شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


✅ &apos&aposاز جا‌کندگی روشنفکر و مصلح اجتماعی&apos&apos. 🖋 اکبر محمدی. دانشجوی دکتری علوم سیاسی

📍روشنفکر کسی است که مشکلات زمانه خود را به درستی شناخته و برای آن راه حلی ارائه می‌دهد. اگر ادبیات یک روشنفکر را از جای خود بکنیم و بیش از زمانه‌ای که در آن می‌زیسته کش بدهیم هم اندیشه روشنفکر را در زمان و مکان نامناسب به کار گرفته‌ایم و هم جامعه را دچار درمانی نامناسب نموده‌ایم. دکتر شریعتی به عنوان پرمخاطب‌ترین روشنفکر ایرانی، بیشترین تاثیر را در سال‌های منتهی به انقلاب ایران داشته است به گونه‌ای که اغراق نیست بگوییم اگر شریعتی نبود انقلاب هم نبود همانگونه که اگر امام نبود انقلاب هم نبود. وابسته بودن هستی و نیستی یک پدیده اجتماعی به ثمره فکری و عملی یک روشنفکر و مصلح اجتماعی به خوبی نشانگر عمق تاثیر اجتماعی اوست ولی اشتباه است اگر برد تاثیر او را نیز تا سال‌های سال ادامه دهیم. توفیق روشنفکر و مصلح اجتماعی در این نکته بسیار مهم نهفته است که به خوبی زمینه و زمانه خود را شناخته و برای آن راه حلی ارائه می‌دهد و بنابراین کشاندن او به خارج از زمینه و زمانه خود به معنای ناکارآمدی تشخیص و درمان او نیز خواهد بود.. حساب فیلسوفان را باید از جامعه شناسان و مصلحان اجتماعی به کلی جدا کرد. عموما فل ...
  • گزارش تخلف

✅ عواقب تکنیک‌زدگی. 🖋 محمد زینالی اناری

📍شبکه‌های اجتماعی این فرصت را داد که اتفاقات ناگهانی در جوامع خاورمیانه به وجود بیاورند. اتفاقاتی که شاید برای اغلب تحلیل‌گران عجیب به نظر برسد. اگرچه زمینه‌های اساسی وقوع این پدیده بسیارند، اما یکی از دلایلی که باعث شده است این مسئله مورد توجه نباشد، نبود قوه شهود و خلاقیتی است که هر سیستمی باید برای تقویت بنیان‌های خود داشته باشد …دولت اصولگرا یک ویژگی خوبی داشت و آن این بود که گدایان هم وقت می‌گرفتند و با استاندارها دیدار می‌کردند. آن گاه مبلغ کوچکی هم به ایشان پرداخت می‌شد و ما هم فکر می‌کردیم که این نوعی گداپروری است. اما مسئله اصلی در آن دیدار اتفاق می‌افتاد. سازمان‌ها، تاجران و صنایع زندگی و سازمان دولت را انتزاعی و خارج از فهم انسان‌های معمولی می‌کند و انسان‌های خیلی خیلی معمولی‌تر برای همدلی با چنین وضعیتی نیاز به این دارند که با مدیران بزرگ و حتی رئیس جمهور دیدار و نامه‌نگاری کنند تا آزمایش کنند و ببینند آن‌ها هم مانند خودشان هستند یا نه؟!. «تکنوکراسی» باعث غیرانسانی شدن سازمان‌ها و دولت‌ها می‌شود و نمی‌توان گفت که نباید تکنیک و بروکراسی به این علت که بسیاری از مردم با انتزاع ...
  • گزارش تخلف

