جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۲۱:۴۵ ۱۳۹۷/۰۳/۲۴ ◼️ شبکه جامعهشناسی علامه درگذشت دکتر امین راد، استاد فرهیخته جامعهشناسی را به اهالی علوم اجتماعی و خانواده وی تسلیت عرض میکند 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۳/۲۴ ✅از نظر میشل فوکو، دست قدرت از آستین گفتمان بیرون میآید تا به ایستارهای عامه در قبال پدیده هایی مثل جرم، دیوانگی یا سکسوالیته شکل گفتمانهای تخصصی که صاحبان قدرت و اقتدار برقرار میکنند غالبا فقط با گفتمانهای تخصصی رقیب، به چالش خوانده میشوند. بدین ترتیب از گفتمانها میتوان به عنوان ابزار نیرومندی برای محدود ساختن شیوههای بدیل اندیشیدن یا سخن گفتن استفاده کرد. دانش به نیرویی برای کنترل تبدیل میشود. یکی از مضامین اصلی همۀ نوشتههای فوکو، شیوۀ پیوند خوردن قدرت و معرفت به فناوریهای نظارت، اجبار و انضباط است …✍🏻آنتونی گیدنز، «جامعه شناسی»، ترجمه چاوشیان، ص ۹۷۵. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۳/۲۴ 🔆 ما و مسئولیت در قبال تیم ملی. 🖋 سهند ایرانمهر 🔸تیم ملی فوتبال کشورمان چند روز دیگر در کارزار جهانی فوتبال وارد گود خواهد شد. این همان گودی است که تا دو دهه پیش تصور حتا ورود به آن محال مینمود، بااین حال همین فوتبال هم این روزها مثل همه چیزهای دیگرمان مشمول تمسخر و تحقیر و بدبینی است. قربانی دیگر جامعهای که به هر دلیل از همهچیز، زده شده است و ترجیح میدهد ذهن خسته از یافتن دلیل این همه ناکامی را با سادگی و شادمانی یک جوک سرهم بیاورد. در نتیجه هرچیزی که باعث شود به تیم ملیمان پوزخند و برنکبتهایمان قهقهقه بزنیم کیمیایی است که در ذهنها شکار میشود و بر کیبوردها فشرده و در فضای مجازی خوانده میشود …🔸واقعیت آن است که شتاب رویدادها و همه آن چیزهایی که میشود ذیل توسعه نیافتگی قرار داد، چنان کاری با ما کرده است که معنا و محدوده واژهها در هم تداخل کرده است. تداخل نقد و فحاشی، تداخل عرق ملی و میهن پرستی با گرایشهای شوونیستی و افراطی یا تداخل بیمبالاتی و بیهویتی با -مثلا - فراملی اندیشیدن و یابالعکس. بدترین تداخل دراین میان، تداخل معنی طنز و هجو است. طنز که هنری جاودانه و یگانهای عمیق است و به نوبه خود واجد انواع ظرافتها، در ذهن ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۳/۲۴ ✅گفتگویی با مهناز افخمی در سال ۱۳۵۵.. دومین وزیر زن ایران مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 03:12, 10.0 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام او از ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۷ دبیرکل سازمان زنان ایران، و از ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۷ وزیر مشاور در امور زنان بود. جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۶ ۱۳۹۷/۰۳/۲۴ ✅ عمدهترین مسائل کشور در حوزه اجتماعی. 🖋 مدیر سایت 📍 مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۵ کتاب مهمی با عنوان «عمدهترین مسائل کشور: اولویتها و راهبردهای مجلس شورای اسلامی در دوره دهم» منتشر کرد که به تدریج خلاصهی هر یک از بخشهای موضوعی آن در شبکه مطالعات سیاستگذاری عمومی منتشر میشود. صندوقهای بازنشستگی در حال حاضر مستمری و حقوق بازنشستگی پرداختی تنها ۴۸ درصد هزینههای زندگی بازنشستگان را تأمین میکند. از سوی دیگر با کاهش سطح کلی اشتغال از یکسو و کاهش سطح اشتغال رسمی از سوی دیگر و همینطور گسترش پرداختهای بیمه بیکاری از سوی صندوق تأمین اجتماعی به علت وقوع بیکاری و البته نرخ بالای تورم …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 انگاره. 🔷 ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۳/۲۴ 🔆فرزندان عقلانیت مدرن.. ✍مصطفی ملکیان 🔹 وقتی که علوم تجربی (مخصوصا علوم تجربی طبیعی) رشد کردند، در این فرآیند رشد علوم تجربی، ثمره دیگری به نام فن آوری و صنعت از عقلانیت مدرن به وجود آمد که هم در کیفیت و هم در کمیت بی سابقه بود (در این مقال فن آوری و صنعت را به یک معنا لحاظ میکنیم، در حالی که دو چیز متفاوت اند) …🔹 در واقع فلسفه مدرن، علوم تجربی و رشد بی سابقه آن و فن آوری و صنعت، شاخصترین فرزندان عقلانیت مدرن اند. این سه پدیده در کنار هم یک فرهنگ و تمدن جهان گستری پدید آوردند، به گونهای که دیگر در هیچ نقطه از جهان نمیتوان آثاری از این فرهنگ و تمدن را مشاهده نکرد.. 🔹تفاوت فرهنگ و تمدن مدرن با سایر فرهنگ و تمدنهای دیگر که سنتی نامیده میشوند مانند کنفوسیوسی و هندویی و بودایی و اسلامی و … این است که فرهنگ و تمدن مدرن برای اولین بار توانست در عالم پیش تاز باشد و کل جهان را تحت پوشش خودش قرار دهد، در حالیکه برای هیچ تمدن و فرهنگ دیگری این امر تا کنون سابقه نداشته است. بنابراین انسانهای امروزی در کل جهان، چه بخواهند و چه نخواهند، با اختلاف درجات انسانهای مدرن هستند و همه در ذیل عنوان مدرنیته و مدرنیسم مندرج شدهاند. 