شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


🔅 بی کفایتی قوانین حوزه کودک از بی کفایتی نمایندگان مجلس در این حوزه حکایت میکند

مسئله کودک و کودک آزاری از روشنگری و مقاله نویسی و ایجاد حساسیت در مسئولین فراتر رفته است. نمایندگان پاسخ گوی مردم در قوانین بی کفایت حوزه کودکان باشند. اهتمام ورزی افراطی به مسائل کلان سیاسی منجر به نادیده گرفته شدن مسائل اساسی شده است. لطفا در کنار مسائل کلان، گوشه چشمی هم به مشکلات و آسیب‌های اجتماعی کشور داشته باشید. نقص آشکار و جدی قانون در نگریستن به آسیب‌های اجتماعی خاصه در حوزه کودکان و زنان جبران ناپذیر است …🖋 الهام …. 🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

🔅چرا ۳۱۰ هزار تومان برای حداکثر ۸ ساعت کارورزی، مانع تولید است.. 🖋فرشاد

(پژوهشگر حقوق کار و تامین اجتماعی). 📍 چرا طراحان طرح کارورزی اعتقاد به دریافت حقوق واقعی یک کارورز ندارند؟. آیا استدلال آنها در ایجاد مانع پیشروی پرداخت واقعی و متناسب دستمزد، حرف حساب است؟. ظاهر ماجرا این است که اساسا این مبلغ ۳۱۰ هزار تومان دستمزد نیست و تنها «کمک هزینه آموزشی» است. اما کارگران آگاه بهتر میدانند که هرکاری دستمزدی دارد. و وقتی کارورز قرار است حداکثر ۸ ساعت در کارگاه باشد و به تولید کمک کند، این کارورز مستحق دستمزد و به عبارت دقیقتر دستمزد واقعی است.. کارفرمایان سالهاست نه تنها در طرح‌های مثل کارورزی بلکه درباره حق السعی و دستمزد کارگران نیز اینگونه استدلال میکنند و معتقدند که، افزایش دستمزد‌ها متناسب با هزینه‌های ورودی و بدوی تولید نیست و این تزریق پول، موجب تورم خواهد شد و این شکل افزایش دستمزد، منجر به تعطیلی بنگاه یا تعدیل نیرو یا ایجاد بیکاری خواهد شد … به نوعی می‌توان گفت اسفند ماه هر سال که ماه صف کشی کارگران و کارفرمایان است این کارگرانند که با همین استدلالات قدرت چانه زنی کمتری داشته و شاید این کارفرمایان اند که دست پر‌تر از این جلسات بیرون بیایند …مساله اما ا ...
  • گزارش تخلف

🔅 چرا در ایران، نیت شیطانی این قدر زود به تجاوز منجر می‌شود؟

🖋 مجتبی مطهری (فرزند کوچک آیت اله مطهری). 📍 از دختر دبستانی روستایی، فقط کفش‌هایش پیدا شده بود. چندی بعد جنازه‌ی خفه شده‌ی او، پس از تعرض یافت شد. متجاوز و قاتل که بود؟ مردی متأهل! او گفت: «دخترک را تنها دیدم، نیتی شیطانی به ذهنم رسید، آن را عملی کردم!. ❗️ چگونه است که در ایران، این نیت‌های پلید شیطانی، زود به مرحله عمل می‌رسند؟. ❗️❗️ اگر قرار باشد نیت شیطانی این قدر سریع ایجاد شده و به مرحله‌ی عمل برسد، در کشورهای غربی، که استخر‌ها مختلط، مشروب فروشی‌ها در دسترس، تابلوهای نیمه عریان در مقابل و فیلم‌های شهوت انگیز تلویزیون در دید همگان است، باید روزانه ده‌ها هزار نفر مورد تعرض قرار گیرند. ✅ پاسخ سؤال در این نکته است که این جمله‌ی سه قسمتی (دخترک را تنها دیدم، نیتی شیطانی به ذهنم رسید، نیت خود را عملی کردم)، در حقیقت جمله‌ای چهار قسمتی است:» دخترک را تنها دیدم، نیتی شیطانی به ذهنم رسید، «دیدم انگار در این مملکت، کسی به کسی نیست»، نیت خود را عملی کردم! ...
  • گزارش تخلف