✅ جبرگرایی تکنولوژیک؛ نقطه پیوند موافقان و مخالفان تلگرام. 🖋 ابراهیم احراری

دانشجوی دکتری ارتباطات. 📍 برای تکنولوژی‌های ارتباطی همواره نقش خاصی در تحولات سیاسی ایران متصور شده‌اند. به طوری که انقلاب مشروطه را انقلاب تلگراف، انقلاب اسلامی سال ۵۷ را انقلاب نوار کاست و دستگاه کپی، تحولات سال ۸۸ را تحت تأثیر پیامک و توئیتر و انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ را انقلاب فیسبوک و انتخابات اسفند ۹۴ و اردیبهشت ۹۶ را تحت تأثیر تلگرام توصیف کرده‌اند. این تعبیرات منحصر به ایران نیست، بلکه در مورد سایر کشورها نیز از انقلاب‌های تویتتری و فیسبوکی نام برده می‌شود. مثل انقلاب‌های اخیر کشورهای عربی. با گسترش دسترسی به فناوری اطلاعاتی و سواد استفاده از آن، می‌توان انتظار داشت که تحولات اجتماعی و سیاسی نیز با استفاده از فضای گسترده رسانه‌ها سرعت بیشتری بگیرند. در جامعه ایران نیز با توجه به ضریب نفوذ اینترنت و استفاده فراگیر از نرم‌افزارهای پیام‌رسان و حضور گسترده در شبکه‌های اجتماعی، می‌توان گفت شبکه‌های اجتماعی مجازی به رسانه‌ مسلط تبدیل شده‌اند. آمارهای اعجاب آوری از حضور فعال کاربران در فضای مجازی نیز منتشر می‌شود که برخی با اتکا بر این آمارها شاید تردیدی به خود راه ندهند که تکنولوژی‌ه ...
  • گزارش تخلف

🔅 کلید توقف بحران فروپاشی اجتماعی. 🖋 سید محسن امامی‌فر

✅مردم چه آن‌ها که در خیابان بودند و چه کسانی که اصلا به خیابان نیامدند، معترض اند. این را فراموش نکنیم …✅ معترض به فساد گسترده اداری و اقتصادی، شکاف طبقاتی، تبعیض و بی عدالتی، بیکاری و وضع معیشتی، فقر و آسیب‌های اجتماعی که فراگیر شده و بسیاری معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دیگر که دامن گیرشان شده است …✅ بنابراین نباید اعتراضات را صرفا به آن‌ها که به خیابان آمدند محدود کرد. این انکار واقعیت موجود جامعه ایرانی خواهد بود …✅ طبقات ضعیف جامعه پس از آسیب دیدگی مفرط اقتصادی و تجربه تلخ فقر روز افزون به مرحله فروپاشی فردی و اجتماعی رسیده و خیلی‌ها زیر پوست شهر متاسفانه در حال تجربه این فرآیند هستند …✅ وقتی زن سرپرست خانوار مجبور است برای امرار معاش در حد بخور و نمیر خانواده‌اش تن فروشی کند، یعنی وارد فرآیند فروپاشی فردی، خانوادگی و اجتماعی شده است …✅ وقتی در حاشیه شهر، بی خانمان‌ها به قبرستان پناه می‌برند و گورخواب می‌شوند، وقتی پدر خانواده پس از بازنشتگی باید در چهار راه‌ها لواشک بفروشد، وقتی جوانان آینده ساز مملکت باید در ترافیک پفک بفروشند …✅ وقتی رانت خواران قدرت مقابل دیدگان آسیب دیدگان ...
  • گزارش تخلف

✅ نتایجی که از ناآرامیهای اخیر می‌توان گرفت. 🖋 رحیم زایرکعبه. دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی..۱

در مورد ناآرامیها می‌توان دو نظر کلی درباره منشا آنها داشت یا آنها را دارای منشا داخلی دانست و یا خارجی. حتی اگر به منشا خارجی هم معتقد باشیم باید توجه داشته باشیم که آن، بدون منشاء داخلی، نمی‌تواند تاثیری داشته باشد. پس باید منشا داخلی و نارضایتی‌های داخلی را جدی گرفت و برای رفع آنها کار عملی کرد.۲. در مناقشه نظری حمایت یا عدم حمایت از دولت روحانی که در یک طرف برخی روشنفکران و سیاستمداران از شعار «من پشیمان نیستم» حمایت می‌کردند و در طرف دیگر برخی سلبریتی‌ها از شعار «من پشیمان هستم». ناآرامیها نشان داد که نظر سلبریتی‌ها بیشتر مورد تایید است تا نظر روشنفکران و سیاستمداران.۳. در راه اندازی و گسترش ناآرمیها قدرت شبکه‌های اجتماعی تلگرامی بسیار بی نظیر بود؛ چنانکه تلگرام تنها رسانه‌ای بود که در اولین فرصت دچار محدودیت شده و فیلتر گردید.۴. ناآرامیها نه در کلان شهرها بلکه در شهرها و حتی شهرکهای بسیار ناشناخته صورت گرفته و تشدید شد …. 🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

