شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


🔅 جایگاه قانون در شرایط حساس کنونی!. 🖋 سیدمصطفی جمشیدی

▫️ حدود نیمی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ماه‌ها قبل خواستار طرح درخصوص مطالبات سرمایه‌گذاران موسسات مالی و اعتباری بودند و امروز اعلام شد بیش از ۵۰ درصد از نمایندگان، بنا بر آنچه عنوان کرده‌اند، امضایشان را پس گرفته‌اند …▫️ اصولا این شرایط حساس کنونی چیست؟ نسبت با شرایط حساس کنونی چیست؟ و آیا همین شرایط حساس کنونی معلول بی‌توجهی به قانون نیست؟. ▫️ ژان ژاک روسو در کتاب ماندگار خود بعد از تشریح قانون و ویژگی‌ها و مراحل ایجاد آن، مملکتی را جمهوری می‌خواند که فقط و فقط تحت فرمان قانون اداره شود و متذکر می‌شود که تنها در حکومت قانون است که به معنای واقعی کلمه در اولویت قرار می‌گیرد …▫️ قانون زائیده اراده عمومی است و هر فرد، صرف نظر از اینکه داخل دایره قدرت و حکومت و یا خارج از آن قرار دارد، ملزم به تبعیت از قانون است. اما آنچه که در برخی برهه‌های تاثیرگذار کشور شاهد آن بوده‌ایم چیزی جز ذبح قانون پیش پای آنچه که خوانده می‌شود، نبوده و عموما «شرایط حساس کنونی» اسم رمز این ذبح قانونی بوده است!. ▫️ تکرار این اقدام آن هم به دفعات از سوی قانونگذاران، ناظران و مجریان قانون سبب خروج پروسه حل ...
  • گزارش تخلف

◽️ بی‌ثباتی نهاد آموزش و ظهور تفکر کافی شاپی در دانشگاهها. 🖋 ابوذر قاسمی‌نژاد

دانشجوی دکترای توسعه و رفاه اجتماعی علامه طباطبائی. 📍 قدرت و ثبات کمی و کیفی نهادها از مهمترین عناصر حیات بخش و انتظام بخش در یک جامعه هستند. می‌توان گفت بدون وجود نهادهای قوی استمرار یک جامعه روبه پیشرفت غیرممکن یا دست کم دشوار است. یکی از نهادهای بی ثبات ما (از حیث کارکرد نه ماهیت) نهاد آموزش است. در یک وضعیت بی ثبات آموزشی، بی هویتی علمی و فرهنگی یک امر بدیهی است. در فقدان تفکر علمی-انتقادی، این تفکر کافیشاپی با مختصاتی همچون نوشیدن قهوه با سیگار کشیدن، اندکی خواندن نیچه، بر زبان آوردن چند جمله و دیالوگ فلسفی و حفظ کردن شعر موج نو است که حرف اول و آخر را می‌زند. افراد چون نمی‌توانند در تعیین اولویت‌ها، تخصیص منابع، نقد و تعدیل ساختار قدرت و فرار از روزمرگی راهی بیابند، از واقعیت فرار می‌کنند. این وضعیت به ویژگی اصلی دانشگاه و نخبگان تبدیل است و دلیل اصلی آن هم نداشتن ارتباط با عمیق با خود، وضعیت نهادی و لایه‌های زیرین جامعه است (نوشتن چند مقاله و کتاب یا … واقع گرایی نیست) این فرار از واقعیت‌ها به دو صورت خود را نشان داده است: دانشگاهیان یا در دام رئالیسم سیاه افتادند یا درصدد یک ات ...
  • گزارش تخلف

✅پیش از پاسخ دادن و ارائه‌ی راه حل برای معضلات اجتماعی و اقتصادی باید توان طرح سئوال از آنها را داشت

✍🏻حسین سیوانی. 📍افکار عمومی، نخبگان، صاحبان نظر، سیاسیون، دانشگاهیان، تجار و بازرگانان، جوانان و … تقریبا کلیه‌ی اقشار و طبقات اجتماعی کم و بیش آگاه به مسائل، مشکلات و‌معضلات اجتماعی و اقتصادی کشور هستند. فضای حقیقی و فضای مجازی پر و مشحون است از مباحث مربوط به این مسائل و هر کس و گروه و جریانی به فراخور و یا به تناسب بضاعت فکری سخن از معضلات و مشکلات و انتقاد و برخی هر چند کمتر از منتقدین و ناراضیان به ارائه راهکار‌ها می‌پردازند. گستردگی طرح موضوع در سطوح مختلف جامعه خود نشان دهنده‌ی وجود معضلات و‌مشکلات اجتماعی و اقتصادی است. بگذارید اول مفهوم معضل و‌مشکل را بشناسیم. معضل یعنی چه و چه زمانی به یک موضوع و‌موردی معضل اطلاق می‌شود؟. معضل در لغت به معنای مشکل، دشوار، بغرنج و پیچیده، فروبسته است. زمانی مورد یا هنجاری را معضل می‌نامیم که دشواری بیافریند و مشکلزا باشد به تعبیر بهتر بیرون شدن از مسئله را سخت و دشوار کند. زمانی از معضلات و مشکلات اجتماعی و اقتصادی سخن به میان می‌آید که جامعه در هنجارهای اجتماعی و اقتصادی با بی نظمی، ناهنجاری، درهم ریختگی و نابسامانی روبرو باشد و گرنه هر مسئله ...
  • گزارش تخلف

