شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


🔻 نوشتار حاضر بخشی از سخنرانی بیژن عبدالکریمی درباره وضعیت کنونی دانشگاه‌های ما و فهم و رفع معضلاتی است که دانشگاه را بی روح کرده

📍 همان گونه که بارها گفته‌ام ما امروز با یک» برهوت» روبروییم. فهم مسائل نظام آموزشی و دانشگاهی و پژوهشی ما مستقل از درک این» برهوت» فکری و فرهنگی امکان پذیر نیست …برخلاف تصور بسیاری، بحران‌های ما مسائلی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی یا تجربی نیست که بتوانیم آنها را کنترل کرده، تحت مدیریت و برنامه ریزی‌های خویش درآوریم. ریشة بسیاری از بحران‌های ما امری متافیزیکی و «آنتولوژیک» است و این حقیقتی است که فراتر از فهم مدیران، مسئولان، سیاست مداران، مهندسان، برنامه ریزان، تکنوکرات‌ها و دیوان سالاران، روحانیون و حتی روشنفکران و دانشگاهیان ماست. بر خلاف برداشت بسیاری، این سخن به معنای ماوراء الطبیعی کردن مسائل و بحران‌ها نیست که آن را حاصل خواست خدا و تقدیری از پیش تعیین شده بدانیم. سخن در این است که ما در دانشگاههای مان و اساسا در نظام آموزشیمان، اعم از آموزش و پرورش و دانشگاه، با یک بحران جدی، و حتی می‌توانیم بگوییم با یک فاجعة ملی مواجه هستیم. در مورد آموزش و پرورش و دانشگاه هایمان بارها گفته‌ام که ما با یک هولوکاست انسانی مواجهیم. ۲۰ میلیون کودک و نوجوان و جوان را در مدارس و دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ ...
  • گزارش تخلف

🔴احساس فقر، خشونت پنهان و نارضایتی اجتماعی.. ✍️دکتر رضا تسلیمی طهرانی/ جامعه شناس

📍احساس فقر و محرومیت نسبی پدیده هایی اجتماعی هستند که امروزه بسیاری از اعضای طبقات متوسط و پایین اجتماعی آن را تجربه می‌کنند. واقعیت آن است که اکنون در کنار فقر مطلق یا محرومیت مطلق که زندگی تعداد قابل توجهی از افراد را تحت تاثیر قرار داده است باید از رواج فقر نسبی و دلایل و نتایج آن صحبت کرد. در هنگام رواج محرومیت نسبی، اکثریت افراد جامعه با مقایسه موقعیت اقتصادی و اجتماعی خویش با دیگران و از جمله ثروتمندان احساس فقر و محرومیت می‌کنند. آنها در رقابتی اجتماعی شرکت دارند که هدف از آن شبیه سازی سبک زندگی خود به شیوه زندگی ثروتمندان و تظاهر به برخورداری از چنین زندگی ای است. در این شرایط، مصرف نمایشی و مظاهر مختلف آن با وضوح هر چه بیشتر به چشم می‌آیند. مال‌ها و مراکز خرید متنوع، کالاهای مصرفی گوناگون و برندهای متعدد تمام شهر را پر می‌کنند به نحوی که خرید کالاهای برند از مال‌های پر زرق و برق به یکی از مهمترین نیازهای اکثر افراد جامعه تبدیل می‌شود. اکنون، بسیاری از اعضای طبقه بالای اجتماعی به منظور نمایش سبک زندگی خویش و متمایز ساختن خود از دیگران در تلاش هستند و فضای مجازی و شبکه‌های مختلف ...
  • گزارش تخلف

