیل و محاسبه دادههای کمی خروجی کمی هم حاصل میشود و مبنای تصمیم گیری قرار میگیرد، مثال آن محاسبه شاخصهای اقتصادی مانند نرخ رشد و نرخ تورم و همچنین پیش بینی روند آنها در آینده است، و یا باید از مدلهای کیفی استفاده نمود که در این صورت تصمیم گیری، مبتنی بر اطلاعات کمی و کیفی و استفاده از چارچوبها و ابزارهای کیفی و تجربه وض ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۳۹ ۱۳۹۷/۰۶/۲۸ ✅ مستند قلعه | کامران شیردل. 🖋 مهدی تدینی 📍 کامران شیردل چندین مستند ارزشمند و ماندگار ساخته است که یکی از آنها با عنوان «قلعه» دربارۀ محلۀ «شهر نو» در تهران است؛ محلهای که مجموعهای از روسپیخانهها و کابارهها را در خود جای داده بود. محلۀ «شهر نو» (که نامهای دیگری هم داشت: «قلعه»، «جمشید»، «گمرک»، «محلۀ قجرها») در زمان محمدعلی شاه ساخته شده بود و محل اقامت خانوادۀ شاه بود. اما پس از ساخت دروازۀ قزوین این محل که بیرون از دروازه قرار گرفته بود به محلۀ خلافکاران تبدیل شد و شیرهکشخانههایی در آن برپا شد. از زمان پهلوی اول که تلاش شد روسپیها از شهر رانده شوند، …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۶/۲۸ ✅ «مظلومیت منطق عاشورا» و «غلبه منطق مظلومیت».. ✍🏻 محمد فاضلی 🔹 حادثه عاشورا پایه و اساسی دارد که «منطق عاشورا» و کنش امام حسین (ع) و یارانش را میسازد. پایه اول، اعتراض به بیعدالتی سیاسی است. فقدان عدالت در دسترسی به قدرت و نادیده گرفتن حق مردم در تعیین سرنوشت سیاسی خود که در اعتراض امام حسین به جانشینی یزید به جای معاویه بر خلاف سنت بیعت و معاهده با امام حسن (ع) تجلی میکند. پایه دوم، نادیده گرفتن حق مردم در برخورداری مادی عادلانه از کیفیت زندگی است و اعتراض به بیعدالتی اقتصادی را شامل میشود. پایه سوم اعتراض به بیعدالتی فرهنگی و محروم کردن مردم از حق تولید سخن و گفتار، و آزادی در بهرهمندی از اندیشهها و سخنهای متفاوت و متکثر است. اعتراض به دستگاه سیاسی حکومتی است که به انبوه امکانات سخنسازی دسترسی دارد، حدیث را به دلخواه خود تفسیر و جعل میکند، گفتار دینی را در خدمت حکومت قرار میدهد، و در همان حال مخالفانش را از سخن گفتن باز داشته و عرصه را بر آنان تنگ میکند. تصور میکنم «منطق عاشورا»، اعتراض به هر سه صورت بیعدالتی است …🔹 حادثه دست بر قضا بر بستر تاریخی و جغرافیایی خاصی رخ میدهد و همین امر اجازه میدهد تا رخدادها و روایتهایی به اصل ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۲۸ 📍 دچار کوری سفید شدهایم!. 🖋 مصطفی داننده ▫️شاید کتاب «کوری» نوشته ژوزه ساراماگو نویسنده پرتغالی را خوانده باشید. شاید هم نخوانده باشید که توصیه میشود حتما بخوانید. ساراماگو در این کتاب با لحنی هولناک به رعایت نکردن حقوق دیگران اشاره میکند. داستانی که از یک چهار راه آغاز میشود و شهری را دچار یک کوری سفید میکند …▫️کسانی که دچار کوری سفید شدند، تلاش میکنند خود را زنده نگه دارند حتی اگر این زنده ماندن به مرگ دیگران ختم شود. همه میخواهند خود ر نجات دهند و کسی به فکر دیگران نیست …▫️تنها یک نفر در این شهر کورها، بیناست که در واقع وجدان بیدار این جامعه است، ایدهآل درون هر انسان …▫️حالا میخواهم تلخ و هولناک بنویسم و بگویم ما هم دچار کوری سفید شدهایم. رفتاری که امروز در جامعه ایران شاهد آن هستیم کم از کوران کتاب ساراماگو ندارد …▫️دیروز شاهد اتفاق تلخی بودم. مردم در یک فروشگاه در حال خرید بودند که اتفاق عادی است اما نکته اینجاست که تقریبا از هر کالایی از رب، روغن تا پوشک و نوار بهداشتی، ۵ تا ۵ تا میخریدند. گویا فروشگاه بیشتر از ۵ تا به هر فردی نمیداد و گرنه آنها بیشتر میخریدند …▫️چه خبر است؟ چرا به اینجا رسیدیم؟ ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۳۴ ۱۳۹۷/۰۶/۲۷ ✅ نقدی بر فضای سرکوبگر روشنفکری در ایران. 🖋 سیدجواد میری منیق 📍 فضای روشنفکری و عرصه عمومی در ایران بسیار نحیف و یکسویه و سرکوبگر (از منظر مفهومی) است. اگر نگاهی به تاریخ و فرهنگ و جغرافیای ایران بیاندازیم میبینیم که ایرانیان مسیحی و یهودی و زرتشتی همواره در عرصه فکر و اندیشه جامعه ایرانی حضور داشتهاند ولی امروز در گفتگوهای دینی و فکری و فرهنگی و اندیشهای آنها صامت هستند و در عرصه روشنفکری جایی برای آنها وجود ندارد. یک دلیلش میتواند احتیاط از سوی آنها باشد ولی مهمترین دلیلش میتواند خود جامعه اکثریت باشد که راه بلوغ و بالندگی آنها را بسته است و این …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۶/۲۷ ✅ پنج دلیل اینکه چرا از زندگی در ژاپن متنفرم؟.. ✍🏻فردین علیخواه ازی دختر جوانی است که در کشورهای اسپانیا، انگلیس، امریکا و کانادا زندگی کرده است. او در ویدئویی حدودا ۲۰ دقیقهای در یوتیوب؛ به این سؤال میپردازد که چرا از زندگی در ژاپن متنفر است؟ به نظر میرسد که سرعت تغییرات اجتماعی و فرهنگی در ژاپن همگام با انتظارات نسل جدید و جوان ژاپنی نیست و همین امر باعث میشود تا برخی از آنها قید زندگی در ژاپن را بزنند. او در این ویدئو بر اساس تجارب خود در ژاپن و زندگی در سایر کشورها، به نکاتی اشاره میکند که ازنظر جامعهشناختی قابلتأمل و توجه است. آنچه در ادامه میآید ترجمهای آزاد و خلاصهای از صحبتهای ازی در این ویدئو است …جمعگرایی افراطی. ما ژاپنیها از کودکی بهگونهای تربیت میشویم که در هر شرایطی باید به جامعه احترام بگذاریم. احترام به جامعه مثلا؛ نریختن زباله در مکانهای عمومی یا سایر رفتارها بسیار خوب است ولی جمعگرایی گاهی اوقات زندگی را سخت و غیرقابلتحمل میکند. احترام افراطی به جامعه باعث شده است تا ما به نوع خاصی از مردم یا نوع خاصی از فرهنگها احترام نگذاریم. ما با آدمهای متفاوت و آدمهایی که جدیدند و مانند همه نیستند دچار مشکل هستیم. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۶/۲۷ 🔹 تکرار ابراهیم بود. 🖋 جواد کاشی.. در دمکراسیها، میزان رای اکثریت است اقلیت باید برای اکثری شدن، صبور باشد و در حاشیه بماند. اما اقلیت گاهی فرصتی پیدا میکند تا اکثریت را افشا کند. امام حسین چنین کرد. از در و دیوار شهر اکثریت نام خدا آویزان بود. همه چیز به رسول خدا و کتاب قرآن مستند بود. نمایندگان خدا و رسول، همه در رفت و آمد بودند. مساجد همه برقرار بود. همه در نماز و روزه بودند، شریعت خداوند برقرار بود. اصحاب رسول خدا، الحمدالله در ناز و نعمت بودند. ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۶/۲۷ 🔹 از «قیام» تا «قیمه»؛ واقعا «هیات منا الذله؟. 🖋 احسان محمدی 🏴 محرم و عاشورا در مغز استخوان ایرانیان خانه کرده است. آنچنان که حتی در یک آب خوردن ساده هم رد آن پیداست؛» سلام بر حسین تشنه لب، لعنت بر یزید! «. یعنی حتی بعد از نوشیدن یک جرعه آب هم بسیاری از ما آگاه یا ناخودآگاه نسبت به آن موضع میگیریم اما آیا ما پیرو راه» حسین بن علی «هستیم و آنچه در دهه محرم برگزار میکنیم نسبتی با مرام او دارد یا اسیر فرهنگ غالب شدهایم؟. 🏴 آنچه در تاریخ آمده این است که امام حسین (ع) به عنوان یک آزادمرد مقابل ظلم سر خم نکرد و جان بر سر این ایمان نهاد. فریاد زد: هیهات منا الذله! (خواری و ذلت از ما دور باد) … ندا داد: اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید!. اما آنچه در این دهه روایت میشود دعوت مردم به ایستادگی در مقابل ظلم، دفاع از مظلوم، رعایت کرامت انسان و ترویج آزادگی است یا هرسال احساس میشود از هسته» قیام «دورتر میشویم و به پوسته» قیمه «نزدیکتر؟. 🏴 هیچ متری وجود ندارد که این ادعا را ثابت کند اما از نشانهها میتوان یافت که هرسال دهه محرم؛ طبلها بزرگتر، دستهها منظمتر، مداحیها پر» شورتر «، آرایشها غلیظتر، نذریها چربتر، لباسها و صحنه آراییها شیکتر و …می ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۶/۲۷ 📚منتشر شد. کارگران بیطبقه. (توان چانهزنی کارگران در ایران پس از انقلاب) نویسنده: علیرضا خیراللهی.۲۵۸ صفحه، ۳۰ هزار تومان. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۶/۲۷ 🔰 فراموش شدن پیام عاشورا در همهمه هیأتهای مذهبی. 🖋 محمد باقر تاج الدین از جمله پیامهای مهم، درس آموز و تاریخی مکتب عاشورای امام حسین (ع) که در تمامی دورانهای تاریخی معنا دار و عبرت آموز و بلکه مورد نیاز است همانا پیام مبارزه با بی عدالتی و نابرابری در جامعه است. افسوس و هزار افسوس که این پیام مهم اکنون به دست فراموشی و نسیان سپرده شد و به جای این که صدای عدالت خواهی و ظلم ستیزی بیشتر از همه بلند و رسا باشد با تأسف فراوان میبینیم و میشنویم که صدای طبل و سنج و موزیک از همه بلندتر است!!! و این دقیقا نشان از انحطاط جامعه در ابعاد گوناگون آن دارد. دوست دانشمندم جناب دکتر محدثی در نوشتهای با عنوان «تراژدی