مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین: نشستها، همایش ها، پایان نامه ها، معرفی کتاب، مقالات، پژوهشها و یادداشت‌های تحلیلی. اطلاع رسانی، تبادل و دریافت مطلب: مریم محمدی اکمل @maryam_mohamadiakmal


🔻مجازات اعدام از احکام موقت، موسمی و منسوخ دینی محسوب می‌شود🔻.. ✍محسن کدیور

محسن کدیور، نویسنده، دین‌پژوه و استاد پژوهشی دانشگاه دوک آمریکا اما در پاسخ به پرسش ابتدایی زمانه، ضمن توضیح این نکته که «امکان عقلی» حذف مجازات اعدام از آموزه‌های اسلامی منتفی نیست، می‌گوید: «اما «امکان وقوعی» آن در چهارچوب «اجتهاد سنتی» بسیار بعید به نظر می‌رسد و در چارچوب مذکور در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها می‌توان اعمال مجازات اعدام را به شدت کاهش داد.». «اما در رویکرد «اجتهاد در مبانی و اصول»، حقوق کیفری از دو ناحیه جرم‌شناسی در غالب موارد و تعیین کیفر مطلقا از جمله امور عرفی شمرده شده، به نهادهای مربوطه عرفی واگذار می‌شود. بنابراین امکان حذف مطلق مجازات، حذف مجازات اعدام و تبدیل آن به مجازات‌های اخف در بسیاری موارد، و به مجازات درجه یک (اشد مجازات در هر نظام حقوقی غیر از اعدام) در موارد معدودی ممکن است. مجازات اعدام از احکام موقت، موسمی و منسوخ دینی محسوب می‌شود.». دکتر کدیور اما در پاسخ به پرسش دوم زمانه درباره قصاص و اعدام در متن مقدس، می‌گوید: «اعدام در اسلام سنتی تلازمی با قصاص ندارد. قصاص در قتل نفس عمد تنها گزینه مجازات نیست، گزینه‌های هم‌عرض دیه (خون‌بها) و عفو (بخشش) نیز ه ...
  • گزارش تخلف

🔻عبدالکریم سروش: هیچ حکم فقهی‌ای وجود ندارد که لغو پذیر و تعطیل‌بردار نباشد🔻

عبدالکریم سروش، نویسنده، نظریه‌پرداز، دین پژوه و استاد دانشگاه که سابقه تدریس در دانشگاه‌های مختلف در داخل و خارج از ایران را دارد، در پاسخ به دو پرسش نخست زمانه می‌گوید که «هیچ حکم فقهی‌ای وجود ندارد که لغو پذیر و تعطیل‌بردار نباشد. حتی اگر در قرآن آمده باشد.». او همچنین می‌گوید: «شیعیان قرن‌هاست که نماز جمعه را واجب نمی‌دانند و اقامه‌اش را مشروط به شروطی کرده‌اند، با اینکه حکم وجوبش در قرآن صریحا امده است.» …دکتر سروش همچنین درباره وجود مجازات اعدام در قرآن می‌گوید: «در قرآن اعدام فقط برای قتل نفس و محاربه با خدا آمده است، نه برای لواط یا زنای محصنه یا ارتداد. فقیهان هم در این مسایل اختلاف آرای شدید دارند. مثلا در فقه حنفی مجازات لواط را اعدام نمی‌دانند.». این نظریه‌پرداز دینی اما می‌گوید که لغو احکام شرع دلیل معقول می‌خواهد و اگر چنان دلایلی یافت شود البته می‌توان حکمی را تغییر داد …سروش اما در پاسخ به پرسش زمانه درباره دلیل حذف اعدام از آموزه‌های کلیسای کاتولیک، ضمن ذکر این نکته که کلیسای کاتولیک قدم بلندی برداشته است که پس از قرن‌ها آتش زدن مرتدان، اکنون مجازات اعدام را مطلقا ممنو ...
  • گزارش تخلف

