شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


‌✅ جزوه کارگاه آموزشی شروط ضمن عقد ازدواج

کارگاه آموزشی «شروط ضمن عقد ازدواج»، با حضور کارشناس حقوقی (هدی عمید) و کارشناس اجتماعی (نجمه واحدی)، چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷ در سالن ارشاد دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی برگزار شد. فایل صوتی این کارگاه، پیش‌تر در انگاره منتشر شده بود و جزوه منتشر شده در کارگاه را می‌توانید در ادامه بخوانید و دانلود کنید. دریافت. 📎 ...
  • گزارش تخلف

تنها معجزه ممکن. رضا بابایی

«ملت – دولت»، نام نوعی از حکومت است که در آن، ملت همۀ سرمایه‌های مادی و معنوی و برخی آزادی‌های فردی و اجتماعی خویش را به سیستم سراسری واگذار می‌کند و در مقابل، از او می‌خواهد که همۀ امور کشور را بر عهده بگیرد و در آنچه مربوط به زیست اجتماعی شهروندان است، دخالت یا نظارت یا حمایت کند. بدین رو هر مشکلی که در کشور رخ می‌دهد، سیستم باید پاسخگو باشد؛ اگرچه در آن مقصر نباشد. پاسخگویی، یعنی بر عهده گرفتن اصل مشکل یا حل آن. بنابراین اگر کشوری دچار حاکمانی شود که نه اصل مشکل را بر گردن می‌گیرند و نه حل آن را، آن کشور، فاقد دولت مدرن است و در چنین کشوری، «ملت» نیز به «جمعیت» تغییر ماهیت می‌دهد و دیگر چیزی به نام ملت (جمعیت + روح واحد) وجود خارجی ندارد. کشور بی‌ملت که نتیجۀ کشور بی‌دولت است، اندک‌اندک سرمایه‌های تاریخی و فرهنگی و حتی زمینی و آبی خود را از دست می‌دهد و به نقطه‌ای می‌رسد که هر نیروی داخلی یا خارجی می‌تواند در سرنوشت آن اثر بگذارد. در چنین حالت خطرناکی، هر چیزی که بتواند موجب وفاق و همدلی مردم با یک‌دیگر بشود، همچون لنگری است برای کشتی گرانبار در دریایی خشمگین و متلاطم. در ایران امرو ...
  • گزارش تخلف

‌✅ ۱۲ اشتباه جمعی زمانه انقلاب. 🖋 علی زمانیان

📍 این درس کمی نیست که کجا اشتباه کردیم و کار از کجا خراب شد؟. یکی از جامعه‌شناسان ایرانی به جای تجلیل از انقلاب به تحلیل آن پرداخته و به بررسی ۱۲ اشتباه کنشگران انقلابی در زمان انقلاب همت ‌گماشته‌ گه تلخیص آن ذر زیر می‌آید:. 🔸 کسانی مانند پوپر با انقلاب به مثابه یک روش، مخالف و کسان دیگر مانند مارکوزه موافق مشی انقلاب بودند. پرسش این است که اهالی زمانه انقلاب، عموما دچار چه اشتباهاتی شده‌بودند؟ به عبارت دیگر عموم انقلابیون و عامه مردم در منظر ما، و در تحلیل امروزین مرتکب چه اشتباهی بودند؟ خطای آنان چه بود؟. 🔸 سه نکته مقدماتی. اولا، در اینجا منظور از خطا، دقیقا خطا در رویکرد، خطای در دید، خطای در محاسبه و خطای در چشم انداز است. ثانیا، وقتی از خطا سخن می‌گویم منظور خطای جمعی است و نه خطای فردی. ...
  • گزارش تخلف