حسین (ع)، کمدی عزاداری» به خوبی اشاره داشتند که وقتی جامعهای منحط میشود این چنین به «عزاداریهای کارناوالی» روی میآورد و پیام اصلی قیام عاشورا را این چنین به ابتذال میکشد. من هم معتقدم که عزاداریها در ایران کاملا «کارناوالی» شدهاند و هر سال بر شدت این قضیه هم افزوده میشود، آن هم جهت دار و با برنامه!!!. هیأتهای مذهبی در راستای کارناوالی شدن عزاداریها در ایران آن چنان همهمه و سر و صدایی برپا کردهاند که دیگر هیچ جایی برای طرح پیام اصلی قیام عاشورا ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۶/۲۷ ✅ نقش شوکدرمانی در بحرانسازی نقدینگی.. ✍🏻رضا امیدی در شمارۀ امروز شرق یادداشت مفصلی به قلم عباس شاکری؛ استاد اقتصاد کلان دانشگاه علامه طباطبایی، با عنوان «آدرس غلط برای گرانیها» منتشر شده است. شاکری نشان داده که برخلاف ادعای طراحان تعدیل اقتصادی ایران، رشد نقدینگی یکی از میراثهای برنامههای اول تا سوم و تأسیس بانکهای خصوصی است که زمینه را برای سوداگران و عوامل نامولد مساعد کرده و جامعه و اقتصاد را بههم ریخته است. در ادامه بخشهایی از این یادداشت آمده است.. 🔸در سالهای ۶۷-۱۳۶۰ نقدینگی سالانه به طور متوسط حدود ۱۷ درصد رشد یافت. این در حالی است که در این دوره کشور در حال جنگ تمامعیار بود و در چند سال آخر درآمد نفت کشور بسیار محدود شده بود. با شروع برنامۀ تعدیل اقتصادی که حتی بسیاری از پیششرطهای صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی را نیز نادیده گرفته بود و صرفا به شوکدرمانی و رهاسازی متمرکز بود، ساخت بمب نقدینگی شروع شد. در دوره اول اجرای تعدیل ساختاری گرچه در برنامۀ اول توسعه مصوب و مقرر شد که میانگین نرخ رشد نقدینگی حدود ۸ درصد باشد؛ اما مقادیر نقدینگی در بعضی سالها بیش از ۱۰ برابر مقدار مصوب بود. وضعیت بهمن نقدینگی در برنامۀ دوم ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۲۷ ✅ سرمایهداری ما را مجبور به جنگ کرده است، و پیرامون ما را به ویرانهای مبدل ساخته، من دیگر در جنگ «برای خودم راه نمیروم»، بلکه ب هنوز وفور است، وفور جنگها. اینجا مسایل از هم تفکیک میشوند، جای سوال نیست: ادبیات شکوفا نمیشود. ولی انسانها باید از خود حفاظت کنند و به تصاویر قدیمی بیاندیشند. تصور شکوفایی یک جانبه است. ارزش، سرنوشت، قدرت، و بزرگی را نباید به طور ذهن گرایانه با شکوفایی جسمانی مرتبط دانست. سقوط و صعود را تقویم سالنامه از هم تفکیک نمیکند، این خطوط از جمع انسانها و تلاشها طی مسیر میکند … …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۴۷ ۱۳۹۷/۰۶/۲۶ ✅ آدرسهای غلط و مسئولیت گریزیهای رندانه؛ نگاهی به نقش شوک درمانی در بحران سازی نقدینگی 🖋 مجید شاکری. 📍 در اقتصاد ایران آیا پول متناسب با تورم در میان آحاد مردم توزیع یافته و انتشار مییابد. آیا نقدینگیها جز در خدمت قلیلی ثروتمند و سوداگر و نامولد میباشد! با کدام ساز و کار مردم با نقدینگی انباشته شده سراغ سوپر مارکتها سرازیر شدهاند؟ از کاهش نرخ بهره و افزایش سرمایه گذاری هم که خبری نیست. امروز حتی بچههای مدرسهای هم در کوچه و بازار میدانند که این تورم حادث شده و در حال رشد حاصل بلوای ارزی و شوک درمانی اخیر دولت است. آیا بمب نقدینگی موجب شده که مردم به فروشگاهها هجوم ببرندوبا این کار خود مثلا قیمت پوشک بچه را چند برابر کنند. چرا همه بازارها که مربوط به کالاهای مورد مصرف مردم است همچنان با مشکل تقاضا مواجه است؟ موجودی انبار کل و سهم بالای آن از GDP نشان میدهد که مشکل تقاضا هم کمتر از عرضه نیست.. ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۴۷ ۱۳۹۷/۰۶/۲۶ ✅ روایت یک مجادله ضروری در ساحت اقتصاد. 🖋 مدیر سایت 📍 هفتههای اخیر تنش کلامی میان اقتصاددانان نهادگرا و نئولیبرال بالا گرفته است؛ درحالیکه انتقادات حسین راغفر، دستمایه طنازی محافل رسانهای راستگرایان قرار گرفت، انتشار نوشتهای از عباس شاکری [آدرسهای غلط و مسئولیت گریزیهای رندانه]، روند بازی را از یک مجادله سطحی به پیکاری دراماتیک بدل کرد؛ شاکری که برخلاف راغفر اهل مصاحبه و حضور در رسانهها نیست، عملکرد نئولیبرالها را با بهرهگیری از گزارههای علمی مورد انتقاد قرار داد؛ نوشته شاکری عملا نوعی کیفرخواست و محاکمه اقتصاددانان راستگرا و در راس آن مسعود نیلی است. باید از این رخداد دراماتیک استقبال کرد؛ چراکه گفتگوی بیپرده در ساحت اقتصاد و …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۶/۲۶ ✅هیچ کجا با یک زن بر اساس ارزش کارش رفتار نمیشود، بلکه بر اساس جنسیتش با او برخورد میشود بنابراین برای او اجتنابناپذیر است که برای حق حیاتش غرامت بپردازد و با ارائه خدمات جنسی، به هر ترتیبی که شده موقعیت خود را حفظ نماید. بدین ترتیب مساله صرفا شدت ماجراست که آیا او خود را به یک مرد (در زندگی زناشویی یا خارج از آن) میفروشد، یا به تعداد زیادی مرد؟ مصلحان اجتماعی ما بپذیرند یا نپذیرند، مسولیت روسپیگری بر عهدهی فرودستی اقتصادی و اجتماعی زنان است … اما گلدمن. تجارت پنهان زنان. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۰۸ ۱۳۹۷/۰۶/۲۶ ✅ فعالیتاجتماعیقربانیاستبداد تاریخی. 🖋 سارا شریعتی 📍 فعالیت داوطلبانه به عنوان یک ضرورت مدنی مطرح میشود، میگویند ما فرهنگ کار جمعی نداریم، فرهنگ مشارکت نداریم، نمیخواهم به این مساله وارد شوم، اما میگویم که مهمترین مانع برای فعالیتهای اجتماعی ما استبداد تاریخی و سیاسی است که به ما اجازه فعالیتهای مشارکتی نمیدهد. ما نمیتوانیم بدون توجه به عوامل سیاسی، موضوعات را مطرح کنیم. مدرنیته سیاسی یعنی تقویت جامعه مدنی در برابر قدرت سیاسی. جامعه قوی میتواند نقش ضد قدرت را در برابر قدرت سیاسی ایفا کند. نباید یک اجتماع، نقش قربانی را ایفا کند. حالا چرا خودش …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۶/۲۶ ▫️ اقتضائات سنی و ازدواج کودکان. 🖋 محسن کرمانی نصرآبادی دانشجوی دکتری جامعه شناسی و پژوهشگر مسائل اجتماعی. 📍 پدیده کودک همسری یا ازدواج کودکان از جمله مسائلی است که در روزهای اخیر کانون توجه افکار عمومی و محل مناقشه علاقه مندان به حوزه آسیبهای اجتماعی واقع شده است. از جمله این مناقشات پرسش از مساله بودگی پدیده است که خود به تنهایی مجموعه ضد و نقیضی از مواضع را رقم زده است. بر همین اساس در این یادداشت درصددیم از دریچه اقتضائات سنی، پرتویی بر این سطح از مناقشه بیافکنیم …📍 از وجوه تمایزبخش جامعه جدید در مقایسه با جامعه سنتی ماقبل آن دوره بندی و تفکیک پهنه زندگی است. با این توضیح که در جامعه سنتی زندگی مفهومی یکپارچه و خاصیتی پیوستاری دارد. در این جامعه دوره کودکی و نوجوانی در مفهوم مدرن آن وجود ندارد و مابه ازای آن دوران پیشابزرگسالی است که فرد تحت تدابیر تربیتی خانواده و انتظارات جامعه بیرون آماده پذیرش و ایفای نقشهای بزرگسالی میشود …📍 این در حالی است که در جامعه جدید فرد پس از دوران کودکی به ترتیب وارد دوره نوجوانی، جوانی، میانسالی و در نهایت کهنسالی میشود. دوره هایی که هر کدام به فراخور، الزامات ساختاری و اقتضائات متفاوتی را رقم زده و س ... ‹ 42 43 44 45 46 47 48 ›
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۲۹ 🔸 تحلیل گفتمان. بدین معنی که از علومی چون هرمنوتیک، ساختار گرایی، شالوده شکنی و … الهام گرفته است از اواسط دهه ۱۹۶۰ تا اواسط دهه ۱۹۷۰ در پی تغییرات گسترده علمی- معرفتی در رشته هایی چون انسان شناسی، قوم نگاری، جامعه شناسی خرد، روانشناسی ادراکی و اجتماعی، شعر، معانی بیان، زبان شناسی، نشانه شناسی و سایر رشتههای علوم اجتماعی و انسانی علاقمند به مطالعه نظام مند ساختار، کارکرد و فرایندهای تولید گفتار و نوشتار ظهور کرده است. این گرایش به دلیل بین رشتهای بودن خیلی زود به عنوان یکی از روشهای کیفی در حوزههای مختلف علوم سیاسی، علوم اجتماعی، ارتباطات و زبان شناسی انتقادی مورد استقبال واقع شد (فرکلاف). تحلیل گفتمان به همت متفکرانی چون میشل فوکو، ژاک دریدا، میشل پشو، لاکلاو و موفه، فان دایک، فرکلاف و دیگر متفکران وارد مطالعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شد و شکل انتقادی به خود گرفت و در قالب تحلیل گفتمان انتقادی (Critical discourse analysis) گسترش یافت. در واقع باید گفت که تحلیل گفتمان گرایشی تحقیقی است و سعی دارد با مطالعه اثرات ظاهری گفتار، ساختار تولید و زمینه وقوع متن یا گفتار یعنی عوامل بیرون از متن مانند بافت موقعیتی، فرهنگی، اجتماعی و … به تحلیلی دست پیدا کند که رابطه بین تشکیل ایدئولوژی ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۴ ۱۳۹۷/۰۶/۲۸ ✅ درمان بیماری اقتصاد. 🖋نیما نامداری.. 