🔻چند نکته درباره شیوه تبلیغی سید حسن آقامیری🔻.. ✍مهدی مسائلی

🔶امروز خبر محکومیت کیفری جناب سید حسن آقامیری رسانه‌ای شد. چند نکته‌ای در این‌باره خدمتتان بیان کنم:. 🔹۱‌. بیشتر مخالفین جناب آقامیری ایشان را مبلغ اسلام رحمانی معرفی می‌کنند، اسلامی که گزاره‌های مهمی از دین را نادیده می‌گیرد و جوانان را به سمت انحطاط سوق می‌دهد. بنده در مقام تصدیق یا انکار این نسبت نیستم ولی این سوال را می‌پرسم که مخاطبین و جذب‌شدگان به جناب آقامیری چه کسانی هستند؟ جوانان دوآتیشه‌ی مذهبی یا کسانی که به علت‌های مختلف از دین‌داری فاصله گرفته‌اند؟. آیا باقلع و قمع جناب آقامیری این جوانان جذب گفتمان‌های مذهبی موجود می‌شوند یا فاصله‌شان با دین‌داری بیشتر می‌شود؟. آیا برای روش تبلیغی جناب آقامیری جایگزین مناسب داریم یا همان شیوه‌ای را می‌خواهیم ارائه کنیم که موجب رویگردانی این جوانان از دین شده است؟. حکایت: معروف است که عالمی بیانی روان داشت و با نگاهی نو به موضوعات دینی توانسته بود مستمعین ریش‌تراشیده و کراواتی فراوانی را مرید خود کند. ...
  • گزارش تخلف

🔻از دین شناسی راست کیشانه تا دین گستری و دین داری روادارانه🔻. ✍ حمیدرضا شریعتمداری

♦️در طول تاریخ ظهور ادیان گوناگون، همواره با دین شناسی‌های متنوعی روبه رو بوده‌ایم؛ از فهم‌های ظاهرگرا تا تفسیرهای باطنی گرا، از نص گرایی تا عقل گرایی و …؛ با این همه در همه سنت‌های دینی، به مرور، نوعی راست کیشی یا بهکیشی (orthodoxy) شکل گرفته که بر این اساس، دیگر دین شناسی‌ها را یا دگراندیش (جددین/ heterodox) یا بدعتگذار (heretic) دانسته‌اند. می‌توان به مرزبانان دین و عقیده، این حق را داد که در نگاهبانی از راست کیشی دینی بکوشند و نسبت به دگراندیشی دینی یا بدعت گزاری حساسیت منفی نشان دهند، هرچند که برای صیانت از اجتهاد دینی، لازم است اولا، بین بدعت و دگراندیشی فرق بگذارند؛ ثانیا، در رمی و اتهام به دگراندیشی و بدعتگزاری از تسرع، تحجر و سخت گیری بپرهیزند …📎 متن کامل این نوشتار در دین آنلاین:. دین آنلاین. ...
  • گزارش تخلف

🔻روحانیان ایران در مواجهه‌ی با سه بحران بزرگ🔻.. ✍️ علی زمانیان

🔹چهل سال از حاکمیت روحانیان بر مسند قدرت می‌گذرد. چه بخواهند و چه نخواهند، در ترازوی افکار عمومی جامعه قرار دارند و احتمالا نمره‌ی پایینی در شیوه‌ی حاکمیتی و روش‌های مدیریتی گرفته‌اند. در نتیجه، روحانیان در ایران با شرایط بغرنج و پیچیده‌ای روبرو هستند. همین بحران‌ها است که سبب شده است از مرزهای اجتماعی عقب نشینی کنند و رابطه‌های پیشین خود را با جامعه از دست بدهند. اکنون پس حاکمیت چهل ساله است که بودن یا نبودن روحانیان در مسند سیاست و قدرت مسئله‌‌ای است که همگی با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. تردید جدی و گاهی انکار علنی حضور روحانیان در قدرت و مدیریت جامعه، در میان خود روحانیان نیز رخنه کرده و آن‌ها نیز با شکی بزرگ روبرو شده‌اند …♦️روحانیان با سه موج بزرگ بحران بالا و پایین می‌شوند. آینده چه خواهد شد؟. 🔸الف) بحران مرجعیت دینی. بحران مرجعیت دینی شامل مرجعیت عام روحانیان و مرجعیت خاصی است که از آن به عنوان مرجع تقلید یاد می‌کنند. ...
  • گزارش تخلف

‍ 🔻به نام دین، به کام قدرت🔻. نقدی بر مواجهه‌ی سخت با «جریان‌های مذهبی حاشیه‌نشین» در جمهوری اسلامی

