جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۴:۵۹ ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ 🔅 علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان:.۲۰۰ هزار نفر در زاهدان از آب شرب لولهکشیشده محروم هستند 📍 ۴۰ درصد زاهدان لوله کشی آب ندارد. زاهدان یک مرکز استان است …. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۰ ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ 🔅 سرنوشتی است که جامعه سنتی به زن عرضه میکند زن مجرد خواه محروممانده از پیوند، خواه طغیانکرده بر آن، و یا حتی بیاعتنا به این نهاد، بر اساس ازدواج تعریف میشود…. ازدواج به دو دلیل به زن تحمیل شده است: ۱- باید کودکانی به جامعه بدهد. ۲- وظیفه دارد نیازهای جنسی مرد را برآورد و مراقبت از خانه او را به عهده گیرد. برای هر دو طرف ازدواج در آن واحد، هم لازم است و هم سودمند، اما در موقعیتهای این دو طرف، موازنه وجود ندارد. برای دختران جوان، ازدواج یگانه وسیلهای است که بتوانند جزو اجتماع شوند و اگر «روی دست بمانند» از نظر تحقیر شدهاند …مطلقا منفعل است؛ پسرها ازدواج میکنند، زن میگیرند. پسرها در ازدواج، انبساط و تاکید وجود خود را میجویند نه حق وجودداشتن را. ازدواج برای آنها نوعی شیوه زندگی است نه سرنوشت.». وقتی بالاخره شروع به تحقیق کردم تا ببینم زن بارآمدنم به واقع چه تاثیر متفاوتی در سرنوشت من داشتهاست، به یکباره همه چیز برایم روشن شد. این دنیا، دنیایی بود. ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۴۴ ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ 🔅 کنکور؛ نشانهای از بیماری؟. 🖋 مسعود کوثری 🌀 اگر یادتان باشد شخصیتی در فیلم فارسی پیش از انقلاب بود به نام «علی کنکوری». علی کنکوری مظهر یک جوان ایرانی بود که مرتبا در کنکور شرکت میکرد و موفق نمیشد و امروزه تمثیلی شده است برای هزاران جوان ایرانی که مرتبا در فکر شرکت در کنکور و گذشتن از سد آن هستند …🌀اما، این کنکور که زمانی معنا میداد و تعداد صندلیها نسبت به تعداد متقاضیان کاملا کمتر بود، حالا چه معنایی میدهد؟ مگر نه آنکه امروز تعداد صندلیها در بیشتر رشتهها از تعداد متقاضیان بیشتر است؟ مگر نه آنکه انواع دانشگاه دولتی، نیمهدولتی، خصوصی وجود دارد که در بیشتر رشتهها صندلیهایشان خالی است و در حال تعطیل کردن رشتههای کارشناسی خود در سراسر ایران هستند؟ با این وضع دیگر چه ضرورتی دارد که مدل کنکور فرانسه را که حداقل متعلق به نیم قرن پیش است، همچنان دنبال کنیم.. 🌀والدین ایرانی هر ساله میلیونها تومان صرف کنکور بچههایشان میکنند که اگر این ارقام را در تعداد متقاضیان ضرب کنیم سر از میلیاردها تومان میزند. بیسبب نیست که برخی از شرکتهای کنکوری که هر کدام یا یک پسوند «چی» دارند و یا «ساز» از این رهگذر سود بیحساب بردهاند و ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۸ ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ 🔅 تجربه جهانی شفافسازی.. 🔵 بخش پایانی 🔴 در وبسایت دولت آمریکا، لینکهای مختلفی برای اطلاع رسانی به مردم در زمینه امور مختلف وجود دارد که از جمله آنها میتوان به لینکی اشاره کرد که عموم مردم را از ریز هزینههای دولت در سالهای مختلف مطلع میکند …🔴 این اطلاعات که از سال مالی ۱۹۹۶ در این فضای مجازی آرشیو شده است، با کلیک روی هر یک از سالهای مورد نظر بهراحتی قابل دسترس است و مردم این امکان را دارند که از جزئیات برداشتهای دولت از منابع دولتی در سالهای مختلف و در دولتهای مختلف، مطلع شوند …💢 تجربه نوپای میانمار. 🔴 پس از سالها، سرانجام دولت میانمار ۱۲ دستورالعمل اقتصادی-سیاستی را بهعنوان اولویتهای اصلی اصلاح ساختاری این کشور منتشر کرد. این دستورالعملها با هدف تقویت مدیریت مالی دولت به منظور کارآتر کردن مخارج عمومی و شفاف شدن بودجه دولت طراحی شدند …🔴 برای بیش از پنجاه سال امکان دسترسی عموم مردم به اطلاعات مالی دولت میانمار وجود نداشت.. 🔴 دادههای مربوط به بودجه دولت جزء اطلاعات محرمانه تلقی میشد و در سالهای ابتدایی گذار دموکراتیک در این کشور دسترسی به چنین اطلاعاتی نیازمند روابط قوی سازمانی و همچنین فرآیند طولانی و ملال ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۸ ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ 🔅 تجربه جهانی شفافسازی.. 