🔴زنانگی زیر چرخ دنده‌های اجتماعی.. ✍🏻دکتر عباس نعیمی جورشری

📍زن در زن بودنش دچار دشواری‌های خاص خودش است. چه در زنانگی فیزیولوژیک، چه در زنانگی ساختاری و چه در زنانگی الهام بخش. تاکید این قلم بر ساحت دوم است …الف. زن در وجه فیزیولوژیک دچار رنجی دوره‌ای است. رنجی که تا سالهای متمادی همراهیش می‌کند. ابژه‌ای که آفرینش برایش در نظر گرفته است. اگرچه خصیصه زایش و مادرشدن تصویری تحسین برانگیز و باشکوه از او ارایه می‌دهد. این رنج دوره‌ای و طولانی، در گفتمان‌های عمومی، به امری عادی تبدیل شده که خود ناشی از تکرار آن است اما کماکان گستره‌ای ازمثالهای رنج را می‌آفریند. واژه، مفهوم درونی خودش را از دست داده اما تاثیر بیرونی اش پابرجاست. ...
  • گزارش تخلف

🔵آسیب‌شناسی بازارکار یا بازار بی‌کاری!.. ✍🏻دکتر مجتبی ترکارانی

📍مرکز پژوهش‌های مجلس اخیرا در گزارشی با عنوان «آسیب‌شناسی سیاست‌ها و مقررات بازار کار ایران (شناخت وضع موجود بازار کار با تاکید بر تفاوت‌های استانی)» به بررسی ویژگی‌های خاص بازار کار طی ۱۲ سال اخیر (۹۵-۸۴) پرداخته است. بررسی تغییرات شاخص‌های مختلف بازار کار نشان می‌دهدکه جدای از نوسان نرخ بی‌کاری، شاخص‌های دیگر تغییرات قابل توجهی داشتند که هرکدام به نوعی می‌توانند در این بازار تاثیرگذار باشند. پایین بودن نرخ مشارکت به‌خصوص در گروه زنان، عدم توازن منطقه‌ای بی‌کاری، افزایش میانگین سنی جمعیت شاغل، اشتغال ناقص، بی‌کاری پنهان و عدم تطابق شغلی شش مسئله‌ای است که مرکز پژوهش‌های مجلس از آن‌ها به عنوان چالش‌های بازار کار ایران یاد کرده است …متاسفانه در سال‌های اخیر مشاهده شده‌است که بعضی دولت‌مردان با بازی کردن با شاخص‌های مربوط به اشتغال و بی‌کاری این شاخص‌ها را به صورت غیرواقعی مثبت نشان داده‌اند تا به‌واسطه‌ی آن بتوانند عملکرد خود را مطلوب جلوه دهند. در حالی‌که خود نیز می‌دانند نرخ بی‌کاری تنها یک شاخص نیست و این شاخص با شاخص‌های دیگری مانند نرخ بی‌کاری پنهان، اشتغال ناقص، همسایگی بی‌کاری و ...
  • گزارش تخلف

✅آیت الله سید عباس قائم مقامی: به عنوان یک روحانی می‎گویم که حجاب اجباری نیست …📍حدود سه ماه قبل خبرگزاری خبرآنلاین که به اصول گرای

مصاحبه خبرآنلاین بسیار طولانی است؛ قسمت هایی از مصاحبه ایشان:. 🔺دین، دعوت است. دعوت یعنی چه؟ مثلا من به شما می‌گویم که تشریف بیاورید منزل، مهمانمان باشید. این دعوت است. در دعوت، محبت، لطف، صمیمیت، برابری و یکسانی است حتی اگر من در مرتبه برتر هم که باشم وقتی از شما دعوت می‌کنم، یعنی در موضع برابر با شما قرار گرفته‌ام که دعوت تان می‌کنم. پس موضع دین، موضع قدرت نیست …🔺حجاب از نظر دینی ضروری است ولی اجباری نیست و حتی اگر کسی پیدا شود که روی برخی مبانی خاص اجتهادی، فتوایش چیز دیگری باشد نهایت این است که از استنباط فقهی خود می‌تواند خبر بدهد ولی نمی‌تواند هرگز اجباری بودن را بر گردن دین بگذارد. آن وقت اگر (حجاب) توسط دستگاههای قانونگذار جنبه قانونی و الزامی پیدا کرد، کسی آن را نقد کند، قانون را نقد کرده، این دیگر نقد شریعت و نقد دین نیست. با قانون نمی‌توان مخالفت عملی داشت ولی می‌توانم مخالفت نظری داشته باشم. ...
  • گزارش تخلف