(به بهانه‌ی برخوردهای اخیر با غفاری و آقامیری). ✍محسن حسام مظاهری …♦️یک. سیدحسن آقامیری منبری جوانی است که در چند سال اخیر به‌واسطه‌ی سخنان غیرمتعارف و رویکرد متفاوتش به برخی مقولات مذهبی شهرت یافته است. آقامیری و منتقدانش از این رویکرد متفاوت به «اسلام رحمانی» ‌ تعبیر می‌کنند که البته تعبیر درست و دقیقی نیست. اسلام رحمانی مفهومی با خاستگاه و شناسنامه‌ی مشخص است و با آنچه که آقامیری و برخی دیگر روحانیان و مبلغان هم‌سنخ او تبلیغ و ترویج می‌کنند، تفاوت‌های‌ زیادی دارد. به نظر من اگر بخواهیم نامی برای این رویکرد انتخاب کنیم، مدل عامه‌پسند «نومرجئه» نام مناسب‌تری است. دو مشخصه‌ی اصلی این رویکرد، خوانش ذوقی و متساهلانه از شریعت، اصول و گزاره‌های دینی و درعین‌حال نوعی امام‌شناسی غالیانه است. نوعی دینداری داش‌مشتی که در آن تسامح و لاابالی‌گری در گزاره‌های بنیادی دین با تعصب و غلو در محبت شخصیت‌های شیعی خصوصا امام‌حسین (ع) و امام‌علی (ع) باهم جمع می‌شود. چنین خوانشی به دلایل مختلف در بین گروه‌هایی از جوانان جذابیت و زمینه‌ی قبول بالایی دارد و عجیب نیست که آقامیری هم با ترویج این خوانش توانسته ...
  • گزارش تخلف

🔻نقدی بر یادداشت «طرح سوال از جناب آقای دکتر هادی انصاری» 🔻. (نقد نقد).. ✍🏻 رسول ملکیان اصفهانی

(یادداشت اصلی:.). خیلی فرصت ورود در مجادلات روزمره فضای مجازی ندارم زیرا به اعتقاد وعلم منطقیین پرازمغالطه است. یعنی دوتا مطل ب حق را کنارهم قراردادن و بعد نتیجه باطل گرفته و مغالطات دیگر. آخه آسیبها وگناهان جامعه که گوشه ناچیزآن را شمردید مطلب حقی است که هزاران کارمند دارند برای زدودن آن ازجامعه وبیت المال حقوق می‌گیرند. این چه ربطی با توسعه حرم حسینی دارد البته دورازافراط وتفریط وتکاثر و …. زائرحسینی هم همینطور. هم باید به زیارت امامش برود و هم تاحد وسع کمک به جامعه‌اش کند ملاک هم خود اشخاص هستند و …. حالا چرا ما ازحداقل سواد عقلائی برخوردارنیستیم و با اثبات یکی نفی دیگری می‌کنیم و بالعکس. زیاده توضیح واضحات است …. ...
  • گزارش تخلف

🔻سید حسن آقا میری بدتر است یا شیطان؟ 🔻.. ✍️ یاسر عرب

🔹حالا خداوند آدمیزاد را آفریده و گفته سجده کنید. همه اطاعت کرده‌اند غیر شیطان. همه هم در محضر خداوند هستند! اساسا برنامه‌ی خلقت انسان و آموزش اسماء گویا دارد پخش زنده در هستی می‌رود روی آنتن! خدا هم که خداست! با همه‌ی خدایی اش. اما شیطان سجده نمی‌کند.. 🔸تازه خدا، چون خداست به علم خدا هم واقف است! اما یک طرفه به قاضی رفتن را نمی‌پسندد. ...
  • گزارش تخلف

🔻دلیل ارزشمندی ایمان در ادیان ابراهیمی🔻. (معرفت شناسی باور دینی)

✍🏻مصطفی ملکیان …🔹شکی نیست که ادیان و مذاهب مخصوصا ادیان و مذاهب ابراهیمی برای ایمان ارزش قائلند؛ یعنی ایمان را یک امر مثبت و بی ایمانی را یک امر منفی تلقی می‌کنند. ام الفضائل را ایمان می‌دانند وام الرزائل را کفر می‌دانند. حال اگر چیزی بخواهد متعلق امر واقع شود (یا ایها الذین امنوا امنوا) یا متعلق نهی واقع شود (لاتکفروا) باید امر اختیاری باشد. از طرفی اگر کسی مطلبی را قبول نداشته باشد و دیگری برای او برهان بر آن مطلب بیاورد و او نتواند در هیچیک از مقدمات برهان او تشکیک کند، در این‌ صورت اگر بخواهد بدان مطلب معتقد شود، از روی اختیار نیست بلکه از روی جبر است. برهان اگر خدشه ناپذیر باشد، نتیجة برهان را شخص جبرا قبول می‌کند. در آنجا گزینش میان رد و قبول ندارد.. 🔸گزینش وقتی است که برهان چندان مستحکم نباشد و چیزی که انسان جبرا قبول می‌کند فضیلتی ندارد. پس برای اینکه چیزی فضلیت داشته باشد، چاره‌ای جز این نیست که استدلالی به نفع آن چیز وجود نداشته باشد (این قول سه قائل بزرگ دارد که یکی از آنها کرکگور است). می‌گوید ثواب ایمان را از مؤمنان نگیرید؛ اگر اثباتی برای ایمان به خدا و روز جزا وجود داشته ...
  • گزارش تخلف

