ساحت زیست محیط زیست نیازمند نظریه پردازی است. نشرو بازنشر مطالب در این کانال به معنای تایید آن ها نیست. صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/sahat_zist?utm_source=ig_profile_share&igshid=oiuzhhz712pw تماس و پیشنهادات: @sahatzistadmin @AnooshehZahra ساحت زیست ۱۰:۵۷ ۱۳۹۴/۱۱/۰۶ بابا بسکی ایران: وقف سیصد میلیارد تومان برای محیط زیست ساحت زیست ۱۸:۵۵ ۱۳۹۴/۱۱/۰۵ گلولهای از گردنم عبور میکند. و خون در پرهایم. به حرف در میآید شکارچی نمیداند. شامی که میخورند. همه را غمگین خواهد کرد. شکارچی نمیداند. که بچه هایم. همین حالا گرسنه اند. و من به طرز احمقانهای به پرواز ادامه خواهم داد. شکارچی نمیداند. که سالها در درونشان. ساحت زیست ۱۷:۲۳ ۱۳۹۴/۱۱/۰۵ از دوست داشتن چه میدانیم!؟.. تو گفتی ….. تو گفتی که پرندهها را دوست میداری و آنها را در قفس کردی … تو گفتی که ماهیها را دوست میداری. و آنگاه سرخشان کردی … تو گفتی که گلها را دوست میداری. و چیدیشان … … و هنگامی که گفتی مرا دوست میداری. مرا ترس فراگرفت!. ژاک پرِوِر. Jacques Prévert. ترجمه: مهدی رجبی …منبع: ... ساحت زیست ۱۷:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۰۵ نگاه به محیط زیست و تلاش منسجم و مستمر در جهت شناساندن اولویت آن به دیگران نیازمند صرف وقت و وجود دغدغه است از آن جا که برخلاف دغدغه، وقت کالایی تقسیم شدنی است از همه دوستانی که فکر میکنند میتوانند اوقاتی هر چند اندک را صرف به عینیت رساندن دغدغههای زیست محیطی خود کنند دعوت میشود تا با ارسال مطلب یا تنظیم خبر یا هر فعالیت دیگری ساحت زیست را یاری نمایند … ... ساحت زیست ۱۰:۵۲ ۱۳۹۴/۱۱/۰۵ معرفی کتاب ساحت زیست ۱۰:۵۱ ۱۳۹۴/۱۱/۰۵ نگاهی به کتاب «الهیات محیط زیست».. نجات محیط زیست بر اساس باورهای دینی بحران زیست محیطی که زندگی بشریت معاصر با آن مواجه است را باید جدای از ریشههای زیست شناسی و تجربی آن و آنچه در حوزه علوم طبیعی زیستی و تکنولوژی مطرح میشود مورد بررسی قرار داد زیرا بی شک از نوع بحران فکری و اخلاقی است و مادامی که نگاه بشر به زندگی و جهانی که در آن میزید و محیطی که او را احاطه کرده است تغییر نیابد قابل حل نخواهد بود. اما سخن این است که از کجا باید راه حل آغاز شود؟ در کتاب «الهیات محیط زیست» که توسط یک عالم دینی و حقوقدان نوشته شده، سعی شده تا بحث بحران محیط زیست از منظر الهیات، فقه، فلسفه و ادیان مورد بحث و بررسی قرار گیرد چراکه مولف بر این باور است که پاسخ به سوال فوق در شناخت علل و عوامل پدید آمدن این بحران نهفته است. دغدغههای محیط زیستی، مقولاتی جهانی هستند. شاید هوایی که ما تنفس میکنیم، موسساتی در قاره یی دیگر آلوده کرده باشند. سوراخ شدن لایه ازن به خاطر تولید گاز فلور و کربن بر تمام انسانها تاثیر میگذارد. همچنین فقر و گرسنگی در یک کشور میتواند فشارهایی را بر منابع کشورهای مهاجرپذیر