جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۷:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ ✅سیاستگذاری رفاهی و همبستگی اجتماعی.. ✍🏻رضا امیدی 🔸منتقدان دولت رفاه سه نقد عمده را نسبت به سیاستگذاریهای گستردۀ رفاهی بیان میکنند؛ ۱. افزایش وابستگی رفاهی مردم به دولت، ۲. کاهش انگیزۀ اشتغال، و ۳. کندشدن رشد اقتصادی. در مقالهای که در شمارۀ اخیر ماهنامۀ وزین قلمرو رفاه ترجمه شده، با مقایسۀ کشورهای اسکاندیناوی (دولتهای رفاهی شمال اروپا) و آمریکا (بهعنوان نماد اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد) این نقدها به چالش کشیده شده است …🔸از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۷ اقتصاد کشورهای شمال اروپا بهطور میانگین بهمیزان ۸۵ درصد رشد داشته که حدود ۱۰ درصد بیشتر از میانگین رشد آمریکا در این دورۀ زمانی است. بهدلیل وجود سیاستهای بازتوزیعی، مردم این کشورها بهرهمندی عادلانهتری را از منافع این رشد تجربه کردهاند درحالیکه آمریکا شکاف درآمدی رو بهافزایشی را تجربه میکند. در سال ۲۰۰۷، نرخ اشتغال نیز در کشورهای اسکاندیناوی حدود ۷۸ درصد بوده که ۶ درصد بیشتر از آمریکا است.. 🔸سلامت مالی نیز در کشورهای اسکاندیناوی به مراتب بیش از آمریکا است. کشورهای اسکاندیناوی همان پولی را در رفاه اجتماعی سرمایهگذاری میکنند که آمریکا در امنیت داخلی و امور نظامی سرمایهگذاری میکند. ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ تبعیض شغلی یکی از دلایلی است که زنان را از رفاه اجتماعی محروم میکند و کارامدی زنان را کاهش میدهد زنان به بهانه باروری، مادری و همسرداری از مشارکت موثر اجتماعی و شغلی در جامعه عقب نگه داشته میشوند. در مقدمۀ کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان آمده است: «با در نظر گرفتن سهم بزرگ زنان در تحقق رفاه خانواده و پیشرفت جامعه، که تاکنون کاملا به رسمیت شناخته نشده است؛ اهمیت اجتماعی مادر بودن و نقش والدین در خانواده و تربیت کودکان و با آگاهی از اینکه نقش زنان در تولید مثل نباید اساسی برای تبعیض باشد، بلکه تربیت کودکان مستلزم تقسیم مسئولیت بین زن و مرد و کل جامعه است؛ با آگاهی از این که تغییر نقش سنتی مرد و زن در جامعه و خانواده برای دستیابی به برابری کامل زن و مرد ضروری است.». 🖋 الهام شریفی …. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ ✅ کلیشه اعراب و زنان. 🖋 یاسر باقری. پژوهشگر حوزه سیاستگذاری اجتماعی 📍 بازتاب اصلاحات اخیر عربستان در ایران، بیشتر به سرزنش وضعیت موجود زنان در کشور در قالب طنز سوق یافت و گویا نیازی به بررسی جدیتری این موضوع احساس نشد. کوشش ما نیز به دلیل فقدان دسترسی به منابع دست اول و شناخت مناسب از سبک زندگی مردم آن دیار و کنشهای زیر پوست آن جامعه به جایی نرسید. با این حال به نظر میرسد آنچه بر شگفتانگیزی رخدادهای اخیر عربستان میافزاید، تصور ناقص ما از جامعه عربستان است که از خلال نگرش ناسیونالیستی با سویههای شرقشناسانه و پنجره محدود رسانههای سیاسی و ایدئولوژیک برایمان میسر شده است و با تصویر ایستای اعراب دوران جاهلیت، تقویت شده است. درک ما از این موضوع زمانی با مشکلات بیشتری روبرو میشود که کاریکاتوری از ساختار قدرت در آن کشور در ذهن ما شکل گرفته است که هسته اصلی آن (براساس فرآیندهای شناختی طبیعی مغز، غلبه گفتمان عقبماندگی و فقدان دادههای دقیق)، در کمال تعجب، همان مناسبات قدرت در کشور خودمان است. در واقع گویا در ذهنمان با نوعی تصویر مبهم و کاریکاتوری از اعراب روبروئیم که از روی تصویر خودمان ترسیم شده است. به نظر میرسد غلبه تصویر ایستای جاهلیت از جامعه عرب ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ بنا به گزارش بانک جهانی وقتی از وزیر اقتصاد روسیه دربارۀ تجربۀ خصوصیسازی و واگذاری شرکتهای دولتی پس از فروپاشی شوروی پرسیدند، پا جامعه شناسی علامه ۲۰:۴۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ ✳️ سخنی در معنای مطالعه. 