جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۶/۱۱/۰۹ 🔶 دومینوی نارضایتی. 🖋 سعید کشاورزی ✅ مفهومی در نظریات جنبشهای اجتماعی وجود دارد که از آن با عنوان «سرریز» یا «دومینو» یاد میشود. دومینو در اینجا به معنی اثرات فزایندهی یک حرکت جمعی در یک زمان مشخص٬ بر حرکتهای بعدی است. میتوان به صورت مشابهای برای نارضایتی نیز چنین اثری را تصور کرد. به این معنا که نارضایتیهای پیشین به شکلی دومینووار امتداد یافته و خودشان را تشدید میکنند …✅ در واقع چیزی که این روزها با آن سروکار داریم و اگر چارهای برایش اندیشیده نشود٬ در آینده نیز با آن بیشتر درگیر خواهیم شد٬ همین دومینوی نارضایتی است. نارضایتی همواره از دو وجه ذهنی و عینی نشئت میگیرد. به صورت معمول و در شرایط عادی٬ قضاوتهای مردم اگرچه ممکن است با واقعیت همخوانی نداشته باشد، اما تمایل دارد که به آن نزدیک شود. در واقع در شرایط معمول، مردم تلاش میکنند و یا تمایل دارند قضاوتهایشان را به وضعیت واقعی نزدیکتر نمایند …✅ در دومینوی نارضایتی٬ رابطهی میان قضاوت و واقعیت، عملا قطع میشود. در واقع افراد بر اساس انباشت تجارب قبلی که مملو از نارضایتی است، قضاوت خواهند کرد. جدای از آنکه امکان دارد وضعیت واقعی از قضاوتهای مردمی بدتر ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۶/۱۱/۰۹ 🔴 ناامید از سیاست، سیاستهای ناامیدی آفرین.. ✍🏻دکتر تقی آزاد ارمکی 📍در ایران از علوم اجتماعی خیلی ریاکارانه و ابزاری استفاده میشود. تولیدکنندگان بیشتر این سنجش افکارها جامعهشناسان نیستند، بلکه کسانی هستند که خود را پژوهشگر میدانند و پژوهشگر اجتماعی عنوان و تلقی میشوند. نتیجه این سنجش افکارها القای ناامیدی در جامعه است. اینها ادبیات تولید میکنند و آدمها هم شروع میکنند به گفتن از ناامیدی، بعد هم جامعه احساس میکند ناامید است و تصور میکند ریشه نارضایتیاش ناامیدی است.. فهم من به عنوان یک جامعهشناس از جامعه ایران این است که جامعه ایران ناامید نیست، بلکه از حوزه سیاست و مدیرانش ناامید شده است. خارج از حوزه سیاست، جامعه ناامید نیست. جامعه نسبت به هر چیزی که مدیران سیاسی بر آن دست میگذارند، واکنش نشان میدهد. میخواهند طلاق را کاهش دهند، طلاق بالاتر میرود. میخواهند سبک زندگی مردم را طبق سلیقه خود درست کنند، سبک زندگی به هم میریزد …ایران دچار میرایی بخش خصوصی شده است. ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۶/۱۱/۰۹ 🔵میانگین حقوق سالانه روزنامه نگاران در کشورهای مختلف دنیا ….. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۰۹ ❄️زمانی که برف میتواند امیدبخش باشد!.. ✍🏻مهران صولتی 📍شب گذشته برای کاری در دانشگاه رهسپار تهران شدم. هجوم کولاک نزدیک سمنان شگفت انگیز بود! آنهم در نیمه شب که امیدی به امداد رسانی نمیرفت. به هرحال اتوبوس خرامان خرامان به راه خود ادامه داد و ما را با تاخیری دوساعته به تهران رساند. اگر چه برف همچنان میبارید و رفت و آمد دشوارتر از هر زمانی به نظر میرسید ولی حسی از نارضایتی در سیمای شهروندان مشهود نبود! حتی برای من که به دلیل اختلال در انجام کاری که برای آن آمده بودم بی حاصل و بلافاصله باید باز میگشتم. واقعا چه چیزی میتوانست همه این مصائب، از راه بندانها تا پیش بینی ناپذیر بودن وضعیت جادهها را تحمل پذیر و قابل پذیرش سازد؟ به نظرم پاسخ در جوانه زدن امیدی تازه در برهوتی از ناامیدیها و فسردگیهای ایام اخیر نهفته است! از جنس همان امیدی که به دنبال افشاگری محمود صادقی از پدیده رسوای سعید طوسی در جانمان شکفت! ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۱۱ ۱۳۹۶/۱۱/۰۸ ✅ضرورت تأسیس صندوق رفاه اجتماعی.. ✍🏼رضا امیدی 🔸یکی از محدود موارد مثبتی که در لایحۀ بودجۀ سال ۱۳۹۷ پیشبینی شده است، بند «ب» تبصرۀ ۱۴ لایحه است. بهموجب این بند در سال ۱۳۹۷ نام «سازمان هدفمندسازی یارانهها» به «صندوق رفاه اجتماعی» تغییر یافته و بهمنظور انجام مأموریتهای جدید در حوزۀ رفاه اجتماعی به وزارت تعاون، کار، و رفاه اجتماعی منتقل میشود. طی روزهای اخیر برخی نمایندگان مجلس از حذف این بند از تبصرۀ ۱۴ خبر دادهاند، هرچند با توجه به دینامیزم بودجهریزی در ایران کاملا این امکان وجود دارد که بخشهایی از خود دولت از طریق لابیکردن با نمایندگان یا مراکز پژوهشی وابسته به مجلس، واگذاری صندوق به وزارت تعاون، کار، و رفاه اجتماعی را از دستور کار خارج کرده باشند.. 🔸بر کسی پوشیده نیست که امروزه جامعۀ ایران بهطور جدی با مسائل معیشتی و رفاهی مواجه است؛ قرارگرفتن حدود یکسوم جمعیت کشور در شرایط فقر مطلق (بنا بر گزارش سازمانهای دولتی)، بیکاری گستردۀ روبهافزایش، حدود ۹ میلیون بیسواد و ۲۰ میلیون کمسواد، و مواردی از این قبیل، با نوعی بیاعتمادی و ناامیدی مردم نسبت به نظام حکمرانی در زمینۀ حلوفصل این مسائل همراه شده است (براساس پیمایش ارزش ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۳ ۱۳۹۶/۱۱/۰۸ ✅ مریض را به شکل کیف پول نبینید …✍دکتر علیرضا یلدا (متخصص بیماریهای عفونی که در شب یلدای ۱۳۹۶ آسمانی شد) 📍متاسفانه در برخی زمینهها من نمیتوانم از جامعه پزشکی حمایت کنم. ما در زمینه اخلاق پزشکی مشکلات زیادی داریم، قانون داریم ولی الزامی به رعایت قانون نداریم. برای همین افرادی هستند که به خود اجازه تخطی و خطا میدهند. در یک کشور اروپایی وقتی یک راننده ۳ مرتبه خطا کند گواهینامه او ضبط میشود و قانون با چنان شدتی با وی برخورد میکند که کسی جرات خطا ندارد ولی در ایران هیچوقت قانون با جدیت اجرا نمیشود. این وضعیت در مورد جامعه پزشکان نیز صدق میکند. ما قانون داریم ولی چیزی که ما را از یک کشور اروپایی متمایز میکند، اجرای درست، صحیح و قاطع قانون است. باید در این مورد فرهنگسازی کرد … من همیشه به دانشجویانم این را میگویم که شیطان در کمین است و تلاش میکند سر انسان کلاه بگذارد. وقتی میخواهید یک بیماری را تشخیص دهید، سعی کنید شیطان را از خود دور کنید. با تعصب به مریض نگاه نکنید. ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۹ ۱۳۹۶/۱۱/۰۸ 📈 شرکتهاى بزرگ ایران به چه نهادهای دولتی و شبهدولتی وابسته است؟.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۶/۱۱/۰۸ 🔴عشق و فاشیسم. چرا عشق در این عصر ممکن نیست؟!.. ✍🏼آرش نریمانی 📍اگر در مکانیسم عشق، معشوق واجد عنصری خاص و تکین برای عاشق است و به همین دلیل او از همهٔ انسانها متمایز میگردد؛ اما در «صنعت فرهنگ» این خاصبودگی انسان ذیل «امر عام» له شده است. امری عامی که در قامت اینکه «دختر شایسته و زیبا کیست» و یا «پسر آرمانی» کیست جلوهگر میشود و حقیقت خود را بر بدنها، اذهان، تخیلات، آرزوها و نا-خودآگاه انسانها حک میکند. بدنها و اذهان و انسانهایی که هر کدام ویژگیهای خاص خود را دارند اما پیشاپیش ذیل «امر عام» محکوم به طرد شدن هستند. «دیگری» دیگر دوست داشته نمیشود بلکه امر عامی که در دیگری جلوه میکند پرستیده میشود. به قول آدورنو و هورکهایمر: «بازتولید مکانیکی زیبایی، که عشاق مرتجع فرهنگ به واسطهٔ بت سازی منظم از فردیت آن را گریزناپذیرتر میسازند، هیچ جایی را برای پرستش نا-خودآگاه، که تجربهٔ امر زیبا همواره به آن مرتبط بوده است، باقی نمیگذارد». آری این اسطورهای بیش نیست که این عصر، عصر انسان و فردیت است؛ خاصبودگی هر انسان ذیل این صنعت فرهنگ از میان رفته است؛ برآمدن اسطورههای زیبایی در اینستاگرام نه نمودی از فردیت [گرچه تمام مسئلهٔ آنها نمایش فرد اس ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۰۸ ✅جامعه استیصال.. ✍🏻فرشید یزدانی 📍استیصال به حالتی گفته میشود که فرد یا جامعهای آنچنان دچار مسایل مختلف میشود که جز خروجی بنیادین از وضعیت جاری نمیتواند آنرا مداوا کند. در وضعیت استیصال فرد و جامعه