◽️ حجاب انقلابی و انقلاب حجابی!. 🖋 رضا بابایی. ‏

کسانی که سال‌های دهۀ پنجاه را به یاد دارند، می‌دانند که حجاب و چادر، یک‌مرتبه در میان دانشجویان دختر رایج شد. و نیز می‌دانند که عامل تغییر ناگهانی در پوشش دختران در آن سال‌ها، حسینیۀ ارشاد و سخنرانی‌های علی شریعتی بود. اسد الله علم، وزیر دربار شاه در یادداشت‌های روزانه‌اش، دست‌کم دو بار به این رخداد عجیب و ناگهانی در دانشگاه‌های ایران اشاره کرده است. در یادداشت مربوط به روز هفتم اردیبهشت سال ۱۳۵۶ می‌گوید: «چیزی که دیروز خیلی باعث تعجب من در دانشگاه پهلوی شد، مشاهدۀ زیادی دختر چادر‌به‌سر بود.» (یادداشت‌های علم، ج۶، ص۶۵). در خاطرات مربوط به ۵۶/۲/۳۱ می‌گوید وقتی به شاه گفتم که دانشجوهای دختر در دانشگاه‌ها چادری شده‌اند، شاه گفت کار مارکسیست‌های اسلامی است (همان، ص۴۴۷). «مارکسیست‌های اسلامی» نامی بود که شاه برای سخنرانان حسینیۀ ارشاد به کار می‌برد (حسینیۀ ارشاد به روایت ساواک، ص۲۴۹ و ۳۵۶). استاد محمدرضا حکیمی نیز می‌گوید: «این‌جانب از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۷ در دانشکدۀ ادبیات دانشگاه تهران تدریس می‌کردم و دانشجویانی بسیار، حتی از دانشگاه‌های دیگر، به صورت مستمع آزاد در آن کلاس (درس نهج البلاغه) ح ...
  • گزارش تخلف

🔴از مردم ایران می‌ترسم!.. ✍🏻امید هاشمی

📍چند سال پیش که استان گیلان و شهررشت برف سنگینی بارید و شهر چند روزی دچار بحران شده بود، از دوستی شنیدم که نان لواش هر بسته تا بیست هزارتومان فروخته شد …قبل از زلزله کرمانشاه، قیمت کانکس حدود یک و نیم تا دو میلیون بود و پس از زلزله قیمت کانکس به حدود هفت میلیون رسید …با یک برف که شهر تهران به بحران رسیده، قیمت کرایه تاکسی از فرودگاه امام تا شهر تهران به یک میلیون رسیده است.. اینکه مسٸولین مدیریت بحران بلد نیستند، عجیب نیست، چون مدیریت یک تخصص آموختنی است که این عزیزان نیاموخته‌اند …اما چه بلایی بر سر انسانیت آمده است. خیلی دوست دارم کسانی که در شهر رشت نان لواش را بسته‌ای بیست هزارتومان به مردم فروخته‌اند از نزدیک ببینم، برایم جالب است فروشنده کانکس هفت میلیونی خانواده دارد یا نه؟ راننده تاکسی که کرایه یک میلیونی از مسافرش طلب می‌کند، به کدام خدا اعتقاد دارد؟. حتما فیلم دوربین مخفی ایرانی که اخیرا منتشر شد دیده‌اید که مردم عادی کوچه و خیابان چگونه پولهای یک نابینا را با وقاحت تمام می‌دزدند!. من از مردم ایران می‌ترسم!. از خودم بعنوان یک معلم دانشگاه خجالت می‌کشم که در تربیت این نسل مسوو ...
  • گزارش تخلف