🖋 دکتر محمدباقر تاجالدین ✅ در بیشتر مواقع که به دانشجویان یا کسان دیگر توصیه میشود مطالعه کنید میپندارند که منظور فقط خواندن کتاب است و این البته تصوری اشتباه است. مطالعه را فقط در خواندن کتاب خلاصه کردن از آن جا ناشی میشود که موضوع و حدود و ثغور مطالعه را در خواندن کتاب دیده و فرض کردهاند. این در حالی است که کنشها و اعمالی چون: شرکت در کلاسهای مختلف آموزشی، حضور در جلسات سخنرانی و هم اندیشی، حضور در همایشها و سمینارهای علمی، حضور در کارگاههای علمی و پژوهشی، تماشای فیلم و تئاتر، تماشای طبیعت و تفکر درباره آن، مسافرت رفتن (البته با هدف مشخص)، گردش و تفریح هدفمند، و سایر اعمال و کنش هایی از این دست که در آنها نشانه هایی از تفکر، یادگیری، پژوهش، تأمل، تعمق، غور، بررسی، گفتگو، آموزش، بازآموزی، جستجوگری و تجربه آموزی وجود دارد را میتوان جزیی از مطالعه به معنی واقعی کلمه قلمداد نمود. اگر چه کتاب خواندن و یا روزنامه و مجله خواندن نمونههای بارز از مطالعه کردن محسوب میشوند، اما این نوع کوششها و اعمال را میتوان تنها بخشی از فعالیتهای مطالعاتی قلمداد کرد. زیرا همان گونه که گفته شد مطالعه در معنای وسیع کلمه ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ 📚 کتاب «گفتگوی اجتماعی سه جانبه گرایی: راهنمای سازمان جهانی کار برای بهبود حکمروایی»، گردآوری سازمان جهانی کار و با ترجمه علی صبا رویکرد اصلی سازمان بینالمللی کار در صورتبندی و اجرای استانداردهای کار بر اصل سهجانبهگرایی- گفتگو میان دولت، کارفرمایان و کارگران- مبتنی است. همچنین، این سازمان مشارکت و همکاری سهجانبه در سطح ملی را در طراحی و اجرای سیاستهای ملی اقتصادی، اجتماعی و کاری مورد تشویق قرار میدهد. گفتگوی اجتماعی سهجانبه ملی دولت، کارگران و کارفرمایان برای بحث در مورد سیاستهای عمومی، قانون و دیگر تصمیم گیری هایی که روی مشارکتکنندگان اجتماعی تأثیرگذارند، دورهم جمع میکند. مشورت سهجانبه میتواند تضمین کننده مشارکت بیشتر میان مشارکتکنندگان سهجانبه باشد و باعث ایجاد اجماع در مورد سیاستهای ملی مربوطه شود. گفتگوی اجتماعی ابزاری کلیدی در پیشبرد و نائل شدن به کاری درخور و شایسته، توسعه فراگیر و شمولگرا و انسجام اجتماعی است و مشوق حکمرانی خوب یا همان نیک است. این کتاب که در مورد گفتگوی اجتماعی سهجانبه ملی است، در واقع پاسخی است به تقاضاها و نیازها در راستای اهداف استراتژیک سازمان بین المللی کار در مورد گفتگوی اجتماعی. همچنین این کتاب ابزاری جهانی برای نهادینه کردن یا تقویت سازوکارها و نهادهای سهجانبه ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ ⚠️توجه: این مطلب مخصوص گروه سنی بزرگسال است🔞.. ✅از سرکوبهای خودمانی تا خیانتهای خودمانی ✍🏻دکتر فردین علیخواه/ جامعهشناس:. 📍او متأهل است. چند سالی میشود که ازدواج کرده است. دریکی دو سال گذشته روابط جنسی فراهمسری را آغاز کرده است. با همسرش ارتباط جنسی منظمی دارد ولی میگوید که چندان برایش لذتبخش نیست؛ یعنی شاید ازنظر جسمی ارضاء شود ولی ازنظر روانی نمیشود. از او میخواهم که بیشتر توضیح دهد. میگوید «فانتزیهای سکسی» دارد که نمیتواند آنها را از همسرش طلب کند. بههرحال خانواده است و نمیشود آنها را فاش کرد. ولی شریک جنسی اینطور نیست و راحت میتوان برایش از فانتزیهای سکسی گفت. ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۳۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ 🔵بیکارترین رشتههای دانشگاهی در ایران۱۳۹۶ ….. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۲۱:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۲ ✅ پلوتونومی.. طبق این تعریف، اینان محرکان اصلی اقتصاد و نیز مصرفکنندگان اصلیاند به همین لحاظ سیتیگروپ «پرتفولیوی سرمایه گذاری پلوتونومی» را در میانه دهه ۱۹۸۰ تهیه کرد؛ یعنی زمانی که ریگان و تاچر سیاست ثروتمندتر کردن متمولین را به قیمت فقر و رنج دیگران پیش بردند. سیتیگروپ اعلام کرد که این پورتفولیو بهترین برآمد سرمایهگذاری را داشتهاست و همگی را به سرمایهگذاری در آن تشویق کرد. یعنی اقلیت کوچکی از جمعیت دنیا نائل به به انباشت ثروتی روزافزون، آن هم براساس سرمایهگذاریهای مردم میگردد و بقیه هم فراموش میشوند!. با سرازیر شدن منابع مالی به سرمایهگذاریهای پلوتونومی بینالمللی، مصرفکنندهی ایالات متحده دیگر مورد نظر نیست زیرا خریداران کالاها عمدتا اینان نیستند. در چنین نظام تولیدی، هدف بهره وری طی سه ماه آینده و به هر راه ممکن و مقدور است: از دستکاریهای مالی گرفته تا حقوق و امتیازات بسیار بالا، تولید برون مرزی (عمدتا در عرصهی کشورهای آنگلو یعنی ایالات متحده، کانادا، بریتانیا و غیره …). و بازار هم هر جای دنیا میتواند باشد …🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۲ ✅چرا «نقد کردن» در جامعه ایران بسیار کمرنگ است؟.. ✍ مهران صولتی 🔹 اپیزود اول: یکی از اساتید گرامی دانشگاه را میشناسم که از هر تلاشی برای گسترش فرهنگ نقد چشم نمیپوشد. آخرین فایلهای سخنرانی اش را در تلگرام به اشتراک میگذارد و از همکارانش مصرانه میخواهد که او را نقد کنند. به نظر میرسد کم کم دارد ناامید میشود!. 