جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۲ ۱۳۹۶/۰۴/۱۴ 🔅سه لحظهی هژمونی نزد. 🖋 خوان دالماسو. ترجمهی نرگس ایمانی 📍 هژمونی، برای جلب حمایت تودهها و به دست گرفتن قدرت، و نیز در طی گذار به سوسیالیسم از اهمیت ویژهای برخوردار است. در نوشتار حاضر سه لحظه یا سطح تحلیل مورد بررسی قرار میگیرند که با یاری آنها میتوان به فهم شرایط [برقراری] هژمونی پرولتاریا نائل آمد …به نظر میرسد که مسألهی هژمونی هم در درون و هم در بیرون از ساحت نظریهی مارکسیستی مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفته است. به دنبال مباحث طرحشده در مطالعهی کلاسیک جیانی فرانچیونی، در دفترهای زندان گرامشی بنای یک نظریهی عام درباب هژمونی را میبینیم، نظریهای که هم در فهم هژمونی بورژوازی و هم در فهم شرایط برپایی هژمونی پرولتاریا به کمکمان میآید. در این مقاله، به مقولهی دوم خواهیم پرداخت. مقولهای که عموما توجه کمتری بدان شده است …اگر به نوشتههای پیش از زندان گرامشی، مثلا به برخی جنبههای مسألهی جنوب توجه کنیم، درمییابیم که او پیشتر نیز مبحث هژمونی را طرح کرده بود. این مسأله بهمثابه ظرفیت پرولتاریا برای بسیج جمعیت کارگری ایتالیا بر ضد حکومت بورژوایی مطرح شده بود که البته تنها بهمدد جلب حمایت تودههای دهقان ممکن بود. همین موضعگیری درد ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۲۱ ۱۳۹۶/۰۴/۱۴ 🎞 فلسفه اجتماعی و سیاست:. 📍مناظره کامل ۱۹۷۱ میان نوام چامسکی و میشل فوکو مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 1:06:17, 177.5 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام به زبانهای انگلیسی و فرانسه با زیر نویس انگلیسی و فرانسوی. جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۴/۱۴ 🔅 انسان جاودانه محکوم است که میان دو قطب متضاد بیحوصلگی و هیجان در کشش باشد در زندگی امروزی این بیحوصلگیها و ملالتها بیش از افسردگیها و دلتنگیها، مردم را به سوی روانپزشکان میکشاند. هرچه زندگی بیشتر ماشینی شود، این مسئله بحرانیتر میگردد. زیرا اوقات فراغت مردم زیادتر خواهد شد و بدبختانه مردم نمیدانند که با این اوقات آزاد چه کنند. نمونه آشکار این مسئله چیزی است که «پریشانی یکشنبه» نام دارد …🖋 ویکتور فرانکل. 📚 انسان در جستوجوی معنا …🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۰۱:۴۲ ۱۳۹۶/۰۴/۱۴ 🔅 تاملی بر سمپوزیوم شریعتی. 🖋 سیدجواد.. «چهل سال گذشته است و شریعتی همچنان ممنوع است»! یادداشت با این جمله آغاز میشود و ما میدانیم که چهل سال برابر با تاسیس اولین جمهوری مردمی به دست این ملت است و امروز با تمامی کمی و کاستیهایش یک واقعیت غیر قابل انکار است و آن برآمدن این چهل سال به دست خود ماست و اگر زشت است از ماست و اگر زیباست از ماست و اگر ملغمهای از زشتی و زیبایی است باز از ماست. به عبارت دیگر، پیشفرض این یادداشت مبتنی بر فرض نادرستی است که باید قویا نقد شود تا جوانان دچار آرمانگرایی بدون توجه به زمینه و زمانه و کار تدریجی نشوند. چگونه است که شریعتی چهل سال ممنوع است که یکسال و نیم پیش در همین نظام سمپوزیوم بین المللی با حضور بیش از ۹۰ متفکر ایرانی و غیر ایرانی از جمله خود شما در همین نظام بودیم؟ دانشجوی علوم اجتماعی که حافظه تاریخی ندارد چگونه میتواند راهکار برای کشور بدهد؟ به قول دوست عزیزم دکتر تکمیل همایون که میگوید جامعه شناس ایرانی که فرق بین ساسانیان و سامانیان را نمیداند چگونه میخواهد منطق شناخت جامعه ایرانی را برای جامعه تشریح کند؟ ما که یادمان نمیآید دو سال پیش در آموزش عالی همین نظام بزرگداشت و یادبود شریعتی را برگزار کردیم چگونه سخن از ذکر میگوییم؟! من ... جامعه شناسی علامه ۰۱:۴۱ ۱۳۹۶/۰۴/۱۴ ♦️زندهی ممنوع♦️. (در معنای ممنوعیت آشنای مراسم شریعتی). 