🌐شبکه ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۲۴ ✅دین، فلسفه، ادبیات، علم، تاریخ، و هنر، تمام این جنبههای گوناگون ادراک انسانی چیزی را نشان نمیدهند «جز طبیعتی کور … که بدون تشخ دنیا سلسلهای از حلقات به هم پیوسته نیست، و ذهن اسبابی نیست که رشتهای از «چون و چراها»، را ثبت کند. دانش ما از احساسهای اتفاقی و جسته گریخته ترکیب پذیرفته است. ما هر یک از این احساسها را آنگونه که به ما میرسند در مییابیم، و سپس بر مجموع این احساسها، که هیچگونه ربطی با هم ندارند - نظمی دروغین میدهیم، و با بی منطقی تمام آن را منطق هستی مینامیم …به این ترتیب ما در پیش خود «حقایق»، و «قوانینی»، فرض میکنیم که هیچ دلیل فلسفی بر وجود آنها نمیتوان آورد. بهترین کاری که ما میتوانیم بکنیم آن است که تجارب خود را، نه براساس یقینی بودن آنها، بلکه براساس این که کمتر یا بیشتر احتمال وقوع دارند دسته بندی کنیم …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۵۷ ۱۳۹۷/۰۳/۲۳ «به مناسبت روز محیط زیست و مبارزه با آلودگی پلاستیک».. (🖋 سعید کشاورزی) امسال شعار «مبارزه با آلودگی پلاستیک» برای روز محیط زیست انتخاب شده بود. به همین مناسبت٬ در ادامه تلاش کردهام برخی آمارها و هم چنین نتایج مطالعات مربوط به زباله را که شامل موارد پلاستیکی هم میشود، بیاورم. با اینکه آمار مشخصی در کشورمان در خصوص زبالههای رها شده در طبیعت وجود ندارد اما رواج رفتار زباله پراکنی نشان میدهد که در این مورد به نسبت دیگر کشورها به مراتب با وضعیت خطرناکی روبرو هستیم. آمار زیر از رسالهی دکتریام استخراج شده و امیدوارم بتواند اهمیت و ضرورت مبارزه با تولید زباله و زبالهپراکنی را بیش از پیش روشن کند …✅ ایرانیان با تولید حدود ۷۰۰ گرم سرانه تولید روزانه زباله در ردیف کشورهای اول جهان قرار دارند. بر این اساس، میزان تولید روزانه زباله در جهان برای هر نفر حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم برآورد میشود. این موضوع به این معنی است که میانگین تولید زباله در ایران تقریبا دوبرابر نرخ جهانی است (ذکایی، ۱۳۹۴) …✅ هزینه مستقیم پاکسازی زبالهها در آمریکا دستکم ۱۱ بیلیون دلار در سال برآورد میشود …✅زبالهها منبع خطرات بالقوهای هستند، خطراتی که ایمنی و سلامت افراد را تهدید میکنند. مطا ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۳/۲۳ 💎 خاستگاه همه بدیها از منظر «سیمون وی».. سیمون وی فیلسوف، عارف دین شناس و اصلاحگر اجتماعی فرانسوی، این رأی را که خاستگاه همه بدیها در عالم انسانی توهم است از ارکان تفکر خود میدانست و بر این بود که «توهم یعنی بریدن از واقعیت»، منشأ همه گناهانی است که ما در ارتباط با خدا همنوعانمان و عالم هستی مرتکب میشویم و در نتیجه باعث و بانی همه شرور و مفاسدی است که دامنگیر جامعه انسانی شده است و در این میان شرانگیزترین و ویرانسازترین مصداق توهم، خودبزرگ بینی است:. هر انسانی میپندارد که در مرکز عالم قرار گرفته است …توهم ناشی از چشم انداز او را در مرکز فضا قرار میدهد؛ توهمی از همین دست تصور او را از زمان دستکاری و تحریف میکند؛ و باز توهم مشابه دیگری کل سلسله مراتبارزشها را حول محور او نظم و و نسق میدهد. این توهم، به علت پیوند نزدیک میان درک ما از ارزش و درک هستی، حتا به درک ما از وجود و حیات نیز تسری مییابد و در نتیجه هستی هر چه از ما دورتر میشود بی مرکزتر و بی مرکزتر جلوه میکند …✍🏼ملکیان، حدیث آرزومندی، ۲۰۸ و ۲۰۹. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۳/۲۳ 🔴این یک جرم است که مردم در این کشور ثروتمند زندگی کنند و حقوقی بخور و نمیر بگیرند …🖋مارتین لوترکینگ 📍در حمایت از اعتصاب کارگران آب و فاضلاب، ۳ آپریل ۱۹۶۸، یک روز پیش از ترور. جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۳/۲۳ ✅بحرانی جنسی (بحران خجالتی). 📌نگاه راهبردی به مسایل ملی.. ✍🏻دکتر مجتبی لشکر بلوکی 📍نام این بحران را، بحران خجالتی مینامم. چون رکود، بیکاری، خشکسالی، پیر شدن جمعیت و همه این بحرانها، خجالت ندارد. میشود آنها را فریاد کرد اما بحران خانواده و بحران جنسی چیزی است که بشود خیلی از آن صحبت کرد. نمیشود در موردش آمارهای قطعی داد و نمیشود در موردش با کسانی که این مشکل را دارند مصاحبه تلویزیونی گرفت. نمیشود در مورد روسپیگیری سازمان یافته در همین تهران خودمان گزارش خبری در ۲۰:۳۰ تهیه کرد و اتفاقا این مسایل، مسایلی هستند که مغفول میمانند و بنیانهای یک جامعه را از درون میخورند. واقعا وضعیت اسفبار است و این مساله باید به یکی از پنج مساله اصلی کشور تبدیل شود. بعید میدانم با استفاده از تحلیل محتوای سخنان مدیران ارشد، بتوان بیش از ۱٪ توجه، اهمیت و تکرار این موضوع را تایید کرد. به این واقعیتها توجه کنید …۱. نسبت طلاق از یک طلاق به ازای هر ۱۰ ازدواج در سال ۸۲ به یک طلاق به ازای هر ۵ ازدواج در سال ۹۲ رسیده که آمار نگران کنندهای است. ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۳/۲۳ 📝 آموخته هایم از شرح دکتر ح. ا. تنهایی بر جرج هربرت مید 🖋 بیتا مدنی. نوشتار زیر به برخی از نکات متفاوت از کلیشههای رایجی اشاره دارد که ترجمه غلط و گرامری اصطلاح تخصصی «Me & I» به «من فاعلی / من مفعولی» یا «من / مرا» ایجاد و بر فضای اندیشه نظری جامعه شناسی سایهای سنگین انداخته است. شوربختانه شاهد تثبیت و تداوم فهمی ناروا هستیم که به سبب ترجمه ناصحیح، نه تنها در تازههای نشر حوزه جامعه شناسی نظری، بل در پستهای مجازی کانالها و گروههای تخصصی جامعه شناسی نشو و نما مییابد. به عنوان شاگرد، دکتر ح. ا. تنهایی را همواره و با روحیهای خستگی ناپذیر دیده، خوانده و شنیدهام که در سخنرانیها، درسگفتارها، نگاشتهها و کلاسهای درس برای شرح دستگاه نظری جرج هربرت مید، بنیانگذار مکتب کنش متقابل گرایی نمادی، نکاتی کلیدی را گوشزد مینماید تا از مناقشه «من فاعلی/ من مفعولی»، در کنار سایر شبهات موجود در پارادایم تفسیرگرایی) بحث ساخت / کنش، یا بحث خرد / کلان (غبار زدایی شود. سطور زیر برگرفتهای است شاگردانه از همین نکات که به امید بهره مندی از نقد و نظر خوانندگان ارجمند تقدیم میشود. فایل کامل نوشته را از پیوست دانلود کنید🔻. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۲۳ 🔸 ظهور شهروندی شبکهای و محو شهروندی اجتماعی سیاسی در ایران!. 🖋 ابوذر قاسمی نژاد 📍 امروزه فضای مجازی به بخشی از زندگی روزمره در کشورهای در حال توسعه، من جمله کشور ما تبدیل شده است. فضای مجازی تحقق عینی فشردگی زمان و مکان است و روابط را از حالت توده وار (face to face) به حالتی سرشار از تهیج و به زعم بودریار فراواقعیت تبدیل کرده است. دیگران انتزاعی در فضای مجازی از زندگی قائم به اجتماع دور شده و به زندگی قائم به خود رو آورده و از این طریق نوعی خلوت گرایی و فراغت را برای خود ایجاد میکنند که امکان دوستی از راه دور و جزایری از سبکهای مختلف زندگی را برای آنها ایجاد میکند. این شبکهها با ایجاد فرهنگهای شناور، منجر به فروپاشی فرهنگ والا و در عوض تعمیق فرهنگ توده وارو روزمره شدهاند، چون هم دسترسی به آنها سخت نیست و هم در بسیاری از فضاهای عمیقا مجازی (مثل گروههایی که غیر علمی هستند و اعضا کمترین اطلاعات ممکنی از سایر اعضا دارند) افراد را از قشرها و طبقات گوناگون در یک سطح قرار میدهند و از این طریق به تبادل اطلاعات (اغلب سرگرم کننده و ناپایدار که فاقد عمق و احساس واقعی هستند) میپردازند. این پدیده جدایی از پیامدهای منفی ان، به ظهور شهروندان شبکهای در کشور ما تبدیل شده است ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۲۲ ✅ «مدیران خاطرات» و «مدیران مخاطرات».. ✍🏻محمد فاضلی ✅ هر آدمی در طول زندگی حرفهای خود با مدیران متفاوتی مواجه میشود. دستهبندیهای مختلفی از مدیران و الگوهای کاری آنها ارائه شده است، اما به نظرم طبقهبندی تأملبرانگیز جالبی هم برای مدیران قابل ارائه است.. ✅ گروهی از مدیران هستند که سالیان دراز مدیر بودهاند و هر ایده جدیدی که مطرح کنید، آنها دفترچه خاطرات ذهنشان را برای شما باز کرده و خلاصه حرفشان این است که «این ایده را ما در سال فلان اجرا کردیم و نتیجه نداد.» اینها اصلا توجه نمیکنند که اصلا این همان ایدهای است که آنها اجرا کردهاند و اگر هست آیا آن روز که موفق نشدند، دلیل ناکامیشان بد اجرا کردن، انجام کار مناسب در زمان نامناسب یا هر دلیل دیگری نبود.. ✅ اینها «مدیران خاطرات» هستند؛ مدیرانی که در یک دستگاه اداری ناکارآمد رشد کردهاند و همه ذهنشان انباشته از خاطرات شکست ایدههایی است که گاه ایده خوبی نبودهاند و گاه خود همین آدمها ایده را به شکست کشاندهاند. دفتر خاطرات ذهنشان انبوهی از «طرحهای تنسی تاکسیدویی» به یاد میآورد که گاه خود طراح و مجری آن بودهاند. این «مدیران خاطرات» کارشان ممانعت از نوآوری، مقاومت در برابر ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۲۱ ۱۳۹۷/۰۳/۲۲ ✅ پارادایم و جامعه شناسی. 