🔹 اپیزود دوم: یک تشکل سیاسی - صنفی قرار است که با یکی از مسئولین مربوطه جلسهای داشته و درباره مشکلات سازمان مربوطه گفتگو کنند. طی فراخوانی از اعضای خود میخواهند که انتقادات یا پیشنهادات خود را ارائه نمایند. استقبال از فراخوان به غایت اندک بود!. برای کمرنگ بودن نقد و نقادی در ایران میتوان دلایل زیر را ذکر کرد:. 🖌 رونق نقد و نقادی پیش از هر چیز وابسته به کارکردی بودن انتقادات است. اینکه فرد احساس کند میتواند با نقد وضع موجود گام هر چند کوچکی در تغییر و برون رفت از شرایط کنونی بردارد. ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۲ ✅درباره فیلترینگ پیام رسانها و شبکههای اجتماعی: بایستههای قانونگذاری.. ✍🏼عبدالواحد کرمی نژاد (عضو هیات علمی دانشگاه آیت الله بروجردی). 📍بزرگان علم حقوق بر این باورند که قانونگذار هنگام قانونگذاری باید گونهای آن را تدوین نماید که عقلانیت آن شهروندان و مخاطبان آن را اقناع نموده و به آن ملتزم شوند و مصالح خود را در آن آشکارا مشاهده نموده و آن را تأمین کننده نفع خود بدانند. در این صورت جامعه به سمت حاکمیت قانون و قانونمداری هدایت میشود. اگر قانون فاقد عقلانیت و تمایلات عمومی جامعه و یا معارض آن باشد جامعه به آن وقعی نمینهد و نقض آن را نابهنجار ندانسته و گاهی نقض آن عادت و بلکه هنجار اجتماعی میشود. در این صورت هزینه معنوی و مادی اجرای قانون برای قانونگذارفزونی یافته و باعث شکستن ابهت و بی اعتبار ی قانونگذار خواهد شد. یکی از مصادیق عینی برای تبیین آن جه گفته شد قانون منع ماهوراره میباشد. در این قانون تصریح شده است که پس از گذشت یک ماه نباید اثری از گیرندههای ماهوارهای در سطح کشور باشد. اکنون از آن قانون بیش از بیست سال میگذرد. به عللی که خارج از حوصله این نوشته میباشد درصد بسیاری از مخاطبان این قانون به نقض آن مبادرت نموده و به نصب آن به صورت رفتار مجرمانه در خانهها و محل ک ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۲ ✅ آدمهای سهل و ممتنع. 🖋 محمد زینالی اناری 📍 این اصطلاح را به این دلیل انتخاب کردهام که قرابتی با موضوعات سهل و ممتنع دارد. ما بسیاری از آدمها را میبینیم که در هر موضوعی وارد میشوند. آدم هایی که فکر میکنند با کمی تأمل میتوانند دربارهی موضوعات اظهار نظر کنند. تخصص فنی دارند و در حوزهی فرهنگی فعالیت میکنند. تخصص فرهنگی دارند و میخواهند خانهی خود را خودشان بسازند و قس علی هذا. آدمهای سهل و ممتنع، به تخصص گرایی و عمق پیچیدگی موضوعات پیش رو التفات ندارند. آنها فکر میکنند یک فرد با غیرت و قوهی ذهنی خود میتوانند در هر حوزهای که وارد شد موفق شود و فعالیت کند …یک بار یکی از مدیران خوب من بدون توجه به ده سال سابقهی فعالیتیم، کاری بی ارتباط را بمن سپرده و گفت من میدانم تو با توجه به تجربهات میتوانی خلاقیت به خرج دهی. در حالی که من قصد داشتم بگویم در این حوزه به کار و فعالیت آشنا نیستم. به همین دلیل وقتی آدمهای سهل و ممتنع به ردههای بالادست پای میگذارند، همهی موضوعات را و سیسم زیر دست شان را به موضوعات سهل و ممتنع تبدیل میکنند. ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ برنامه زمان بندی انتخاب واحد دانشجویان کلیه مقاطع تحصیلی وحذف واضافه مقطع , در نیمسال دوم ۹۷-۹۶ جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ 🔵آیا تجربه بم در مناطق زلزله زده کرمانشاه تکرار خواهد شد؟ …✍🏻فاضل الیاسی /جامعه شناس 📍هم در زندگی شخصی و هم در زندگی اجتماعی و کنش متقابل و پیوسته، انسان از نقشگیری و نقش پذیری استفاده میکند،. زبان، هنر، فرهنگ، تفکر و دانش بشری را. نمی توان به نبوغ شخصی تقلیل داد، چون تمام موارد حاصل کار و تلاش دسته جمعی است، وقتی یک نقاش شیئی را به نقاشی در میآورد، این به معنای نبوغ شخصی این هنرمند نیست، چون قلم مو، آبرنگ، بوم، و غیره ناشی از یک کار جمعی است که شاید به هزاران سال مرتبط باشد،. پس انسانها از تجربیات همدیگر استفاده میکنند،. اما اغلب مثل اینکه دولت قرار نیست از تجربه تلخ یک منطقه برای مناطق دیگر استفاده کند!!!. مملکت ما یک مملکت پر از بلاهای طبیعی و انسانی است، بلای طبیعی مثل زلزله و بلای انسانی مثل اختلاس،. آیا برای پیشگیری از این دو بلای خانمانسوز کوچکترین چارهای اندیشیده شده است؟. اگر اندیشیده شده پس چرا هیچ گونه علائمی جهت پیشگیری از عواقب یا جلوگیری از آسیبهای آن مشاهده نمیشود؟. اگر مملکت ما با بحرانهای جدی مواجه بوده و هست و خواهد بود، پس چرا در صدا و سیما حتی به اندازه زمان چیتوز نمکی زمان برای بحث تخصصی این بحرانها در سال در نظر گرفته نشده است؟. ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ 🔴بیش از ۱۱ میلیون برگه چک در ۸ ماهه نخست ۹۶ برگشت خورد! جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ ✅نظام پزشکی صنعتگری را با دلالی کوچه و خیابان یاد گرفته، تقدس دانش پزشکی را هم میخواهد ✍🏻محمد امین قانعی راد. دانش پزشکی به دیوانسالاری پزشکی تبدیل و بعد هم تبدیل به صنعت پزشکی شد. الان صنعت پزشکی اوضاع بسیار خوبی دارد، اعمال زیبایی و جراحی متعدد و بسیار پولسازی انجام میشود. ولی موج بیماریها و عوارض چطور؟ عوارض بعد از درمان چطور؟ آیا اینها هم وضعشان بهتر شده است؟ روز به روز بیمارتر شدن جامعه، ربطی به نظام پزشکی ندارد؟. مسئله آلودگی هوا به جامعه پزشکی مربوط میشود. اما نظام پزشکی کجا مقابل این مسائل ایستاده است؟ ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ ✅ به بهانه مبارزه با تلگرام: تکنولوژی ابزار نیست. 🖋 سیدجواد میری 📍 هنوز ما چنین میپنداریم که تکنولوژی یک «ابزار» است و ما میتوانیم ابزارهای تکنولوژیک را با عقلمان کنترل کنیم. اما غافل از آن هستیم که تکنولوژی ابزار نیست بل شیوه زیست انسان پسا-کشاورزی است و تا این تمایز را درک نکنیم گرفتار خواهیم بود و با گرفتاری خویش جامعه را دچار پریشانی میکنیم. همانقدر که توانستیم در برابر برق و تلفن و تلویزیون و دوش و بلندگو و ویدیو و ماهواره را بگیریم به همان نسبت هم قادر خواهیم بود جلوی تلگرامیزه شدن و تکنولوژیزه شدن زیست جهان ایرانی را بگیریم. برای عبور از تکنولوژی باید خردی فرا سوی «خرد تخنه زده» آفرید ولی این با کژ عقل سانسوری ممکن نیست بل نیازمند درآمیختن با خرد پسا-کشاورزی و خلق سنتزی پسا-تخنهای است که ما حداقل پنج قرن از آن فاصله داریم. زیرا زمانی میتوانیم خرد تکنولوژیک را آنتی سنتز کنیم که عقلمان از زمان بطلمیوسی عبور کرده باشد و ذهن پسا-انیشتنی را هضم کرده باشد ولی ما هنوز نمیدانیم هایدگر ناظر به چه جهانی «انگست» و اضطراب داشت و بهمین دلیل ذیل خرد تخنه قرار داریم و در حال دست و پا زدنهای کمدی تراژیک هستیم و همه هم به نام دفاع از دین. در حالیکه دین منب ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ ✅ صدایی که شنیده نشد. 🖋 پوریا صداقتنیا 📍 زمانی که از جامعهی بسته صحبت میکنیم لازم نیست که حتما حاکمیت، معترضان را اعدام یا به سیبری تبعید کند. تقریبا یک هفته از اعتراضات سراسری (و نه اغتشاش) میگذرد، اعتراضاتی که هرکس بر اساس درک خود یا منفعتش سعی در تعریف و تبیین آن داشته است. آنچه مسلم است جایگاه این اعتراضات برخاسته از عمق جامعه بود، از همانجایی که سالهاست نادیده گرفته شد. فقر، بی عدالتی، سرکوب، خفقان، پوشش اجباری، محدودیت و هزاران مشکل دیگر دست به دست هم دادند تا این اعتراضات شکل بگیرد. عدهای از جامعه شناسان و مسئولان شدیدا سعی در این دارند تا مبنای این اعتراضات را اقتصادی و همچنین توسط بیگانگان معرفی کنند. این تعمیم ناشیانه به یک یا دو موضوع تنها اصل مطلب را نادیده میگیرد. اکنون باید به چند موضوع اشاره شود:.۱. آزادیهای اجتماعی و مدنی: یکی از فشارهای وارد بر مردم نبود آزادیهای اجتماعی و سیاسی هستند. مثل حق اعتراض، حق اعتصاب، حق انتقاد و امنیت اجتماعی. ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ ♦️زمانبندی انتخاب واحد، حذف و اضافه مقطع و برای نیمسال تحصیلی دوم ۹۷-۹۶ دانشگاه 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ ♦️زمانبندی انتخاب واحد، حذف و اضافه مقطع برای نیمسال تحصیلی دوم ۹۷-۹۶ دانشگاه 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ‹ 121 122 123 124 125 126 127 ›
