جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۳۰ ✅مراسم تشییع ویکتور هوگو در سال ۱۸۸۵ میلادی …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۴/۳۰ 🔸برگزاری کنفرانس بین المللی «جامعه و محیط زیست» در دانشگاه تهران.۱۱ شهریور ۱۳۹۷.. 💻 icse ut. ac. ir. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۱:۳۰ ۱۳۹۷/۰۴/۳۰ ✅ سیاست گذاری اجتماعی: زمینهها و رویکردها (مقاله). 🖋 رضا امیدی 📍 سیاست گذاری اجتماعی، رشتهای علمی است که شامل جزئیات پیچیدهای دربارۀ طراحی و تحلیل سیاستهای اجتماعی است. سیاست گذاری اجتماعی، هم چنین، مجموعه اقدام هایی است که دولتها برای مواجهه با مشکلات اجتماعی، به ویژه، در حوزههای بهداشت، آموزش، مسکن، رفاه و تأمین اجتماعی در دستور کار قرار میدهندکه نقش تأثیرگذاری در ارتقای مشروعیت سیاسی آنها دارد. توجه به این نوع سیاست گذاری، به ویژه، در دورانی که جوامع مختلف با انواعی از عدم قطعیتها و مخاطرههای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی مواجهاند اهمیت دوچندانی یافته است و به همین نسبت، انواعی از مناقشههای نظری و عملی حول این بحثها وجود دارد. به رغم اینکه در ایران، سیاستهای اجتماعی درمعنای عملی آن از چند دهه پیش از جانب دولتها اعمال میشده است، اما در معنای علمی آن بحث جدیدی است و در دانشگاهها چندان مورد توجه نیست. این موضوع سبب شده است که مفاهیم و نظریههای این حوزه، گاه با تداخلها و نارسایی هایی مطرح شود. در این مقاله، سعی شده است با توجه به مناقشههای موجود در حوزۀ سیاست گذاری اجتماعی، زمینههای شکل گیری و رویکردهای نظری این حوزه دسته بندی شو ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۴۵ ۱۳۹۷/۰۴/۳۰ ✅در ستایش حذف کردن!.. ✍امیر ناظمی.. 🔹زیبایی مینیمال «مردی به جرم اعتراض کردن، دستگیر شد. او را در آغل گوسفندان زندانی کردند تا از آنها یاد بگیرد که اعتراضی نداشته باشد! یک سال بعد او را به دار آویختند؛ زیرا گوسفندان دیگر شیر نمیدادند!». این چندخط یک داستان است؛ یک «داستان کوتاه کوتاه» یا یک داستانک! داستانکها نوعی از داستانها هستند که شاخوبرگ بیش از حدشان حذف شده تا لطافت و روح داستان از بین نرود. در داستانک هر چیزی که حذفش، به اصول کلی داستان آسیب نرساند؛ حذف میشود. آنقدر حذف میشود تا تنها آن چیزی که ضروری است باقی بماند.. سادهگرایی یا مینیمالیسم (Minimalism) بیش از هنر، یک نوع نگاه است که در آن سادگی، کم بودن و خالی بودن ستایش میشود. یک نقاشی سادهگرا تمامی حرفش را با کمترین ابزار، کمترین عناصر اجرا میکند …سادهگرایی نوعی مقابله بود با مصرفگرایی و با ابزارگرایی. ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۲۱ ۱۳۹۷/۰۴/۳۰ ✅اهمیت توجه به اهداف تعلیم و تربیت.. ✍مصطفی ملکیان 🔹 معلم یا مربی، باید مشخص کند که از متعلم یا متربی خود، چه چیزی میخواهد بسازد. شاگرد، مادهی خامی است که زیر دست معلم و مربی قرار میگیرد و قرار است که این مادهی خام، شکلی به خود بگیرد. در میان فیلسوفان تعلیم و تربیت، این سوال مطرح است که معلم یا مربی، شاگرد را میپذیرد تا چه چیزی به او تحویل دهد؟ این بحث، در فلسفهی تعلیم و تربیت، ناظر بر اهداف است. سه دیدگاه مهم در مورد اهداف تعلیم و تربیت وجود دارد:.۱⃣ انتقال میراث فرهنگی. این دیدگاه میگوید که هدف تعلیم و تربیت، انتقال میراث فرهنگی ای است که هر یک از ما آموختهایم و باید به نسلهای بعدی منتقل کنیم. این میراث فرهنگی، شعب و ساحات گوناگونی دارد که با این رویکرد از تعلیم و تربیت، به آنها پرداخته میشود..۲⃣ ساختن شاگرد برای یک زندگی خوب، خوش و ارزشمند.۳⃣ کشف استعدادهای بالقوه و شکوفا کردن آنها. در دیدگاه کشف استعدادها، هر انسانی یک معدن است که معلم یا مربی، نقش کان شناس را بازی میکند و محتویات این معدن را کشف، استخراج و فرآوری میکند.. 🔹برای اینکه تعلیم و تربیت، اخلاقی باشد باید مهمترین این اهداف را پیدا کرد و به آن پرداخت. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۹ ۱۳۹۷/۰۴/۳۰ 🔰 گزارش «شاخص برده داری جهانی»؛ بیش از ۴۰ میلیون «برده مدرن» نتیجه یک تحقیق نشان میدهد که بیش از ۴۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ میلادی در سراسر جهان قربانی «برده داری مدرن» بودهاند …بنا به گزارش سالانه «شاخص برده داری جهانی» بالاترین نرخ رواج پدیده «برده داری مدرن» متعلق به کشورهای کره شمالی و اریتره است. در این گزارش بر نقش مناقشات و سرکوبهای دولتی در زندگی قربانیان برده داری تاکید شده است …در کشور آفریقایی بوروندی نیز علاوه بر کره شمالی و اریتره «برده داری مدرن» رواج زیادی دارد. فیونا دیوید، محقق و مسئول جمع آوری دادههای گزارش «شاخص برده داری جهانی» در مورد این سه کشور میگوید: «در هر سه کشور پدیده کار اجباری با مسئولیت دولتی وجود دارد. به این معنا که دولت مردم کشورش را برای کسب منفعت خودش به کار وا میدارد.». در این گزارش شمار «بردگان مدرن» در هند هشت میلیون نفر تخمین زده شده است. به این ترتیب شمار «بردگان مدرن» در این کشور آسیایی از دیگر کشورها بیشتر است. این درحالی است که شمار «بردگان مدرن» در این کشور دو سال پیش بیش از ۱۸ میلیون نفر بود …با این حال «برده داری مدرن» در کره شمالی با در نظر گرفتن کل جمعیت این کشور نسبت به دیگر کشورها رواج بیشت ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۴/۲۸ 🔹 آموزش و پرورش کنکور محور، یا شهروند مدار؟!. 🖋 مهران صولتی 🌱به نظر میرسد امروزه اگر کسی بخواهد درباره وضعیت آموزش و پرورش و چشم اندازهای امکان تحول بنیادین در آن داوری کند به هیچ روی کار دشواری پیش رو ندارد. تنها به عنوان یک نمونه کافی است تا نگاهی به لیست دروسی که قرار شده کلاسهای آن در پایه تازه تاسیس دوازدهم حذف و به صورت خودخوان برگزار شود بیفکند تا به خوبی بتواند ماهیت این دستگاه فرهنگی ورشکسته را درک نماید! برای شما این درسها را میخوانم: علوم اجتماعی/ سلامت و بهداست/ مدیریت خانواده و سبک زندگی/ نگارش/ تربیت بدنی و زبان انگلیسی. پر واضح است درسی که قرار است خودخوان باشد نه انگیزهای در دانش آموز بر میانگیزد و نه چیزی به اندوختههای او میافزاید بلکه صرفا کسب نمره قبولی را از او میخواهد. در حالی که فقدان بینش جامعه شناختی بسیاری از شهروندان را از درک واقعیتهای اجتماعی محروم ساخته و تنها به آنها عینکی برای نگاه سیاسی و سیاه و سفید به مسائل اجتماعی بخشیده است درس «علوم اجتماعی» از لیست دروس دارای کلاس حذف میشود! متاسفانه باید بگوییم که امروزه کنکورزدگی آن چنان بر تمام ابعاد زندگی فردی و جمعی ایرانیان سیطره یافته که ما را به شدت با عل ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۴/۲۸ 🔰 جام زهر. آمار حیرتانگیز سربازان فراری در سالهای جنگ 🖋 جعفر شیرعلینیا.۲۳ تیر۱۳۶۷ امامخمینی پس از مقاومت چندهفتهای در برابر اصرار مسئولان برای پذیرش قطعنامهی ۵۹۸، با پذیرش قطعنامه موافقت کرد. هاشمی رفسنجانی آخرین دغدغههای امام برای پذیرش قطعنامه را در خاطرات این روز، اینگونه روایت کرده است: «امام نگران عدم وفای دشمن بودند و ناراحتی مردم حزبالله که احتمال اول را ضعیف و احتمال دوم را هم در مقابل خوشحالی بخش عظیمی از مردم و آثار مثبت صلح قابلتحمل دانستیم.». ۲۷ تیر ایران رسما قطعنامه را پذیرفت. تاکید هاشمی بر خوشحالی بخش عظیمی از مردم جالب است و البته این پرسش وجود دارد که هاشمی از کجا دریافته که بخش عظیمی از مردم از پذیرش قطعنامه خوشحال خواهند شد؟ گذشته از اینکه تحلیل هاشمی درست است یا نه، او و دیگر مسئولان کشور در سالهای جنگ، ادامهی جنگ را نیز خواستهی مردم معرفی میکردند. یکی از عبارتهای پرتکرار در ادبیات سیاسی و اجتماعی تاریخ ایران، خواستهی مردم است و زیاد شنیدهایم که بسیاری از مدیران در پاسخ علت برخی کارها توضیح میدهند که این خواستهی مردم است و …. اغلب معلوم نیست تشخیص نظر مردم بر اساس کدام روش تعیین شده است. در سالهای ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۴/۲۸ 🔸افراط و تفریط در واکنشها. 