شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


✅ «نه» بگویید.. 🔻همه‌ی این عوامل باعث کاهش اعتماد به نفس در شما خواهند شد

افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند به خوبی می‌دانند که «نه» گفتن، به نفع آنهاست …🔻این افراد چنان عزت نفسی دارند که مخالفت خود را به وضوح بیان می‌کنند. وقتی زمان نه گفتن فرا می‌رسد، آنها از جملاتی مانند «فکر نمی‌کنم بتوانم انجام دهم» یا «شک دارم» استفاده نمی‌کنند …🔻این افراد با اعتماد به نفس «نه» می‌گویند زیرا می‌دانند نه گفتن به یک تعهد جدید، احترام به تعهدات فعلی شان است و به آنها فرصت می‌دهد تا با خیال راحت، وظایف قبلی شان را انجام دهند …🔰از انجمن ‌شناسی اجتماعی. 🌐رسانه، شمایید. 👈اگر نظرتان را جلب کرد، با دوستانتان به اشتراک بگذارید. 🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

✅ آیا به سوی مدیریت شهری مشارکت مبنا حرکت می‌کنیم؟ ✍🏻حسین جاجرمی-جامعه‌شناس

✅ مشارکت شهروندان در اداره امور شهرها را می‌توان یک پدیده جهانی محسوب کرد. در بسیاری از کشورها انتقاد از شهرسازی آمرانه و دیوانسالارانه سال‌های پس از جنگ جهانی دوم به ظهور «جنبش‌های اجتماعی شهری» منجر شد که با نوسازی محله‌ها، با افزایش اجاره بهای مسکن، افزایش تعرفه‌های حمل و نقل به مخالفت برخاستند. پژوهشگران دهه ۱۹۷۰ گروه‌های فعال در جنبش‌های مذکور را در چهار سنخ طبقه بندی می‌کردند: «جنبش‌های محافظه کار که سعی داشتند از موقعیت اجتماعی و شهری موجودشان دفاع کنند، جنبش هایی با گرایش‌های سندیکایی، مثلا در باره حمل و نقل، جنبش هایی با گرایش‌های محیط زیستی و بالاخره جنبش‌های اصلاح شهری …که از سوی طبقات متوسط و بالا پشتیبانی می‌شدند، فاقد موضع گیری ایدئولوژیک بودند بلکه داعیه‌های مدیریتی داشتند» (فیالکوف، ۱۳۸۳: ۱۱۹).. ظهور این گروهها و مخالفت یا موافقت آنها با سیاست‌ها و برنامه‌های شهری عاملی تعیین کننده در گشودن سازوکارهای اداری مدیریت شهرها بر روی شهروندان و پذیرش مشارکت آنها به عنوان یک اصل بود … مدیران شهری به تدریج بر این نکته آگاهی یافتند که بهترین راه مدیریت کردن بر شهرها گفتگو با شهرو ...
  • گزارش تخلف

‌✅ تأثیر گذار دانشجوی نظرابادی. موضوع: تأثیر دیدگاه و بر انتخابات شورای شهر نظراباد.. نویسنده:

دانشجوی کارشناسی دبیری علوم اجتماعی …. 🌐رسانه، شمایید. 👈اگر نظرتان را جلب کرد، با دوستانتان به اشتراک بگذارید. 🌐جامعه‌شناسی علامه.
  • گزارش تخلف

