شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


🔸 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نتایج یک تحقیق گفت: مشخص شد علت اول طلاق، فقر و بیکاری نیست، بلکه نداشتن سواد زندگی و

فقر و بیکاری علت چهارم و «سواد جنسی» علت دوم یا سوم است … علی ربیعی در همایش ملی سواد آموزی در دنیای دیجیتال که به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی سوادآموزی ترتیب داده شده بود با طرح این پرسش که آیا بین تحصیل و سواد رابطه مستقیم وجود دارد؟ گفت: یکی از مشکلات ما این است که تحصیل کردن کمتر سواد در پی دارد. باید چه کنیم که تحصیل به سواد منجر شود؟ …وی افزود: بدون تردید تعداد فارغ‌التحصیلان و مهندسان ما در مقایسه با شاخص‌های جمعیتی و جی. دی. پی از جوامع توسعه یافته بیشتر است، اما علت اینکه دوران گذار ما به سمت توسعه اینقدر طولانی است به سواد برمی‌گردد. امیدوارم بتوانیم این خلاءها را پر کنیم …وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کدام متغیرها می‌توانند تحصیلات را به سمت سوادی ببرند که بتواند وضع جامعه را بهتر کند و آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد؟ عنوان کرد: امروز باید به جامعه با سواد هم فکر کنیم …وی به فضای دیجیتال در سواد اشاره کرد و گفت: وقتی سواد استفاده از دیجیتال را نداشته باشیم، مصرف ما در فضا و محیط مجازی به انحراف می‌رود. این تکنولوژی چه بخواهیم و چه نخواهیم خودش را به زندگی ما تحمیل ...
  • گزارش تخلف

‌🔴روزنامه گاردین در مطلبی نوشت یکی از اصلی‌ترین علل مرگ کودکان در نقاط روستایی بنگلادش، ‌گرایی مردم است …به گزارش گروه بین‌الملل ب

براساس پژوهش مؤسسه «پیشگیری از آسیب»، غرق شدن یکی از علل اصلی مرگ کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال در بنگلادش است و از سال ۲۰۰۵ تاکنون هر ساله حدود ۱۸۰۰۰ نفر به این دلیل جان خود را از دست داده‌اند. …هدف از این پژوهش که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، این بود که عقاید سنتی مردم شناسایی و برای پیشگیری از غرق شدن افراد جوان در سراسر کشور تصمیمی اتخاذ شود …. این پژوهش با حمایت «وزارت بهداشت، درمان و رفاه خانواده» بنگلادش و مرکز «خدمات دفاع مدنی (پدافند غیرعامل)» شهر «باریسال» انجام شد؛ شهری که گفته می‌شود بدترین مکان جهان از نظر غرق شدن کودکان ۱ تا ۴ سال است …. یکی از پزشکان این مؤسسه تحقیقاتی گفت: در بنگلادش برای جلوگیری از ابتلا به سرخک و بیماری‌های دیگر در حوزه واکسیناسیون سرمایه گذاری‌های زیادی انجام می‌شود؛ اما هم اکنون مسئله دیگری کودکان را تهدید می‌کند …. به نوشته گاردین، با وجود اینکه در بنگلادش غرق شدن یکی از مهم‌ترین علل مرگ کودکان و نوجوانان بین ۱ تا ۱۸ سال محسوب می‌شود، تاکنون هیچ اقدامی برای مقابله با آن صورت نگرفته است. …یکی از کارشناسان این موسسه گفت: در میان مردم نوعی طرز فکر وجود دارد ک ...
  • گزارش تخلف

✅ خود آینه سان. 🖋 چارلز هورتون

🔸 کولی برپایه مطالعات خود، وراثت و فردگرایی را به معنی معیار تعیین کننده شخصیت فرد، مردود شمرد و ارتباطات میان فردی شخص با خانواده و همالان در گروههای اولیه را پایه اصلی جامعه پذیر شدن دانست.. 🔸 کولی در شمای مفهومی خود، جایگاه ارزشمندی را به «ارتباطات» اختصاص داد و آن را مکانیسم اصلی شکل گیری «خود آینه سان» دانست …🔸 به اعتقاد کولی، کنش متقابل با دیگران، نقش یک آینه را ایفا می‌کند که به فرد کمک می‌نماید تا نسبت به خود ادراک دقیقی پیدا کند …📚 مبانی ارتباط جمعی. 🖋 علی اکبر فرهنگی. ‌شناسی. 🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