🖋 علیرضا احمدپور خرمی رفتارهای ما ایرانیها، دارای ویژگیهای خاص به خود است که ریشه در تمدن و فرهنگ چند هزار ساله دارد. مثلا ایرانیها مهماننوازند، طناز و شوخند، شاعرمسلکند و …. اما در چند دههی اخیر میتوان تغییراتی در رفتار آنها مشاهده کرد که میتواند تابع شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این روزگار باشد …آنچه در فرهنگ رانندگی ما جاریست نمونهای بارز از این تغییر رفتار است. ناآرامی، پرخاشگری، کمگذشتی، بیحوصلگی، طلبکاری، واکنش شدیدتر از کنش داشتن، فحاشی و … …دقیقا جایی که باید آرام، با حوصله و باگذشت باشیم؛ برعکس عمل میکنیم …اما در وقایع اجتماعی، آنجایی که باید فعال، باانگیزه و حساس باشیم؛ بیخیال، تنبل، بلاتکلیف و بیانگیزه هستیم …خبر ۱۳ هزار میلیارد تومان اختلاس در موسسهی ثامنالحجج، ٨ هزار میلیارد تومان اختلاس در صندوق ذخیرهی فرهنگیان، میلیاردها دلار پول نفت به تاراج رفته و هدر داده شده، دکلهای گمشده، خودکشی فلانی در زندان، بازداشت آن یکی، واردات خودرو خارجی برخلاف قانون، حقوقهای نجومی، تجاوز و کودکآزاری، سوختن و تلفات در تصادفها، خروج سی میلیارد دلار ارز از کشور توسط آقازادهها، آب و ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۴/۲۸ ▫️ خانه, فضا, خیال. 🖋 علیرضا براری.. همه چیز از آشیانه شروع شد تمام سلطه و مالکیت و احساسهای گوناگون. شرم و هیجان و داغ. خانه, این فضای هندسی, اولین مکانی است که تجربیات آدمی در آن حس و تولید میشود. تجربهی اولین ارضا نیازهای بنیادی آدمی. تجربهی عشق. تجربهی قهر و آشتی. تجربهی فهم و درک هستی و زیست انسانی. آغاز رویاپردازی. آغاز شاعرانگی و خیال. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۲۸ ✅آیا پینوکیو آدم میشود؟.. ✍محمد فاضلی 🔹پدر ژپتو، نجار پیر، فرزندی ندارد اما عروسکی چوبی میسازد و فرشته مهربان در آن جان میدمد. پینوکیو، عروسک چوبی، راهی مدرسه میشود تا دانش بیاموزد اما در میانه راه گربه نره و روباه مکار او را میفریبند و سر از سیرکی درمیآورد. ملعبه دست سیرک میشود؛ سکههایش را هم گربه نره و روباه مکار از کفش میربایند. خصیصه پینوکیو این است که وقتی دروغ میگوید دماغش دراز میشود و دروغ را نمیتواند پنهان کند. پینوکیو به خانه که بازمیگردد ژپتو برای یافتن و نجات او دل به دریا زده اما در شکم نهنگ فرورفته است. پینوکیو نیز در پی ژپتو سر از شکم نهنگ بیرون میآورد. پینوکیو و ژپتو اما در نهایت از تاریکی شکم نهنگ خارج میشوند و فرشته مهربان در نهایت او را به پاس سختیهایی که کشیده، و تحولی که در او رخ داده، آدم میکند.. 🔹 «ماجراهای پینوکیو» اثر کارلو کلودی (۱۸۹۰-۱۸۲۶) نویسنده ایتالیایی به ظاهر داستانی برای کودکان است اما بیان نمادین عمیقی از نظام اداری، سیاستگذاری عمومی، تصمیمسازی و تصمیمگیری در ایران نیز هست. ایرانیان خسته و فرسوده از توسعهنیافتگی (ژپتوی پیر)، پینوکیو چوبی ساختهاند (نظام سیاستگذاری عموم ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۴۰ ۱۳۹۷/۰۴/۲۷ ✅اوضاع کی درست میشود؟!.. ✍🏻مجتبی لشکر بلوکی 🔷 «اینها کی میروند؟» در زمان حکومت هر رژیمی بارها این جمله به گوش میخورد. یا از خود میپرسیم: «اوضاع کی درست میشود؟» اما برای «درست شدن» تعریف روشن و مشخصی نداریم. یکی از آثار بیتفاوتی در زندگی سیاسی و اجتماعی این است که برای تحولات تاریخی «منتظر وقایع نشین» و منفعل هستیم و فعالانه برای متحول کردن سرنوشت و بهبود شرایط زندگی خود گام بر نمیداریم …من بارها در پاسخ افرادی که میپرسند اوضاع کی درست میشود؟ میپرسم: منظور شما از درست شدن چیست؟ اغلب از نگاه و لحن صحبت آنها پیداست که تعریف خاصی از درست شدن ندارند یا از آنها میپرسم شما کی درست میشوید؟ آیا حاضرید روزی چند ساعت کار سیاسی بکنید یا اگر به سیاست باور ندارید، آیا حاضرید در فعالیتهای اجتماعی یا خیریه شرکت کنید؟ آیا مثلا حاضرید مسئولیت نگهداری از درختهای محله خود را بپذیرید یا نهالی بکارید؟. 🔷تحلیل و تجویز راهبردی:. آنچه در بالا خواندیم بخشی از کتاب بالندگی و بازندگی ایرانیان (دلایل عقب ماندگی ایرانیان و آسیب شناسی جامعه ایران) نوشته جمال هاشمی است. ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۶ ۱۳۹۷/۰۴/۲۷ 🔵سوسیالیسم چگونه به انقلاب ایران رسوخ کرد؟.. ✍🏻فاطمه شیرزادی 🔻افکار سوسیالیستی نهتنها در سالهای پیش از وقوع انقلاب، از جانب روشنفکرانی چون علی شریعتی با شیوهها و قرائتهای گوناگون ترویج میشد، بلکه چنان پرطرفدار بود که در گفتار و آثار روحانیان پیشرو و اثرگذاری چون محمود طالقانی، مرتضی مطهری و محمد بهشتی نیز نمودهایی از آن جلوه پیدا کرد؛ چهرههایی که هر کدام دستکم در مقاطعی از عمرشان پیش یا پس از وقوع انقلاب اسلامی مواضعی اتخاذ کردند که آشکارا تاکید بر نفی مالکیت خصوصی، تایید قیمتگذاری و سرکوب قیمت، تمرکزگرایی و تشکیل دولت بزرگ و مداخلهگر بود که هر کدام مصداق