🖋 مهدی سلیمانیه ▪️چهل سال گذشته است و شریعتی، همچنان «ممنوع» است. به «حسنیه ارشاد» راهش نمیدهند. در دانشگاه نظام هم جوابش میکنند. پیش از اینان هم همین بود: نه در دانشگاه جای داشت، نه در ارشاد، نه در مسجد، نه در مدرسه. ممنوعی مطرود. سالهاست که نامش را بر مکانها میگذارند تا ممنوعیتش را انکار کنند. ذکرش میکنند اما از «ذکر» ش (یادآوریش) میترسند. پیش از این چهل سال هم داستانش چنین بود: میخواستند نامش بماند اما لجنمالش کنند. به مصلحت دچارش کنند. ... جامعه شناسی علامه ۰۱:۲۸ ۱۳۹۶/۰۴/۱۴ 📣 به اطلاع میرسانیم که سمپوزیوم مذکور توسط مسئولان دانشگاه تربیت مدرس لغو گردیده و این مراسم به ۲ آذر ماه آتی، سالروز تولد معلم شه جامعه شناسی علامه ۰۰:۱۲ ۱۳۹۶/۰۴/۱۴ شخصیت ما. همان کارهایی هست. که دور از چشم دیگران انجام میدهیم 🖋 جکسون براون …🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۹:۴۰ ۱۳۹۶/۰۴/۱۳ 🔅 دولت رانت خوار (رانتیر) به چه معنی است؟ 📍 دولت رانتخوار یا تحصیل دار به دولت هایی گفته میشود که از منابع مستقل مالی به جز مالیات از جامعه برخودار هستند و بنابراین با استقلال بیشتری میتوانند سیاستها و درخواستهای دولتی خود را به اجرا بگذارند.. 📍 رانت اصطلاحی است که از علم اقتصاد وارد مباحث سیاسی و اقتصاد سیاسی شده است. رانت در علم اقتصاد به اجاره زمین و اجاره بها اطلاق میگردد و به طور کلی هرگونه درآمدی که حاصل کار و تلاش تولیدی نباشد، تحت عنوان رانت نام گذاری میشود.. 📍 بر اساس تعریف ببلاوی در کتاب دولت رانتیر ویژگیهای دولت رانتیر عبارتند از:. 📌 باید از خارج از کشور تامین گردد. 📌 در یک دولت رانتخوار، اکثر افراد جامعه دریافت کننده رانت هستند. 📌 دولت رانتیر دریافت کننده اصلی رانت خارجی است.. 📍 از ویژگیهای بالا میتوان نتیجه گرفت که اکثر کشورهای تولید کننده و صادر کننده نفت، دولت رانتیر به شمار میآیند چرا که رانت خارجی در این کشورها مستقیما به خزانه دولت سرازیر میشود.. *منبع: Mahdavi,Hossein (۱۹۷۰) ,The patterns and problems of economic envelopment in rentier state. ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۵۷ ۱۳۹۶/۰۴/۱۳ 🔅 زمینه و زمانه ژان ژاک روسو در گفتوگو با سیاوش جمادی.. فیلسوف اشتیاق شدید روسو به آزادی چنان است که ممکن است در مقام قدرت از یک ضد آزادی شدید سردربیاورد. جمادی: نقشی که روسو در این جریان ایفا میکند تا حدودی زاهدانه است یعنی حالت زهدگرایی در آن وجود دارد و عقیده واقعی خود او این است که ای کاش، انسان به کمونهای اولیه و همان انسان طبیعی بازمی گشت زیرا در ذهن او این نکته وجود دارد که تمدن، تباهیآور است. اما از آنجایی که زمانه برگشتناپذیر است، ناچار میشود قرارداد اجتماعی را بنویسد و جمله بسیار ژرف و تعیینکنندهای را بیان میکند، اینکه «انسان آزاد به دنیا میآید اما از هر طرف در زنجیر است.» با این زنجیرها چه باید کرد؟ این زنجیرها چگونه ساخته شدهاند؟ تعارض جامعه و فرد چگونه حل میشود؟ تعارض آزادی فردی و تعهدات اجتماعی چگونه باید حل شود؟ پرسشهای روسو از این قبیل است اما چون نگاه او برخلاف بقیه فیلسوفان روشنگری مثل دیدرو و دالامبر و ولتر و کندورسه و امثال آنهاست، در وهله اول، چندان به خردگرایی و راسیونالیسم اعتماد مطلق ندارد و دوم اینکه نسبت به تمدن و پیشرفت آن، خوشبین نیست. از این جهت، روسو نسبت به سایر فیلسوفان معروف به فیلسوفان روشنگری قرن ه ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۱۴ ۱۳۹۶/۰۴/۱۳ 🔅 شهروند به کسی اطلاق میشود که تحتالحمایه حکومت بوده و قوانین و مقررات آن را به رسمیت بشناسد و جزو ای محسوب گردد که دولت تمام امتیازات و حقوق آن جامعه را به تمام معنی قبول داشته باشد و در واقع دولت بخشی از آن جامعه به حساب آید. شهروندی موقعیتی است اجتماعی و انسانی که افراد جامعه با برخورداری از حقوق و پذیرش تکالیف در قبال حکومت، انتظارات متقابلی را از دولت برای احقاق حقوق خود به ویژه در بعد خدمات دارند …شناسی. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۳۱ ۱۳۹۶/۰۴/۱۳ لیبرالیستیترین عکس ایرانی.. تفاوتها هیچگاه از میان نمیروند؛ اختلافها هرگز به خط پایان نمیرسند؛. آنچه باید بیاموزیم، استقلال نهادهای اجتماعی از اختلافها و تفاوتها است.. جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۸ ۱۳۹۶/۰۴/۱۳ ✅تایید وجود عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفته اجاره و قاچاق اعضای کودکان به ویژه در بین خانوادههای معتاد وجود دارد و از این رو در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان تکلیف این افراد از حیث قانونی مشخص میشود …پیشتر فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به وجود باند بزرگ خرید و فروش کودکان در تهران گفته بود در بسیاری از موارد کودکان ناپدید میشوند و اعضای بدن آنها قاچاق میشود و بعد از مدتها جسد برخی از آنها در بیابانها بدون کلیه و چشم رها شده است. حالا محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون قضایی مجلس این موضوع را تایید کرده و در ادامه گفته بر اساس مفاد لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان اجاره کودکان ممنوع و غیرقانونی تلقی شده، مجازات بازدارندهای نیز برای این افراد اعم از حبس، محرومیتهای اجتماعی و جزای نقدی تعیین میشود. به گفته او در شرایط فعلی قانون مشخص و بازدارندهای در رابطه با فروش، اجاره یا قاچاق اعضای کودکان وجود ندارد، یکی از دلایل افزایش این نوع جرم نیز بر همین مبناست. در قوانین فعلی برای والدین کودکفروش تکالیف مبهم است و گاهی مجرم شناخته نمیشوند …این گفتهها در حالیست که ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۰۴/۱۳ 🔅 نظریه خود آیینه سان و سه تجویز راهبردی برای همه از بی سوادها تا استادان دانشگاه. 🖋 دکتر مجتبی 📍 بگذارید با یک سوال آسان شروع کنم. ما دیگران را چگونه میشناسیم؟ از روی چهره، فیزیک بدنی، رفتار و گفتارشان. به همین خاطر است که میگویند اگر میخواهی فردی را بشناسی با او سفر برو و البته این روزها به طنز میگویند آدمها را میشود سر تقسیم ته دیگ سیب زمینی شناخت. سفر و سفره هر دو در یک چیز مشترکند: شناخت دیگران از روی کنشها و واکنشهای شان. از روی تصمیمات و اقدامات شان.. حالا یک سوال سخت: ما چگونه خود را میشناسیم؟ این سوال واقعا سخت است! واقعا ما از کجا میفهمیم که تند حرف میزنیم یا نرمال؟ ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۲۹ ۱۳۹۶/۰۴/۱۳ روند مداوم کالاییشدن حیات اجتماعی در ایران (۲). 🖋 رضا 🔸میثم در جایی از بحث بهدرستی به موضوع افزایش پذیرش دانشجو بهمنظور بهتعویقانداختن ورود جوانان به بازار کار اشاره کردهاند. این موضوع اولین بار بهصراحت در یکی از برنامههای عمرانی پیش از انقلاب مطرح شده، اما از اواسط دهۀ ۱۳۸۰ به یک سیاست مکمل بازار کار تبدیل شده است. اتفاقا همین «سیاست درهای باز دانشگاه» و افزایش شدید پذیرش دانشجو طی دو دهۀ اخیر از یکسو و عدم تأمین امکانات و زیرساختهای متناسب با آن از سوی دیگر، خود به بیکیفیتشدن هرچه بیشتر آموزش عالی منجر شده و روند پولیشدن آموزش را نیز تشدید کرده است. نکتۀ اساسی این است که طی دهههای اخیر در ایران گسترش آموزش عالی (چه دولتی و چه آزاد) کمتر در راستای تأمین نیروی انسانی تعریف شده، بلکه بیشتر هدف اجتماعی، فرهنگی، و سیاسی داشته است. «نسبت تعداد دانشجو به جمعیت» در تمام برنامههای توسعۀ پس از انقلاب بهعنوان یکی از شاخصهای توسعۀ کشور تعیین شده است و دولتهای مختلف از آن حمایت کردهاند. همچنین باید در نظر داشت که مسئلۀ اشتغال در ایران به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آنها و شاید کماهمیتترین آن آموزش و مهارت باشد. محیط کسبوکا ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۴/۱۳ 🔅 افزایش تجرد و پیامدهای آن. 🖋 فاطمه. (دانشجوی دکترای شناسی) 📍 امروزه بر اساس شواهد آماری و مشاهدات عینی، سن ازدواج و تعداد مجردین در جامعه ایران افزایش پیدا کرده است بطوری که افراد سالهای بیشتری به صورت خواسته و حتی ناخواسته در شرایط تجرد زندگی میکنند. در سال گذشته مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد: در مجموع ۱۱ میلیون و ۲۴۰ هزار دختر و پسر مجرد در کشور وجود دارد. ۵ میلیون و ۵۷۰ نفر از آنها پسر و ۵ میلیون و ۶۷۰ نفر نیز دختر در سن ازدواج هستند که این افراد هرگز ازدواج نکردهاند. تا سالهای قبل از سال ۹۰ تعداد دختران مجرد در سن ازدواج بیشتر از پسران بود، اما در سالهای اخیر تعداد پسران مجرد در سن ازدواج نیز در حال افزایش است. بررسیهای این مرکز نشان داده، الگوی سنی ازدواج در کشور به این صورت است که بخش عمدهای از ازدواج آقایان یعنی معادل ۸۰ تا ۸۵ درصد در سنین ۲۰ تا ۳۴ سالگی و ازدواج بانوان نیز در بازه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال صورت میگیرد، که این به معنای طولانی شدن دوره تجرد افراد است.. برای مطالعه مقاله کامل، اشارت انگشتی کنید بر دکمه Instant View 👇👇. (در تلگرام کامپیوتر، برای مطالعه به فیلترشکن نیاز دارید). 