جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۹:۲۵ ۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ✅در زمانه غمناکی بهسر میبریم که چندان مجال امیدواری به آدم نمیدهد معلوم است که حیرانم و گاهی فکر میکنم به سالهای سپری شده،. هنگامی که به تغییر باور داشتیم. آن وقتها آسمان در دسترس بود،. اما دستمان نرسید ستارهها را بچینیم و بخت از کفمان رفت. البته این حرفها به این معنی نیست که خود را در نومیدی غوطهور کنیم. باید با دید به وضع حاضر نگاه کنیم. شاید نسل آتی هشیارتر باشد و دنیای بهتری بسازد. ما رؤیاهایمان را نباید از دست بدهیم. هرگز!. ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۰۱ ۱۳۹۷/۰۴/۲۳ 🔰 اقتصاد سیاسی اعتراضات عراق. 🖋 محمد خانی از سویی فشارهای جدید به حکومت ایران برای دست کشیدن از سیاستهای مداخلهجویانهی منطقهای، و بحرانهای داخلی ناشی از تحریمها، و از سوی دیگر، تحولات سیاسی جدید در عراق که موجب برکناری دولت سرسپردهی رژیم و روی کار آمدن دولتی شده بود که تا حدی بنا بر منافع حاکم بر آن کشور سعی در ایجاد توازن داشت، موجب اتخاذ سیاست جدید منطقهای ایران شد.. علیاکبر ولایتی به سرعت ایران را به مقصد مسکو ترک میکند، و تلاش میکند قبل از نتانیاهو با پوتین که قرار است دیداری با ترامپ بر سر مسائل منطقهای داشته باشد، دیدار کند …پس از آن، جمهوری اسلامی تحت فشارهای بینالمللی شدید و تحریمها به سرعت اعلام میکند تنها با موافقت دولتهای عراق و سوریه حاضر است در آن کشورها بماند.. حال لازم است به نحوی موافقت این دولتها جلب شود تا علاوه بر حضور نظامی بتوانند، با حضور مستشاران و سرمایهگذاران اقتصادینظامی (خصولتی) در این کشورها، هم آنها را به لحاظ مالی و هم سیاسی به خود وابستهتر سازد، هم از فشار بینالمللی بر حکومت برای خروج نظامی مداخلهجویانه پایان دهد، و هم بتواند رضایت و سودآوری بخش سرمایهداری نظامیصنعتی در ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۵ ۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ✅روشنفکر ناراضی.. ✍امیر ناظمی (هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی).. 🔹سه نسل از روشنفکری میتوان سه نسل از روشنفکران ایرانی را شناسایی کرد:.۱️⃣نسل اول- منورالفکران دوره مشروطه: آنها در سفر به غرب دچار حیرت شدند و از خود پرسیدند که «چرا کشور من توسعه پیدا نکرد و اروپاییها توسعه پیدا کردهاند؟» دغدغهی اصلی این روشنفکران توسعه بود.. آنان حتی اگر دموکراسی یا دین میخواستند، مساله اصلیشان نبود؛ بلکه آن را در خدمت توسعه میجستند …بسیاری میگویند ملکم خان دین خود را تغییر داد، احتمالا نه برای اینکه دل به اسلام داده بود، بلکه میخواست از اسلام به عنوان ابزاری برای همراه کردن افراد در مسیر توسعه استفاده کند …ملکالشعراء بهار که نمایندهی مجلس و روشنفکر آن زمان بود؛ در مجلس سوم با اعطاء حق رای به همهی مردان مخالفت میکند …هرچند او خوب میداند که دموکراسی ضروری است؛ اما میگوید این تغییر در قانون منجر به آن میشود که مجلس از «آزادیخواهان واهل فضل» گرفته شود و به دست «ملاکان و دلالان روستایی و عوام بیفضیلت» بیافتد …نه برای ملکالشعراء بهار دموکراسی مساله است ونه برای ملکمخان دین!. طالبوف، آخوندازه، میرزاآقا کرمانی و ملکمخان نمونههای شناختهشدهی نسل اول هستند ….۲️⃣نسل دوم - ر ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۴۵ ۱۳۹۷/۰۴/۲۳ 🔹مرگ تمدن ها زمانی فرا میرسد. که بزرگان مردم. به پرسشهای جدید آنها پاسخهای کهنه میدهند!!!. ✍ویل دورانت. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۵:۲۵ ۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ✅افول «شهروند».. ✍رضا امیدی.. 🔸رسانه یکی از ابزارهای مؤثر سیاستگذاری بهشمار میآید رسانهها این ظرفیت را دارند که مسائل اجتماعی را به مسائل سیاستگذاری تبدیل کنند و سیاستگذاران را به پاسخگویی وا دارند. طی دو دهۀ اخیر حتی در دوران اوج فعالیت مطبوعات در ایران، مسائل اجتماعی کمتر مدنظر قرار داشت. اکثر مطبوعات، مسائل سیاسی و تاحدی اقتصادی را در اولویت داشتند و به مسائل اجتماعی بیتوجه بودند و اگر گاه صفحهای را نیز به «اجتماعی» اختصاص میدادند، امر اجتماعی را به «حوادث» تقلیل میدادند و حداکثر طی سالهای اخیر در صفحۀ اجتماعی به مسائل زیستمحیطی نیز میپرداختند …🔸فعالیت روزنامۀ شهروند بهویژه از اواسط سال ۹۴ تا اواخر سال ۹۶ استثنایی بود در حوزۀ مطبوعات. روزنامهای که چه در فرم و چه در محتوا یک روزنامۀ اجتماعی بود. طی این دوره، طیفی از دانشجویان و دانشآموختگان دغدغهدار علوم اجتماعی و انسانی، «صدای» گروههای بیصدا و مطرود شدند و توانستند برخی مسائل ناپیدا و انکارشدۀ اجتماعی را هم برای جامعه و هم برای سیاستگذاران مسئله کنند؛ از گورخوابهای نصیرآباد تا گودنشینهای قلعۀ سیمون، از معلولان روستایی تا آبفروشان گورستان، از معیشت ملوانان