✅ بخش، یکی بخش‌های اصلی کانال جامعه‌شناسی علامه هست که به انتشار نوشته‌های اساتید، دانشجویان و پژوهشگران می‌پردازد

برای ارسال نوشته‌های‌تان از آی‌دی زیر استفاده کنید. کانال جامعه‌شناسی علامه در انتشار یا رد انتشار آن مختار است.۲️⃣ نوشته‌های مورد نظر باید با رویکرد جامعه‌شناسانه باشد و در صورتی که به اتفاقات روز نگاه دارد، بی‌طرفانه و با دید جامعه‌شناختی باشد.۳️⃣ انتشار یک نوشته، به معنای تایید تمامی محتواهای بعدی نویسنده نیست و تمامی نوشته‌‌ها بررسی می‌شوند.۴️⃣ انتشار نوشته‌ها، به معنی تایید نویسنده نیست و این کانال صرفا به عنوان مکانی برای انتشار می‌باشد.۵️⃣ در انتهای نوشته‌ها، هشتگ ذکر خواهد شد.۶️⃣ نوشته‌ها در کانال و در صورت لزوم در پیج اینستاگرام منتشر خواهد شد.. سپاسگذاریم که همراه‌مان هستید. کانال جامعه‌شناسی علامه را به دوستان‌تان که اهل قلم هستند معرفی کنید …🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

🔅 تحلیلی کوتاه، بر فریادی بلند. 🖋 علی ملک‌پور | جامعه‌شناس

📍 اعتراضات اخیر حداقل به اندازه (۲) واحد درسی «تغییرات اجتماعی» محتوا و تجربه برای آموختن دارد. فراگیران این درس اعم از حکومت و مردم، باید این سرفصل‌ها را به دقت بیاموزند تا در آزمونی که در راه است به کار گیرند؛.۱. قانون تحولات جامعه، در شمار قوانین طبیعی است و فرمول بندی‌های خاص خود را دارد و قابل پیش بینی و پیش گیری است. آنانکه که این قوانین و علوم تبیین کننده آنها را نمی‌دانند و یا نمی‌خواهند بدانند، از تبعات آن در امان نخواهند بود، چه در محدوده یک روستا، چه شهر و منطقه، و یا در مقیاس ملی …۲. متخصصان علوم اجتماعی و دیگر رشته‌های مرتبط طی دو سال گذشته بارها وقوع جنبش‌های اعتراضی را مطرح و هشدار داده بودند. اکنون و همچنان این «وضعیت هشدار» پابرجاست و اهل خرد با واقعیت به روش ستیز و انکار برخورد نمی‌کنند، بلکه روش تفکر و «حل مساله» را در پیش می‌گیرند …۳. اعتراض‌های اخیر، هشدار و فرصتی است که نخبگان سیاسی به فراخور دنیای جدید، نسل جدید، و چالش‌های جدید، به چاره جویی و «حل مساله» بپردازند‌. غلبه بر معترضان هرگز یک پیروزی نیست، بلکه صرفا فرصتی تا آزمونی دیگر است و اینکه چگونه می‌توانند گا ...
  • گزارش تخلف

«من شیوه کارتان را خوب فهمیده‌ام. آنها در یک جای ایستاده‌اند و درجا می‌زنند، راضی باشید!