🔴والنتاین و چند پیام جامعه شناختی.. ✍🏻جعفر احمدی

📍در سالهای اخیر مردم ایران به والنتاین اهمیت زیادی می‌دهند. سالهای نه چندان دورتر در ایران این روز تنها برای دختران و پسران مجرد شناخته شده بود. اما اکنون هم برای مجردها و هم برای متاهل‌ها روز والنتاین تبدیل به روزی خاص و نمادین شده است. هرچند ممکن است برای بعضی‌ها این روز یک روز معمولی باشد و برگزاری مناسک این روز را به نوعی غربگرایی و تبعیت از فرهنگ غربی قلمداد کنند. از طرفی دیگر والنتاین به لحاظ فکری و فرهنگی باب طبع عده‌ای خاص نیست ولی آنچه ما در ظاهر امر می‌بینیم عمومیت یافتن پاسداشت این روز است. از منظر جامعه شناسی ممکن است این موضوع، موضوعی پیش پا افتاده و درجه چندمی باشد ولی این شمولیت و عمومیت یافتن روز والنتاین در بین مردم ایران می‌تواند حاوی پیام‌ها و نکات قابل توجه اجتماعی و فرهنگی باشد …روز والنتاین روز تبدیل شدن ایرانیان به شهروند جهان وطنی: در مباحث مربوط به جهانی شدن این موضوع مطرح می‌شود که در جریان جهانی شدن و برداشتن مرزهای زمانی و مکانی مردم هویت‌های جهانی کسب می‌کنند. اکنون والنتاین برای تمام مردمان جهان روزی مهم و خاص شده است و ایرانیان هم از این قافله عقب نمانده ...
  • گزارش تخلف

در سراسر تاریخ مکتوب، و شاید از پایان عصر نوسنگی، سه گونه آدم در دنیا بوده‌اند:

بالا، متوسط، پایین … که هدف‌های این سه گروه کاملا سازش ناپذیر است. هدف طبقه بالا، اینست که سر جای خود بماند،. هدف طبقه متوسط، این است که جای خود را با طبقه بالا عوض کند،. هدف طبقه پایین، زمانی که هدفی داشته باشد، اینست که تمایزات را در هم شکسته و جامعه‌ای بیافریند که در آن همه انسان‌ها برابر باشند …📖 ۱۹۸۴. 🖋 جورج اورول. 🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

🔴واماندگی آموزش و پرورش در برخورد با طلاق.. ✍🏻شهره مجمع

📍سی‌وچهار ساله است و یک سالی از جدایی‌اش می‌گذرد. دو پسر هشت‌‌ساله دارد که دوقلو هستند. ‌سال گذشته پدر بچه‌ها بنا به قانون حضانت، بچه‌ها را از حضانت او خارج کرد و به حضانت خود درآورد. زهرا می‌گوید: «طبق قانون من فقط می‌توانم ٢٤ ساعت در هفته پسرهایم را ملاقات کنم و این مدت خیلی کم است. اواسط هفته دلم خیلی برایشان تنگ می‌شود. برای همین به مدرسه‌شان می‌روم تا آنها را ببینم. اما همسر سابقم به مدیر و ناظم مدرسه سفارش کرده که به من اجازه ملاقات ندهند. آنها هم با من بدرفتاری می‌کنند، تحقیرم می‌کنند. یک‌بار وقتی به مدرسه رفتم تا پسرها را ببینم، ناظم جلوی من به سرایدار گفت: «کاری نکن که بهشون خوش بگذره! ...
  • گزارش تخلف