جامعه شناسی علامه ۱۷:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ ✅سیاستگذاری رفاهی و همبستگی اجتماعی.. ✍🏻رضا امیدی 🔸منتقدان دولت رفاه سه نقد عمده را نسبت به سیاستگذاریهای گستردۀ رفاهی بیان میکنند؛ ۱. افزایش وابستگی رفاهی مردم به دولت، ۲. کاهش انگیزۀ اشتغال، و ۳. کندشدن رشد اقتصادی. در مقالهای که در شمارۀ اخیر ماهنامۀ وزین قلمرو رفاه ترجمه شده، با مقایسۀ کشورهای اسکاندیناوی (دولتهای رفاهی شمال اروپا) و آمریکا (بهعنوان نماد اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد) این نقدها به چالش کشیده شده است …🔸از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۷ اقتصاد کشورهای شمال اروپا بهطور میانگین بهمیزان ۸۵ درصد رشد داشته که حدود ۱۰ درصد بیشتر از میانگین رشد آمریکا در این دورۀ زمانی است. بهدلیل وجود سیاستهای بازتوزیعی، مردم این کشورها بهرهمندی عادلانهتری را از منافع این رشد تجربه کردهاند درحالیکه آمریکا شکاف درآمدی رو بهافزایشی را تجربه میکند. در سال ۲۰۰۷، نرخ اشتغال نیز در کشورهای اسکاندیناوی حدود ۷۸ درصد بوده که ۶ درصد بیشتر از آمریکا است.. 🔸سلامت مالی نیز در کشورهای اسکاندیناوی به مراتب بیش از آمریکا است. کشورهای اسکاندیناوی همان پولی را در رفاه اجتماعی سرمایهگذاری میکنند که آمریکا در امنیت داخلی و امور نظامی سرمایهگذاری میکند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ تبعیض شغلی یکی از دلایلی است که زنان را از رفاه اجتماعی محروم میکند و کارامدی زنان را کاهش میدهد زنان به بهانه باروری، مادری و همسرداری از مشارکت موثر اجتماعی و شغلی در جامعه عقب نگه داشته میشوند. در مقدمۀ کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان آمده است: «با در نظر گرفتن سهم بزرگ زنان در تحقق رفاه خانواده و پیشرفت جامعه، که تاکنون کاملا به رسمیت شناخته نشده است؛ اهمیت اجتماعی مادر بودن و نقش والدین در خانواده و تربیت کودکان و با آگاهی از اینکه نقش زنان در تولید مثل نباید اساسی برای تبعیض باشد، بلکه تربیت کودکان مستلزم تقسیم مسئولیت بین زن و مرد و کل جامعه است؛ با آگاهی از این که تغییر نقش سنتی مرد و زن در جامعه و خانواده برای دستیابی به برابری کامل زن و مرد ضروری است.». 🖋 الهام شریفی …. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ ✅ کلیشه اعراب و زنان. 🖋 یاسر باقری. پژوهشگر حوزه سیاستگذاری اجتماعی 📍 بازتاب اصلاحات اخیر عربستان در ایران، بیشتر به سرزنش وضعیت موجود زنان در کشور در قالب طنز سوق یافت و گویا نیازی به بررسی جدیتری این موضوع احساس نشد. کوشش ما نیز به دلیل فقدان دسترسی به منابع دست اول و شناخت مناسب از سبک زندگی مردم آن دیار و کنشهای زیر پوست آن جامعه به جایی نرسید. با این حال به نظر میرسد آنچه بر شگفتانگیزی رخدادهای اخیر عربستان میافزاید، تصور ناقص ما از جامعه عربستان است که از خلال نگرش ناسیونالیستی با سویههای شرقشناسانه و پنجره محدود رسانههای سیاسی و ایدئولوژیک برایمان میسر شده است و با تصویر ایستای اعراب دوران جاهلیت، تقویت شده است. درک ما از این موضوع زمانی با مشکلات بیشتری روبرو میشود که کاریکاتوری از ساختار قدرت در آن کشور در ذهن ما شکل گرفته است که هسته اصلی آن (براساس فرآیندهای شناختی طبیعی مغز، غلبه گفتمان عقبماندگی و فقدان دادههای دقیق)، در کمال تعجب، همان مناسبات قدرت در کشور خودمان است. در واقع گویا در ذهنمان با نوعی تصویر مبهم و کاریکاتوری از اعراب روبروئیم که از روی تصویر خودمان ترسیم شده است. به نظر میرسد غلبه تصویر ایستای جاهلیت از جامعه عرب ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ بنا به گزارش بانک جهانی وقتی از وزیر اقتصاد روسیه دربارۀ تجربۀ خصوصیسازی و واگذاری شرکتهای دولتی پس از فروپاشی شوروی پرسیدند، پا