علیرغم جمعیتی که دارند تنها هستند. من هم تنها هستم. همه ما تنها هستیم زیرا دیگران ترسو و ذلیل هستند ولی با وجود تنهایی و اسارت، با وجود آن که مانند آن‌ها خوار و پست شده‌ام، به شما اعلام می‌کنم که شما هیچ نیستید و این که این قدرتی که تا چشم کار می‌کند، گسترش دارد و تا اعماق آسمان را به سیاهی و تاریکی کشانده است چیزی نیست مگر سایه کوچکی که به روی قطعه خاکی سنگینی می‌کند و براثر بادی خشمگین نابود می‌شود.». 📝 آلبر کامو. 📖 حکومت نظامی. 🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

✅قرن آرزوهای مجازی.. ✍حمید عبداللهیان

🔹فضای مجازی لامکان است و هویت واقعی آدم‌ها در آن تا حدودی پنهان است. اساسا فلسفه شکل‌گیری فضای مجازی تمایلات انسان به آزادی و رهایی از انواع ابزارهای کنترل است و زمینه توسعه آزادی‌ها در این فضا فراهم است. افراد می‌خواهند در فضای مجازی آزادی را تمرین کنند، بنابراین مهم نیست سوژه‌ای که مطرح می‌شود افزایش عوارض خروج از کشور است یا چیز دیگر. بودجه و مسائلی مثل افزایش عوارض خروج از کشور یا افزایش قیمت نان ممکن است در سرنوشت شخصی افراد چندان اثر نداشته باشد، اما روزنه‌ای است که افراد می‌خواهند با استفاده از آن حرف بزنند.. 🔹ممکن است برخی تصور کنند امروز انقطاع نسل‌ها در حال رخ دادن است، اما این انقطاع نیست. انقطاع به معنای قطع رابطه بین دو نسل است. حتی بررسی‌های ما نشان می‌دهد فضای مجازی باعث افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود. ما تحقیق کرده‌ایم و دیده‌ایم افراد پیر با حضور در فضای مجازی، روحیه بهتر و زندگی بامعناتری پیدا می‌کنند، بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند و در نتیجه شادتر و راضی‌تر هستند. یعنی برخلاف تصورات، بر اثر گسترش فضای مجازی، ‌ انقطاع نسل‌ها رخ نمی‌دهد، بلکه فقط همین شکاف نسل‌ها رخ می‌دهد ...
  • گزارش تخلف

✅در نقد هر شکلی از یکجانبه‌نگری. به بهانۀ اعتراضات سیاسی-اقتصادی اخیر

✍محمدمهدی اردبیلی و احمدرضاآزمون. 🔸دربارۀ اعتراضات اخیر، تاکنون تحلیل‌های متعدد و متنوعی منتشر شده است. آنچه در این بحبوحه، و مشخصا در این دقیقه از بحران، نگارش یادداشت حاضر را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد، دقیقا به همین تعدد و تنوع بازمی‌گردد. متن حاضر نقطۀ عزیمت خود را دسته‌بندی و نقد تحلیل‌های موجود قرار می‌دهد و خواهد کوشید تلاشی باشد برای بازصورتبندی انتقادی، و رفع تحلیل‌های موجود. در این صورتبندی، می‌توان تمرکز تحلیل‌های موجود را از چندین لحاظ بررسی کرد: اقتصادی، اجتماعی و سیاسی. قریب به اتفاق تحلیل‌ها، به خاستگاه اقتصادی اعتراضات و همزمان نیز، توجه به حضور پربسامد اقشار محروم، اشاره داشته‌اند که در دهک‌های پایین اقتصادی طبقه‌بندی می‌شوند. اینک دیگر تردیدی نیست که برملاسازی انواع گوناگون فساد، نابرابری و ناعدالتی در تقسیم امتیازات اقتصادی که خوشبختانه به میانجی شبکه‌های اجتماعی به سطح قابل توجهی رسیده است، دستکم نطفۀ اولیۀ اعتراضات است، اما تقلیل اتفاقات به قسمی «خواست اقتصادی» که گویی از شرایط سیاسی-اجتماعی کنونی منتزع شده است، بدان سبب که نمی‌تواند «کلیت» را ببیند، آشکارا نابسنده است. ...
  • گزارش تخلف

