جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۳/۲۰ ✅برابری جنسیتی برای زنان ایرانی.. ✍🏻فاطمه موسوی ویایه 🔷با بهم خوردن نظم جامعه سنتی و تغییر نهادهای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی متناسب با آن، نظم جنسیتی مردسالارانه نیز زیر سوال رفت، زنان که اکنون تحصیل میکنند، به دانشگاه میروند و شاغل میشوند و به انتخاب خود و در سن بالاتر ازدواج میکنند، حاضر نیستند ریاست مرد (پدر، شوهر) را بر خانواده و جنس دوم بودن در جامعه را بپذیرند و تبعیض جنسیتی را زیر سوال میبرند، در پاسخ، اندیمشندان مسلمان در برابر مساله برابری جنسیتی، سه رویکرد متفاوت اتخاذ کردهاند:.۱- اکثریت آنها رویکرد سنت گرا دارند. سنتگرایان مسلمان به مکتب فکری «تفاوتهای طبیعی زن و مرد» بسیار نزدیک هستند و مناسبات جنسیتی سنتی را عادلانه و متناسب با طبیعت زن و مرد میدانند و هرگونه تلاش برای تغییر الگوی خانواده سنتی (مرد نان آور/ زن خانه دار) را موجب سست شدن نهاد خانواده میبینند. آنها تلاش دارند جوهره ارزشهای سنتی را با قالبی جدید مطرح کنند و از استناد به نتاج تحقیقات علمی و سخن اندیشمندان غربی هم ابایی ندارند. عمدتا به سه عرصة خانواده، آموزش و اقتصاد و ترسیم جایگاه زن در آنها برای پاسخگویی به شبهاتی که از سوی روشنفکران دینی و دیگران م ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۲۰ ✅در سال ۲۰۱۶، حدود ۵۵۰۰۰ نفر در آمریکا مدرک دکترا گرفتند تقریبا دوسوم این افراد آمریکایی بودند و یک سوم ویزای دانشجویی داشتند. اگر تمایلات آمریکاییها و ویزاییها یکسان بود، در هر رشته، ۶۸٪ آمریکایی میدیدیم و ۳۲٪ درصد ویزایی. اما بسته به رشته، تفاوت زیادی دارد. آمریکاییها و ویزاییها در انتخاب رشته تفاوت دارند. ویزاییها بیشتر به علوم ریاضی و مهندسی گرایش دارند در حالیکه آمریکاییها بیشتر به علوم اجتماعی، انسانی، و آموزشی تمایل دارند …در ادامه لیست تعداد دکترا گرفتههای سال ۲۰۱۶، به تفکیک رشته و وضعیت اقامت، ارائه میشود ….۱️⃣ ریاضیات و نرمافزار: ۴۶٪ آمریکایی. ➖ آمریکایی ۱۷۰۰ نفر. ➖ ویزایی ۲۰۰۰ نفر.۲️⃣ مهندسی: ۴۷٪ آمریکایی. ➖ آمریکایی ۴۲۰۰ نفر. ➖ ویزایی ۴۸۰۰ نفر.۳️⃣ زمینشناسی، جغرافیا، هواشناسی، علوم دریایی: ۶۲٪ آمریکایی. ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۳/۱۹ ✅هویت واکنشی چیست؟.. ✍ناصر فکوهی 🔹اگر بخواهیم بفهمیم هویت واکنشی چیست، ابتدا باید بگوییم هویت چیست: هویت به مجموعهای از باورها و نمودهای فکری و رفتاری و ظاهری اطلاق میشود که فرد یا گروهی را به فرد یا گروهی دیگر پیوند میدهند. البته این صرفا درباره انسانها صادق نیست بلکه در اندیشه انسانی میتواند شامل تعلق اشیا یا سایر موجودات به یکدیگر نیز بشود. مثلا تعلق هویتی یک رنگ به یک هویت ملی، یا تعلق یک انسان به یک شیئی یا یک ایده، مثل همین ایده ملیت و باورهای نزدیک به آن. هویت برای انسانها به ویژه در شرایط مدرن ضروری است. زیرا در شرایط پیش مدرن انسانها به عنوان سوژه فردی وجود ندارند بلکه از زمان تولد متعلق به یک قومیت و قبیله و طایفه و روستا و غیره هستند و رفتار و حرکات و باورهایشان تحت تاثیر همین هویت و بر اساس عرف و قوانین خودآگاه یا ناخودآگاه آن انجام میگیرد و بدین ترتیب در یک جامعه پیش مدرن وقتی دو نفر با یکدیگر سخن میگویند یا هر نوع مبادلهای اعم از فرهنگی یا اقتصادی، عاطفی و غیره میکنند، از روابط موجود در نظامهای جماعتی (communautaire) خود تبعیت میکنند که در آنها درونی شده است. اما در شرایط مدرن فرد به عنوان ی ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۳/۱۹ ✅مصطفی ملکیان.. 🔹تفاوت اخلاق و مناسک دینی 🔹حجاب اسلامی، فضیلت اخلاقی نیست؛ بلکه عفت، فضیلت اخلاقی ست؛ حجاب، شعائر دینی ست …🌐شبکه جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۳/۱۹ ✅وقتی دهه پنجاه بهتدریج رقیب دهه شصت میشود.. ✍فردین علیخواه/ جامعهشناس چیپس دهه شصتی، نان باگت دهه شصتی، کافۀ دهه شصتی! دهه شصت در حافظۀ جمعی ما ایرانیان جای مشخصی دارد بهطوریکه دهههای قبل و دهههای بعدازآن همیشه در پسزمینه قرار داشتهاند.. 🔹حافظه جمعی یکی از عرصههای مطالعات علوم اجتماعی است و با افکار، قضاوتها، خاطرات و روایتهای ما از یک دوره، یک رویداد، یک مکان یا یک شخصیت تاریخی سروکار دارد. مثلا چه چیزی از آنها به یاد میآوریم و چه احساسی نسبت به آنها داریم؟ چه جنبههایی از آنها را برجسته، چه جنبههایی را کماهمیت، و چه جنبههایی را نادیده میگیریم؟ حافظه جمعی را میتوان بر اساس منابع مختلفی شناخت که ازجمله عبارتاند از گفتگوهای مردم در کوچه و خیابان، فیلمها، تصاویر و نوشتههای موجود در رسانهها …🔹کلمه حافظه، در «حافظه جمعی» دارای اهمیت است. حافظه ویژگیهایی دارد. برای مثال حافظه میتواند قوی یا ضعیف باشد. حافظه میتواند دچار فراموشی شود، یا اینکه حافظه میتواند با دیدن بعضی چیزها، چیزهایی را دوباره به خاطر آورد. ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۳/۱۹ ✅چه تعداد افغانستانی مهمان ایرانیها هستند؟.. ✅۱۵۸۳۹۷۹نفر ✅۱۱ هزار نفر در دانشگاههای ایران تحصیل میکنند …🔰از کانال تاریخ شفاهی ایران. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۳/۱۹ ✅کمپانی Mastercard وعده داده که به ازای هرگلی که مسی و نیمار در جام جهانی بزنند به ۱۰ هزار کودک گرسنه در آمریکای لاتین غذای رایگا پس گرسنگان باید دست به دعا بردارند تا این دو ستاره بیشتر و بیشتر گل بزنند. بقای آنها به ساقهای مسی و نیمار هم گره خورده است. این پدیده نشانگانی است از آن بلایی که عصر ما بر سر انسان دوستی و اساسا امر خیر آورده است. ✔️پیوند دادن انسان دوستی و امور خیریه به اموری که عملا هیچ ربطی به آن ندارند، و در نهایت به سود، همان چیزی است که اسلاوی ژیژک مرحله جدید سرمایه داری، یعنی سرمایه داری فرهنگی میخواند. از نظر او در روزگار ما، امور خیریه دیگر خاص چندنفر «آدم خوب» نیست، بلکه نقش بسیاری در اقتصاد معاصر دارد. اینجا با نوعی تجاری شدن یا در معنای درست کالایی شدن فعالیتهای خیرخواهانه مواجهیم. ژیژک معتقد است که در سرمایه داری فرهنگی، که به طور مشخص ویژگی جوامع ما پس از ۱۹۶۸ است، تمایز پیشین بین دو فعالیت مصرف و امور خیریه تحلیل رفته است. پیشتر فرد خرید و مصرف میکرد و در زمان دیگری ممکن بود به امور خیریه هم بپردازد. اکنون این دو کنش مجزا در آن واحد انجام میشوند. ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۳/۱۹ 📈 صادرات، واردات و تراز تجاری ایران و ترکیه (۲۰۱۷-۱۹۹۰ میلادی).. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۱۹ ✅سواد انتقادی چیست؟!.. ✍🏻مرتضی نظری.. چرا باید از کودکی فرزندانمان به سواد انتقادی مجهز شوند؟ 🔸فرزندان ما در جهانی زندگی میکنند که مملو از القائات رسانهای، توهمات فریبنده تبلیغات و ایدئولوژی هاست. آنقدر این فضا بر فرزندان ما فشار وارد میکند که قدرت انتخاب را از آنها و حتی بزرگسالان میرباید.. ✅ اما بهترین چاره برای حفظ استقلال شخصیت و از کف نرفتن قدرت انتخاب در بچهها چیست؟. 🔸 فرزندانی که از کودکی در محیط خانه و مدرسه، «منتقدانه» رشد میکنند، اجازه نمیدهند قدرت انتخاب و استقلال عمل آنها ربوده شود. با تفکر انتقادی شهروندانی تربیت میشوند که با احساس زندگی میکنند، اما با عقل تصمیم میگیرند. در واقع اینها کسانی هستند که سطح انتظارشان از محیط و جامعه بالاتر از دیگران است و به راحتی سر تعظیم در برابر هیچ قدرتی اعم از امپراتوری تبلیغات، ایدئولوژیهای فریبنده و حکومتهای خودکامه فرو نمیآورند …🔸در نظام رسمی آموزش و پرورش ما، ورزش ذهنی وجود ندارد و ذهن اندوزی، ملاک برتر واحدهای آموزشی قرار گرفته است. اگر به تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت نگاه کنیم، کسی که انتقادی میاندیشد باید دارای مهارت هایی همچون جسارت در طرح پرسش، اهل خوب شنیدن، کسب اطلاعات، پرهیز از برخورد تند با دیدگاههای ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۱۸ 🔵 رژه دختران سپاه دانش و بهداشت، میدان عمومی مشهد، سال ۱۳۵۰ …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۳/۱۸ ✅ درباره جامعه شناسی مردم مدار. 🖋 مایکل بوروی. ترجمه نازنین شاهرکنی 📍 در دورانی به سر میبریم که جامعه شناسی بیش از پیش از دنیای مورد مطالعهاش فاصله گرفته است و نیاز به آن چه من جامعه شناسی مردم مدار مینامم بیش از پیش حس میشود. مقصود من از جامعه شناسی مردم مدار آن علمی است که دغدغهاش «گروههای مردمی» و روشش آمیختن با آنان است. فراخوان من برای به رسمیت شناختن جامعه شناسی مردم مدار همه جا به مذاق مخاطبانم خوش آمده و تحرکاتی در این زمینه صورت گرفته است. من در این مقاله ۱۱ تز ارایه میدهم. ابتدا در مورد ضرورت وجود جامعه …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 انگاره. 🔷 ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۰ ۱۳۹۷/۰۳/۱۸ ✅منکران و مجرمان؛ در وصف واقعیت اجتماعی میانمایگی.. ✍🏻محمد فاضلی ✅ چند وقت یکبار خبر کودکآزاری و تجاوز جنسی به کودکان غوغا به پا میکند. متخصصان خانواده و روانشناسان، درصد زیادی از طلاقها را ناشی از مسائل جنسی میدانند. ارتباطات جنسی به اولین عامل انتقال ایدز بدل شدهاند و درصد بالایی از زنان – که هیچ وقت آمار رسمی درستی از آن منتشر نمیشود – خشونت جنسی از تحمل بوق رانندههای مزاحم و متلکها تا کتک خوردن و تجاوز را تجربه میکنند. یک مقام قضایی هم دیروز از امکان جرم شناختهشدن استفاده از تلگرام سخن گفته است. شما حتما میپرسید این دو موضوع چه ارتباطی به هم دارند؟ توضیح میدهم. ✅ حلقه واسط ارتباط اختلالها در «حیات جنسی» ایرانیان و رسیدن به نقطهای که قریب پنجاه میلیون ایرانی کاربر تلگرام به سمت جرمانگاری عملشان هل داده شوند، بنا نهادن «سیاست اجتماعی» بر «انسان حداکثری» است. من از «انسان میانمایه» به عنوان واقعیت اجتماعی دفاع میکنم. ✅ اکثریت قاطع انسانها موجوداتی «میانمایه» هستند به این معنا که رگههایی از فضیلت و رذیلت، خیر و شر، اخلاق نیک و بد و خصائل روانی سازنده و مخرب در آنها جمع شده است. ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۳/۱۸ ◻️ موسیقی عاشقانه | خوانش کییرکگور از ایوب 🖋 آرش نریمانی.۱- از دههٔ هشتاد شمسی بود که انبوههای از آهنگها با مضمون سوژهٔ جدا-افتاده و ترک شده ممکن گشت؛ انسانی که یا خیانتی دیده است و یا به نحوی از انحاء تنها مانده است. «مجید خراطها»، «محسن چاوشی» و «محسن یگانه» ها و …اینگونه ممکن گشتند؛ مسألهٔ بر سر شرایط امکان این نوع از موسیقی به لحاظ اجتماعی نیست و همچنین قضاوت راجع به کیفیت زیباییشناختی این فرم موسیقی؛ مسأله بر سر دقیقهای مهم است که در تحلیلهای رایج غایب است؛ و آن لحظهٔ «رمانتیک کردن» و «فردی کردن» لحظهٔ جدایی است که در دوگانهٔ «خیانت/وفا» صورتبندی میشود؛ همهٔ آه و ناله و فغانهای سوژهٔ جدا-افتاده بر سر معشوقی هوار میشود که رفته است؛ معشوق به مثابهٔ انسان ارادهورزی صورتبندی میشود که میتوانست بماند اما رفت؛ این مکانیسم فردیسازی در آهنگهای عاشقانه - فارغ از قرابت عجیبش با گفتارهای روانشناسی و کارآفرینی که مبتنی بر ارادهٔ انسان هستند که گویی میتواند هر کاری انجام دهد- لحظهای مهم در درونهاش وجود دارد؛ و آن یا آسیبشناختی کردن خود است و یا دیگری؛ «حتما من یه مشکلی داشتم که رفت» یا «خیلی بی وفا بود»؛ و در این لحظه ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۳/۱۸ یکپارچگی دیالکتیکی، آشفتگی حالتهای متضاد به خودی خود نیست، بلکه یکپارچگیای است که از تضاد فراتر میرود، و در سطحی بالاتر دوبار ولی یکپارچگی و پیدایش هستی جدید، حالت سوم را ابراز و تعیین میکند، یکپارچگی هرگز نمیتواند نفی نسبی و نیستی را به زور و کاملا از خود بیرون کند، ولی تا آنجا که با غلبه کردن بر لحظههای متضاد و حفظ آنها در درون خود، ضد تضاد پیکار میکند، و پیروز میشود، هستی جدید و والاتری تولید میشود، به این ترتیب اصل این همانی، انضمامی و زنده میشود. بر اساس دیدگاه منطق هگلی، این پرسش که کدام یک نخست رخ میدهد، تضاد یا این همانی؟ معنای واقعی ندارد، تمام پویش متضاد است، زیرا بدون تضادی ذاتی، هیچ چیز نمیتواند حرکت کند، حرکت خودش تضاد است، و تضاد، پویش را به پیش میراند، یکپارچگی، سیال و علت پویش است، از این رو «شدن»، واقعیت به تمام معنا است، و تحلیلی بی پایان را ایجاب میکند که نخستین لحظههای آن، هستی و نیستی، و این همانی و تضاد هستند …. هانری لوفور، ماتریالیسم دیالکتیکی. ترجمه: آیدین ترکمه. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۳/۱۸ ✅چرا حکومت ایران نمیتواند شادکامی ایجاد کند؟!.. ✍🏻مهران صولتی 🔷زمانی که مقدمه کتاب ارزشمند «درک باک» با عنوان «سیاست شادکامی» را میخوانید با یک عبارت شگفت انگیز منسوب به پادشاه کشور کوچک بوتان واقع در عمق کوههای هیمالیامواجه میشوید؛ در سال ۱۹۷۲ پادشاه جدید بوتان خطاب به مردم کشورش اعلام کرد؛ از این پس معیار اصلی ملت او برای اندازه گیری پیشرفت، «شادکامی ناخالص ملی» خواهد بود و نه تولید ناخالص ملی!. درک باک مولفههای اصلی سیاست شادکامی در بوتان را به شرح زیر فهرست میکند؛ حکمرانی خوب و استقرار دموکراسی/ توسعه اجتماعی-اقتصادی عادلانه و با ثبات/ صیانت از محیط زیست/ صیانت از فرهنگ. اخیرا یکی از جامعه شناسان به درستی از این سخن گفته بود که حکومت در ایران باید به جای فرمان به آغاز تولید انرژی هستهای، دستور به تولید عشق، امید و محبت بدهد! حال باید ببینیم که چرا حکومت در ایران با ایجاد شادکامی میانهای ندارد و تحقق آن را پیگیری نمیکند؟! واقعیت در حداقل چهار نزاع زیر نهفته است:. 🔷 جدال شرع و عرف: این نزاع همچنان از دوران مشروطه تا کنون به قوت خود باقی است هر چند که در دوره پهلویها غلبه با عرف و پس از انقلاب چیرگی با شرع بوده است! تداوم روندی فرسایشی ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۳/۱۸ ◽️ شروطی برای رسانهای شدن تجاوز. 