🔴واماندگی آموزش و پرورش در برخورد با طلاق.. ✍🏻شهره مجمع

📍سی‌وچهار ساله است و یک سالی از جدایی‌اش می‌گذرد. دو پسر هشت‌‌ساله دارد که دوقلو هستند. ‌سال گذشته پدر بچه‌ها بنا به قانون حضانت، بچه‌ها را از حضانت او خارج کرد و به حضانت خود درآورد. زهرا می‌گوید: «طبق قانون من فقط می‌توانم ٢٤ ساعت در هفته پسرهایم را ملاقات کنم و این مدت خیلی کم است. اواسط هفته دلم خیلی برایشان تنگ می‌شود. برای همین به مدرسه‌شان می‌روم تا آنها را ببینم. اما همسر سابقم به مدیر و ناظم مدرسه سفارش کرده که به من اجازه ملاقات ندهند. آنها هم با من بدرفتاری می‌کنند، تحقیرم می‌کنند. یک‌بار وقتی به مدرسه رفتم تا پسرها را ببینم، ناظم جلوی من به سرایدار گفت: «کاری نکن که بهشون خوش بگذره! ...
  • گزارش تخلف

◽️ در باب یک توهم اقتصادی: حمایت از تولید ملی

📍 کسانی مثل پرفسور چانگ کره‌ای بر این باورند که می‌شود شواهد تاریخی را پیدا کرد که حمایت تعرفه‌ای از صنایع نوپای ملی راه خوبی برای بهبود اقتصاد کشورهاست، به بیانی دیگر، تا وقتی این صنایع جدید سودآور نشده‌اند، نباید آنها را در معرض رقابت قرار داد، بلکه باید آنها را با ابزارهایی مانند تعرفه حمایت کرد و بعد که توانستند روی پا خود بایستند، دیگر حمایت ضرورت ندارد …در واقع حرف وی اینست که نظریه مزیت نسبی (یعنی هر کشوری با توجه به منابع در دسترسش چیزی را تولید کند که «در مقایسه با دیگر محصولاتی که قابلیت تولید آن را دارد» هزینه کمتری داشته باشد و در مورد بقیه محصولات از تولید دیگر کشورها بهره بگیرد) را نباید جدی گرفت و در واقعیت تجربه تاریخی چیز دیگری بوده است. از تردیدها در مورد روش بررسی و اعتبارگفته‌های او که بگذریم، نظریه مزیت نسبی منطق نظری روشنی دارد. اگر به کشاورزی بگوییم دنبال یادگیری پزشکی نرود و تنها به کار خود بپردازد، ولی با درآمد حاصل از فروش محصولاتش از خدمات یک پزشک زبده استفاده کند حرف نادرستی زده‌ایم؟. چانگ می‌گوید اگر کره جنوبی در مقابل فشارهای جهانی تسلیم شده بود و اقتصاد خ ...
  • گزارش تخلف

◽️ کوچ علم از دانشگاه. 📍 برگرفته از سخنرانی دکتر چشمه سهرابی

🔹 چرا کانادا، فرانسه، استرالیا، انگلستان، ژاپن و … همانند ایران آمار تولید علم خود را منتشر نمی‌کنند؟ محال است آمار تعداد مقالات منتشر شده ژاپن را بیابید. چرا؟ چرا فقط کشورهایی مانند پاکستان، برزیل و هند عطش آمار مقالات دارند؟. 🔹جالب است بدانیم که ما تنها کشوری هستیم که رشته علم سنجی در ان دایر است؛ چراکه فقط ما سرگرم علم سنجی خودمان هستیم. ما بالاترین انتشار مقالات در این حوزه را در اختیار داریم …🔹 هدف علم سنجی که از حوزه کتابداری آمده است، در واقع مجله سنجی است نه حقیقت علم. علم سنجی قدرت تحلیل محتوای علم را ندارد. مبدع این اصطلاح اصلا چنین منظوری نداشته است. علم سنجی صرفا بیانگر شاخص‌های کمی است نه کیفی …🔹در سنت‌های اصیل علمی، تولید مقاله هیچ گاه نشان دهنده تولید علم نبوده است. ...
  • گزارش تخلف