‍ ✅واقعیت «کشف حجاب» در دوره رضا شاه چه بود؟.. ✍ مهران صولتی

🌱 هفدهم دی ماه مصادف با سالگرد واقعه کشف حجاب در دوره پهلوی اول است. رویدادی که گویا با الهام از تجربه آتاتورک در ترکیه انجام گرفت و هیاهوی بسیاری پیرامون آن در ایران برپا شد. موافقان و مخالفان حول درستی یا نادرستی آن صف آرایی کردند و مجادلات زیادی بر سر آن ایجاد شد. اما حالا با گذشت بیش از هشتاد سال از وقوع این رویداد می‌توان عالمانه‌تر آن را مورد تحلیل جامعه شناختی قرار داد؛ به راستی واقعیت کشف حجاب در این دوره چه بود؟ رضا شاه دولتی شبه مدرن بر پا کرد که قرار بود جامعه ایران را از سنت به سوی تجدد راهبری کند. دولتی که کوشید تا مظاهر سنت از قبیل مکتبخانه‌ها، حوزه‌های علمیه، نظام قضایی شرعی، تعزیه و شبیه خوانی را از عرصه اجتماعی حذف و نمادهای تجدد از جمله مدارس نوین، دانشگاه، دادگستری مبتنی در نظام قضایی مدنی و … را جایگزین سازد. همچنین رضاشاه کوشید تا برای تحقق یک دولت متمرکز به تاسیس ارتش ملی و اسکان اجباری عشایر اقدام نماید. تاسیس بوروکراسی هم برای سامان بخشیدن به امور مدیریتی این دولت نوپای شبه مدرن صورت گرفت. اما و هزار اما اجبار مردان به پوشیدن یونیفورم و کلاه رسمی و اجبار زنان به ...
  • گزارش تخلف

🔵وقتی عکس همسرم را زیر سینی چای پنهان کردم!.. ✍🏻دکتر فردین علیخواه-جامعه‌شناس

🔹یک روز در کلاس آسیب‌شناسی اجتماعی و در بحث از «خانواده و طلاق»، از دانشجویانم درباره تعداد فرزندان برخی از سیاستمداران کشورهای غربی پرسیدم. برایم بسیار جالب بود که بیشتر دانشجویان؛ برای مثال می‌دانستند که اوباما دو دختر دارد و اینکه حتی دختران او چند سال دارند! برخی از دانشجویان معتقد بودند که این سیاستمداران با انتشار عکس‌های خانوادگی‌شان و البته «در عمل» به جامعه می‌گویند که اهل خانواده‌اند و خانواده برایشان مهم است.. در کلاس به این موضوع بیشتر کنجکاو شدم. در قسمت عکس سایت گوگل به فارسی (و نه انگلیسی) تایپ کردم «خانواده اوباما» و هزاران عکس از زندگی خانوادگی اوباما و گذران اوقات فراغتش با کودکان و همسرش ظاهر شد. بیشتر این عکس‌ها را سایت‌های فارسی، و نه سایت‌های خودشان، منتشر کرده بودند. در همان کلاس از خانواده و تعداد فرزندان مسئولان مختلف کشورمان پرسیدم. حتما می‌توانید حدس بزنید. تقریبا اکثر دانشجویان اطلاعات درستی از خانواده مسئولان نداشتند. ...
  • گزارش تخلف