🎥 نگاهی از پس سال‌ها به ‌ «هامون».. 🖋 خسرو صادقی بروجنی

فرصتی دست داد تا در آخرین ساعت‌های سال ۹۶ بار دیگر فیلم هامون اثر داریوش مهرجویی را ببینم. فیلمی که سال ۱۳۶۸ ساخته شد. یعنی یکسال پس از پایان جنگ و سرآغاز فصل نوینی از سیاست‌گذاری اقتصادی و اجتماعی جامعه ایران. فیلم هامون به جنبه‌های فلسفی و عرفانی و نگاه به عشق از دوربین عشق ابراهیم به اسماعیل، سورن کیرکه‌گارد و فلسفه اگزیستانسیالیستی معروف است و اکثر نقدهای آن حول موضوعات مرتبط مذکور است. اما نگاه مهرجویی به مناسبات اجتماعی جامعه در سال آغازین پایان جنگ، نقد نیش‌دار و آشکار طبقه‌ای از بورژوازی که هم عشق و زندگی را فاسد می‌کنند و هم هر چیزی را کالایی قابل مبادله می‌سازند، هم‌زمان هامون را به فیلمی عمیقا اجتماعی تبدیل کرده است. از جمله‌ی هامون خطاب به کارفرمایش در مورد کارگر ارزان در جهان سوم تا برخورد هامون در انتهای فیلم با مرد شمالی در ساحل که خشمگینانه پول‌های جیبش را به او می‌دهد چون در زمین او مشغول کندن قبر خود است، از زندگی روشنفکری از خودبیگانه که برای امرار معاش و تامین تجمل‌گرایی همسرش مجبور به کار کردن دوشیفته در مناصب شغلی نامرتبط با علایق روشنفکری‌اش است، تا نگاه شیفته‌وا ...
  • گزارش تخلف

🔷 بنا به گزارش وحشتناک «سازمان پزشگی آمریکا» در تحقیقی که از پسران و دختران ۱۱ تا ۱۴ ساله بعمل آمده ۵۱ درصد از پسران و ۴۱ درصد از

باید توجه داشت که دختران و پسران عقایدشان را از هنگام تولدشان با خود نمی‌آورند، بلکه آنها را از محیط اطراف خود یعنی از خانواده، مدرسه و رسانه‌های گروهی میگیرند. درست مانند آن دختر ایرانی که فکر میکرد شوهرش باید مخارج او را بدهد چون او تنش را در اختیار وی میگذارد. آیا بنظر شما این چیزی جز فحشا نام دارد؟. یک نکته دیگر. اگر من به شما بگویم «او» تنش را در اختیار «او» میگذارد، شما فکر میکنید کدام از این دو «او» زن است؟ اولی؟ درست حدس زدید. همیشه این زن است که تنش را در اختیار مرد میگذارد. هیچوقت نمیگوئیم مرد تنش را در اختیار زن گذاشت. ...
  • گزارش تخلف

✅ تشدید و عمومیت یافتن ناامنی غذایی در جامعه ۹۷

✍🏻سیمین کاظمی …در وضعیت کنونی که نگاه نگران بخشی از جامعه به تابلوهای اعلام قیمت دلار و یورو است و ده‌ها تحلیل‌گر متخصص و غیرمتخصص مشغول ارزیابی واقعی یا کاذب بودن بهای ارز و بحث و جدل بر سر مؤثر بودن یا نبودن آن بر وضعیت معیشتی هستند، نگاه نگران بخش دیگری از جامعه که می‌توان آن را طبقه متوسط متزلزل یا مستعد سقوط نامید به برچسب‌های قیمت کالاها در راهروهای فروشگاه‌ها و ارزیابی توان خریدن یا نخریدن ضروری‌ترین کالاهای غذایی است. این طبقه که در روزگار خوشش در تلاش برای پیروی از سبک زندگی طبقه فرادست است، اکنون با روزگار ناخوشی مواجه است که جدال برای پیشگیری از سقوط به شرایط فرودستان، مهمترین دغدغه‌اش است و با گرانی رو به تزاید هفتگی و حتی روزانه، و درآمدی که ثابت مانده است، سطح این جدال اکنون به تأمین مواد غذایی رسیده است. با فقدان دسترسی به علت کاهش قدرت خرید، بیم آن می‌رود که ناامنی غذایی از لایه‌های فرودست جامعه که همیشه با این معضل دست به گریبان بوده است به طبقه متوسط متزلزل تسری یافته و مشکلات تغذیه‌ای عمومیت بیشتری پیدا کند … مشکل عمده تغذیه‌ای و سلامتی جامعه ایران بنابه اظهار مراجع ...
  • گزارش تخلف

