شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


✅ منطق حاکم بر صدا و سیما چیست؟.. ✍ مهران صولتی

بازداشت و پخش گسترده اعترافات مائده هژبری به جرم رقصیدن در فضای اینستاگرام موجب برانگیختن احساس انزجار بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی شده است! در این میان فراتر از داستان دستگیری، تیغ تیز انتقادات بیشتر متوجه عملکرد ناموجه صدا و سیما در این زمینه می‌باشد. بسیاری با حیرت می‌پرسند که چرا رسانه ملی با این اقدام به اندک آبروی خود چنین چوب حراج زده است؟! بعضی دیگر هم با اتکا به فراگیری شبکه‌های اجتماعی در افشای سازوکارهای حاکم بر پروژه‌های اعتراف گیری از فعالان سیاسی- اجتماعی که اکنون دیگر تبدیل به کلیشه‌ای نخ نما شده است، به درستی می‌پرسند واقعا فایده این کارها چیست و اصولا چه کسی این اعترافات را باور می‌کند؟! به نظرم بسیاری از این شگفتی‌ها ناشی از انتظارات غیر واقعی از صدا و سیمای موجود می‌باشد! واقعیت این است که تلویزیون ایران سال‌های زیادی است که از معیارهای حاکم بر یک رسانه کارآمد همچون اعتبار، اعتماد، روزآمدبودن، رضایت مندی مخاطب، مستقل بودن و خلاقیت فاصله گرفته است! شاهدش هم ریزش فوق العاده مخاطبان بخش‌های خبری- سیاسی، و در عوض پربیننده شدن برنامه‌های فان از قبیل خندوانه، دورهمی، ک ...
  • گزارش تخلف

‌✅تردد تانکرهای نفت. ✍🏻حامد توکلی

🔹به دلایل مختلف، تردد تانکرهای نفت عراقی را باید به مثابه یک مسئله اجتماعی مورد بررسی قرار داد.. 🔹اولا جاده‌های کردستان قابلیت تردد این حجم از تانکر و این ترافیک را ندارد همین مسئله موجب شده است در طول چند سال گذشته به کرات شاهد حادثه‌آفرینی تانکرها و تصادفات جاده‌ای باشیم که زندگی مردم کردستان را با مخاطره مواجه ساخته است؛. 🔹بخش زیادی از مردم کردستان نسبت به شرکت‌ها و در حقیقت باندهایی که این نفت را به فروش ‌می‌رسانند بدبین هستند و می‌دانند نوعی از فساد بر آمدورفت این تانکرها حاکم است که نتیجه فاجعه‌بار آن را باید مردم کردستان بدهند؛. 🔹 به لحاظ فنی نظارت دقیق و قابل قبولی بر ورود این تانکرها به ایران اعمال نمی‌شود. این تانکرها که حاوی مواد فوق‌العاده خطرناک هستند در برخی از موارد از وسط شهرها عبور می‌کنند و مانند حادثه اخیر آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به بار می‌آورند.. 🔹مجموعه موارد فوق موجب شده است انفجار تانکر نفت صرفا یک حادثه عادی تلقی نشود و باید به مثابه یک مسئله اجتماعی که توسعه‌نیافتگی، فساد و تقابل فکری در آن دخیل هستند، نگریسته و مورد تحلیل واقع شود …🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

🔹اخلاق طبقه کارگر با وجود خوشبختی فردی و خانوادگی، شرکت زن را در زندگی بیرون از دیوارهای خانه لازم می‌شمرد