🖋 تقی آزاد ارمکی 📍 اصطلاح Paradigm در فارسی بعنوان ‹‹نمونه›› (انگاره) ترجمه گردیده است. این اصطلاح در تاریخ علوم جایگاه خاصی دارد. و بدین خاطر بعنوان یک اصطلاح علمی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. از این اصطلاح کمتر در گفتگوهای معمولی و روزمره بهره گیری میشود. در حالیکه منزلت اجتماعی‘ جغرافیای‘ و فرهنگی این اصطلاح در بیشتر علوم قابل پی گیری است. اصطلاح موجود در دو دهه اخیر بطور روز افزونی در علوم گوناگون مورد استفاده قرار گرفته است. با وجود اینکه میتوان معانی و تعابیر متعددی برای این اصطلاح در فرهنگ غرب یافت‘ ولی در سالهای اخیر در علوم تجربی …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 انگاره. ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۳/۲۲ 🔹آماری از دانشگاهها و دانشجویان کشور 📍 تعداد کم دانشگاههای دولتی پولیسازی شده در مصاف دیگر دانشگاهها …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۳/۲۲ ✅از اولین تقسیم کار اجتماعی بزرگ، اولین تقسیم بزرگ جامعه به دو طبقه، تولد یافت: اربابان و استثمار کنندگان. استثمار شوندگان و بردگان. تأمین معاش همیشه کار مرد بوده است، او وسائل را تولید میکرد و مالک آنها بود. و مرد مالک احشام و کالاها و بردگانی بود که در مبادله با آنها بهدست میآورد. تمام اضافه مازادی که اکنون از تولید حاصل میشد، متعلق به او بود. زن در مصرف آن شریک بود ولی در مالکیت آن سهمی نداشت. تقسیم کار در خانواده، توزیع مالکیت بین مرد و زن را تنظیم کرده بود. کار خانگی زن در قیاس با کار مرد در تأمین معاش اهمیت خود را از دست داد. دومی همه چیز بود و اولی یک کمک ناچیز. ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۵۹ ۱۳۹۷/۰۳/۲۲ ✅فقر در مناطق حاشیه نشین و سو استفاده جنسی از کودکان کار. به مناسبت ۲۲خرداد، روز جهانی با ✍🏻مرتضی کریمی، دانشجوی دکتری انسان شناسی. بسیاری از کودکان تنفروش در سنین کودکی مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته بودهاند. به این ترتیب، ارتباط بین سن روسپیشدن با سابقه آزار جنسی در آزمونهای آماری معنیدار بوده است. احتمال این که کودکانی که مورد استفاده جنسی قرار میگیرند در بزرگسالی به جرم تنفروشی دستگیر شوند، ۲۷٫۷ بار بیشتر از کودکانی است که قربانی این مساله نمیشوند …goo. gl/۸ov۳rJ. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۲۹ ۱۳۹۷/۰۳/۲۲ ▫️ آنومی اجتماعی، جرم، تنبیه در زنگ رفاه اجتماعی. 🖋 نرگس مهری با نگاهی عمیق به وضعیت اجتماعی ایران که در کلان شهرها، برخی مولفهها مانند دستیابی به منابع رفاه با شتاب بیشتری در حال رشد است اما در مقابل جامعه ایران، در برخی حوزهها مانند: اعتماد، مشارکت و تعامل اجتماعی که هر سه از شاخصهای سرمایه اجتماعی میباشند، نزدیک به سقوط است و این اتفاق ناخوشایند را میتوان نتیجه بی توجهی و احیانا بی اهمیت بودن این موضوعات درنزد مسئولان و مدیران حکومتی دانست. چه بسا در این چند دهه، مدیران مختلفی پشت میزهای مدیریت نشستهاند و بعد از ترک مسئولیت، مردم تنها متوجه ناکارآمدی مدیران میشوند و جالب اینجاست که همه خود را مبری از هر گونه خطا میدانند و به قول روانشناسان، کانون کنترل اکثریت آنها بیرونی است و دائم مشکلات را بر گردن دیگران میاندازند و اینگونه خود را بدون خطا معرفی میکنند. اگر در ایران، سیستم شایسته سالاری درست اجرا میشد، اگر سیستمهای کنترل و نظارت به جای صرف وقت خود برای فیلتر تلگرام و یا هر تکنولوژی دیگر صرف نظارت بر اجرای قوانین میگردید اینگونه به صورت میلیاردی اختلاسها روی نمیداد که مردم آنچنان بی اعتماد بشوند که حتی دیگر برایشان منافع جمع ارز ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۳/۲۲ 🔆 «خودکفایی+∨-». 🖋 علیرضا احمدپور خرمی 🔸 «خودکفایی» واژهای نهچندان دیرپا، اما پرکاربرد در فرهنگ لغت ما ایرانیان، است. در طی چند دههی اخیر، رسانهها و مقامات کشوری با سروصدای فراوان، از خودکفایی دم زدهاند و از خودکفایی در تولید فلان محصول، به خود بالیدهاند. در طول این سالیان به گونهای واژهی «خودکفایی» در شیپورها دمیده شده که جز بار مثبت، برداشت دیگری از آن استخراج نمیشود. اما آیا واقع امر اینگونه است؟ آیا در عصر کنونی «خودکفایی» امکانپذیر است؟ آیا تلاش برای خودکفایی عقلانیست؟ اینها پرسشهایی است که کمتر به آن اندیشیده میشود. جامعهی بشری از دورهی خودکفایی (غارنشینی) در طی هزاران سال و با تلاش فراوان از زندگی قبیلهای به روستایی (تقسیم کار اجتماعی) و سپس شهری و عصر تمدن پا نهاده است. انسانها طی این دورهها به این نتیجه رسیدهاند که هرچه تخصصیتر کار کنند؛ چه در زندگی شخصی و چه در عرصهی اجتماعی و بینالمللی، زندگی راحتتری خواهند داشت و این به نفع همه است. ... ‹ 76 77 78 79 80 81 82 ›