جنوب تا تعرفههای سربهفلککشیدۀ درمان ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۵ ۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ✅امیل دورکیم هم جامعه ایران را نمیفهمد!. (درباره رقصنده نوجوان اینستاگرامی).. ✍فردین علیخواه 🔹ازنظر امیل دورکیم، بهعنوان یکی از بنیانگذاران جامعهشناسی، «جرم»؛ صدمه به انتظارات و احساسات جمعی و درواقع جریحهدار کردن انتظارات و احساسات عمومی است. وقتی جرمی رخ میدهد عواطف و احساسات جمعی لطمه میبیند و آزرده میشود و به همین دلیل، در طول تاریخ، نظام مجازات تعریف شده است. یکی از اهداف مهم مجازات، ترمیم و زنده نگهداشتن همان احساسات جمعی و ایجاد امیدواری در جامعه است. ولی آنچه دورکیم را در مقایسه با سایر جامعه شناسان متمایز میکند آن است که ازنظر او جرم، به غیر از آثار منفی، برای جامعه کارکردهایی نیز دارد.. 🔹ازنظر دورکیم افراد با مشاهده میزان حساسیت عمومی در قبال ارتکاب یک جرم، آگاه میشوند که خطوط قرمز جامعه چیست. درواقع میزان واکنش به نقض یک هنجار اجتماعی، بیانگر آن است که جامعه چه چیزهایی را بد و یا بسیار بد میداند و در خصوص نقض آنها با کسی شوخی ندارد. مثال آزار جنسی دانش آموزان یک دبیرستان توسط ناظم مدرسه در شهر تهران را به خاطر آورید. این اولین کارکرد جرم است …🔹 بهعنوان دومین کارکرد، با واکنشی که جامعه به نقض یک هنجار اجتماعی نشان میدهد به شکلی با خودش تجدید میثاق میکن ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۵ ۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ✅واقعبینی فوتبالی: آنگونه که هستیم.. 🖊امیر ناظمی (هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی) ⭕️رویاهای محال. رویای بهارانهاش آن بود که «حاکمان از رویاهای محال دست بردارند و به رویاهای ممکن بیاندیشند»! اینها رویاهای محمدامین قانعیراد بود؛ که در مراسم خاکسپاریاش در آخرین سکانسهای فیلم یادبودش پخش شد. مراسمی که روز یکشنبه در جمعی بزرگ و غیرمتداول از دانشگاهیان کشور برگزار شد …رویای قانعیراد که سالها رئیس «انجمن جامعهشناسی کشور» بود، رویایی بزرگ است و البته هنوز ممکن و باورپذیر! قانعیراد درست تشخیص داده بود و این آخرین سکانس تکاندهنده از رویاهای یک جامعهشناس بود …ناامیدی نتیجهی مستقیم انتظاراتی است که محقق نشدهاند. انتطاراتی که ما فکر میکنیم به زودی روی خواهد داد، اما دریغا که اتفاق نمیافتد …وقتی انتظار داریم که شغلی را پس از تحصیل در دانشگاه به دست آوریم و هیچ شغلی متناسب با انتظار خود پیدا نمیکنیم، ما ناامید میشویم. درست به مانند جامعهای که به انتظارات تغییراتی، دست به انتخابهایی میزند و زمانی که انتظاراتش تحقق پیدا نمیکنند، ناامید میشود …ناامیدی فاصلهی میان انتظارات ما با واقعیت جهانی است که در آن زندگی میکنیم. هر چقدر این فاصله بیشتر باشد، ناامیدی بیشتر ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۲۵ ۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ✅فروپاشی چگونه رخ میدهد؟.. ✍ وحید شامخی و مجتبی لشکربلوکی 🔹احتمالا نام مجله معتبر و معروف فوربز را شنیده باشید. جزو معتبرترین نشریات کسب وکار، موفقیت، کارآفرینی و ثروت است. این نشریه روی جلد خود را در سال ۲۰۰۷ به نوکیا اختصاص داد و یک تیتر جنجالی زد: «آیا کسی میتواند نوکیا را با یک میلیارد مشتری از تخت پادشاهی به زیر کشد؟». نوکیا آن روزها سلطان بلامنازع موبایل و ارتباطات بود. اما نوکیا فروپاشید: طی سیزده سال سهم بازارش از رتبه اول به رتبه دهم و ارزش شرکت از ۲۵۰ به کمتر از ۴ میلیارد یورو سقوط کرد …🔹خیلی از ما وسیلهای به نام موبایل را با برند نوکیا شناختیم. به خاطر دارم که یکی از همکلاسیهایمان در دانشگاه، گوشی نوکیایی به نام ۶۶۰۰ را تازه خرید بود (جدیدترین مدل آن زمان) که از دوربینش برای تقلب سر جلسه امتحان استفاده کرد و همه دهانمان از تعجب باز مانده بود که دوربین این گوشی چنان کیفیتی دارد که میشود از برگه بغلدستی عکس گرفت و همان را خواند و نوشت!. 🔹یکی از جالبترین تحلیلهایی که در ارتباط با فروپاشی امپراطوری نوکیا منتشر شده است، نتایج مطالعات مشترکی میان یک دانشگاه فنلاندی و مدرسه کسبوکار معتبر اینسید فرانسه است. این نتایج حرفهای شنید ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ✅ مجوز، نماد بیاعتمادی. 🖋 دکتر امیر ناظمی.. ⭕️انتشار گیرندگان ارز پس از ناآرامیهای تیرماه، اسامی دریافتکنندگان ارز برای واردات موبایل توسط وزیر ارتباطات اعلام شد! اسامی منتشر شده شروعکنندهی یک موج از کشفها و به دنبالش مطالبه برای پاسخگوییهای شد. هرچند در ادامه فهرست دریافتکنندگان ارز دولتی در سایر حوزهها منتشر نشد! اما فهرست حدود ۳۰٪ از ارزهای داده شده، تاکنون منتشر شده است …. اصلیترین انتقادها به این فهرستها عبارت بودند از:. ⏺تفاوت قیمت میان میان فروش با قیمت ارز. ⏺عدم ارتباط میان شرح فعالیت شرکتهای دریافتکنندهی ارز با فعالیت انجام شده (مثلا واردات تایر توسط یک باشگاه و …). ⏺ارتباطات میان سهامداران شرکتهای عمده (مانند ارتباطات حقوقی و حقیق میان چند واردکنندهی موبایل). و ما هنوز از آن ۷۰٪ دیگر بیاطلاعیم! ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۲۲ ✅دفاع مهدی بازرگان از عباس امیرانتظام در دادگاه. اسفند ١٣۵٩ …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۲۲ ✅گذشت ۲٤۰ روز از زلزله.. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۴/۲۲ 🔰 پنل «آموزشهای والدین». + کارگاه آموزشی چیستی کودکآزاری؛ نشانهها و پیشگیری 🗓 دوشنبه ۲۵ تیر؛ ساعت ۱۸ تا ۲۰. 📌 باغ کتاب تهران. 🔴ظرفیت محدود. ثبتنام: ۲۰۶۷ ۰۹۳۸۲۱٨ … جامعه شناسی علامه ۲۰:۲۲ ۱۳۹۷/۰۴/۲۲ ✅کشورداری بر اساس «اصل غافلگیری».. ✍محمد فاضلی 🔹جنگ که شروع شد من پنج و وقتی پایان یافت سیزده ساله بودم، اما خوب به خاطر میآورم که گوینده اخبار جنگ برخی مواقع چیزی شبیه به این جمله میگفت: «رزمندگان اسلام با استفاده از اصل غافلگیری به مواضع دشمن حمله کرده و موفق شدند …». اصل غافلگیری خوب است اما برای حمله به دشمن و آن هم بعد از اینکه گفتوگو و هماهنگی کامل در درون ارتش خودی صورت گرفته است. غافلگیر کردن خودیها فاجعه است. ربط غافلگیری با مشکلات کشور این است که کیفیت سیاستگذاری عمومی در کشور پایین و ریشه عمده مشکلات است، و این خیلی جدی با «اصل غافلگیری» ارتباط دارد.. 🔹 اگر قرار است هر اقدام توسعهای نظیر هدفمندی یارانهها، توسعه کشاورزی، ساخت بیمارستان، تغییر الگوی فضای سبز، سیاست قیمتگذاری ارز یا ایجاد سد و شبکه آبیاری صورت گیرد، پیشنیاز آن گفتوگویی مبتنی بر شاخصهای قابل سنجش میان همه کسانی است که تحت تأثیر این اقدامات قرار میگیرند یا بر سرنوشت این اقدامات مؤثرند. رویه فعلی این است که بوروکراتها و سیاستمداران تحت تأثیر شناختهای خود، سلیقه – حتی خیرخواهانه - یا منافع سیاسی و اقتصادی درباره همه اینها تصمیم میگیرند. اطلاعات ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۴/۲۲ 📈 سفره ایرانیها طی ده سال گذشته چقدر کوچک شده است؟!.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۴/۲۲ ✅غرب ستیزان، لیبرالها و مطالبات بخشهای محروم جامعه.. ✍️بهمن ارجمند 🔷 اگر بخواهیم غرب را در سه بعد بازشناسیم، مهمترین شاخصهی فرهنگی غرب، مدرنیسم است. مهمترین شاخصهی سیاسی اش دموکراسی و مهمترین شاخصهی اقتصادی اش سرمایه داری است …🔹شگفت انگیز است که چرا و چگونه غرب ستیزان در حالی که به شدت از مدرنیسم و دموکراسی متنفرند اما از بعد اقتصادی غرب یعنی سرمایه داری، چندان بیزاری نمیجویند و وجدانشان را با آن درگیر نمیسازند.. 🔹 غرب ستیزان واقعا نمیدانند وقتی به بیمارستان میروند و مسئولین بیمارستان به آنان میگویند یا پول بده یا برو بمیر و هیچ کس از آنان حمایت نمیکند، این یعنی شکل شنیع همان مرحلهی ابتدایی سرمایه داری به عنوان رویهی اقتصادی غرب. غرب ستیران بهتر است در برابر ورود نامتعارف و مبالغه آمیز این بعد از غرب نیز اندکی فقط اندکی برافروخته شوند و موضع بگیرند.. 🔹متاسفانه در این میان یک مسئله به شدت مورد غفلت قرار گرفته است: تمدن غرب، در کنار سرمایه داری به ابعاد فرهنگی و سیاسی خود، یعنی مدرنیسم و دموکراسی میدان میدهد تا سرمایه داری را تصحیح کند اما غرب ستیزان، با ابعاد مدرنیسم و دموکراسی مخالفت میورزند تا شکلی شنیع، مشمئز کننده و مخوف از سرمایه داری ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۴/۲۲ ✅ تعریف.. 🔹دیپلماسی به دانش ارتباط میان سیاستمداران و سران کشورهای جهان گفتهمیشود به سیاستمداری که در کار دیپلماسی است دیپلمات میگویند و کاری را که به دیپلماسی وابسته است را دیپلماتیک میخوانند.. 🔹اقناع مهمترین ابزار و دستاورد دیپلماسی است. پیشنهاد پاداش و تهدید به مجازات نیز در بین ابزارهای دیپلماسی هستند. این پیشنهاد پاداش و تهدید مجازات، میتواند مستقیم و از راه کارگزاران سیاست خارجی و یا غیرمستقیم از راه رسانهها و واسطهها انجام پذیرد.. 🔹دیپلماسی، وسیلهایاست که سیاست خارجی با استفاده از آن، به جای جنگ، از راه توافق به هدفهای خود میرسد و بر اساس این تعریف آغاز جنگ، شکست دیپلماسیاست؛ ولی گروهی بر این عقیدهاند که دیپلماسی در دوران جنگ و پس از آن نیز میتواند دوام داشته باشد.. 