📍 ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۲۴ ۱۳۹۶/۰۴/۱۲ 🖊پیتر برگر. ما همانی میشویم که نام میبرند کودکی که از مهر مادری و غم خواری او بی بهره بوده است به آدم ماشینی تبدیل میشود. کودکی را که گرامی میدارند خود را گرامی میدارد. پسر بچهای را که پخمه میانگارند پخمه میشود، درست همانگونه که اگر با کودکی همچون سرداری بزرگ و خدای جنگ رفتار کنند در بزرگسالی نیز مانند چنین سرداری میاندیشد و رفتار میکند و به درستی هویت خود را با کسی که امید چنین ویژگی هایی را از او دارند یکسان میبیند …جامعه به انسان هویت میدهد و همچنین این هویتها را پشتیبانی میکند و این پشتیبانی را کمابیش ادامه میدهد. هیچ کس نمیتواند در تهی بودن و بی هیچ زمینهای انسان باشد و هویت ویژه یابد …🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۵۰ ۱۳۹۶/۰۴/۱۲ 🔅 و سرچشمه اندیشههای او.. 🖋 پیتر برک، مدرس تاریخ فرهنگی دانشگاه کمبریج مینویسد: 🔸 در خصوص ماکس وبر باید اعتراف نمود که هم گستردگی و هم عمق دانش تاریخی وی بهراستی شگفتیآور و بینظیر بود. وی پس از تحریر اثر مشهور خود «اخلاقیات پروتستانی و روحیه سرمایهداری»، آثاری راجع به شرکتهای تجاری قرون وسطا و تاریخ کشاورزی رم باستان به رشته تحریر درآورد. تئودور مومزن، محقق بزرگ کلاسیک، وبر را خلفی لایق و ارزنده میدانست …🔸 وبر حتی وقتی به مطالعات جامعهشناسی روی آورد و عمده توجه خود را معطوف نظریه اجتماعی کرد، باز دست از مطالعه «گذشته» برنداشت. علاوه بر توجه به تاریخ برای استخراج مواد و مصالح لازم، برای دریافت مفاهیم و برداشتهای مورد نیاز نیز به مورخان روی آورد. مثلا نظریه مشهور «کاریزما» ی او، حاصل مباحثات وی با رودلف زوم مورخ روحانی، درباره سازمان «کاریزمایی» کلیساهای نخستین بود. کاری که وبر کرد این بود که با دادن جنبهای غیردینی به این مفهوم، کاربرد عامتری برای آن قائل شد …شناسی. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۰۶ ۱۳۹۶/۰۴/۱۲ زنان و مدیریت جهان ….. 🌐جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۶:۱۸ ۱۳۹۶/۰۴/۱۲ ✅رنجهای ورتر جوان. 🔅گوته هنگامی که محدودیتهای تنگ و باریکی را در نظر میگیرم که قابلیتهای بشری، و نیز فعالیت و هوش و خرد را اسیر خود نگاه داشتهاند، آن هنگام که مشاهده میکنم همهی نیرویمان را برای رفع نیازهایی که هیچ هدفی مگر به درازا افکندن حیات نکبت بارمان ندارد به هدر میدهیم، و اینکه آرامش ما نسبت به برخی از مباحثی که به شدت به آنها وابسته هستیم، هیچ چیز مگر خیال پردازی تسلیم پذیرانهای بیش نیست، و بیشتر به خیال پردازی زندانیانی شبیه است که سعی داشتهاند با نقاشیهای گوناگون و تصاویری شاد، دیوارهای سلولشان را از نظرها بپوشانند، باری همهی اینها دوست من، مرا ساکت و خاموش برجای مینهند ….. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۷ ۱۳۹۶/۰۴/۱۲ 🔅 پدیدهی «مداحان نوجوان» و مخاطرات دینداری نسل آینده 🖋 محسن حسام …فرهنگ مناسکی شیعه بهویژه عزاداری در هیچ برههای به فربهی زمان ما نبوده است. عزاداری و مداحی، در زمان ما، به یک صنعت فرهنگی تبدیل شده است که بهاقتضای تنوع و تکثر مخاطبان (مشتریان) خود، «سازمان تولید» ش را بسط داده و تنوع بخشیده است. «صنعت مداحی» روز به روز حرفهایتر و پیچیدهتر شده و متقاضیان بیشتری را به خود جذب میکند. یکی از مصادیق این امر، پایینآمدن سن تصدیگری در مراسم مذهبی بهویژه مداحی است که بهتبع توسعهی هیئات اختصاصی دانشآموزان و موج اقبال نوجوانان مذهبی به مداحشدن و تشویق ایشان (ازجمله با برگزاری مسابقاتی مانند «نوگلان حسینی») در یک دههی اخیر بروز کرده است. ارتقای منزلت مذهبی مداحان، ظهور سلبریتیهای مداحی و افزایش نرخ تولید و مصرف کالای فرهنگی مداحی (بهویژه از طریق رسانههای جدید و شبکههای اجتماعی) نیز بیتردید در این روند تأثیر بسیاری داشته است. حاصل آنکه امروزه با مقولهی نوپدید «مداحان نوجوان» مواجهایم که علاوهبر اجرای برنامه در هیئات دانشآموزی و برای مخاطبان همسن و سال خود، حتی گاه در مجالس بزرگسالان نیز بهعنوان مداح کمکی و فرعی بهکار گ ... ‹ 209 210 211 212 213 214 215 ›
جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۲ ۱۳۹۶/۰۴/۱۴ 🔅سه لحظهی هژمونی نزد. 🖋 خوان دالماسو. ترجمهی نرگس ایمانی 📍 هژمونی، برای جلب حمایت تودهها و به دست گرفتن قدرت، و نیز در طی گذار به سوسیالیسم از اهمیت ویژهای برخوردار است. در نوشتار حاضر سه لحظه یا سطح تحلیل مورد بررسی قرار میگیرند که با یاری آنها میتوان به فهم شرایط [برقراری] هژمونی پرولتاریا نائل آمد …به نظر میرسد که مسألهی هژمونی هم در درون و هم در بیرون از ساحت نظریهی مارکسیستی مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفته است. به دنبال مباحث طرحشده در مطالعهی کلاسیک جیانی فرانچیونی، در دفترهای زندان گرامشی بنای یک نظریهی عام درباب هژمونی را میبینیم، نظریهای که هم در فهم هژمونی بورژوازی و هم در فهم شرایط برپایی هژمونی پرولتاریا به کمکمان میآید. در این مقاله، به مقولهی دوم خواهیم پرداخت. مقولهای که عموما توجه کمتری بدان شده است …اگر به نوشتههای پیش از زندان گرامشی، مثلا به برخی جنبههای مسألهی جنوب توجه کنیم، درمییابیم که او پیشتر نیز مبحث هژمونی را طرح کرده بود. این مسأله بهمثابه ظرفیت پرولتاریا برای بسیج جمعیت کارگری ایتالیا بر ضد حکومت بورژوایی مطرح شده بود که البته تنها بهمدد جلب حمایت تودههای دهقان ممکن بود. همین موضعگیری درد ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۲۱ ۱۳۹۶/۰۴/۱۴ 🎞 فلسفه اجتماعی و سیاست:. 📍مناظره کامل ۱۹۷۱ میان نوام چامسکی و میشل فوکو مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 1:06:17, 177.5 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام به زبانهای انگلیسی و فرانسه با زیر نویس انگلیسی و فرانسوی.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۴/۱۴ 🔅 انسان جاودانه محکوم است که میان دو قطب متضاد بیحوصلگی و هیجان در کشش باشد در زندگی امروزی این بیحوصلگیها و ملالتها بیش از افسردگیها و دلتنگیها، مردم را به سوی روانپزشکان میکشاند. هرچه زندگی بیشتر ماشینی شود، این مسئله بحرانیتر میگردد. زیرا اوقات فراغت مردم زیادتر خواهد شد و بدبختانه مردم نمیدانند که با این اوقات آزاد چه کنند. نمونه آشکار این مسئله چیزی است که «پریشانی یکشنبه» نام دارد …🖋 ویکتور فرانکل. 📚 انسان در جستوجوی معنا …🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۰۱:۴۲ ۱۳۹۶/۰۴/۱۴ 🔅 تاملی بر سمپوزیوم شریعتی. 🖋 سیدجواد.. «چهل سال گذشته است و شریعتی همچنان ممنوع است»! یادداشت با این جمله آغاز میشود و ما میدانیم که چهل سال برابر با تاسیس اولین جمهوری مردمی به دست این ملت است و امروز با تمامی کمی و کاستیهایش یک واقعیت غیر قابل انکار است و آن برآمدن این چهل سال به دست خود ماست و اگر زشت است از ماست و اگر زیباست از ماست و اگر ملغمهای از زشتی و زیبایی است باز از ماست. به عبارت دیگر، پیشفرض این یادداشت مبتنی بر فرض نادرستی است که باید قویا نقد شود تا جوانان دچار آرمانگرایی بدون توجه به زمینه و زمانه و کار تدریجی نشوند. چگونه است که شریعتی چهل سال ممنوع است که یکسال و نیم پیش در همین نظام سمپوزیوم بین المللی با حضور بیش از ۹۰ متفکر ایرانی و غیر ایرانی از جمله خود شما در همین نظام بودیم؟ دانشجوی علوم اجتماعی که حافظه تاریخی ندارد چگونه میتواند راهکار برای کشور بدهد؟ به قول دوست عزیزم دکتر تکمیل همایون که میگوید جامعه شناس ایرانی که فرق بین ساسانیان و سامانیان را نمیداند چگونه میخواهد منطق شناخت جامعه ایرانی را برای جامعه تشریح کند؟ ما که یادمان نمیآید دو سال پیش در آموزش عالی همین نظام بزرگداشت و یادبود شریعتی را برگزار کردیم چگونه سخن از ذکر میگوییم؟! من ...
جامعه شناسی علامه ۰۱:۴۱ ۱۳۹۶/۰۴/۱۴ ♦️زندهی ممنوع♦️. (در معنای ممنوعیت آشنای مراسم شریعتی). 🖋 مهدی سلیمانیه ▪️چهل سال گذشته است و شریعتی، همچنان «ممنوع» است. به «حسنیه ارشاد» راهش نمیدهند. در دانشگاه نظام هم جوابش میکنند. پیش از اینان هم همین بود: نه در دانشگاه جای داشت، نه در ارشاد، نه در مسجد، نه در مدرسه. ممنوعی مطرود. سالهاست که نامش را بر مکانها میگذارند تا ممنوعیتش را انکار کنند. ذکرش میکنند اما از «ذکر» ش (یادآوریش) میترسند. پیش از این چهل سال هم داستانش چنین بود: میخواستند نامش بماند اما لجنمالش کنند. به مصلحت دچارش کنند. ...