جامعه شناسی علامه ۲۰:۴۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ ✳️ سخنی در معنای مطالعه. 🖋 دکتر محمدباقر تاجالدین ✅ در بیشتر مواقع که به دانشجویان یا کسان دیگر توصیه میشود مطالعه کنید میپندارند که منظور فقط خواندن کتاب است و این البته تصوری اشتباه است. مطالعه را فقط در خواندن کتاب خلاصه کردن از آن جا ناشی میشود که موضوع و حدود و ثغور مطالعه را در خواندن کتاب دیده و فرض کردهاند. این در حالی است که کنشها و اعمالی چون: شرکت در کلاسهای مختلف آموزشی، حضور در جلسات سخنرانی و هم اندیشی، حضور در همایشها و سمینارهای علمی، حضور در کارگاههای علمی و پژوهشی، تماشای فیلم و تئاتر، تماشای طبیعت و تفکر درباره آن، مسافرت رفتن (البته با هدف مشخص)، گردش و تفریح هدفمند، و سایر اعمال و کنش هایی از این دست که در آنها نشانه هایی از تفکر، یادگیری، پژوهش، تأمل، تعمق، غور، بررسی، گفتگو، آموزش، بازآموزی، جستجوگری و تجربه آموزی وجود دارد را میتوان جزیی از مطالعه به معنی واقعی کلمه قلمداد نمود. اگر چه کتاب خواندن و یا روزنامه و مجله خواندن نمونههای بارز از مطالعه کردن محسوب میشوند، اما این نوع کوششها و اعمال را میتوان تنها بخشی از فعالیتهای مطالعاتی قلمداد کرد. زیرا همان گونه که گفته شد مطالعه در معنای وسیع کلمه ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ 📚 کتاب «گفتگوی اجتماعی سه جانبه گرایی: راهنمای سازمان جهانی کار برای بهبود حکمروایی»، گردآوری سازمان جهانی کار و با ترجمه علی صبا رویکرد اصلی سازمان بینالمللی کار در صورتبندی و اجرای استانداردهای کار بر اصل سهجانبهگرایی- گفتگو میان دولت، کارفرمایان و کارگران- مبتنی است. همچنین، این سازمان مشارکت و همکاری سهجانبه در سطح ملی را در طراحی و اجرای سیاستهای ملی اقتصادی، اجتماعی و کاری مورد تشویق قرار میدهد. گفتگوی اجتماعی سهجانبه ملی دولت، کارگران و کارفرمایان برای بحث در مورد سیاستهای عمومی، قانون و دیگر تصمیم گیری هایی که روی مشارکتکنندگان اجتماعی تأثیرگذارند، دورهم جمع میکند. مشورت سهجانبه میتواند تضمین کننده مشارکت بیشتر میان مشارکتکنندگان سهجانبه باشد و باعث ایجاد اجماع در مورد سیاستهای ملی مربوطه شود. گفتگوی اجتماعی ابزاری کلیدی در پیشبرد و نائل شدن به کاری درخور و شایسته، توسعه فراگیر و شمولگرا و انسجام اجتماعی است و مشوق حکمرانی خوب یا همان نیک است. این کتاب که در مورد گفتگوی اجتماعی سهجانبه ملی است، در واقع پاسخی است به تقاضاها و نیازها در راستای اهداف استراتژیک سازمان بین المللی کار در مورد گفتگوی اجتماعی. همچنین این کتاب ابزاری جهانی برای نهادینه کردن یا تقویت سازوکارها و نهادهای سهجانبه ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ ⚠️توجه: این مطلب مخصوص گروه سنی بزرگسال است🔞.. ✅از سرکوبهای خودمانی تا خیانتهای خودمانی ✍🏻دکتر فردین علیخواه/ جامعهشناس:. 📍او متأهل است. چند سالی میشود که ازدواج کرده است. دریکی دو سال گذشته روابط جنسی فراهمسری را آغاز کرده است. با همسرش ارتباط جنسی منظمی دارد ولی میگوید که چندان برایش لذتبخش نیست؛ یعنی شاید ازنظر جسمی ارضاء شود ولی ازنظر روانی نمیشود. از او میخواهم که بیشتر توضیح دهد. میگوید «فانتزیهای سکسی» دارد که نمیتواند آنها را از همسرش طلب کند. بههرحال خانواده است و نمیشود آنها را فاش کرد. ولی شریک جنسی اینطور نیست و راحت میتوان برایش از فانتزیهای سکسی گفت. ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۳۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ 🔵بیکارترین رشتههای دانشگاهی در ایران۱۳۹۶ ….. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۲۱:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۲ ✅ پلوتونومی.. طبق این تعریف، اینان محرکان اصلی اقتصاد و نیز مصرفکنندگان اصلیاند به همین لحاظ سیتیگروپ «پرتفولیوی سرمایه گذاری پلوتونومی» را در میانه دهه ۱۹۸۰ تهیه کرد؛ یعنی زمانی که ریگان و تاچر سیاست ثروتمندتر کردن متمولین را به قیمت فقر و رنج دیگران پیش بردند. سیتیگروپ اعلام کرد که این پورتفولیو بهترین برآمد سرمایهگذاری را داشتهاست و همگی را به سرمایهگذاری در آن تشویق کرد. یعنی اقلیت کوچکی از جمعیت دنیا نائل به به انباشت ثروتی روزافزون، آن هم براساس سرمایهگذاریهای مردم میگردد و بقیه هم فراموش میشوند!. با سرازیر شدن منابع مالی به سرمایهگذاریهای پلوتونومی بینالمللی، مصرفکنندهی ایالات متحده دیگر مورد نظر نیست زیرا خریداران کالاها عمدتا اینان نیستند. در چنین نظام تولیدی، هدف بهره وری طی سه ماه آینده و به هر راه ممکن و مقدور است: از دستکاریهای مالی گرفته تا حقوق و امتیازات بسیار بالا، تولید برون مرزی (عمدتا در عرصهی کشورهای آنگلو یعنی ایالات متحده، کانادا، بریتانیا و غیره …). و بازار هم هر جای دنیا میتواند باشد …🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۲ ✅چرا «نقد کردن» در جامعه ایران بسیار کمرنگ است؟.. ✍ مهران صولتی 🔹 اپیزود اول: یکی از اساتید گرامی دانشگاه را میشناسم که از هر تلاشی برای گسترش فرهنگ نقد چشم نمیپوشد. آخرین فایلهای سخنرانی اش را در تلگرام به اشتراک میگذارد و از همکارانش مصرانه میخواهد که او را نقد کنند. به نظر میرسد کم کم دارد ناامید میشود!. 