✅ساختارهای اجتماعی اقتصاد

🔸بوردیو در این کتاب با استفاده از دو مفهوم «عادت‌واره» و «میدان» چشم‌انداز نظری متفاوتی را دربارۀ نسبت امر اجتماعی و اقتصادی ارائه کرده است. او با تأکید بر ماهیت تاریخی میدان اقتصادی و با ارجاع به «امر اجتماعی تام» توضیح می‌دهد که هر پدیدۀ اجتماعی باید در تمامیت آن تحلیل شود. بنا به استدلال بوردیو، برای درک انتخاب‌های فردی باید ساختارهای عینی و دگرگونی آن‌ها را مدنظر داشته باشیم. او توضیح می‌دهد که اگر بناست تحلیل جامعه‌شناختی کنش اقتصادی متمایز و برتر از تحلیل اقتصادی نئوکلاسیک باشد، باید از یکسو خاستگاه و تکوین طبایع اقتصادی کارگزاران را بازسازی کند (در برابر نگاه غیرتاریخی اقتصاددانان) و از سوی دیگر؛ خاستگاه خود میدان اقتصادی را از نو بسازد. به عبارت دیگر، باید تاریخ فرایند تمایزیابی و خودآیین‌شدن میدان اقتصادی را ردیابی کرد …🔸بدین‌منظور، بوردیو در این کتاب با استفاده از رویکرد تاریخی و روش‌های کمی و کیفی به تحلیل بازار مسکن در پاریس پرداخته است. او نشان می‌دهد که بر خلاف ادعای اقتصاددانان نئوکلاسیک، تصمیم‌های اقتصادی توسط عاملان اقتصادی منزوی و جداافتاده اتخاذ نمی‌شود بلکه توسط یک ...
  • گزارش تخلف

چرا اعتراض بە نسل کشی در فراگیر نشدە است? …

عفرین، یکی از کانتون ھای سەگانەی کردستان سوریە یا ھمان روژآواست. منطقەای نیمە خودمختار کە مبارزان YPG و YPJ از دل آن در شھر شکست کوبندەی داعش را رقم زدند و شھرەی عالم شدند. ھمان زمان، عکس ھای دختران موبافتەی یگان ھای مدافع زن YPJ در شبکەھای اجتماعی دست بە دست می‌شد و بدل بە نمادھا و سمبل ھای مقاومت در برابر ھیولای داعش شدند. شعرھا برای شان سرودە شد، ھشتگ ھای save_kobane ھمەجا بە چشم می‌خورد و فیلم ھا دربارەی مبارزاتشان منتشر شد. حالا چە شدە است کە در ھمسایەگی کوبانی تاریخی، کشتار و نسل کشی مردمان ھمان سرزمین و مقاومت ھمان قھرمانان در عفرین، با چنین موج سکوت فاجعەبار رسانەھا و افکار عمومی روبرو شدە است. در کوبانی چە رخ داد و در عفرین چە رخ می‌دھد؟ علت ھای این سکوت فراگیر چیست؟.١. در جریان مقاومت کوبانی، طرف مقابل، ظاھرا نیروھای داعش بودند. جریانی جھادگر کە سودای تثبیت بدوی‌ترین شکل حکومت اسلامی سلفی در سوریە و عراق را در سر داشت. ...
  • گزارش تخلف

