شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


✅ رستگاری.. هر گونه اراده ورزی ناشی از نیاز، نقص، و لذا ناشی از رنج است

تحقق [خواست اراده] به این نیاز پایان می‌دهد؛ اما در ازای میلی که برآورده می‌شود، دست کم ده میل دیگر باقی می‌مانند که ارضا نمی‌شوند. وانگهی، اشتیاق مدت مدیدی دوام می‌آورد، و می‌خواهد و دوست دارد که به بی‌نهایت برسد؛ اقناع کوتاه است و اعانه‌وار. لیکن حتی خود رضایت نهایی نیز صوری است؛ میلی که برآورده شد بی‌درنگ راه را برای میل دیگر باز می‌کند؛ اولی فریبی معلوم است و دومی فریبی هنوز مجهول. هیچ یک از اهداف اراده‌ورزی نمی‌تواند رضایتی تولید کند که دوام آورده و زایل نشود؛ همواره همچون سکه‌ای است که برای گدایی پرتاب می‌شود، و به او رخصت می‌دهد تا بتواند بدبختی اش را تا فردا کش دهد. از این رو مادام که آگاهی مان در تصرف اراده باشد، مادام که تسلیم انبوه امیال و بیم‌ها و امیدهای همیشگی آن باشیم، و مادام که فاعل اراده‌ورزی باشیم، هرگز روی خوشبختی یا آرامش بادوام را نمی‌بینیم. در اصل فرقی نمی‌کند که تعقیب می‌کنیم یا می‌گریزیم، در ترس خسران‌ایم یا در اشتیاق لذت، توجه به اراده‌ی همواره خواهان، به هر حال، دائم آگاهی را انباشته و تحریک می‌کند؛ اما بدون آرامش و آسودگی، رفاه حقیقی مطلقا غیر ممکن است ….. 🌐 ...
  • گزارش تخلف

✅ سیاست نشاط و راه طی شدۀ ما.. ✍🏻 رضا امیدی

🔸طی دهه‌های اخیر، نهادهای مختلفی کشورها را براساس رفاه ذهنی، رضایت از زندگی، و نشاط ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کنند. «پکک و رادکلیف» داده‌های موجود از این پژوهش‌ها را در کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا (۲۰۰۲- ۱۹۷۵) و کشورهای صنعتی (۲۰۰۰-۱۹۸۱) مبنای ارزیابی دولت رفاه قرار داده‌اند و نتیجۀ فراتحلیل این داده‌ها را تحت عنوان سیاست نشاط منتشر کرده‌اند.. 🔸آن‌ها در پی پاسخ به این پرسش‌اند که کشورهایی که در این رتبه‌بندی‌ها وضعیت بهتری دارند، از چه ویژگی‌های مشترکی برخوردارند. آن‌ها سه متغیر کلان را مدنظر قرار داده‌اند: ۱. میزان کالایی‌زدایی، ۲. حقوق اجتماعی، ۳. تأثیر احزاب و نیروهای چپ در فضای سیاسی. براساس این نتایج، نسبت مستقیم و معناداری بین این سه متغیر و میزان نشاط و رضایت از زندگی در کشورها وجود دارد و کشورهایی که سطح بالاتری از نشاط را تجربه می‌کنند، واجد سطح بالاتری از کالایی‌زدایی، تأمین حقوق اجتماعی، و فعالیت و تأثیر احزاب چپ هستند.. 🔸جهت‌گیری‌های سیاست‌گذاری طی سه دهۀ اخیر در ایران عکس این وضعیت بوده است یعنی روند مداومی از کالایی‌شدن حیات اجتماعی (نظیر کالاشدگی و تجاری‌سازی آموزش و بهداشت و ...
  • گزارش تخلف