وارد کند. برخی معتقدند که غلبه روح سوداگری بر انسان معاصر و سیطره تمدن صنعتی ا ... ساحت زیست ۲۳:۲۷ ۱۳۹۴/۱۱/۰۴ ✅دوستان و همراهان سلام …🔸لیستی که در ادامه مشاهده میکنید در جهت معرفی و حمایت از کانالهای محیط زیستی و فرهنگی ارائه شده است 🔹پیشنهاد ما این است که به این کانالها سر بزنید. حتما مطالب خوبی در اونها مشاهده میکنید. از این که همراهی میکنید سپاسگزاریم …✅ویدئوهای ناب محیط زیستی. محیط زیست. از هر دَری به نَفع طَبیعت. پایش محیط زیست. جنگلانه. زیست محیطی پازشهر. ✅محافظان طبیعت. ... ساحت زیست ۱۶:۲۸ ۱۳۹۴/۱۱/۰۴ اعتراض شهروند تهرانی به تولید زباله ساحت زیست ۱۶:۲۵ ۱۳۹۴/۱۱/۰۴ انسان تنها تولیدکننده زباله؛ تغییر نقش حیوان ناطق.. 🖋ساجد ساداتی مدتها از این جمله منتسب به ارسطو میگذرد که انسان حیوان ناطق است. اما امروز در گوشیهای هوشمند هر کسی میتوان حداقل یک ویدئو از حیواناتی پیدا کرد که به لطایف الحیلی در حال انجام اعمالی سازگار با منطق هستند و شاید انحصار ناطق بودن برای انسان را زیر سوال میبرد. اما به نظر میرسد در عصر امروز آنچه تمایز انسان از دیگر حیوانات را بهتر نشان میدهد تولید زباله است. یعنی ویژگی منحصر به فرد انسان را نه به ناطق بودن، بلکه به تولید زباله میتوان نسبت داد.. به طور معمول عنوان زباله را به آنچه که دیگر نمیخواهیم اطلاق میکنیم. قسمتی از غذا، تکهای از وسیلهای که شکسته، خراب شده و یا برای ما کهنه شده و چیزهایی از این قبیل زبالهها را تشکیل میدهند. اما این زبالهها از کجا میآیند؟ آیا موجودی غیر از انسان در طبیعت هست که زباله تولید کند؟ زباله در واقع یکی از پررنگترین اثراتی است که جوامع انسانی و فقط جوامع انسانی از خود به جای میگذارند. ... ساحت زیست ۱۲:۵۶ ۱۳۹۴/۱۱/۰۴ پروفسور وانگاری ماتای برنده جایزه نوبل ۲۰۰۴، مبتکر طرح درخت کاری «کمربندسبز» در کنیا ساحت زیست ۱۲:۵۵ ۱۳۹۴/۱۱/۰۴ جنبش چیپکو: حفاظت زنان از درختان دربرابر چوب برها ساحت زیست ۱۲:۵۰ ۱۳۹۴/۱۱/۰۴ اکو فمنیسم چیست؟ قسمت سوم.. این مطلب برگرفته از سایت تحلیلی خبری مهرخانه میباشد …🖋 سیمین یکتایی … نمونههای عینی اکوفمنیسم:. جنبش چیپکو در دامنه کوههای هیمالیا در هند شمالی، نمونه مناسبی است از یکی از ابتداییترین طرح هایِ سیاسیِ فمینیست هایی که دغدغه محیط زیست در سر داشتند. کلمه «چیپکو» از یک لغت هندی به معنای «چسبیدن» گرفته شده است. روستاهای فراوانی در هند برای مدت طولانی به جنگلهای محلی به عنوان منبعی غنی از غذا، سوخت، علوفه، مواد مورد نیاز، دارو و حتی معنویت وابسته بودند. با این حال، در آغاز دهه ۱۹۷۰، زنان که موقتاً در زمانی که مردان در جستجوی کار روستا را ترک کرده بودند، در روستا تنها گذاشته شده بودند، ناچار شدند که از جنگلهای پرقیمت شان در مقابل چوب برهایی که از حمایت دولتی برخوردار بودند، حفاظت کنند. این زنان از روشهای مقاومت غیرخشونت بار گاندی