✅قرص لاغری و سیاست. ✍🏻محمد - جامعه‌شناس

مصاحبه‌ای از من با عنوان «واکاوی ریشه‌های پوپولیسم و پیشگیری از آن» در ضمیمه آخر هفته روزنامه دنیای اقتصاد منتشر شده است که مهم‌ترین نکات آن به شرح زیر است. ✅همه کشورها، حتی پیشرفته‌ترین آن‌ها نیز مشکلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارند. فساد، مشکلات اقتصادی و محیط‌زیستی به درجاتی در همه جا هست. مشکلات را باید گفت و برای حل آن‌ها باید فکر کرد، اما نوع مواجه شدن با مشکلات مهم است. ✅دو نوع بیان مشکلات وجود دارد. یک شیوه مسائل را پیچیده می‌بیند، تاریخ پیدایش مسأله را لحاظ می‌کند، و می‌گوید که بدون در نظر گرفتن زمینه‌های شکل‌گیری مسأله قادر به حل آن نیستید. این شکل از بیان مسئله راهکارهای نسبتا پیچیده و زمانه¬بر است؛ تمام سختی‌های لازم برای بیرون رفتن از مشکل را نیز توضیح می‌دهد. ✅این شیوه تأکید می¬کند که اولا مسائل پیچیده است، دوم تاریخ دارند، سوم اصلاحات باید ساختاری باشد، چهارم زمان قابل توجهی نیاز دارید و پنجم برای این امر باید هزینه بپردازید. ✅رویکرد دومی هم وجود دارد که بنای آن بر ساده¬سازی مسائل پیچیده است. ...
  • گزارش تخلف

‌✅ به چه قیمت؟

✍🏻 محسن حسام - جامعه‌شناس …تا همین‌جا که تازه‌ نخستین روز تبلیغات رسمی انتخاباتی است، بالاترین حجم استفاده از تبلیغات مذهبی را نسبت به انتخابات‌های گذشته شاهدیم. مشخصا از سوی یکی از نامزدها که گویا به‌سبب شأن مذهبی مسئولیتی که برعهده دارد، خود را در این استفاده محق‌تر از دیگران می‌داند. در یکی از پوسترهای تبلیغی ایشان بر پس‌زمینه‌ی تصویر گنبد و بارگاه امام‌رضا (ع) این جمله از ایشان آورده شده است:. «قادریم با توجهات حضرت رضا (ع) فقر را از چهره‌ی کشور بزداییم. باید دولت کار و کرامت به نام امام‌رضا (ع) آغاز شود.». سوالی که پیش می‌آید اینست که «توجهات حضرت رضا» دقیقا یعنی چه؟ سوال دیگر این‌که «قادریم» معنایش انحصار در بهر‌ه‌مندی از توجهات مذکور است؟ یا توجهات حضرت، عمومی است و دیگر نامزدها هم قادر به استفاده از آن هستند؟. آیا اگر انتخابات مثلا یکی دو سال زودتر و قبل از انتصاب ایشان به تولیت آستان قدس برگزار می‌شد، باز هم شاهد این حجم از انتساب‌ها و استفاده‌ها از نام و نشان حضرت رضا (ع) در تبلیغات بودیم؟ ...
  • گزارش تخلف

✅ انتخابات، آب و نان. ✍🏼عابدین ‌زاده

«شخصی بر سر تپه‌ای چاهی می‌کند؛ گفتتند که نکن به آب نمی‌رسی؛ بگفتا به آب نرسیم به نان که می‌رسیم.». تجربه و تحقیقات نشان داده که تقریبا بخشی از جمعیت جامعه ایران معیار و رفتار رای دهی شان بر پایه شناخت و درک سیاسی نه چندان عمیقی نبوده و معیارهایی غیر از مولفه‌های اصلی برای شناخت کاندیدای اصلح بکار می‌برند. ورودم به عرصه انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی به عنوان کاندیدای مستقل تجربه میدانی ارزشمندی در ارتباط با فرهنگ سیاسی و اجتماعی به همراه داشت و موجب شد که شناخت عمیق‌تری نسبت به رفتارها و کنش‌های سیاسی و اجتماعی جامعه به دست آورم. هر چند سبک رفتار سیاسی در جامعه ما هنوز توسعه کافی پیدا نکرده و این وضعیت تنها مختص به یک منطقه خاص هم نیست. در خیلی از فرهنگ‌های بومی و منطقه‌ای معیار انتخاب، هم قوم یا اقوام بودن است و همچنین در بعضی فرهنگ‌های سیاسی، اقتصاد (‌بخوانید پول) یکی از مولفه‌های تاثیرگذار برای رسیدن به هرم قدرت است تا آنجا که این سبک انتخاب به جریانات سیاسی آن جامعه نیز ورود پیدا کرده چرا که فرهنگ سیاسی هر جامعه‌ای تقریبا ریشه در فرهنگ عمومی آن جامعه دارد و گاها اندیشمندان سیاسی ن ...
  • گزارش تخلف