در انتظاری مداوم به سر میبرند و همگان خود را مسلوب الاختیار میدانند و این خود به استیصال زدگی بیشتر دامن میزند. جامعه استیصال یا به فروپاشی میرسد و یا افسردگی شدید که خود دست کمی از فروپاشی ندارد. جامعه ما گویا دچار چنین وضعیتی شده است. هوای آلوده، بی آبی نه ناشی از قهر طبیعت که ناشی از بحران عقلانیت و مدیریت (خشک شدن زاینده رود، دریاچه ارومیه، دریاچه بختگان، کاهش شدید آبهای زیر زمینی و …)، از بین رفتن حجم زیادی از جنگلها، فسادگسترده و پذیرفته شده توسط تمامی ارکان نظام، گسترش شدید نابرابریهای اجتماعی، وسعت بالای آسیبهای اجتماعی (فقر، اعتیاد، تن فروشی، گور خوابی، کانال خوابی و …)، گسترش شدید خشونت و جاگیری سازوکار بازتولید آن در متن جامعه، و بدتر از همه پذیرش و عادت به این شرایط، که هر گونه مواجه با آن را امری عبث و بیهوده میداند. این پذیرش که مهمترین عامل آن رفتار حاکمان است بطور ضمنی و البته از سر ناچاری توسط ع ... جامعه شناسی علامه ۰۰:۵۱ ۱۳۹۶/۱۱/۰۸ برنامه زمان بندی انتخاب واحد دانشجویان کلیه مقاطع تحصیلی وحذف واضافه مقطع , در نیمسال دوم ۹۷-۹۶ جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۶/۱۱/۰۷ 🎞 پشت پرده تغییرات هرساله در کتابهای درسی. 📍 سود ۲۰هزارمیلیاردی موسسات خصوصی و … مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 02:44, 6.1 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۶/۱۱/۰۷ ✅ تظاهرات مجاز، تظاهرات مجاز (۱). 🖋 علی ملکپور | جامعهشناس 📍 در شرایط معمولی هرنوع تظاهرات در ایران نیاز به اخذ مجوزهای قانونی دارد و البته این مجوزها هم اغلب برای غیر خودیها، به دلایل و بهانههای مختلف صادر نمیشود و عملا غیر از تظاهرات حکومتی که آمیزهای از فحش و بد و بیراه به زمین و زمان و قهر و تهدید ممالک دور و نزدیک، هیچ هدف و حرف دیگری ندارد و در چهار دهه گذشته ما ایرانیان به این «تظاهرات مجاز» عادت کردیم …اما در سالهای اخیر به واسطه گسترش فناوریهای نو و بسط شبکههای اجتماعی، نوعی از کنش جمعی شکل گرفته و رو به گسترش است که من آن را «تظاهرات مجاز» یا مجازی مینامم. این تظاهرات مجاز نیاز به اخذ مجوز ندارد. اگر بخواهیم این دو نوع تظاهرات را به طور خلاصه جمع بندی و مقایسه کنیم، باید جنبههای زیر را در نظر بگیریم:.۱- در تظاهرات رسمی و مجاز ابتکار عمل در دست دولت و حکومت است و به هر مناسبت یا گروهی که خود بخواهد مجوز میدهد و به اغیار و منتقدان نمیدهد.۲- در تظاهرات مجاز اما، ابتکار عمل در دست مردم و فعالان شبکههای اجتماعی است و حکومت فقط به دنبال راههای کاهش سطح و عمق این کنشها و یا کنترل و مدیریت آن است که عملا از عهده این چالش بر نمی ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۰۷ ✅ هدفی برای حرکت وجود ندارد، حرکت، خود هدف است. 🖋 رحیم زایرکعبه. دانشجوی دکترای جامعهشناسی 📍 صمد بهرنگی (زاده ۱۳۱۸ و متوفای ۱۳۴۷ش) معلم، منتقد اجتماعی، مترجم، داستاننویس و. محقق در زمینه فولکلور آذربایجانی بود. صمد در خانوادهای تهیدست در تبریز چشم به جهان گشود. پس از تحصیلات ابتدایی و دبیرستان در ۱۳۳۶ و در حالی که تنها هجده سال سن داشت آموزگار. شد و تا پایان عمر در روستاهای تبریز تدریس کرد. از ۱۹ سالگی شروع به نوشتن کرد و در عمر کوتاه خود بیش از ۳۰ اثر برای کودکان و نوجوانان که شامل قصهها، مقالات، کتابها و ترجمهها میباشد، به رشته تحریر درآورد. مهمترین مضامین آثار او ستیز با خرافات، عادتزدایی از رفتارهای ناشایست، تجلیل از آگاهی، شکل بخشیدن به روحیه مدنی و مبارزه با فقر و تبعیض و خودپسندی است. در این میان، کتاب «ماهی سیاه کوچولو» شناختهشدهترین داستان صمد و از محبوبترین کتابهای ادبیات کودکان است. این کتاب مدتها نقش بیانیه غیررسمی سازمان چریکهای فدایی خلق ایران را ایفا میکرد. ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۰۶ 🎞 مستند «تازه نفسها». ساخته کیانوش عیاری،. محصول ۱۳۵۸ 📍 «تازه نفسها» نام مستندی است که کیانوش عیاری در تابستان سال ۱۳۵۸ در حال و هوای پس از انقلاب ساخته است. عیاری در این فیلم با دوربینش لحظههائی را پس از انقلاب ۵۷ ایران به تصویر میکشد که در تاریخ ماندگار خواهندبود. در این مستند مردمی را میبینیم که به تازگی انقلاب کردهاند پ هنوز سرمست از بهار کوتاه آزادی هستند. دوربین عیاری ما را به روبروی دانشگاه تهران میبرد. بساطهای گوناگون کتاب فروشیها، نوای ترانه سرودهای انقلابی، بحثهای خیابانی، فروش نشریات سازمانهای مختلف توسط دختران و پسران جوان و …. 📎 دانلود مستند از پیوست 🔻. رسانه، شمایید. 👈اگر نظرتان را جلب کرد، با دوستانتان به اشتراک بگذارید. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۰۶ 🎞 مستند «تازه نفسها». کیانوش عیاری، ۱۳۵۸. مستندی درباره روزهای پس از انقلاب ۵۷ ایران توضیحات و دانلود در پست بعدی 🔻. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۵ ۱۳۹۶/۱۱/۰۶ 🔵وضعیت ضایعات کشاورزی در ایران و جهان ….. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۲:۰۳ ۱۳۹۶/۱۱/۰۶ 🔅 برنامه زمانبندی انتخاب واحد و حذف و اضافه دانشجویان کلیه مقاطع تحصیلی در نیمسال دوم ۹۷-۹۶ دانشگاع طباطبایی 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۰۶ 🔵 فیل چگونه سوار پراید میشود؟.. ✍🏼محمد فاضلی/استاد دانشگاه شهید بهشتی 🔹فردی از شما میپرسد «چگونه میتوانید فیل را سوار پراید کنید؟» اول میخندید، بعد میبینید که سؤالکننده جدی است و دنبال پاسخ میگردد. شما هم باورتان میشود که حتما این کار راهحلی دارد که شما به عقلتان نرسیده است و فکر کردن به فیل و پراید را شروع میکنید. 🔹یادتان میافتد که بچهفیل هم حدود ۵۰۰ کیلو وزن دارد و بنابراین دست از روشهای معمول برمیدارید و به خلاقیت خودتان فرصت میدهید تا جولان بدهد. فکر میکنید شاید بشود فیل را قطعه قطعه کرد و در پراید جا داد اما دیگر فیل نیست و یک موجود پنج شش تنی قطعهقطعه شده هم در پراید جا نمیشود. فکر میکنید شاید بشود یک بارکش به پراید ببندید و فیل را درون آن جا دهید ولی یادتان میافتد که باز هم فیل را در پراید جا ندادهاید و روی بارکش است و تازه موتور پراید برای کشیدن بار پنج تنی قدرت کافی ندارد. 🔹شما هم مدتی این معما را در ذهن خود بررسی کنید (من که به جایی نرسیدم) و وقتی خسته میشوید به پرسشگر میگویید حالا خودت بگو چگونه فیل را سوار پراید میکنید؟ خنده ملیحی میکند و دست به جیبش میبرد، خودکارش را درمیآورد و روی تکه کاغذی یک فیل میکشد و آنرا ر ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۰۵ 🔵بحرانهای دانشگاه چیست؟.. ✍️جواد طباطبایی 📍من نزدیک به سی سال است که بیرون دانشگاه هستم و بنابراین آنچه میگویم با توجه اطلاعی است که از بیرون دانشگاه پیدا میکنم. در این سالها نیز مانند زمانی که دانشجوی دانشگاه تهران و از آن پس نیز عضو هیأت علمی و معاون پژوهشی دانشکده حقوق بودم تحولات دانشگاه را دنبال کردهام. به عبارت دیگر بیش از پنجاه سال است که تحولات را دنبال میکنم. یکی دو نکته را با استفاده از فرصت عرض میکنم:. 🔹ضعف زبان فارسی نزد دانشجو و استاد. نکته نخست به اهمیت و جایگاه زبان فارسی به عنوان زبان ملی و علمی کشور مربوط میشود. من تولیدات استادهای کنونی را میخوانم و گاهی نیز نقدی مینویسم. بسیاری از آنان زبان فارسی نمیدانند و بسیاری از متنهایی که تولید میکنند هم به لحاظ علمی و هم از نظر زبان و ادب فارسی در سطح بسیار پایین قرار دارد. این تولیدات که شمار آنها به طور روزافزونی در حال بیشتر شدن است حاصلی جز اتلاف منابع و امکانات ندارد. ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۴ ۱۳۹۶/۱۱/۰۵ 🔵هر ایرانی روزانه چند ساعت با اعضای خانوادهاش حرف میزند؟ ….. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه ‹ 118 119 120 121 122 123 124 ›