طرفداری از سوسیالیسم و ضدیت با اقتصاد آزاد و بازار است …🔻علی شریعتی، روشنفکر برجستهای که دامنه تاثیر آرا و سخنانش تا امروز در عرصه اجتماعی ایران پابرجاست، در دوران دانشآموزی همراه پدرش به نهضت خداپرستان سوسیالیست پیوست. اولین کتاب او نیز که در آغاز جوانیاش منتشر شد، کتاب «ابوذر: خداپرست سوسیالیست» بود. اما شریعتی که روشنفکر اصلی انقلاب شمرده میشود، در مسیر ضدیت با اقتصاد آزاد تنها نبود …🔻حتی در آرای محمود طالقانی هم سالها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، نظریاتی مشابه دیدگاههای مارکس ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۵۲ ۱۳۹۷/۰۴/۲۷ 🔹۱۰راهکار ساده برای صرفه جویی آب.. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۴:۵۲ ۱۳۹۷/۰۴/۲۷ 🔹عمیقترین احساس تنهایی زمانی به انسان دست میدهد که هدف اصلی در زندگی، رسیدن به امنیت فردی باشد …بدون تردید بسیاری از ما در پشت میترسیم مبادا شغل، پول یا زیبایی خود را از دست بدهیم. از پیر شدن میترسیم و از تنها ماندن و زندگی کردن و مردن و به این خاطر است که رفتارهایمان این چنین جنون آساست؛ و دوای دردمان چیست؟. محبت دیدن، دوست داشته شدن …. ✍🏻اندرو متیوس. آخرین راز شاد زیستن. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۵ ۱۳۹۷/۰۴/۲۷ ✅دقیقا دلیل شهرت این افراد چیست. ✍🏻فردین علیخواه علیرضا بیرانوند با مهار کردن ضربه پنالتی رونالدو در مسابقه بین ایران- پرتغال؛ شهرت فزایندهای یافت. درخشش توانایی این بازیکن تیم ملی ایران موجب شد تا افکار عمومی نسبت به او بیشتر کنجکاو شود. بیرانوند بهتدریج بخشهایی از زندگی خود را با طرفدارانش در میان گذاشت و توضیح داد که درخشش او نه حاصل ماههای منتهی به مسابقات جام جهانی، بلکه حاصل چندین سال تلاش بیوقفه بوده است. هرچند دوربینهای رسانههای جمعی صرفا محصول نهایی (علیرضا بیرانوند) را به نمایش گذاشتند ولی این محصول حاصل رنجها، صبوریها و تلاشهایی است که بیرانوند در زندگی خود پشت سر گذاشته تا درنهایت تبدیل به آن دروازهبانی شود که در آن مسابقه دیدیم.. شادروان مریم میرزاخانی، استاد دانشگاه استنفورد هم همین ویژگی را داشت. او با تلاشها و خلاقیتهایش در ریاضی، اولین زنی بود که جایزه جهانی جان چارلز فیلدز را در سال ۲۰۱۴ دریافت کرد. البته او در دوره دبیرستان نیز مدال طلای المپیاد ریاضی را دریافت کرده بود. این موفقیتها باعث شد تا مریم میرزاخانی در بین ایرانیان به شهرت سرشاری دست یابد.. در این دو مثال، افکار عمومی نخست با «مهارت و توانای ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۲۷ 📊 اینفوگرافیک. 📍 بودجه نظامی ۲۰۱۷:. 🇺🇸 آمریکا ۶۱۰میلیارد دلار 🇷🇺 روسیه ۶۶میلیارد دلار. تولید ناخالص داخلی:. 🇺🇸 آمریکا ۱۹/۴ تریلیون دلار. 🇷🇺 روسیه تنها ۱/۶ تریلیون دلار. جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۲۶ ✅مدرسه سوسن در بوارده جنوبی آبادان، ۱۳۳۹ شمسی …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه جامعه شناسی علامه ۲۱:۳۷ ۱۳۹۷/۰۴/۲۶ 🔰 من یک آدم پلاستیکی هستم. 🖋 محمد زینالی اناری این روزها، گاهی احساس میکنم مسخ شدهام، احساس میکنم که پلاستیک شدهام و افراد چه در باجهی بانک چه در زیر درخت (مثل دستفروشی که در پارک کار میکند) من را به دید یک ربوط یا یک قلک پلاستیکی که باید از آن پول دریافت کنند میبینند. افرادی مانند کارگزین اداره یا حتی ارباب رجوع، به دید یک بدهکار قلک مانند چه پر/چه خالی به من نگاه میکنند، آن هم قلک پلاستیکی. در این گونه مواقع که تنها افراد حرف خودشان را میگویند و به سخن من یا به مسائل من بی توجه هستند، احساس میکنم که آنها اصلا نیازی به سخن من ندارند و شاید فکر میکنند من از جنس پلاستیکی ساخته شده در ایران یا چین هستم و باید به هر شکل که آنها میخواهند در بیایم و بر اساس مصوبات یا خواستهای آنها اقدام کنم.. دو دیدگاه در مورد تعامل اجتماعی وجود دارد، یکی آن را بر چهار قسمت کنش عاطفی، سنتی و عقلانی یا ارزشی هدفمند میداند و بر اساس این دیدگاه، به احتمال زیاد، آن بخش عاطفی از طرف مقابل حذف شده و اساس میکند بر اساس عقل یا ارزشهای خاصی که در ذهن دارد، باید از من کارکرد بگیرد. اما دیدگاه دیگری، من آدمی را تعمیم یافته از دیگران میداند. یعنی ه ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۴۲ ۱۳۹۷/۰۴/۲۶ 📉 شاخصهای عمده اقتصاد کلان سال ۱۳۹۶.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه ‹ 65 66 67 68 69 70 71 ›