جامعه شناسی علامه ۲۱:۴۵ ۱۳۹۷/۰۳/۲۴ ◼️ شبکه جامعهشناسی علامه درگذشت دکتر امین راد، استاد فرهیخته جامعهشناسی را به اهالی علوم اجتماعی و خانواده وی تسلیت عرض میکند 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۳/۲۴ ✅از نظر میشل فوکو، دست قدرت از آستین گفتمان بیرون میآید تا به ایستارهای عامه در قبال پدیده هایی مثل جرم، دیوانگی یا سکسوالیته شکل گفتمانهای تخصصی که صاحبان قدرت و اقتدار برقرار میکنند غالبا فقط با گفتمانهای تخصصی رقیب، به چالش خوانده میشوند. بدین ترتیب از گفتمانها میتوان به عنوان ابزار نیرومندی برای محدود ساختن شیوههای بدیل اندیشیدن یا سخن گفتن استفاده کرد. دانش به نیرویی برای کنترل تبدیل میشود. یکی از مضامین اصلی همۀ نوشتههای فوکو، شیوۀ پیوند خوردن قدرت و معرفت به فناوریهای نظارت، اجبار و انضباط است …✍🏻آنتونی گیدنز، «جامعه شناسی»، ترجمه چاوشیان، ص ۹۷۵. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۳/۲۴ 🔆 ما و مسئولیت در قبال تیم ملی. 🖋 سهند ایرانمهر 🔸تیم ملی فوتبال کشورمان چند روز دیگر در کارزار جهانی فوتبال وارد گود خواهد شد. این همان گودی است که تا دو دهه پیش تصور حتا ورود به آن محال مینمود، بااین حال همین فوتبال هم این روزها مثل همه چیزهای دیگرمان مشمول تمسخر و تحقیر و بدبینی است. قربانی دیگر جامعهای که به هر دلیل از همهچیز، زده شده است و ترجیح میدهد ذهن خسته از یافتن دلیل این همه ناکامی را با سادگی و شادمانی یک جوک سرهم بیاورد. در نتیجه هرچیزی که باعث شود به تیم ملیمان پوزخند و برنکبتهایمان قهقهقه بزنیم کیمیایی است که در ذهنها شکار میشود و بر کیبوردها فشرده و در فضای مجازی خوانده میشود …🔸واقعیت آن است که شتاب رویدادها و همه آن چیزهایی که میشود ذیل توسعه نیافتگی قرار داد، چنان کاری با ما کرده است که معنا و محدوده واژهها در هم تداخل کرده است. تداخل نقد و فحاشی، تداخل عرق ملی و میهن پرستی با گرایشهای شوونیستی و افراطی یا تداخل بیمبالاتی و بیهویتی با -مثلا - فراملی اندیشیدن و یابالعکس. بدترین تداخل دراین میان، تداخل معنی طنز و هجو است. طنز که هنری جاودانه و یگانهای عمیق است و به نوبه خود واجد انواع ظرافتها، در ذهن ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۳/۲۴ ✅گفتگویی با مهناز افخمی در سال ۱۳۵۵.. دومین وزیر زن ایران مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 03:12, 10.0 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام او از ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۷ دبیرکل سازمان زنان ایران، و از ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۷ وزیر مشاور در امور زنان بود.
جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۶ ۱۳۹۷/۰۳/۲۴ ✅ عمدهترین مسائل کشور در حوزه اجتماعی. 🖋 مدیر سایت 📍 مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۵ کتاب مهمی با عنوان «عمدهترین مسائل کشور: اولویتها و راهبردهای مجلس شورای اسلامی در دوره دهم» منتشر کرد که به تدریج خلاصهی هر یک از بخشهای موضوعی آن در شبکه مطالعات سیاستگذاری عمومی منتشر میشود. صندوقهای بازنشستگی در حال حاضر مستمری و حقوق بازنشستگی پرداختی تنها ۴۸ درصد هزینههای زندگی بازنشستگان را تأمین میکند. از سوی دیگر با کاهش سطح کلی اشتغال از یکسو و کاهش سطح اشتغال رسمی از سوی دیگر و همینطور گسترش پرداختهای بیمه بیکاری از سوی صندوق تأمین اجتماعی به علت وقوع بیکاری و البته نرخ بالای تورم …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 انگاره. 🔷 ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۳/۲۴ 🔆فرزندان عقلانیت مدرن.. ✍مصطفی ملکیان 🔹 وقتی که علوم تجربی (مخصوصا علوم تجربی طبیعی) رشد کردند، در این فرآیند رشد علوم تجربی، ثمره دیگری به نام فن آوری و صنعت از عقلانیت مدرن به وجود آمد که هم در کیفیت و هم در کمیت بی سابقه بود (در این مقال فن آوری و صنعت را به یک معنا لحاظ میکنیم، در حالی که دو چیز متفاوت اند) …🔹 در واقع فلسفه مدرن، علوم تجربی و رشد بی سابقه آن و فن آوری و صنعت، شاخصترین فرزندان عقلانیت مدرن اند. این سه پدیده در کنار هم یک فرهنگ و تمدن جهان گستری پدید آوردند، به گونهای که دیگر در هیچ نقطه از جهان نمیتوان آثاری از این فرهنگ و تمدن را مشاهده نکرد.. 🔹تفاوت فرهنگ و تمدن مدرن با سایر فرهنگ و تمدنهای دیگر که سنتی نامیده میشوند مانند کنفوسیوسی و هندویی و بودایی و اسلامی و … این است که فرهنگ و تمدن مدرن برای اولین بار توانست در عالم پیش تاز باشد و کل جهان را تحت پوشش خودش قرار دهد، در حالیکه برای هیچ تمدن و فرهنگ دیگری این امر تا کنون سابقه نداشته است. بنابراین انسانهای امروزی در کل جهان، چه بخواهند و چه نخواهند، با اختلاف درجات انسانهای مدرن هستند و همه در ذیل عنوان مدرنیته و مدرنیسم مندرج شدهاند. 