استفاده کردند. آنها دست هایشان را به هم دادند، و حلقه هایی انسانی به دور جنگل و درختان ساختند تا از آنها محافظت کنند. در نتیجه چوب برها، وحشت زده میدان را ترک کردند. البته کسب موفقیت برای جنبش چیپکو به سادگی میسر نشد. ... ساحت زیست ۱۲:۵۰ ۱۳۹۴/۱۱/۰۴ اکوفمنیسم: لحظه به قتل رسیدن «آمیرتا دوی» در تخیل نقاش هندی ساحت زیست ۱۷:۴۵ ۱۳۹۴/۱۱/۰۳ محمد فاضلی: باید خشمگین باشیم … ساحت زیست ۱۷:۴۴ ۱۳۹۴/۱۱/۰۳ چرایی مغفول ماندن محیط زیست.. قسمت آخر: وظیفه علوم اجتماعی دربرابر بحران محیط زیست 🖋دکترمحمد فاضلی. این مقاله در شماره ۳۱ مجله اندیشه پویا با عنوان «باید خشمگین باشیم: بحران محیط زیست و مسئولیت علوم اجتماعی» منتشر شده است. … …سخن آخر: احیای نقش ایفانشده. امیدوارم نشان داده باشم که فرایندهای منجر به پیدایش بحران محیط زیست در ایران ماهیتی عمیقاً اجتماعی و سیاسی داشتهاند و از اینرو شایسته است طیفی از علوم اجتماعی دلمشغول این بحران شوند. سرمایه محیط زیست این کشور چنان آسیبی دیده که نفسهای حیاتش به شماره افتاده است، اما راهی به جز امیدواری و سختکوشی نیست. بقای این امیدواری با تلاش عالمان اجتماعی تقویت خواهد شد. نجات محیط زیست ایران نیازمند سختکوشی بسیار برای افشای ایدئولوژیهای تکنوکراتیک، بر ملا ساختن برساخته بودن روایتهایی نادرست از مسائل توسعه و محیط زیست ایران، مفهومپردازیهای مجدانه درباره نسبت عدالت، فساد، تبعیض و طیفی دیگر از مفاهیم مهم اجتماعی و سیاسی با مقوله محیط زیست، و دامن زدن به کنشگری اجتماعی است تا مطالبه محیط زیستی از دستور کار حذف نشود. ما نیازمند آن هستیم که درباره پیدایش بحران محیط زیست ایران نظریهپردازی کنیم. نجات محیط زیست ایران نیازمند کار ف ... ساحت زیست ۱۷:۳۴ ۱۳۹۴/۱۱/۰۳ بازنمایی سرو در نمادهای شیعی ساحت زیست ۱۷:۳۳ ۱۳۹۴/۱۱/۰۳ درخت سرو، بخش جدا نشدنی طراحی ایرانی ساحت زیست ۱۷:۳۰ ۱۳۹۴/۱۱/۰۳ آقادار: تنومندی یک تمدن ساحت زیست ۱۷:۲۹ ۱۳۹۴/۱۱/۰۳ نقش سرو در طراحیهای معاصر: طرحی از الهام کشاورز ساحت زیست ۱۷:۲۷ ۱۳۹۴/۱۱/۰۳ نقش سرو در معماری ایرانی اسلامی: باغ شاهزاده ماهان ‹ 206 207 208 209 210 211 212 ›
ساحت زیست ۱۸:۵۵ ۱۳۹۴/۱۱/۰۵ گلولهای از گردنم عبور میکند. و خون در پرهایم. به حرف در میآید شکارچی نمیداند. شامی که میخورند. همه را غمگین خواهد کرد. شکارچی نمیداند. که بچه هایم. همین حالا گرسنه اند. و من به طرز احمقانهای به پرواز ادامه خواهم داد. شکارچی نمیداند. که سالها در درونشان.
ساحت زیست ۱۷:۲۳ ۱۳۹۴/۱۱/۰۵ از دوست داشتن چه میدانیم!؟.. تو گفتی ….. تو گفتی که پرندهها را دوست میداری و آنها را در قفس کردی … تو گفتی که ماهیها را دوست میداری. و آنگاه سرخشان کردی … تو گفتی که گلها را دوست میداری. و چیدیشان … … و هنگامی که گفتی مرا دوست میداری. مرا ترس فراگرفت!. ژاک پرِوِر. Jacques Prévert. ترجمه: مهدی رجبی …منبع: ...