✅ نطق‌های نمایندگان و مساله دموکراسی در ایران!.. ✍ مهران صولتی

🌱 نامه سرگشاده مهدی کروبی در کنار نطق‌های رادیکال سلحشوری و حیدری به عنوان نمایندگان تهران فضای نسبتا متفاوتی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است. اینکه دو مطالبه بهره گیری از رفراندوم و لغو نظارت استصوابی، در حال تبدیل شدن به یک خواست عمومی بوده و قرار است تا رخوت موجود در جامعه به امیدی تازه پیوند خورد. اما این فقط یک روی سکه است و خوش بینی ایجاد شده ممکن است به ناامیدی دوباره بینجامد! بیشترین تاثیر نطق‌های ذکر شده در روزهای اخیر بازسازی نسبی وجهه تخریب شده اصلاح طلبان بعد از ناآرامی‌ها و اعتراضات دی ماه گذشته بود. اینکه در میانه متهم شدن اصلاح طلبان به حکومتی بودن، غیر مردمی شدن و رانت جویی، ندایی رهایی بخش از پارلمان برخاسته و راهکار برون رفت از بحران‌های موجود را نه در دعوت به شرکت در انتخابات بلکه در فراخوانی به ضرورت انجام اصلاحات ساختاری ارزیابی کند می‌تواند در بهبود چهره اصلاح طلبان موثر باشد. اما مشکل اینجاست که حتی اگر مطالبه رفراندوم و لغو نظارت استصوابی به سمت و سوی تبدیل شدن به یک گفتمان غالب پیش رود (امری که به دلیل در شرایط بحرانی ناشی از فشارهای تحریم و اصالت یافتن تلاش ...
  • گزارش تخلف

✅الله، علی (ع)، آقاجون!: ما و قصه عکس هایمان.. ✍🏻فردین علیخواه

سرگذشت ما و عکس‌هایمان سرگذشت جالبی است. چند دهه قبل در خانه‌ها عموما سه قاب بالای طاقچه اتاق بود: الله، علی (ع) و آقاجون! در واقع در جامعه‌ای که «مرد» محور امور بود تنها عکس پدر خانواده می‌توانست روی طاقچه باشد آن هم بعد از الله و علی (ع). با گذشت زمان، به تدریج عکس‌های خانوادگی هم روی دیوارها و طاقچه‌ها جا باز کردند. عکس‌هایی که اعضای خانواده دست بر سینه در کنار آرامگاه امام رضا (ع) ایستاده بودند. در این عکس‌ها هم عموما پدر خانواده در مرکز عکس قرار داشت.. با تغییر و تحول جامعه، به تدریج عکس‌های خانوادگی آتلیه‌ای با محوریت زن و شوهر هم در کنار آن عکس‌های روی دیوار و طاقچه‌ها رفتند. معمولا خانواده‌ها یک آلبوم عکس داشتند که با عکس عروسی پدر و مادر شروع می‌شد. عکس‌ها مثل یک سریال تلویزیونی بودند. ...
  • گزارش تخلف

‌✅ ما و وقار استبدادی. ▫ گفت‌وگو به مثابه‌ی امر رادیکال!.. 🖋 آرزو رضایی مجاز

📝 «وقار استبدادی» ترکیب مورد استفاده‌ی «محمد مختاری» در فصل اول کتاب «انسان در شعر معاصر» است؛ وقاری که مختاری آن را ماحصل ساخت استبدادی ذهن و مولود غیاب تجربه‌ی تاریخی دموکراسی در ایران می‌داند، که تا کوچک‌ترین روزن‌های محتمل‌اش نسبت به پذیرش صدای متفاوت بسته است‌! به لحاظ وی؛ نفی دیگری، یک عارضه‌ی فرهنگی دیرینه است که در فقدان نوعی «تجربه‌ی نظام‌یافته‌ی دموکراتیک» رخ می‌دهد. مختاری در فرازهای نخست کتاب‌اش می‌نویسد: «ما هرگز آزادی و برابری و برادری را در ساخت اجتماعی و تاریخی فرهنگ ستم‌زده‌ی خود تجربه نکرده‌ایم، اگر چه از برادری، در انتزاع از سیستم اجتماعی خود بسیار سخن گفته‌ایم.». 📝 آزادی جز در مواجهه با دیگری تعین نمی‌یابد؛ آنجا که فرد سکوت می‌کند تا دیگری به‌مثابه‌ی یک حضور متفاوت سخن گوید و بعد، صدا می‌شود تا دیگری به‌عنوان گوش حاضر، او را بشنود؛ درواقع فهم این آزادی، در لحظه‌ی حضور رخ می‌دهد؛ رخدادی دیالکتیکی که پژواک‌اش را از دل تاریخ، حی‌وحاضر می‌کند. به همین منظور است که مختاری بعد از نویسش مقدمه‌ای از استبداد تاریخی و ذهنیت چارچوبی‌شده‌ی انسان ایرانی، یک‌راست به سراغ «درک حضو ...
  • گزارش تخلف

🎙 فایل صوتی «خصوصی سازی آموزش عمومی در ایران -استدلال‌ها، روندها، پیامدها». سخنران:

دکتر فرشاد مومنی. دکتر رضا امیدی. موسسه مطالعات دین و اقتصاد، ۱۳۹۷/۰۶/۱۵. 🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه.
  • گزارش تخلف

