جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ ✅فرود اولین هواپیمای ایران ایر در فرودگاه جان اف کندی نیویورک در خرداد ۱۳۴۹ شمسی … 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۱:۰۷ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ 🔸 دهان آمریکا دقیقا کجاست؟. 🖋 مجتبی لشکربلوکی.. مدت هاست که داریم مشت محکم میزنیم به دهان آمریکا خیلی هم روی «دهان» آمریکا تاکید داریم. چهل سالگی را در انسانها، دوران کمال و پختگی میدانند. شاید بتوان آن را به حکومتها نیز تعمیم داد. نظام ما نیز در آستانه چهل سالگی است. پختگی یک نشانه دارد و آن اینکه چهل سالهها شروع میکنند به شخم زدن اندیشهها، باورها، گذشتهها و آینده و سوالات عریان و اساسی از خود میپرسد. بنابراین اجازه میخواهم سه سوال بپرسم. سوالات ممکن است جسورانه باشد اما تماما از سر دلسوزی است.۱- اینکه دستهای گره کرده مان علیه آمریکا را بالا میآوریم اما در جیب مان، گوشی آیفون باشد آیا این مشت به دهان آمریکا است؟.۲- اینکه مستقیم کالایمان را از آمریکا وارد نمیکنیم و با ده درصد هزینه بالاتر و سه ماه زمان بیشتر کالا را وارد میکنیم، این مشت به آنجای آمریکا است؟.۳- چرا فکر میکنیم فقط با رای دادن و تظاهرات میتوانیم دهان آمریکا را مورد عنایت قرار دهیم و چرا فکر نمیکنیم که با صرفه جویی در مصرف آب و نان و انرژی میشود رابطه خشونت آمیز با دهان آمریکا داشت؟. ☑️⭕️تحلیل و تجویز راهبردی:. کمی به اطرافمان نگاه کنیم: آمریکا تا بن دندان به ما نفوذ کرده است: گوگل آمریکایی تمام اطلاع ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۵۱ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ 🎞 دانشکده طباطبایی در گذر فصول.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 01:04, 11.2 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ 🔷نیکی را چه سود. هنگامی که نیکان، در جا سرکوب میشوند،. و هم آنان که دوستدار نیکانند؟ آزادی را چه سود. هنگامی که آزادگان، باید میان اسیران زندگی کنند؟. خرد را چه سود. هنگامی که جاهل، نانی به چنگ میآورد،. که همگان را بدان نیاز است؟. به جای خود نیک بودن، بکوشید. چنان سامانی دهید، که نفس نیکی ممکن شود. یا بهتر بگویم. دیگر به آن نیازی نباشد …به جای خودآزاد بودن بکوشید. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ ✅ کتاب زنهای ملت:زنان یا همسران ملت؟.. ✍افسانه نجم آبادی/ترجمه شیرین کریمی 🔹 «ما نیز بخشی از این ملت هستیم»: دعوی زنان برای شهروندی. از سوی دیگر، زنان مشروطهخواه برای اطمینان از بازنویسی صحیح حضورشان تلاش کردند تا بتوانند فضای جدیدی برای خودشان در میان عموم مردم مطالبه کنند و خودشان را به عنوان بخشی از ملت معرفی کنند. آنها به خطخوردن نامشان معترض بودند و گاه حتی شایستگی مردان برای حکومتکردن را نیز به چالش میکشیدند. نامهای توسط یک زن – بدون نام، مثل زنان بسیاری که نامههایی را برای جراید آن زمان مینوشتند- در روزنامۀ تمدن چاپ شد، این نامه یک نمونه از جدلهای لفظی بود:. هر چند که غیر از زن ناقصالعقل بیعلمی بیش نیستم، ولی از آنجاییکه یکی از خواهران وطن و دوستان ملت هستم و تا یک اندازه شور وطنپرستی و غیرت ملتدوستی را در وجود خود احساس میکنم، لهذا به پدران و برادران وطن عزیز خود شمه از شرححال بدبختی خودمان، یعنی ما زنها، عرضه میدارم…. 🔹ای خواهران عزیز! اگر غلط نکنم مردهای ما هم چندان واقف به نتایج حسنۀ اتفاق و اتحاد نیستند، زیراکه در حال بحران مملکت چرا باید وزرای ما که حیات این ملت بسته به حسن تدبیر آنان است، دستبهدست هم ندهند و موانع خارجی را رف ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ ✅ هزینههای جهان در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱٫۷۴ تریلیون برآورد شده است …🔰 منبع؛ ️بنیاد بین المللی پژوهشهای صلح استکهلم (SIPRI) 🌐ششبکه جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۶:۲۲ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ ✅ماجرای توزیع ارز و دولت رفاه پنهان در شمارۀ ۹۷٫۴.۲۱ روزنامۀ شرق یادداشتی از غلامحسین دوانی دربارۀ چالش قیمت ارز منتشر شده است. پیشتر در این کانال یادداشتی تحت عنوان «تسهیلات بانکی و دولت رفاه پنهان» منتشر شد. دولت رفاه پنهان معرف جهتگیری اقدامات دولت به سمت تأمین منافع طبقات بالا است. یادداشت دوانی نمونههای دیگری از این مناسبات را نشان داده است. بخشهایی از این یادداشت در ادامه آمده است …🔸دولت در سه سال گذشته روزانه به بیش از ۷۰۰ صرافی دارای مجوز در سراسر کشور، حدود ۲۰ میلیون دلار ارز نقدی پرداخت کرده تا با توزیع بین متقاضیان، نرخ ارز را در بازار ثابت نگه دارد. اما صرافیهای بانکهای خصوصی که بیشترین ارز را دریافت کرده بودند، عمده این ارز را در اختیار سهامداران عمده خود و خواص مرتبط با آنها قرار میدادند. این سیاست از زمان ریاستجمهوری احمدینژاد آغاز شد و در دولت روحانی بعد از مدتی توقف، دوباره آغاز شد؛ توزیع پول، ثروت و رانت بین گروهی ازجمله فرزندان برخی وزرا و وکلا که موفق شده بودند با نزدیکی به مراکز قدرت، مجوز صرافی بگیرند. در حالی که دولت میتوانست همین مبالغ را از طریق سیستم بانکی و با ثبت دقیق اطلاعات متقاضیا ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ ✅باارزشترین برندهای دنیا.. 🔹شرکتهای تکنولوژی محور (به رنگ صورتی) باارزشترین ✅باارزشترین: اپل ۱۸۲ میلیارد دلار. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ ✅انحطاط جامعه.. ✍فرهاد قنبری.. ✅ گفتمان مبتذل، سوژههای مبتذل تولید میکند تفاوت چندانی هم ندارد که سوژههای محصول آن گفتمان خود را همراه یا موافق آن گفتمان بدانند. زیست جهان مبتذل، زیست جهانی نیست که یکی آن را انتخاب یا یکی آن را پس بزند. ابتذال یک جهان است، جهانی که همچون یک آکواریوم همه انسانها را در درون خود هضم میکند و اجازه تصور جهان دیگری را نمیدهد.. ✅ انحطاط مخصوص یک خرده گفتمان نیست. انحطاط گفتمانی است که یک جامعه را در خورد فرو برده و هر کسی را که خود را به گونهای متعلق به آن جامعه میداند در خود فرو میبرد …انحطاط یک درجه پس از سقوط است. در سقوط اگر جامعه در حال ریزش (به مانند فردی که از مکانی در حال سقوط و افتادن است) خود متوجه این امر میشود، در انحطاط جامعه نه تنها متوجه چنین امری نشده بلکه اصولا به چنین چیزی آگاهی ندارد. در سقوط اگر جامعه سقوط کرده تلاشی برای احیاء خود و ایستادن دوباره انجام میدهد در انحطاط چنان با افتادن خود عجین میشود که چه بسا آن را به عنوان وجه غالب خود میپذیرد …✅ وجه غالب جامعهای که در مسیر انحطاط قرار دارد جایگزینی «ابتکار» با ابتذال است. در جامعه منحط هر امر و کنش مبتذلی به عنوان «نرمال» شناخته میشود و هر چیزی که ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۰۱ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ 💠 برای کسی مهم است؟. (به سمت نظارت اجتماعی بر پزشکی).. ▪️میپرسم: اسنپ؟ در جلو را باز میکنم و مینشینم. به آرامی سرش را تکان میدهد. جوان است. حدود ۲۰ ساله. لباس مشکی پوشیده و موهایش آشفته است. ترافیک شدید است. آه میکشد. به جایی مبهم در آن دورترها خیره شدهاست. سر صحبت را باز میکنم. ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ ✅ «به جای» دیگران ناندیشیدن؛ «در جای» دیگران اندیشیدن 🔹یک روشنفکر مردم را متوجه میکند که در عین اینکه خوداندیش و منطقیاندیش هستند، باید به جای دیگری نیندیشند، اما در جای دیگری بیندیشند و این نکته بسیار مهمی است. در جامعهای مثل جامعهی ما، کسانی به خود اجازه میدهند به جای دیگران بیندیشند و آنچه را که حاصل اندیشههای خودشان است، با انواع تطمیعها، تهدیدها و خشونتها بر دیگران اعمال کنند. به جای دیگران اندیشیدن، درست مخالف خوداندیشی است. اما نکتهی دومی وجود دارد و آن اینکه نباید به جای دیگران بیندیشیم. حال آنکه باید بتوانیم در جای دیگران بیندیشیم. به این معنا که اگر از پنجرهی اتاق خود به شهری نگاه میکنم، فکر نکنم فقط همان یک پنجره است که از آن میتوان به شهر نگاه کرد. باید پشت پنجرهی سایر آپارتمانها و خانهها بایستم و این قدرت را داشته باشم که پشت پنجرهی دیگران بایستم و شهر را دیگرگونه ببینم. باید گاه از پشت پنجره خود کنار برویم و از پشت پنجرهی دیگران به شهر نگاه کنیم. نمیتوانیم فقط با محفوظات خود به جهان هستی نگاه کنیم و فقط و فقط محبوس و منحصر در محفوظات خود شویم. ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۲۸ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ 🔹محاصره را محاصره کن. راه فراری نیست. بازوان قطع شدهات را بردار و دشمنت را با آن بزن. راه فراری نداری. من در کنارت افتادهام؟. مرا بردار و با من دشمنت را بزن. که اکنون آزادی، آزاد. ✍محمود درویش. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۰:۴۲ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ ✅گسترش بی اعتمادی مردم به نظام تصمیم گیری.. ✍حسین راغفر.. 🔹 «در بر همان پاشنه میچرخد» این عبارت، پاسخ کسانی است که از درنگ و تعلل دولت در تحقق وعدههای اخیر ناخرسند هستند. وعدههای آشکار و اشارات تلویحی رئیسجمهور به ترمیم کابینه و تأکید وی بر شجاعت و پرهیز از ابهام و زد و بند بهعنوان شرط تداوم همکاری مدیران و وزرا با دولت، در مردم انتظار ایجاد کرده است. انتظاری که به دنبال آن امید و خطر ناامیدی نهفته است …🔹چندی پیش هنگامیکه اعتراض به اوضاع اقتصادی و شرایط معیشتی مردم بهغایت خود رسیده بود، بحث ضرورت تعویض تیم اقتصادی دولت و تغییر سیاستهای در پیشگرفته، به میان آمد و دولت بابیان اینکه این وضعیت با تغییرات قابلملاحظه بهبود خواهد یافت موج این انتقادات را تا حدودی خواباند …🔹مردم همچنان منتظر بودند و همچنان هستند، اما از قرار معلوم اتفاقی رخ نداده و نخواهد داد. حالا میتوان گفت در بر همان پاشنه میچرخد؛ اما مسائل به همین سادگی نیست. در این میان اما رویدادی در راه است. رویدادی که باکسی شوخی ندارد و آن چیزی نیست جز از دست رفتن اعتماد بهنظام تصمیمگیری در کشور که بزرگترین سرمایه هر نظام تصمیم گیر است …🔹متأسفانه یک سنت مألوف در نظام سیاسی کشور برقرار است که هرگاه مشکل و م ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ 🔴 ایران به کدام کشورها برق صادر میکند؟ .. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۲۰ ✅ تصویری از افتتاح اولین ورزشگاه کشور در مسجد سلیمان به همراه رقص و پایکوبی زنهای لر در سال ۱۲۸۷ خورشیدی …🌐شبکه جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۴/۲۰ ✅ دانلود ماهنامه قلمرو رفاه – شماره ۳۸ شماره ۳۸ ماهنامه قلمرو رفاه - ماهنامه تحلیلی حوزه سیاستگذاری اجتماعی - با پروندهای درباره تاثیرات اقتصادی و اجتماعی افزایش حداقل دستمزدها منتشر شد … 🔷شماره جدید این ماهنامه تحلیلی، با سرمقالهای به قلم متین غفاریان سردبیر نشریه با موضوع راهبردهای اجتماعی رویارویی با اعتراضات صنفی آغاز میشود و در صفحات نخست، به بررسی چرایی دغدغه و نگرانی فعالان کارگری و بازنشستگان نسبت به مصوبه مجلس و حمایت دولت از واریز حق بیمه سهم درمان بیمهشدگان تامیناجتماعی به خزانه و تبعات احتمالی آن میپردازد …🔶 «۴ باور اشتباه درباره تامیناجتماعی» عنوان گزارش دیگری است که در صفحات نخست این ماهنامه منتشر شده است. نویسنده این گزارش با یادآوری باورهایی چون: «تامیناجتماعی، تحت حمایت دولت است»؛ «بنگاهداری باعث بحران در تامیناجتماعی شده است»؛ «صندوقهای بازنشستگی باید تجمیع شوند» و «دولت میتواند ورشکستگی احتمالی تامیناجتماعی را جبران کند» دلایلی برای اشتباه بودن این باورها ارائه کرده و به تجربه دیگر کشورها در این زمینه، نگاهی انداخته است …🔷 «ورای حداقل» عنوانی است که دستاندرکاران ماهنامه در این شماره برای پرون ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۴/۲۰ ✅جعبه نارنجی شما کار میکند؟.. ✍نوشته هادی عطا الهی و مجتبی لشکربلوکی 🔹همه ما نام جعبه سیاه را شنیدهایم. وقتی هواپیما یا کشتی اقیانوس پیمایی دچار سانحه میشود همه برای فهم ماجرا به دنبال جعبه سیاه میگردند. جعبه سیاه یا پروازنگار، ضبطکننده اطلاعات پرواز در هواپیما (و همچنین در کشتی، بالگرد و فضاپیماهای سرنشین دار) ابزاری است که در طول پرواز جهت ذخیره پارامترهای خاصی به کار میرود.. 🔹جالب است که بدانید که جعبه سیاه، سیاه نیست! بلکه نارنجی-فسفری است! داشتن چنین رنگ شاخصی بعد از وقوع سانحه در پیدا کردن جعبه سیاه به ویژه در هنگام سقوط هواپیما در آب، بسیار مؤثر است. جعبه سیاه پارامترهای پروازی متعددی را ضبط میکند. گفته میشود جعبههای سیاه معمولا اطلاعات ۲۵ ساعت آخر پرواز را ضبط میکنند.. 🔹نکته جالب دیگر رمزگشایی اطلاعات درون جعبه سیاه (نارنجی) است. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۴/۲۰ ✅سرگردان در «اقتصاد مار و پله».. ✍مهدی تدینی 🔹مدتها در پی تعبیری برای توضیح و توصیف وضعیت اقتصادیمان بودم تا سرانجام به تعبیر «مار و پله» رسیدم. بعید است کسی با بازی «مار و پله» آشنا نباشد. تاس میریزی، به اندازۀ عددی که آمده است مهرهات را پیش میبری، اگر به «نردبان» (پله) رسیدی بالا میروی، بالا … لبخندی میزنی، نگاه تحقیرآمیزی به حریف میکنی و به همین آسانی بالا میروی؛ انگار که سوار پلۀ برقی شده باشی. تاس میریزی، مهرهات را به اندازۀ عددی که آمده است پیش میبری، اگر به «نیش مار» برسی، سقوط میکنی؛ سقوط میکنی تا دم مار و این بار حریف به قیافۀ نیشخوردۀ تو میخندد. ویژگی اصلی این بازی «تصادف و اقبال» است، سرنوشت تو، بر اساس گردش تاس و چیدمان تصادفی مارها و پلهها رقم میخورد. همین …. 🔹وضعیت اقتصادی ما نیز همواره همین بوده است. نیازی به «ابتکار»، «خلاقیت»، «دانش» و چیزهایی مانند این نیست. مردم بر اساس «سادهترین الگوهای اقتصادی ممکن تاس میریزند»، عددی میآید، گروهی به «پله» میرسند و گروهی به «نیش مار». ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۴/۲۰ محمد زینالی اناری دوستی میگفت ما امروز با کارشکنی، فساد علنی و گاه رفیق گرایی و تبارسالاری در ساختارهای رسمی مواجه هستیم که اگرچه شبیه برخی کشورهای دیگر هست که در آنها فساد رایج بوده، اما تفاوتی اساسی هم دارد. او میگفت که در ایران دیگر اهالی فساد از هیچ چیزی نمیترسند و انگار تکیه گاه محکمی برای فساد خود دارند. البته او میگفت برای چنین وضعیتی قانون یا نظارت وجود ندارد، باری من توضیح دادم که اغلب قانون بوده ولی مثلا پنج سال است یک آئین نامه توی فایل گم شده و هیچ کس نخوانده است، چرا که برخی کارشناسان اصلا امکان وقت گذاشتن برای خواندن این چیزها ندارند.. یک بار داخل سی دی فایل کم حجمی رایت میکردم که یکی از همکاران سر رسید و گفت پس چرا داری تماشا میکنی، به ایشان توضیح دادم که رایت کردن مثل پر کردن گونی «با بیل» نیست، من مجبورم ده بیست ثانیه زل بزنم به مونیتور تا به محض تکمیل آن در همین بیست سی ثانیه، از توی سی دی رایتر برش دارم. اما او از آرامش من در همین ده بیست ثانیه خیره شدن به مونیتور عصبانی 😡 بود. بالاخره در این گذار از دنیای کار فیزیکی به متنی و از متنی به دیجیتالی یه جورهایی کمر ما شکسته است، آن ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۴/۲۰ ✍🏻فردین علیخواه 🔷عنوان پایاننامه کارشناسی ارشد یکی از دانشجویانم در رشته حقوق «جرم انگاری؛ تضاد یا توافق بین حاکمیت و مردم» بود. البته من جامعهشناس هستم ولی چون موضوع این پایاننامه؛ اجتماعی بود من استاد راهنمای ایشان شدم.. در این پایاننامه یازده عرصه یا حوزه تعریف شد که حاکمیت، نگاه و رویکردی جرم انگارانه نسبت به آن حوزهها دارد. در این یازده حوزه، هم موضوعات و مسائل فرهنگی (برای مثال ممنوعیت داشتن گیرنده شبکههای ماهوارهای) و هم موضوعاتی اقتصادی (برای مثال اختلاس) وجود داشت.. برای شناخت تضاد یا توافق بین حاکمیت و مردم، پرسشنامهای تهیه شد و به شکل میدانی و با مراجعه به پاسخگویان، تکمیل شد.. در جلسه دفاع پایاننامه، بحثهای چالشی و البته قابلتأملی توسط اساتید حاضر مطرح شد. پس از جلسه دفاع، یکبار دیگر یافتههای پایاننامه را با دانشجویم مرور کردیم. به او گفتم اگر بخواهیم یافتههای این پایاننامه را در یک سطر خلاصه کنیم چه میتوانیم بگوییم؟ هر دو به این جمله رسیدیم: …🔺🔺آنچه مردم شدیدا جرم میدانند حاکمیت جرم نمیداند و آنچه حاکمیت شدیدا جرم میداند مردم جرم نمیدانند! ... ‹ 69 70 71 72 73 74 75 ›
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ ✅فرود اولین هواپیمای ایران ایر در فرودگاه جان اف کندی نیویورک در خرداد ۱۳۴۹ شمسی … 🌐شبکه جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۱:۰۷ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ 🔸 دهان آمریکا دقیقا کجاست؟. 🖋 مجتبی لشکربلوکی.. مدت هاست که داریم مشت محکم میزنیم به دهان آمریکا خیلی هم روی «دهان» آمریکا تاکید داریم. چهل سالگی را در انسانها، دوران کمال و پختگی میدانند. شاید بتوان آن را به حکومتها نیز تعمیم داد. نظام ما نیز در آستانه چهل سالگی است. پختگی یک نشانه دارد و آن اینکه چهل سالهها شروع میکنند به شخم زدن اندیشهها، باورها، گذشتهها و آینده و سوالات عریان و اساسی از خود میپرسد. بنابراین اجازه میخواهم سه سوال بپرسم. سوالات ممکن است جسورانه باشد اما تماما از سر دلسوزی است.۱- اینکه دستهای گره کرده مان علیه آمریکا را بالا میآوریم اما در جیب مان، گوشی آیفون باشد آیا این مشت به دهان آمریکا است؟.۲- اینکه مستقیم کالایمان را از آمریکا وارد نمیکنیم و با ده درصد هزینه بالاتر و سه ماه زمان بیشتر کالا را وارد میکنیم، این مشت به آنجای آمریکا است؟.۳- چرا فکر میکنیم فقط با رای دادن و تظاهرات میتوانیم دهان آمریکا را مورد عنایت قرار دهیم و چرا فکر نمیکنیم که با صرفه جویی در مصرف آب و نان و انرژی میشود رابطه خشونت آمیز با دهان آمریکا داشت؟. ☑️⭕️تحلیل و تجویز راهبردی:. کمی به اطرافمان نگاه کنیم: آمریکا تا بن دندان به ما نفوذ کرده است: گوگل آمریکایی تمام اطلاع ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۵۱ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ 🎞 دانشکده طباطبایی در گذر فصول.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 01:04, 11.2 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ 🔷نیکی را چه سود. هنگامی که نیکان، در جا سرکوب میشوند،. و هم آنان که دوستدار نیکانند؟ آزادی را چه سود. هنگامی که آزادگان، باید میان اسیران زندگی کنند؟. خرد را چه سود. هنگامی که جاهل، نانی به چنگ میآورد،. که همگان را بدان نیاز است؟. به جای خود نیک بودن، بکوشید. چنان سامانی دهید، که نفس نیکی ممکن شود. یا بهتر بگویم. دیگر به آن نیازی نباشد …به جای خودآزاد بودن بکوشید. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ ✅ کتاب زنهای ملت:زنان یا همسران ملت؟.. ✍افسانه نجم آبادی/ترجمه شیرین کریمی 🔹 «ما نیز بخشی از این ملت هستیم»: دعوی زنان برای شهروندی. از سوی دیگر، زنان مشروطهخواه برای اطمینان از بازنویسی صحیح حضورشان تلاش کردند تا بتوانند فضای جدیدی برای خودشان در میان عموم مردم مطالبه کنند و خودشان را به عنوان بخشی از ملت معرفی کنند. آنها به خطخوردن نامشان معترض بودند و گاه حتی شایستگی مردان برای حکومتکردن را نیز به چالش میکشیدند. نامهای توسط یک زن – بدون نام، مثل زنان بسیاری که نامههایی را برای جراید آن زمان مینوشتند- در روزنامۀ تمدن چاپ شد، این نامه یک نمونه از جدلهای لفظی بود:. هر چند که غیر از زن ناقصالعقل بیعلمی بیش نیستم، ولی از آنجاییکه یکی از خواهران وطن و دوستان ملت هستم و تا یک اندازه شور وطنپرستی و غیرت ملتدوستی را در وجود خود احساس میکنم، لهذا به پدران و برادران وطن عزیز خود شمه از شرححال بدبختی خودمان، یعنی ما زنها، عرضه میدارم…. 🔹ای خواهران عزیز! اگر غلط نکنم مردهای ما هم چندان واقف به نتایج حسنۀ اتفاق و اتحاد نیستند، زیراکه در حال بحران مملکت چرا باید وزرای ما که حیات این ملت بسته به حسن تدبیر آنان است، دستبهدست هم ندهند و موانع خارجی را رف ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ ✅ هزینههای جهان در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱٫۷۴ تریلیون برآورد شده است …🔰 منبع؛ ️بنیاد بین المللی پژوهشهای صلح استکهلم (SIPRI) 🌐ششبکه جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۶:۲۲ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ ✅ماجرای توزیع ارز و دولت رفاه پنهان در شمارۀ ۹۷٫۴.