📍 این روزها همه از دولت میخواهند قیمت ارز را مدیریت کند تقریبا همه تریبونهای سیاسی و اقتصادی و حتی فرهنگی و مذهبی به دولت حمله میکنند که چرا کاری نمیکند و از آن سو دولتیها هم مبهوت و مستاصل هر کاری که از دستشان ساخته است، میکنند؛ اما قیمت دلار بالا میرود که پایین نمیآید. کار به جایی رسیده که رئیس دولت، تاثیر قیمت دلار در بازار آزاد بر اقتصاد کشور را کمتر از یک درصد دانسته است. نظام اقتصادی نیز مانند بدن انسان یک سیستم پیچیده و پویا است. در این نظام اقتصادی، تغییرات نرخ ارز شبیه سردرد یک …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۶/۲۸ بشری که حق اظهار عقیده و. بیان اندیشه خود را نداشته باشد،. موجودی زنده به شمار نمیرود …! 👤 شارل دومونتسکیو. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۶/۲۸ 🔹 «بحران تصمیم گیری» 🖋 یادداشتی از پدرام سلطانی … 📍 من این پرسش را مطرح نمیکنم که مسئولین کشور در همه قوا و ارکان، مهارتها و مدلهای تصمیم گیری را آموختهاند یا خیر، زیرا به ظن قوی پاسخ ان مثبت نیست. اما پاسخ منفی نباید مانع از پرداختن به این موضوع مهم و اساسی در بحبوحهی بحران کنونی باشد. یک تصمیم گیری به زبان ساده حاصل یا خروجی (Output) تعدادی داده و اطلاعات به عنوان ورودی (Input) میباشد که با اتکا به مهارتها و تکنیکهای تصمیم گیری روی آنها فرایند (Process) تحلیل و بررسی به عمل میآید. پس تصمیم گیری مانند محصول کارخانه ایست که مواد اولیه دارد و خط تولیدی که متناسب فراوری آن مواد اولیه برای تولید محصول مطلوب طراحی و نصب شده است …۱️⃣در تصمیم گیری یا باید از مدلهای کمی استفاده نمود که از تحلیل و محاسبه دادههای کمی خروجی کمی هم حاصل میشود و مبنای تصمیم گیری قرار میگیرد، مثال آن محاسبه شاخصهای اقتصادی مانند نرخ رشد و نرخ تورم و همچنین پیش بینی روند آنها در آینده است، و یا باید از مدلهای کیفی استفاده نمود که در این صورت تصمیم گیری، مبتنی بر اطلاعات کمی و کیفی و استفاده از چارچوبها و ابزارهای کیفی و تجربه وض ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۳۹ ۱۳۹۷/۰۶/۲۸ ✅ مستند قلعه | کامران شیردل. 🖋 مهدی تدینی 📍 کامران شیردل چندین مستند ارزشمند و ماندگار ساخته است که یکی از آنها با عنوان «قلعه» دربارۀ محلۀ «شهر نو» در تهران است؛ محلهای که مجموعهای از روسپیخانهها و کابارهها را در خود جای داده بود. محلۀ «شهر نو» (که نامهای دیگری هم داشت: «قلعه»، «جمشید»، «گمرک»، «محلۀ قجرها») در زمان محمدعلی شاه ساخته شده بود و محل اقامت خانوادۀ شاه بود. اما پس از ساخت دروازۀ قزوین این محل که بیرون از دروازه قرار گرفته بود به محلۀ خلافکاران تبدیل شد و شیرهکشخانههایی در آن برپا شد. از زمان پهلوی اول که تلاش شد روسپیها از شهر رانده شوند، …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۶/۲۸ ✅ «مظلومیت منطق عاشورا» و «غلبه منطق مظلومیت».. ✍🏻 محمد فاضلی 🔹 حادثه عاشورا پایه و اساسی دارد که «منطق عاشورا» و کنش امام حسین (ع) و یارانش را میسازد. پایه اول، اعتراض به بیعدالتی سیاسی است. فقدان عدالت در دسترسی به قدرت و نادیده گرفتن حق مردم در تعیین سرنوشت سیاسی خود که در اعتراض امام حسین به جانشینی یزید به جای معاویه بر خلاف سنت بیعت و معاهده با امام حسن (ع) تجلی میکند. پایه دوم، نادیده گرفتن حق مردم در برخورداری مادی عادلانه از کیفیت زندگی است و اعتراض به بیعدالتی اقتصادی را شامل میشود. پایه سوم اعتراض به بیعدالتی فرهنگی و محروم کردن مردم از حق تولید سخن و گفتار، و آزادی در بهرهمندی از اندیشهها و سخنهای متفاوت و متکثر است. اعتراض به دستگاه سیاسی حکومتی است که به انبوه امکانات سخنسازی دسترسی دارد، حدیث را به دلخواه خود تفسیر و جعل میکند، گفتار دینی را در خدمت حکومت قرار میدهد، و در همان حال مخالفانش را از سخن گفتن باز داشته و عرصه را بر آنان تنگ میکند. تصور میکنم «منطق عاشورا»، اعتراض به هر سه صورت بیعدالتی است …🔹 حادثه دست بر قضا بر بستر تاریخی و جغرافیایی خاصی رخ میدهد و همین امر اجازه میدهد تا رخدادها و روایتهایی به اصل ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۲۸ 📍 دچار کوری سفید شدهایم!. 