زن وابسته به خانه منافع خانوادگی را در درجه اول اهمیت می‌داند. ایده تملک یک فرد توسط یک فرد دیگر، تبعیت و عدم تساوی اعضای یک طبقه با اصل گوهر طبقه کارگر یعنی اصل دوستی مخالف است. قوانین اخلاق جنسی که بر وظایف بنیادی طبقه پیشرو منطبق یافته می‌تواند تبدیل به ابزارهای نیرومندی برای استحکام موقعیت مبارزه طبقاتی این طبقه شود. جامعه طبقاتی جهان معاصر حتی فحشاء را که مورد تحقیر عموم است به دو طبقه مجزا تقسیم می‌کند. کیفیت عالی، یعنی فواحش مرفه منحصر به بورژوازی به او خدمت کرده و در صمیمیت با او زندگی می‌کند و تا اندازه‌ای هم در امتیازات اجتماعی‌اش شریک می‌شود. کیفت پست فواحش فقیر یعنی گوشت و پوست طبقه کارگر و روستائیان فقیر، تحقیر رنج زندگی را تا ته پیاله بندگی می‌نوشند. مسئله از بین بردن فحشاء یعنی سلامت بخشیدن به روابط زن و مرد یکی از مشکلات طبقه کارگر است، مشکلی که به نحو عمیق و غیرقابل حلی با شرایط کار و تولید او در هم آمیخته است. اگر برای سایر طبقه‌ها وقشرها حل مشکل ازدواج و در نتیجه فحشاء فقط دلایل اخلاقی و روانی دارد، برای طبقه کارگر یکی از مسائل اساسی زندگی و عناصر تعیین کنده آینده اس ...
  • گزارش تخلف

‍ ✅چاره دولت برای چالش خوزستان.. ✍ناصر کرمی

طی هفته گذشته بیشترین حجم از اخبار رسانه‌های فارسی زبان در باره اعتراض هاو درگیری‌های مرتبط با موضوع آب در بوده است. این یادداشت کوتاه مروری دارد بر چاره‌های در دسترس و شدنی دولت برای مهار بحران آب در خوزستان. اما برای آنکه چاره‌ها را مرور کنیم ابتدا باید تصور دقیقی از دلیل بروز این وضعیت داشته باشیم. تصویر ضمیمه این یادداشت به ما کمک می‌کند. میبینیم که دبی کرخه، طولانی‌ترین رودخانه ایران و یکی از منابع عمده تامین آب آشامیدنی خوزستان تقریبا به یک پنجم کاهش یافته است. کمابیش این سرنوشت دیگر رودخانه‌های خوزستان نیز هست. نکته این است که هفتاد درصد آب آشامیدنی خوزستان از رودخانه‌ها تامین می‌شود. وقتی که منبع هفتاد درصدی به بیست درصد تقلیل پیدا می‌کند این به معنای کاهش پنجاه درصدی آب در دسترس خوزستانیها است. پس صورت مسئله ساده است: خوزستان حدود پنجاه درصد منابع آب شیرینش را از دست داده است. ...
  • گزارش تخلف

‌✅ سلسله نشست‌های «اقتصاد غیر رسمی». 🖋 مدیر سایت

📍 سلسله نشست‌های «اقتصاد غیر رسمی» با حضور پروفسور فردریش اشنایدر، استاد اقتصاد در دانشگاه یوهانس کپلر اتریش برگزار می‌شود. 📍 ۱- اقتصاد غیررسمی در ایران: در موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی (نیاوران)، دوشنبه ۲۵ تیر، ساعت ۹ الی ۱۱:۴۰. 📍 ۲- ملاحظاتی در مورد اقتصاد غیررسمی «دیجیتال»؛ در سالن اجتماعات ستاد مرکزی سازمان تامین اجتماعی، روز سه شنبه ۲۶ تیر، ساعت ۹ الی ۱۱:۴۰. 📍 ۳. اشتغال و بازار کار غیررسمی؛ در سالن اجتماعات ستاد مرکزی سازمان تامین اجتماعی، روز سه شنبه, ۲۷ تیر، ساعت ۹ الی ۱۱:۴۰ …ورود برای عموم علاقه مندان آزاد است …🔸 توضیحات در لینک، پوستر در پیوست🔻. 📎 انگاره. 🔷 ...
  • گزارش تخلف

✅حراج کالای هنری.. ✍فرهاد قنبری.. فروش تابلوهای سهراب سپهری با قیمت پنج میلیاردی خبر تازه‌ای نیست

در سالهای گذشته نیز در حراج تهران تابلوهای او با قیمت‌های بالایی به فروش رفته بود. البته فروش آثار هنری معروف با قیمت بالا در دنیا امر رایجی است و بسیاری از ثروتمندان جهانی برای داشتن تابلوها و آثار هنری معروف حاضر به پرداخت مبالغ بسیار بالایی هستند. چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه محمد بن سلمان شاهزاده عربستان یکی از تابلوهای داوینچی را با قیمت چهارصد و پنجاه میلیون دلار خریداری کرده است. بسیاری از تابلوهای ونگوک، رافائل یا بسیاری از نقاشان برجسته جهانی با قیمت‌های بسیار بالایی در حراجی‌ها به فروش می‌رسند.. سوال که در ذهن ایجاد می‌شود این است که چرا عده‌ای حاضر به پرداخت چنین ارقام بالایی برای خرید یک تابلو نقاشی یا مجسمه هستند؟ آن هم تابلو یا آثار افرادی که در زمان حیات شان کسی وقع آنچنانی بر آنها نمی‌نهاد …برخی از خریداران این کالاهای هنری نه خود تابلو بلکه «نشانه» آن را خریداری می‌کنند. ما در مرحله‌ای از سرمایه داری قرار داریم که وسایل و کالاهای مصرفی مان را از طریق اینکه چه «نشانه» ای دارند معنا می‌بخشیم. در اینجا خریدار تابلوی سهراب سپهری یا داوینچی نه یک تابلوی نقاشی زیبا ک ...
  • گزارش تخلف

✅جلاسان و خلاسان و رقاصان.. ✍🏻محمد فاضلی

✳️ داستان نوجوانی را که ویدئوی رقص او در اینستاگرام باعث دستگیری و پخش اعترافاتش در تلویزیون شده است چگونه می‌توان از منظر حکمرانی تحلیل کرد؟ من البته با انتشار فیلم رقص در فضای مجازی موافق نیستم و مسائل زنان در ایران را هم مهم‌تر از اجازه یا منع انتشار رقص‌شان در فضای مجازی می‌دانم. ✳️ «جلاسان گردگو» مقامات سیاسی و اداری «بسیار نشیننده در جلسه» ‌اند که گرد سخن می‌گویند تا نه سیخ بسوزد، نه کباب و نه آینده شغل و کارشان. «خلس» یعنی «ربود» یا «دستبرد زد» و اختلاس هم از همین ریشه؛ و «خلاس» هم «رباینده و راهزن» است. «رقاص» بسیار رقصنده است. داستان در نسبت «جلاسان و خلاسان و رقاصان» و «حکمرانی خوب» قابل تحلیل است. ✳️ حکمرانی خوب کردن حداقل شامل انجام ‌درست و باکیفیت سه وظیفه است: سنجیدن؛ ارزش‌گذاری؛ و هماهنگ‌کردن. حکمران خوب، به‌درستی می‌سنجد و اندازه می‌گیرد، و برای مثال قدرت اقتصادی هر شهروند را می‌سنجد و به این ترتیب قادر است افراد نیازمند حمایت اجتماعی را از توانمندان متمایز سازد. حکمرانی خوب قادر است چیزها، فعالیت‌ها و اهداف را ارزش‌گذاری کند؛ و برای مثال می‌تواند حمایت اجتماعی از گروه‌ ...
  • گزارش تخلف

‌✅ رویکرد زن نگاشت/ زن- نویسنده در تحلیل و فهم متون فلسفی، ادبی، اجتماعی. 🖋 بیتا مدنی

یکی از رویکردهای مهم نقد متون) به ویژه متون ادبی (نقد زن نگاشت یا زن- نویسنده است. این رویکرد بر چارچوب زنانه در تحلیل متونی تأکید دارد که به قلم زنان نگاشته شده باشد. اصطلاح gynocriticism را نخستین بار الن شوالتر در ۱۹۷۹ و در مقاله‌اش «به سوی شعرشناسی زنانه» به کار برد. شوالتر در. پژوهشهای تاریخی دامنه داری که در مورد زنان نویسنده چون ویرجینیا وولف، لسینگ، برونته و … انجام داد، نقشه سرزمینی را ترسیم کرد که در دنیایی تحت سیطره مردان هنوز کشف نشده و مهجور مانده بود. شوالتر در این پویایی شناسی بر جایگزینی الگوهای سنت ادبی مردانه با تجربیات زنانه تأکید نمود و به تبیین آن دسته از مطالعات متنی پرداخت که شامل خوانش متون به قلم زنان برای تحلیل بینا متنی، هم در میان نویسندگان زن، و هم بین نویسندگان زن و مرد می‌شد. او در اثر مشهور خود به نام ادبیاتی از آن خود، در پی تبیین هویت و «خودی زنانه» به عنوان برساختی اجتماعی در رویارویی با متون بوده است. او درباره رمان نویسان قرن نوزدهم و بیستم ادبیات انگلیسی و بر مبنای این فرضیه پژوهید که جنسیت، نوشتار را رقم می‌زند. از نگاه شوالتر و هم فهمان او، زنانگ ...
  • گزارش تخلف

✅ مریض را به شکل کیف پول نبینید …✍دکتر علیرضا یلدا (متخصص بیماریهای عفونی که در شب یلدای ۱۳۹۶ آسمانی شد)

📍متاسفانه در برخی زمینه‌ها من نمی‌توانم از جامعه پزشکی حمایت کنم. ما در زمینه اخلاق پزشکی مشکلات زیادی داریم، قانون داریم ولی الزامی به رعایت قانون نداریم. برای همین افرادی هستند که به خود اجازه تخطی و خطا می‌دهند. در یک کشور اروپایی وقتی یک راننده ۳ مرتبه خطا کند گواهینامه او ضبط می‌شود و قانون با چنان شدتی با وی برخورد می‌کند که کسی جرات خطا ندارد ولی در ایران هیچ‌وقت قانون با جدیت اجرا نمی‌شود. این وضعیت در مورد جامعه پزشکان نیز صدق می‌کند. ما قانون داریم ولی چیزی که ما را از یک کشور اروپایی متمایز می‌کند، اجرای درست، صحیح و قاطع قانون است. باید در این مورد فرهنگ‌سازی کرد … من همیشه به دانشجویانم این را می‌گویم که شیطان در کمین است و تلاش می‌کند سر انسان کلاه بگذارد. وقتی می‌خواهید یک بیماری را تشخیص دهید، سعی کنید شیطان را از خود دور کنید. با تعصب به مریض نگاه نکنید. ...
  • گزارش تخلف

‌تجارتی شدن بی حساب مدارس از دو جنبه فساد آور است

اولا بیشتر مواد آموزشی که شرکت‌ها به مدارس می‌دهند سطحی و تحریف شده و یک جانبه است. «اتحادیه مصرف کنندگان» در آمریکا مطالعه‌ای را انجام داده که نشان می‌دهد – همانطور که انتظار می‌رود- تقریبا ۸۰ درصد مطالب آموزشی شرکت‌ها، جهت گیری به نفع محصول یا دیدگاه شرکت حامی دارند. ولی حتی اگر کاملا منزه و عینی هم بودند، تبلغات تجارتی اصولا با هدف مدارس ناسازگار است. تبلیغات تجارتی انسان را تشویق به خواستن چیزها و برآوردن خواسته هایش می‌کند، در حالی که مدرسه می‌خواهد به انسان بیاموزد که نقادانه به خواسته هایش بیندیشد و آنها را مهار کند یا ارتقاء دهد. تبلیغات به دنبال ایجاد مصرف کننده است، مدرسه در پی تربیت شهروند …اما به دانش آموزی که خیلی از دوران کودکی اش صرف آموزش برای زندگی در جامعه‌ای مصرف گرا می‌شود، آسان نمی‌توان یاد داد که شهروندی با تفکر انتقادی درباره‌ی جهان پیرامونش باشد. در زمانه‌ای که بسیاری از کودکان، مثل بیلبورد‌های متحرک، سراپا پوشیده از مارک و آرم و لوگو، به مدرسه می‌روند، کار مدرسه دشوارتر- و مهم تر- می‌شود که باید از فرهنگ عامه‌ای که غرقه در مصرف گرایی است اندکی فاصله بگیرد …ولی ...
  • گزارش تخلف

✅ تفاوت‌های ۱۸ تیر ۱۳۷۸ با سوم می‌۱۹۶۸.. ✍ مهران صولتی

🔸برداشت اول: در سوم اعتراض دانشجویان دانشگاه نانت نسبت به تفکیک جنسیتی انجام شده به رویدادی انجامید که نه تنها بیش از یک ماه فرانسه را دستخوش التهاب ساخت بلکه توانست آثار درازمدتی بر فضای سیاسی -فرهنگی این کشور و حتی جهان بجا گذارد!. 🔸 برداشت دوم: در ۱۳۷۸، اعتراض دانشجویان خوابگاه کوی دانشگاه تهران، با سرکوب بی سابقه از سوی نیروی انتظامی مواجه و به ناآرامی دانشجویی وسیعی در تهران منجر شد. جنبش دانشجویی متعاقب آن بعد از پنج روز دچار افول شد و داستان مطالبه‌گری دانشجویان با محکوم شدن سرباز وظیفه اروجعلی ببرزاده به جرم سرقت یک دستگاه ماشین ریش تراشی خاتمه یافت!!. 🔷به رغم شباهت‌های ظاهری میان این دو رویداد، تفاوت‌های ژرفی بین این دو واقعه از منظر فرآیند و پیامدها وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:. 🔹 جنبش دانشجویی فرانسه اگر چه در اعتراض به نقض یک آزادی اجتماعی به ظاهر کم اهمیت به وقوع پیوست (منع ورود دختران به خوابگاه پسران)، ولی به اعتراضات ژرفی علیه نظام سرمایه داری و نظام دانشگاهی این کشور انجامید که تا مدت‌ها برای دانشجویان جهان الهام بخش بود. در حالی که اعتراضات جنبش دانشجویی ...
  • گزارش تخلف

‌✅ کنترل بازارهای سوداگرانه؛ راه هدایت نقدینگی به سمت تولید. 🖋 محمدجواد قاسمی

📍 از چالش‌های جدی پیش‌روی تولید و رشد اقتصادی در ایران، وجود بازارهای غیرمولد موازی با بخش تولید است که از قضا به دلیل ریسک پایین و بازده بالایی که دارند، سبب رکود مزمن در بخش مولد اقتصاد شده‌اند. به‌عنوان نمونه، در بازارهای سفته‌بازانه مانند بازار مسکن، زمین، طلا، ارز، اتومبیل و غیره کالایی خریداری می‌شود و بدون هیچ‎گونه تغییرشکل یا ایجاد ارزش‌افزوده، با هدف کسب سود، در مدت‌زمان کوتاهی به فروش می‌رسد. این بازارهای سفته‌بازانه بخش زیادی از قدرت سرمایه‌گذاری آحاد اقتصادی کشور را جذب خود کرده است و به مانع بزرگی در برابر رونق بخش مولد اقتصاد که منجر به اشتغال می‌شود، تبدیل‌شده‌اند. با این حال، این مساله تنها مختص به کشور ایران نبوده و نیست، بلکه بازارهای غیرمولد در بسیاری از کشورهای دنیا به‌عنوان یک مشکل بالقوه وجود دارند، ولی این کشورها با یک سازوکار بسیار ساده این معضل را مهار کرده‌اند. درواقع، تحت شرایط معینی، با اخذ مالیات از اختلاف قیمت خرید و قیمت فروش دارایی‌ها، سعی کرده‌اند بازده بازارهای غیرمولد را کاهش دهند تا انگیزه‌های سرمایه‌گذاری در بخش مولد اقتصاد افزایش یابد. این نوع از م ...
  • گزارش تخلف