جامعه شناسی علامه ۰۱:۲۸ ۱۳۹۶/۰۴/۱۴ 📣 به اطلاع میرسانیم که سمپوزیوم مذکور توسط مسئولان دانشگاه تربیت مدرس لغو گردیده و این مراسم به ۲ آذر ماه آتی، سالروز تولد معلم شه
جامعه شناسی علامه ۰۰:۱۲ ۱۳۹۶/۰۴/۱۴ شخصیت ما. همان کارهایی هست. که دور از چشم دیگران انجام میدهیم 🖋 جکسون براون …🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۹:۴۰ ۱۳۹۶/۰۴/۱۳ 🔅 دولت رانت خوار (رانتیر) به چه معنی است؟ 📍 دولت رانتخوار یا تحصیل دار به دولت هایی گفته میشود که از منابع مستقل مالی به جز مالیات از جامعه برخودار هستند و بنابراین با استقلال بیشتری میتوانند سیاستها و درخواستهای دولتی خود را به اجرا بگذارند.. 📍 رانت اصطلاحی است که از علم اقتصاد وارد مباحث سیاسی و اقتصاد سیاسی شده است. رانت در علم اقتصاد به اجاره زمین و اجاره بها اطلاق میگردد و به طور کلی هرگونه درآمدی که حاصل کار و تلاش تولیدی نباشد، تحت عنوان رانت نام گذاری میشود.. 📍 بر اساس تعریف ببلاوی در کتاب دولت رانتیر ویژگیهای دولت رانتیر عبارتند از:. 📌 باید از خارج از کشور تامین گردد. 📌 در یک دولت رانتخوار، اکثر افراد جامعه دریافت کننده رانت هستند. 📌 دولت رانتیر دریافت کننده اصلی رانت خارجی است.. 📍 از ویژگیهای بالا میتوان نتیجه گرفت که اکثر کشورهای تولید کننده و صادر کننده نفت، دولت رانتیر به شمار میآیند چرا که رانت خارجی در این کشورها مستقیما به خزانه دولت سرازیر میشود.. *منبع: Mahdavi,Hossein (۱۹۷۰) ,The patterns and problems of economic envelopment in rentier state. ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۵۷ ۱۳۹۶/۰۴/۱۳ 🔅 زمینه و زمانه ژان ژاک روسو در گفتوگو با سیاوش جمادی.. فیلسوف اشتیاق شدید روسو به آزادی چنان است که ممکن است در مقام قدرت از یک ضد آزادی شدید سردربیاورد. جمادی: نقشی که روسو در این جریان ایفا میکند تا حدودی زاهدانه است یعنی حالت زهدگرایی در آن وجود دارد و عقیده واقعی خود او این است که ای کاش، انسان به کمونهای اولیه و همان انسان طبیعی بازمی گشت زیرا در ذهن او این نکته وجود دارد که تمدن، تباهیآور است. اما از آنجایی که زمانه برگشتناپذیر است، ناچار میشود قرارداد اجتماعی را بنویسد و جمله بسیار ژرف و تعیینکنندهای را بیان میکند، اینکه «انسان آزاد به دنیا میآید اما از هر طرف در زنجیر است.» با این زنجیرها چه باید کرد؟ این زنجیرها چگونه ساخته شدهاند؟ تعارض جامعه و فرد چگونه حل میشود؟ تعارض آزادی فردی و تعهدات اجتماعی چگونه باید حل شود؟ پرسشهای روسو از این قبیل است اما چون نگاه او برخلاف بقیه فیلسوفان روشنگری مثل دیدرو و دالامبر و ولتر و کندورسه و امثال آنهاست، در وهله اول، چندان به خردگرایی و راسیونالیسم اعتماد مطلق ندارد و دوم اینکه نسبت به تمدن و پیشرفت آن، خوشبین نیست. از این جهت، روسو نسبت به سایر فیلسوفان معروف به فیلسوفان روشنگری قرن ه ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۱۴ ۱۳۹۶/۰۴/۱۳ 🔅 شهروند به کسی اطلاق میشود که تحتالحمایه حکومت بوده و قوانین و مقررات آن را به رسمیت بشناسد و جزو ای محسوب گردد که دولت تمام امتیازات و حقوق آن جامعه را به تمام معنی قبول داشته باشد و در واقع دولت بخشی از آن جامعه به حساب آید. شهروندی موقعیتی است اجتماعی و انسانی که افراد جامعه با برخورداری از حقوق و پذیرش تکالیف در قبال حکومت، انتظارات متقابلی را از دولت برای احقاق حقوق خود به ویژه در بعد خدمات دارند …شناسی. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۳۱ ۱۳۹۶/۰۴/۱۳ لیبرالیستیترین عکس ایرانی.. تفاوتها هیچگاه از میان نمیروند؛ اختلافها هرگز به خط پایان نمیرسند؛. آنچه باید بیاموزیم، استقلال نهادهای اجتماعی از اختلافها و تفاوتها است..
جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۸ ۱۳۹۶/۰۴/۱۳ ✅تایید وجود عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفته اجاره و قاچاق اعضای کودکان به ویژه در بین خانوادههای معتاد وجود دارد و از این رو در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان تکلیف این افراد از حیث قانونی مشخص میشود …پیشتر فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به وجود باند بزرگ خرید و فروش کودکان در تهران گفته بود در بسیاری از موارد کودکان ناپدید میشوند و اعضای بدن آنها قاچاق میشود و بعد از مدتها جسد برخی از آنها در بیابانها بدون کلیه و چشم رها شده است. حالا محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون قضایی مجلس این موضوع را تایید کرده و در ادامه گفته بر اساس مفاد لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان اجاره کودکان ممنوع و غیرقانونی تلقی شده، مجازات بازدارندهای نیز برای این افراد اعم از حبس، محرومیتهای اجتماعی و جزای نقدی تعیین میشود. به گفته او در شرایط فعلی قانون مشخص و بازدارندهای در رابطه با فروش، اجاره یا قاچاق اعضای کودکان وجود ندارد، یکی از دلایل افزایش این نوع جرم نیز بر همین مبناست. در قوانین فعلی برای والدین کودکفروش تکالیف مبهم است و گاهی مجرم شناخته نمیشوند …این گفتهها در حالیست که ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۰۴/۱۳ 🔅 نظریه خود آیینه سان و سه تجویز راهبردی برای همه از بی سوادها تا استادان دانشگاه. 🖋 دکتر مجتبی 📍 بگذارید با یک سوال آسان شروع کنم. ما دیگران را چگونه میشناسیم؟ از روی چهره، فیزیک بدنی، رفتار و گفتارشان. به همین خاطر است که میگویند اگر میخواهی فردی را بشناسی با او سفر برو و البته این روزها به طنز میگویند آدمها را میشود سر تقسیم ته دیگ سیب زمینی شناخت. سفر و سفره هر دو در یک چیز مشترکند: شناخت دیگران از روی کنشها و واکنشهای شان. از روی تصمیمات و اقدامات شان.. حالا یک سوال سخت: ما چگونه خود را میشناسیم؟ این سوال واقعا سخت است! واقعا ما از کجا میفهمیم که تند حرف میزنیم یا نرمال؟ ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۲۹ ۱۳۹۶/۰۴/۱۳ روند مداوم کالاییشدن حیات اجتماعی در ایران (۲). 🖋 رضا 🔸میثم در جایی از بحث بهدرستی به موضوع افزایش پذیرش دانشجو بهمنظور بهتعویقانداختن ورود جوانان به بازار کار اشاره کردهاند. این موضوع اولین بار بهصراحت در یکی از برنامههای عمرانی پیش از انقلاب مطرح شده، اما از اواسط دهۀ ۱۳۸۰ به یک سیاست مکمل بازار کار تبدیل شده است. اتفاقا همین «سیاست درهای باز دانشگاه» و افزایش شدید پذیرش دانشجو طی دو دهۀ اخیر از یکسو و عدم تأمین امکانات و زیرساختهای متناسب با آن از سوی دیگر، خود به بیکیفیتشدن هرچه بیشتر آموزش عالی منجر شده و روند پولیشدن آموزش را نیز تشدید کرده است. نکتۀ اساسی این است که طی دهههای اخیر در ایران گسترش آموزش عالی (چه دولتی و چه آزاد) کمتر در راستای تأمین نیروی انسانی تعریف شده، بلکه بیشتر هدف اجتماعی، فرهنگی، و سیاسی داشته است. «نسبت تعداد دانشجو به جمعیت» در تمام برنامههای توسعۀ پس از انقلاب بهعنوان یکی از شاخصهای توسعۀ کشور تعیین شده است و دولتهای مختلف از آن حمایت کردهاند. همچنین باید در نظر داشت که مسئلۀ اشتغال در ایران به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آنها و شاید کماهمیتترین آن آموزش و مهارت باشد. محیط کسبوکا ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۴/۱۳ 🔅 افزایش تجرد و پیامدهای آن. 🖋 فاطمه. (دانشجوی دکترای شناسی) 📍 امروزه بر اساس شواهد آماری و مشاهدات عینی، سن ازدواج و تعداد مجردین در جامعه ایران افزایش پیدا کرده است بطوری که افراد سالهای بیشتری به صورت خواسته و حتی ناخواسته در شرایط تجرد زندگی میکنند. در سال گذشته مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد: در مجموع ۱۱ میلیون و ۲۴۰ هزار دختر و پسر مجرد در کشور وجود دارد. ۵ میلیون و ۵۷۰ نفر از آنها پسر و ۵ میلیون و ۶۷۰ نفر نیز دختر در سن ازدواج هستند که این افراد هرگز ازدواج نکردهاند. تا سالهای قبل از سال ۹۰ تعداد دختران مجرد در سن ازدواج بیشتر از پسران بود، اما در سالهای اخیر تعداد پسران مجرد در سن ازدواج نیز در حال افزایش است. بررسیهای این مرکز نشان داده، الگوی سنی ازدواج در کشور به این صورت است که بخش عمدهای از ازدواج آقایان یعنی معادل ۸۰ تا ۸۵ درصد در سنین ۲۰ تا ۳۴ سالگی و ازدواج بانوان نیز در بازه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال صورت میگیرد، که این به معنای طولانی شدن دوره تجرد افراد است.. برای مطالعه مقاله کامل، اشارت انگشتی کنید بر دکمه Instant View 👇👇. (در تلگرام کامپیوتر، برای مطالعه به فیلترشکن نیاز دارید). 