✅باباهای مجازی.. ✍🏻فردین علیخواه

❇️همسر و سه فرزندش را به کشور گرجستان فرستاده است تا در آنجا امکان دریافت اقامت یک کشور پیشرفته تسریع شود. مدتی قبل خودش هم چند روزی به گرجستان رفت و به‌دشواری توانست برای خانواده‌اش آپارتمانی کوچک بخرد. او موقعیت شغلی خوبی دارد و در مرز پنجاه‌سالگی؛ داشت از امکانات زندگی بهره می‌برد ولی پس از سخت‌گیری‌های خیابانی در خصوص پوشش زنان، «سندروم تنفر از ایران» به سراغ یکی از دخترانش آمد و در نتیجه اصرار؛ که باید به هر شکلی از ایران رفت. این روزها آرامش این مرد ازدست‌رفته است. تنها غذا می‌خورد، تنها با خودش می‌خندد، تنها می‌خوابد، و البته تقلا می‌کند تا بتواند برای خانواده‌اش ارز تأمین کند. او نخست به ارز فکر می‌کند و بعد به خانواده‌اش، چون بقاء دومی منوط به اولی است!. مرد دیگری هم همین وضع را دارد. او همسر و دو فرزندش را به مالزی فرستاده است تا شاید در آنجا بتوانند اقامت کشور استرالیا را دریافت کنند. او هم در میان‌سالی قرار دارد. ...
  • گزارش تخلف

✅ تاثیر کار بر حیات اجتماعی.. شخصی‌تر شدن زندگی، نمی‌تواند خود به خود و بدون علت به وجود آمده باشد

زیرا می‌دانیم انسان طبعا موجودی اجتماعی است و زندگی‌های اولیه به صورت جمعی و قبیله‌ای بوده است. یکی از علت‌های آن می‌تواند مورد توجه قرارگرفتن مفاهیمی چون فردیت و حقوق فردی در عصر مدرن باشد. اما به نظر نمی‌رسد تنها عامل فلسفی به وجود آوردنده‌ی فردیت بتواند به بازتولید فکر فردیت منجر شود. آن‌چیزی که هر روز در دل خود فردیت را بازتولید می‌کند تجسم فردیت در مفهوم کار کردن است. امروزه اکثر انسان‌ها به کار کردن مشغول‌اند، فعالیتی که برای ادامه‌ی حیات نوع انسان ضروری است. کار کردن از این جهت که بخش بزرگی از زمان و توان ما را در زندگی معطوف به خود می‌کند، می‌تواند بخشی از ذهنیت ما را در مواجه با معنای زندگی شکل دهد. حال اگر کار کردن در اقتصادسیاسی کلاسیک در تجسم بخشیدن به فردیت، پیگیری نفع‌شخصی تعریف شود، بعد از حدود دو قرن از این تعریف مسلط از کار، پیامدهای اجتماعی آن باید بررسی شود …🔅از پیامد‌های آن این است که بشر عصر مدرن چنان غرق در روزمرگی خویش است که گویی هر کنشی را تنها هنگامی انجام می‌دهد که برای شخص او یا حداکثر برای خانواده‌ی او سود داشته باشد. رساندن هر سود و خیری به غیر از خود و خا ...
  • گزارش تخلف

‌✅ تلفیق آموزش و پژوهش‌. 🖋 رحیم زایرکعبه ‌| دکترای جامعشناسی

نظام تعلیم و تربیت در ایران مبتنی بر آموزش‌محوری است. در این نظام، مطالب آموزشی توسط معلم به دانش‌آموزان انتقال داده می‌شود. این یادگیری در واقع حافظه‌محور بوده و بر اساس آن یک سری دانش و اطلاعات در قالب محفوظات به حافظه دانش‌آموزان سپرده می‌شود. در چنین نظامی رابطه بین معلم و دانش‌آموزان رابطه‌ای یک‌طرفه است که در آن معلم توزیع‌کننده دانش و دانش‌آموزان مصرف‌کننده آن می‌باشند.. در مقابل نظام آموزش‌محور، نظام پژوهش‌محور قرار دارد که در آن رابطه بین معلم و دانش‌آموزان رابطه‌ای دوطرفه است. به این معنی که معلم به عنوان راهنمای دانش، دانش‌آموزان را در ساخت و کشف‌ دانش هدایت می‌کند. دانش‌آموزان در این نظام تعلیم و تربیت به مهارتهای پژوهشی چون طرح درست مساله، ارایه فرضیه مناسب، مقایسه راه‌حلها و تجزیه و تحلیل نتایج دست می‌یابند. اما باید گفت کاربرد این مهارتها بیشتر در سطح دانشگاهی صورت عینی و عملی به خود می‌گیرد؛ چرا که در سطح مدرسه‌ای خصوصا دوره‌های ابتدایی و اول متوسطه یادگیری این مهارتها امکان‌پذیر می‌گردد.. با توجه به مطالب فوق، تاکید صرف بر یکی از دو نظام تعلیم و تربیت یعنی نظام آموزش‌م ...
  • گزارش تخلف