🔅 پس ناگزیریم به «بد» نامیدن آنچه که با آن در ستیزیم

آنچه را که کرانمند و نامحدود می‌سازیم بنا به ملاحظاتی کاملا از حافظه دور می‌کنیم. آیا این از پلشتی روح ‌نیست که همواره در حق دشمن بد بیاندیشیم …📕 سپیده‌دمان. 🖋 فردریش نیچه …. 🌐جامعه‌شناسی علامه.
  • گزارش تخلف

🔅درب استادیوم‌های فوتبال را به روی زنان ایرانی بگشایید: نقدی کوتاه بر جنسیتی کردن مکان

🖊وحید / عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان. 📍سیاست گزاران فرهنگی طی چند دهه اخیر تلاش‌های فراوانی برای جنسیتی کردن پدیده‌های مختلف به انجام رسانده‌اند. تلاش برای جنسیتی کردن مکان یکی از این موارد است. مردانه – زنانه کردن کلاس‌های درس دانشگاهی از اولین تلاش‌ها برای جنسیتی کردن مکان، پس از انقلاب اسلامی بود. جنسیتی کردن خانه، مهد کودک، مدرسه، دانشگاه، ورزشگاه، تاکسی، اتوبوس، مترو، قطار، اداره، خیابان و پارک از جمله مواردی است که به بحث کلی جنسیتی کردن مکان ربط پیدا می‌کند. در حالی که دوگانه مرد – زن، طبیعی و زیست شناختی است دوگانه زنانه – مردانه، فرهنگی و اجتماعی است. در حالی که به خواست طبیعت زن یا مرد شده‌ایم به خواست جامعه، زنانه یا مردانه زندگی می‌کنیم. در حالی که زن و مرد بودن تعریفی یکسان بین تمامی انسان‌ها، در همه مکان‌ها و زمان‌ها دارد، زنانه یا مردانه زندگی کردن به شدت در طول زمان و مکان تا بدان حد متغیر و متفاوت است که به راحتی می‌توان آن را در بسیاری از موارد متضاد دانست. فرهنگ در اجتماعات انسانی مختلف، پدیده‌های متفاوتی را با درجات مختلفی جنسیتی می‌کند. ...
  • گزارش تخلف

🔅جهل هم برای خودش اقسامی دارد …. اولی مربوط به کسانی است که کلا بی سوادند و کتاب نمی‌خوانند

دومی جهل کسانی است که کتاب‌های فراوانی را بد می‌خوانند. این آدمها فاقد بینش هستند و مغزشان انباشته از کتابهایی است که سودی به حالشان ندارد … …🖊آدلر. 🌐جامعه‌شناسی علامه.
  • گزارش تخلف

✅ دولت به مثابه‌ی حافظ مالکیت خصوصی. نقدی بر مواضع لودویگ فون میزس در مقام پیشوای نولیبرالیسم

🖋 حسام. 📍 لودویگ فون میزس، پیشوای بلامنازع مکتب اتریشی اقتصاد، که رئوس دعاوی‌اش به یکی از حیاتی‌ترین آبشخورهای «نولیبرالیسم» بدل شده است، همواره از «خصومت ذاتی «همه» ی دولت‌ها با مالکیت خصوصی» حرف می‌زد. میزس در همه‌ی شصت سالی که نوشت به گونه‌ای خستگی‌ناپذیر تأکید داشت که دولت‌ها اساسا با مالکیت خصوصی سر ناسازگاری دارند و در هر فرصتی که دست دهد به آن دست‌درازی می‌کنند و بر آن قید و بند می‌زنند و می‌کوشند محدود و مهارش کنند. اینکه میزس چگونه به چنین نتیجه‌ی عمومیت‌یافته‌ای رسیده بود خودش داستان مفصلی است، خلاصه‌اش اینکه به باور او مالکیت پیش‌شرط آزادی و فردیت است و جایی که مالکیت باشد فردیت و آزادی هم هست و اساسا دولت بنا به ماهیت‌اش خصم قسم‌خورده‌ی این دو، آزادی و فردیت، است و هیچ میانه‌ای با آنها که ندارد هیچ، همواره‌ دست‌اندرکار آن است که نفس‌شان را بگیرد. اما آنچه میزس درباره‌ی خصومت ذاتی دولت‌ها با مالکیت خصوصی می‌گوید در بهترین حالت صرفا محدود به برهه‌ی حاکمیت دولت‌های پادشاهی مطلقه در فاصله‌ی قرن پانزدهم تا نوزدهم در نقاط مختلف اروپاست. پادشاهی‌های مطلقه اساسا از قدرت‌گرفتن بورژو ...
  • گزارش تخلف