🌐شبکه ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۲۴ ✅دین، فلسفه، ادبیات، علم، تاریخ، و هنر، تمام این جنبههای گوناگون ادراک انسانی چیزی را نشان نمیدهند «جز طبیعتی کور … که بدون تشخ دنیا سلسلهای از حلقات به هم پیوسته نیست، و ذهن اسبابی نیست که رشتهای از «چون و چراها»، را ثبت کند. دانش ما از احساسهای اتفاقی و جسته گریخته ترکیب پذیرفته است. ما هر یک از این احساسها را آنگونه که به ما میرسند در مییابیم، و سپس بر مجموع این احساسها، که هیچگونه ربطی با هم ندارند - نظمی دروغین میدهیم، و با بی منطقی تمام آن را منطق هستی مینامیم …به این ترتیب ما در پیش خود «حقایق»، و «قوانینی»، فرض میکنیم که هیچ دلیل فلسفی بر وجود آنها نمیتوان آورد. بهترین کاری که ما میتوانیم بکنیم آن است که تجارب خود را، نه براساس یقینی بودن آنها، بلکه براساس این که کمتر یا بیشتر احتمال وقوع دارند دسته بندی کنیم …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۵۷ ۱۳۹۷/۰۳/۲۳ «به مناسبت روز محیط زیست و مبارزه با آلودگی پلاستیک».. (🖋 سعید کشاورزی) امسال شعار «مبارزه با آلودگی پلاستیک» برای روز محیط زیست انتخاب شده بود. به همین مناسبت٬ در ادامه تلاش کردهام برخی آمارها و هم چنین نتایج مطالعات مربوط به زباله را که شامل موارد پلاستیکی هم میشود، بیاورم. با اینکه آمار مشخصی در کشورمان در خصوص زبالههای رها شده در طبیعت وجود ندارد اما رواج رفتار زباله پراکنی نشان میدهد که در این مورد به نسبت دیگر کشورها به مراتب با وضعیت خطرناکی روبرو هستیم. آمار زیر از رسالهی دکتریام استخراج شده و امیدوارم بتواند اهمیت و ضرورت مبارزه با تولید زباله و زبالهپراکنی را بیش از پیش روشن کند …✅ ایرانیان با تولید حدود ۷۰۰ گرم سرانه تولید روزانه زباله در ردیف کشورهای اول جهان قرار دارند. بر این اساس، میزان تولید روزانه زباله در جهان برای هر نفر حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم برآورد میشود. این موضوع به این معنی است که میانگین تولید زباله در ایران تقریبا دوبرابر نرخ جهانی است (ذکایی، ۱۳۹۴) …✅ هزینه مستقیم پاکسازی زبالهها در آمریکا دستکم ۱۱ بیلیون دلار در سال برآورد میشود …✅زبالهها منبع خطرات بالقوهای هستند، خطراتی که ایمنی و سلامت افراد را تهدید میکنند. مطا ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۳/۲۳ 💎 خاستگاه همه بدیها از منظر «سیمون وی».. سیمون وی فیلسوف، عارف دین شناس و اصلاحگر اجتماعی فرانسوی، این رأی را که خاستگاه همه بدیها در عالم انسانی توهم است از ارکان تفکر خود میدانست و بر این بود که «توهم یعنی بریدن از واقعیت»، منشأ همه گناهانی است که ما در ارتباط با خدا همنوعانمان و عالم هستی مرتکب میشویم و در نتیجه باعث و بانی همه شرور و مفاسدی است که دامنگیر جامعه انسانی شده است و در این میان شرانگیزترین و ویرانسازترین مصداق توهم، خودبزرگ بینی است:. هر انسانی میپندارد که در مرکز عالم قرار گرفته است …توهم ناشی از چشم انداز او را در مرکز فضا قرار میدهد؛ توهمی از همین دست تصور او را از زمان دستکاری و تحریف میکند؛ و باز توهم مشابه دیگری کل سلسله مراتبارزشها را حول محور او نظم و و نسق میدهد. این توهم، به علت پیوند نزدیک میان درک ما از ارزش و درک هستی، حتا به درک ما از وجود و حیات نیز تسری مییابد و در نتیجه هستی هر چه از ما دورتر میشود بی مرکزتر و بی مرکزتر جلوه میکند …✍🏼ملکیان، حدیث آرزومندی، ۲۰۸ و ۲۰۹. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۳/۲۳ 🔴این یک جرم است که مردم در این کشور ثروتمند زندگی کنند و حقوقی بخور و نمیر بگیرند …🖋مارتین لوترکینگ 📍در حمایت از اعتصاب کارگران آب و فاضلاب، ۳ آپریل ۱۹۶۸، یک روز پیش از ترور.