🔻 سخنی درباره نسبت دین و زندگی🔻. روایتی از مشاهدات خارج از ایران.. ✍🏻 مرتضی کریمی

🔹زیستن در محیط فرهنگی متفاوت می‌تواند نقش یک آزمایشگاه را بازی کند. بیرون بردن شخص از محیطی که در آن جامعه‌پذیر شده، باعث می‌شود میزان تاب‌آوری ارزش‌ها و اعتقادات فرد در شرایطی که توسط محیط فرهنگی حمایت نمی‌شوند، مورد ارزیابی قرار گیرد.. 🔸برای من جالب‌تر و البته تاسف‌برانگیزتر از‌های مالی‌ای که صورت می‌گیرد، تغییر ارزش‌های افرادی است که در بستر سنتی رشد کرده‌اند. تاسف از این جهت که اینهمه هزینه بیهوده می‌توانست جور دیگری انجام شود تا به کیفیت زندگی افراد و ارتقا مهارتهای فردی و اجتماعی آنها منجر شود. من باور ندارم آن مرد کانادا نشین که سال‌ها با چفیه زندگی کرده بود، هیچ اعتقادی از آغاز به آن نداشته باشد. چه بلایی بر سر این افراد در طول این سالها آمده است؟. 🔹آسان است بگوییم این افراد از اول هم هیچ وجدانی نداشته‌اند، اما این تقلیل یک مساله پیچیده روانی و وجودی به یک امر سیاسی است. در کتاب نشان داده است که پسر دانشجو پیش از انجام جرم، چه توجیه‌هایی را برای کشتن پیرزن رباخوار برای خود ردیف می‌کند. مساله بغرنج‌تر اما بعد از قتل اتفاق می‌افتد. ...
  • گزارش تخلف

🔻طرح سوال از جناب آقای دکتر هادی انصاری🔻. (پیرامون یادداشت پاسخ به کژ اندیشان)

✍ «م ط» دانشجوی نوپای جامعه شناسی. جناب آقای دکتر هادی انصاری، از وضعیت وخیم ساختمان حرمهای متبرکه صحبت فرمودید و اینکه این بناها به دلایل مختلف نیاز به بازسازی و ترمیم دارند. برای من سوالی ایجاد شده. درصورت امکان بفرمایید طلابودن گنبدو گلدسته این اماکن چه قدر در بالارفتن میزان استاندارد این بناها موثر است؟. این تجمل گراییهای افراطی که دراین اماکن انجام میشود کدام قسمت امنیت این فضاهارا تامین میکند؟. در نوسازی، بازسازی حتی گسترش معقول این محیطها با توجه به حجم زائر، از باب حفظ امنیت و فراهم کردن بهداشت و سلامت آنها بحثی نیست. اما دلایل این حجم تجمل گرایی، این حجم هزینه‌های غیر ضروری، این حجم تبلیغات و سواستفاده ابزاری از احساسات شیعیان برای تامین این مخارج چیست؟. راستی آقای دکتر نظرتان راجع به امنیت مدارس سیستان و هزاران مدرسه دیگر چیست؟ تا به حال روی سقف این مدارس راه رفته‌اید؟ ...
  • گزارش تخلف