🔵 بخش نخست 🔴 مبارزه با بزرگترین چالشهای پیشروی جهان، فقر و فساد که تقریبا همه کشورها با آن روبهرو هستند، مستلزم شفافیت و اطلاعرسانی صحیح به مردم در زمینه نحوه استفاده دولت از منابع عمومی است …🔴 گذشته از کشورهای موفقی همچون نیوزیلند و دانمارک که توانستهاند در رتبهبندیهای جهانی شفافیت در صدر قرار بگیرند، کشورهایی همچون میانمار در تلاشند با بهبود روشهای اطلاعرسانی به مردم، خود را با روند حرکت جهان بهسوی پاسخگویی و شفافیت دولتها در قبال ملتها همگام کنند …🔴 مقابله با بزرگترین چالشهای پیش روی دولتها، که از مهمترین آنها میتوان به فقر و فساد اشاره کرد، مستلزم استفاده صحیح از منابع دولتی است …🔴 استفاده شفاف، کارآمد و موثر از منابع عمومی برای زندگی مردم، امری حیاتی است …🔴 یافتههای یک سرشماری موسوم به «سرشماری بودجه باز ۲۰۱۵» حاکی از آن است که اغلب مردم جهان در کشورهایی زندگی میکنند که در آنها نظام کارآمدی برای اطمینان از پاسخگویی دولت به ملت در مورد نحوه استفاده از منابع دولتی وجود ندارد. در این سرشماری که از ۱۰۲ کشور به عمل آمده، مشخص شده است که تنها تعداد کمی از کشورهای جهان از مکانی ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۵۲ ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ 🔅 منطق «به من چه» و «به تو چه». 🖋 محمدباقر الدین ✅ در کتاب مقالات شمس تبریزی آمده است: مریدان شمس به او گفتند که خنچه میبرند. شمس در پاسخ گفت: به من چه!!! مریدان گفتند: به خانه شما میبرند، شمس پاسخ داد: پس به شما چه!!!. ✅ آلفرد هیچکاک در فیلم معروف «پنجره رو به حیاط» به نوعی درصدد برآمد اخلاق مردمان جامعه خود را نقد و بررسی کند و بگوید که بیشتر مردم میخواهند از زندگی دیگران سر در بیاورند و درباره اموری که به آنها مربوط نیست شجاعت ندارند بگوین: «به من چه» یا بگویند «به تو چه». هیچکاک در پاسخ به نقدهایی که به او شده بود گفت: من شرط میبندم از هر ۱۰ نفر آدم ۹ نفر اگر بتوانند از پشت پنجره زندگی خصوصی دیگران را ببینند، میایستند و تماشا میکنند. کسی از پنجره رو بر نمیگرداند که بگوید: به من چه. ✅ اخیرا مجموعه سحنرانیهای استاد مصطفی ملکیان با عنوان اخلاق کابردی را گوش میدادم که به همین موضوع پرداخته بودند. ❎ این منطق «به من چه» و «به تو چه» از آن جمله منطق هایی است که در زندگی آدمیان کاربرد خوبی دارد و مهمتر این که فایده هایی هم در پی دارد البته اگر خوب به آن فکر کنند و در اطراف آن بیاندیشند. امور فراوانی در زندگی افراد مختلف است که ح ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۵۶ ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ 🔅 در فعالان حقوق زنان کمپینی با هشتگ؟ راه اندازی کردهاند در برخی مناطق، هنوز زنان را باعنوان همسر و یامادر مردان مینامند.. جامعه شناسی علامه ۱۰:۵۵ ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ هشت در به هشت منظر از هفت هزار خوان. هشت ریزمردمنگاری از فرهنگ فرادادی مردم کمره جامعه شناسی علامه ۱۰:۵۵ ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ حدود دو سال قبل کتاب «کمره نامه» منتشر شد. کتابی که بیش از یک دهه هم در انتظار چاپ بود البته چهارجلد بود که انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی فقط یک جلدش را منتشر کرد. نویسنده آن بیش از چهل سال از عمرش را پای این پژوهشها صرف کرده است. نمیخواهم با اعداد بازی کنم اما این اعداد مهم هستند. ما در کشوری زندگی میکنیم که استاد و دانشجو گونی گونی کتاب و مقاله به درد نخور تولید میکنند و سالانه هزاران همایش و نمایش و رونمایی و جلسه نقد برای این کتابهای به درد نخور برگزار میکنند. به آشفته بازار ترجمه هم کاری ندارم همین کتابهایی را که هموطنان ما مینویسند، میگویم. تعارف را کنار بگذاریم خیلی از اینها را باید در سطل آشغال بریزیم. کتابهایی که فقط به درد رزومه و پز دادن میخورند و بازشان که میکنی همهاش دزدی و تکرار و تقلب و رودهدرازی و پررویی است. بله، پررویی. چون آدم باید خیلی پررو باشد که به خودش اجازه بدهد این محتواهای سست را منتشر کند. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ 🔅 رو بیست من بیست نیاد!. 🖋 دکتر فردین | جامعهشناس.. 📍 در ایران عکاس عروس و داماد بود کسبوکارش رونق زیادی داشت. با سختیها و دشواریهای فراوان توانست به امریکا برود. میخواست در آنجا هم همین بیزنس را راهاندازی کند. محل کوچکی اجاره کرد. هرروز صبح مقوای پشت در مغازه را از حالت close به سمت open برمیگرداند و منتظر مینشست. چند ماه گذشت. باوجود تحمل آنهمه دشواری برای رفتن به امریکا، قید ماندن در آنجا را زد. آتلیه را تحویل داد و با یک نتیجهگیری ساده به ایران برگشت: عموم آمریکاییها چه برای عروسی و چه برای فیلم و عکس عروسی، اصلا مانند ایرانیها خرج نمیکنند. به کلیسایی میروند، در یک رستوران کوچک عصرانه یا شام سادهای میخورند، مینوشند و میرقصند و در این حین چند عکس میگیرند؛ آنهم با گوشی تلفن همراه! ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۶/۰۴/۱۷ سلفیهای بی شمار وناآگاهی از خویشتن!.. 🌐جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۲۱:۰۲ ۱۳۹۶/۰۴/۱۷ 🔅 فولکلور و سبکهای موسیقایی در ایران. 🖋 سیدجواد 📍 یکی از سرگرمیهای من گوش دادن به موسیقی ترکی آذری و ترکی استانبولی است. از کودکی علاقه زیادی به موسیقی داشتم و در خانه ما همیشه نوای موسیقی ترکی آذری و ترکی استانبولی به گوش میرسید. مادرم زیر لب همیشه آواز «گئدین دگین خان چوبانا آپاردی سللر سارانی …» را با صوتی حزین میخواند و پدرم اشعار سرودههای عاشیقلر را با صوت زیبا میخواند و یادم میآید پدربزرگم چنان صدای زیبایی داشت که آوازهای ترکی او را ضبط میکردیم و سالها پس از درگذشتش با یک حالت نوستالژیک گوش میدادیم. بعدها که بزرگتر شدم و به صورت حرفهای به مقولاتی چون جامعه و فرهنگ و هویت و زبان و تکثر میاندیشیدم به این نتیجه رسیدم که یکی از راههای فهم تمایز در قالب فولکلورها و موسیقیها ماوا نموده است و در ایران گنجینهای عظیمی وجود دارد که تمایزات در عین تشابهات بین مردمان ایران زمین در دل خود قرار داده است و این کار جامعه شناس و اتنوگراف هست که به این حوزهها ورود کند. چرا فهم این تمایزات در عین تشابهات میتواند در سیاستگذاریهای زبانی و قومی ما را مساعدت کند؟ زیرا برخی نیروهای اجتماعی در ایران تلاش در یکسان سازی تمایزات دارند و هر گونه تف ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۰۵ ۱۳۹۶/۰۴/۱۷ 🔅 لایههای معنایی بی شماری دارد. کشف هر لایه درک مفهومی از همه لایهها را دگرگون میسازد …🖋 پیتر 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۹:۲۰ ۱۳۹۶/۰۴/۱۷ 🔅 کارل و قشربندی اجتماعی؛.. 📍 جامعهشناسی مارکس، جامعهشناسی نبرد طبقاتی است برخی از قضایا در این جامعه شناسی اهمیت بنیادی دارند. جامعهی کنونی، جامعهای متخاصم است. طبقات عوامل اصلی درام تاریخی سرمایه داری به طور اخص و تاریخ به طور اعم هستند. نبرد طبقاتی نیروی محرک تاریخ است. در مکتب منظور از طبقه اجتماعی عبارت است از «گروهی که در فرآیند تولید جایگاه معینی دارد و مقصود از جایگاه در فرآیند تولید دو چیز است، جایگاه در فرآیند تولید و جایگاه در فرآیند حقوقی آن که خود از فرآیند فنی ناشی میشود. طبقات اجتماعی چگونه تشکیل میشوند؟ به نظر مارکس بر مبنای موقعیتها و وظایف گوناگونی که افراد در ساختار تولید جامعه دارند طبقه اجتماعی تشکیل میگردد. دو عامل اصلی در تشکیل طبقهی اجتماعی دخیل است: شیوهی تولید (کشاورزی، پیشه وری، صنعتی)، و مناسبات تولید. همین عامل دوم است که لایههای عمدهی مشاغل را در ساختار اقتصادی جامعه ایجاد میکند: مالک زمین و رعیت را در جامعهی دهقانی، کارفرما و کارگر خانگی را در اقتصاد پیشه وری، سرمایه دار مالک کارخانه و کارگر را در جامعهی صنعتی در برابر یکدیگر قرار میدهد. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۲۴ ۱۳۹۶/۰۴/۱۷ یکی از جدیترین کارهایی که در سالهای اخیر در حوزه علوم اجتماعی ایران انجام شده، مقاله «به راه بادیه رفتن» نوشته دکتر است دکتر فرهادی از برجستهترین پژوهشگران در حوزه جامعهشناسی و مردمشناسی بومی است. مطالعه این مقاله برای همه کسانی که به این حوزه علاقمند هستند، لازم و ضروری است … این مقاله در شماره ۷۰ علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی منتشر شده است. مقاله را از پیوست دانلود کنید. 👇👇👇 …. 🔰 از جامعهشناسی بومی. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۲۸ ۱۳۹۶/۰۴/۱۷ 🔅.. به سخن دیگر، اقتدار سلطه¬ی مشروع است مرجع اقتدار به این دلیل مورد اطاعت قرار می¬گیرد که اعتقاد بر این است که فرد یا مؤسسه¬ی صادرکننده-ی فرمان حق این کار را دارد. ماکس وبر (۱۹۲۰ ۱۸۶۴) سه نوع آرمانی از اقتدار را تعریف می¬کند: سنتی که بر تاریخ، افسانه و مناسک متکی است؛ فرمند که ریشه در اعتقاد به صفات استثنایی و رسالت الهامی دارد؛ و قانونی عقلایی که بر پایه¬ی اصول مردم سالاری و چهارچوب قانونی که همه¬ی افراد و مؤسسه¬ها در معرض آن قرار دارند، استوار است …📍 …از نظر وبر، اقتداری مبتنی بر آداب و رسوم است و توسط آنها محدود میشود. «اقتدار سنتی مبتنی *بر این امر است که مردم معینی (براساس خانواده یا قبیله یا تبار) برای همیشه اعمال اقتدار یا مرجعیت نمودهاند. رهبران مدعی و پیروان معتقد به قدسیت فرمانرواییها و قدرتهای درازمدت هستند. شکلهای گوناگون اقتدار سنتی شامل فرمانروایی توسط پیران، فرمانروایی توسط رهبرانی که جایگاههای خود را به ارث میبرند و غیره است. وبر فئودالیسم را بهعنوان یک نوع اقتدار سنتی بهحساب میآورد. ساختارهای اقتدار سنتی عقلانی نیستند و مانع فرآیند عقلانی شدن میشوند. گرچه هنوز هم نشانههای اقتدار سنتی در دنی ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۳۲ ۱۳۹۶/۰۴/۱۷ 🔅 به اعتقاد من، کسانی که یک بار در زندگیشان لحنی نو، شیوهی جدید نگریستن و شیوهی متفاوت عمل کردن را یافتهاند، هرگز نیاز به نال 📰 فیلسوف نقابدار …🌐رسانه، شمایید. 