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۳۰ ✅مراسم تشییع ویکتور هوگو در سال ۱۸۸۵ میلادی …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۴/۳۰ 🔸برگزاری کنفرانس بین المللی «جامعه و محیط زیست» در دانشگاه تهران.۱۱ شهریور ۱۳۹۷.. 💻 icse ut. ac. ir. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۱:۳۰ ۱۳۹۷/۰۴/۳۰ ✅ سیاست گذاری اجتماعی: زمینهها و رویکردها (مقاله). 🖋 رضا امیدی 📍 سیاست گذاری اجتماعی، رشتهای علمی است که شامل جزئیات پیچیدهای دربارۀ طراحی و تحلیل سیاستهای اجتماعی است. سیاست گذاری اجتماعی، هم چنین، مجموعه اقدام هایی است که دولتها برای مواجهه با مشکلات اجتماعی، به ویژه، در حوزههای بهداشت، آموزش، مسکن، رفاه و تأمین اجتماعی در دستور کار قرار میدهندکه نقش تأثیرگذاری در ارتقای مشروعیت سیاسی آنها دارد. توجه به این نوع سیاست گذاری، به ویژه، در دورانی که جوامع مختلف با انواعی از عدم قطعیتها و مخاطرههای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی مواجهاند اهمیت دوچندانی یافته است و به همین نسبت، انواعی از مناقشههای نظری و عملی حول این بحثها وجود دارد. به رغم اینکه در ایران، سیاستهای اجتماعی درمعنای عملی آن از چند دهه پیش از جانب دولتها اعمال میشده است، اما در معنای علمی آن بحث جدیدی است و در دانشگاهها چندان مورد توجه نیست. این موضوع سبب شده است که مفاهیم و نظریههای این حوزه، گاه با تداخلها و نارسایی هایی مطرح شود. در این مقاله، سعی شده است با توجه به مناقشههای موجود در حوزۀ سیاست گذاری اجتماعی، زمینههای شکل گیری و رویکردهای نظری این حوزه دسته بندی شو ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۴۵ ۱۳۹۷/۰۴/۳۰ ✅در ستایش حذف کردن!.. ✍امیر ناظمی.. 🔹زیبایی مینیمال «مردی به جرم اعتراض کردن، دستگیر شد. او را در آغل گوسفندان زندانی کردند تا از آنها یاد بگیرد که اعتراضی نداشته باشد! یک سال بعد او را به دار آویختند؛ زیرا گوسفندان دیگر شیر نمیدادند!». این چندخط یک داستان است؛ یک «داستان کوتاه کوتاه» یا یک داستانک! داستانکها نوعی از داستانها هستند که شاخوبرگ بیش از حدشان حذف شده تا لطافت و روح داستان از بین نرود. در داستانک هر چیزی که حذفش، به اصول کلی داستان آسیب نرساند؛ حذف میشود. آنقدر حذف میشود تا تنها آن چیزی که ضروری است باقی بماند.. سادهگرایی یا مینیمالیسم (Minimalism) بیش از هنر، یک نوع نگاه است که در آن سادگی، کم بودن و خالی بودن ستایش میشود. یک نقاشی سادهگرا تمامی حرفش را با کمترین ابزار، کمترین عناصر اجرا میکند …سادهگرایی نوعی مقابله بود با مصرفگرایی و با ابزارگرایی. ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۲۱ ۱۳۹۷/۰۴/۳۰ ✅اهمیت توجه به اهداف تعلیم و تربیت.. ✍مصطفی ملکیان 🔹 معلم یا مربی، باید مشخص کند که از متعلم یا متربی خود، چه چیزی میخواهد بسازد. شاگرد، مادهی خامی است که زیر دست معلم و مربی قرار میگیرد و قرار است که این مادهی خام، شکلی به خود بگیرد. در میان فیلسوفان تعلیم و تربیت، این سوال مطرح است که معلم یا مربی، شاگرد را میپذیرد تا چه چیزی به او تحویل دهد؟ این بحث، در فلسفهی تعلیم و تربیت، ناظر بر اهداف است. سه دیدگاه مهم در مورد اهداف تعلیم و تربیت وجود دارد:.۱⃣ انتقال میراث فرهنگی. این دیدگاه میگوید که هدف تعلیم و تربیت، انتقال میراث فرهنگی ای است که هر یک از ما آموختهایم و باید به نسلهای بعدی منتقل کنیم. این میراث فرهنگی، شعب و ساحات گوناگونی دارد که با این رویکرد از تعلیم و تربیت، به آنها پرداخته میشود..۲⃣ ساختن شاگرد برای یک زندگی خوب، خوش و ارزشمند.۳⃣ کشف استعدادهای بالقوه و شکوفا کردن آنها. در دیدگاه کشف استعدادها، هر انسانی یک معدن است که معلم یا مربی، نقش کان شناس را بازی میکند و محتویات این معدن را کشف، استخراج و فرآوری میکند.. 🔹برای اینکه تعلیم و تربیت، اخلاقی باشد باید مهمترین این اهداف را پیدا کرد و به آن پرداخت. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۹ ۱۳۹۷/۰۴/۳۰ 🔰 گزارش «شاخص برده داری جهانی»؛ بیش از ۴۰ میلیون «برده مدرن» نتیجه یک تحقیق نشان میدهد که بیش از ۴۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ میلادی در سراسر جهان قربانی «برده داری مدرن» بودهاند …بنا به گزارش سالانه «شاخص برده داری جهانی» بالاترین نرخ رواج پدیده «برده داری مدرن» متعلق به کشورهای کره شمالی و اریتره است. در این گزارش بر نقش مناقشات و سرکوبهای دولتی در زندگی قربانیان برده داری تاکید شده است …در کشور آفریقایی بوروندی نیز علاوه بر کره شمالی و اریتره «برده داری مدرن» رواج زیادی دارد. فیونا دیوید، محقق و مسئول جمع آوری دادههای گزارش «شاخص برده داری جهانی» در مورد این سه کشور میگوید: «در هر سه کشور پدیده کار اجباری با مسئولیت دولتی وجود دارد. به این معنا که دولت مردم کشورش را برای کسب منفعت خودش به کار وا میدارد.». در این گزارش شمار «بردگان مدرن» در هند هشت میلیون نفر تخمین زده شده است. به این ترتیب شمار «بردگان مدرن» در این کشور آسیایی از دیگر کشورها بیشتر است. این درحالی است که شمار «بردگان مدرن» در این کشور دو سال پیش بیش از ۱۸ میلیون نفر بود …با این حال «برده داری مدرن» در کره شمالی با در نظر گرفتن کل جمعیت این کشور نسبت به دیگر کشورها رواج بیشت ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۴/۲۸ 🔹 آموزش و پرورش کنکور محور، یا شهروند مدار؟!. 🖋 مهران صولتی 🌱به نظر میرسد امروزه اگر کسی بخواهد درباره وضعیت آموزش و پرورش و چشم اندازهای امکان تحول بنیادین در آن داوری کند به هیچ روی کار دشواری پیش رو ندارد. تنها به عنوان یک نمونه کافی است تا نگاهی به لیست دروسی که قرار شده کلاسهای آن در پایه تازه تاسیس دوازدهم حذف و به صورت خودخوان برگزار شود بیفکند تا به خوبی بتواند ماهیت این دستگاه فرهنگی ورشکسته را درک نماید! برای شما این درسها را میخوانم: علوم اجتماعی/ سلامت و بهداست/ مدیریت خانواده و سبک زندگی/ نگارش/ تربیت بدنی و زبان انگلیسی. پر واضح است درسی که قرار است خودخوان باشد نه انگیزهای در دانش آموز بر میانگیزد و نه چیزی به اندوختههای او میافزاید بلکه صرفا کسب نمره قبولی را از او میخواهد. در حالی که فقدان بینش جامعه شناختی بسیاری از شهروندان را از درک واقعیتهای اجتماعی محروم ساخته و تنها به آنها عینکی برای نگاه سیاسی و سیاه و سفید به مسائل اجتماعی بخشیده است درس «علوم اجتماعی» از لیست دروس دارای کلاس حذف میشود! متاسفانه باید بگوییم که امروزه کنکورزدگی آن چنان بر تمام ابعاد زندگی فردی و جمعی ایرانیان سیطره یافته که ما را به شدت با عل ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۴/۲۸ 🔰 جام زهر. آمار حیرتانگیز سربازان فراری در سالهای جنگ 🖋 جعفر شیرعلینیا.۲۳ تیر۱۳۶۷ امامخمینی پس از مقاومت چندهفتهای در برابر اصرار مسئولان برای پذیرش قطعنامهی ۵۹۸، با پذیرش قطعنامه موافقت کرد. هاشمی رفسنجانی آخرین دغدغههای امام برای پذیرش قطعنامه را در خاطرات این روز، اینگونه روایت کرده است: «امام نگران عدم وفای دشمن بودند و ناراحتی مردم حزبالله که احتمال اول را ضعیف و احتمال دوم را هم در مقابل خوشحالی بخش عظیمی از مردم و آثار مثبت صلح قابلتحمل دانستیم.». ۲۷ تیر ایران رسما قطعنامه را پذیرفت. تاکید هاشمی بر خوشحالی بخش عظیمی از مردم جالب است و البته این پرسش وجود دارد که هاشمی از کجا دریافته که بخش عظیمی از مردم از پذیرش قطعنامه خوشحال خواهند شد؟ گذشته از اینکه تحلیل هاشمی درست است یا نه، او و دیگر مسئولان کشور در سالهای جنگ، ادامهی جنگ را نیز خواستهی مردم معرفی میکردند. یکی از عبارتهای پرتکرار در ادبیات سیاسی و اجتماعی تاریخ ایران، خواستهی مردم است و زیاد شنیدهایم که بسیاری از مدیران در پاسخ علت برخی کارها توضیح میدهند که این خواستهی مردم است و …. اغلب معلوم نیست تشخیص نظر مردم بر اساس کدام روش تعیین شده است. در سالهای ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۴/۲۸ 🔸افراط و تفریط در واکنشها. 