🔰خانواده مردسالار برای درآمد زن دستفروش احترام قائل است اما برای شغلش نه

🔸 مدیریت مردانه بر تعاونی‌های زنان شکست‌خورده است. 📍 علی طالبی (پژوهشگر حوزه تعاون) می‌‌گوید: نگاه جنسیت‌زده ما را به این سمت می‌برد که اگر یک زن در مترو کار کند، خانواده ممکن است برای دستمزد او احترام قائل باشد اما برای کاری که انجام می‌دهد، احترام قائل نیست به همین دلیل تعاونی‌ها می‌توانند تا حدی اعتماد به نفس زنان دستفروش را برگردانند.. 📍به گزارش خبرنگار ایلنا، در روزهای گذشته حمید کلانتری با بیان تصمیم دولت برای سازماندهی زنان دستفروش در قالب تعاونی یبان کرد: متاسفانه بسیاری از بانوان نمی‌توانند از رشته تحصیلی خود برای یافتن کسب و کار و شغل مناسب استفاده کنند. وی یکی دیگر از مسائل زنان برای حضور در مشاغل مختلف را این دانست که آن‌ها باید ساعت‌های متمادی را صرف تربیت فرزندان و رسیدگی به امور منزل کنند. به همین دلیل اگر زنان در تعاونی‌ها مشغول به فعالیت شوند؛ می‌توانند در هر دو بخش خانه و فعالیت اجتماعی حضور موفق‌تری داشته باشند …📍در این میان علی طالبی (پژوهشگر حوزه تعاون) ورود زنان به خیابان‌ها برای دستفروشی را به علت چرخه‌ی اقتصادی معیوب ایران می‌داند و بر این باور است که با وجود چن ...
  • گزارش تخلف

‌🔰 «یعنی چی میشه؟» (به کدام‌سو باید رفت؟). 🖋 مهدی سلیمانیه

▪️ «شما که جامعه‌شناسی می‌خونی، یعنی چی میشه؟ درست میشه؟ «امیدی» هست؟» در این یک‌سال اخیر، به اندازه تمام سال‌هایی که دانشجوی جامعه‌شناسی بوده‌ام، مخاطب این سؤال واقع شده‌ام. همه‌جا: از مهمانی خانوادگی، تا محل کار، تا تاکسی، تا اعضای خانواده. همگی تقریبا با همین بیان. با تأکید بر همان بخش آخرش: «امیدی هست؟» حتی در سال ۸۸ و آن‌همه اتفاقات دردناک بعدش، آن موج ناامیدی و خشم بعدش، یادم نمی‌آید که این همه این سؤال را شنیده باشم. اعداد هم همین را می‌گویند: نمونه‌اش همین آمار چند روز قبل میزان درخواست‌های مهاجرت به امریکا …. ▪️چرا؟ چرا جامعه این همه احساس بی‌پناهی کرده؟ ...
  • گزارش تخلف

✅آزادسازی قیمت کالاهای اساسی؛ تکرار تجربه‌های شکست‌خورده.. ✍🏻رضا امیدی

🔸در سال ۱۳۸۹ و همزمان با آزادسازی قیمت‌ها، مبلغی به‌عنوان یارانۀ نقدی به حساب خانوارها واریز شد. قدرت خرید این مبلغ طی ۵ سال به نصف و طی ۷ سال به کمتر از یک‌چهارم کاهش یافت.. 🔸از اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیتۀ امداد و سازمان بهزیستی تا سقف ۳٫۵ برابر افزایش یافت. این یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مقابله با فقر در دولت به‌شمار می‌آمد که دستاوردهای اولیۀ مهمی هم داشت و شدت فقر را در این خانوارها به‌طور مؤثری کاهش داد. اما در نتیجۀ سیاست‌های اقتصادی و آزادسازی قیمت‌ها طی سال اخیر، قدرت خرید مزایای برنامه تا ۷۰ درصد کاهش یافت و دستاوردهای این طرح عملا خنثی شد.. 🔸در پی نوسانات اخیر نرخ ارز و شوک‌های پی‌درپی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، طیفی از اقتصاددانان بر تعمیم آزادسازی قیمت‌ها به کالاهای اساسی (خوراکی) تأکید دارند و پیشنهاد می‌‌کنند اختصاص ارز دولتی به کالاهای اساسی حذف، و مابه‌التفاوت آن به‌صورت نقدی به حساب خانوارها واریز شود. سیاستی که به نظر می‌رسد تکرار همان تجربه‌های شکست‌خوردۀ پیشین است و می‌توان انتظار داشت علاوه بر ابعاد روانی و اجتماعی، وضعیت معیشتی مردم را با مخا ...
  • گزارش تخلف