🔹 اپیزود دوم: یک تشکل سیاسی - صنفی قرار است که با یکی از مسئولین مربوطه جلسهای داشته و درباره مشکلات سازمان مربوطه گفتگو کنند. طی فراخوانی از اعضای خود میخواهند که انتقادات یا پیشنهادات خود را ارائه نمایند. استقبال از فراخوان به غایت اندک بود!. برای کمرنگ بودن نقد و نقادی در ایران میتوان دلایل زیر را ذکر کرد:. 🖌 رونق نقد و نقادی پیش از هر چیز وابسته به کارکردی بودن انتقادات است. اینکه فرد احساس کند میتواند با نقد وضع موجود گام هر چند کوچکی در تغییر و برون رفت از شرایط کنونی بردارد. ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۲ ✅درباره فیلترینگ پیام رسانها و شبکههای اجتماعی: بایستههای قانونگذاری.. ✍🏼عبدالواحد کرمی نژاد (عضو هیات علمی دانشگاه آیت الله بروجردی). 📍بزرگان علم حقوق بر این باورند که قانونگذار هنگام قانونگذاری باید گونهای آن را تدوین نماید که عقلانیت آن شهروندان و مخاطبان آن را اقناع نموده و به آن ملتزم شوند و مصالح خود را در آن آشکارا مشاهده نموده و آن را تأمین کننده نفع خود بدانند. در این صورت جامعه به سمت حاکمیت قانون و قانونمداری هدایت میشود. اگر قانون فاقد عقلانیت و تمایلات عمومی جامعه و یا معارض آن باشد جامعه به آن وقعی نمینهد و نقض آن را نابهنجار ندانسته و گاهی نقض آن عادت و بلکه هنجار اجتماعی میشود. در این صورت هزینه معنوی و مادی اجرای قانون برای قانونگذارفزونی یافته و باعث شکستن ابهت و بی اعتبار ی قانونگذار خواهد شد. یکی از مصادیق عینی برای تبیین آن جه گفته شد قانون منع ماهوراره میباشد. در این قانون تصریح شده است که پس از گذشت یک ماه نباید اثری از گیرندههای ماهوارهای در سطح کشور باشد. اکنون از آن قانون بیش از بیست سال میگذرد. به عللی که خارج از حوصله این نوشته میباشد درصد بسیاری از مخاطبان این قانون به نقض آن مبادرت نموده و به نصب آن به صورت رفتار مجرمانه در خانهها و محل ک ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۲ ✅ آدمهای سهل و ممتنع. 🖋 محمد زینالی اناری 📍 این اصطلاح را به این دلیل انتخاب کردهام که قرابتی با موضوعات سهل و ممتنع دارد. ما بسیاری از آدمها را میبینیم که در هر موضوعی وارد میشوند. آدم هایی که فکر میکنند با کمی تأمل میتوانند دربارهی موضوعات اظهار نظر کنند. تخصص فنی دارند و در حوزهی فرهنگی فعالیت میکنند. تخصص فرهنگی دارند و میخواهند خانهی خود را خودشان بسازند و قس علی هذا. آدمهای سهل و ممتنع، به تخصص گرایی و عمق پیچیدگی موضوعات پیش رو التفات ندارند. آنها فکر میکنند یک فرد با غیرت و قوهی ذهنی خود میتوانند در هر حوزهای که وارد شد موفق شود و فعالیت کند …یک بار یکی از مدیران خوب من بدون توجه به ده سال سابقهی فعالیتیم، کاری بی ارتباط را بمن سپرده و گفت من میدانم تو با توجه به تجربهات میتوانی خلاقیت به خرج دهی. در حالی که من قصد داشتم بگویم در این حوزه به کار و فعالیت آشنا نیستم. به همین دلیل وقتی آدمهای سهل و ممتنع به ردههای بالادست پای میگذارند، همهی موضوعات را و سیسم زیر دست شان را به موضوعات سهل و ممتنع تبدیل میکنند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ برنامه زمان بندی انتخاب واحد دانشجویان کلیه مقاطع تحصیلی وحذف واضافه مقطع , در نیمسال دوم ۹۷-۹۶