🔹دیپلماسی بر حسب سنت همیشه به وسیله دیپلماتهایی که به دولتهای دیگر معرفی میشدهاند، اعمال میشده است؛ اما رؤسای دولتها و وزیران خارجه نیز کمکم در این کار شرکت میکنند. با پیدایش جامعه ملل، دیپلماسی از حالت عمل دوجانبه خارج شد؛ امروزه دیپلماسی حالت نیمهعلنی به خود گرفته و افکار عمومی را تحت تأثیر قرار میدهد …🔶 علی حقشناس، مبانی دیپلماسی و آداب دیپلماتیک، تهران، نشر سنا، ۱۳۹۰ … ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۴/۲۲ ✅دین بدون ایمان.. ✍فرهاد قنبری ✅ ادیان و کتب مقدس به عنوان ابزارهایی برای «معنا» بخشی به زندگی انسان تعریف میشوند. دین به عنوان ساحت قدسی رسالت تعریف زندگی بهتر و سعادتمند برای انسان را بر عهده داشت و آمده بود تا انسان را موجودی خوشبختتر، نوع دوستتر از آنچه هست تبدیل نماید. دین آمده بود تا بشر بر روی زمین حرص و آز و طمع کمتر از خود نشان داده و عدالت بیشتری را میان آدمیان برقرار سازد، دین وظیفه داشت تا با تجمل، فخر فروشی و تحقیر انسانها توسط یکدیگر مقابله کند، اما آنچه امروز مشاهده میشود چیز دیگریست.. ✅ حضور دین در جامعه ما پر رنگتر از هر جامعه دیگری است. از کتابهای دینی مدارس تا معاونتهای پرورشی که پر از ترویج دینداری است تا دیوار نوشتهها و بیلبوردهای شهری که پر از شعائر دینی است. محلهای نیست که در آن مسجد و حسینه و مهدیهای نباشد و شهری را نمیتوان یافت که در آن خیابان و کوچه هایی به نام توحید و معاد و نیایش و پیامبر و امامان نامگذاری نشده باشد. اما به همان میزان که «نام خدا» حاضر است «خود خدا» غایب و از نظرها پنهان است …✅ به نامهای موسسات زیر بنگرید، موسساتی که نام برخی از انها در ماههای اخیر زیاد شنیده ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۴/۲۲ ✅تسخیرشدگی قدرت به دست غیرمولدها.. ✍فرشاد مؤمنی 🔹 در طی سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ ما مشاهده کردیم که آن هایی که متولی امور اجرایی کشور بودند، به سمت جهت گیریهای تنش آفرین در مناسبات بین المللی حرکت کردند و آن تنش آفرینیها بار هزینههای بسیار سنگینی بر دوش مردم و تولید کنندگان ایجاد کرد. از منظر عدالت اجتماعی از دیدگاه اسلام، ما به شدت نیاز داریم که ببینیم چقدر روا است که هزاران تولید کننده ایران در اثر آن تحریمها و به اصطلاح سوء تدبیرها دچار بحران شدهاند و به خاطر بدهکاری ای که در ایجاد آن هیچ نقشی نداشتند، کارشان به زندان کشیده است، تکلیف آن چیست؟ چرا باید وقتی کارهای نادرست و یا جهت گیریهای نادرست را مجریان و سیاست گذاران و قوه مقننه انجام میدهند، هزینههای آن را فرودستان و تولید کنندگان باید بپردازند؟. 🔹 طی سه دهه گذشته حتی بنیه یادگیری نظام تصمیم گیری ما در حدی نبود که از خطاهای فاحشی که خودش مرتکب شده درس بگیرد و از تکرار آنها اجتناب کند، ما شاهد آن بودیم که بارها و بارها اینها به سمت سیاستهای مثل شوک درمانی رفتهاند. ذخیره دانایی بشر به اندازه کافی در این زمینه گویا است که هر کشوری که به سمت شوک درمانی رفته است، جامعه خو ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۴/۲۲ ✅اقتصاددان ناجی.. ✍حسین عبدهتبریزی 🔹هر زمان که شرایط ویژهای در عرصه اقتصاد پیش میآید، همه دنبال اقتصاددان ناجی میگردند که به فوریت راهحلهایی ارائه دهد و با سرعت مسائل را خارج از چارچوب معمول حل کند. اکنون نیز پس از تحولات نیمه دوم سال ۱۳۹۶ در عرصه سیاسی- اجتماعی و نیز با رشد لجامگسیخته قیمت ارز و سکه در پایان سال قبل و سهماهه سال ۱۳۹۷، جستوجو برای یافتن ناجی آغاز شده است. 🔹 [فرضا که بهترین اقتصاددانهای ایران جمع شدند]، اگر آنان سیاستهایی اعلام کنند و مقام تصمیمگیر آنها را به سلیقه خود و به دلایل مختلف «فعلا» و «در این شرایط» نادیده بگیرد، چه باید کرد؟. 🔹هنگامه بحران، زمان برگشت به اصول و قانون است. اکنون درست همان زمان پرداختن به اصلاحات اقتصادی اساسی موردنیاز جامعه است. تدبیر اقتصاددان و مدیر سیاسی تصمیمگیر، در خارج از حوزه علم قرار نمیگیرد بلکه درست در کانون مباحث این علم مینشیند. تدبیر آنان باید این باشد که در این شرایط اولویتها را درست انتخاب کنند؛ اولویتهایی در چارچوب اصول علم اقتصاد، در حوزه قاعدهها و قوانین اقتصاد و نه خارج از آنها و در حلقه استثناها. شرایط اضطراری قوانین اقتصاد را تغیی ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۲۲ ✅حکمرانی تاجرباشیها در شماره یکشنبه ۹۷٫۴.۱۷ روزنامۀ شرق مصاحبهای با محمد بحرینیان؛ پژوهشگر توسعه، انجام داده با عنوان «حکمرانی تاجرباشیها» که بخشی از آن در زیر آمده است:. 🔸باید این واقعیت را دید که ما مسئولان تصمیمگیر اقتصادی با سطح اهلیت حرفهای بالا و کارآمد نداشتهایم. بهجز چند دورۀ محدود، کشور ما نتوانسته افرادی با چنین اهلیتی را در اختیار داشته باشد. معتقدم وجه زیادی از تصمیمگیریهای اقتصادی کشور، در ۹ دهه گذشته بهجز دورانهای خاص منطبق بر عقل سلیم نبودهاند و به همین دلیل دمل عفونی اینگونه اشتباهات اکنون سر باز کرده است.. 🔸چرا کره پنج خودروساز دارد؟ چرا تلویزیونساز آنها فقط الجی و سامسونگ است؟ عقل این کشورها نمیرسد مثل ما بیش از ۳۴ واحد دارای پروانه بهرهبرداری تولید تلویزیون داشته باشند؟ کشورهای توسعهنیافته شرکتهای کوتوله را لازم دارند که بتوانند هر زمان که میخواهند، از سوی تاجرباشیهای مدرن و تبلیغات ظاهرفریب، آنها را در کشور مصرفکننده، محور مقاصد خود کنند. دولت ما هم یک صورتبندی عوامگرایانه درست میکند و میگوید نباید انحصار داشته باشیم. ... ‹ 68 69 70 71 72 73 74 ›