🖋 روزبه کردونی ۱⃣در اکتبر ۱۹۶۵ سیلویا لایکن دختر ۱۶ ساله در ایالت ایندینیای آمریکا توسط همسایه به اسارت گرفته شد …۲⃣آن خانواده همراه با برخی کودکان همان محله به مدت سه ماه سیلویا را آزار جنسی دادند، به این دختر ۱۶ ساله تجاوز کردند و نهایتا او را به طرز فجیعی به قتل رساندند. رسانهها این واقعه را بزرگترین فاجعه ایالت عنوان کردند و تا محاکمه همه عوامل موضوع را پیگیری کردند. هیچ کس نگفت عاملین تبعه کدام کشور بودند، کسی نپرسید انگیزه این جنایت چه بود، هیچ مقامی هم اظهار نکرد که رسانهای کردن موضوع باعث التهاب شده است. همه این جنایت را فارغ از اینکه انگیزه جنایت چه بوده است و یا عوامل جنایت چه قومیت و حتی جنسیتی داشتند محکوم کردند …این جنایت بعدها سوژه چندین روایت سینمایی نیز شد. American crime و The girl next the door دو فیلمی بودند که براساس این جنایت ساخته شدند.۳⃣ یک جستجوی ساده اینترنتی نشان میدهد چه حجم وسیعی از پایان نامهها، مطالعات، گزارشهای سیاستی و بستههای آموزشی در تبیین و تفسیر نقش رسانهها در شکل دهی به افکار عمومی و پیگیری موارد کودک آزاری وجود دارد. میتوان نمونههای متعددی از جنایت بویژ ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۱۸ 🔸 در خوشبینانهترین حالت ساعات کار مفید در ایران روزانه حدود دو ساعت است که متوسط ساعات آن در بخش دولتی تنها ۲۲ دقیقه است …مرکز پ 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۸ ۱۳۹۷/۰۳/۱۷ 🔆 سرمایهداری چیست؟. 🖋 مرتضی مردیها 🔻 یکی از مفاهیمی که من در فهم آن همیشه مشکل داشتهام چیزی است بهنام «نظام سرمایهداری». تعبیری که اغلب هر وقت میآید اوصافی مثل بهرهکشی، ستمگری، مادیگری و غیره مثل سرجهاز با آن همراه است.. 🔻اگر حوصله کنید و از این تعبیر نهراسید چیزی هست بهنام مغالطة اشتراک لفظ. که مثالهای معروف آن شیر و شیر یا تار و تار است. اگر کسی بگوید هوا تار است؛ تار آلت موسیقی است؛ پس هوا آلت موسیقی است؛ ما میگوئیم گوینده مرتکب مغالطة اشتراک لفظ شده است …🔻البته شما ممکن است بگویید کدام نادانی ممکن است چنین حرفی بزند و کدام عاقلی ممکن است این فریب را بخورد. حق با شما است؛ ولی معمولا برای مثال موارد ساده و بین انتخاب میشود. نمونههای باریک و مبهم هم البته وجود دارد. ببینیم همین اشتراک لفظ در موضوع سرمایهداری چگونه عین همین تار و تار عمل کرده و بسیاری از ما ملتفت آن نشدهایم.. ♦️وقتی میگوئیم نظام سرمایهداری، ممکن است منظورمان نظامی باشد که اقتصاد آن مبتنی است بر تولید صنعتی انبوه و متکی به یک دستگاه دیوانسالاری گسترده با عناصری مثل بانک و بورس و پول و بهره و بیمه و غیره. ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۴ ۱۳۹۷/۰۳/۱۷ از نظر «»: هرگاه شیرازه تنظیمهای اجتماعی به هم بخورد و نفوذ نظارت کننده جامعه بر گرایشهای فردی دیگر کارایی خود را از دست بدهد در وضعیتهای هنجاری دیگر تمایلات فردی توسط اخلاق مشترک راهنمایی نمیشوند وهرکسی تنها هدفهای شخصی خود را دنبال میکند، درجامعه گروههای مختلفی را میتوان دید که درجهای از بی هنجاری را داشته باشند و جوامع گوناگون را میتوان بر حسب کمی و زیادی این بی هنجاری از یکدیگر متمایز کرد ولی بی هنجاری یا بی ضابطگی کامل از نظر تجربی امکان پذیر نیست …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۰۳/۱۷ 🔸چرا ما اول مسئولیم بعد معلم. 🖋 منیژه فروزنده | معلم و فعال صنفی ▫️جامعه نو: در ابتدا عرض کنم که من یک معلم هستم و قاعدتا از درون صنفم و به دور از هر تعصب گمراه کنندهای به نوشتن این متن دست زدم چرا که باور دارم معیار سلامت و وجود امنیت در یک جامعه به هیچ وجه معیاری برای محک زدن سلامت «معلمان» و یا عدم سلامت آنان نیست و یا بر عکس! منظورم را واضحتر بگویم، نمیتوان جامعهای را مثال زد که یک «کاست» منزه و پاکیزه داشته باشد و بقیه لایههای اجتماعی فاقد این ویژگی باشند!. با نگاهی به آمارهای خشونت جنسی در جهان به راحتی میتوان دریافت که امر تجاوز جنسی درمحیط آموزشگاهها و مدارس ارتباط تنگاتنگی با حوزههای مختلف اجتماعی دارد و در هم تنیدگی این حوزهها اجتناب ناپذیر است. هنوز اخبار تجاوزات جنسی در بالاترین ردههای سینمای هالیوود و موسسات و شرکتهای بزرگ صنعتی و وزارتخانهها، داغ و شوک بر انگیز است. هنوز درد جانسوز ربودن دختران و زنان را از میان دود و آتش جنگهای خاورمیانه و آفریقا به جان داریم …هنوز شاهد خرید و فروش دختران خردسال در هتلها و کازینوها برای عیاشی مولتی میلیاردرها هستیم! هنوز شاهد ازدواج دختران خردسال در آمار میلیونی هستیم که دقیقا بحث تجاوز در مور ... ‹ 78 79 80 81 82 83 84 ›