▫️ پس از ناآرامی؛ یادگیری سیاستی از شورش تاتنهام. 🖋 روزبه کردونی

📍 «جامعه درهم‌ شکسته (Broken society) به صدر اولویت‌های سیاستی من بازخواهد گشت. ما به وضعیت ۱۲۰ هزار خانواده دارای مشکل انگلستان توجه خواهیم کرد. ما نیاز داریم برای خانواده‌هایی که برخی آنها را «دارای مسئله» و برخی دیگر «مشکل‌دار» می‌خوانند، اقدامات فوری انجام دهیم. خانواده‌هایی که اغلب ما در همسایگی خود، آنها را می‌بینیم و به وضعیت آنها بی‌توجه هستیم.» این واکنش، موضعی است که دیوید کامرون، نخست‌وزیر وقت انگلستان، پس از بروز شورش سال ۲۰۱۱ اتخاذ کرد. شورش جوانان و نوجوانان در انگلستان، بین روزهای ۶ تا ۱۰ آگوست ۲۰۱۱ از شهر تاتنهام انگلستان آغاز شد و به‌سرعت به چندین شهر دیگر سرایت کرد. این شورش، فقط در لندن بیش از ۳۰۰ میلیون پوند خسارت به بار آورد و طی آن، بیش از ۴۰۰۰ نفر دستگیر شدند و ۳۶۶ اقدام به خشونت اتفاق افتاد. مطالعات انجام‌شده پس از شورش نشان می‌داد، ۷۰ درصد بازداشت‌شدگان، در قسمت‌های حاشیه‌ای و محروم شهر زندگی می‌کردند. بیش از ۶۰ درصد مناطقی که دچار آشوب شدند، در زمره مناطقی بودند که بیشترین نرخ بیکاری و بیشترین آمار جویندگان کار را نشان می‌دادند. پس از این اتفاق، کامرون نخست‌وز ...
  • گزارش تخلف

▫️ خصوصی‌سازی آموزش موجب افزایش شکاف طبقاتی می‌شود و تحرک طبقاتی کاهش پیدا می‌کند

🖋 رضا امیدی | هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی. 📍مدت‌ها است که وزارت آموزش و پرورش انواع و اقسام برنامه‌ها را اجرا می‌کند تا کمترین مسئولیت و هزینه را در مدیریت مدارس بر عهده بگیرد. اجرای برنامه‌هایی مانند برون سپاری مدارس، اداره مدارس به سبک خودگردان، ارائه تسهیلات مختلف به مدارس غیر انتفاعی و… همگی از جمله برنامه‌های اولویت‌دار آموزش و پرورش هستند. در حالی که به اعتقاد کارشناسان این اقدامات می‌تواند ضربه‌های جبران‌نشدنی به سیستم آموزشی و در نهایت جامعه وارد کند …رضا امیدی جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی یکی از کسانی است که در این مورد هشدار می‌دهد. او درباره عواقب مسلط شدن گفتمان خصوصی سازی آموزش، به اعتمادآنلاین می‌گوید: «با وجود اینکه مطالعات محدودی در ایران در این زمینه انجام شده اما همین مطالعات در کنار مطالعات گسترده‌ای که در مجامع بین المللی مطرح می‌شوند، نشان می‌دهند که یکی از بدترین پیامدهای خصوصی‌سازی آموزش افت تحرک طبقاتی است.». امیدی ادامه می‌دهد: «یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های توسعه یافتگی این است که طبقات پایین جامعه امکان تحرک داشته باشند و یکی از عوامل تح ...
  • گزارش تخلف

▫️ نئولیبرالیسم؛ ریشه فساد اقتصادی ایران. 🖋 مسلم تقوی | روزنامه نگار

📍 خبر غیب‌شدن میلیاردها دلار پول و دکل‌های نفتی و ذخیره فرهنگیان، نشان از رخنه فساد در سطوح بالای قدرت دارد. پیش‌تر رقم اختلاس‌ها به چند میلیارد «یورو» می‌رسید و حالا در سال‌های اخیر در اخبار منتشرشده رقم اختلاس‌ها به میلیارد «تومان» کاهش‌ یافته است. ارقامی که با وجود کمتر بودن، از عمق فاجعه نمی‌کاهد. چندی پیش وزیر نفت خبر از یک اختلاس دیگر به مبلغ نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان داد که این افشاگری از سوی بسیاری مورد تقدیر قرار گرفت؛ با وجودی که فرد اختلاس‌کننده چند ساعت بعد متواری شد. شفاف‌سازی موردنظر دولت هرچه که باشد بحث فساد سیستماتیک در ایران اهمیت خود را دارد؛ چه این‌که این شفاف‌سازی‌ها توان مبارزه با فساد قطور و ریشه‌های محکم آن را داشته باشند یا خیر. به این بهانه در گفت‌وگویی با ابراهیم رزاقی، اقتصاددان و استاد بازنشسته اقتصاد ایران گفت‌وگویی داشته‌ایم و ریشه‌های شکل‌گیری و سطوح نفوذ فساد در بدنه ‌سازمانی ایران را بررسی کرده‌ایم …ریشه‌های شکل‌گیری فساد اداری و سازمان‌یافته را در ایران چطور می‌بینید؟. فساد در همه نظام‌ها وجود دارد. هیچ جامعه‌ای بدون فساد وجود ندارد ولی نکته این است ...
  • گزارش تخلف