✅ چرا این‌گونه شدیم؟ مشکل اساسی چه بود؟. ✍🏻جواد

✅ مشکل اساسی ما این است که آن مضمون جدیدی که از غرب وارد کردیم، به قول کانت، در قالب‌های ذهن فطری ما ریخته شد …درست است که ماده از خارج می‌آید، ولی من آن را در قالب ذهن خودم می‌فهمم. وضعیت ما با دنیای جدید درست همین‌طور است. یعنی آن را در قالب‌های ذهن خودمان ریخته‌ایم …درست است که همه به این نتیجه رسیده بودیم که سنت هیچ است و به درد نمی‌خورد، ولی آنچه را که از قانون جدید غرب و از حکومت قانون جدید گرفته بودیم، در قالب‌های حقوقی شرع ریختیم. یعنی چیزی درست کردیم که ماهیت خودش مساله است و اینجاست که مساله سنت و تجدد اساسی می‌شود و دیگر، جامعه‌شناسی و جامعه‌شناسان نمی‌توانند آن را طرح کنند …چون آن‌ها مساله شان این است که من که این جوری لباس پوشیده‌ام غربی شده‌ام و آن‌ها که این جوری نمی‌پوشند سنتی هستند. فکر می‌کند مثلا آقای منتظری که آن گونه لباس می‌پوشد سنتی است و من هم که این جوری لباس می‌پوشم مدرن هستم. در حالی که نه آقای منتظری سنتی است و نه من مدرن هستم …در مشروطه، ما با چنین مساله‌ای مواجه شدیم؛ با رویارویی دو بخش از علما با یکدیگر، ارتباط ما با سنت به نوعی گسسته شد. خود علما متوجه ال ...
  • گزارش تخلف

✅ آیا در یک پارک شهری می‌توان یک صخره طبیعی را متهم کرد؟

✍️ دکتر خالد توکلی / دکترای جامعه شناسی توسعه / ساکن در شهر سقز. در ضلع شمالی پارک کوثر سقز، صخره‌ای آهکی وجود دارد، چهار جوان برای تفریح، فرار از باران، دیدن آب خروشان رودخانه، ماجراجویی و یا هر کار دیگر به زیر این صخره پناه می‌برند. ضرب‌آهنگ ترانه‌های باران سرعت بیشتری می‌گیرد، ناگهان صخره فرو می‌ریزد، آن چهار جوان در زیر تلی از خاک مدفون می‌شوند، بعد از ساعاتی چند نیروهای امدادی فرا می‌رسند و اجساد جوانان را به بیمارستان منتقل می‌کنند. در شبکه‌های اجتماعی مجازی، عکس‌های فراوانی منتشر می‌شود و گزارش لحظه به لحظه آن بسیاری از اهالی سقز و دوستان و آشنایان را نگران می‌سازد. برخی از افراد راهی محل حادثه می‌شوند و برخی دیگر با عزیزان خود تماس می‌گیرند و احوال آنها را جویا می‌شوند. شهر برای ساعاتی چند در بهت و ماتم فرو می‌رود و به صورت نمادین به شهر «سقز» تسلیت گفته می‌شود. عملیات خاک‌برداری که تمام می‌شود، مردم منتظرند تا ببیند در رسانه ملی، این حادثه جانسوز، چه بازتابی خواهد داشت، سخن کارشناسان چیست و برای بسیاری این پرسش مطرح می‌شود: در این حادثه که چهار جوان سقزی جان دادند چه کسی مقصر ...
  • گزارش تخلف