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۳/۲۰ ✅برابری جنسیتی برای زنان ایرانی.. ✍🏻فاطمه موسوی ویایه 🔷با بهم خوردن نظم جامعه سنتی و تغییر نهادهای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی متناسب با آن، نظم جنسیتی مردسالارانه نیز زیر سوال رفت، زنان که اکنون تحصیل میکنند، به دانشگاه میروند و شاغل میشوند و به انتخاب خود و در سن بالاتر ازدواج میکنند، حاضر نیستند ریاست مرد (پدر، شوهر) را بر خانواده و جنس دوم بودن در جامعه را بپذیرند و تبعیض جنسیتی را زیر سوال میبرند، در پاسخ، اندیمشندان مسلمان در برابر مساله برابری جنسیتی، سه رویکرد متفاوت اتخاذ کردهاند:.۱- اکثریت آنها رویکرد سنت گرا دارند. سنتگرایان مسلمان به مکتب فکری «تفاوتهای طبیعی زن و مرد» بسیار نزدیک هستند و مناسبات جنسیتی سنتی را عادلانه و متناسب با طبیعت زن و مرد میدانند و هرگونه تلاش برای تغییر الگوی خانواده سنتی (مرد نان آور/ زن خانه دار) را موجب سست شدن نهاد خانواده میبینند. آنها تلاش دارند جوهره ارزشهای سنتی را با قالبی جدید مطرح کنند و از استناد به نتاج تحقیقات علمی و سخن اندیشمندان غربی هم ابایی ندارند. عمدتا به سه عرصة خانواده، آموزش و اقتصاد و ترسیم جایگاه زن در آنها برای پاسخگویی به شبهاتی که از سوی روشنفکران دینی و دیگران م ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۲۰ ✅در سال ۲۰۱۶، حدود ۵۵۰۰۰ نفر در آمریکا مدرک دکترا گرفتند تقریبا دوسوم این افراد آمریکایی بودند و یک سوم ویزای دانشجویی داشتند. اگر تمایلات آمریکاییها و ویزاییها یکسان بود، در هر رشته، ۶۸٪ آمریکایی میدیدیم و ۳۲٪ درصد ویزایی. اما بسته به رشته، تفاوت زیادی دارد. آمریکاییها و ویزاییها در انتخاب رشته تفاوت دارند. ویزاییها بیشتر به علوم ریاضی و مهندسی گرایش دارند در حالیکه آمریکاییها بیشتر به علوم اجتماعی، انسانی، و آموزشی تمایل دارند …در ادامه لیست تعداد دکترا گرفتههای سال ۲۰۱۶، به تفکیک رشته و وضعیت اقامت، ارائه میشود ….۱️⃣ ریاضیات و نرمافزار: ۴۶٪ آمریکایی. ➖ آمریکایی ۱۷۰۰ نفر. ➖ ویزایی ۲۰۰۰ نفر.۲️⃣ مهندسی: ۴۷٪ آمریکایی. ➖ آمریکایی ۴۲۰۰ نفر. ➖ ویزایی ۴۸۰۰ نفر.۳️⃣ زمینشناسی، جغرافیا، هواشناسی، علوم دریایی: ۶۲٪ آمریکایی. ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۳/۱۹ ✅هویت واکنشی چیست؟.. ✍ناصر فکوهی 🔹اگر بخواهیم بفهمیم هویت واکنشی چیست، ابتدا باید بگوییم هویت چیست: هویت به مجموعهای از باورها و نمودهای فکری و رفتاری و ظاهری اطلاق میشود که فرد یا گروهی را به فرد یا گروهی دیگر پیوند میدهند. البته این صرفا درباره انسانها صادق نیست بلکه در اندیشه انسانی میتواند شامل تعلق اشیا یا سایر موجودات به یکدیگر نیز بشود. مثلا تعلق هویتی یک رنگ به یک هویت ملی، یا تعلق یک انسان به یک شیئی یا یک ایده، مثل همین ایده ملیت و باورهای نزدیک به آن. هویت برای انسانها به ویژه در شرایط مدرن ضروری است. زیرا در شرایط پیش مدرن انسانها به عنوان سوژه فردی وجود ندارند بلکه از زمان تولد متعلق به یک قومیت و قبیله و طایفه و روستا و غیره هستند و رفتار و حرکات و باورهایشان تحت تاثیر همین هویت و بر اساس عرف و قوانین خودآگاه یا ناخودآگاه آن انجام میگیرد و بدین ترتیب در یک جامعه پیش مدرن وقتی دو نفر با یکدیگر سخن میگویند یا هر نوع مبادلهای اعم از فرهنگی یا اقتصادی، عاطفی و غیره میکنند، از روابط موجود در نظامهای جماعتی (communautaire) خود تبعیت میکنند که در آنها درونی شده است. اما در شرایط مدرن فرد به عنوان ی ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۳/۱۹ ✅مصطفی ملکیان.. 🔹تفاوت اخلاق و مناسک دینی 🔹حجاب اسلامی، فضیلت اخلاقی نیست؛ بلکه عفت، فضیلت اخلاقی ست؛ حجاب، شعائر دینی ست …🌐شبکه جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۳/۱۹ ✅وقتی دهه پنجاه بهتدریج رقیب دهه شصت میشود.. ✍فردین علیخواه/ جامعهشناس چیپس دهه شصتی، نان باگت دهه شصتی، کافۀ دهه شصتی! دهه شصت در حافظۀ جمعی ما ایرانیان جای مشخصی دارد بهطوریکه دهههای قبل و دهههای بعدازآن همیشه در پسزمینه قرار داشتهاند.. 🔹حافظه جمعی یکی از عرصههای مطالعات علوم اجتماعی است و با افکار، قضاوتها، خاطرات و روایتهای ما از یک دوره، یک رویداد، یک مکان یا یک شخصیت تاریخی سروکار دارد. مثلا چه چیزی از آنها به یاد میآوریم و چه احساسی نسبت به آنها داریم؟ چه جنبههایی از آنها را برجسته، چه جنبههایی را کماهمیت، و چه جنبههایی را نادیده میگیریم؟ حافظه جمعی را میتوان بر اساس منابع مختلفی شناخت که ازجمله عبارتاند از گفتگوهای مردم در کوچه و خیابان، فیلمها، تصاویر و نوشتههای موجود در رسانهها …🔹کلمه حافظه، در «حافظه جمعی» دارای اهمیت است. حافظه ویژگیهایی دارد. برای مثال حافظه میتواند قوی یا ضعیف باشد. حافظه میتواند دچار فراموشی شود، یا اینکه حافظه میتواند با دیدن بعضی چیزها، چیزهایی را دوباره به خاطر آورد. ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۳/۱۹ ✅چه تعداد افغانستانی مهمان ایرانیها هستند؟.. ✅۱۵۸۳۹۷۹نفر ✅۱۱ هزار نفر در دانشگاههای ایران تحصیل میکنند …🔰از کانال تاریخ شفاهی ایران. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۳/۱۹ ✅کمپانی Mastercard وعده داده که به ازای هرگلی که مسی و نیمار در جام جهانی بزنند به ۱۰ هزار کودک گرسنه در آمریکای لاتین غذای رایگا پس گرسنگان باید دست به دعا بردارند تا این دو ستاره بیشتر و بیشتر گل بزنند. بقای آنها به ساقهای مسی و نیمار هم گره خورده است. این پدیده نشانگانی است از آن بلایی که عصر ما بر سر انسان دوستی و اساسا امر خیر آورده است. ✔️پیوند دادن انسان دوستی و امور خیریه به اموری که عملا هیچ ربطی به آن ندارند، و در نهایت به سود، همان چیزی است که اسلاوی ژیژک مرحله جدید سرمایه داری، یعنی سرمایه داری فرهنگی میخواند. از نظر او در روزگار ما، امور خیریه دیگر خاص چندنفر «آدم خوب» نیست، بلکه نقش بسیاری در اقتصاد معاصر دارد. اینجا با نوعی تجاری شدن یا در معنای درست کالایی شدن فعالیتهای خیرخواهانه مواجهیم. ژیژک معتقد است که در سرمایه داری فرهنگی، که به طور مشخص ویژگی جوامع ما پس از ۱۹۶۸ است، تمایز پیشین بین دو فعالیت مصرف و امور خیریه تحلیل رفته است. پیشتر فرد خرید و مصرف میکرد و در زمان دیگری ممکن بود به امور خیریه هم بپردازد. اکنون این دو کنش مجزا در آن واحد انجام میشوند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۳/۱۹ 📈 صادرات، واردات و تراز تجاری ایران و ترکیه (۲۰۱۷-۱۹۹۰ میلادی).. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۱۹ ✅سواد انتقادی چیست؟!.. ✍🏻مرتضی نظری.. چرا باید از کودکی فرزندانمان به سواد انتقادی مجهز شوند؟ 🔸فرزندان ما در جهانی زندگی میکنند که مملو از القائات رسانهای، توهمات فریبنده تبلیغات و ایدئولوژی هاست. آنقدر این فضا بر فرزندان ما فشار وارد میکند که قدرت انتخاب را از آنها و حتی بزرگسالان میرباید.. ✅ اما بهترین چاره برای حفظ استقلال شخصیت و از کف نرفتن قدرت انتخاب در بچهها چیست؟. 🔸 فرزندانی که از کودکی در محیط خانه و مدرسه، «منتقدانه» رشد میکنند، اجازه نمیدهند قدرت انتخاب و استقلال عمل آنها ربوده شود. با تفکر انتقادی شهروندانی تربیت میشوند که با احساس زندگی میکنند، اما با عقل تصمیم میگیرند. در واقع اینها کسانی هستند که سطح انتظارشان از محیط و جامعه بالاتر از دیگران است و به راحتی سر تعظیم در برابر هیچ قدرتی اعم از امپراتوری تبلیغات، ایدئولوژیهای فریبنده و حکومتهای خودکامه فرو نمیآورند …🔸در نظام رسمی آموزش و پرورش ما، ورزش ذهنی وجود ندارد و ذهن اندوزی، ملاک برتر واحدهای آموزشی قرار گرفته است. اگر به تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت نگاه کنیم، کسی که انتقادی میاندیشد باید دارای مهارت هایی همچون جسارت در طرح پرسش، اهل خوب شنیدن، کسب اطلاعات، پرهیز از برخورد تند با دیدگاههای ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۱۸ 🔵 رژه دختران سپاه دانش و بهداشت، میدان عمومی مشهد، سال ۱۳۵۰ …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۳/۱۸ ✅ درباره جامعه شناسی مردم مدار. 🖋 مایکل بوروی. ترجمه نازنین شاهرکنی 📍 در دورانی به سر میبریم که جامعه شناسی بیش از پیش از دنیای مورد مطالعهاش فاصله گرفته است و نیاز به آن چه من جامعه شناسی مردم مدار مینامم بیش از پیش حس میشود. مقصود من از جامعه شناسی مردم مدار آن علمی است که دغدغهاش «گروههای مردمی» و روشش آمیختن با آنان است. فراخوان من برای به رسمیت شناختن جامعه شناسی مردم مدار همه جا به مذاق مخاطبانم خوش آمده و تحرکاتی در این زمینه صورت گرفته است. من در این مقاله ۱۱ تز ارایه میدهم. ابتدا در مورد ضرورت وجود جامعه …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 انگاره. 🔷 ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۰ ۱۳۹۷/۰۳/۱۸ ✅منکران و مجرمان؛ در وصف واقعیت اجتماعی میانمایگی.. ✍🏻محمد فاضلی ✅ چند وقت یکبار خبر کودکآزاری و تجاوز جنسی به کودکان غوغا به پا میکند. متخصصان خانواده و روانشناسان، درصد زیادی از طلاقها را ناشی از مسائل جنسی میدانند. ارتباطات جنسی به اولین عامل انتقال ایدز بدل شدهاند و درصد بالایی از زنان – که هیچ وقت آمار رسمی درستی از آن منتشر نمیشود – خشونت جنسی از تحمل بوق رانندههای مزاحم و متلکها تا کتک خوردن و تجاوز را تجربه میکنند. یک مقام قضایی هم دیروز از امکان جرم شناختهشدن استفاده از تلگرام سخن گفته است. شما حتما میپرسید این دو موضوع چه ارتباطی به هم دارند؟ توضیح میدهم. ✅ حلقه واسط ارتباط اختلالها در «حیات جنسی» ایرانیان و رسیدن به نقطهای که قریب پنجاه میلیون ایرانی کاربر تلگرام به سمت جرمانگاری عملشان هل داده شوند، بنا نهادن «سیاست اجتماعی» بر «انسان حداکثری» است. من از «انسان میانمایه» به عنوان واقعیت اجتماعی دفاع میکنم. ✅ اکثریت قاطع انسانها موجوداتی «میانمایه» هستند به این معنا که رگههایی از فضیلت و رذیلت، خیر و شر، اخلاق نیک و بد و خصائل روانی سازنده و مخرب در آنها جمع شده است. ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۳/۱۸ ◻️ موسیقی عاشقانه | خوانش کییرکگور از ایوب 🖋 آرش نریمانی.۱- از دههٔ هشتاد شمسی بود که انبوههای از آهنگها با مضمون سوژهٔ جدا-افتاده و ترک شده ممکن گشت؛ انسانی که یا خیانتی دیده است و یا به نحوی از انحاء تنها مانده است. «مجید خراطها»، «محسن چاوشی» و «محسن یگانه» ها و …اینگونه ممکن گشتند؛ مسألهٔ بر سر شرایط امکان این نوع از موسیقی به لحاظ اجتماعی نیست و همچنین قضاوت راجع به کیفیت زیباییشناختی این فرم موسیقی؛ مسأله بر سر دقیقهای مهم است که در تحلیلهای رایج غایب است؛ و آن لحظهٔ «رمانتیک کردن» و «فردی کردن» لحظهٔ جدایی است که در دوگانهٔ «خیانت/وفا» صورتبندی میشود؛ همهٔ آه و ناله و فغانهای سوژهٔ جدا-افتاده بر سر معشوقی هوار میشود که رفته است؛ معشوق به مثابهٔ انسان ارادهورزی صورتبندی میشود که میتوانست بماند اما رفت؛ این مکانیسم فردیسازی در آهنگهای عاشقانه - فارغ از قرابت عجیبش با گفتارهای روانشناسی و کارآفرینی که مبتنی بر ارادهٔ انسان هستند که گویی میتواند هر کاری انجام دهد- لحظهای مهم در درونهاش وجود دارد؛ و آن یا آسیبشناختی کردن خود است و یا دیگری؛ «حتما من یه مشکلی داشتم که رفت» یا «خیلی بی وفا بود»؛ و در این لحظه ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۳/۱۸ یکپارچگی دیالکتیکی، آشفتگی حالتهای متضاد به خودی خود نیست، بلکه یکپارچگیای است که از تضاد فراتر میرود، و در سطحی بالاتر دوبار ولی یکپارچگی و پیدایش هستی جدید، حالت سوم را ابراز و تعیین میکند، یکپارچگی هرگز نمیتواند نفی نسبی و نیستی را به زور و کاملا از خود بیرون کند، ولی تا آنجا که با غلبه کردن بر لحظههای متضاد و حفظ آنها در درون خود، ضد تضاد پیکار میکند، و پیروز میشود، هستی جدید و والاتری تولید میشود، به این ترتیب اصل این همانی، انضمامی و زنده میشود. بر اساس دیدگاه منطق هگلی، این پرسش که کدام یک نخست رخ میدهد، تضاد یا این همانی؟ معنای واقعی ندارد، تمام پویش متضاد است، زیرا بدون تضادی ذاتی، هیچ چیز نمیتواند حرکت کند، حرکت خودش تضاد است، و تضاد، پویش را به پیش میراند، یکپارچگی، سیال و علت پویش است، از این رو «شدن»، واقعیت به تمام معنا است، و تحلیلی بی پایان را ایجاب میکند که نخستین لحظههای آن، هستی و نیستی، و این همانی و تضاد هستند …. هانری لوفور، ماتریالیسم دیالکتیکی. ترجمه: آیدین ترکمه. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۳/۱۸ ✅چرا حکومت ایران نمیتواند شادکامی ایجاد کند؟!.. ✍🏻مهران صولتی 🔷زمانی که مقدمه کتاب ارزشمند «درک باک» با عنوان «سیاست شادکامی» را میخوانید با یک عبارت شگفت انگیز منسوب به پادشاه کشور کوچک بوتان واقع در عمق کوههای هیمالیامواجه میشوید؛ در سال ۱۹۷۲ پادشاه جدید بوتان خطاب به مردم کشورش اعلام کرد؛ از این پس معیار اصلی ملت او برای اندازه گیری پیشرفت، «شادکامی ناخالص ملی» خواهد بود و نه تولید ناخالص ملی!. درک باک مولفههای اصلی سیاست شادکامی در بوتان را به شرح زیر فهرست میکند؛ حکمرانی خوب و استقرار دموکراسی/ توسعه اجتماعی-اقتصادی عادلانه و با ثبات/ صیانت از محیط زیست/ صیانت از فرهنگ. اخیرا یکی از جامعه شناسان به درستی از این سخن گفته بود که حکومت در ایران باید به جای فرمان به آغاز تولید انرژی هستهای، دستور به تولید عشق، امید و محبت بدهد! حال باید ببینیم که چرا حکومت در ایران با ایجاد شادکامی میانهای ندارد و تحقق آن را پیگیری نمیکند؟! واقعیت در حداقل چهار نزاع زیر نهفته است:. 🔷 جدال شرع و عرف: این نزاع همچنان از دوران مشروطه تا کنون به قوت خود باقی است هر چند که در دوره پهلویها غلبه با عرف و پس از انقلاب چیرگی با شرع بوده است! تداوم روندی فرسایشی ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۳/۱۸ ◽️ شروطی برای رسانهای شدن تجاوز. 