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۶/۱۱/۰۹ 🔶 دومینوی نارضایتی. 🖋 سعید کشاورزی ✅ مفهومی در نظریات جنبشهای اجتماعی وجود دارد که از آن با عنوان «سرریز» یا «دومینو» یاد میشود. دومینو در اینجا به معنی اثرات فزایندهی یک حرکت جمعی در یک زمان مشخص٬ بر حرکتهای بعدی است. میتوان به صورت مشابهای برای نارضایتی نیز چنین اثری را تصور کرد. به این معنا که نارضایتیهای پیشین به شکلی دومینووار امتداد یافته و خودشان را تشدید میکنند …✅ در واقع چیزی که این روزها با آن سروکار داریم و اگر چارهای برایش اندیشیده نشود٬ در آینده نیز با آن بیشتر درگیر خواهیم شد٬ همین دومینوی نارضایتی است. نارضایتی همواره از دو وجه ذهنی و عینی نشئت میگیرد. به صورت معمول و در شرایط عادی٬ قضاوتهای مردم اگرچه ممکن است با واقعیت همخوانی نداشته باشد، اما تمایل دارد که به آن نزدیک شود. در واقع در شرایط معمول، مردم تلاش میکنند و یا تمایل دارند قضاوتهایشان را به وضعیت واقعی نزدیکتر نمایند …✅ در دومینوی نارضایتی٬ رابطهی میان قضاوت و واقعیت، عملا قطع میشود. در واقع افراد بر اساس انباشت تجارب قبلی که مملو از نارضایتی است، قضاوت خواهند کرد. جدای از آنکه امکان دارد وضعیت واقعی از قضاوتهای مردمی بدتر ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۶/۱۱/۰۹ 🔴 ناامید از سیاست، سیاستهای ناامیدی آفرین.. ✍🏻دکتر تقی آزاد ارمکی 📍در ایران از علوم اجتماعی خیلی ریاکارانه و ابزاری استفاده میشود. تولیدکنندگان بیشتر این سنجش افکارها جامعهشناسان نیستند، بلکه کسانی هستند که خود را پژوهشگر میدانند و پژوهشگر اجتماعی عنوان و تلقی میشوند. نتیجه این سنجش افکارها القای ناامیدی در جامعه است. اینها ادبیات تولید میکنند و آدمها هم شروع میکنند به گفتن از ناامیدی، بعد هم جامعه احساس میکند ناامید است و تصور میکند ریشه نارضایتیاش ناامیدی است.. فهم من به عنوان یک جامعهشناس از جامعه ایران این است که جامعه ایران ناامید نیست، بلکه از حوزه سیاست و مدیرانش ناامید شده است. خارج از حوزه سیاست، جامعه ناامید نیست. جامعه نسبت به هر چیزی که مدیران سیاسی بر آن دست میگذارند، واکنش نشان میدهد. میخواهند طلاق را کاهش دهند، طلاق بالاتر میرود. میخواهند سبک زندگی مردم را طبق سلیقه خود درست کنند، سبک زندگی به هم میریزد …ایران دچار میرایی بخش خصوصی شده است. ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۶/۱۱/۰۹ 🔵میانگین حقوق سالانه روزنامه نگاران در کشورهای مختلف دنیا ….. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۰۹ ❄️زمانی که برف میتواند امیدبخش باشد!.. ✍🏻مهران صولتی 📍شب گذشته برای کاری در دانشگاه رهسپار تهران شدم. هجوم کولاک نزدیک سمنان شگفت انگیز بود! آنهم در نیمه شب که امیدی به امداد رسانی نمیرفت. به هرحال اتوبوس خرامان خرامان به راه خود ادامه داد و ما را با تاخیری دوساعته به تهران رساند. اگر چه برف همچنان میبارید و رفت و آمد دشوارتر از هر زمانی به نظر میرسید ولی حسی از نارضایتی در سیمای شهروندان مشهود نبود! حتی برای من که به دلیل اختلال در انجام کاری که برای آن آمده بودم بی حاصل و بلافاصله باید باز میگشتم. واقعا چه چیزی میتوانست همه این مصائب، از راه بندانها تا پیش بینی ناپذیر بودن وضعیت جادهها را تحمل پذیر و قابل پذیرش سازد؟ به نظرم پاسخ در جوانه زدن امیدی تازه در برهوتی از ناامیدیها و فسردگیهای ایام اخیر نهفته است! از جنس همان امیدی که به دنبال افشاگری محمود صادقی از پدیده رسوای سعید طوسی در جانمان شکفت! ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۱۱ ۱۳۹۶/۱۱/۰۸ ✅ضرورت تأسیس صندوق رفاه اجتماعی.. ✍🏼رضا امیدی 🔸یکی از محدود موارد مثبتی که در لایحۀ بودجۀ سال ۱۳۹۷ پیشبینی شده است، بند «ب» تبصرۀ ۱۴ لایحه است. بهموجب این بند در سال ۱۳۹۷ نام «سازمان هدفمندسازی یارانهها» به «صندوق رفاه اجتماعی» تغییر یافته و بهمنظور انجام مأموریتهای جدید در حوزۀ رفاه اجتماعی به وزارت تعاون، کار، و رفاه اجتماعی منتقل میشود. طی روزهای اخیر برخی نمایندگان مجلس از حذف این بند از تبصرۀ ۱۴ خبر دادهاند، هرچند با توجه به دینامیزم بودجهریزی در ایران کاملا این امکان وجود دارد که بخشهایی از خود دولت از طریق لابیکردن با نمایندگان یا مراکز پژوهشی وابسته به مجلس، واگذاری صندوق به وزارت تعاون، کار، و رفاه اجتماعی را از دستور کار خارج کرده باشند.. 🔸بر کسی پوشیده نیست که امروزه جامعۀ ایران بهطور جدی با مسائل معیشتی و رفاهی مواجه است؛ قرارگرفتن حدود یکسوم جمعیت کشور در شرایط فقر مطلق (بنا بر گزارش سازمانهای دولتی)، بیکاری گستردۀ روبهافزایش، حدود ۹ میلیون بیسواد و ۲۰ میلیون کمسواد، و مواردی از این قبیل، با نوعی بیاعتمادی و ناامیدی مردم نسبت به نظام حکمرانی در زمینۀ حلوفصل این مسائل همراه شده است (براساس پیمایش ارزش ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۳ ۱۳۹۶/۱۱/۰۸ ✅ مریض را به شکل کیف پول نبینید …✍دکتر علیرضا یلدا (متخصص بیماریهای عفونی که در شب یلدای ۱۳۹۶ آسمانی شد) 📍متاسفانه در برخی زمینهها من نمیتوانم از جامعه پزشکی حمایت کنم. ما در زمینه اخلاق پزشکی مشکلات زیادی داریم، قانون داریم ولی الزامی به رعایت قانون نداریم. برای همین افرادی هستند که به خود اجازه تخطی و خطا میدهند. در یک کشور اروپایی وقتی یک راننده ۳ مرتبه خطا کند گواهینامه او ضبط میشود و قانون با چنان شدتی با وی برخورد میکند که کسی جرات خطا ندارد ولی در ایران هیچوقت قانون با جدیت اجرا نمیشود. این وضعیت در مورد جامعه پزشکان نیز صدق میکند. ما قانون داریم ولی چیزی که ما را از یک کشور اروپایی متمایز میکند، اجرای درست، صحیح و قاطع قانون است. باید در این مورد فرهنگسازی کرد … من همیشه به دانشجویانم این را میگویم که شیطان در کمین است و تلاش میکند سر انسان کلاه بگذارد. وقتی میخواهید یک بیماری را تشخیص دهید، سعی کنید شیطان را از خود دور کنید. با تعصب به مریض نگاه نکنید. ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۹ ۱۳۹۶/۱۱/۰۸ 📈 شرکتهاى بزرگ ایران به چه نهادهای دولتی و شبهدولتی وابسته است؟.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۶/۱۱/۰۸ 🔴عشق و فاشیسم. چرا عشق در این عصر ممکن نیست؟!.. ✍🏼آرش نریمانی 📍اگر در مکانیسم عشق، معشوق واجد عنصری خاص و تکین برای عاشق است و به همین دلیل او از همهٔ انسانها متمایز میگردد؛ اما در «صنعت فرهنگ» این خاصبودگی انسان ذیل «امر عام» له شده است. امری عامی که در قامت اینکه «دختر شایسته و زیبا کیست» و یا «پسر آرمانی» کیست جلوهگر میشود و حقیقت خود را بر بدنها، اذهان، تخیلات، آرزوها و نا-خودآگاه انسانها حک میکند. بدنها و اذهان و انسانهایی که هر کدام ویژگیهای خاص خود را دارند اما پیشاپیش ذیل «امر عام» محکوم به طرد شدن هستند. «دیگری» دیگر دوست داشته نمیشود بلکه امر عامی که در دیگری جلوه میکند پرستیده میشود. به قول آدورنو و هورکهایمر: «بازتولید مکانیکی زیبایی، که عشاق مرتجع فرهنگ به واسطهٔ بت سازی منظم از فردیت آن را گریزناپذیرتر میسازند، هیچ جایی را برای پرستش نا-خودآگاه، که تجربهٔ امر زیبا همواره به آن مرتبط بوده است، باقی نمیگذارد». آری این اسطورهای بیش نیست که این عصر، عصر انسان و فردیت است؛ خاصبودگی هر انسان ذیل این صنعت فرهنگ از میان رفته است؛ برآمدن اسطورههای زیبایی در اینستاگرام نه نمودی از فردیت [گرچه تمام مسئلهٔ آنها نمایش فرد اس ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۰۸ ✅جامعه استیصال.. ✍🏻فرشید یزدانی 📍استیصال به حالتی گفته میشود که فرد یا جامعهای آنچنان دچار مسایل مختلف میشود که جز خروجی بنیادین