‌🔸 بحران عمومی شدن دانشگاه. 🖋 عباس کاظمی

📰تجربه دانشکاه الان دیگر تجربه فرهیختگی نیست بلکه تجربه عمومی و عامیانه است و هر کسی الان می‌تواند شاغل باشد، خانه دار باشد، بازنشسته باشد اما بگوید می‌خواهم وارد دانشگاه هم بشوم. این اتفاق وقتی می-افتد دانشگاه را وارد سطح دیگری از تحلیل می‌کند و مسائلش متفاوت می‌شود و یکی از مسائل عمده-اش این می‌شود که مسئله دانشگاه با مسئله بیکاری شدیدا گره می‌خورد. یعنی بخش عمده‌ای از تحصیلکرده-ها از دانشگاه خارج می‌شوند اما کاری نمی‌توانند بکنند و بین عرضه و تقاضا توازن به هم می‌خورد. به این ترتیب اساسا سطح دانشگاه تنزل پیدا می‌کند و افرادی که وارد می‌شوند در آن سطحی نیستند که بیش از این دانشجویان بودند و نه اساتید این انتظار را دارند و نه خود آن‌ها به جز مدرک دنبال چیز دیگری هستند و همین موضوع دانشگاه را بحران‌های زیادی روبه رو می‌کند. این را بگذارید کنار و یک مشکل دیگر را در نظر بگیرید دانشگاه وقتی بزرگ می‌شود (که با بسیاری از جوامع مدرن‌تر و بزرگتر برابری می‌کند) شما با جامعه بزرگی روبه رو می‌شوید که مسائل دیگری هم داخل خودش ایجاد می‌کند مثل سطح علمی استادها، کیفیت زندگی استادها چیزی که من به آن ...
  • گزارش تخلف

🔆 اثرات جهانی شدن گیدنز (۹۹۸: ۱۳۸۶) جهانی شدن (Globalisation) را «افزایش وابستگی متقابل میان مردمان، مناطق و کشورهای مختلف جهان، ه

هر چند جهانی شدن در بازارهای بزرگ جهانی، تجارت جهانی، مخابرات و فناوری مشهود است تاثیرات آن در زندگی فردی ما هم قابل مشاهده است. جهانی شدن، موجب تغییر نحوه نگرش ما به محیط، دیگران، خانواده، روابط جنسی، روابط کاری و خودمان می‌شود. سه گرایش فکری مناقشه جهانی شدن:. شک گرایان که معتقدند حکومت‌های ملی، بازیگران اصلی هستند. افراط‌گرایان که معتقد به جهانی شدن افراطی هستند. دگرگونی گرایان که نظم جهانی را در حال شکل و دگرگونی می‌بینند (گیدنز، ۸۷: ۱۳۸۶) می‌باشند. تجارت، تولید، تبلیغ، بازاریابی، اینترنت، تلفن همراه، تلویزیون، رسانه‌های گروهی و ارتباط جمعی، آموزش از راه دور، ایجاد بازار جهانی، آموزش عالی، پیدایش آموزش از طریق اینترنت، تغییرات نظام‌های سیاسی، بوجود آمدن سازمان‌های بزرگ مانند: سازمان ملل، فناوری اطلاعات، یکپارچه شدن اقتصاد جهانی و تشکیل شرکت‌های فرا ملیتی (دو سوم کل تجارت جهانی در دست آن هاست)، از عوامل جهانی شدن هستند (گیدنز، ۸۵: ۱۳۸۶). در جهانی شدن سنت و ارزش‌ها کم رنگ‌تر می‌شوند و جهانی شدن به طور نا متوازن پیش می‌رود. ازدیاد نابرابری در میان جوامع، زندگی همرا با فقر ساکنان رانده ...
  • گزارش تخلف