۲۱ روزنامۀ شرق یادداشتی از غلامحسین دوانی دربارۀ چالش قیمت ارز منتشر شده است. پیشتر در این کانال یادداشتی تحت عنوان «تسهیلات بانکی و دولت رفاه پنهان» منتشر شد. دولت رفاه پنهان معرف جهتگیری اقدامات دولت به سمت تأمین منافع طبقات بالا است. یادداشت دوانی نمونههای دیگری از این مناسبات را نشان داده است. بخشهایی از این یادداشت در ادامه آمده است …🔸دولت در سه سال گذشته روزانه به بیش از ۷۰۰ صرافی دارای مجوز در سراسر کشور، حدود ۲۰ میلیون دلار ارز نقدی پرداخت کرده تا با توزیع بین متقاضیان، نرخ ارز را در بازار ثابت نگه دارد. اما صرافیهای بانکهای خصوصی که بیشترین ارز را دریافت کرده بودند، عمده این ارز را در اختیار سهامداران عمده خود و خواص مرتبط با آنها قرار میدادند. این سیاست از زمان ریاستجمهوری احمدینژاد آغاز شد و در دولت روحانی بعد از مدتی توقف، دوباره آغاز شد؛ توزیع پول، ثروت و رانت بین گروهی ازجمله فرزندان برخی وزرا و وکلا که موفق شده بودند با نزدیکی به مراکز قدرت، مجوز صرافی بگیرند. در حالی که دولت میتوانست همین مبالغ را از طریق سیستم بانکی و با ثبت دقیق اطلاعات متقاضیا ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ ✅باارزشترین برندهای دنیا.. 🔹شرکتهای تکنولوژی محور (به رنگ صورتی) باارزشترین ✅باارزشترین: اپل ۱۸۲ میلیارد دلار. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ ✅انحطاط جامعه.. ✍فرهاد قنبری.. ✅ گفتمان مبتذل، سوژههای مبتذل تولید میکند تفاوت چندانی هم ندارد که سوژههای محصول آن گفتمان خود را همراه یا موافق آن گفتمان بدانند. زیست جهان مبتذل، زیست جهانی نیست که یکی آن را انتخاب یا یکی آن را پس بزند. ابتذال یک جهان است، جهانی که همچون یک آکواریوم همه انسانها را در درون خود هضم میکند و اجازه تصور جهان دیگری را نمیدهد.. ✅ انحطاط مخصوص یک خرده گفتمان نیست. انحطاط گفتمانی است که یک جامعه را در خورد فرو برده و هر کسی را که خود را به گونهای متعلق به آن جامعه میداند در خود فرو میبرد …انحطاط یک درجه پس از سقوط است. در سقوط اگر جامعه در حال ریزش (به مانند فردی که از مکانی در حال سقوط و افتادن است) خود متوجه این امر میشود، در انحطاط جامعه نه تنها متوجه چنین امری نشده بلکه اصولا به چنین چیزی آگاهی ندارد. در سقوط اگر جامعه سقوط کرده تلاشی برای احیاء خود و ایستادن دوباره انجام میدهد در انحطاط چنان با افتادن خود عجین میشود که چه بسا آن را به عنوان وجه غالب خود میپذیرد …✅ وجه غالب جامعهای که در مسیر انحطاط قرار دارد جایگزینی «ابتکار» با ابتذال است. در جامعه منحط هر امر و کنش مبتذلی به عنوان «نرمال» شناخته میشود و هر چیزی که ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۰۱ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ 💠 برای کسی مهم است؟. (به سمت نظارت اجتماعی بر پزشکی).. ▪️میپرسم: اسنپ؟ در جلو را باز میکنم و مینشینم. به آرامی سرش را تکان میدهد. جوان است. حدود ۲۰ ساله. لباس مشکی پوشیده و موهایش آشفته است. ترافیک شدید است. آه میکشد. به جایی مبهم در آن دورترها خیره شدهاست. سر صحبت را باز میکنم. ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ ✅ «به جای» دیگران ناندیشیدن؛ «در جای» دیگران اندیشیدن 🔹یک روشنفکر مردم را متوجه میکند که در عین اینکه خوداندیش و منطقیاندیش هستند، باید به جای دیگری نیندیشند، اما در جای دیگری بیندیشند و این نکته بسیار مهمی است. در جامعهای مثل جامعهی ما، کسانی به خود اجازه میدهند به جای دیگران بیندیشند و آنچه را که حاصل اندیشههای خودشان است، با انواع تطمیعها، تهدیدها و خشونتها بر دیگران اعمال کنند. به جای دیگران اندیشیدن، درست مخالف خوداندیشی است. اما نکتهی دومی وجود دارد و آن اینکه نباید به جای دیگران بیندیشیم. حال آنکه باید بتوانیم در جای دیگران بیندیشیم. به این معنا که اگر از پنجرهی اتاق خود به شهری نگاه میکنم، فکر نکنم فقط همان یک پنجره است که از آن میتوان به شهر نگاه کرد. باید پشت پنجرهی سایر آپارتمانها و خانهها بایستم و این قدرت را داشته باشم که پشت پنجرهی دیگران بایستم و شهر را دیگرگونه ببینم. باید گاه از پشت پنجره خود کنار برویم و از پشت پنجرهی دیگران به شهر نگاه کنیم. نمیتوانیم فقط با محفوظات خود به جهان هستی نگاه کنیم و فقط و فقط محبوس و منحصر در محفوظات خود شویم. ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۲۸ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ 🔹محاصره را محاصره کن. راه فراری نیست. بازوان قطع شدهات را بردار و دشمنت را با آن بزن. راه فراری نداری. من در کنارت افتادهام؟. مرا بردار و با من دشمنت را بزن. که اکنون آزادی، آزاد. ✍محمود درویش. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۴۲ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ ✅گسترش بی اعتمادی مردم به نظام تصمیم گیری.. ✍حسین راغفر.. 🔹 «در بر همان پاشنه میچرخد» این عبارت، پاسخ کسانی است که از درنگ و تعلل دولت در تحقق وعدههای اخیر ناخرسند هستند. وعدههای آشکار و اشارات تلویحی رئیسجمهور به ترمیم کابینه و تأکید وی بر شجاعت و پرهیز از ابهام و زد و بند بهعنوان شرط تداوم همکاری مدیران و وزرا با دولت، در مردم انتظار ایجاد کرده است. انتظاری که به دنبال آن امید و خطر ناامیدی نهفته است …🔹چندی پیش هنگامیکه اعتراض به اوضاع اقتصادی و شرایط معیشتی مردم بهغایت خود رسیده بود، بحث ضرورت تعویض تیم اقتصادی دولت و تغییر سیاستهای در پیشگرفته، به میان آمد و دولت بابیان اینکه این وضعیت با تغییرات قابلملاحظه بهبود خواهد یافت موج این انتقادات را تا حدودی خواباند …🔹مردم همچنان منتظر بودند و همچنان هستند، اما از قرار معلوم اتفاقی رخ نداده و نخواهد داد. حالا میتوان گفت در بر همان پاشنه میچرخد؛ اما مسائل به همین سادگی نیست. در این میان اما رویدادی در راه است. رویدادی که باکسی شوخی ندارد و آن چیزی نیست جز از دست رفتن اعتماد بهنظام تصمیمگیری در کشور که بزرگترین سرمایه هر نظام تصمیم گیر است …🔹متأسفانه یک سنت مألوف در نظام سیاسی کشور برقرار است که هرگاه مشکل و م ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ 🔴 ایران به کدام کشورها برق صادر میکند؟ .. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۲۰ ✅ تصویری از افتتاح اولین ورزشگاه کشور در مسجد سلیمان به همراه رقص و پایکوبی زنهای لر در سال ۱۲۸۷ خورشیدی …🌐شبکه جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۴/۲۰ ✅ دانلود ماهنامه قلمرو رفاه – شماره ۳۸ شماره ۳۸ ماهنامه قلمرو رفاه - ماهنامه تحلیلی حوزه سیاستگذاری اجتماعی - با پروندهای درباره تاثیرات اقتصادی و اجتماعی افزایش حداقل دستمزدها منتشر شد … 🔷شماره جدید این ماهنامه تحلیلی، با سرمقالهای به قلم متین غفاریان سردبیر نشریه با موضوع راهبردهای اجتماعی رویارویی با اعتراضات صنفی آغاز میشود و در صفحات نخست، به بررسی چرایی دغدغه و نگرانی فعالان کارگری و بازنشستگان نسبت به مصوبه مجلس و حمایت دولت از واریز حق بیمه سهم درمان بیمهشدگان تامیناجتماعی به خزانه و تبعات احتمالی آن میپردازد …🔶 «۴ باور اشتباه درباره تامیناجتماعی» عنوان گزارش دیگری است که در صفحات نخست این ماهنامه منتشر شده است. نویسنده این گزارش با یادآوری باورهایی چون: «تامیناجتماعی، تحت حمایت دولت است»؛ «بنگاهداری باعث بحران در تامیناجتماعی شده است»؛ «صندوقهای بازنشستگی باید تجمیع شوند» و «دولت میتواند ورشکستگی احتمالی تامیناجتماعی را جبران کند» دلایلی برای اشتباه بودن این باورها ارائه کرده و به تجربه دیگر کشورها در این زمینه، نگاهی انداخته است …🔷 «ورای حداقل» عنوانی است که دستاندرکاران ماهنامه در این شماره برای پرون ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۴/۲۰ ✅جعبه نارنجی شما کار میکند؟.. ✍نوشته هادی عطا الهی و مجتبی لشکربلوکی 🔹همه ما نام جعبه سیاه را شنیدهایم. وقتی هواپیما یا کشتی اقیانوس پیمایی دچار سانحه میشود همه برای فهم ماجرا به دنبال جعبه سیاه میگردند. جعبه سیاه یا پروازنگار، ضبطکننده اطلاعات پرواز در هواپیما (و همچنین در کشتی، بالگرد و فضاپیماهای سرنشین دار) ابزاری است که در طول پرواز جهت ذخیره پارامترهای خاصی به کار میرود.. 🔹جالب است که بدانید که جعبه سیاه، سیاه نیست! بلکه نارنجی-فسفری است! داشتن چنین رنگ شاخصی بعد از وقوع سانحه در پیدا کردن جعبه سیاه به ویژه در هنگام سقوط هواپیما در آب، بسیار مؤثر است. جعبه سیاه پارامترهای پروازی متعددی را ضبط میکند. گفته میشود جعبههای سیاه معمولا اطلاعات ۲۵ ساعت آخر پرواز را ضبط میکنند.. 🔹نکته جالب دیگر رمزگشایی اطلاعات درون جعبه سیاه (نارنجی) است. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۴/۲۰ ✅سرگردان در «اقتصاد مار و پله».. ✍مهدی تدینی 🔹مدتها در پی تعبیری برای توضیح و توصیف وضعیت اقتصادیمان بودم تا سرانجام به تعبیر «مار و پله» رسیدم. بعید است کسی با بازی «مار و پله» آشنا نباشد. تاس میریزی، به اندازۀ عددی که آمده است مهرهات را پیش میبری، اگر به «نردبان» (پله) رسیدی بالا میروی، بالا … لبخندی میزنی، نگاه تحقیرآمیزی به حریف میکنی و به همین آسانی بالا میروی؛ انگار که سوار پلۀ برقی شده باشی. تاس میریزی، مهرهات را به اندازۀ عددی که آمده است پیش میبری، اگر به «نیش مار» برسی، سقوط میکنی؛ سقوط میکنی تا دم مار و این بار حریف به قیافۀ نیشخوردۀ تو میخندد. ویژگی اصلی این بازی «تصادف و اقبال» است، سرنوشت تو، بر اساس گردش تاس و چیدمان تصادفی مارها و پلهها رقم میخورد. همین …. 🔹وضعیت اقتصادی ما نیز همواره همین بوده است. نیازی به «ابتکار»، «خلاقیت»، «دانش» و چیزهایی مانند این نیست. مردم بر اساس «سادهترین الگوهای اقتصادی ممکن تاس میریزند»، عددی میآید، گروهی به «پله» میرسند و گروهی به «نیش مار». ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۴/۲۰ محمد زینالی اناری دوستی میگفت ما امروز با کارشکنی، فساد علنی و گاه رفیق گرایی و تبارسالاری در ساختارهای رسمی مواجه هستیم که اگرچه شبیه برخی کشورهای دیگر هست که در آنها فساد رایج بوده، اما تفاوتی اساسی هم دارد. او میگفت که در ایران دیگر اهالی فساد از هیچ چیزی نمیترسند و انگار تکیه گاه محکمی برای فساد خود دارند. البته او میگفت برای چنین وضعیتی قانون یا نظارت وجود ندارد، باری من توضیح دادم که اغلب قانون بوده ولی مثلا پنج سال است یک آئین نامه توی فایل گم شده و هیچ کس نخوانده است، چرا که برخی کارشناسان اصلا امکان وقت گذاشتن برای خواندن این چیزها ندارند.. یک بار داخل سی دی فایل کم حجمی رایت میکردم که یکی از همکاران سر رسید و گفت پس چرا داری تماشا میکنی، به ایشان توضیح دادم که رایت کردن مثل پر کردن گونی «با بیل» نیست، من مجبورم ده بیست ثانیه زل بزنم به مونیتور تا به محض تکمیل آن در همین بیست سی ثانیه، از توی سی دی رایتر برش دارم. اما او از آرامش من در همین ده بیست ثانیه خیره شدن به مونیتور عصبانی 😡 بود. بالاخره در این گذار از دنیای کار فیزیکی به متنی و از متنی به دیجیتالی یه جورهایی کمر ما شکسته است، آن ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۴/۲۰ ✍🏻فردین علیخواه 🔷عنوان پایاننامه کارشناسی ارشد یکی از دانشجویانم در رشته حقوق «جرم انگاری؛ تضاد یا توافق بین حاکمیت و مردم» بود. البته من جامعهشناس هستم ولی چون موضوع این پایاننامه؛ اجتماعی بود من استاد راهنمای ایشان شدم.. در این پایاننامه یازده عرصه یا حوزه تعریف شد که حاکمیت، نگاه و رویکردی جرم انگارانه نسبت به آن حوزهها دارد. در این یازده حوزه، هم موضوعات و مسائل فرهنگی (برای مثال ممنوعیت داشتن گیرنده شبکههای ماهوارهای) و هم موضوعاتی اقتصادی (برای مثال اختلاس) وجود داشت.. برای شناخت تضاد یا توافق بین حاکمیت و مردم، پرسشنامهای تهیه شد و به شکل میدانی و با مراجعه به پاسخگویان، تکمیل شد.. در جلسه دفاع پایاننامه، بحثهای چالشی و البته قابلتأملی توسط اساتید حاضر مطرح شد. پس از جلسه دفاع، یکبار دیگر یافتههای پایاننامه را با دانشجویم مرور کردیم. به او گفتم اگر بخواهیم یافتههای این پایاننامه را در یک سطر خلاصه کنیم چه میتوانیم بگوییم؟ هر دو به این جمله رسیدیم: …🔺🔺آنچه مردم شدیدا جرم میدانند حاکمیت جرم نمیداند و آنچه حاکمیت شدیدا جرم میداند مردم جرم نمیدانند! ...