🖋 روزبه کردونی ۱⃣در اکتبر ۱۹۶۵ سیلویا لایکن دختر ۱۶ ساله در ایالت ایندینیای آمریکا توسط همسایه به اسارت گرفته شد …۲⃣آن خانواده همراه با برخی کودکان همان محله به مدت سه ماه سیلویا را آزار جنسی دادند، به این دختر ۱۶ ساله تجاوز کردند و نهایتا او را به طرز فجیعی به قتل رساندند. رسانهها این واقعه را بزرگترین فاجعه ایالت عنوان کردند و تا محاکمه همه عوامل موضوع را پیگیری کردند. هیچ کس نگفت عاملین تبعه کدام کشور بودند، کسی نپرسید انگیزه این جنایت چه بود، هیچ مقامی هم اظهار نکرد که رسانهای کردن موضوع باعث التهاب شده است. همه این جنایت را فارغ از اینکه انگیزه جنایت چه بوده است و یا عوامل جنایت چه قومیت و حتی جنسیتی داشتند محکوم کردند …این جنایت بعدها سوژه چندین روایت سینمایی نیز شد. American crime و The girl next the door دو فیلمی بودند که براساس این جنایت ساخته شدند.۳⃣ یک جستجوی ساده اینترنتی نشان میدهد چه حجم وسیعی از پایان نامهها، مطالعات، گزارشهای سیاستی و بستههای آموزشی در تبیین و تفسیر نقش رسانهها در شکل دهی به افکار عمومی و پیگیری موارد کودک آزاری وجود دارد. میتوان نمونههای متعددی از جنایت بویژ ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۱۸ 🔸 در خوشبینانهترین حالت ساعات کار مفید در ایران روزانه حدود دو ساعت است که متوسط ساعات آن در بخش دولتی تنها ۲۲ دقیقه است …مرکز پ 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۸ ۱۳۹۷/۰۳/۱۷ 🔆 سرمایهداری چیست؟. 🖋 مرتضی مردیها 🔻 یکی از مفاهیمی که من در فهم آن همیشه مشکل داشتهام چیزی است بهنام «نظام سرمایهداری». تعبیری که اغلب هر وقت میآید اوصافی مثل بهرهکشی، ستمگری، مادیگری و غیره مثل سرجهاز با آن همراه است.. 🔻اگر حوصله کنید و از این تعبیر نهراسید چیزی هست بهنام مغالطة اشتراک لفظ. که مثالهای معروف آن شیر و شیر یا تار و تار است. اگر کسی بگوید هوا تار است؛ تار آلت موسیقی است؛ پس هوا آلت موسیقی است؛ ما میگوئیم گوینده مرتکب مغالطة اشتراک لفظ شده است …🔻البته شما ممکن است بگویید کدام نادانی ممکن است چنین حرفی بزند و کدام عاقلی ممکن است این فریب را بخورد. حق با شما است؛ ولی معمولا برای مثال موارد ساده و بین انتخاب میشود. نمونههای باریک و مبهم هم البته وجود دارد. ببینیم همین اشتراک لفظ در موضوع سرمایهداری چگونه عین همین تار و تار عمل کرده و بسیاری از ما ملتفت آن نشدهایم.. ♦️وقتی میگوئیم نظام سرمایهداری، ممکن است منظورمان نظامی باشد که اقتصاد آن مبتنی است بر تولید صنعتی انبوه و متکی به یک دستگاه دیوانسالاری گسترده با عناصری مثل بانک و بورس و پول و بهره و بیمه و غیره. ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۴ ۱۳۹۷/۰۳/۱۷ از نظر «»: هرگاه شیرازه تنظیمهای اجتماعی به هم بخورد و نفوذ نظارت کننده جامعه بر گرایشهای فردی دیگر کارایی خود را از دست بدهد در وضعیتهای هنجاری دیگر تمایلات فردی توسط اخلاق مشترک راهنمایی نمیشوند وهرکسی تنها هدفهای شخصی خود را دنبال میکند، درجامعه گروههای مختلفی را میتوان دید که درجهای از بی هنجاری را داشته باشند و جوامع گوناگون را میتوان بر حسب کمی و زیادی این بی هنجاری از یکدیگر متمایز کرد ولی بی هنجاری یا بی ضابطگی کامل از نظر تجربی امکان پذیر نیست …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۰۳/۱۷ 🔸چرا ما اول مسئولیم بعد معلم. 🖋 منیژه فروزنده | معلم و فعال صنفی ▫️جامعه نو: در ابتدا عرض کنم که من یک معلم هستم و قاعدتا از درون صنفم و به دور از هر تعصب گمراه کنندهای به نوشتن این متن دست زدم چرا که باور دارم معیار سلامت و وجود امنیت در یک جامعه به هیچ وجه معیاری برای محک زدن سلامت «معلمان» و یا عدم سلامت آنان نیست و یا بر عکس! منظورم را واضحتر بگویم، نمیتوان جامعهای را مثال زد که یک «کاست» منزه و پاکیزه داشته باشد و بقیه لایههای اجتماعی فاقد این ویژگی باشند!. با نگاهی به آمارهای خشونت جنسی در جهان به راحتی میتوان دریافت که امر تجاوز جنسی درمحیط آموزشگاهها و مدارس ارتباط تنگاتنگی با حوزههای مختلف اجتماعی دارد و در هم تنیدگی این حوزهها اجتناب ناپذیر است. هنوز اخبار تجاوزات جنسی در بالاترین ردههای سینمای هالیوود و موسسات و شرکتهای بزرگ صنعتی و وزارتخانهها، داغ و شوک بر انگیز است. هنوز درد جانسوز ربودن دختران و زنان را از میان دود و آتش جنگهای خاورمیانه و آفریقا به جان داریم …هنوز شاهد خرید و فروش دختران خردسال در هتلها و کازینوها برای عیاشی مولتی میلیاردرها هستیم! هنوز شاهد ازدواج دختران خردسال در آمار میلیونی هستیم که دقیقا بحث تجاوز در مور ...