🔅 قلمروهای جهان اجتماعی؛.. 📍 آلفرد واقعیت اجتماعی را دارای چهار قلمرو متمایز اجتماعی می‌دانست

هریک از این قلمروها، از جهان اجتماعی انتزاع شده و با درجه نزدیکی (درجه در دسترس بودن موقعیت‌ها برای کنشگر) و تعیین‌پذیری (درجه‌ای که کنشگر می‌تواند آن‌ها را تحت نظارت خود داشته باشد) آن مشخص می‌شود. این چهار قلمرو از این قرارند:. 🔻الف) قلمرو اخلاف (آیندگان)، (folgewelt)؛. قلمرو اخلاف در کار شوتس یک مقوله صرفا فرعی به‌شمار می‌آید. این قلمرو جهانی یکسره آزاد و کاملا نامتعین است که قوانین علمی بر آن هیچ‌گونه تسلطی ندارند. یک دانشمند اجتماعی تنها می‌تواند به‌گونه‌ای بسیار کلی در مورد این جهان پیش‌بینی کند و توصیف دقیق آن برایش امکان‌پذیر نیست …🔻ب) قلمرو اسلاف (گذشتگان) (vorwelt)؛. این قلمرو برخلاف آینده تا اندازه‌ای به تحلیل علمی تن در می‌دهد. کنش کسانی که در گذشته زندگی می‌کردند، کاملا تعین پذیرفته است، در این قلمرو هیچ عنصری از آزادی وجود ندارد، زیرا علت‌های کنشگران گذشتگان و خود این کنش‌ها و پیامدهایشان، عملا اتفاق افتاده‌اند.. 🔻ج) قلمرو تجربه مستقیم (umwelt)؛. ...
  • گزارش تخلف

‌⚫️ برای فرشته‌ای که لای دندان‌های قاتلش دفن شد. 🖋 احسان محمدی

📍 خبر را حتما خوانده‌اید، جسد آتنا دختر پری چهره و ۷ ساله اهل مغان پس از کشته شدن توسط مرد همسایه درون بشکه‌ای کشف شد. جنایتی که مثل دشنه‌ای کهنه‌ای کند و زنگ زده قلب مردم ایران را پاره کرد …ده روز دیگر همه ما که الان مثل مار به خودمان می‌پیچیم ماجرا را فراموش می‌کنیم، همانطور که ماجرای محمد بسیجه (بیجه)، ستایش قریشی و. ‌. را فراموش کردیم. اما خانواده هایشان چطور؟ مگر می‌شود فراموش کرد که پاره تن ات را بی گناه تکه تکه کرده‌اند و باز هم زنده بمانی؟. پیش‌تر هم نوشته‌ام که بچه‌های ما آموزش مراقبت از خودشان ندیده‌اند. تهدیدها را نمی‌شناسند و پدرها و مادرها هم به دلیل شرم و حیای بیخودی به آنها چیزی نمی‌گویند. با بی شرمی دروغ می‌گوییم، دزدی می‌کنیم، ریاکاری می‌کنیم … فقط در این مورد شرم و حیا داریم! ...
  • گزارش تخلف

‌‌📣📣📣 فوری فوری فوری. 🔔 لطفا نشر دهید یا اگر کسی را در همسایگی یا غیر آن می‌شناسید مطلع کنید