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۳/۲۳ ✅بحرانی جنسی (بحران خجالتی). 📌نگاه راهبردی به مسایل ملی.. ✍🏻دکتر مجتبی لشکر بلوکی 📍نام این بحران را، بحران خجالتی مینامم. چون رکود، بیکاری، خشکسالی، پیر شدن جمعیت و همه این بحرانها، خجالت ندارد. میشود آنها را فریاد کرد اما بحران خانواده و بحران جنسی چیزی است که بشود خیلی از آن صحبت کرد. نمیشود در موردش آمارهای قطعی داد و نمیشود در موردش با کسانی که این مشکل را دارند مصاحبه تلویزیونی گرفت. نمیشود در مورد روسپیگیری سازمان یافته در همین تهران خودمان گزارش خبری در ۲۰:۳۰ تهیه کرد و اتفاقا این مسایل، مسایلی هستند که مغفول میمانند و بنیانهای یک جامعه را از درون میخورند. واقعا وضعیت اسفبار است و این مساله باید به یکی از پنج مساله اصلی کشور تبدیل شود. بعید میدانم با استفاده از تحلیل محتوای سخنان مدیران ارشد، بتوان بیش از ۱٪ توجه، اهمیت و تکرار این موضوع را تایید کرد. به این واقعیتها توجه کنید …۱. نسبت طلاق از یک طلاق به ازای هر ۱۰ ازدواج در سال ۸۲ به یک طلاق به ازای هر ۵ ازدواج در سال ۹۲ رسیده که آمار نگران کنندهای است. ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۳/۲۳ 📝 آموخته هایم از شرح دکتر ح. ا. تنهایی بر جرج هربرت مید 🖋 بیتا مدنی. نوشتار زیر به برخی از نکات متفاوت از کلیشههای رایجی اشاره دارد که ترجمه غلط و گرامری اصطلاح تخصصی «Me & I» به «من فاعلی / من مفعولی» یا «من / مرا» ایجاد و بر فضای اندیشه نظری جامعه شناسی سایهای سنگین انداخته است. شوربختانه شاهد تثبیت و تداوم فهمی ناروا هستیم که به سبب ترجمه ناصحیح، نه تنها در تازههای نشر حوزه جامعه شناسی نظری، بل در پستهای مجازی کانالها و گروههای تخصصی جامعه شناسی نشو و نما مییابد. به عنوان شاگرد، دکتر ح. ا. تنهایی را همواره و با روحیهای خستگی ناپذیر دیده، خوانده و شنیدهام که در سخنرانیها، درسگفتارها، نگاشتهها و کلاسهای درس برای شرح دستگاه نظری جرج هربرت مید، بنیانگذار مکتب کنش متقابل گرایی نمادی، نکاتی کلیدی را گوشزد مینماید تا از مناقشه «من فاعلی/ من مفعولی»، در کنار سایر شبهات موجود در پارادایم تفسیرگرایی) بحث ساخت / کنش، یا بحث خرد / کلان (غبار زدایی شود. سطور زیر برگرفتهای است شاگردانه از همین نکات که به امید بهره مندی از نقد و نظر خوانندگان ارجمند تقدیم میشود. فایل کامل نوشته را از پیوست دانلود کنید🔻. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۲۳ 🔸 ظهور شهروندی شبکهای و محو شهروندی اجتماعی سیاسی در ایران!. 🖋 ابوذر قاسمی نژاد 📍 امروزه فضای مجازی به بخشی از زندگی روزمره در کشورهای در حال توسعه، من جمله کشور ما تبدیل شده است. فضای مجازی تحقق عینی فشردگی زمان و مکان است و روابط را از حالت توده وار (face to face) به حالتی سرشار از تهیج و به زعم بودریار فراواقعیت تبدیل کرده است. دیگران انتزاعی در فضای مجازی از زندگی قائم به اجتماع دور شده و به زندگی قائم به خود رو آورده و از این طریق نوعی خلوت گرایی و فراغت را برای خود ایجاد میکنند که امکان دوستی از راه دور و جزایری از سبکهای مختلف زندگی را برای آنها ایجاد میکند. این شبکهها با ایجاد فرهنگهای شناور، منجر به فروپاشی فرهنگ والا و در عوض تعمیق فرهنگ توده وارو روزمره شدهاند، چون هم دسترسی به آنها سخت نیست و هم در بسیاری از فضاهای عمیقا مجازی (مثل گروههایی که غیر علمی هستند و اعضا کمترین اطلاعات ممکنی از سایر اعضا دارند) افراد را از قشرها و طبقات گوناگون در یک سطح قرار میدهند و از این طریق به تبادل اطلاعات (اغلب سرگرم کننده و ناپایدار که فاقد عمق و احساس واقعی هستند) میپردازند. این پدیده جدایی از پیامدهای منفی ان، به ظهور شهروندان شبکهای در کشور ما تبدیل شده است ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۲۲ ✅ «مدیران خاطرات» و «مدیران مخاطرات».. ✍🏻محمد فاضلی ✅ هر آدمی در طول زندگی حرفهای خود با مدیران متفاوتی مواجه میشود. دستهبندیهای مختلفی از مدیران و الگوهای کاری آنها ارائه شده است، اما به نظرم طبقهبندی تأملبرانگیز جالبی هم برای مدیران قابل ارائه است.. ✅ گروهی از مدیران هستند که سالیان دراز مدیر بودهاند و هر ایده جدیدی که مطرح کنید، آنها دفترچه خاطرات ذهنشان را برای شما باز کرده و خلاصه حرفشان این است که «این ایده را ما در سال فلان اجرا کردیم و نتیجه نداد.» اینها اصلا توجه نمیکنند که اصلا این همان ایدهای است که آنها اجرا کردهاند و اگر هست آیا آن روز که موفق نشدند، دلیل ناکامیشان بد اجرا کردن، انجام کار مناسب در زمان نامناسب یا هر دلیل دیگری نبود.. ✅ اینها «مدیران خاطرات» هستند؛ مدیرانی که در یک دستگاه اداری ناکارآمد رشد کردهاند و همه ذهنشان انباشته از خاطرات شکست ایدههایی است که گاه ایده خوبی نبودهاند و گاه خود همین آدمها ایده را به شکست کشاندهاند. دفتر خاطرات ذهنشان انبوهی از «طرحهای تنسی تاکسیدویی» به یاد میآورد که گاه خود طراح و مجری آن بودهاند. این «مدیران خاطرات» کارشان ممانعت از نوآوری، مقاومت در برابر ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۲۱ ۱۳۹۷/۰۳/۲۲ ✅ پارادایم و جامعه شناسی. 