📍 ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۲۴ ۱۳۹۶/۰۴/۱۲ 🖊پیتر برگر. ما همانی میشویم که نام میبرند کودکی که از مهر مادری و غم خواری او بی بهره بوده است به آدم ماشینی تبدیل میشود. کودکی را که گرامی میدارند خود را گرامی میدارد. پسر بچهای را که پخمه میانگارند پخمه میشود، درست همانگونه که اگر با کودکی همچون سرداری بزرگ و خدای جنگ رفتار کنند در بزرگسالی نیز مانند چنین سرداری میاندیشد و رفتار میکند و به درستی هویت خود را با کسی که امید چنین ویژگی هایی را از او دارند یکسان میبیند …جامعه به انسان هویت میدهد و همچنین این هویتها را پشتیبانی میکند و این پشتیبانی را کمابیش ادامه میدهد. هیچ کس نمیتواند در تهی بودن و بی هیچ زمینهای انسان باشد و هویت ویژه یابد …🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۵۰ ۱۳۹۶/۰۴/۱۲ 🔅 و سرچشمه اندیشههای او.. 🖋 پیتر برک، مدرس تاریخ فرهنگی دانشگاه کمبریج مینویسد: 🔸 در خصوص ماکس وبر باید اعتراف نمود که هم گستردگی و هم عمق دانش تاریخی وی بهراستی شگفتیآور و بینظیر بود. وی پس از تحریر اثر مشهور خود «اخلاقیات پروتستانی و روحیه سرمایهداری»، آثاری راجع به شرکتهای تجاری قرون وسطا و تاریخ کشاورزی رم باستان به رشته تحریر درآورد. تئودور مومزن، محقق بزرگ کلاسیک، وبر را خلفی لایق و ارزنده میدانست …🔸 وبر حتی وقتی به مطالعات جامعهشناسی روی آورد و عمده توجه خود را معطوف نظریه اجتماعی کرد، باز دست از مطالعه «گذشته» برنداشت. علاوه بر توجه به تاریخ برای استخراج مواد و مصالح لازم، برای دریافت مفاهیم و برداشتهای مورد نیاز نیز به مورخان روی آورد. مثلا نظریه مشهور «کاریزما» ی او، حاصل مباحثات وی با رودلف زوم مورخ روحانی، درباره سازمان «کاریزمایی» کلیساهای نخستین بود. کاری که وبر کرد این بود که با دادن جنبهای غیردینی به این مفهوم، کاربرد عامتری برای آن قائل شد …شناسی. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۱۸ ۱۳۹۶/۰۴/۱۲ ✅رنجهای ورتر جوان. 🔅گوته هنگامی که محدودیتهای تنگ و باریکی را در نظر میگیرم که قابلیتهای بشری، و نیز فعالیت و هوش و خرد را اسیر خود نگاه داشتهاند، آن هنگام که مشاهده میکنم همهی نیرویمان را برای رفع نیازهایی که هیچ هدفی مگر به درازا افکندن حیات نکبت بارمان ندارد به هدر میدهیم، و اینکه آرامش ما نسبت به برخی از مباحثی که به شدت به آنها وابسته هستیم، هیچ چیز مگر خیال پردازی تسلیم پذیرانهای بیش نیست، و بیشتر به خیال پردازی زندانیانی شبیه است که سعی داشتهاند با نقاشیهای گوناگون و تصاویری شاد، دیوارهای سلولشان را از نظرها بپوشانند، باری همهی اینها دوست من، مرا ساکت و خاموش برجای مینهند ….. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۷ ۱۳۹۶/۰۴/۱۲ 🔅 پدیدهی «مداحان نوجوان» و مخاطرات دینداری نسل آینده 🖋 محسن حسام …فرهنگ مناسکی شیعه بهویژه عزاداری در هیچ برههای به فربهی زمان ما نبوده است. عزاداری و مداحی، در زمان ما، به یک صنعت فرهنگی تبدیل شده است که بهاقتضای تنوع و تکثر مخاطبان (مشتریان) خود، «سازمان تولید» ش را بسط داده و تنوع بخشیده است. «صنعت مداحی» روز به روز حرفهایتر و پیچیدهتر شده و متقاضیان بیشتری را به خود جذب میکند. یکی از مصادیق این امر، پایینآمدن سن تصدیگری در مراسم مذهبی بهویژه مداحی است که بهتبع توسعهی هیئات اختصاصی دانشآموزان و موج اقبال نوجوانان مذهبی به مداحشدن و تشویق ایشان (ازجمله با برگزاری مسابقاتی مانند «نوگلان حسینی») در یک دههی اخیر بروز کرده است. ارتقای منزلت مذهبی مداحان، ظهور سلبریتیهای مداحی و افزایش نرخ تولید و مصرف کالای فرهنگی مداحی (بهویژه از طریق رسانههای جدید و شبکههای اجتماعی) نیز بیتردید در این روند تأثیر بسیاری داشته است. حاصل آنکه امروزه با مقولهی نوپدید «مداحان نوجوان» مواجهایم که علاوهبر اجرای برنامه در هیئات دانشآموزی و برای مخاطبان همسن و سال خود، حتی گاه در مجالس بزرگسالان نیز بهعنوان مداح کمکی و فرعی بهکار گ ...