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ 🔵آیا تجربه بم در مناطق زلزله زده کرمانشاه تکرار خواهد شد؟ …✍🏻فاضل الیاسی /جامعه شناس 📍هم در زندگی شخصی و هم در زندگی اجتماعی و کنش متقابل و پیوسته، انسان از نقشگیری و نقش پذیری استفاده میکند،. زبان، هنر، فرهنگ، تفکر و دانش بشری را. نمی توان به نبوغ شخصی تقلیل داد، چون تمام موارد حاصل کار و تلاش دسته جمعی است، وقتی یک نقاش شیئی را به نقاشی در میآورد، این به معنای نبوغ شخصی این هنرمند نیست، چون قلم مو، آبرنگ، بوم، و غیره ناشی از یک کار جمعی است که شاید به هزاران سال مرتبط باشد،. پس انسانها از تجربیات همدیگر استفاده میکنند،. اما اغلب مثل اینکه دولت قرار نیست از تجربه تلخ یک منطقه برای مناطق دیگر استفاده کند!!!. مملکت ما یک مملکت پر از بلاهای طبیعی و انسانی است، بلای طبیعی مثل زلزله و بلای انسانی مثل اختلاس،. آیا برای پیشگیری از این دو بلای خانمانسوز کوچکترین چارهای اندیشیده شده است؟. اگر اندیشیده شده پس چرا هیچ گونه علائمی جهت پیشگیری از عواقب یا جلوگیری از آسیبهای آن مشاهده نمیشود؟. اگر مملکت ما با بحرانهای جدی مواجه بوده و هست و خواهد بود، پس چرا در صدا و سیما حتی به اندازه زمان چیتوز نمکی زمان برای بحث تخصصی این بحرانها در سال در نظر گرفته نشده است؟. ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ ✅نظام پزشکی صنعتگری را با دلالی کوچه و خیابان یاد گرفته، تقدس دانش پزشکی را هم میخواهد ✍🏻محمد امین قانعی راد. دانش پزشکی به دیوانسالاری پزشکی تبدیل و بعد هم تبدیل به صنعت پزشکی شد. الان صنعت پزشکی اوضاع بسیار خوبی دارد، اعمال زیبایی و جراحی متعدد و بسیار پولسازی انجام میشود. ولی موج بیماریها و عوارض چطور؟ عوارض بعد از درمان چطور؟ آیا اینها هم وضعشان بهتر شده است؟ روز به روز بیمارتر شدن جامعه، ربطی به نظام پزشکی ندارد؟. مسئله آلودگی هوا به جامعه پزشکی مربوط میشود. اما نظام پزشکی کجا مقابل این مسائل ایستاده است؟ ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ ✅ به بهانه مبارزه با تلگرام: تکنولوژی ابزار نیست. 🖋 سیدجواد میری 📍 هنوز ما چنین میپنداریم که تکنولوژی یک «ابزار» است و ما میتوانیم ابزارهای تکنولوژیک را با عقلمان کنترل کنیم. اما غافل از آن هستیم که تکنولوژی ابزار نیست بل شیوه زیست انسان پسا-کشاورزی است و تا این تمایز را درک نکنیم گرفتار خواهیم بود و با گرفتاری خویش جامعه را دچار پریشانی میکنیم. همانقدر که توانستیم در برابر برق و تلفن و تلویزیون و دوش و بلندگو و ویدیو و ماهواره را بگیریم به همان نسبت هم قادر خواهیم بود جلوی تلگرامیزه شدن و تکنولوژیزه شدن زیست جهان ایرانی را بگیریم. برای عبور از تکنولوژی باید خردی فرا سوی «خرد تخنه زده» آفرید ولی این با کژ عقل سانسوری ممکن نیست بل نیازمند درآمیختن با خرد پسا-کشاورزی و خلق سنتزی پسا-تخنهای است که ما حداقل پنج قرن از آن فاصله داریم. زیرا زمانی میتوانیم خرد تکنولوژیک را آنتی سنتز کنیم که عقلمان از زمان بطلمیوسی عبور کرده باشد و ذهن پسا-انیشتنی را هضم کرده باشد ولی ما هنوز نمیدانیم هایدگر ناظر به چه جهانی «انگست» و اضطراب داشت و بهمین دلیل ذیل خرد تخنه قرار داریم و در حال دست و پا زدنهای کمدی تراژیک هستیم و همه هم به نام دفاع از دین. در حالیکه دین منب ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ ✅ صدایی که شنیده نشد. 🖋 پوریا صداقتنیا 📍 زمانی که از جامعهی بسته صحبت میکنیم لازم نیست که حتما حاکمیت، معترضان را اعدام یا به سیبری تبعید کند. تقریبا یک هفته از اعتراضات سراسری (و نه اغتشاش) میگذرد، اعتراضاتی که هرکس بر اساس درک خود یا منفعتش سعی در تعریف و تبیین آن داشته است. آنچه مسلم است جایگاه این اعتراضات برخاسته از عمق جامعه بود، از همانجایی که سالهاست نادیده گرفته شد. فقر، بی عدالتی، سرکوب، خفقان، پوشش اجباری، محدودیت و هزاران مشکل دیگر دست به دست هم دادند تا این اعتراضات شکل بگیرد. عدهای از جامعه شناسان و مسئولان شدیدا سعی در این دارند تا مبنای این اعتراضات را اقتصادی و همچنین توسط بیگانگان معرفی کنند. این تعمیم ناشیانه به یک یا دو موضوع تنها اصل مطلب را نادیده میگیرد. اکنون باید به چند موضوع اشاره شود:.۱. آزادیهای اجتماعی و مدنی: یکی از فشارهای وارد بر مردم نبود آزادیهای اجتماعی و سیاسی هستند. مثل حق اعتراض، حق اعتصاب، حق انتقاد و امنیت اجتماعی. ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ ♦️زمانبندی انتخاب واحد، حذف و اضافه مقطع و برای نیمسال تحصیلی دوم ۹۷-۹۶ دانشگاه 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ ♦️زمانبندی انتخاب واحد، حذف و اضافه مقطع برای نیمسال تحصیلی دوم ۹۷-۹۶ دانشگاه 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.