✅ دگردیسی وزارت آموزش و پرورش به بنگاه املاک. 🖋 رضا امیدی

🔸فانی؛ وزیر پیشین آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۳ اصرار داشت تا با تفسیر به رأی تبصرۀ ۳ قانون بودجۀ سال ۱۳۹۳، مدارسی را که در موقعیت تجاری قرار دارند از طریق تغییر کاربری به مراکز اداری و تجاری تبدیل کند و به فروش برساند. این ادعای اولیه وجود داشت که با این منابع می‌توان مدارس استیجاری موجود در نقاط دیگر شهر را خریداری کرد. اما تجربه نشان داده که چنین ادعایی بسیار خوش‌بینانه و دور از انتظار است …🔸طی سال‌های اخیر انواعی از شیوه‌های واگذاری مدارس از اجارۀ مدارس دولتی به بخش خصوصی تا فروش مدارس دولتی در دستور کار قرار گرفته است …🔸در هفتۀ پیش کمیسیون تلفیق بودجۀ مجلس شورای اسلامی در قالب لایحۀ بودجۀ ۱۳۹۷ به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده است تا بدون پراخت عوارض نسبت به تغییر کاربری مدارس و فروش آن‌ها برای تأمین هزینه‌های وزارتخانه اقدام کند.. 🔸طی ماه‌های اخیر صندوقی تحت عنوان صندوق حمایت از توسعۀ مدارس غیردولتی با موجودی اولیۀ ۱۵۰۰ میلیارد تومان تأسیس شد که وظیفۀ آن تأمین مالی بخش خصوصی برای خرید مدارس دولتی و یا خرید و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بخش آموزش و پرورش است.. 🔸اینگونه طرح‌ها تماما مبتن ...
  • گزارش تخلف

‌🔴 اقتصاد سیاسی نابرابری درآمدی در ایران.. ✍🏻پرویز صداقت

▫️در سال ۱۳۵۷ انقلابی در ایران رخ داد که یکی از هدف‌های اصلی آن عدالت اجتماعی بود. اما امروز پس از گذشت چهار دهه از انقلاب، نه‌تنها گام مؤثری درجهت عدالت اجتماعی برداشته نشده بلکه به‌طور مشخص وضعیت توزیع درآمد به سطوح نابرابر بسیار خطرناک و نگران‌کننده‌ای افزایش پیدا کرده است. پرویز صداقت، اقتصاددان توضیح می‌دهد چه عواملی باعث تحقق‌نیافتن این هدف شده است …▫️اقتصاد سیاسی ایران اساسا مبتنی بر سیاست «یک بام و دو هوا» و معیارهای دوگانه است. آن تفکر ایدئولوژیک که اعتقاد به شهروند درجه‌یک و شهروند درجه‌دو و اعتقاد به «خودی» و «غیرخودی» دارد، وقتی وارد عرصه‌ی اقتصادی شد میدان بازی‌ای برای بازیگران اقتصادی فراهم کرد که در این میدان معیارهای دوگانه حاکم بود …▫️این انتظام آنارشیک، این سیاست یک بام و دو هوا، این به هم ریختن قواعد بازی در اقتصاد سیاسی ایران بعد از انقلاب، یکی از نکته‌های کلیدی است که اثرگذاری هر سیاستی از جمله سیاست‌های بازتوزیع درآمدی و … را به شدت کاهش می‌دهد …▫️وقتی که در زمین بازی قواعد بازی یکسانی وجود نداشته باشد و بر مبنای «رانت وفاداری» و «رانت بوروکراتیک» عده‌ای فرصت‌های ...
  • گزارش تخلف

✅ جنبش «چیزباختگان ناامید».. ✍🏻محمد فاضلی

🔹 من در حد دانش و توانم در برابر مسائل اجتماعی، محیط‌زیستی، اقتصادی و سیاسی ایران فعالانه موضع گرفته‌ام. تحلیل تفصیلی آن‌چه این روزها بر کف خیابان‌ها می‌گذرد، اما دانسته‌ها و تجربه‌هایم می‌گوید:. 🔹 اول، معترضان، صداهای ناشنیده جامعه ایران هستند. جوانانی که امیدی به آینده ندارند، آن‌ها که سبک زندگی‌شان به رسمیت شناخته نشده است، آن‌ها که تحقیر شده‌اند، و زیر بار خستگی اجتماعی ناشی از سال‌ها تنش اجتماعی، سیاسی، بمباران رسانه‌ای یکسویه، و فقدان مشارکت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی فعال در حیات همه‌جانبه جامعه ایران به صدا درآمده‌اند. 🔹 دوم، معترضان الزاما فقرا نیستند، بلکه کسانی‌اند که چیزی را باخته‌اند، و این چیزها متکثر و چندگانه‌اند. «مال‌باختگان» صندوق‌های مالی و اعتباری؛ «سبک‌باختگان» که احساس می‌کنند سبک زندگی‌شان به رسمیت شناخته نمی‌شود؛ «روح‌باختگان» که علی‌رغم شرایط نسبتا مناسب زندگی مادی‌شان، زیبایی را در زندگی احساس نمی‌کنند؛ «میهن‌باختگان» که احساس می‌کنند ایران دوست‌داشتنی‌شان با بی‌آبی، آلودگی هوا و تخریب محیط‌زیست تهدید می‌شود؛ «شغل‌باختگان» که امنیت شغلی ندارند، کارشان را از دست ...
  • گزارش تخلف