🖋 مصطفی داننده ▫️شاید کتاب «کوری» نوشته ژوزه ساراماگو نویسنده پرتغالی را خوانده باشید. شاید هم نخوانده باشید که توصیه میشود حتما بخوانید. ساراماگو در این کتاب با لحنی هولناک به رعایت نکردن حقوق دیگران اشاره میکند. داستانی که از یک چهار راه آغاز میشود و شهری را دچار یک کوری سفید میکند …▫️کسانی که دچار کوری سفید شدند، تلاش میکنند خود را زنده نگه دارند حتی اگر این زنده ماندن به مرگ دیگران ختم شود. همه میخواهند خود ر نجات دهند و کسی به فکر دیگران نیست …▫️تنها یک نفر در این شهر کورها، بیناست که در واقع وجدان بیدار این جامعه است، ایدهآل درون هر انسان …▫️حالا میخواهم تلخ و هولناک بنویسم و بگویم ما هم دچار کوری سفید شدهایم. رفتاری که امروز در جامعه ایران شاهد آن هستیم کم از کوران کتاب ساراماگو ندارد …▫️دیروز شاهد اتفاق تلخی بودم. مردم در یک فروشگاه در حال خرید بودند که اتفاق عادی است اما نکته اینجاست که تقریبا از هر کالایی از رب، روغن تا پوشک و نوار بهداشتی، ۵ تا ۵ تا میخریدند. گویا فروشگاه بیشتر از ۵ تا به هر فردی نمیداد و گرنه آنها بیشتر میخریدند …▫️چه خبر است؟ چرا به اینجا رسیدیم؟ ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۳۴ ۱۳۹۷/۰۶/۲۷ ✅ نقدی بر فضای سرکوبگر روشنفکری در ایران. 🖋 سیدجواد میری منیق 📍 فضای روشنفکری و عرصه عمومی در ایران بسیار نحیف و یکسویه و سرکوبگر (از منظر مفهومی) است. اگر نگاهی به تاریخ و فرهنگ و جغرافیای ایران بیاندازیم میبینیم که ایرانیان مسیحی و یهودی و زرتشتی همواره در عرصه فکر و اندیشه جامعه ایرانی حضور داشتهاند ولی امروز در گفتگوهای دینی و فکری و فرهنگی و اندیشهای آنها صامت هستند و در عرصه روشنفکری جایی برای آنها وجود ندارد. یک دلیلش میتواند احتیاط از سوی آنها باشد ولی مهمترین دلیلش میتواند خود جامعه اکثریت باشد که راه بلوغ و بالندگی آنها را بسته است و این …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۶/۲۷ ✅ پنج دلیل اینکه چرا از زندگی در ژاپن متنفرم؟.. ✍🏻فردین علیخواه ازی دختر جوانی است که در کشورهای اسپانیا، انگلیس، امریکا و کانادا زندگی کرده است. او در ویدئویی حدودا ۲۰ دقیقهای در یوتیوب؛ به این سؤال میپردازد که چرا از زندگی در ژاپن متنفر است؟ به نظر میرسد که سرعت تغییرات اجتماعی و فرهنگی در ژاپن همگام با انتظارات نسل جدید و جوان ژاپنی نیست و همین امر باعث میشود تا برخی از آنها قید زندگی در ژاپن را بزنند. او در این ویدئو بر اساس تجارب خود در ژاپن و زندگی در سایر کشورها، به نکاتی اشاره میکند که ازنظر جامعهشناختی قابلتأمل و توجه است. آنچه در ادامه میآید ترجمهای آزاد و خلاصهای از صحبتهای ازی در این ویدئو است …جمعگرایی افراطی. ما ژاپنیها از کودکی بهگونهای تربیت میشویم که در هر شرایطی باید به جامعه احترام بگذاریم. احترام به جامعه مثلا؛ نریختن زباله در مکانهای عمومی یا سایر رفتارها بسیار خوب است ولی جمعگرایی گاهی اوقات زندگی را سخت و غیرقابلتحمل میکند. احترام افراطی به جامعه باعث شده است تا ما به نوع خاصی از مردم یا نوع خاصی از فرهنگها احترام نگذاریم. ما با آدمهای متفاوت و آدمهایی که جدیدند و مانند همه نیستند دچار مشکل هستیم. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۶/۲۷ 🔹 تکرار ابراهیم بود. 🖋 جواد کاشی.. در دمکراسیها، میزان رای اکثریت است اقلیت باید برای اکثری شدن، صبور باشد و در حاشیه بماند. اما اقلیت گاهی فرصتی پیدا میکند تا اکثریت را افشا کند. امام حسین چنین کرد. از در و دیوار شهر اکثریت نام خدا آویزان بود. همه چیز به رسول خدا و کتاب قرآن مستند بود. نمایندگان خدا و رسول، همه در رفت و آمد بودند. مساجد همه برقرار بود. همه در نماز و روزه بودند، شریعت خداوند برقرار بود. اصحاب رسول خدا، الحمدالله در ناز و نعمت بودند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۶/۲۷ 🔹 از «قیام» تا «قیمه»؛ واقعا «هیات منا الذله؟. 🖋 احسان محمدی 🏴 محرم و عاشورا در مغز استخوان ایرانیان خانه کرده است. آنچنان که حتی در یک آب خوردن ساده هم رد آن پیداست؛» سلام بر حسین تشنه لب، لعنت بر یزید! «. یعنی حتی بعد از نوشیدن یک جرعه آب هم بسیاری از ما آگاه یا ناخودآگاه نسبت به آن موضع میگیریم اما آیا ما پیرو راه» حسین بن علی «هستیم و آنچه در دهه محرم برگزار میکنیم نسبتی با مرام او دارد یا اسیر فرهنگ غالب شدهایم؟. 