✅ ثبت نام از فرزندان لازم التعلیم افغانستانی. ثبت نام از فرزندان لازم التعلیم افغانستانی ساکن درکشور از۹۶/۰۴/۱۸شروع می‌شود. بر اساس گزارش روابط عمومی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور به اطلاع می‌رساند که ثبت نام از دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی از تاریخ ۹۶/۰۴/۱۸ شروع می‌شود. لذا سرپرست خانوار می‌تواند برای دریافت برگه حمایت تحصیلی به همراه فرزند خود لازم التعلیم به یکی از دفاتر کفالت و اقامت اتباع خارجی در استان یا شهرستان محل سکونت مراجعه و نسبت به فرزندان لازم التعلیم خود اقدام نمایند. مشمولین طرح:. مشمولین طرح ثبت نام برای اخذ برگه حمایت تحصیلی به سه گروه ذیل تقسیم بندی می‌گردند.۱- گروه اول:. دانش آموزانی که در سنوات گذشته برگه حمایت تحصیلی دریافت نموده‌اند، لازم است از تاریخ ۹۶/۰۴/۱۸ تا تاریخ ۹۶/۰۵/۱۵ به دفتر کفالت و اقامت اتباع خارجی که در سال گذشته مراجعه نموده‌اند مراجعه و نسبت به تجدید برگه حمایت تحصیلی خود اقدام نمایند.۲- گروه دوم:. کسانی که در طرح ساماندهی و سرشماری غیر مجازین شرکت نموده و رسید مربوطه را در دست دارند می‌توانند از تاریخ ۹۶/۰۴/۱۸ تا تاریخ ۹۶/۰۵/۱ ...
  • گزارش تخلف

🔅 من برای هیچ جامعه‌ای این حق را قائل نیستم که با زور جامعه‌ی دیگر را متمدن سازد

مادامی که عده‌ای از قوانین بد اجتماعی در رنج هستند از جوامع دیگر کمک نخواهند دیگران حق ندارند در امور آن جمع مداخله نمایند …. اگر عاقبت چنان که می‌بینیم تمدن بر توحش فائق آمده است ادعای باطلی است که گفته شود بیم آن هست مجددا توحش سر بلند کند و تمدن را زیر پا گذازد …📚 درباره‌ی. 🖋 جان استوارت …🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

🔅 در سرزمین زمان. 🖋 رضا

📍 «‌پارادایم ‌شیفت» یا تحول انگاره که توماس کوهن در علوم دقیقه می‌دید، در علوم اجتماعی و معرفت دینی نیز جاری است؛ یعنی معرفت دینی گاه چنان تغییر می‌کند که تعبیری بهتر از جابه‌جایی پارادایم (Paradigm Shift) برای آن نمی‌توان یافت. آنچه امروز معرفت دینی و سلوک دیندارانه به شمار می‌آید، دیروز جایی در اذهان نداشته و کسی به آن نمی‌اندیشیده است. اگر امروز از ما بپرسند که دین چیست و چه کارکردهایی دارد، پاسخ‌هایی می‌دهیم که برای گذشتگان و نیز آیندگان، غریب و بلکه عجیب است. بسیاری از دینداران می‌پندارند که آنچه امروز به آن عقیده دارند و بر پایۀ آن سلوک می‌کنند، میراث گذشتگان است؛ اما به‌واقع بخشی مهم از آن برساختۀ زمان است. ساختار چندمفهومی کلمات و قرائت‌پذیری باورهای دینی، یکی از ده‌ها یاریگر جابه‌جایی پارادایم (Paradigm Shift) در معرفت دینی است. باورهای بسیاری را می‌توان نام برد که بر خلاف تصور رایج، ویژۀ زمانۀ ما است و سابقه‌ای بیش از صد یا حتی پنجاه سال ندارند؛ اگرچه امروز در شمار بدیهی‌ترین و ریشه‌دارترین باورهای دینی به نظر می‌آیند و مردم گمان می‌کنند که گذشتگان نیز بیش‌وکم همین‌گونه می‌ان ...
  • گزارش تخلف

📍سالهای متمادی است که در جامعه‌ی بسته‌ی ما، صحبت درباره‌ی و مشکلات جنسی بزرگترین تابو به حساب می‌آید و بارها شاهد فجایعی مانند تعر