👈اگر نظرتان را جلب کرد، با دوستانتان به اشتراک بگذارید. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۵:۳۶ ۱۳۹۶/۰۴/۱۷ ☀️ مهرنامه و نگاهی به «جا انداختن» ایده به مثابه بنیانگزار خشونت. 🖋 سیدجواد 📍 در طی این دو سال اخیر میتوان خط سیر مشخصی را توسط و در قبال سنت روشنفکری دینی مشاهده کرد که دائما حول مفهوم «نفی» و «سیاه نمایی» انقلاب میچرخد ولی نفی انقلاب و تطهیر نظام شاهنشاهی را با چینش مجموعهای از استراتژیها انجام میدهند. به عبارت دیگر، پرسشی که اینجا میتوان مطرح کرد این است که در جامعه ایران چه اتفاقی رخ داده است که سلطنت طلبی در برابر دینخواهی قرار گرفته است؟ به نظر من، انقلاب ۵۷ خیزشی بود بر علیه استبداد سیاسی و حق تعیین سرنوشت ملت مبتنی بر اراده ملی و متفکرینی چون شریعتی و بازرگان و مطهری و بهشتی در گفتمان دینی قابلیتی رهایی بخش علیه استبداد که خود را در پس فره آریا مهری پنهان کرده بود، یافته بودند. زیرا در نگاه ایرانیان سلطنت امری مقدس شمرده میشد ولی وقتی استبداد فردی در پس این باور خود را پنهان کرده بود، روشنفکرانی همچون شریعتی با بازخوانی گفتمان دینی این جرئت را در میان متدینین ایجاد کردند که سلطنت قداست ندارد و حاکمیت که بر ضد اراده ملی عمل کند از مشروعیت ساقط میگردد. با. قداست زدایی از سلطنت دین را به عرصه سیاست آوردند ولی در این جابجایی اتفاق مهمی رخ داد و آن این بود ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۰ ۱۳۹۶/۰۴/۱۷ 🔅 و اتمیزه کردن علم.. 📍کنکور نوعی اتمیستیک کردن علم است؛ یعنی تجزیه علم به جزئیترین عناصرش شبیه کاری که تایلور در مدیریت علمی کرد: خرد کردن کار به ریزترین عناصر و ارزیابی بهترین شرایط بهرهوری کارگر در آن جزء از کار. بلایی که بر سر علم میآید این است که ما دانش را، که منظومهای کلان و دارای روح و کلیت است، میکشیم، کالبدش را میشکافیم، آناتومیاش را به کوچکترین اجزا میشکنیم و به بچهمان تکنیکهایی میآموزیم تا با این عناصر ریز کار کنند، آنها را به ذهن بسپارند و گزینه بهتری را انتخاب کنند. مجموعهای از مهارتها به بچهها میدهیم که بتوانند در «بازی کنکور» موفق شوند. سرانجام افراد موفق میشوند به سوالات پاسخ بدهند، بی آن که روحیه علمی داشته باشند، درکی کلی از فیزیک و شیمی، یا در علوم انسانی درکی کلی از انسان یا کمترین بینش جامعهشناختی داشته باشند. کیفیت دانش، نگرش و روحیه علمی سنجشناپذیر میماند و شاید افرادی فقط با حفظ همان عناصر جزئی و تکنیکها در کنکور پیروز شوند. همانطور که کارگر تایلوری از کلیت کار خود و محصول کار بیگانه میشود و به صرف نیاز مالی تن به کار میسپرد، کنکوریها هم بابت برخی نیازها این فرایند از خود بیگانه کننده را طی میکنند تا از رقابت پیروز بیرون بی ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۴۴ ۱۳۹۶/۰۴/۱۷ 🔅 سلفیسم نمادی از هویت دینی. 🖋 علی 📍 در یک سدهی گذشته در شرق، مفهوم هویت، جایگاه مرکزی و مهمی به خود اختصاص داده و در مرکز بیشتر مشکلات قرار داشته است. سلفیسم به عنوان نمادی از هویت دینی، در اشل بنیادگرایانه به مثابه تمایل و نگرشی ظاهر شده است که در میان جماعتهای دینی یافت شده و از لحاظ پارادایمیک، در افراد و جنبشهای خاص، تعین یافته است و خود را به عنوان استراتژی متبلور میسازد که به وسیله آن مومنان محاصره شده، میکوشند تا هویت خاص خود را به مثابه یک گروه یا جماعت، حفظ کنند. مهمترین مشکلی که جریانات اسلام گرا از ابتدا تا امروز با آن مواجه بودهاند، مسائل هویتی میباشد. چیزی که گیدنز معتقد است در واقع فرد به آن آگاهی دارد و چیزی نیست که در نتیجه تداوم کنشهای اجتماعی فرد به وی تفویض شده باشد، بلکه چیزی است که فرد باید آن را بطور مداوم و روزمره ایجاد کند ودر فعالیتهای بازتابی خویش مورد حفاظت و پشتیبانی قرار دهد (گیدنز، ۱۳۸۵: ۸۱). جوامع اسلامی قبل ظهور تفکر مدرن، دارای شناختی از خود خویش، در جامعه مبتنی بر تفکر اسلامی بوده است. ظهور عصر روشنگری و مدرنیته در دنیای غرب و نشر آن در جوامع شرقی و مسلمان، باعث شد مسلمانان هو ... ‹ 206 207 208 209 210 211 212 ›