‌✅ تحلیل دیدار مینیخانوف با آقای. ✍🏻 سیدجواد - جامعه‌شناس

رستم مینیخانوف رئیس جمهور تاتارستان که پایتخت آن غازان یا کازان در ۶۰۰ کیلومتری مسکو میباشد. جمهوریهای داخل فدراسیون روسیه مانند چچن و تاتارستان و داغستان و بسیاری از آنها که در جوار دریای خزر و کرانه رود راشا (اتل یا ولگا) قرار. گرفته‌اند دارای خودمختاری هستند و در امورات بسیاری به جز حوزه نظامی میتوانند بصورت مستقل وارد تعاملات با کشورهای دیگر شوند. البته در سالهای اخیر اختیارات بسیاری از این جمهوریهای داخل فدراسیون روسیه نسبت به دوران یلتسین کاهش یافته است ولی هنوز چارچوب قانونی برخی حوزه‌ها باقی است. اما این توضیحات چه ربطی به انتخابات ایران و آقای رئیسی دارد؟ به نظر من ربط بسیار وثیقی دارد و من تلاش میکنم در این یادداشت عکس دیدار رستم مینیخانوف و سید ابراهیم رئیسی را از منظر نمادشناسی و حافظه تاریخی تفسیر کنم و تاویل خویش را از این عکس که توسط خبرگزاری تسنیم به اشتراک گذاشته شده به صورت موجز بیان کنم. برای افکار عمومی ایران بین روسیه تزاری و روسیه شوروی و فدراسیون روسیه هیچ تمایزی وجود ندارد و به صورت کلی واژه روسیه تداعی کننده نفرت تاریخی و تجزیه ایران است. به زبان دیگر، تفاوتهای ...
  • گزارش تخلف

‌✅ عقل در زندگی روزمره با حضور حاتم قادری، هاشم آقاجری و جهانگیر معینی علمداری

عقل جزیی در سیاست روزمره. کاشی: امیدی که این روشنفکران به تربیت و آموزش مدرن داشتند، به این بوده که جامعه را از ظلمات و سایه‌ها بیرون ببرند و عقل را بر آن حاکم کنند. البته ایشان در این زمینه موفق بودند، اما سوال این است که چرا صد و اندی سال است این قصه خاتمه نیافته است؟ یعنی چرا هنوز در این جامعه با این وضعیت مواجهیم که فکر می‌کنیم در افق فرهنگی‌ای زندگی می‌کنیم که در ظلمات است و باید عقل را به او هبه کرد؟ و افسوس می‌خوریم که چرا سر عقل نمی‌آید؟ گروه دیگری از روشنفکران اما به صراحت اعلام می‌کنند که این جامعه به دلیل فرهنگش هیچگاه سر عقل نمی‌آید. در سخنان دکتر قادری هم بیشتر طنین رویکرد دوم را دیدم. البته نمی‌دانم ایشان در کدام دسته قرار می‌گیرد، اما ایشان در تکوین مفهوم عقل ترسیده ما را با این مانع مواجه می‌کند. یعنی گویا یک جهان زیست عمیق تاریخی است که آسمان و زمینش بر ما یورش ورزیده‌اند. ...
  • گزارش تخلف