از وضعیت جاری نمیتواند آنرا مداوا کند. در وضعیت استیصال فرد و جامعه در انتظاری مداوم به سر میبرند و همگان خود را مسلوب الاختیار میدانند و این خود به استیصال زدگی بیشتر دامن میزند. جامعه استیصال یا به فروپاشی میرسد و یا افسردگی شدید که خود دست کمی از فروپاشی ندارد. جامعه ما گویا دچار چنین وضعیتی شده است. هوای آلوده، بی آبی نه ناشی از قهر طبیعت که ناشی از بحران عقلانیت و مدیریت (خشک شدن زاینده رود، دریاچه ارومیه، دریاچه بختگان، کاهش شدید آبهای زیر زمینی و …)، از بین رفتن حجم زیادی از جنگلها، فسادگسترده و پذیرفته شده توسط تمامی ارکان نظام، گسترش شدید نابرابریهای اجتماعی، وسعت بالای آسیبهای اجتماعی (فقر، اعتیاد، تن فروشی، گور خوابی، کانال خوابی و …)، گسترش شدید خشونت و جاگیری سازوکار بازتولید آن در متن جامعه، و بدتر از همه پذیرش و عادت به این شرایط، که هر گونه مواجه با آن را امری عبث و بیهوده میداند. این پذیرش که مهمترین عامل آن رفتار حاکمان است بطور ضمنی و البته از سر ناچاری توسط ع ...
جامعه شناسی علامه ۰۰:۵۱ ۱۳۹۶/۱۱/۰۸ برنامه زمان بندی انتخاب واحد دانشجویان کلیه مقاطع تحصیلی وحذف واضافه مقطع , در نیمسال دوم ۹۷-۹۶
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۶/۱۱/۰۷ 🎞 پشت پرده تغییرات هرساله در کتابهای درسی. 📍 سود ۲۰هزارمیلیاردی موسسات خصوصی و … مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 02:44, 6.1 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۶/۱۱/۰۷ ✅ تظاهرات مجاز، تظاهرات مجاز (۱). 🖋 علی ملکپور | جامعهشناس 📍 در شرایط معمولی هرنوع تظاهرات در ایران نیاز به اخذ مجوزهای قانونی دارد و البته این مجوزها هم اغلب برای غیر خودیها، به دلایل و بهانههای مختلف صادر نمیشود و عملا غیر از تظاهرات حکومتی که آمیزهای از فحش و بد و بیراه به زمین و زمان و قهر و تهدید ممالک دور و نزدیک، هیچ هدف و حرف دیگری ندارد و در چهار دهه گذشته ما ایرانیان به این «تظاهرات مجاز» عادت کردیم …اما در سالهای اخیر به واسطه گسترش فناوریهای نو و بسط شبکههای اجتماعی، نوعی از کنش جمعی شکل گرفته و رو به گسترش است که من آن را «تظاهرات مجاز» یا مجازی مینامم. این تظاهرات مجاز نیاز به اخذ مجوز ندارد. اگر بخواهیم این دو نوع تظاهرات را به طور خلاصه جمع بندی و مقایسه کنیم، باید جنبههای زیر را در نظر بگیریم:.۱- در تظاهرات رسمی و مجاز ابتکار عمل در دست دولت و حکومت است و به هر مناسبت یا گروهی که خود بخواهد مجوز میدهد و به اغیار و منتقدان نمیدهد.۲- در تظاهرات مجاز اما، ابتکار عمل در دست مردم و فعالان شبکههای اجتماعی است و حکومت فقط به دنبال راههای کاهش سطح و عمق این کنشها و یا کنترل و مدیریت آن است که عملا از عهده این چالش بر نمی ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۰۷ ✅ هدفی برای حرکت وجود ندارد، حرکت، خود هدف است. 🖋 رحیم زایرکعبه. دانشجوی دکترای جامعهشناسی 📍 صمد بهرنگی (زاده ۱۳۱۸ و متوفای ۱۳۴۷ش) معلم، منتقد اجتماعی، مترجم، داستاننویس و. محقق در زمینه فولکلور آذربایجانی بود. صمد در خانوادهای تهیدست در تبریز چشم به جهان گشود. پس از تحصیلات ابتدایی و دبیرستان در ۱۳۳۶ و در حالی که تنها هجده سال سن داشت آموزگار. شد و تا پایان عمر در روستاهای تبریز تدریس کرد. از ۱۹ سالگی شروع به نوشتن کرد و در عمر کوتاه خود بیش از ۳۰ اثر برای کودکان و نوجوانان که شامل قصهها، مقالات، کتابها و ترجمهها میباشد، به رشته تحریر درآورد. مهمترین مضامین آثار او ستیز با خرافات، عادتزدایی از رفتارهای ناشایست، تجلیل از آگاهی، شکل بخشیدن به روحیه مدنی و مبارزه با فقر و تبعیض و خودپسندی است. در این میان، کتاب «ماهی سیاه کوچولو» شناختهشدهترین داستان صمد و از محبوبترین کتابهای ادبیات کودکان است. این کتاب مدتها نقش بیانیه غیررسمی سازمان چریکهای فدایی خلق ایران را ایفا میکرد. ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۰۶ 🎞 مستند «تازه نفسها». ساخته کیانوش عیاری،. محصول ۱۳۵۸ 📍 «تازه نفسها» نام مستندی است که کیانوش عیاری در تابستان سال ۱۳۵۸ در حال و هوای پس از انقلاب ساخته است. عیاری در این فیلم با دوربینش لحظههائی را پس از انقلاب ۵۷ ایران به تصویر میکشد که در تاریخ ماندگار خواهندبود. در این مستند مردمی را میبینیم که به تازگی انقلاب کردهاند پ هنوز سرمست از بهار کوتاه آزادی هستند. دوربین عیاری ما را به روبروی دانشگاه تهران میبرد. بساطهای گوناگون کتاب فروشیها، نوای ترانه سرودهای انقلابی، بحثهای خیابانی، فروش نشریات سازمانهای مختلف توسط دختران و پسران جوان و …. 📎 دانلود مستند از پیوست 🔻. رسانه، شمایید. 👈اگر نظرتان را جلب کرد، با دوستانتان به اشتراک بگذارید. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۰۶ 🎞 مستند «تازه نفسها». کیانوش عیاری، ۱۳۵۸. مستندی درباره روزهای پس از انقلاب ۵۷ ایران توضیحات و دانلود در پست بعدی 🔻. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۲:۰۳ ۱۳۹۶/۱۱/۰۶ 🔅 برنامه زمانبندی انتخاب واحد و حذف و اضافه دانشجویان کلیه مقاطع تحصیلی در نیمسال دوم ۹۷-۹۶ دانشگاع طباطبایی 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۰۶ 🔵 فیل چگونه سوار پراید میشود؟.. ✍🏼محمد فاضلی/استاد دانشگاه شهید بهشتی 🔹فردی از شما میپرسد «چگونه میتوانید فیل را سوار پراید کنید؟» اول میخندید، بعد میبینید که سؤالکننده جدی است و دنبال پاسخ میگردد. شما هم باورتان میشود که حتما این کار راهحلی دارد که شما به عقلتان نرسیده است و فکر کردن به فیل و پراید را شروع میکنید. 🔹یادتان میافتد که بچهفیل هم حدود ۵۰۰ کیلو وزن دارد و بنابراین دست از روشهای معمول برمیدارید و به خلاقیت خودتان فرصت میدهید تا جولان بدهد. فکر میکنید شاید بشود فیل را قطعه قطعه کرد و در پراید جا داد اما دیگر فیل نیست و یک موجود پنج شش تنی قطعهقطعه شده هم در پراید جا نمیشود. فکر میکنید شاید بشود یک بارکش به پراید ببندید و فیل را درون آن جا دهید ولی یادتان میافتد که باز هم فیل را در پراید جا ندادهاید و روی بارکش است و تازه موتور پراید برای کشیدن بار پنج تنی قدرت کافی ندارد. 🔹شما هم مدتی این معما را در ذهن خود بررسی کنید (من که به جایی نرسیدم) و وقتی خسته میشوید به پرسشگر میگویید حالا خودت بگو چگونه فیل را سوار پراید میکنید؟ خنده ملیحی میکند و دست به جیبش میبرد، خودکارش را درمیآورد و روی تکه کاغذی یک فیل میکشد و آنرا ر ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۰۵ 🔵بحرانهای دانشگاه چیست؟.. ✍️جواد طباطبایی 📍من نزدیک به سی سال است که بیرون دانشگاه هستم و بنابراین آنچه میگویم با توجه اطلاعی است که از بیرون دانشگاه پیدا میکنم. در این سالها نیز مانند زمانی که دانشجوی دانشگاه تهران و از آن پس نیز عضو هیأت علمی و معاون پژوهشی دانشکده حقوق بودم تحولات دانشگاه را دنبال کردهام. به عبارت دیگر بیش از پنجاه سال است که تحولات را دنبال میکنم. یکی دو نکته را با استفاده از فرصت عرض میکنم:. 🔹ضعف زبان فارسی نزد دانشجو و استاد. نکته نخست به اهمیت و جایگاه زبان فارسی به عنوان زبان ملی و علمی کشور مربوط میشود. من تولیدات استادهای کنونی را میخوانم و گاهی نیز نقدی مینویسم. بسیاری از آنان زبان فارسی نمیدانند و بسیاری از متنهایی که تولید میکنند هم به لحاظ علمی و هم از نظر زبان و ادب فارسی در سطح بسیار پایین قرار دارد. این تولیدات که شمار آنها به طور روزافزونی در حال بیشتر شدن است حاصلی جز اتلاف منابع و امکانات ندارد. ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۴ ۱۳۹۶/۱۱/۰۵ 🔵هر ایرانی روزانه چند ساعت با اعضای خانوادهاش حرف میزند؟ ….. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه