دین و جامعه مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین: نشستها، همایش ها، پایان نامه ها، معرفی کتاب، مقالات، پژوهشها و یادداشتهای تحلیلی. اطلاع رسانی، تبادل و دریافت مطلب: مریم محمدی اکمل @maryam_mohamadiakmal دین و جامعه ۱۱:۳۳ ۱۳۹۸/۰۲/۱۶ مهدویت از دیدگاه دین پژوهان غربی.. سید رضی موسوی گیلانی @studiesofshia_مهدویت_از_دیدگاه.pdf (1.1 MB) دانلود و مشاهده در تلگرام از جمله ویژگى هاى کتاب، تبیین اندیشه ها و پژوهش هاى برخى فیلسوفان غربى؛ از جمله هانرى کربن، جیمز دارمستتر، فان فلوتن، ایگناتس گلدتسیهر، ادوارد برون، مارگولیوث، ژزف کنت دوگوبینو، همیلتون گیب و آنه مارى شیمل است.. منبع: مطالعات شیعه در غرب …. ... دین و جامعه ۱۱:۳۱ ۱۳۹۸/۰۲/۱۶ ️ فهرست مختصری از نسخ خطی شیعی در جهان.. سیدمحمد رضوی.. مطالعات شیعه در غرب … @studiesofshia_فهرست_مختصری_از_نسخ.xlsx (93 KB) دانلود و مشاهده در تلگرام دین و جامعه ۱۱:۲۹ ۱۳۹۸/۰۲/۱۶ برای اطلاعات بیشتر به وبسایت b۲n. ir/۵۹۳۴۵ مراجعه نمایید …منبع: ترنم صلح دین و جامعه ۲۲:۴۷ ۱۳۹۸/۰۲/۱۴ ادامه.. سکسولوژی و … نیز به بخش مهمی از زندگی ما میپردازد! پس شما نیز به این حوزهها ورود کرده و نظر میدهید …۴) موضوع اصلی نوشتار، «آخوندکشی»! بر این باورم کشته شدن چند روحانی که میتواند تحت تاثیر انگیزههای شخصی باشد را نمیتوان اپیدمی یا پدیدهای اجتماعی دانست. روزانه دهها قتل در این کشور رخ میدهد، یک آخوند نیز میتواند مانند سایر اعضای جامعه هدف این خشونتها قرار گیرد. اما میتوان سوالات زیادی در این باره مطرح کرد!. واکنش جامعه به شنیدن خبر قتل یک آخوند چیست؟ آیا جامعه همان طور که از شنیدن خبر قتل یک هنرمند یا ورزشکار شوکه شده و این عمل شنیع را محکوم میکند، قتل آخوند را نیز محکوم میکند؟ انگیزه کشتن یک آخوند آیا صرفا انگیزه شخصی است یا صرف وابسته بودن به این طبقه نفرت گروهی از افراد جامعه را بر انگیخته و باعث رخ دادن چنین حوادثی میشود؟. از سوی دیگر نمیتوان منکر وضعیت نابه سامان جامعه و خشونت روزافزون گروههای مختلف شد! این خشونت را میتوانید در استادیومهای ورزشی، درگیریهای خیابانی، نزاعهای خانوادگی و … مشاهده کنید! ... دین و جامعه ۲۲:۴۷ ۱۳۹۸/۰۲/۱۴ نقدی بر نقد پدیده آخوندکشی را جدی بگیریم.. بهلول کاشی، دیپلم ردی علوم انسانی لینک نقد پدیدهی آخوندکشی. از آنکه نقد خود را بر نوشته آقای حسین مازوچی ارائه کنم، برداشتهای شخصی خود را از نوشتار آقای منتظر بلوچی، تحت عنوان «پدیده آخوندکشی را جدی بگیریم»، به طور خلاصه مورد اشاره قرار میدهم. این نوشتار در چهار بند، و به صورت خلاصه، سیر تاریخی به قدرت رسیدن قشر روحانی، نقش آنها در انقلاب اسلامی، تبیین نقش سلبی و ایجابی آنها در ایجاد وضعیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی امروز مورد اشاره قرار داده به طور مستقیم به یکی از اصلیترین آرمانهای انقلاب (تحقق عدالت اجتماعی) و نقش آخوندها در تئوریزه کردن و عملی شدن این ایده انقلابی در جامعه امروز توجه میکند. جناب مازوچی نیز در چهار بند به این نوشتار را مورد نقد قرار داده که یکی از آنها بررسی غلط تایپی یک متن است! جان کلام جناب مازوچی را میتوان در چند عبارت خلاصه کرد؛ ۱) روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشت، اما نه نقش اساسی و انحصاری! ۲) از لحاظ آماری میزان حضور روحانیت در پستهای کلیدی جامعه نسبت به سایر اقشار نه تنها بیشتر نیست بلکه کمتر است. ۳) میزان درآمد و فساد اقتصادی این قشر نسبت به سایر اقشار کمتر است. ۴) آخ ... دین و جامعه ۲۲:۳۰ ۱۳۹۸/۰۲/۱۴ ️ «زندگی زمینی و راز آسمانی: چارلز تیلور و پیامدهای مدرنیته برای دین و معنویت».. وحید سهرابی فر سرانجام به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رسید. این کتاب توسط انتشارات نگاه معاصر (راهروی پنجم، پلاک ۱۵) منتشر شده است …این اثر محصول چند سال پژوهش و مطالعه است و پیش از این در جشنوارۀ پایاننامۀ سال کشور به عنوان اثر شایستۀ تقدیر شناخته شده است …کتاب به بررسی دیدگاه چارلز تیلور (یکی از مهمترین فیلسوفان زندۀ دنیا) در باب پیامدهای مدرنیته برای دین و معنویت میپردازد و از چهار فصل تشکیل شده است:. فصل اول به مرور ادبیات بحث دین و مدرنیته پرداخته و نظریاتی چون «سکولاریزاسیون» و «بازگشت امر قدسی» را گزارش کرده است …فصل دوم دیدگاه چارلز تیلور را شرح میدهد. این بخش در واقع به بررسی چگونگی شکلگیری هویت انسان مدرن در پنج قرن اخیر اختصاص دارد و در آن گزارش مختصری از اثر گرانسنگ تیلور «عصر سکولار» ارائه شده است. سپس، اصطلاحات و تحلیلهای چارلز تیلور مطرح شده است. نگاه ممتاز و متفاوت تیلور به مدرنیته و دین، راه جدیدی را در تقابل دین و مدرنیته میگشاید … فصل سوم پیامدهای مدرنیته برای دین و نیز پیامدهای آن برای معنویت را بیان میکند. در این فصل تحولات متاخر در زمینۀ دین و معنویت، از نگاه تیلور مو ... دین و جامعه ۲۱:۵۵ ۱۳۹۸/۰۲/۱۰ ️کسی که یک بار حج و عمره را انجام داده است حرام است که برای رفتن به حج دوباره اقدام کند فتوای جالب صادق الغریانی، مفتی لیبی:. صادق الغریانی، مفتی لیبی در فتوایی اعلام کرد کسی که یک بار حج و عمره را انجام داده است حرام است که برای رفتن به حج دوباره اقدام کند …الغریانی دلیل خود برای حرمت را اینگونه بیان کرد: پولی که در این راه هزینه میشود به حاکمان سعودی میرسد و آنها این پولها را در راه کشتن فرزندان مسلمین هزینه میکنند و این پولها کمک به ظلم و گناه است …مفتی لیبی تاکید کرد مسئولیت این فتوا را در برابر خداوند متعال میپذیرد …منبع: شبکه اجتهاد. ... دین و جامعه ۲۱:۵۲ ۱۳۹۸/۰۲/۱۰ فروش نفت برای هزینههای جاری و عمرانی کشور خلاف شرع است.. استاد سید مصطفی محقق داماد: استفاده از درآمدهای نفتی برای هزینههای جاری و عمرانی کشور یا ارزانفروشی فرآوردههای نفتی و سایر حاملهای انرژی فاقد وجاهت شرعی است …از مراجع تقلید عظام عاجزانه استدعا میکنم که به جای طرح مسائل جزئی و حقیر، مسئولان امر را به پاسداری «انفال» متذکر شوند و از آنان حفظ مصالح و منافع ملی را مطالبه کنند که واجبی شرعی و وظیفهای الهی است …اگر کشور در امر حاملهای انرژی اینگونه پیش رود و ثروتهای خداداد ملی به نحو کنونی تضییع و اتلاف شود، گناهی نابخشودنی مرتکب شدهایم و در تاریخ مورد نفرین نسلهای آینده قرار خواهیم گرفت …از نظر شرعی توزیع حاملهای انرژی در کشور باید به قیمت واقعی عرضه شود و بهای به دست آمده در سرمایهگذاریای پایدار ملحوظ شود …منبع: شبکه اجتهاد. ... دین و جامعه ۲۱:۵۰ ۱۳۹۸/۰۲/۱۰ سن مجازات زندان افزایش پیدا کند.. آیت الله سید علوی گرگانی: باید کاری کرد که هم مردم زندانی نشوند و هم مشکلات زندانیان کاسته شود به عنوان مثال باید سن مجازات زندان افزایش پیدا کند …در هر حادثهای دفع و رفع وجود دارد که دفع همیشه بر رفع مقدم است زیرا دفع جلوگیری است همانند مسأله سیل که اگر لایروبی رودخانهها صورت گرفته بود شاید این مشکلات پیش نمیآمد …پس از آن که فردی زندانی شد باید تلاش کرد که مشکلات او بر طرف شود و نمیتوان بی تفاوت بود زیرا در جامعه همه نوع افرادی زندگی میکنند و شاید برای برخی مشکلی به صورت ناخواسته پیش آید بنابراین باید کاری کرد بارشان سبک شود …از موراد مهم انفاق، آزاد کردن زندانیان و کاستن مشکلات آنها است زیرا ضرر زندان رفتن بیشتر است و خانوادهها با مشکلات فراوانی مواجه میشوند و حتی در برخی موارد موجب مشکلات فرهنگی میشوند …منبع: شبکه اجتهاد. ... دین و جامعه ۰۱:۴۲ ۱۳۹۸/۰۲/۱۰ دین داری و سکولاریسم. ️ احمد زیدآبادی …پیش از در بارۀ «اغتشاش مفهومی» در جامعۀ ایرانی توضیح دادهام و خطرات آن را گوشزد کردهام. واقعیت این است که درک مشترکی در بین ما ایرانیان از واژهها و اصطلاحاتی که به کار میبریم وجود ندارد؛ یعنی مفاهیم مشترک بینالاذهانی میان ما شکل نگرفته و به همین جهت اغلب بر سر هیچ و پوچ با هم نزاعهای خشن و بیهوده میکنیم …البته در همۀ جوامع بشری این مشکل به مراتبی، بالاخص در مورد مفاهیم پیچیده و انتزاعی وجود دارد، اما آنچه جامعۀ ما را با آنها متفاوت میکند، تسری این اغتشاش و نابسامانی به مفاهیم ساده و کاربردی در زندگی عادی است. این وضع سبب شده است که بسیاری از ما روزانه به جنگ آسیاب بادی برویم و خود را دنکیشوتوار قهرمان میدان فرض کنیم!. از باب نمونه، برای مردمان اغلب جوامع دمکراتیک، اصطلاحات سکولار و سکولاریسم، مفاهیمی کم و بیش روشناند و هر گاه نزاعی هم بر سر آنها در گیرد، نه بر سر معنای خاص آنها، بلکه در مورد ارزش و اهمیت و کارکرد آنهاست …در کشور ما اما این روزها بحث سکولار و سکولاریسم بیش از همۀ جوامع دیگر بر سر زبانهاست، اما ظاهرا هر کسی از ظن خود یار آن شده است …سکولاریسم ... دین و جامعه ۰۱:۳۸ ۱۳۹۸/۰۲/۱۰ خطرناکتر از قمار.. سلمان کدیور بالاخره بساط قماربازی صدا و سیما با فتوای آیت الله مکارم و بعد توصیه رهبری بهم ریخته شده و خبرها از حذف برخی از این برنامهها مثل برنده باش حکایت میکنند. حرف من اما چیز دیگری است …من اصلا کاری ندارم که پشت پرده این برنامههای قماربازی چه نهادها و سازمان هایی بودند، کار ندارم که اسم نهادهای نظامی و ستاد اجرایی و … در میان بود …اصلا هم برایم مهم نیست که نقش فرزند همین آقای علی عسکری (که بعد صحبت رهبری فورا نامه زد که برنامهها جمع شود) در این ماجرا چیست که برخی از ایشان به عنوان ذی نفع این برنامهها یاد میکنند، حتی کاری به خود علی عسکری ندارم که همه این قراردادها با امضا و تایید خودش بسته شده و قطعا عالم بودهاند که این برنامهها قمار است.. من کاری به شورای فقهی آن صدا و سیما ندارم که ظاهرا مترسک سر جالیز از آنان برای این مردم مفیدتر است …من کاری به مدیران شبکهها که مجری این کازینو بازیها بودند، بخصوص شبکه سه ندارم که به عنوان جوان مومن انقلابی، توسط رسانههای حکومتی و رسمی برایش رپورتاژ پخش میشد.. برای من اینها مهم نیست، بلکه مهم این است که چرا چندین ماه فشار گروههای اجتماعی، چهره ... دین و جامعه ۰۱:۳۲ ۱۳۹۸/۰۲/۱۰ نقدی بر نوشته 《پدیده آخوندکشی را جدی بگیریم》.. حسین مازوجی، حوزوی لینک یادداشت «پدیده آخوندکشی را جدی بگیریم». از نقد صوری و ساختاری و املایی صرف نظر میکنم مثلا کلمه حظور در نوشتار. دو. انقلاب اسلامی با همه فراز و نشیبها و نقاط ضعف و قوتش، به هیچ وجه محصول انحصاری تفکر روحانیت نیست و تمام اقشار جامعه در آن نقش داشتهاند. تقلیل دادن مشارکت دیگر اقشار به روحانیت، اشتباه است. اکثریت قریب به اتفاق روحانیت هرگز تشنه قدرت و مقام نبوده و اتفاقا طبق آمار اکثریت مسئولان کشور ایران از قشر عادی هستند. همچنین روحانیت نخبه همواره منتقد برخی تصمیمها و کارکردها بوده است، مثلا دیرکرد و ربای بانکی، فساد اداری و اقتصادی و …. بنابراین گران کردن بار روحانیت و ایشان را مقصر اصلی جلوه دادن بیشتر حرکتی تبلیغی علیه ایشان است و اکثرا از جانب افرادی القا میشود که یا باورهای مذهبی شان کم است یا تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفتهاند. جناب نویسنده پاسخ دهند که در این چهل سال، چند پرونده فساد اقتصادی مربوط به قشر عادی جامعه بوده است و چند درصد مربوط به روحانیت؟ ... دین و جامعه ۱۹:۳۷ ۱۳۹۸/۰۲/۰۸ پدیده آخوندکشی را جدی بگیریم.. ️منتظر بلوچی؛ دانشجوی دکتری مطالعات تطبیقی ادیان..۱ فضای سیاست زده جامعه و مدیران آن متاسفانه یک خلط و آشفتگی عظیمی را در همه ابعاد بوجود آورده است. ریشه این خلط همه جانبه و گسترده کجاست؟ شکی نیست که انقلاب ۵۷ نظم اجتماعی سابق را با تمام حسن و قبحهای آن بهم ریخت که البته با حظور و خواست توده عظیم مردم بوقوع پیوست. اما انقلاب پدیدهای گذرا است و باید زمینه یک نظم نوینی را پیریزی کند. اشتباه از آنجا آغاز گردید که حقیقت انقلاب نه در نظم غایی آن بلکه در آشوبهای خودش تفسیر شد. اجرای عدالت که مهمترین فضیلت دینی و انسانی است جای خود را به حفظ قدرت واگذار کرد. انقلابیگری مجالی برای عدالت که همان نظم طبیعی و الهی است نمیگذارد و این همه در تفسیری از گفتمان جهانی مهدویت و وظایف برخواسته از آن انجام گردید …۲. انتخاب تعهد در مقابل تخصص در دوران اول انقلاب، بدلیل انقلابیگری ماندگار شد. اما در گذر زمان تعهد جای خود را به پوستههای قشری ظاهری داد. ... دین و جامعه ۱۳:۵۰ ۱۳۹۸/۰۲/۰۸ نفرت کور و خطرناک از روحانیان.. حسن محدثی گیلوایی.. نتوانستم تصویراش را منتشر کنم صحنهی بس دلخراشی است؛ روحانیای بر کف خیابان ولو شده و خوناش بر آسفالت جاری گشته …حکایت نفرت کوری است از روحانیت؛ وضعی بس خطرناک که چاره میطلبد. وقتی هشدار میدهیم کسی به چیزی نمیگیرد.. بهراستی این تصویری که نتوانستم منتشراش کنم، مصداق دقیقی است از:. گنه کرد در بلخ آهنگری / زدند در شوشتر گردن مسگری. روحانیان و طلبههای مظلوم و فقیر اهل مدرسه را میزنی، چون دستات به قدرتمداران نمیرسد.. گویا مظلومکشی در این دیار رسم دیرینهای است! افسوس!. یکی از فرزندان این خاک را کشتی، چون دستات به او میرسید و لباساش با لباسات متفاوت بود!.۸ اردیبهشت ۱۳۹۸. منبع: زیر سقف آسمان. ... دین و جامعه ۲۱:۰۱ ۱۳۹۸/۰۲/۰۷ ️وسواس نجاست، رابطه جنسی و استمنا، از وسواسهای شایع است گزارش نشست فقهی «وسواس از دو نگاه فقهی و روانشناختی»:. فقها باید تمام مخاطبین رساله را وسواسی بدانند! / برخی عبارات فقها، موجب ایجاد وسواس در قشر مذهبی است!. ایکاش این دردی را که وسواسیها میکشند، تمام کسانی که در عرصه فقه هستند، این درد را با پوست و گوشت خود لمس کنند. بسیاری از طلاقها و خیانتها و جنایتها به خاطر وسواس است …بخشی از وسواسها مربوط به مسئله گفتن است، برخی مسئلهگوها کمسواد هستند و با بیان نادرست احکام موجب تشدید وسواس میشوند. اگر در نوع نگارش و نوع مسئلهگویی دقت شود، بسیاری از وسواسها حل میشود …تفصیل گزارش. ... دین و جامعه ۲۱:۰۰ ۱۳۹۸/۰۲/۰۷ ️گرفتن پول در مسابقاتی که بدون آلات قمار انجام میشود اگر مسابقه علمی باشد اشکال ندارد فتوای آیتالله سیستانی:. متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:. پرسش: آیا در مسابقاتی که بدون آلات قمار انجام میشود گرفتن پول برای برگزاری مسابقه نه جایزه مشکلی دارد و در این صورت مسئولین برگزاری مسابقه چه وظیفهای دارند؟. پاسخ: اگر مسابقه علمی باشد اشکال ندارد …منبع: شبکه اجتهاد. ... دین و جامعه ۲۰:۵۸ ۱۳۹۸/۰۲/۰۷ ️گرفتن پول از مردم و دادن بخشی از آن تحت عنوان جایزه، قمار و حرام است واکنش مجدد آیت الله مکارم شیرازی به برخی از مسابقات تلویزیونی و تاکید بر جلوگیری آنها:. اگر دستگاهی بگوید هرکس جواب این سوالات را داد ما به او جایزه میدهیم، آیا این کار درست است یا خیر؟. اگر این جوایز از طرف خود برگزار کنندگان پرداخت شود خب مانعی ندارد، اما اگر این جوایز از سوی مردم جمع آوری شود و بخشی از آن به مردم و شرکت کنندگان پرداخت شود این مصداق بخت آزمایی و قمار است و همه آقایان هم همین نظر را دارند و تنها من نیستم …بخش زیادی از پولهایی که جمع آوری میشود به جیب برگزار کنندگان مسابقه میرود و تنها بخش اندکی تحت عنوان جایزه به شرکت کنندگان پرداخت میشود و این همانطور که گفتیم بخت آزمایی و قمار است …بدتر از همه اینها، پولی است که تنظیم کنندگان اینگونه برنامهها میگیرند و حال آنکه در کشور اسلامی نباید این گونه مسائل باشد و باید همه چیز شفاف و معین باشد و گفته نشود که فلان دستگاه به این پول نیاز دارد، آیا برطرف کردن نیاز با پول حرام درست است؟ باید تلاش کرد و از راه مشروع و معقول کسب مال کرد … ... دین و جامعه ۱۰:۲۹ ۱۳۹۸/۰۲/۰۷ دین پژوهی ایرانی و مشکل معادل گزینی.. پیشنهاد معادل هایی پارسی برای چند اصطلاح کلیدی @studiesofshia_دین_پژوهی_ایرانی.pdf (619.5 KB) دانلود و مشاهده در تلگرام محمدعلی طباطبایی. چکیده:. هر علمی مجموعه اصطلاحات تخصصی دارد که کاربرد درست آنها موجب انتقال آسانتر و سریعتر مفاهیم پیچیده میشود. در حوزه دین پزوهی به نظر میرسد تاکنون تلاش قابل توجهی برای گزینش معادل هایی دقیق و مبتنی بر اصول علمی در برار اصطلاحات تخصصی رایج در متون غربی انجام نشده است. نویسنده در نوشتار حاضر میکوشد معادلهای پارسی جدیدی برای شش اصطلاح پرکاربرد انگلیسی در متون تخصصی مربوط به دین پژوهی پیشنهد کند. وی در راستای این هدف، ابتدا توضیحاتی درباره تعریف و کاربردهای هر اصطلاح در زبان انگلیسی و معادل هایی که پیش از این بری آنها به کار رفته، بیان میکند. سپس، معادل پیشنهادی خود را با ذکر ادله و شواهد ارائه مینماید. نویسنده در نوشتار پیش رو، معادل هایی «کراسه»، «بایبل»، «راست پندارانه»، «دگر اندیشانه»، و «مسیهودی» را به ترتیب برای اصطلاحات Scripture، Bible، Rabbinic، Heterodox، Jewish_Christianity پیشنهاد داده است …منبع: مطالعات شیعه در غرب. ... دین و جامعه ۰۴:۱۳ ۱۳۹۸/۰۲/۰۷ لیست کتابهای پیشنهادی «دین و جامعه» برای خرید از نمایشگاه کتاب تهران …۱ دین زیسته و زندگی روزمره؛ پژوهشی در زمینه فرهنگ دینی مردم عادی، از عصر صفوی تا پایان دوره قاجاری، ابراهیم موسی پور بشلی/ پژوهشکده تاریخ اسلام.۲. دین و زندگی روزمره، محمد اسلام جوادی / پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.۳. مفهوم امر قدسی، رودلف اتو، ترجمه همایون همتی/ نقش جهان.۴. پدیدارشناسی دین، جیمز ال. کاکس، ترجمه جعفر فلاحی/ نشر مرکز.۵. پژوهشی در تاریخ قرآن، سید محمدباقر حجتی/ دفتر نشر فرهنگ اسلامی.۶. دین و ساختن جامعه؛ جستارهایی در الهیات اجتماعی، چارلز دیویس، ترجمهی حسن باب الحوایجی و حسن محدثی گیلوایی / نشریادآوران.۷. درآمدی بر جامعهشناسی دین: چشماندازهای کلاسیک و معاصر نوشتهی فورشت و رپستاد، ترجمه مجید جعفریان / دانشگاه ادیان و مذاهب.۸. ادیان در خدمت انسان / سیدموسی صدر / مؤسسهی امام موسی صدر.۹. ... دین و جامعه ۲۳:۲۹ ۱۳۹۸/۰۲/۰۵ .. سفر به تنهایی: روایتی مردمنگارانه از تجربهی دینی اعتکاف.. محمدرضا پویافر با مقدمهی دکتر حسن محدثی گیلوائی. از مجموعه کتابهای سرو ۱۴. دبیر مجموعه: محسن حسام مظاهری. ۱۷۶ صفحه (رقعی). نشر آرما …. متن پشت جلد:. این کتاب، تلاشی برای فهم یک آیین دینی مستحب بهنام «اعتکاف» و روایتی از تجربۀ حضور در آن است؛ آیینی که بررسی و تحلیل آن از موضوعات مغفول در مطالعات اجتماعی دین در ایران است. در سالهای اخیر و با سازماندهی رسمی اعتکاف در مساجد، شکل کاملا شخصی این آیین تا حدی تغییر کرده؛ اما در هر حال ماهیت اعتکاف با مناسک جمعی عبادی یا آیینهایی همچون پیادهروی اربعین کاملا متفاوت است. کتاب حاضر سنتزی است از سه نوع روایت مردمنگارانه، پدیدارشناسانه و جامعهشناسانه از اعتکاف، بدون داشتن مدعایی برای انطباق با کلیشههای رایج در گزارش پژوهشهای کلاسیک و تلاشی است که یک سوی آن مطالعۀ کیفی تجربی در میدان تجربهای دینی است و سوی دیگر آن روایتی از زندگی گروهی از دینداران جامعه که یک بار در سال به تنهایی خود سفر میکنند …*. ... ‹ 15 16 17 18 19 20 21 ›
دین و جامعه ۱۱:۳۳ ۱۳۹۸/۰۲/۱۶ مهدویت از دیدگاه دین پژوهان غربی.. سید رضی موسوی گیلانی @studiesofshia_مهدویت_از_دیدگاه.pdf (1.1 MB) دانلود و مشاهده در تلگرام از جمله ویژگى هاى کتاب، تبیین اندیشه ها و پژوهش هاى برخى فیلسوفان غربى؛ از جمله هانرى کربن، جیمز دارمستتر، فان فلوتن، ایگناتس گلدتسیهر، ادوارد برون، مارگولیوث، ژزف کنت دوگوبینو، همیلتون گیب و آنه مارى شیمل است.. منبع: مطالعات شیعه در غرب …. ...
دین و جامعه ۱۱:۳۱ ۱۳۹۸/۰۲/۱۶ ️ فهرست مختصری از نسخ خطی شیعی در جهان.. سیدمحمد رضوی.. مطالعات شیعه در غرب … @studiesofshia_فهرست_مختصری_از_نسخ.xlsx (93 KB) دانلود و مشاهده در تلگرام
دین و جامعه ۱۱:۲۹ ۱۳۹۸/۰۲/۱۶ برای اطلاعات بیشتر به وبسایت b۲n. ir/۵۹۳۴۵ مراجعه نمایید …منبع: ترنم صلح
دین و جامعه ۲۲:۴۷ ۱۳۹۸/۰۲/۱۴ ادامه.. سکسولوژی و … نیز به بخش مهمی از زندگی ما میپردازد! پس شما نیز به این حوزهها ورود کرده و نظر میدهید …۴) موضوع اصلی نوشتار، «آخوندکشی»! بر این باورم کشته شدن چند روحانی که میتواند تحت تاثیر انگیزههای شخصی باشد را نمیتوان اپیدمی یا پدیدهای اجتماعی دانست. روزانه دهها قتل در این کشور رخ میدهد، یک آخوند نیز میتواند مانند سایر اعضای جامعه هدف این خشونتها قرار گیرد. اما میتوان سوالات زیادی در این باره مطرح کرد!. واکنش جامعه به شنیدن خبر قتل یک آخوند چیست؟ آیا جامعه همان طور که از شنیدن خبر قتل یک هنرمند یا ورزشکار شوکه شده و این عمل شنیع را محکوم میکند، قتل آخوند را نیز محکوم میکند؟ انگیزه کشتن یک آخوند آیا صرفا انگیزه شخصی است یا صرف وابسته بودن به این طبقه نفرت گروهی از افراد جامعه را بر انگیخته و باعث رخ دادن چنین حوادثی میشود؟. از سوی دیگر نمیتوان منکر وضعیت نابه سامان جامعه و خشونت روزافزون گروههای مختلف شد! این خشونت را میتوانید در استادیومهای ورزشی، درگیریهای خیابانی، نزاعهای خانوادگی و … مشاهده کنید! ...
دین و جامعه ۲۲:۴۷ ۱۳۹۸/۰۲/۱۴ نقدی بر نقد پدیده آخوندکشی را جدی بگیریم.. بهلول کاشی، دیپلم ردی علوم انسانی لینک نقد پدیدهی آخوندکشی. از آنکه نقد خود را بر نوشته آقای حسین مازوچی ارائه کنم، برداشتهای شخصی خود را از نوشتار آقای منتظر بلوچی، تحت عنوان «پدیده آخوندکشی را جدی بگیریم»، به طور خلاصه مورد اشاره قرار میدهم. این نوشتار در چهار بند، و به صورت خلاصه، سیر تاریخی به قدرت رسیدن قشر روحانی، نقش آنها در انقلاب اسلامی، تبیین نقش سلبی و ایجابی آنها در ایجاد وضعیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی امروز مورد اشاره قرار داده به طور مستقیم به یکی از اصلیترین آرمانهای انقلاب (تحقق عدالت اجتماعی) و نقش آخوندها در تئوریزه کردن و عملی شدن این ایده انقلابی در جامعه امروز توجه میکند. جناب مازوچی نیز در چهار بند به این نوشتار را مورد نقد قرار داده که یکی از آنها بررسی غلط تایپی یک متن است! جان کلام جناب مازوچی را میتوان در چند عبارت خلاصه کرد؛ ۱) روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشت، اما نه نقش اساسی و انحصاری! ۲) از لحاظ آماری میزان حضور روحانیت در پستهای کلیدی جامعه نسبت به سایر اقشار نه تنها بیشتر نیست بلکه کمتر است. ۳) میزان درآمد و فساد اقتصادی این قشر نسبت به سایر اقشار کمتر است. ۴) آخ ...
دین و جامعه ۲۲:۳۰ ۱۳۹۸/۰۲/۱۴ ️ «زندگی زمینی و راز آسمانی: چارلز تیلور و پیامدهای مدرنیته برای دین و معنویت».. وحید سهرابی فر سرانجام به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رسید. این کتاب توسط انتشارات نگاه معاصر (راهروی پنجم، پلاک ۱۵) منتشر شده است …این اثر محصول چند سال پژوهش و مطالعه است و پیش از این در جشنوارۀ پایاننامۀ سال کشور به عنوان اثر شایستۀ تقدیر شناخته شده است …کتاب به بررسی دیدگاه چارلز تیلور (یکی از مهمترین فیلسوفان زندۀ دنیا) در باب پیامدهای مدرنیته برای دین و معنویت میپردازد و از چهار فصل تشکیل شده است:. فصل اول به مرور ادبیات بحث دین و مدرنیته پرداخته و نظریاتی چون «سکولاریزاسیون» و «بازگشت امر قدسی» را گزارش کرده است …فصل دوم دیدگاه چارلز تیلور را شرح میدهد. این بخش در واقع به بررسی چگونگی شکلگیری هویت انسان مدرن در پنج قرن اخیر اختصاص دارد و در آن گزارش مختصری از اثر گرانسنگ تیلور «عصر سکولار» ارائه شده است. سپس، اصطلاحات و تحلیلهای چارلز تیلور مطرح شده است. نگاه ممتاز و متفاوت تیلور به مدرنیته و دین، راه جدیدی را در تقابل دین و مدرنیته میگشاید … فصل سوم پیامدهای مدرنیته برای دین و نیز پیامدهای آن برای معنویت را بیان میکند. در این فصل تحولات متاخر در زمینۀ دین و معنویت، از نگاه تیلور مو ...
دین و جامعه ۲۱:۵۵ ۱۳۹۸/۰۲/۱۰ ️کسی که یک بار حج و عمره را انجام داده است حرام است که برای رفتن به حج دوباره اقدام کند فتوای جالب صادق الغریانی، مفتی لیبی:. صادق الغریانی، مفتی لیبی در فتوایی اعلام کرد کسی که یک بار حج و عمره را انجام داده است حرام است که برای رفتن به حج دوباره اقدام کند …الغریانی دلیل خود برای حرمت را اینگونه بیان کرد: پولی که در این راه هزینه میشود به حاکمان سعودی میرسد و آنها این پولها را در راه کشتن فرزندان مسلمین هزینه میکنند و این پولها کمک به ظلم و گناه است …مفتی لیبی تاکید کرد مسئولیت این فتوا را در برابر خداوند متعال میپذیرد …منبع: شبکه اجتهاد. ...
دین و جامعه ۲۱:۵۲ ۱۳۹۸/۰۲/۱۰ فروش نفت برای هزینههای جاری و عمرانی کشور خلاف شرع است.. استاد سید مصطفی محقق داماد: استفاده از درآمدهای نفتی برای هزینههای جاری و عمرانی کشور یا ارزانفروشی فرآوردههای نفتی و سایر حاملهای انرژی فاقد وجاهت شرعی است …از مراجع تقلید عظام عاجزانه استدعا میکنم که به جای طرح مسائل جزئی و حقیر، مسئولان امر را به پاسداری «انفال» متذکر شوند و از آنان حفظ مصالح و منافع ملی را مطالبه کنند که واجبی شرعی و وظیفهای الهی است …اگر کشور در امر حاملهای انرژی اینگونه پیش رود و ثروتهای خداداد ملی به نحو کنونی تضییع و اتلاف شود، گناهی نابخشودنی مرتکب شدهایم و در تاریخ مورد نفرین نسلهای آینده قرار خواهیم گرفت …از نظر شرعی توزیع حاملهای انرژی در کشور باید به قیمت واقعی عرضه شود و بهای به دست آمده در سرمایهگذاریای پایدار ملحوظ شود …منبع: شبکه اجتهاد. ...
دین و جامعه ۲۱:۵۰ ۱۳۹۸/۰۲/۱۰ سن مجازات زندان افزایش پیدا کند.. آیت الله سید علوی گرگانی: باید کاری کرد که هم مردم زندانی نشوند و هم مشکلات زندانیان کاسته شود به عنوان مثال باید سن مجازات زندان افزایش پیدا کند …در هر حادثهای دفع و رفع وجود دارد که دفع همیشه بر رفع مقدم است زیرا دفع جلوگیری است همانند مسأله سیل که اگر لایروبی رودخانهها صورت گرفته بود شاید این مشکلات پیش نمیآمد …پس از آن که فردی زندانی شد باید تلاش کرد که مشکلات او بر طرف شود و نمیتوان بی تفاوت بود زیرا در جامعه همه نوع افرادی زندگی میکنند و شاید برای برخی مشکلی به صورت ناخواسته پیش آید بنابراین باید کاری کرد بارشان سبک شود …از موراد مهم انفاق، آزاد کردن زندانیان و کاستن مشکلات آنها است زیرا ضرر زندان رفتن بیشتر است و خانوادهها با مشکلات فراوانی مواجه میشوند و حتی در برخی موارد موجب مشکلات فرهنگی میشوند …منبع: شبکه اجتهاد. ...
دین و جامعه ۰۱:۴۲ ۱۳۹۸/۰۲/۱۰ دین داری و سکولاریسم. ️ احمد زیدآبادی …پیش از در بارۀ «اغتشاش مفهومی» در جامعۀ ایرانی توضیح دادهام و خطرات آن را گوشزد کردهام. واقعیت این است که درک مشترکی در بین ما ایرانیان از واژهها و اصطلاحاتی که به کار میبریم وجود ندارد؛ یعنی مفاهیم مشترک بینالاذهانی میان ما شکل نگرفته و به همین جهت اغلب بر سر هیچ و پوچ با هم نزاعهای خشن و بیهوده میکنیم …البته در همۀ جوامع بشری این مشکل به مراتبی، بالاخص در مورد مفاهیم پیچیده و انتزاعی وجود دارد، اما آنچه جامعۀ ما را با آنها متفاوت میکند، تسری این اغتشاش و نابسامانی به مفاهیم ساده و کاربردی در زندگی عادی است. این وضع سبب شده است که بسیاری از ما روزانه به جنگ آسیاب بادی برویم و خود را دنکیشوتوار قهرمان میدان فرض کنیم!. از باب نمونه، برای مردمان اغلب جوامع دمکراتیک، اصطلاحات سکولار و سکولاریسم، مفاهیمی کم و بیش روشناند و هر گاه نزاعی هم بر سر آنها در گیرد، نه بر سر معنای خاص آنها، بلکه در مورد ارزش و اهمیت و کارکرد آنهاست …در کشور ما اما این روزها بحث سکولار و سکولاریسم بیش از همۀ جوامع دیگر بر سر زبانهاست، اما ظاهرا هر کسی از ظن خود یار آن شده است …سکولاریسم ...
دین و جامعه ۰۱:۳۸ ۱۳۹۸/۰۲/۱۰ خطرناکتر از قمار.. سلمان کدیور بالاخره بساط قماربازی صدا و سیما با فتوای آیت الله مکارم و بعد توصیه رهبری بهم ریخته شده و خبرها از حذف برخی از این برنامهها مثل برنده باش حکایت میکنند. حرف من اما چیز دیگری است …من اصلا کاری ندارم که پشت پرده این برنامههای قماربازی چه نهادها و سازمان هایی بودند، کار ندارم که اسم نهادهای نظامی و ستاد اجرایی و … در میان بود …اصلا هم برایم مهم نیست که نقش فرزند همین آقای علی عسکری (که بعد صحبت رهبری فورا نامه زد که برنامهها جمع شود) در این ماجرا چیست که برخی از ایشان به عنوان ذی نفع این برنامهها یاد میکنند، حتی کاری به خود علی عسکری ندارم که همه این قراردادها با امضا و تایید خودش بسته شده و قطعا عالم بودهاند که این برنامهها قمار است.. من کاری به شورای فقهی آن صدا و سیما ندارم که ظاهرا مترسک سر جالیز از آنان برای این مردم مفیدتر است …من کاری به مدیران شبکهها که مجری این کازینو بازیها بودند، بخصوص شبکه سه ندارم که به عنوان جوان مومن انقلابی، توسط رسانههای حکومتی و رسمی برایش رپورتاژ پخش میشد.. برای من اینها مهم نیست، بلکه مهم این است که چرا چندین ماه فشار گروههای اجتماعی، چهره ...
دین و جامعه ۰۱:۳۲ ۱۳۹۸/۰۲/۱۰ نقدی بر نوشته 《پدیده آخوندکشی را جدی بگیریم》.. حسین مازوجی، حوزوی لینک یادداشت «پدیده آخوندکشی را جدی بگیریم». از نقد صوری و ساختاری و املایی صرف نظر میکنم مثلا کلمه حظور در نوشتار. دو. انقلاب اسلامی با همه فراز و نشیبها و نقاط ضعف و قوتش، به هیچ وجه محصول انحصاری تفکر روحانیت نیست و تمام اقشار جامعه در آن نقش داشتهاند. تقلیل دادن مشارکت دیگر اقشار به روحانیت، اشتباه است. اکثریت قریب به اتفاق روحانیت هرگز تشنه قدرت و مقام نبوده و اتفاقا طبق آمار اکثریت مسئولان کشور ایران از قشر عادی هستند. همچنین روحانیت نخبه همواره منتقد برخی تصمیمها و کارکردها بوده است، مثلا دیرکرد و ربای بانکی، فساد اداری و اقتصادی و …. بنابراین گران کردن بار روحانیت و ایشان را مقصر اصلی جلوه دادن بیشتر حرکتی تبلیغی علیه ایشان است و اکثرا از جانب افرادی القا میشود که یا باورهای مذهبی شان کم است یا تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفتهاند. جناب نویسنده پاسخ دهند که در این چهل سال، چند پرونده فساد اقتصادی مربوط به قشر عادی جامعه بوده است و چند درصد مربوط به روحانیت؟ ...
دین و جامعه ۱۹:۳۷ ۱۳۹۸/۰۲/۰۸ پدیده آخوندکشی را جدی بگیریم.. ️منتظر بلوچی؛ دانشجوی دکتری مطالعات تطبیقی ادیان..۱ فضای سیاست زده جامعه و مدیران آن متاسفانه یک خلط و آشفتگی عظیمی را در همه ابعاد بوجود آورده است. ریشه این خلط همه جانبه و گسترده کجاست؟ شکی نیست که انقلاب ۵۷ نظم اجتماعی سابق را با تمام حسن و قبحهای آن بهم ریخت که البته با حظور و خواست توده عظیم مردم بوقوع پیوست. اما انقلاب پدیدهای گذرا است و باید زمینه یک نظم نوینی را پیریزی کند. اشتباه از آنجا آغاز گردید که حقیقت انقلاب نه در نظم غایی آن بلکه در آشوبهای خودش تفسیر شد. اجرای عدالت که مهمترین فضیلت دینی و انسانی است جای خود را به حفظ قدرت واگذار کرد. انقلابیگری مجالی برای عدالت که همان نظم طبیعی و الهی است نمیگذارد و این همه در تفسیری از گفتمان جهانی مهدویت و وظایف برخواسته از آن انجام گردید …۲. انتخاب تعهد در مقابل تخصص در دوران اول انقلاب، بدلیل انقلابیگری ماندگار شد. اما در گذر زمان تعهد جای خود را به پوستههای قشری ظاهری داد. ...
دین و جامعه ۱۳:۵۰ ۱۳۹۸/۰۲/۰۸ نفرت کور و خطرناک از روحانیان.. حسن محدثی گیلوایی.. نتوانستم تصویراش را منتشر کنم صحنهی بس دلخراشی است؛ روحانیای بر کف خیابان ولو شده و خوناش بر آسفالت جاری گشته …حکایت نفرت کوری است از روحانیت؛ وضعی بس خطرناک که چاره میطلبد. وقتی هشدار میدهیم کسی به چیزی نمیگیرد.. بهراستی این تصویری که نتوانستم منتشراش کنم، مصداق دقیقی است از:. گنه کرد در بلخ آهنگری / زدند در شوشتر گردن مسگری. روحانیان و طلبههای مظلوم و فقیر اهل مدرسه را میزنی، چون دستات به قدرتمداران نمیرسد.. گویا مظلومکشی در این دیار رسم دیرینهای است! افسوس!. یکی از فرزندان این خاک را کشتی، چون دستات به او میرسید و لباساش با لباسات متفاوت بود!.۸ اردیبهشت ۱۳۹۸. منبع: زیر سقف آسمان. ...
دین و جامعه ۲۱:۰۱ ۱۳۹۸/۰۲/۰۷ ️وسواس نجاست، رابطه جنسی و استمنا، از وسواسهای شایع است گزارش نشست فقهی «وسواس از دو نگاه فقهی و روانشناختی»:. فقها باید تمام مخاطبین رساله را وسواسی بدانند! / برخی عبارات فقها، موجب ایجاد وسواس در قشر مذهبی است!. ایکاش این دردی را که وسواسیها میکشند، تمام کسانی که در عرصه فقه هستند، این درد را با پوست و گوشت خود لمس کنند. بسیاری از طلاقها و خیانتها و جنایتها به خاطر وسواس است …بخشی از وسواسها مربوط به مسئله گفتن است، برخی مسئلهگوها کمسواد هستند و با بیان نادرست احکام موجب تشدید وسواس میشوند. اگر در نوع نگارش و نوع مسئلهگویی دقت شود، بسیاری از وسواسها حل میشود …تفصیل گزارش. ...
دین و جامعه ۲۱:۰۰ ۱۳۹۸/۰۲/۰۷ ️گرفتن پول در مسابقاتی که بدون آلات قمار انجام میشود اگر مسابقه علمی باشد اشکال ندارد فتوای آیتالله سیستانی:. متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:. پرسش: آیا در مسابقاتی که بدون آلات قمار انجام میشود گرفتن پول برای برگزاری مسابقه نه جایزه مشکلی دارد و در این صورت مسئولین برگزاری مسابقه چه وظیفهای دارند؟. پاسخ: اگر مسابقه علمی باشد اشکال ندارد …منبع: شبکه اجتهاد. ...