‌🔴در احتضار کودکی.. ✍🏻علی مرتضوی فومنی

📍پرداختن به مفهوم کودکی به معنای مستقل آن، عمری کوتاه و به معنای آکادمیک، روشمند و مطالعاتی‌اش، عمری بسیار کوتاه‌تر دارد. پیشینه پرداختن به این مفهوم ما را به زمینه‌های آگاهی انتقادی و برآیند آن، یعنی «میان‌رشتگی» می‌رساند. میان‌رشتگی و «مطالعات میان‌رشته‌ای» را محصول نقد قرن بیستمی برخی ارزش‌های موروثی «عصر روشنگری» می‌دانند که خواهان نگاهی متفاوت به سازوکارهای آموزشی برآمده از همان ارزش‌هاست و به تعبیر جو مورن، «جایگزینی دموکراتیک، پویا و تعاملی برای ماهیت قدیمی، درون‌نگر و جرگه‌ای رشته‌ها فراهم می‌آورد.» در این میان، پرداختن به مفهوم کودکی نیز نهالی نورس ا‌ست که با نام «مطالعات کودکی» در زمین نوبنیاد میان‌رشتگی می‌روید؛ نهال نورسته‌ای که هرچند، او و همزادش (مطالعات کودکان) را برخی در زمره گرایشی «چندرشته‌ای» - و نه میان‌رشته‌ای - به‌شمار می‌آورند، با استناد به کند و کاوهای روش‌شناختی، می‌توان سرشت میان‌رشته‌ای‌ آن را از یک ماهیت چندرشته‌ای بازشناخت و باور داشت که گفتمان مطالعات کودکی، گفتمانی میان‌رشته‌ای است. تأسیس رشته مطالعات کودکان در کالج بروکلین امریکا (نیویورک، ۱۹۹۱) و شکل‌گی ...
  • گزارش تخلف

‍؟.. فمنیسم‌های لیبرال می‌گویند فرودستی زنان در قید و بندهای قانونی و عرفی ریشه دارد

به گمان آن‌ها چون تفکر مردسالارانه زنان را از نظر فکری و جسمی ذاتا ضعیف‌تر از مردان می‌داند آنان را از ورود به دانشگاه و بازار کار و عرصه‌های عمومی بازمیدارد و به همین دلیل بسیاری از زنان از شکوفایی بازمانده‌اند. اغلب آن‌ها باور دارند که مردان نیز مانند زنان قربانی نقش‌های جنسیتی‌اند. به نظر فمنیست‌های مارکسیست ممکن نیست کسی، به ویژه از میان زنان، بتواند در جامعه‌ای طبقاتی به فرصت‌های برابر دست یابند. بنابراین ریشه ستم بر زنان مالکیت خصوصی است واز علل اصلی ستم بر زنان نظام سرمایه داری است. فمنیست‌های سوسیالیست می‌گویند وضعیت زنان محصول جبری چندجانبه‌ است که از سوی ساختارهای تولید، ساختارهای تولیدمثل و میل جنسی و ساختارهای جامعه‌پذیری کودکان اعمال می‌شود و تا زمانی که جایگاه زن در تمامی این ساختارها دگرگون نشود رسیدن به کمال آزادی برای او غیرممکن خواهدبود. رادیکال فمنیست‌ها معتقدند ستم بر زنان محصول نظام مردسالاری است که سلطه، قدرت، سلسله مراتب و رقابت از ویژگی‌های آن است. آن‌ها می‌گویند نظام مردسالار اصلاح‌پذیر نیست و باید آن را ریشه کن کرد، نه تنها ساختارهای سیاسی و قانونی مردسالاری ب ...
  • گزارش تخلف

▫️ ولنتاین به روایت ایرانی. 🖋 صیاد خردمند

چند سالی است که ۲۵ بهمن ماه بعنوان «ولنتاین» یا «روز عشق» وارد ادبیات فرهنگی، هویتی و اجتماعی ایران شده است. چند روز پیش از این تاریخ در و دیوار مغازه‌ها با انواع اطلاعیه‌ها از هدایای ویژه ولنتاین و جعبه‌ها و عروسک‌های مخصوص زینت ‌داده می‌شود، صفحات مجازی با متن‌ها و یادداشت‌های عاطفی و احساسی مخاطبان خود را به فرا میخواند. در این روز بسیاری جوانان و نوجوانان سعی دارند عشق را با مخاطب خاص خود تقدیم کنند، برخی دیگر سعی دارند عشق گمشده یا عشقی که هیچگاه تجربه نکرده‌اند را جست و جو کنند اما دیگرانی هم هستند که از فراق و غم یار بلاها می‌کشند و از درد جدایی این روز را با تنهایی شان تقسیم می‌کنند،. البته صحبت از عشق در جامعه ایرانی در دل غزلیات و قصیده‌ها ریشه‌ای قدیمی دارد اما در گذشته عشق و محبت، فضیلت اش در پوشیدگی و پنهانی اش بود اما عشق در جامعه امروز نه تنها آشکار و هویداست بلکه به تمثیل گذشته نه رسوایی به بار می‌آورد و نه عرق شرم بر پیشانی می‌نشاند. عشق «امروزی در عین عمومیت یافتگی و همه جایی شدن به پدیده‌ای شخصی و فردی تبدیل شده است. عشق در جهان امروز به تعبیر زیگموند باومن» سطحی، سی ...
  • گزارش تخلف