جامعه شناسی علامه ۱۴:۵۹ ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ 🔅 علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان:.۲۰۰ هزار نفر در زاهدان از آب شرب لولهکشیشده محروم هستند 📍 ۴۰ درصد زاهدان لوله کشی آب ندارد. زاهدان یک مرکز استان است …. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۰ ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ 🔅 سرنوشتی است که جامعه سنتی به زن عرضه میکند زن مجرد خواه محروممانده از پیوند، خواه طغیانکرده بر آن، و یا حتی بیاعتنا به این نهاد، بر اساس ازدواج تعریف میشود…. ازدواج به دو دلیل به زن تحمیل شده است: ۱- باید کودکانی به جامعه بدهد. ۲- وظیفه دارد نیازهای جنسی مرد را برآورد و مراقبت از خانه او را به عهده گیرد. برای هر دو طرف ازدواج در آن واحد، هم لازم است و هم سودمند، اما در موقعیتهای این دو طرف، موازنه وجود ندارد. برای دختران جوان، ازدواج یگانه وسیلهای است که بتوانند جزو اجتماع شوند و اگر «روی دست بمانند» از نظر تحقیر شدهاند …مطلقا منفعل است؛ پسرها ازدواج میکنند، زن میگیرند. پسرها در ازدواج، انبساط و تاکید وجود خود را میجویند نه حق وجودداشتن را. ازدواج برای آنها نوعی شیوه زندگی است نه سرنوشت.». وقتی بالاخره شروع به تحقیق کردم تا ببینم زن بارآمدنم به واقع چه تاثیر متفاوتی در سرنوشت من داشتهاست، به یکباره همه چیز برایم روشن شد. این دنیا، دنیایی بود. ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۴۴ ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ 🔅 کنکور؛ نشانهای از بیماری؟. 🖋 مسعود کوثری 🌀 اگر یادتان باشد شخصیتی در فیلم فارسی پیش از انقلاب بود به نام «علی کنکوری». علی کنکوری مظهر یک جوان ایرانی بود که مرتبا در کنکور شرکت میکرد و موفق نمیشد و امروزه تمثیلی شده است برای هزاران جوان ایرانی که مرتبا در فکر شرکت در کنکور و گذشتن از سد آن هستند …🌀اما، این کنکور که زمانی معنا میداد و تعداد صندلیها نسبت به تعداد متقاضیان کاملا کمتر بود، حالا چه معنایی میدهد؟ مگر نه آنکه امروز تعداد صندلیها در بیشتر رشتهها از تعداد متقاضیان بیشتر است؟ مگر نه آنکه انواع دانشگاه دولتی، نیمهدولتی، خصوصی وجود دارد که در بیشتر رشتهها صندلیهایشان خالی است و در حال تعطیل کردن رشتههای کارشناسی خود در سراسر ایران هستند؟ با این وضع دیگر چه ضرورتی دارد که مدل کنکور فرانسه را که حداقل متعلق به نیم قرن پیش است، همچنان دنبال کنیم.. 🌀والدین ایرانی هر ساله میلیونها تومان صرف کنکور بچههایشان میکنند که اگر این ارقام را در تعداد متقاضیان ضرب کنیم سر از میلیاردها تومان میزند. بیسبب نیست که برخی از شرکتهای کنکوری که هر کدام یا یک پسوند «چی» دارند و یا «ساز» از این رهگذر سود بیحساب بردهاند و ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۸ ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ 🔅 تجربه جهانی شفافسازی.. 🔵 بخش پایانی 🔴 در وبسایت دولت آمریکا، لینکهای مختلفی برای اطلاع رسانی به مردم در زمینه امور مختلف وجود دارد که از جمله آنها میتوان به لینکی اشاره کرد که عموم مردم را از ریز هزینههای دولت در سالهای مختلف مطلع میکند …🔴 این اطلاعات که از سال مالی ۱۹۹۶ در این فضای مجازی آرشیو شده است، با کلیک روی هر یک از سالهای مورد نظر بهراحتی قابل دسترس است و مردم این امکان را دارند که از جزئیات برداشتهای دولت از منابع دولتی در سالهای مختلف و در دولتهای مختلف، مطلع شوند …💢 تجربه نوپای میانمار. 🔴 پس از سالها، سرانجام دولت میانمار ۱۲ دستورالعمل اقتصادی-سیاستی را بهعنوان اولویتهای اصلی اصلاح ساختاری این کشور منتشر کرد. این دستورالعملها با هدف تقویت مدیریت مالی دولت به منظور کارآتر کردن مخارج عمومی و شفاف شدن بودجه دولت طراحی شدند …🔴 برای بیش از پنجاه سال امکان دسترسی عموم مردم به اطلاعات مالی دولت میانمار وجود نداشت.. 🔴 دادههای مربوط به بودجه دولت جزء اطلاعات محرمانه تلقی میشد و در سالهای ابتدایی گذار دموکراتیک در این کشور دسترسی به چنین اطلاعاتی نیازمند روابط قوی سازمانی و همچنین فرآیند طولانی و ملال ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۸ ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ 🔅 تجربه جهانی شفافسازی.. 