🏴 آنچه در تاریخ آمده این است که امام حسین (ع) به عنوان یک آزادمرد مقابل ظلم سر خم نکرد و جان بر سر این ایمان نهاد. فریاد زد: هیهات منا الذله! (خواری و ذلت از ما دور باد) … ندا داد: اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید!. اما آنچه در این دهه روایت میشود دعوت مردم به ایستادگی در مقابل ظلم، دفاع از مظلوم، رعایت کرامت انسان و ترویج آزادگی است یا هرسال احساس میشود از هسته» قیام «دورتر میشویم و به پوسته» قیمه «نزدیکتر؟. 🏴 هیچ متری وجود ندارد که این ادعا را ثابت کند اما از نشانهها میتوان یافت که هرسال دهه محرم؛ طبلها بزرگتر، دستهها منظمتر، مداحیها پر» شورتر «، آرایشها غلیظتر، نذریها چربتر، لباسها و صحنه آراییها شیکتر و …می ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۶/۲۷ 📚منتشر شد. کارگران بیطبقه. (توان چانهزنی کارگران در ایران پس از انقلاب) نویسنده: علیرضا خیراللهی.۲۵۸ صفحه، ۳۰ هزار تومان. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۶/۲۷ 🔰 فراموش شدن پیام عاشورا در همهمه هیأتهای مذهبی. 🖋 محمد باقر تاج الدین از جمله پیامهای مهم، درس آموز و تاریخی مکتب عاشورای امام حسین (ع) که در تمامی دورانهای تاریخی معنا دار و عبرت آموز و بلکه مورد نیاز است همانا پیام مبارزه با بی عدالتی و نابرابری در جامعه است. افسوس و هزار افسوس که این پیام مهم اکنون به دست فراموشی و نسیان سپرده شد و به جای این که صدای عدالت خواهی و ظلم ستیزی بیشتر از همه بلند و رسا باشد با تأسف فراوان میبینیم و میشنویم که صدای طبل و سنج و موزیک از همه بلندتر است!!! و این دقیقا نشان از انحطاط جامعه در ابعاد گوناگون آن دارد. دوست دانشمندم جناب دکتر محدثی در نوشتهای با عنوان «تراژدی حسین (ع)، کمدی عزاداری» به خوبی اشاره داشتند که وقتی جامعهای منحط میشود این چنین به «عزاداریهای کارناوالی» روی میآورد و پیام اصلی قیام عاشورا را این چنین به ابتذال میکشد. من هم معتقدم که عزاداریها در ایران کاملا «کارناوالی» شدهاند و هر سال بر شدت این قضیه هم افزوده میشود، آن هم جهت دار و با برنامه!!!. هیأتهای مذهبی در راستای کارناوالی شدن عزاداریها در ایران آن چنان همهمه و سر و صدایی برپا کردهاند که دیگر هیچ جایی برای طرح پیام اصلی قیام عاشورا ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۶/۲۷ ✅ نقش شوکدرمانی در بحرانسازی نقدینگی.. ✍🏻رضا امیدی در شمارۀ امروز شرق یادداشت مفصلی به قلم عباس شاکری؛ استاد اقتصاد کلان دانشگاه علامه طباطبایی، با عنوان «آدرس غلط برای گرانیها» منتشر شده است. شاکری نشان داده که برخلاف ادعای طراحان تعدیل اقتصادی ایران، رشد نقدینگی یکی از میراثهای برنامههای اول تا سوم و تأسیس بانکهای خصوصی است که زمینه را برای سوداگران و عوامل نامولد مساعد کرده و جامعه و اقتصاد را بههم ریخته است. در ادامه بخشهایی از این یادداشت آمده است.. 🔸در سالهای ۶۷-۱۳۶۰ نقدینگی سالانه به طور متوسط حدود ۱۷ درصد رشد یافت. این در حالی است که در این دوره کشور در حال جنگ تمامعیار بود و در چند سال آخر درآمد نفت کشور بسیار محدود شده بود. با شروع برنامۀ تعدیل اقتصادی که حتی بسیاری از پیششرطهای صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی را نیز نادیده گرفته بود و صرفا به شوکدرمانی و رهاسازی متمرکز بود، ساخت بمب نقدینگی شروع شد. در دوره اول اجرای تعدیل ساختاری گرچه در برنامۀ اول توسعه مصوب و مقرر شد که میانگین نرخ رشد نقدینگی حدود ۸ درصد باشد؛ اما مقادیر نقدینگی در بعضی سالها بیش از ۱۰ برابر مقدار مصوب بود. وضعیت بهمن نقدینگی در برنامۀ دوم ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۲۷ ✅ سرمایهداری ما را مجبور به جنگ کرده است، و پیرامون ما را به ویرانهای مبدل ساخته، من دیگر در جنگ «برای خودم راه نمیروم»، بلکه ب هنوز وفور است، وفور جنگها. اینجا مسایل از هم تفکیک میشوند، جای سوال نیست: ادبیات شکوفا نمیشود. ولی انسانها باید از خود حفاظت کنند و به تصاویر قدیمی بیاندیشند. تصور شکوفایی یک جانبه است. ارزش، سرنوشت، قدرت، و بزرگی را نباید به طور ذهن گرایانه با شکوفایی جسمانی مرتبط دانست. سقوط و صعود را تقویم سالنامه از هم تفکیک نمیکند، این خطوط از جمع انسانها و تلاشها طی مسیر میکند … …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۴۷ ۱۳۹۷/۰۶/۲۶ ✅ آدرسهای غلط و مسئولیت گریزیهای رندانه؛ نگاهی به نقش شوک درمانی در بحران سازی نقدینگی 🖋 مجید شاکری. 