جامعه شناسی علامه ۱۹:۲۵ ۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ✅در زمانه غمناکی بهسر میبریم که چندان مجال امیدواری به آدم نمیدهد معلوم است که حیرانم و گاهی فکر میکنم به سالهای سپری شده،. هنگامی که به تغییر باور داشتیم. آن وقتها آسمان در دسترس بود،. اما دستمان نرسید ستارهها را بچینیم و بخت از کفمان رفت. البته این حرفها به این معنی نیست که خود را در نومیدی غوطهور کنیم. باید با دید به وضع حاضر نگاه کنیم. شاید نسل آتی هشیارتر باشد و دنیای بهتری بسازد. ما رؤیاهایمان را نباید از دست بدهیم. هرگز!. ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۰۱ ۱۳۹۷/۰۴/۲۳ 🔰 اقتصاد سیاسی اعتراضات عراق. 🖋 محمد خانی از سویی فشارهای جدید به حکومت ایران برای دست کشیدن از سیاستهای مداخلهجویانهی منطقهای، و بحرانهای داخلی ناشی از تحریمها، و از سوی دیگر، تحولات سیاسی جدید در عراق که موجب برکناری دولت سرسپردهی رژیم و روی کار آمدن دولتی شده بود که تا حدی بنا بر منافع حاکم بر آن کشور سعی در ایجاد توازن داشت، موجب اتخاذ سیاست جدید منطقهای ایران شد.. علیاکبر ولایتی به سرعت ایران را به مقصد مسکو ترک میکند، و تلاش میکند قبل از نتانیاهو با پوتین که قرار است دیداری با ترامپ بر سر مسائل منطقهای داشته باشد، دیدار کند …پس از آن، جمهوری اسلامی تحت فشارهای بینالمللی شدید و تحریمها به سرعت اعلام میکند تنها با موافقت دولتهای عراق و سوریه حاضر است در آن کشورها بماند.. حال لازم است به نحوی موافقت این دولتها جلب شود تا علاوه بر حضور نظامی بتوانند، با حضور مستشاران و سرمایهگذاران اقتصادینظامی (خصولتی) در این کشورها، هم آنها را به لحاظ مالی و هم سیاسی به خود وابستهتر سازد، هم از فشار بینالمللی بر حکومت برای خروج نظامی مداخلهجویانه پایان دهد، و هم بتواند رضایت و سودآوری بخش سرمایهداری نظامیصنعتی در ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۵ ۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ✅روشنفکر ناراضی.. ✍امیر ناظمی (هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی).. 🔹سه نسل از روشنفکری میتوان سه نسل از روشنفکران ایرانی را شناسایی کرد:.۱️⃣نسل اول- منورالفکران دوره مشروطه: آنها در سفر به غرب دچار حیرت شدند و از خود پرسیدند که «چرا کشور من توسعه پیدا نکرد و اروپاییها توسعه پیدا کردهاند؟» دغدغهی اصلی این روشنفکران توسعه بود.. آنان حتی اگر دموکراسی یا دین میخواستند، مساله اصلیشان نبود؛ بلکه آن را در خدمت توسعه میجستند …بسیاری میگویند ملکم خان دین خود را تغییر داد، احتمالا نه برای اینکه دل به اسلام داده بود، بلکه میخواست از اسلام به عنوان ابزاری برای همراه کردن افراد در مسیر توسعه استفاده کند …ملکالشعراء بهار که نمایندهی مجلس و روشنفکر آن زمان بود؛ در مجلس سوم با اعطاء حق رای به همهی مردان مخالفت میکند …هرچند او خوب میداند که دموکراسی ضروری است؛ اما میگوید این تغییر در قانون منجر به آن میشود که مجلس از «آزادیخواهان واهل فضل» گرفته شود و به دست «ملاکان و دلالان روستایی و عوام بیفضیلت» بیافتد …نه برای ملکالشعراء بهار دموکراسی مساله است ونه برای ملکمخان دین!. طالبوف، آخوندازه، میرزاآقا کرمانی و ملکمخان نمونههای شناختهشدهی نسل اول هستند ….۲️⃣نسل دوم - ر ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۴۵ ۱۳۹۷/۰۴/۲۳ 🔹مرگ تمدن ها زمانی فرا میرسد. که بزرگان مردم. به پرسشهای جدید آنها پاسخهای کهنه میدهند!!!. ✍ویل دورانت. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۵:۲۵ ۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ✅افول «شهروند».. ✍رضا امیدی.. 🔸رسانه یکی از ابزارهای مؤثر سیاستگذاری بهشمار میآید رسانهها این ظرفیت را دارند که مسائل اجتماعی را به مسائل سیاستگذاری تبدیل کنند و سیاستگذاران را به پاسخگویی وا دارند. طی دو دهۀ اخیر حتی در دوران اوج فعالیت مطبوعات در ایران، مسائل اجتماعی کمتر مدنظر قرار داشت. اکثر مطبوعات، مسائل سیاسی و تاحدی اقتصادی را در اولویت داشتند و به مسائل اجتماعی بیتوجه بودند و اگر گاه صفحهای را نیز به «اجتماعی» اختصاص میدادند، امر اجتماعی را به «حوادث» تقلیل میدادند و حداکثر طی سالهای اخیر در صفحۀ اجتماعی به مسائل زیستمحیطی نیز میپرداختند …🔸فعالیت روزنامۀ شهروند بهویژه از اواسط سال ۹۴ تا اواخر سال ۹۶ استثنایی بود در حوزۀ مطبوعات. روزنامهای که چه در فرم و چه در محتوا یک روزنامۀ اجتماعی بود. طی این دوره، طیفی از دانشجویان و دانشآموختگان دغدغهدار علوم اجتماعی و انسانی، «صدای» گروههای بیصدا و مطرود شدند و توانستند برخی مسائل ناپیدا و انکارشدۀ اجتماعی را هم برای جامعه و هم برای سیاستگذاران مسئله کنند؛ از گورخوابهای نصیرآباد تا گودنشینهای قلعۀ سیمون، از معلولان روستایی تا