این مشکلات از چند جهت قابل بررسی است …یکی از این مشکلات تابو شدن مسائلی جنسی و به حاشیه راندن آن است. با وجود اینکه غریزه‌ی جنسی همانند غرایز دیگر نظیر گرسنگی از اساسی‌ترین نیازهای انسان است جای بسی تعجب و ناامیدی دارد که بحث و گفتگو درباره‌ی آن تا این اندازه مخالف عرف جامعه تلقی می‌شود. مشکل دیگری که با آن روبرو هستیم عدم احساس نیاز به آموزش از سمت دولت است، به شکلی که ما منبع آموزشی یا درسی قابل توجهی برای این موضوع نداریم و همین مسئله خطرات ناشی از بی اطلاعی را افزایش می‌دهد. اگر دقت کنیم اکثر بودجه‌ی سازمان صدا و سیما که وظیفه‌ی آگاه سازی جامعه را بر عهده دارد صرف برنامه‌های تبلیغاتی و مذهبی می‌شود که اغلب نه تنها کارکردی ندارند بلکه در زمینه هایی هم بی کارکرد هستند. مشکل بعدی که تاثیر دوچندانی بر این مسئله دارد مسئله‌ی عدم رفع و تخلیه‌ی نیاز جنسی است. به نوعی این مشکل حاصل از دو مسئله‌ی قبل است. در جامعه‌ای که نه درباره‌ی مسائل جنسی صحبتی می‌شود و نه آموزش صحیح وجود دارد، قطعا رفع این نیاز هم با اختلال و مشکل مواجه خواهد شد و به شکل ناهنجاری نمود پیدا خواهد کرد …با این تفاسیر، ستا ...
  • گزارش تخلف

‌🔹 گلویم پاره شد بس که در جلسات مختلف به این و آن توضیح دادم که آزارها و اذیت‌ها و تجاوزات به کودکان نه از طرف هیولایی شاخ دار و ن

زبانم خشک شد اینقدر که گفتم فرایند هر گونه آزار در قدم اول با ساختن خانه‌ی امن برای کودک ممکن است! و هیچ راه حل اجتماعی دیگری برای حل مشکل، جز آموزش مهارتهای زندگی و تربیت والدین برای از بین بردن زمینه‌های آزار کودکان وجود ندارد!. چه کسی گوش کرد؟ چندین سال در همین حوزه تحقیق و با کارشناسان متعدد گفتگو و با مجرمین مختلفی در حوزه جرائم اخلاقی مصاحبه‌های بسیار داشته‌ام! به چشم دیده‌ام که فقر فرهنگی و آموزشی قربانیان و والدین آنها بیشترین مسبب این اتفاقات تلخ است! …حضراتی که در مقابل هر کنشی ایستادید!. آقایانی که در مقابل جمعیت امام علی قلم فرسایی کردید!. متوهمانی که هر اقدام نهاد‌ها و موسسات آموزشی مردمی را نقشه ترسیم شده استکبار جهانی خواندید!، در مقابل قطره قطره خون این دختر مسئول هستید!. در قبال قطره قطره اشک‌های والدین اش در مقابل ضربه‌ای که این اتفاق بر جان مردم ایران زمین نشاند!. ...
  • گزارش تخلف

🔅 صندوق عقب ماشین، حریم خصوصی است!

🖋 شیرین ‌پوری …📍 چندروزی است که بحث تجزیه و آنالیز خودروها ازسوی افراد، بالاخص مسئولین نظارت وبازرسی اتومبیلها و تردد آنها شنیده می‌شود و درنهایت ظاهرأ برای حل معضل موجود جهت یافتن جواز تفحص خودروها و ساکت نمودن اعتراضات مربوطه، اینطور استدلال نمودند که یک خودرو از دو بخش خصوصی و عمومی تشکیل میشود. بخشهایی که رؤیت پذیرهستند، حریم عمومی و بخشهایی مانند داشبور و صندوق عقب (زیرصندلیها چطور؟)، حریم خصوصی است!. 🔳 این استدلال به همان اندازه مضحک است که بگوییم درساختمانی که پارکینگش بانرده یا شیشه ازخیابان و کوچه جداشده، چون داخل پارکینگ قابل رؤیت است، حریم عمومی است و برای بررسی و ورود به آن نیازی به مجوز قضایی نیست اما آسانسور و طبقات ساختمان که قابل رؤیت نیست، حریم خصوصی است!. 🔳 موضوع وقتی بغرنج‌تر می‌شود که بسیاری ساختمانهای ساخته شده براساس الگوی جدید معماری، بسیاری از مشاعاتشان با نرده و یا شیشه ازفضای کوچه وخیابان جداشده است ویاحتی مغازه‌ها و فروشگاهها که همه حداقل یک وجه شیشه‌ای دارند!!. 🔳 جالب است بدانیم که قانونگزار در تبصره‌ی ماده ی۵قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان ازمنکر، مش ...
  • گزارش تخلف