✅ نژادیسم. ✍🏻 علی - اقتصاددان

در بخش نتیجه‏‌گیری کتاب ایرانی آورده‌ام که مسئله ایران احمدی‌نژاد نیست احمدی‌نژادیسم است و پیش‏بینی کرده‌ام که در آینده احمدی‌نژادهای دیگر با تیپ‏‌ها و ژست‏‌های دیگر ظهور خواهند کرد اما محتوای حرفهای آنها همه یکی است. برای خودم تعجب آور بود که این قدر سریع این پیش‏بینی محقق شد و برایم تاسف بار بود که قالیباف این نقش را پذیرفت. سخنان قالیباف بیش از آنکه خنده آور باشد تاسف آور است. تاسف از این جهت که لااقل امیدداشتیم طراز جدیدی از سیاستمداران اصولگرا پرورش یافته باشند و کشور در عرصه سیاست به پیش برود. به عنوان مثال، گفتن اینکه در چهار سال درآمد ملی را دو نیم برابر می‌کنم حرفی خیلی مضحک است و در مورد آن به اندازه کافی صحبت شد. نظر من حتی می‌شد آن گاف را بخشید چرا که سیاستمداران ما عموما نکات بدیهی اقتصاد را نمی‌دانند و درک درستی از آمار و ارقام ندارند و قالیباف هم یکی از همین جماعت است. تا اینجای کار تا حدی قابل تحمل بود اما اینکه شخص بیاید دوباره روی آن تاکید و اصرار کند چیزی است که قابل گذشت نیست. متاسفانه این تصور در فرهنگ سیاسی ایران جا افتاده که سیاستمدار باید وقیح باشد و هیچ وقت به ...
  • گزارش تخلف

✅ قضیه مورچه کارگر و گنجشک تحریم‌گر. ✍🏻 پوریا - شرق.. یکى بود یکى نبود

گنجشکى بود که زانوى کار کردن نداشت و دستش به زانوى خودش نبود. مورچه اى هم همسایه گنجشکه بود که ورکوهولیک بود و مرض کار داشت. گنجشکه به مورچه گفت: چقدر زور میزنى تو زندگی؟ ولش کن بابا. مورچه گفت: فردا که زمستون شد، میبینمت. گنجشک گفت: زمستون هم بشه شهرداری گرمخانه زده ما میریم اونجا. مورچه گفت: تو نمیخوای برأی تغییر وضعیت تلاش کنی؟. گنجشک گفت: نه. مسوولیت کارها با مسوولینه. ...
  • گزارش تخلف

✅ شور علمی. ✍🏻 م. ص

پرسش اساسی این است که فرآیند تربیت در برخی نظام‌های آموزشی چگونه است که عده‌ای از مخاطبان نه تنها غرق شور علمی و شور هستی شناسی و «شور زندگی» نمی‌شوند و زندگی آنها معمولا هیچ شباهتی به زندگی علما و اخلاقیون و هنرمندان بزرگ ندارد، بلکه گاه احساس ناخشویندی به درونیان چنین نظام‌های آموزشی دست می‌دهد و آنها را به مرز بیماری‌های روانی می‌کشاند. آرزوی بزرگترین فیلسوفان تعلیم و تربیت این بوده است که در مراکز آموزشی با انسان هایی هم اندیشی کنند، اما به علت فقدان شور زندگی نه تنها غالب مربیان رضایت لازم را از کار خود ندارند، بلکه در مواردی پرسش‌های عجیب‌تر از عجیبی طرح می‌فرمایند. از نظرگاه چنین مربیان و نیز فراگیرانی که فاقد شور زندگی هستند، گاه پرسش چرا زندگی می‌کنیم و برای چه زنده هستیم مطرح می‌شود؟. شایسته است در پاسخ این پرسش به فرمایش استاد دکتر محسن جهانگیری از نظرگاه باروخ اسپینوزا بیندیشیم:. «زندگی کردن یعنی بودن و بودن فضیلت است و همه می‌خواهند باشند و چه چیزی برتر از بودن است؟ کدام فضیلت بالاتر از بودن است؟ علم، شهرت، قدرت یا ثروت؟» چنین چیزی را نمی‌توان گفت. بودن ما طبیعی است و نه ا ...
  • گزارش تخلف