آبفروشان گورستان، از معیشت ملوانان جنوب تا تعرفههای سربهفلککشیدۀ درمان ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۵ ۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ✅امیل دورکیم هم جامعه ایران را نمیفهمد!. (درباره رقصنده نوجوان اینستاگرامی).. ✍فردین علیخواه 🔹ازنظر امیل دورکیم، بهعنوان یکی از بنیانگذاران جامعهشناسی، «جرم»؛ صدمه به انتظارات و احساسات جمعی و درواقع جریحهدار کردن انتظارات و احساسات عمومی است. وقتی جرمی رخ میدهد عواطف و احساسات جمعی لطمه میبیند و آزرده میشود و به همین دلیل، در طول تاریخ، نظام مجازات تعریف شده است. یکی از اهداف مهم مجازات، ترمیم و زنده نگهداشتن همان احساسات جمعی و ایجاد امیدواری در جامعه است. ولی آنچه دورکیم را در مقایسه با سایر جامعه شناسان متمایز میکند آن است که ازنظر او جرم، به غیر از آثار منفی، برای جامعه کارکردهایی نیز دارد.. 🔹ازنظر دورکیم افراد با مشاهده میزان حساسیت عمومی در قبال ارتکاب یک جرم، آگاه میشوند که خطوط قرمز جامعه چیست. درواقع میزان واکنش به نقض یک هنجار اجتماعی، بیانگر آن است که جامعه چه چیزهایی را بد و یا بسیار بد میداند و در خصوص نقض آنها با کسی شوخی ندارد. مثال آزار جنسی دانش آموزان یک دبیرستان توسط ناظم مدرسه در شهر تهران را به خاطر آورید. این اولین کارکرد جرم است …🔹 بهعنوان دومین کارکرد، با واکنشی که جامعه به نقض یک هنجار اجتماعی نشان میدهد به شکلی با خودش تجدید میثاق میکن ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۵ ۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ✅واقعبینی فوتبالی: آنگونه که هستیم.. 🖊امیر ناظمی (هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی) ⭕️رویاهای محال. رویای بهارانهاش آن بود که «حاکمان از رویاهای محال دست بردارند و به رویاهای ممکن بیاندیشند»! اینها رویاهای محمدامین قانعیراد بود؛ که در مراسم خاکسپاریاش در آخرین سکانسهای فیلم یادبودش پخش شد. مراسمی که روز یکشنبه در جمعی بزرگ و غیرمتداول از دانشگاهیان کشور برگزار شد …رویای قانعیراد که سالها رئیس «انجمن جامعهشناسی کشور» بود، رویایی بزرگ است و البته هنوز ممکن و باورپذیر! قانعیراد درست تشخیص داده بود و این آخرین سکانس تکاندهنده از رویاهای یک جامعهشناس بود …ناامیدی نتیجهی مستقیم انتظاراتی است که محقق نشدهاند. انتطاراتی که ما فکر میکنیم به زودی روی خواهد داد، اما دریغا که اتفاق نمیافتد …وقتی انتظار داریم که شغلی را پس از تحصیل در دانشگاه به دست آوریم و هیچ شغلی متناسب با انتظار خود پیدا نمیکنیم، ما ناامید میشویم. درست به مانند جامعهای که به انتظارات تغییراتی، دست به انتخابهایی میزند و زمانی که انتظاراتش تحقق پیدا نمیکنند، ناامید میشود …ناامیدی فاصلهی میان انتظارات ما با واقعیت جهانی است که در آن زندگی میکنیم. هر چقدر این فاصله بیشتر باشد، ناامیدی بیشتر ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۲۵ ۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ✅فروپاشی چگونه رخ میدهد؟.. ✍ وحید شامخی و مجتبی لشکربلوکی 🔹احتمالا نام مجله معتبر و معروف فوربز را شنیده باشید. جزو معتبرترین نشریات کسب وکار، موفقیت، کارآفرینی و ثروت است. این نشریه روی جلد خود را در سال ۲۰۰۷ به نوکیا اختصاص داد و یک تیتر جنجالی زد: «آیا کسی میتواند نوکیا را با یک میلیارد مشتری از تخت پادشاهی به زیر کشد؟». نوکیا آن روزها سلطان بلامنازع موبایل و ارتباطات بود. اما نوکیا فروپاشید: طی سیزده سال سهم بازارش از رتبه اول به رتبه دهم و ارزش شرکت از ۲۵۰ به کمتر از ۴ میلیارد یورو سقوط کرد …🔹خیلی از ما وسیلهای به نام موبایل را با برند نوکیا شناختیم. به خاطر دارم که یکی از همکلاسیهایمان در دانشگاه، گوشی نوکیایی به نام ۶۶۰۰ را تازه خرید بود (جدیدترین مدل آن زمان) که از دوربینش برای تقلب سر جلسه امتحان استفاده کرد و همه دهانمان از تعجب باز مانده بود که دوربین این گوشی چنان کیفیتی دارد که میشود از برگه بغلدستی عکس گرفت و همان را خواند و نوشت!. 🔹یکی از جالبترین تحلیلهایی که در ارتباط با فروپاشی امپراطوری نوکیا منتشر شده است، نتایج مطالعات مشترکی میان یک دانشگاه فنلاندی و مدرسه کسبوکار معتبر اینسید فرانسه است. این نتایج حرفهای شنید ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ✅ مجوز، نماد بیاعتمادی. 🖋 دکتر امیر ناظمی.. ⭕️انتشار گیرندگان ارز پس از ناآرامیهای تیرماه، اسامی دریافتکنندگان ارز برای واردات موبایل توسط وزیر ارتباطات اعلام شد! اسامی منتشر شده شروعکنندهی یک موج از کشفها و به دنبالش مطالبه برای پاسخگوییهای شد. هرچند در ادامه فهرست دریافتکنندگان ارز دولتی در سایر حوزهها منتشر نشد! اما فهرست حدود ۳۰٪ از ارزهای داده شده، تاکنون منتشر شده است …. اصلیترین انتقادها به این فهرستها عبارت بودند از:. ⏺تفاوت قیمت میان میان فروش با قیمت ارز. ⏺عدم ارتباط میان شرح فعالیت شرکتهای دریافتکنندهی ارز با فعالیت انجام شده (مثلا واردات تایر توسط یک باشگاه و …). ⏺ارتباطات میان سهامداران شرکتهای عمده (مانند ارتباطات حقوقی و حقیق میان چند واردکنندهی موبایل). و ما هنوز از آن ۷۰٪ دیگر بیاطلاعیم! ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۲۲ ✅دفاع مهدی بازرگان از عباس امیرانتظام در دادگاه. اسفند ١٣۵٩ …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۴/۲۲ 🔰 پنل «آموزشهای والدین». + کارگاه آموزشی چیستی کودکآزاری؛ نشانهها و پیشگیری 🗓 دوشنبه ۲۵ تیر؛ ساعت ۱۸ تا ۲۰. 📌 باغ کتاب تهران. 🔴ظرفیت محدود. ثبتنام: ۲۰۶۷ ۰۹۳۸۲۱٨ …