🖋 تقی آزاد ارمکی 📍 اصطلاح Paradigm در فارسی بعنوان ‹‹نمونه›› (انگاره) ترجمه گردیده است. این اصطلاح در تاریخ علوم جایگاه خاصی دارد. و بدین خاطر بعنوان یک اصطلاح علمی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. از این اصطلاح کمتر در گفتگوهای معمولی و روزمره بهره گیری میشود. در حالیکه منزلت اجتماعی‘ جغرافیای‘ و فرهنگی این اصطلاح در بیشتر علوم قابل پی گیری است. اصطلاح موجود در دو دهه اخیر بطور روز افزونی در علوم گوناگون مورد استفاده قرار گرفته است. با وجود اینکه میتوان معانی و تعابیر متعددی برای این اصطلاح در فرهنگ غرب یافت‘ ولی در سالهای اخیر در علوم تجربی …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 انگاره. ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۳/۲۲ 🔹آماری از دانشگاهها و دانشجویان کشور 📍 تعداد کم دانشگاههای دولتی پولیسازی شده در مصاف دیگر دانشگاهها …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۳/۲۲ ✅از اولین تقسیم کار اجتماعی بزرگ، اولین تقسیم بزرگ جامعه به دو طبقه، تولد یافت: اربابان و استثمار کنندگان. استثمار شوندگان و بردگان. تأمین معاش همیشه کار مرد بوده است، او وسائل را تولید میکرد و مالک آنها بود. و مرد مالک احشام و کالاها و بردگانی بود که در مبادله با آنها بهدست میآورد. تمام اضافه مازادی که اکنون از تولید حاصل میشد، متعلق به او بود. زن در مصرف آن شریک بود ولی در مالکیت آن سهمی نداشت. تقسیم کار در خانواده، توزیع مالکیت بین مرد و زن را تنظیم کرده بود. کار خانگی زن در قیاس با کار مرد در تأمین معاش اهمیت خود را از دست داد. دومی همه چیز بود و اولی یک کمک ناچیز. ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۵۹ ۱۳۹۷/۰۳/۲۲ ✅فقر در مناطق حاشیه نشین و سو استفاده جنسی از کودکان کار. به مناسبت ۲۲خرداد، روز جهانی با ✍🏻مرتضی کریمی، دانشجوی دکتری انسان شناسی. بسیاری از کودکان تنفروش در سنین کودکی مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته بودهاند. به این ترتیب، ارتباط بین سن روسپیشدن با سابقه آزار جنسی در آزمونهای آماری معنیدار بوده است. احتمال این که کودکانی که مورد استفاده جنسی قرار میگیرند در بزرگسالی به جرم تنفروشی دستگیر شوند، ۲۷٫۷ بار بیشتر از کودکانی است که قربانی این مساله نمیشوند …goo. gl/۸ov۳rJ. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۲۹ ۱۳۹۷/۰۳/۲۲ ▫️ آنومی اجتماعی، جرم، تنبیه در زنگ رفاه اجتماعی. 🖋 نرگس مهری با نگاهی عمیق به وضعیت اجتماعی ایران که در کلان شهرها، برخی مولفهها مانند دستیابی به منابع رفاه با شتاب بیشتری در حال رشد است اما در مقابل جامعه ایران، در برخی حوزهها مانند: اعتماد، مشارکت و تعامل اجتماعی که هر سه از شاخصهای سرمایه اجتماعی میباشند، نزدیک به سقوط است و این اتفاق ناخوشایند را میتوان نتیجه بی توجهی و احیانا بی اهمیت بودن این موضوعات درنزد مسئولان و مدیران حکومتی دانست. چه بسا در این چند دهه، مدیران مختلفی پشت میزهای مدیریت نشستهاند و بعد از ترک مسئولیت، مردم تنها متوجه ناکارآمدی مدیران میشوند و جالب اینجاست که همه خود را مبری از هر گونه خطا میدانند و به قول روانشناسان، کانون کنترل اکثریت آنها بیرونی است و دائم مشکلات را بر گردن دیگران میاندازند و اینگونه خود را بدون خطا معرفی میکنند. اگر در ایران، سیستم شایسته سالاری درست اجرا میشد، اگر سیستمهای کنترل و نظارت به جای صرف وقت خود برای فیلتر تلگرام و یا هر تکنولوژی دیگر صرف نظارت بر اجرای قوانین میگردید اینگونه به صورت میلیاردی اختلاسها روی نمیداد که مردم آنچنان بی اعتماد بشوند که حتی دیگر برایشان منافع جمع ارز ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۳/۲۲ 🔆 «خودکفایی+∨-». 🖋 علیرضا احمدپور خرمی 🔸 «خودکفایی» واژهای نهچندان دیرپا، اما پرکاربرد در فرهنگ لغت ما ایرانیان، است. در طی چند دههی اخیر، رسانهها و مقامات کشوری با سروصدای فراوان، از خودکفایی دم زدهاند و از خودکفایی در تولید فلان محصول، به خود بالیدهاند. در طول این سالیان به گونهای واژهی «خودکفایی» در شیپورها دمیده شده که جز بار مثبت، برداشت دیگری از آن استخراج نمیشود. اما آیا واقع امر اینگونه است؟ آیا در عصر کنونی «خودکفایی» امکانپذیر است؟ آیا تلاش برای خودکفایی عقلانیست؟ اینها پرسشهایی است که کمتر به آن اندیشیده میشود. جامعهی بشری از دورهی خودکفایی (غارنشینی) در طی هزاران سال و با تلاش فراوان از زندگی قبیلهای به روستایی (تقسیم کار اجتماعی) و سپس شهری و عصر تمدن پا نهاده است. انسانها طی این دورهها به این نتیجه رسیدهاند که هرچه تخصصیتر کار کنند؛ چه در زندگی شخصی و چه در عرصهی اجتماعی و بینالمللی، زندگی راحتتری خواهند داشت و این به نفع همه است. ...