‌✅ ولخرجی از جیب دین. ✍🏻 محمدرضا - جامعه‌شناس

متولی جایگاه اداره امور حرم امام رضا (ع) که پیش از این حاضر شده بود تا از قداست، حرمت و شأنیت جایگاه خاصه خود و حتی از اعتماد خاص رهبری برای سپردن یک جایگاه فرا دولتی به او در راه پیروزی در مناصب سیاسی خرج کند، حالا علاوه بر صندلی خود، از معنای مقدس بخش صندی اش هم برای پیروزی در انتخابات هزینه می‌کند. او از اعتبار معنوی امام رضا (ع) – چه به صورت عکس، چه بردن نام حضرت رضا (ع) و چه با تمسک به او در شعارهای تبلیغاتی- برای پیروزی در انتخابات هزینه می‌کند.. شاید مردمی که همیشه برای بازشدن گره‌های زندگی و برآورده شدن حاجاتشان به امام رئوف متوسل می‌شدند، حالا هم کلید رو به راه شدن زندگی شان، پیدا شدن شغل و حل مشکل ازدواج فرزندانشان یا بهتر شدن وضع معیشت‌شان را در دست متولی حرم امام رضا بدانند. شاید آنها با خود بگویند چه کسی بهتر از سید اولاد پیامبر که کلید دار حرم امام غریب هم هست؟ اصلا مگر می‌شود که سید اولاد پیامبر، کلید دار حرم باشد و رییس جمهور خوبی نباشد؟. او حالا آمده است تا «موفق شود»، نه این که فقط به تکلیفش عمل کند.. حالا کسی در لباس روحانیت، در جایگاه تولیت آستان قدسی امام رضا (ع) ب ...
  • گزارش تخلف

‌قاضی: اسم؟. برشت: شما خودتون می‌دونین. قاضی: می‌دونیم اما شما خودت باید بگی

برشت: خب. من رو به خاطر برتولت برشت بودن محاکمه می‌کنین. دیگه چرا باید اسمم رو بگم؟. قاضی: با این حال باید اسمتون رو بگین. اسم؟. برشت: من که گفتم. برشت هستم. قاضی: ازدواج کرده‌اید؟. برشت: بعله.
  • گزارش تخلف

✅ ملاکهای انتخاب رئیس جمهور. ✍🏻 علی

وقتی صحبت از ملاکهای انتخاب رئیس جمهور پیش می‌آید حرفهای کلیشه‌ای مثل مدیر، مدبر و ایران دوست و …. پیش می‌آید ولی به نظرم این حرفهای کلیشه‌ای دردی را دوا نمی‌کند و ما شاخصهای بهتری برای قضاوت و انتخاب نیاز داریم. به اعتقاد من در شرایط کنونی کشور چهار شاخص از بقیه اهمیت بیشتری دارد:.۱- رئیس جمهور درک درستی از مشکلات و بحرانهایی که کشور و اقتصاد با آن روبروست داشته باشد. کشور وقت آن ندارد تا یک رئیس جمهور دو سه سال وقت کشور را هدر دهد تا بفهمد که لازم نیست چرخ را از ابتدا خلق کرد. بنابراین درک مشکل از اهمیت زیادی برخوردار است. بحران آب، بحران اشتغال، بحران صندوق‌های بازنشستگی، مشکلات بخش بانکی، بحران محیط زیست (و هدر رفتن انرژی)، ترتیبات ناکارآمد نهاد دولت و حکومت، فقدان زیرساختها، ضعف کیفی آموزش عالی، … …۲- شخصیتی داشته باشد که افراد متخصصی که می‏توانند به حل مشکل کمک کنند حاضر به همکاری با او شوند. اتکای صرف به اطرافیان و آشنایان سم مهلک است.۳- حل این مشکلات بزرگ اقتصاد با تصمیمات سختی ممکن است که قطعا بخش‏هایی از جامعه از آن تصمیمات سخت که مثل جراحی سخت است متضرر می‏شوند. شرایط کشور م ...
  • گزارش تخلف