🖋 علیرضا احمدپور خرمی رفتارهای ما ایرانیها، دارای ویژگیهای خاص به خود است که ریشه در تمدن و فرهنگ چند هزار ساله دارد. مثلا ایرانیها مهماننوازند، طناز و شوخند، شاعرمسلکند و …. اما در چند دههی اخیر میتوان تغییراتی در رفتار آنها مشاهده کرد که میتواند تابع شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این روزگار باشد …آنچه در فرهنگ رانندگی ما جاریست نمونهای بارز از این تغییر رفتار است. ناآرامی، پرخاشگری، کمگذشتی، بیحوصلگی، طلبکاری، واکنش شدیدتر از کنش داشتن، فحاشی و … …دقیقا جایی که باید آرام، با حوصله و باگذشت باشیم؛ برعکس عمل میکنیم …اما در وقایع اجتماعی، آنجایی که باید فعال، باانگیزه و حساس باشیم؛ بیخیال، تنبل، بلاتکلیف و بیانگیزه هستیم …خبر ۱۳ هزار میلیارد تومان اختلاس در موسسهی ثامنالحجج، ٨ هزار میلیارد تومان اختلاس در صندوق ذخیرهی فرهنگیان، میلیاردها دلار پول نفت به تاراج رفته و هدر داده شده، دکلهای گمشده، خودکشی فلانی در زندان، بازداشت آن یکی، واردات خودرو خارجی برخلاف قانون، حقوقهای نجومی، تجاوز و کودکآزاری، سوختن و تلفات در تصادفها، خروج سی میلیارد دلار ارز از کشور توسط آقازادهها، آب و ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۴/۲۸ ▫️ خانه, فضا, خیال. 🖋 علیرضا براری.. همه چیز از آشیانه شروع شد تمام سلطه و مالکیت و احساسهای گوناگون. شرم و هیجان و داغ. خانه, این فضای هندسی, اولین مکانی است که تجربیات آدمی در آن حس و تولید میشود. تجربهی اولین ارضا نیازهای بنیادی آدمی. تجربهی عشق. تجربهی قهر و آشتی. تجربهی فهم و درک هستی و زیست انسانی. آغاز رویاپردازی. آغاز شاعرانگی و خیال. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۲۸ ✅آیا پینوکیو آدم میشود؟.. ✍محمد فاضلی 🔹پدر ژپتو، نجار پیر، فرزندی ندارد اما عروسکی چوبی میسازد و فرشته مهربان در آن جان میدمد. پینوکیو، عروسک چوبی، راهی مدرسه میشود تا دانش بیاموزد اما در میانه راه گربه نره و روباه مکار او را میفریبند و سر از سیرکی درمیآورد. ملعبه دست سیرک میشود؛ سکههایش را هم گربه نره و روباه مکار از کفش میربایند. خصیصه پینوکیو این است که وقتی دروغ میگوید دماغش دراز میشود و دروغ را نمیتواند پنهان کند. پینوکیو به خانه که بازمیگردد ژپتو برای یافتن و نجات او دل به دریا زده اما در شکم نهنگ فرورفته است. پینوکیو نیز در پی ژپتو سر از شکم نهنگ بیرون میآورد. پینوکیو و ژپتو اما در نهایت از تاریکی شکم نهنگ خارج میشوند و فرشته مهربان در نهایت او را به پاس سختیهایی که کشیده، و تحولی که در او رخ داده، آدم میکند.. 🔹 «ماجراهای پینوکیو» اثر کارلو کلودی (۱۸۹۰-۱۸۲۶) نویسنده ایتالیایی به ظاهر داستانی برای کودکان است اما بیان نمادین عمیقی از نظام اداری، سیاستگذاری عمومی، تصمیمسازی و تصمیمگیری در ایران نیز هست. ایرانیان خسته و فرسوده از توسعهنیافتگی (ژپتوی پیر)، پینوکیو چوبی ساختهاند (نظام سیاستگذاری عموم ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۴۰ ۱۳۹۷/۰۴/۲۷ ✅اوضاع کی درست میشود؟!.. ✍🏻مجتبی لشکر بلوکی 🔷 «اینها کی میروند؟» در زمان حکومت هر رژیمی بارها این جمله به گوش میخورد. یا از خود میپرسیم: «اوضاع کی درست میشود؟» اما برای «درست شدن» تعریف روشن و مشخصی نداریم. یکی از آثار بیتفاوتی در زندگی سیاسی و اجتماعی این است که برای تحولات تاریخی «منتظر وقایع نشین» و منفعل هستیم و فعالانه برای متحول کردن سرنوشت و بهبود شرایط زندگی خود گام بر نمیداریم …من بارها در پاسخ افرادی که میپرسند اوضاع کی درست میشود؟ میپرسم: منظور شما از درست شدن چیست؟ اغلب از نگاه و لحن صحبت آنها پیداست که تعریف خاصی از درست شدن ندارند یا از آنها میپرسم شما کی درست میشوید؟ آیا حاضرید روزی چند ساعت کار سیاسی بکنید یا اگر به سیاست باور ندارید، آیا حاضرید در فعالیتهای اجتماعی یا خیریه شرکت کنید؟ آیا مثلا حاضرید مسئولیت نگهداری از درختهای محله خود را بپذیرید یا نهالی بکارید؟. 🔷تحلیل و تجویز راهبردی:. آنچه در بالا خواندیم بخشی از کتاب بالندگی و بازندگی ایرانیان (دلایل عقب ماندگی ایرانیان و آسیب شناسی جامعه ایران) نوشته جمال هاشمی است. ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۶ ۱۳۹۷/۰۴/۲۷ 🔵سوسیالیسم چگونه به انقلاب ایران رسوخ کرد؟.. ✍🏻فاطمه شیرزادی 🔻افکار سوسیالیستی نهتنها در سالهای پیش از وقوع انقلاب، از جانب روشنفکرانی چون علی شریعتی با شیوهها و قرائتهای گوناگون ترویج میشد، بلکه چنان پرطرفدار بود که در گفتار و آثار روحانیان پیشرو و اثرگذاری چون محمود طالقانی، مرتضی مطهری و محمد بهشتی نیز نمودهایی از آن جلوه پیدا کرد؛ چهرههایی که هر کدام دستکم در مقاطعی از عمرشان پیش یا پس از وقوع انقلاب اسلامی مواضعی اتخاذ کردند که آشکارا تاکید بر نفی مالکیت خصوصی، تایید قیمتگذاری و سرکوب قیمت، تمرکزگرایی و تشکیل دولت بزرگ و مداخلهگر بود که هر کدام مصداق طرفداری از سوسیالیسم و ضدیت با اقتصاد آزاد و بازار است …🔻علی شریعتی، روشنفکر برجستهای که دامنه تاثیر آرا و سخنانش تا امروز در عرصه اجتماعی ایران پابرجاست، در دوران دانشآموزی همراه پدرش به نهضت خداپرستان سوسیالیست پیوست. اولین کتاب او نیز که در آغاز جوانیاش منتشر شد، کتاب «ابوذر: خداپرست سوسیالیست» بود. اما شریعتی که روشنفکر اصلی انقلاب شمرده میشود، در مسیر ضدیت با اقتصاد آزاد تنها نبود …🔻حتی در آرای محمود طالقانی هم سالها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، نظریاتی مشابه دیدگاههای مارکس ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۵۲ ۱۳۹۷/۰۴/۲۷ 🔹عمیقترین احساس تنهایی زمانی به انسان دست میدهد که هدف اصلی در زندگی، رسیدن به امنیت فردی باشد …بدون تردید بسیاری از ما در پشت میترسیم مبادا شغل، پول یا زیبایی خود را از دست بدهیم. از پیر شدن میترسیم و از تنها ماندن و زندگی کردن و مردن و به این خاطر است که رفتارهایمان این چنین جنون آساست؛ و دوای دردمان چیست؟. محبت دیدن، دوست داشته شدن …. ✍🏻اندرو متیوس. آخرین راز شاد زیستن. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۵ ۱۳۹۷/۰۴/۲۷ ✅دقیقا دلیل شهرت این افراد چیست. ✍🏻فردین علیخواه علیرضا بیرانوند با مهار کردن ضربه پنالتی رونالدو در مسابقه بین ایران- پرتغال؛ شهرت فزایندهای یافت. درخشش توانایی این بازیکن تیم ملی ایران موجب شد تا افکار عمومی نسبت به او بیشتر کنجکاو شود. بیرانوند بهتدریج بخشهایی از زندگی خود را با طرفدارانش در میان گذاشت و توضیح داد که درخشش او نه حاصل ماههای منتهی به مسابقات جام جهانی، بلکه حاصل چندین سال تلاش بیوقفه بوده است. هرچند دوربینهای رسانههای جمعی صرفا محصول نهایی (علیرضا بیرانوند) را به نمایش گذاشتند ولی این محصول حاصل رنجها، صبوریها و تلاشهایی است که بیرانوند در زندگی خود پشت سر گذاشته تا درنهایت تبدیل به آن دروازهبانی شود که در آن مسابقه دیدیم.. شادروان مریم میرزاخانی، استاد دانشگاه استنفورد هم همین ویژگی را داشت. او با تلاشها و خلاقیتهایش در ریاضی، اولین زنی بود که جایزه جهانی جان چارلز فیلدز را در سال ۲۰۱۴ دریافت کرد. البته او در دوره دبیرستان نیز مدال طلای المپیاد ریاضی را دریافت کرده بود. این موفقیتها باعث شد تا مریم میرزاخانی در بین ایرانیان به شهرت سرشاری دست یابد.. در این دو مثال، افکار عمومی نخست با «مهارت و توانای ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۲۷ 📊 اینفوگرافیک. 📍 بودجه نظامی ۲۰۱۷:. 🇺🇸 آمریکا ۶۱۰میلیارد دلار 🇷🇺 روسیه ۶۶میلیارد دلار. تولید ناخالص داخلی:. 🇺🇸 آمریکا ۱۹/۴ تریلیون دلار. 🇷🇺 روسیه تنها ۱/۶ تریلیون دلار.
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۲۶ ✅مدرسه سوسن در بوارده جنوبی آبادان، ۱۳۳۹ شمسی …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۲۱:۳۷ ۱۳۹۷/۰۴/۲۶ 🔰 من یک آدم پلاستیکی هستم. 🖋 محمد زینالی اناری این روزها، گاهی احساس میکنم مسخ شدهام، احساس میکنم که پلاستیک شدهام و افراد چه در باجهی بانک چه در زیر درخت (مثل دستفروشی که در پارک کار میکند) من را به دید یک ربوط یا یک قلک پلاستیکی که باید از آن پول دریافت کنند میبینند. افرادی مانند کارگزین اداره یا حتی ارباب رجوع، به دید یک بدهکار قلک مانند چه پر/چه خالی به من نگاه میکنند، آن هم قلک پلاستیکی. در این گونه مواقع که تنها افراد حرف خودشان را میگویند و به سخن من یا به مسائل من بی توجه هستند، احساس میکنم که آنها اصلا نیازی به سخن من ندارند و شاید فکر میکنند من از جنس پلاستیکی ساخته شده در ایران یا چین هستم و باید به هر شکل که آنها میخواهند در بیایم و بر اساس مصوبات یا خواستهای آنها اقدام کنم.. دو دیدگاه در مورد تعامل اجتماعی وجود دارد، یکی آن را بر چهار قسمت کنش عاطفی، سنتی و عقلانی یا ارزشی هدفمند میداند و بر اساس این دیدگاه، به احتمال زیاد، آن بخش عاطفی از طرف مقابل حذف شده و اساس میکند بر اساس عقل یا ارزشهای خاصی که در ذهن دارد، باید از من کارکرد بگیرد. اما دیدگاه دیگری، من آدمی را تعمیم یافته از دیگران میداند. یعنی ه ...