📍 در اقتصاد ایران آیا پول متناسب با تورم در میان آحاد مردم توزیع یافته و انتشار مییابد. آیا نقدینگیها جز در خدمت قلیلی ثروتمند و سوداگر و نامولد میباشد! با کدام ساز و کار مردم با نقدینگی انباشته شده سراغ سوپر مارکتها سرازیر شدهاند؟ از کاهش نرخ بهره و افزایش سرمایه گذاری هم که خبری نیست. امروز حتی بچههای مدرسهای هم در کوچه و بازار میدانند که این تورم حادث شده و در حال رشد حاصل بلوای ارزی و شوک درمانی اخیر دولت است. آیا بمب نقدینگی موجب شده که مردم به فروشگاهها هجوم ببرندوبا این کار خود مثلا قیمت پوشک بچه را چند برابر کنند. چرا همه بازارها که مربوط به کالاهای مورد مصرف مردم است همچنان با مشکل تقاضا مواجه است؟ موجودی انبار کل و سهم بالای آن از GDP نشان میدهد که مشکل تقاضا هم کمتر از عرضه نیست.. ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۴۷ ۱۳۹۷/۰۶/۲۶ ✅ روایت یک مجادله ضروری در ساحت اقتصاد. 🖋 مدیر سایت 📍 هفتههای اخیر تنش کلامی میان اقتصاددانان نهادگرا و نئولیبرال بالا گرفته است؛ درحالیکه انتقادات حسین راغفر، دستمایه طنازی محافل رسانهای راستگرایان قرار گرفت، انتشار نوشتهای از عباس شاکری [آدرسهای غلط و مسئولیت گریزیهای رندانه]، روند بازی را از یک مجادله سطحی به پیکاری دراماتیک بدل کرد؛ شاکری که برخلاف راغفر اهل مصاحبه و حضور در رسانهها نیست، عملکرد نئولیبرالها را با بهرهگیری از گزارههای علمی مورد انتقاد قرار داد؛ نوشته شاکری عملا نوعی کیفرخواست و محاکمه اقتصاددانان راستگرا و در راس آن مسعود نیلی است. باید از این رخداد دراماتیک استقبال کرد؛ چراکه گفتگوی بیپرده در ساحت اقتصاد و …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۶/۲۶ ✅هیچ کجا با یک زن بر اساس ارزش کارش رفتار نمیشود، بلکه بر اساس جنسیتش با او برخورد میشود بنابراین برای او اجتنابناپذیر است که برای حق حیاتش غرامت بپردازد و با ارائه خدمات جنسی، به هر ترتیبی که شده موقعیت خود را حفظ نماید. بدین ترتیب مساله صرفا شدت ماجراست که آیا او خود را به یک مرد (در زندگی زناشویی یا خارج از آن) میفروشد، یا به تعداد زیادی مرد؟ مصلحان اجتماعی ما بپذیرند یا نپذیرند، مسولیت روسپیگری بر عهدهی فرودستی اقتصادی و اجتماعی زنان است … اما گلدمن. تجارت پنهان زنان. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۰۸ ۱۳۹۷/۰۶/۲۶ ✅ فعالیتاجتماعیقربانیاستبداد تاریخی. 🖋 سارا شریعتی 📍 فعالیت داوطلبانه به عنوان یک ضرورت مدنی مطرح میشود، میگویند ما فرهنگ کار جمعی نداریم، فرهنگ مشارکت نداریم، نمیخواهم به این مساله وارد شوم، اما میگویم که مهمترین مانع برای فعالیتهای اجتماعی ما استبداد تاریخی و سیاسی است که به ما اجازه فعالیتهای مشارکتی نمیدهد. ما نمیتوانیم بدون توجه به عوامل سیاسی، موضوعات را مطرح کنیم. مدرنیته سیاسی یعنی تقویت جامعه مدنی در برابر قدرت سیاسی. جامعه قوی میتواند نقش ضد قدرت را در برابر قدرت سیاسی ایفا کند. نباید یک اجتماع، نقش قربانی را ایفا کند. حالا چرا خودش …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۶/۲۶ ▫️ اقتضائات سنی و ازدواج کودکان. 🖋 محسن کرمانی نصرآبادی دانشجوی دکتری جامعه شناسی و پژوهشگر مسائل اجتماعی. 📍 پدیده کودک همسری یا ازدواج کودکان از جمله مسائلی است که در روزهای اخیر کانون توجه افکار عمومی و محل مناقشه علاقه مندان به حوزه آسیبهای اجتماعی واقع شده است. از جمله این مناقشات پرسش از مساله بودگی پدیده است که خود به تنهایی مجموعه ضد و نقیضی از مواضع را رقم زده است. بر همین اساس در این یادداشت درصددیم از دریچه اقتضائات سنی، پرتویی بر این سطح از مناقشه بیافکنیم …📍 از وجوه تمایزبخش جامعه جدید در مقایسه با جامعه سنتی ماقبل آن دوره بندی و تفکیک پهنه زندگی است. با این توضیح که در جامعه سنتی زندگی مفهومی یکپارچه و خاصیتی پیوستاری دارد. در این جامعه دوره کودکی و نوجوانی در مفهوم مدرن آن وجود ندارد و مابه ازای آن دوران پیشابزرگسالی است که فرد تحت تدابیر تربیتی خانواده و انتظارات جامعه بیرون آماده پذیرش و ایفای نقشهای بزرگسالی میشود …📍 این در حالی است که در جامعه جدید فرد پس از دوران کودکی به ترتیب وارد دوره نوجوانی، جوانی، میانسالی و در نهایت کهنسالی میشود. دوره هایی که هر کدام به فراخور، الزامات ساختاری و اقتضائات متفاوتی را رقم زده و س ...