دین و جامعه ۲۰:۵۸ ۱۳۹۸/۰۲/۰۷ ️گرفتن پول از مردم و دادن بخشی از آن تحت عنوان جایزه، قمار و حرام است واکنش مجدد آیت الله مکارم شیرازی به برخی از مسابقات تلویزیونی و تاکید بر جلوگیری آنها:. اگر دستگاهی بگوید هرکس جواب این سوالات را داد ما به او جایزه میدهیم، آیا این کار درست است یا خیر؟. اگر این جوایز از طرف خود برگزار کنندگان پرداخت شود خب مانعی ندارد، اما اگر این جوایز از سوی مردم جمع آوری شود و بخشی از آن به مردم و شرکت کنندگان پرداخت شود این مصداق بخت آزمایی و قمار است و همه آقایان هم همین نظر را دارند و تنها من نیستم …بخش زیادی از پولهایی که جمع آوری میشود به جیب برگزار کنندگان مسابقه میرود و تنها بخش اندکی تحت عنوان جایزه به شرکت کنندگان پرداخت میشود و این همانطور که گفتیم بخت آزمایی و قمار است …بدتر از همه اینها، پولی است که تنظیم کنندگان اینگونه برنامهها میگیرند و حال آنکه در کشور اسلامی نباید این گونه مسائل باشد و باید همه چیز شفاف و معین باشد و گفته نشود که فلان دستگاه به این پول نیاز دارد، آیا برطرف کردن نیاز با پول حرام درست است؟ باید تلاش کرد و از راه مشروع و معقول کسب مال کرد … ...
دین و جامعه ۱۰:۲۹ ۱۳۹۸/۰۲/۰۷ دین پژوهی ایرانی و مشکل معادل گزینی.. پیشنهاد معادل هایی پارسی برای چند اصطلاح کلیدی @studiesofshia_دین_پژوهی_ایرانی.pdf (619.5 KB) دانلود و مشاهده در تلگرام محمدعلی طباطبایی. چکیده:. هر علمی مجموعه اصطلاحات تخصصی دارد که کاربرد درست آنها موجب انتقال آسانتر و سریعتر مفاهیم پیچیده میشود. در حوزه دین پزوهی به نظر میرسد تاکنون تلاش قابل توجهی برای گزینش معادل هایی دقیق و مبتنی بر اصول علمی در برار اصطلاحات تخصصی رایج در متون غربی انجام نشده است. نویسنده در نوشتار حاضر میکوشد معادلهای پارسی جدیدی برای شش اصطلاح پرکاربرد انگلیسی در متون تخصصی مربوط به دین پژوهی پیشنهد کند. وی در راستای این هدف، ابتدا توضیحاتی درباره تعریف و کاربردهای هر اصطلاح در زبان انگلیسی و معادل هایی که پیش از این بری آنها به کار رفته، بیان میکند. سپس، معادل پیشنهادی خود را با ذکر ادله و شواهد ارائه مینماید. نویسنده در نوشتار پیش رو، معادل هایی «کراسه»، «بایبل»، «راست پندارانه»، «دگر اندیشانه»، و «مسیهودی» را به ترتیب برای اصطلاحات Scripture، Bible، Rabbinic، Heterodox، Jewish_Christianity پیشنهاد داده است …منبع: مطالعات شیعه در غرب. ...
دین و جامعه ۰۴:۱۳ ۱۳۹۸/۰۲/۰۷ لیست کتابهای پیشنهادی «دین و جامعه» برای خرید از نمایشگاه کتاب تهران …۱ دین زیسته و زندگی روزمره؛ پژوهشی در زمینه فرهنگ دینی مردم عادی، از عصر صفوی تا پایان دوره قاجاری، ابراهیم موسی پور بشلی/ پژوهشکده تاریخ اسلام.۲. دین و زندگی روزمره، محمد اسلام جوادی / پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.۳. مفهوم امر قدسی، رودلف اتو، ترجمه همایون همتی/ نقش جهان.۴. پدیدارشناسی دین، جیمز ال. کاکس، ترجمه جعفر فلاحی/ نشر مرکز.۵. پژوهشی در تاریخ قرآن، سید محمدباقر حجتی/ دفتر نشر فرهنگ اسلامی.۶. دین و ساختن جامعه؛ جستارهایی در الهیات اجتماعی، چارلز دیویس، ترجمهی حسن باب الحوایجی و حسن محدثی گیلوایی / نشریادآوران.۷. درآمدی بر جامعهشناسی دین: چشماندازهای کلاسیک و معاصر نوشتهی فورشت و رپستاد، ترجمه مجید جعفریان / دانشگاه ادیان و مذاهب.۸. ادیان در خدمت انسان / سیدموسی صدر / مؤسسهی امام موسی صدر.۹. ...
دین و جامعه ۲۳:۲۹ ۱۳۹۸/۰۲/۰۵ .. سفر به تنهایی: روایتی مردمنگارانه از تجربهی دینی اعتکاف.. محمدرضا پویافر با مقدمهی دکتر حسن محدثی گیلوائی. از مجموعه کتابهای سرو ۱۴. دبیر مجموعه: محسن حسام مظاهری. ۱۷۶ صفحه (رقعی). نشر آرما …. متن پشت جلد:. این کتاب، تلاشی برای فهم یک آیین دینی مستحب بهنام «اعتکاف» و روایتی از تجربۀ حضور در آن است؛ آیینی که بررسی و تحلیل آن از موضوعات مغفول در مطالعات اجتماعی دین در ایران است. در سالهای اخیر و با سازماندهی رسمی اعتکاف در مساجد، شکل کاملا شخصی این آیین تا حدی تغییر کرده؛ اما در هر حال ماهیت اعتکاف با مناسک جمعی عبادی یا آیینهایی همچون پیادهروی اربعین کاملا متفاوت است. کتاب حاضر سنتزی است از سه نوع روایت مردمنگارانه، پدیدارشناسانه و جامعهشناسانه از اعتکاف، بدون داشتن مدعایی برای انطباق با کلیشههای رایج در گزارش پژوهشهای کلاسیک و تلاشی است که یک سوی آن مطالعۀ کیفی تجربی در میدان تجربهای دینی است و سوی دیگر آن روایتی از زندگی گروهی از دینداران جامعه که یک بار در سال به تنهایی خود سفر میکنند …*. ...