✅ دستفروشی.. ✍🏻رضا امیدی

🔸طی سه دهۀ اخیر آنچه در اقتصاد جهان رخ داده این بوده که رشدهای اقتصادی تأثیر کمتری بر کاهش بیکاری داشته‌اند، اما رکودهای اقتصادی به شکل شدیدتری به رشد بیکاری منجر شده‌اند. به‌بیان ساده، رشد کمتر اشتغال‌زا و رکود به‌شدت اشتغال‌زدا بوده است. تقریبا از دهۀ ۱۹۹۰ به این سو، رونق‌های پس از رکود نتوانسته‌اند میزان بیکاری‌های ناشی از رکود را جبران کنند …🔸دستفروشی پدیده‌ای است که محصول نابسامانی‌های اقتصادی است و به‌نوعی نقشی کارکردگرایانه هم برای دولت‌ها دارد. در واقع ازآنجاکه گسترش چنین پدیده‌هایی محصول سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت‌ها است به‌مثابه سازوکارهایی برای به‌تعویق انداختن بحران‌های جدی‌تر عمل می‌کنند. دولت‌ها نمی‌توانند در مواجهه با چنین پدیده‌های که نیت ضداجتماعی ندارند بلکه در راستای دستیابی به هدف‌های قانونی نظیر کسب‌وکار و امرار معاش انجام می‌شوند، به سیاست‌های تنبیهی روی آورند چون از این طریق خود را در مقابل فشارهای مستقیم پیامدهای ناشی از سیاست‌های‌شان قرار می‌دهند.. 🔸افراد مشغول به کسب‌وکارهای غیررسمی به‌تعبیر ارناندو دسوتو –اقتصاددان پرویی- درون یک منطقۀ خاکستری زندگی می‌ ...
  • گزارش تخلف

‌✅ نهر طغیان؛ رودخانه انقلاب. 🖋 ایمان آقایاری

▫️معروف است هنگامی که دوک دولاروشفوکو لیانکور خبر فتح باستیل را به لویی شانزدهم داد، لویی فریاد زد: «ولی این طغیان است» و قاصد در پاسخ گفت: «نه اعلیحضرتا، این انقلاب است.». هانا آرنت با تاکید بر واژه «انقلاب» قاصد، از رازی سخن می‌گوید. این که این واژه دربردارنده مفهومی کیهان‌شناختی است و پدیده‌ای خارج از اختیار آدمی را تصویر می‌کند. این واژه نزد قاصد بر مقاومت‌ناپذیری نسبت به آن دلالت دارد. اگر رویداد آن چنان که شاه می‌پنداشت یک «طغیان» بود شاه با اختیارات قانونی‌اش حق داشت و می‌بایست آن را سرکوب می‌کرد؛ اما «انقلاب» چنین نیست. این پدیده خودسامان و پیش‌رونده است. در روزگاری که محمدرضا شاه پهلوی، رایزنی با افرادی چون صدیقی، سنجابی، بختیار و … را پیشه کرد و هم از شنیدن صدای «انقلاب مردم، سخن می‌گفت و با رضا دادن به روی کار آمدن بختیار آزادی همه زندانیان سیاسی، انحلال ساواک، آزادی مطبوعات و دیگر گشایش‌ها را رقم زد، همین کیفیت مزبور بود که مدار خویش را یافته و به کار افتاده و هیچ دستی را یارای مقابله با آن نبود. فارغ از اینکه نیت شاه از این گشاده دستی‌ها چه بود و اگر موج اعتراضات فروکش می‌ ...
  • گزارش تخلف