🔻پاسخ به کژاندیشان🔻. [نقدی بر یادداشت «شهوت توسعه»] …✍ دکتر هادی انصاری

[قسمت ۲ و پایانی] …آیا فکر کرده‌اید که در این دوران، وایجاد امکانات حرکت زائران ایرانی وغیر ایرانی از سرتاسر جهان به اعتاب مقدسه که تعداد آنان تنها در دو هفته اربعین، از پانزده ملیون نفر تجاوز کرده، ودیگر مواسم زیارتی، همچون عرفه، و زیارت نیمه رجب، ودهه عاشورا، وعید نوروز وجز اینها، که ملیونها زائر به سوی این بقع متبرکه سرازیر می‌گردد، مسوولین ودست اندرکاران نباید، در اندیشه حضور ملیونی این زائران در حرم‌ها ورواق‌ها وجز اینها باشند؟؟. این نوشته واندیشه‌ها وگفتارهای شما، نشان از دوری شما از این بقع متبرکه می‌باشد!!. شما اگر در اربعین، توفیق حضور در راهپیمایی را داشته باشید!. شما اگر در روز عرفه، توفیق حضور در کربلا را داشته ونیم متر مکان در بین الحرمین را بیابید!. شما اگر در شب اول محرم، با حضور در کربلا، برای برافراشتن پرچم عزای حسینی بر روی گنبدهای حرمین، مکانی در یک کیلومتری این دوبقعه متبرک یافت کنید!!. شما اگر در دیگر مواسم زیارتی همچون نیمه رجب، ونیمه شعبان وماه رمضان و۲۸ صفر، توفیق حضور در این سرزمین مقدس را داشته باشید،!!!. هیچگاه چنین گژ اندیشانه، دست به قلم نمی‌بردید!!. آری ای ...
  • گزارش تخلف

🔻پاسخ به کژاندیشان🔻. [نقدی بر یادداشت «شهوت توسعه»].. ✍ دکتر هادی انصاری

(یادداشت شهوت توسعه:.). [قسمت ۱ از ۲]. نخستین بار در سال ۱۳۹۴ شمسی، توفیق یافتم که به همراه کارشناسان ومهندسین سازه مشهور ایرانی ونیز مسوولین بخش عمرانی آستانه حسینی، گام بر بام بارگاه مطهر حسینی نهاده واز نزدیک، این فضای روحانی وغیر قابل توصیف را احساس نمایم …بیاد دارم هنگامی که بر زمین بام، یعنی کناره‌های گنبد، گام می‌نهادم، توگویی بر روی تپه‌ای شنی، قدم گزارده‌ای!! زیرا که خاک وشن وأجزای در برگیرنده این جایگاه وبارگاه مقدس همه از هم جدا شده وبه پایین به حرکت در می‌آمد آنچنانکه وحشت سرتاپای وجودم را فرا گرفته بود وبیم از آن داشتم که این مکان، تحمل وزن مرا نداشته وساختمان وگنبد وجز اینها، فرو ریزد!؟؟. لحظاتی رادر این مکان مقدس درنگ نموده وپس از بازدید از پیرامون گنبد مطهر وبه ویژه بافتهای ساختمانی نگهدارنده آن ونیز گام نهادن به لایه درونی گنبد که اصطلاحا بدان عرقچین گنبد گفته وسقف حرم مطهر از درون حرم را تشکیل می‌دهد وگوش فرا دادن به توضیحاتی که کارشناسان می‌دادند، سرانجام این مکان مقدس را ترک نمودم. از این پس بود که نقشه کار وترمیم این سازه هزار ساله را تیم مهندسین وکارشناسان سازه ای ...
  • گزارش تخلف

🔻تولید دانش و مهارت متناسب با جامعه، موجب کارآمدی حوزه علمیه است

💭 گفتگوی شبکه اجتهاد با حجت‌الاسلام‌ علیرضا پیروزمند، پیرامون تغییر و تحول در حوزه علمیه:. 🔹حوزه علمیه نسبت به پاسخ‌گویی به نیازمندی‌های جمهوری اسلامی عقب است و نمی‌تواند چه در عرصه ملی و چه در عرصه فراملی، میدان‌هایی که انقلاب اسلامی برای بسط اسلام فراهم کرده است را به اندازه کافی پوشش دهد …🔸آیا کافی است که بیاییم طلبه را مثل یک دانشجویی کنار بقیه دانشجوها بنشانیم و آن هم به خاطر این‌‌که یک مدرکی بگیرد و بتواند از اعتبارات آن استفاده کند یک سری مفاهیم و اصطلاحات را حفظ کند …ادامه گفتگو👈. 🔰منبع: شبکه اجتهاد. ...
  • گزارش تخلف