ساحت زیست ۱۷:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۰۵ نگاه به محیط زیست و تلاش منسجم و مستمر در جهت شناساندن اولویت آن به دیگران نیازمند صرف وقت و وجود دغدغه است از آن جا که برخلاف دغدغه، وقت کالایی تقسیم شدنی است از همه دوستانی که فکر میکنند میتوانند اوقاتی هر چند اندک را صرف به عینیت رساندن دغدغههای زیست محیطی خود کنند دعوت میشود تا با ارسال مطلب یا تنظیم خبر یا هر فعالیت دیگری ساحت زیست را یاری نمایند … ...
ساحت زیست ۱۰:۵۱ ۱۳۹۴/۱۱/۰۵ نگاهی به کتاب «الهیات محیط زیست».. نجات محیط زیست بر اساس باورهای دینی بحران زیست محیطی که زندگی بشریت معاصر با آن مواجه است را باید جدای از ریشههای زیست شناسی و تجربی آن و آنچه در حوزه علوم طبیعی زیستی و تکنولوژی مطرح میشود مورد بررسی قرار داد زیرا بی شک از نوع بحران فکری و اخلاقی است و مادامی که نگاه بشر به زندگی و جهانی که در آن میزید و محیطی که او را احاطه کرده است تغییر نیابد قابل حل نخواهد بود. اما سخن این است که از کجا باید راه حل آغاز شود؟ در کتاب «الهیات محیط زیست» که توسط یک عالم دینی و حقوقدان نوشته شده، سعی شده تا بحث بحران محیط زیست از منظر الهیات، فقه، فلسفه و ادیان مورد بحث و بررسی قرار گیرد چراکه مولف بر این باور است که پاسخ به سوال فوق در شناخت علل و عوامل پدید آمدن این بحران نهفته است. دغدغههای محیط زیستی، مقولاتی جهانی هستند. شاید هوایی که ما تنفس میکنیم، موسساتی در قاره یی دیگر آلوده کرده باشند. سوراخ شدن لایه ازن به خاطر تولید گاز فلور و کربن بر تمام انسانها تاثیر میگذارد. همچنین فقر و گرسنگی در یک کشور میتواند فشارهایی را بر منابع کشورهای مهاجرپذیر وارد کند. برخی معتقدند که غلبه روح سوداگری بر انسان معاصر و سیطره تمدن صنعتی ا ...
ساحت زیست ۲۳:۲۷ ۱۳۹۴/۱۱/۰۴ ✅دوستان و همراهان سلام …🔸لیستی که در ادامه مشاهده میکنید در جهت معرفی و حمایت از کانالهای محیط زیستی و فرهنگی ارائه شده است 🔹پیشنهاد ما این است که به این کانالها سر بزنید. حتما مطالب خوبی در اونها مشاهده میکنید. از این که همراهی میکنید سپاسگزاریم …✅ویدئوهای ناب محیط زیستی. محیط زیست. از هر دَری به نَفع طَبیعت. پایش محیط زیست. جنگلانه. زیست محیطی پازشهر. ✅محافظان طبیعت. ...
ساحت زیست ۱۶:۲۵ ۱۳۹۴/۱۱/۰۴ انسان تنها تولیدکننده زباله؛ تغییر نقش حیوان ناطق.. 🖋ساجد ساداتی مدتها از این جمله منتسب به ارسطو میگذرد که انسان حیوان ناطق است. اما امروز در گوشیهای هوشمند هر کسی میتوان حداقل یک ویدئو از حیواناتی پیدا کرد که به لطایف الحیلی در حال انجام اعمالی سازگار با منطق هستند و شاید انحصار ناطق بودن برای انسان را زیر سوال میبرد. اما به نظر میرسد در عصر امروز آنچه تمایز انسان از دیگر حیوانات را بهتر نشان میدهد تولید زباله است. یعنی ویژگی منحصر به فرد انسان را نه به ناطق بودن، بلکه به تولید زباله میتوان نسبت داد.. به طور معمول عنوان زباله را به آنچه که دیگر نمیخواهیم اطلاق میکنیم. قسمتی از غذا، تکهای از وسیلهای که شکسته، خراب شده و یا برای ما کهنه شده و چیزهایی از این قبیل زبالهها را تشکیل میدهند. اما این زبالهها از کجا میآیند؟ آیا موجودی غیر از انسان در طبیعت هست که زباله تولید کند؟ زباله در واقع یکی از پررنگترین اثراتی است که جوامع انسانی و فقط جوامع انسانی از خود به جای میگذارند. ...