جامعه شناسی علامه ۲۰:۲۲ ۱۳۹۷/۰۴/۲۲ ✅کشورداری بر اساس «اصل غافلگیری».. ✍محمد فاضلی 🔹جنگ که شروع شد من پنج و وقتی پایان یافت سیزده ساله بودم، اما خوب به خاطر میآورم که گوینده اخبار جنگ برخی مواقع چیزی شبیه به این جمله میگفت: «رزمندگان اسلام با استفاده از اصل غافلگیری به مواضع دشمن حمله کرده و موفق شدند …». اصل غافلگیری خوب است اما برای حمله به دشمن و آن هم بعد از اینکه گفتوگو و هماهنگی کامل در درون ارتش خودی صورت گرفته است. غافلگیر کردن خودیها فاجعه است. ربط غافلگیری با مشکلات کشور این است که کیفیت سیاستگذاری عمومی در کشور پایین و ریشه عمده مشکلات است، و این خیلی جدی با «اصل غافلگیری» ارتباط دارد.. 🔹 اگر قرار است هر اقدام توسعهای نظیر هدفمندی یارانهها، توسعه کشاورزی، ساخت بیمارستان، تغییر الگوی فضای سبز، سیاست قیمتگذاری ارز یا ایجاد سد و شبکه آبیاری صورت گیرد، پیشنیاز آن گفتوگویی مبتنی بر شاخصهای قابل سنجش میان همه کسانی است که تحت تأثیر این اقدامات قرار میگیرند یا بر سرنوشت این اقدامات مؤثرند. رویه فعلی این است که بوروکراتها و سیاستمداران تحت تأثیر شناختهای خود، سلیقه – حتی خیرخواهانه - یا منافع سیاسی و اقتصادی درباره همه اینها تصمیم میگیرند. اطلاعات ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۴/۲۲ 📈 سفره ایرانیها طی ده سال گذشته چقدر کوچک شده است؟!.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۴/۲۲ ✅غرب ستیزان، لیبرالها و مطالبات بخشهای محروم جامعه.. ✍️بهمن ارجمند 🔷 اگر بخواهیم غرب را در سه بعد بازشناسیم، مهمترین شاخصهی فرهنگی غرب، مدرنیسم است. مهمترین شاخصهی سیاسی اش دموکراسی و مهمترین شاخصهی اقتصادی اش سرمایه داری است …🔹شگفت انگیز است که چرا و چگونه غرب ستیزان در حالی که به شدت از مدرنیسم و دموکراسی متنفرند اما از بعد اقتصادی غرب یعنی سرمایه داری، چندان بیزاری نمیجویند و وجدانشان را با آن درگیر نمیسازند.. 🔹 غرب ستیزان واقعا نمیدانند وقتی به بیمارستان میروند و مسئولین بیمارستان به آنان میگویند یا پول بده یا برو بمیر و هیچ کس از آنان حمایت نمیکند، این یعنی شکل شنیع همان مرحلهی ابتدایی سرمایه داری به عنوان رویهی اقتصادی غرب. غرب ستیران بهتر است در برابر ورود نامتعارف و مبالغه آمیز این بعد از غرب نیز اندکی فقط اندکی برافروخته شوند و موضع بگیرند.. 🔹متاسفانه در این میان یک مسئله به شدت مورد غفلت قرار گرفته است: تمدن غرب، در کنار سرمایه داری به ابعاد فرهنگی و سیاسی خود، یعنی مدرنیسم و دموکراسی میدان میدهد تا سرمایه داری را تصحیح کند اما غرب ستیزان، با ابعاد مدرنیسم و دموکراسی مخالفت میورزند تا شکلی شنیع، مشمئز کننده و مخوف از سرمایه داری ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۴/۲۲ ✅ تعریف.. 🔹دیپلماسی به دانش ارتباط میان سیاستمداران و سران کشورهای جهان گفتهمیشود به سیاستمداری که در کار دیپلماسی است دیپلمات میگویند و کاری را که به دیپلماسی وابسته است را دیپلماتیک میخوانند.. 🔹اقناع مهمترین ابزار و دستاورد دیپلماسی است. پیشنهاد پاداش و تهدید به مجازات نیز در بین ابزارهای دیپلماسی هستند. این پیشنهاد پاداش و تهدید مجازات، میتواند مستقیم و از راه کارگزاران سیاست خارجی و یا غیرمستقیم از راه رسانهها و واسطهها انجام پذیرد.. 🔹دیپلماسی، وسیلهایاست که سیاست خارجی با استفاده از آن، به جای جنگ، از راه توافق به هدفهای خود میرسد و بر اساس این تعریف آغاز جنگ، شکست دیپلماسیاست؛ ولی گروهی بر این عقیدهاند که دیپلماسی در دوران جنگ و پس از آن نیز میتواند دوام داشته باشد.. 