🔻علاج اهل هر شهری جداست🔻.. ✍ رضا بابایی

🔹بخشی از روایات اسلامی، دربارۀ سلامت بدن و خاصیت غذاها و روش‌های درمانی است. بر پایۀ این روایات، «طب اسلامی» در میان علوم اسلامی جایگاهی پیدا کرد و البته همیشه موافقان و مخالفانی نیز داشته است. مهم‌ترین مخالف عمل به روایات طبی در میان علمای پیشین، شیخ صدوق، محدث نامدار قرن چهارم و نویسندۀ یکی از چهار کتاب اصلی شیعه است. وی برای رویگردانی‌اش از این روایات، چند دلیل می‌آورد که بسیار مهم است و سخن من در این یادداشت دربارۀ آن دلایل است. او در کتاب الاعتقادات می‌گوید: برخی از این روایات، مناسب آب‌وهوای مکه و مدینه صادر شده است و عمل به آنها در شهرهای دیگر جایز نیست. برخی نیز پاسخ‌های امام به شخصی خاص و متناسب با طبع او است. بنابراین معلوم نیست برای دیگران هم مفید باشد. پاره‌ای از این روایات نیز جعلی است و دشمنان در کتاب‌های ما وارد کرده‌اند تا چهرۀ مذهب امامیه را مخدوش کنند. سهو و افتادگی و دیگر عوارض نقل نیز، گروهی دیگر از این روایات را فاقد حجیت می‌کند. ...
  • گزارش تخلف

🔻تغییرات فرمی مناسک [ثانویه] تابع احوالات اجتماعی است🔻

(گزارش خبرگزاری ایرنا از نشست مطالعات فرهنگی تشیع). دانشگاه امام‌صادق ۱۷ مرداد ۹۷ …برشی از گزارش:. مظاهری در کتاب خود بر این نظر است که در سفرنامه‌ها به طور کلی سه ایماژ و تصویر کلی از ایران آن دوران ارائه می‌کنند که به ترتیب تقدم تاریخی به این شرح هستند:. اولین ایماژ «ایران بدوی» یا همان منظر قرون وسطایی اروپاییان از ایران است. تصویری عثمانی زده، کشوری که از جهت منابع طبیعی غنی است، صاحب هنرهای برجسته است و حاکمانی زورگو و خودکامه و مردمانی جاهل دارد. ایماژ دوم «ایران افسانه‌ای» است؛ کشوری پر از نماد و استعاره، راز و رمز و بهره مند از طبیعتی بکر و ادبیاتی غنی. در این دوران وصف‌ها همراه با شیفتگی و اظهار حیرت است، اما توصیف مردم همچون ایماژ اول، توأم با اشاره به جهل است. سومین ایماژ «ایران فرهنگی» است. تصویری که متأثر از تحولات در خود شاخه شرق شناسی غربیان و نقد سنت گذشته شان در شناختن شرق است؛ تحولی که یکی از علت هایش کاسته شدن قدرت حکومت‌های اسلامی و به ویژه سقوط امپراطوری عثمانی است و همراه با کم شدن تعصبات یهودی مسیحی است. ...
  • گزارش تخلف

‍ 🔻در جستجوی روش سنتی استیفای حقوق مدرن زنان🔻

🔹 مؤسسه فقهی وابسته به یوسف صانعی در قم چند ماهی است که فعال‌تر شده و جلسات فقهی متعددی درباره مسائل جدید برگزار می‌کند. این مؤسسه که «فقه الثقلین» نام دارد، ‌به‌تازگی نشستی درباره «چالش‌های حقوق زنان در فقه» با حضور یوسف صانعی، اسدالله بیات زنجانی و سید محمد موسوی بجنوردی برگزار کرد که گروهی از زنان مسؤول در دولت روحانی همچون معصومه ابتکار و شهیدخت مولاوردی به همراه دو زن نماینده مجلس؛ فریده اولادقباد و طیبه سیاوشی، و نیز خانم اشرف بروجردی؛ رییس کتابخانه ملی ایران هم در آن سخنرانی کردند.. 🔸در این نشست همچنین گروهی از چهره‌های حوزوی که جزو شاگردان مرحوم منتظری و صانعی هستند به سخنرانی پرداختند؛ شخصیت‌هایی چون سید ضیاء مرتضوی (نویسنده اصلی تقریرات درس آقای صانعی)، سید ابوالفضل موسویان (مدیر گروه الهیات و معارف دانشگاه مفید)، عباسعلی روحانی (امام جمعه موقت منصوب مرحوم آیت‌الله طاهری در اصفهان و رییس پژوهشکده وابسته سید حسن خمینی) و شیخ حسین عرب (استاد دوره خارج حوزه علمیه کاشان) …🔹آقای صانعی در این جلسه گفت: «ما با نوآوری بر پایه فقه جواهری و فقه شیخ انصاری موافقیم و نوآوری می‌باید بر اس ...
  • گزارش تخلف