🔵 بخش نخست 🔴 مبارزه با بزرگترین چالشهای پیشروی جهان، فقر و فساد که تقریبا همه کشورها با آن روبهرو هستند، مستلزم شفافیت و اطلاعرسانی صحیح به مردم در زمینه نحوه استفاده دولت از منابع عمومی است …🔴 گذشته از کشورهای موفقی همچون نیوزیلند و دانمارک که توانستهاند در رتبهبندیهای جهانی شفافیت در صدر قرار بگیرند، کشورهایی همچون میانمار در تلاشند با بهبود روشهای اطلاعرسانی به مردم، خود را با روند حرکت جهان بهسوی پاسخگویی و شفافیت دولتها در قبال ملتها همگام کنند …🔴 مقابله با بزرگترین چالشهای پیش روی دولتها، که از مهمترین آنها میتوان به فقر و فساد اشاره کرد، مستلزم استفاده صحیح از منابع دولتی است …🔴 استفاده شفاف، کارآمد و موثر از منابع عمومی برای زندگی مردم، امری حیاتی است …🔴 یافتههای یک سرشماری موسوم به «سرشماری بودجه باز ۲۰۱۵» حاکی از آن است که اغلب مردم جهان در کشورهایی زندگی میکنند که در آنها نظام کارآمدی برای اطمینان از پاسخگویی دولت به ملت در مورد نحوه استفاده از منابع دولتی وجود ندارد. در این سرشماری که از ۱۰۲ کشور به عمل آمده، مشخص شده است که تنها تعداد کمی از کشورهای جهان از مکانی ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۵۲ ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ 🔅 منطق «به من چه» و «به تو چه». 🖋 محمدباقر الدین ✅ در کتاب مقالات شمس تبریزی آمده است: مریدان شمس به او گفتند که خنچه میبرند. شمس در پاسخ گفت: به من چه!!! مریدان گفتند: به خانه شما میبرند، شمس پاسخ داد: پس به شما چه!!!. ✅ آلفرد هیچکاک در فیلم معروف «پنجره رو به حیاط» به نوعی درصدد برآمد اخلاق مردمان جامعه خود را نقد و بررسی کند و بگوید که بیشتر مردم میخواهند از زندگی دیگران سر در بیاورند و درباره اموری که به آنها مربوط نیست شجاعت ندارند بگوین: «به من چه» یا بگویند «به تو چه». هیچکاک در پاسخ به نقدهایی که به او شده بود گفت: من شرط میبندم از هر ۱۰ نفر آدم ۹ نفر اگر بتوانند از پشت پنجره زندگی خصوصی دیگران را ببینند، میایستند و تماشا میکنند. کسی از پنجره رو بر نمیگرداند که بگوید: به من چه. ✅ اخیرا مجموعه سحنرانیهای استاد مصطفی ملکیان با عنوان اخلاق کابردی را گوش میدادم که به همین موضوع پرداخته بودند. ❎ این منطق «به من چه» و «به تو چه» از آن جمله منطق هایی است که در زندگی آدمیان کاربرد خوبی دارد و مهمتر این که فایده هایی هم در پی دارد البته اگر خوب به آن فکر کنند و در اطراف آن بیاندیشند. امور فراوانی در زندگی افراد مختلف است که ح ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۵۶ ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ 🔅 در فعالان حقوق زنان کمپینی با هشتگ؟ راه اندازی کردهاند در برخی مناطق، هنوز زنان را باعنوان همسر و یامادر مردان مینامند..
جامعه شناسی علامه ۱۰:۵۵ ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ هشت در به هشت منظر از هفت هزار خوان. هشت ریزمردمنگاری از فرهنگ فرادادی مردم کمره
جامعه شناسی علامه ۱۰:۵۵ ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ حدود دو سال قبل کتاب «کمره نامه» منتشر شد. کتابی که بیش از یک دهه هم در انتظار چاپ بود البته چهارجلد بود که انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی فقط یک جلدش را منتشر کرد. نویسنده آن بیش از چهل سال از عمرش را پای این پژوهشها صرف کرده است. نمیخواهم با اعداد بازی کنم اما این اعداد مهم هستند. ما در کشوری زندگی میکنیم که استاد و دانشجو گونی گونی کتاب و مقاله به درد نخور تولید میکنند و سالانه هزاران همایش و نمایش و رونمایی و جلسه نقد برای این کتابهای به درد نخور برگزار میکنند. به آشفته بازار ترجمه هم کاری ندارم همین کتابهایی را که هموطنان ما مینویسند، میگویم. تعارف را کنار بگذاریم خیلی از اینها را باید در سطل آشغال بریزیم. کتابهایی که فقط به درد رزومه و پز دادن میخورند و بازشان که میکنی همهاش دزدی و تکرار و تقلب و رودهدرازی و پررویی است. بله، پررویی. چون آدم باید خیلی پررو باشد که به خودش اجازه بدهد این محتواهای سست را منتشر کند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ 🔅 رو بیست من بیست نیاد!. 🖋 دکتر فردین | جامعهشناس.. 📍 در ایران عکاس عروس و داماد بود کسبوکارش رونق زیادی داشت. با سختیها و دشواریهای فراوان توانست به امریکا برود. میخواست در آنجا هم همین بیزنس را راهاندازی کند. محل کوچکی اجاره کرد. هرروز صبح مقوای پشت در مغازه را از حالت close به سمت open برمیگرداند و منتظر مینشست. چند ماه گذشت. باوجود تحمل آنهمه دشواری برای رفتن به امریکا، قید ماندن در آنجا را زد. آتلیه را تحویل داد و با یک نتیجهگیری ساده به ایران برگشت: عموم آمریکاییها چه برای عروسی و چه برای فیلم و عکس عروسی، اصلا مانند ایرانیها خرج نمیکنند. به کلیسایی میروند، در یک رستوران کوچک عصرانه یا شام سادهای میخورند، مینوشند و میرقصند و در این حین چند عکس میگیرند؛ آنهم با گوشی تلفن همراه! ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۰۲ ۱۳۹۶/۰۴/۱۷ 🔅 فولکلور و سبکهای موسیقایی در ایران. 🖋 سیدجواد 📍 یکی از سرگرمیهای من گوش دادن به موسیقی ترکی آذری و ترکی استانبولی است. از کودکی علاقه زیادی به موسیقی داشتم و در خانه ما همیشه نوای موسیقی ترکی آذری و ترکی استانبولی به گوش میرسید. مادرم زیر لب همیشه آواز «گئدین دگین خان چوبانا آپاردی سللر سارانی …» را با صوتی حزین میخواند و پدرم اشعار سرودههای عاشیقلر را با صوت زیبا میخواند و یادم میآید پدربزرگم چنان صدای زیبایی داشت که آوازهای ترکی او را ضبط میکردیم و سالها پس از درگذشتش با یک حالت نوستالژیک گوش میدادیم. بعدها که بزرگتر شدم و به صورت حرفهای به مقولاتی چون جامعه و فرهنگ و هویت و زبان و تکثر میاندیشیدم به این نتیجه رسیدم که یکی از راههای فهم تمایز در قالب فولکلورها و موسیقیها ماوا نموده است و در ایران گنجینهای عظیمی وجود دارد که تمایزات در عین تشابهات بین مردمان ایران زمین در دل خود قرار داده است و این کار جامعه شناس و اتنوگراف هست که به این حوزهها ورود کند. چرا فهم این تمایزات در عین تشابهات میتواند در سیاستگذاریهای زبانی و قومی ما را مساعدت کند؟ زیرا برخی نیروهای اجتماعی در ایران تلاش در یکسان سازی تمایزات دارند و هر گونه تف ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۰۵ ۱۳۹۶/۰۴/۱۷ 🔅 لایههای معنایی بی شماری دارد. کشف هر لایه درک مفهومی از همه لایهها را دگرگون میسازد …🖋 پیتر 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۹:۲۰ ۱۳۹۶/۰۴/۱۷ 🔅 کارل و قشربندی اجتماعی؛.. 📍 جامعهشناسی مارکس، جامعهشناسی نبرد طبقاتی است برخی از قضایا در این جامعه شناسی اهمیت بنیادی دارند. جامعهی کنونی، جامعهای متخاصم است. طبقات عوامل اصلی درام تاریخی سرمایه داری به طور اخص و تاریخ به طور اعم هستند. نبرد طبقاتی نیروی محرک تاریخ است. در مکتب منظور از طبقه اجتماعی عبارت است از «گروهی که در فرآیند تولید جایگاه معینی دارد و مقصود از جایگاه در فرآیند تولید دو چیز است، جایگاه در فرآیند تولید و جایگاه در فرآیند حقوقی آن که خود از فرآیند فنی ناشی میشود. طبقات اجتماعی چگونه تشکیل میشوند؟ به نظر مارکس بر مبنای موقعیتها و وظایف گوناگونی که افراد در ساختار تولید جامعه دارند طبقه اجتماعی تشکیل میگردد. دو عامل اصلی در تشکیل طبقهی اجتماعی دخیل است: شیوهی تولید (کشاورزی، پیشه وری، صنعتی)، و مناسبات تولید. همین عامل دوم است که لایههای عمدهی مشاغل را در ساختار اقتصادی جامعه ایجاد میکند: مالک زمین و رعیت را در جامعهی دهقانی، کارفرما و کارگر خانگی را در اقتصاد پیشه وری، سرمایه دار مالک کارخانه و کارگر را در جامعهی صنعتی در برابر یکدیگر قرار میدهد. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۲۴ ۱۳۹۶/۰۴/۱۷ یکی از جدیترین کارهایی که در سالهای اخیر در حوزه علوم اجتماعی ایران انجام شده، مقاله «به راه بادیه رفتن» نوشته دکتر است دکتر فرهادی از برجستهترین پژوهشگران در حوزه جامعهشناسی و مردمشناسی بومی است. مطالعه این مقاله برای همه کسانی که به این حوزه علاقمند هستند، لازم و ضروری است … این مقاله در شماره ۷۰ علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی منتشر شده است. مقاله را از پیوست دانلود کنید. 👇👇👇 …. 🔰 از جامعهشناسی بومی. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۲۸ ۱۳۹۶/۰۴/۱۷ 🔅.. به سخن دیگر، اقتدار سلطه¬ی مشروع است مرجع اقتدار به این دلیل مورد اطاعت قرار می¬گیرد که اعتقاد بر این است که فرد یا مؤسسه¬ی صادرکننده-ی فرمان حق این کار را دارد. ماکس وبر (۱۹۲۰ ۱۸۶۴) سه نوع آرمانی از اقتدار را تعریف می¬کند: سنتی که بر تاریخ، افسانه و مناسک متکی است؛ فرمند که ریشه در اعتقاد به صفات استثنایی و رسالت الهامی دارد؛ و قانونی عقلایی که بر پایه¬ی اصول مردم سالاری و چهارچوب قانونی که همه¬ی افراد و مؤسسه¬ها در معرض آن قرار دارند، استوار است …📍 …از نظر وبر، اقتداری مبتنی بر آداب و رسوم است و توسط آنها محدود میشود. «اقتدار سنتی مبتنی *بر این امر است که مردم معینی (براساس خانواده یا قبیله یا تبار) برای همیشه اعمال اقتدار یا مرجعیت نمودهاند. رهبران مدعی و پیروان معتقد به قدسیت فرمانرواییها و قدرتهای درازمدت هستند. شکلهای گوناگون اقتدار سنتی شامل فرمانروایی توسط پیران، فرمانروایی توسط رهبرانی که جایگاههای خود را به ارث میبرند و غیره است. وبر فئودالیسم را بهعنوان یک نوع اقتدار سنتی بهحساب میآورد. ساختارهای اقتدار سنتی عقلانی نیستند و مانع فرآیند عقلانی شدن میشوند. گرچه هنوز هم نشانههای اقتدار سنتی در دنی ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۳۲ ۱۳۹۶/۰۴/۱۷ 🔅 به اعتقاد من، کسانی که یک بار در زندگیشان لحنی نو، شیوهی جدید نگریستن و شیوهی متفاوت عمل کردن را یافتهاند، هرگز نیاز به نال 📰 فیلسوف نقابدار …🌐رسانه، شمایید. 