📍 توتالیتاریسم، به فرمانروایی با وسایل. وسایل ارعاب و چیرگی بر انسان هارا از درون کشف نموده است

بنابراین توتالیتاریسم فاصله‌ی میان فرمانروایان و فرمانبرداران را از میان می‌دارد و وضعی را ایجاد می‌کند که در آن، قدرت و خواست قدرت به همان گونه که ما می‌شناسیم، نقشی ندارد یا دست کم نقشی ثانوی دارد …📚. 🖋 هانا. 🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

🔅 راه اشتغال، افزایش دستمزد کارگران است نه اعطای معافیت به کارفرمایان

📌 ما از «میدان» ها سخن میگوییم نه از «گلخانه» ها. 🖋 فرشاد (پژوهشگر حقوق کار و تامین اجتماعی). 📍 برنامه‌های اعتباری و اعطای تسهیلات بانکی به نسبت ارزان، برای تسهیل فعالیت‌های خود اشتغالی و گسترش شرکت‌های مدنی خرد. این دریافت‌های مستقیم تسهیلات به کارفرمایان، ریل اصلی سیاست‌های اشتغالی چند دهه اخیر در ایران بوده است. دولت‌ها سعی کرده‌اند به عنوان میانجی کارفرمایان و بانک‌ها عمل کنند تا اشتغال کامل را با این میانجیگری محقق نمایند.. در سال ۱۳۸۲ که «بیکاری» فشار مخالفین را به دولت دوم خاتمی زیاد کرده بود، دولت را وادار کرد فکری به حال بیکاری کند. دولت برای رفع مشکل رویارویی دشوار با بیکاری فزاینده فارغالتحصیلان بیکار، «طرح ضربتی اشتغال» را پیشنهاد کرد و به اجرا گذاشت …طبق این طرح هر کارفرما که یکی از این فارغالتحصیلان جویای کار را که در موسسات کاریابی وزارت کار را ثبت نام کرده بودند، جذب میکرد، میتوانست وامی ۴ ساله با نرخ ۴٪ به مبلغ ۳۰ میلیون ریال دریافت کند. جالب است، نرخ سود بانکی در آن سال ۲۰ درصد و در بازار غیر رسمی ۵۰ درصد بوده است.. با اجرای «طرح ضربتی اشتغال» هزینه ایی معادل ۱ میلیار ...
  • گزارش تخلف

🔅 یک جامعه‌شناس در گفت‌گو با آفتاب یزد:

📌 هلند هم سیستم ما را داشت، دچار قحطی آب می‌شد …📍 همچنان خبرها از بحران حکایت دارند؛ بحرانی که گریبان کشور را سفت چسبیده و خیال رها کردن هم ندارد. بحران آب را می‌گویم؛ بحرانی که مدتی است دغدغه بسیاری شده و خواب را بر چشمان عده‌ای حرام کرده است. در این شرایط و در میان اخباری که مستمر از بحرانی‌تر شدن بحران آبی در کشور و مناطق مختلف خبر می‌دهند هر از گاهی هم خبری از احتمال جریمه مشترکین پرمصرف، درخواست وزارت نیرو از مردم، تشویق مشترکین به مصرف بهینه آب منتشر می‌شود. هرچند در سطح جامعه تاکید روی کم آبی بیشتر شده و بیلبوردهایی که حاوی مطالب درباره بحران کم‌آبی هستند در گوشه و کنار شهر به چشم می‌خورد اما باز هم دیدن افرادی که بی‌گدار آب را مصرف می‌کنند و برای مثال ساعت‌ها صدای شیر آب حمامشان به گوش می‌رسد یا یک وضو گرفتن چند ثانیه مصرف چند لیتر آب را به همراه دارد این سوال در ذهن نقش می‌بندد که چرا عده‌ای حاضر به صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب نیستند در حالی که خوب می‌دانند بحران آب بر سر کشور سایه انداخته است. در این میان عده‌ای در پاسخ به این سوال بحث اعتراضات اجتماعی را پیش می‌کشند مبنی بر ای ...
  • گزارش تخلف