‌🔅چرا رهبر مخالفان برمه [آنگ سان سو چی] در برابر کشتار مسلمانان سکوت کرد؟.. 🖊مصطفی

🔹 خانمی که در برمه رهبر مخالفان برمه بود [آنگ سان سو چی]، تا پیش از به دست گرفتن قدرت، در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها و یادداشت‌ها و کتابی که از او منتشر شد چهره‌ای عدالت خواه داشت. اما او پس از پیروزی و نشستن بر مسند قدرت، جلوی چشمانش مسلمانان را زنده زنده کشتند، زنده زنده کباب کردند اما سکوت کرد!!!. 🔹می دانید چرا سکوت کرد؟. زیرا آن زمان چیزی به نام قدرت نداشت که بخواهد حفظش کند به همین دلیل هر چه هستی به او القا می‌کرد همان را می‌گفت اما الآن چیزی درونش وجود دارد و آن حفظ قدرت است و آن وقت می‌گوید اگر من بیایم در برابر این ظلم بین آشکار موضع گیری کنم [واقع بینانه نیست] - البته نه بخاطر اینکه ظلم به مسلمانان شده است در عالم مسلمانان هم ظلم می‌کنند یهودیان هم ظلم می‌کنند و … ظلمهایی که یهودیان بر علیه مسلمانان می‌کنند همین سخن برایش صادق است و ظلم هایی که مسلمانان بر علیه یهودیان می‌کنند نیز همین سخن برایش صادق است -. 🔹این خانم اول نمی‌خواست یک چیزی [قدرت] را حفظ کند ولی الآن می‌خواهد یک چیزی را حفظ کند و الآن به نظرش آن سخنان یک رؤیاهایی است که باید واقع بینانه بیان شوند. و رؤیا وقتی بخواه ...
  • گزارش تخلف

‌‌🔅جایگاه زن در قوانین قرون وسطی.. 🖊شیرین ‌پوری

📍بد نیست نیم نگاهی هم به قوانین کلیسای مسیح در قرون وسطی بیندازیم. این قوانین از آن رو حائز اهمیت است که در این دوره زمانی کلیسا به عنوان قانون گذار تلقی میشد و یا لا اقل به عنوان قطب دوم قدرت به شمار می‌آمد … 📍طبق گزارش ویل دورانت قانون مدنی اروپا بیشتر با زن روی مخالفت نشان داد تا قانون کلیسائی. در هر دو قانون به شوهر اجازه زدن زن داده شد. هنگامی که در قرن سیزدهم «قوانین و رسوم بووه» مرد را مکلف می‌ساخت که فقط با رعایت موازین انصاف زن خویش را بزند؛ در واقع این اقدام روشنفکرانه‌ای محسوب میشد. واضعین احکام شریعت میگفتند: آشکار است که زنان باید تابع شوهرانشان و تقریبا کنیزکان آنان باشند. (تاریخ تمدن/ج۴/ص۱۱۱۲). 📍هر چند کلیسا مقرر داشته بود که هنگام ورود زنان به این راهبه خانه‌ها چیزی از ایشان گرفته نشد مگر آنکه تازه واردان به طیب خاطر (رضایت خاطر) چیزی پیشکش کنند؛ ورود زنان به فرقه بندیکتیان معمولا مستلزم داشتن جهیزیه‌ای بود. (تاریخ تمدن/ج۴/ص۱۰۸۳). 📍در قانون ساکسون؛ حداقل مجازات در مورد زنان زناکار بریدن بینی و گوشهای وی بود؛ و به شوهر اختیار میداد که اگر زن خویش را بی وفا دید؛ او را به ...
  • گزارش تخلف