✅ ای کاش با صدای بلند بخوانند، با صدای بلند.. ✍🏻دکتر فردین علیخواه/جامعه شناس

▪️در سال ۱۳۸۷ از رساله دکترایم که موضوع آن «پتانسیل اعتراض سیاسی در ایران» بود دفاع کردم. برای درک بهتر ناآرامی‌های اخیر در کشور، بعد از چند سال، دیشب رساله‌ام را ورق می‌زدم. در ادامه به برخی از مهم‌ترین یافته‌های آن اشاره می‌کنم:. - یافته اصلی این تحقیق آن است که در مجموع پتانسیل اعتراض سیاسی در جامعه بالاست. - هر چقدر از میزان اثرگذاری سیاسی افراد (این احساس که می‌توانند در تصمیمات سیاسی کشور اثرگذار باشند) کاسته می‌شود بر میزان پتانسیل اعتراض سیاسی آنان افزوده می‌شود. - دربین آن گروه از شهروندانی که معتقدند درساختار سیاسی کشور فرصت و امکان اعتراض محدود است، پتانسیل اعتراض سیاسی بیشتر است. -با افزایش میزان تحصیلات افراد، میزان پتانسیل اعتراض سیاسی نیز افزایش می‌یابد. - میزان احساس محرومیت (اقتصادی، سیاسی، فرهنگی) در این تحقیق بسیار بالا است. در بین آن گروه از شهروندان که «احساس محرومیت» بیشتری دارند پتانسیل اعتراض سیاسی نیز بیشتر است. ...
  • گزارش تخلف

✅ دانشگاه بدون سیاست. 🖋 ابراهیم چراغی

📍دانشگاه و دانشجو در کشور ما همیشه ادعای این را داشته‌اند که جریان‌ساز هستند و آزادگی در میان این گروه است که معنای واقعی خود را پیدا می‌کند؛ در این نوشته حوصله‌ی آن وجود ندارد که بخواهیم درباره‌ی جایگاه سیاسی دانشگاه در تاریخ ایران سخن به میان آوریم: پس در این نوشته به جایگاه کنونی دانشگاه می‌پردازم برای پرداختن به این امر ناگزیر باید در بارهی مناسبات آن با قدرت سخن به میان آورد دانشگاه ما امروز هیچ فاصله‌ای با جایگاه قدرت ندارد در حقیقت تبدیل شده‌است به کارخانه‌ی تبدیل طبقه متوسط به نیروی بهره‌کشی از پرولتالیا چرا و چگونگی آن به نظر مشخص می‌آید، با ورود طبقه متوسط به دانشگاه؛ دانشگاه نیز عرصه درک بی‌شکلی از جامعه شد. تقلیل واقعیت‌ها به عرصه‌های بی‌معنا و عاری از هویت مانند قشر به جای طبقه و تبدیل مفاهیمی واقعی مانند فقر، آزادی، عدالت و برابری به مفاهیم نسبی و مناقشه برانگیز و این به معنای از بین رفتن هر گونه اندیشه انتقادی در دانشگاه است در واقع آن میلی که در طبقه متوسط برای ادغام شدن در ساختار وجود دارد دانشگاه را در ساختار حل می‌کند اما این خود جایگاه بحث است که دانشگاه اصلا جایی ا ...
  • گزارش تخلف