🔹دیپلماسی بر حسب سنت همیشه به وسیله دیپلماتهایی که به دولتهای دیگر معرفی میشدهاند، اعمال میشده است؛ اما رؤسای دولتها و وزیران خارجه نیز کمکم در این کار شرکت میکنند. با پیدایش جامعه ملل، دیپلماسی از حالت عمل دوجانبه خارج شد؛ امروزه دیپلماسی حالت نیمهعلنی به خود گرفته و افکار عمومی را تحت تأثیر قرار میدهد …🔶 علی حقشناس، مبانی دیپلماسی و آداب دیپلماتیک، تهران، نشر سنا، ۱۳۹۰ … ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۴/۲۲ ✅دین بدون ایمان.. ✍فرهاد قنبری ✅ ادیان و کتب مقدس به عنوان ابزارهایی برای «معنا» بخشی به زندگی انسان تعریف میشوند. دین به عنوان ساحت قدسی رسالت تعریف زندگی بهتر و سعادتمند برای انسان را بر عهده داشت و آمده بود تا انسان را موجودی خوشبختتر، نوع دوستتر از آنچه هست تبدیل نماید. دین آمده بود تا بشر بر روی زمین حرص و آز و طمع کمتر از خود نشان داده و عدالت بیشتری را میان آدمیان برقرار سازد، دین وظیفه داشت تا با تجمل، فخر فروشی و تحقیر انسانها توسط یکدیگر مقابله کند، اما آنچه امروز مشاهده میشود چیز دیگریست.. ✅ حضور دین در جامعه ما پر رنگتر از هر جامعه دیگری است. از کتابهای دینی مدارس تا معاونتهای پرورشی که پر از ترویج دینداری است تا دیوار نوشتهها و بیلبوردهای شهری که پر از شعائر دینی است. محلهای نیست که در آن مسجد و حسینه و مهدیهای نباشد و شهری را نمیتوان یافت که در آن خیابان و کوچه هایی به نام توحید و معاد و نیایش و پیامبر و امامان نامگذاری نشده باشد. اما به همان میزان که «نام خدا» حاضر است «خود خدا» غایب و از نظرها پنهان است …✅ به نامهای موسسات زیر بنگرید، موسساتی که نام برخی از انها در ماههای اخیر زیاد شنیده ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۴/۲۲ ✅تسخیرشدگی قدرت به دست غیرمولدها.. ✍فرشاد مؤمنی 🔹 در طی سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ ما مشاهده کردیم که آن هایی که متولی امور اجرایی کشور بودند، به سمت جهت گیریهای تنش آفرین در مناسبات بین المللی حرکت کردند و آن تنش آفرینیها بار هزینههای بسیار سنگینی بر دوش مردم و تولید کنندگان ایجاد کرد. از منظر عدالت اجتماعی از دیدگاه اسلام، ما به شدت نیاز داریم که ببینیم چقدر روا است که هزاران تولید کننده ایران در اثر آن تحریمها و به اصطلاح سوء تدبیرها دچار بحران شدهاند و به خاطر بدهکاری ای که در ایجاد آن هیچ نقشی نداشتند، کارشان به زندان کشیده است، تکلیف آن چیست؟ چرا باید وقتی کارهای نادرست و یا جهت گیریهای نادرست را مجریان و سیاست گذاران و قوه مقننه انجام میدهند، هزینههای آن را فرودستان و تولید کنندگان باید بپردازند؟. 🔹 طی سه دهه گذشته حتی بنیه یادگیری نظام تصمیم گیری ما در حدی نبود که از خطاهای فاحشی که خودش مرتکب شده درس بگیرد و از تکرار آنها اجتناب کند، ما شاهد آن بودیم که بارها و بارها اینها به سمت سیاستهای مثل شوک درمانی رفتهاند. ذخیره دانایی بشر به اندازه کافی در این زمینه گویا است که هر کشوری که به سمت شوک درمانی رفته است، جامعه خو ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۴/۲۲ ✅اقتصاددان ناجی.. ✍حسین عبدهتبریزی 🔹هر زمان که شرایط ویژهای در عرصه اقتصاد پیش میآید، همه دنبال اقتصاددان ناجی میگردند که به فوریت راهحلهایی ارائه دهد و با سرعت مسائل را خارج از چارچوب معمول حل کند. اکنون نیز پس از تحولات نیمه دوم سال ۱۳۹۶ در عرصه سیاسی- اجتماعی و نیز با رشد لجامگسیخته قیمت ارز و سکه در پایان سال قبل و سهماهه سال ۱۳۹۷، جستوجو برای یافتن ناجی آغاز شده است. 🔹 [فرضا که بهترین اقتصاددانهای ایران جمع شدند]، اگر آنان سیاستهایی اعلام کنند و مقام تصمیمگیر آنها را به سلیقه خود و به دلایل مختلف «فعلا» و «در این شرایط» نادیده بگیرد، چه باید کرد؟. 🔹هنگامه بحران، زمان برگشت به اصول و قانون است. اکنون درست همان زمان پرداختن به اصلاحات اقتصادی اساسی موردنیاز جامعه است. تدبیر اقتصاددان و مدیر سیاسی تصمیمگیر، در خارج از حوزه علم قرار نمیگیرد بلکه درست در کانون مباحث این علم مینشیند. تدبیر آنان باید این باشد که در این شرایط اولویتها را درست انتخاب کنند؛ اولویتهایی در چارچوب اصول علم اقتصاد، در حوزه قاعدهها و قوانین اقتصاد و نه خارج از آنها و در حلقه استثناها. شرایط اضطراری قوانین اقتصاد را تغیی ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۲۲ ✅حکمرانی تاجرباشیها در شماره یکشنبه ۹۷٫۴.۱۷ روزنامۀ شرق مصاحبهای با محمد بحرینیان؛ پژوهشگر توسعه، انجام داده با عنوان «حکمرانی تاجرباشیها» که بخشی از آن در زیر آمده است:. 🔸باید این واقعیت را دید که ما مسئولان تصمیمگیر اقتصادی با سطح اهلیت حرفهای بالا و کارآمد نداشتهایم. بهجز چند دورۀ محدود، کشور ما نتوانسته افرادی با چنین اهلیتی را در اختیار داشته باشد. معتقدم وجه زیادی از تصمیمگیریهای اقتصادی کشور، در ۹ دهه گذشته بهجز دورانهای خاص منطبق بر عقل سلیم نبودهاند و به همین دلیل دمل عفونی اینگونه اشتباهات اکنون سر باز کرده است.. 🔸چرا کره پنج خودروساز دارد؟ چرا تلویزیونساز آنها فقط الجی و سامسونگ است؟ عقل این کشورها نمیرسد مثل ما بیش از ۳۴ واحد دارای پروانه بهرهبرداری تولید تلویزیون داشته باشند؟ کشورهای توسعهنیافته شرکتهای کوتوله را لازم دارند که بتوانند هر زمان که میخواهند، از سوی تاجرباشیهای مدرن و تبلیغات ظاهرفریب، آنها را در کشور مصرفکننده، محور مقاصد خود کنند. دولت ما هم یک صورتبندی عوامگرایانه درست میکند و میگوید نباید انحصار داشته باشیم. ...