‌✅ ناامیدی اجتماعی؛ پیامد و چرایی؟. 🖋 احمد بخارایی

📍 گفته‌شده‌است که «رؤیاها» برای روان، مانند اکسیژن برای ریه‌ها هستند که اگر به سمت آنها برویم هورمون‌های شادی آزاد خواهند‌شد و با نادیده گرفتن آنها احساسات بد را تقویت کرده‌ایم. البته این معنا در حوزه روان‌شناختی است اما در حوزه جامعه‌شناختی، «رؤیا» معادل «انتظار» است که برای شهروندان جامعه قرن بیست و یکمی آنچنان عرض اندام می‌کند که اگر پاسخ داده‌ شود اکسیژن به جامعه تزریق شده‌است و امید اجتماعی تقویت می‌شود و الا نومیدی، افزون خواهد شد. فرد ناامید، دیگر از پیروزی‌هایش هم لذت لازم را نمی‌برد و شادی‌ها را کمتر ارج می‌نهد. او احساس نمی‌کند جامعه به او تعلق دارد. او خود را قربانی می‌بیند. از نگاه او جامعه این گونه است: «هر کسی کار خودش، بار خودش، آتش به انبار خودش». جامعه ما بر اساس نتایج تحقیق رضایت ملی، در بین ۱۴۹ کشور رتبه ۱۱۷ را دارد یعنی از میزان رضایت ملی در حد «کم» برخوردار است. ناامیدی اجتماعی مانند تمام پدیده‌های اجتماعی دارای علل و دلایل‌ مختلف است. در سطح «خرد»، ناامیدی ناشی از بدبینی و این هم ناشی از وجود تبعیض در جامعه است. ...
  • گزارش تخلف

🔰 جزوه‌هایی که در طول ترم‌های تحصیلی تدریس و نوشته می‌شوند، یکی از بهترین منابع برای مطالعه سریع و خلاصه و مفید در موضوع موردنظر د

جزوه‌هایی که گاها بهتر از بسیاری از مقاله‌ها و کتاب‌های موجود می‌باشد. اما به دلیل نبود سیستمی منسجم برای بایگانی و آرشیو موضوعی آنها، تاکنون اقدامی برای آن صورت نگرفته و این مهم برای هیچ‌کس قابل دسترس نیست و جزوه‌ها، هر ترم بازنویسی می‌شوند و امکان دسترسی برای غیر نیز وجود ندارد …🔶 از این رو کانال جامعه‌شناسی علامه با همکاری تارنمای انگاره () آمادگی خود را جهت آرشیو جزوه‌ها اعلام می‌کند:.۱️⃣ جزوه‌ها با نام نویسنده آن بایگانی می‌شود و کانال جامعه‌شناسی علامه و سایت انگاره کپی‌رایت نویسنده را تماما رعایت می‌کند.۲️⃣ جزوه‌ها به صورت آرشیو ترمی و درسی ذخیره می‌شوند.۳️⃣ جزوه‌ها به رایگان در کانال و وبسایت انگاره (Engare. Net) بایگانی و برای همیشه قابل دسترسی خواهند بود.۴️⃣ کانال جامعه‌شناسی علامه و وبسایت انگاره دخل و تصرفی در جزوه نمی‌کند و فایل به صورت کامل منتشر می‌شود.۵️⃣ در مواردی که جزوه‌های متعدد و مشترکی در یک درس و استاد و بازه تحصیلی ارسال شد، حق انتخاب بهترین جزوه (یا جزوه‌ها) برای کانال جامعه‌شناسی علامه و وبسایت انگاره محفوظ می‌‌باشد …🔷 دوستانی که مایل به همکاری در این آرشیو جز ...
  • گزارش تخلف

🔹 ممنوعیت وارداتی ۱۴۰۰ قلم کالا و بازگشت تدریجی به شرایط جنگی. 🖋 علی دینی ترکمانی

🔸 دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان توسعه و تجارت مبنی بر لغو ثبت سفارش ۱۴۰۰ قلم کالا از جمله خودرو، از منظر سیاست‌گذاری اقتصادی، در شرایط کنونی، اجتناب‌ناپذیر است. راهکاری است برای مدیریت تقاضای ارز و منابع ارزی. 🔸طبیعی است چنین راهکاری بدون هزینه هم نیست. هزینه آن افزایش بیشتر قیمت کالاها به‌ویژه موارد لیست ممنوعه وارداتی است. بنابراین، باید در انتظار تورم بیشتری در آینده بود. 🔸در صورت بازگشت بیشتر تحریم‌ها و ناتوانی طرف حساب‌های تجاری در استفاده از معافیت‌های تحریمی آمریکا، فشارهای ارزی بر اثر کاهش قابل توجه درآمدهای ارزی نفتی و مشکلات مرتبط با نقل و انتقالات ارزی، بیشتر خواهد شد و موتور انتظارات تورمی با سرعت بیشتری فعال خواهد شد. بنابراین، باید در انتظار رکورد زنی‌های جدید نرخ دلار بود. 🔸با افزایش نرخ آزاد دلار، فاصله میان نرخ رسمی و نرخ آزاد بیشتر می‌شود. در اینجا دو راه‌کار برای مواجهه با این وضع وجود دارد. ...
  • گزارش تخلف