✅سرمایه اجتماعی پیر

🔹 بوردیو سرمایه اجتماعی را اینگونه تعریف می‌کند: «انباشت منافع بالفعل یا بالقوه‎ای که به تصاحب یک شبکه بادوام روابط کم و بیش نهادینه شده آشنایی یا بازشناخت متقابل مربوطند.». 🔹از نظر بوردیو شبکه‎های اجتماعی موهبتی طبیعی نیستند و باید آنها را با انجام کنش‎های منطقی و قصدمند برای دستیابی به دیگر سرمایه‎ها و منابع پدید آورد. او سرمایه اجتماعی را یکی از اشکال سرمایه می‌داند …بوردیو انواع سرمایه اینگونه نام می‌برد:. ⁦♦️⁩سرمایه اقتصادی: که قابل تبدیل شدن به پول است و می‌تواند به شکل حقوق مالکیت نهادینه شود …⁦♦️⁩سرمایه فرهنگی: که تحت تاثیر برخی شرایط به سرمایه اقتصادی بدل می‌شود و به شکل کیفیات آموزشی نهادینه می‌گردد …⁦♦️⁩سرمایه اجتماعی: که تحت برخی شرایط به سرمایه اقتصادی تبدیل می‌شود …🔹بوردیو برای تبدیل پذیری اشکال مختلف سرمایه و بر تقلیل نهایی همه اشکال سرمایه اقتصادی تاکید می‌کند. از نظر او سرمایه اقتصادی کار انسانی انباشته شده است. تعریف بوردیو از سرمایه اجتماعی نشان می‌دهد که این سرمایه دو عنصر دارد: نخست روابط اجتماعی که افراد را قادر به دستیابی به منابعی می‌کند که دیگران یعنی هم گروه‎ه ...
  • گزارش تخلف

✅نظریه جامعه کوتاه مدت کاتوزیان.. ✍فرهاد قنبری

دکتر همایون کاتوزیان جامعه ایران را «جامعه کلنگی» یا «جامعه کوتاه مدت» می‌نامد، به عقیده او علت اصلی عدم شکل گیری و نهادینه شدن دموکراسی و قانون در این جامعه همین خصلت می‌باشد. در واقع در ایران به علت عدم وجود طبقه اشراف و وابسته بودن همه مقامات و سطوح کشور به شخص شاه و حاکم، عملا هیچگونه قانونی وجود نداشته و همه اشخاص جان و مال خود را از برای شاه می‌دانستند و شاه هر وقت اراده می‌کرد می‌توانست جان و مال هر کس (حتی اعضای خانواده خود و وزیران و سپهسالاران) را بگیرد. کاتوزیان معتقد است این شیوه حکومتی استبدادی خاص جامعه ایران بوده و حتی در بدترین شیوه‌های دیکتاتوری غربی هم چنین چیزی غیر قابل تصور بوده است، در همه کشورهای استبدادی دنیا وجهی از قانون وجود داشته است و طبقه‌ای به نام آریستوکرات‌ها وجود داشتند که شاه استبدادی نیز قدرت و توان مصادره اموال و دارایی و گرفتن قدرت اجتماعی آنان را نداشته ولی در ایران همیشه این اراده شاه است که حرف اول و آخر را می‌زده است و قانون چیزی نبوده است جز گفتار و کردار شخص اول جامعه. به همین دلیل هر گاه که شاهی از دنیا می‌رفت کشور دچار آشوب و هرج و مرج می‌شد ...
  • گزارش تخلف