ساحت زیست ۱۲:۵۶ ۱۳۹۴/۱۱/۰۴ پروفسور وانگاری ماتای برنده جایزه نوبل ۲۰۰۴، مبتکر طرح درخت کاری «کمربندسبز» در کنیا
ساحت زیست ۱۲:۵۰ ۱۳۹۴/۱۱/۰۴ اکو فمنیسم چیست؟ قسمت سوم.. این مطلب برگرفته از سایت تحلیلی خبری مهرخانه میباشد …🖋 سیمین یکتایی … نمونههای عینی اکوفمنیسم:. جنبش چیپکو در دامنه کوههای هیمالیا در هند شمالی، نمونه مناسبی است از یکی از ابتداییترین طرح هایِ سیاسیِ فمینیست هایی که دغدغه محیط زیست در سر داشتند. کلمه «چیپکو» از یک لغت هندی به معنای «چسبیدن» گرفته شده است. روستاهای فراوانی در هند برای مدت طولانی به جنگلهای محلی به عنوان منبعی غنی از غذا، سوخت، علوفه، مواد مورد نیاز، دارو و حتی معنویت وابسته بودند. با این حال، در آغاز دهه ۱۹۷۰، زنان که موقتاً در زمانی که مردان در جستجوی کار روستا را ترک کرده بودند، در روستا تنها گذاشته شده بودند، ناچار شدند که از جنگلهای پرقیمت شان در مقابل چوب برهایی که از حمایت دولتی برخوردار بودند، حفاظت کنند. این زنان از روشهای مقاومت غیرخشونت بار گاندی استفاده کردند. آنها دست هایشان را به هم دادند، و حلقه هایی انسانی به دور جنگل و درختان ساختند تا از آنها محافظت کنند. در نتیجه چوب برها، وحشت زده میدان را ترک کردند. البته کسب موفقیت برای جنبش چیپکو به سادگی میسر نشد. ...
ساحت زیست ۱۷:۴۴ ۱۳۹۴/۱۱/۰۳ چرایی مغفول ماندن محیط زیست.. قسمت آخر: وظیفه علوم اجتماعی دربرابر بحران محیط زیست 🖋دکترمحمد فاضلی. این مقاله در شماره ۳۱ مجله اندیشه پویا با عنوان «باید خشمگین باشیم: بحران محیط زیست و مسئولیت علوم اجتماعی» منتشر شده است. … …سخن آخر: احیای نقش ایفانشده. امیدوارم نشان داده باشم که فرایندهای منجر به پیدایش بحران محیط زیست در ایران ماهیتی عمیقاً اجتماعی و سیاسی داشتهاند و از اینرو شایسته است طیفی از علوم اجتماعی دلمشغول این بحران شوند. سرمایه محیط زیست این کشور چنان آسیبی دیده که نفسهای حیاتش به شماره افتاده است، اما راهی به جز امیدواری و سختکوشی نیست. بقای این امیدواری با تلاش عالمان اجتماعی تقویت خواهد شد. نجات محیط زیست ایران نیازمند سختکوشی بسیار برای افشای ایدئولوژیهای تکنوکراتیک، بر ملا ساختن برساخته بودن روایتهایی نادرست از مسائل توسعه و محیط زیست ایران، مفهومپردازیهای مجدانه درباره نسبت عدالت، فساد، تبعیض و طیفی دیگر از مفاهیم مهم اجتماعی و سیاسی با مقوله محیط زیست، و دامن زدن به کنشگری اجتماعی است تا مطالبه محیط زیستی از دستور کار حذف نشود. ما نیازمند آن هستیم که درباره پیدایش بحران محیط زیست ایران نظریهپردازی کنیم. نجات محیط زیست ایران نیازمند کار ف ...