✅ مکاتب...۱) آنارشیسم فردی؛ که توسط نویسندگانی چون جوشیاوارن و بنیامین تاکر عرضه شد

این دسته از پیروان پرودون طالب آزادی و برابری کامل بودند؛.۲) آنارشیسم شیوعی؛ که از شکاف میان پیروان میخائیل باکونین مخالف سرسخت کارل مارکس در بین‌الملل اول و شاهزاده کروپوتکین پدید آمد که در آن باکونین از براندازی قهرآمیز دولت و جانشین ساختن اجتماعات روستایی تحت نظارت یک نظام کمونیزم اختیاری، به‌جای آن، دفاع می‌کرد؛.۳) آنارشیزم مسیحی؛ که توسط لئو تولستوی نویسنده روسی سده نوزدهم مورد توجه و حمایت قرار گرفت …‌شناسی. 🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

‌✅ روشنفکر؛ سلبریتی نیست. 🖋 حسن محدثی

📍 روزگاری یک متفکر حوزه ارتباطات گفته بود که رسانه‌ها ادامه حواس ما هستند. حالا شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش حواس ما را درگیر خود کرده‌اند. به‌طوری‌که فیلتر یک پیام‌رسان به ما احساس فلج بودن می‌دهد. اما روشنفکران به عنوان پیشروان تغییرات اجتماعی چگونه می‌توانند از درگیری ما با رسانه‌های مجازی برای افزایش آگاهی استفاده کنند؟ آیا اثرگذاری روشنفکران برای ایجاد تغییر با شبکه‌های اجتماعی بیشتر شده است؟ در همین رابطه سوالاتی از «حسن محدثی»، استاد جامعه‌شناسی پرسیدیم. مدیر گروه جامعه‌شناسی دین انجمن جامعه‌شناسی ایران معتقد است اگرچه قواعد حاکم بر شبکه‌های اجتماعی کمابیش همان قواعد موجود در رسانه‌های سنتی است اما نباید تاثیرات و دستاوردهای آن‌ را دست‌کم گرفت.. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 انگاره. ...
  • گزارش تخلف

✅؛... واژه «Anarchism» از «Anarkia» گرفته شده، که در زبان یونانی به‌معنای بی‌سروری است

آنارشیسم، ‌ یک جنبش سیاسی و نظریه‌ای است که هوادار برافتادن هرگونه دولت و نشستن انجمن‌های آزاد و همیاری داوطلبانه افراد و گروه‌ها به‌جای هر شکلی از دولت است. بنیاد آنارشیسم بر دشمنی با دولت است، ولی، در عین حال، وجود هرگونه قدرت سازمان‌یافته اجتماعی و دینی را نیز ناروا می‌شمارد و آنارشیسم قوانین دولت‌ها را سرچشمه تجاوز و خاستگاه همه بدی‌های اجتماعی می‌داند، و به این دلیل خواستار از میان رفتن همه دولت‌هاست. آنارشیست‌ها، به‌خلاف آنچه معروف است، آشوب‌خواه یا «هرج‌ومرج طلب» ‌نیستند و جامعه‌ای بی‌سامان نمی‌خواهند، بلکه به نظامی می‌اندیشند که بر اثر همکاری آزادانه پدید آمده باشد، که بهترین شکل آن، از نظر ایشان، ایجاد گروه‌های خودگردان است.. به عبارت دیگر آنارشیسم را می‌توان اقتدارگریزی نامید و «اقتدارگریزی یعنی بی‌حکومتی» و نقطه مقابل اقتدارگریزی، سلسله‌مراتب است. در سلسله‌مراتب، واحدها به ترتیبی سازمان یافته‌اند که یک واحد حق فرمان‌راندن دارد و دیگران موظف به فرمان‌بردن هستند. هر نظامی را که واحدهایش رسما‌ مستقل از یکدیگر باشند می‌توان اقتدارگریز خواند. به این معنی هیچ کانون اقتدار غالبی وج ...
  • گزارش تخلف