👈اگر نظرتان را جلب کرد، با دوستانتان به اشتراک بگذارید. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۵:۳۶ ۱۳۹۶/۰۴/۱۷ ☀️ مهرنامه و نگاهی به «جا انداختن» ایده به مثابه بنیانگزار خشونت. 🖋 سیدجواد 📍 در طی این دو سال اخیر میتوان خط سیر مشخصی را توسط و در قبال سنت روشنفکری دینی مشاهده کرد که دائما حول مفهوم «نفی» و «سیاه نمایی» انقلاب میچرخد ولی نفی انقلاب و تطهیر نظام شاهنشاهی را با چینش مجموعهای از استراتژیها انجام میدهند. به عبارت دیگر، پرسشی که اینجا میتوان مطرح کرد این است که در جامعه ایران چه اتفاقی رخ داده است که سلطنت طلبی در برابر دینخواهی قرار گرفته است؟ به نظر من، انقلاب ۵۷ خیزشی بود بر علیه استبداد سیاسی و حق تعیین سرنوشت ملت مبتنی بر اراده ملی و متفکرینی چون شریعتی و بازرگان و مطهری و بهشتی در گفتمان دینی قابلیتی رهایی بخش علیه استبداد که خود را در پس فره آریا مهری پنهان کرده بود، یافته بودند. زیرا در نگاه ایرانیان سلطنت امری مقدس شمرده میشد ولی وقتی استبداد فردی در پس این باور خود را پنهان کرده بود، روشنفکرانی همچون شریعتی با بازخوانی گفتمان دینی این جرئت را در میان متدینین ایجاد کردند که سلطنت قداست ندارد و حاکمیت که بر ضد اراده ملی عمل کند از مشروعیت ساقط میگردد. با. قداست زدایی از سلطنت دین را به عرصه سیاست آوردند ولی در این جابجایی اتفاق مهمی رخ داد و آن این بود ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۰ ۱۳۹۶/۰۴/۱۷ 🔅 و اتمیزه کردن علم.. 📍کنکور نوعی اتمیستیک کردن علم است؛ یعنی تجزیه علم به جزئیترین عناصرش شبیه کاری که تایلور در مدیریت علمی کرد: خرد کردن کار به ریزترین عناصر و ارزیابی بهترین شرایط بهرهوری کارگر در آن جزء از کار. بلایی که بر سر علم میآید این است که ما دانش را، که منظومهای کلان و دارای روح و کلیت است، میکشیم، کالبدش را میشکافیم، آناتومیاش را به کوچکترین اجزا میشکنیم و به بچهمان تکنیکهایی میآموزیم تا با این عناصر ریز کار کنند، آنها را به ذهن بسپارند و گزینه بهتری را انتخاب کنند. مجموعهای از مهارتها به بچهها میدهیم که بتوانند در «بازی کنکور» موفق شوند. سرانجام افراد موفق میشوند به سوالات پاسخ بدهند، بی آن که روحیه علمی داشته باشند، درکی کلی از فیزیک و شیمی، یا در علوم انسانی درکی کلی از انسان یا کمترین بینش جامعهشناختی داشته باشند. کیفیت دانش، نگرش و روحیه علمی سنجشناپذیر میماند و شاید افرادی فقط با حفظ همان عناصر جزئی و تکنیکها در کنکور پیروز شوند. همانطور که کارگر تایلوری از کلیت کار خود و محصول کار بیگانه میشود و به صرف نیاز مالی تن به کار میسپرد، کنکوریها هم بابت برخی نیازها این فرایند از خود بیگانه کننده را طی میکنند تا از رقابت پیروز بیرون بی ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۴۴ ۱۳۹۶/۰۴/۱۷ 🔅 سلفیسم نمادی از هویت دینی. 🖋 علی 📍 در یک سدهی گذشته در شرق، مفهوم هویت، جایگاه مرکزی و مهمی به خود اختصاص داده و در مرکز بیشتر مشکلات قرار داشته است. سلفیسم به عنوان نمادی از هویت دینی، در اشل بنیادگرایانه به مثابه تمایل و نگرشی ظاهر شده است که در میان جماعتهای دینی یافت شده و از لحاظ پارادایمیک، در افراد و جنبشهای خاص، تعین یافته است و خود را به عنوان استراتژی متبلور میسازد که به وسیله آن مومنان محاصره شده، میکوشند تا هویت خاص خود را به مثابه یک گروه یا جماعت، حفظ کنند. مهمترین مشکلی که جریانات اسلام گرا از ابتدا تا امروز با آن مواجه بودهاند، مسائل هویتی میباشد. چیزی که گیدنز معتقد است در واقع فرد به آن آگاهی دارد و چیزی نیست که در نتیجه تداوم کنشهای اجتماعی فرد به وی تفویض شده باشد، بلکه چیزی است که فرد باید آن را بطور مداوم و روزمره ایجاد کند ودر فعالیتهای بازتابی خویش مورد حفاظت و پشتیبانی قرار دهد (گیدنز، ۱۳۸۵: ۸۱). جوامع اسلامی قبل ظهور تفکر مدرن، دارای شناختی از خود خویش، در جامعه مبتنی بر تفکر اسلامی بوده است. ظهور عصر روشنگری و مدرنیته در دنیای غرب و نشر آن در جوامع شرقی و مسلمان، باعث شد مسلمانان هو ...