مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین: نشستها، همایش ها، پایان نامه ها، معرفی کتاب، مقالات، پژوهشها و یادداشت‌های تحلیلی. اطلاع رسانی، تبادل و دریافت مطلب: مریم محمدی اکمل @maryam_mohamadiakmal


⬅️. ⬅️.. 🔻دانشجویان یهودی چگونه هویت مذهبی خود را حفظ می‌کنند🔻

تکه‌های الماس در گفتگو با توبیاس … (بخش ۳ از ۳). 🔹آنچه برای من جالب بود خودآگاهی توبیاس و تعهدش برای انتخاب موضوعی در تاریخ فکر اسلامی بود که به نحوی به سود جریان فکری یهودی تمام شود. درست برخلاف دوست فلسطینی اهل غزه و حاضر در مدرسه ما که وقتی من با او عربی حرف می‌زدم و توبیاس گوشش تیز می‌شد، او با من انگلیسی حرف می‌زد. دوست ایرانی می‌گفت من از این فلسطینی بی‌غیرت‌تر ندیده‌ام و راست می‌گفت …🔸توبیاس به اهمیت Statement of Purpose خود در پذیرش دکترایش و در مرحله بعد توصیه‌نامه‌های عالی‌اش برای اخذ این پذیرش تاکید می‌کرد. در ارائه اطلاعات علمی هم بسیار گشاده‌دست بود و بخلی نمی‌ورزید. بعد از سخنرانی من، تا به امروز نیز اگر مقاله‌ مناسب کار من پیدا کند برایم می‌فرستد و من نیز برایش چنین می‌کنم …🔹سخن را در اینجا با این نکته به پایان می‌برم که توبیاس می‌گفت: کتابی دارم در سه جلد، به زبان عبری، شامل دست‌نوشته‌ها، خاطرات و تاملات یهودیان مناطق مختلف جهان که در آنها دلالت از یهودستیزی وجود داشته. این کتاب سه جلدی، هشتاد سال قبل در برلین چاپ شده و «کتاب اشک» نام دارد. توبیاس می‌گفت او این کتاب را ...
  • گزارش تخلف

🔻 «شهوت توسعه» 🔻 …✍ محسن حسام مظاهری …. 📻 خبر:

«گنبد جدید حرم سیدالشهدا اوائل سال آینده به کربلا منتقل و کار نصب و مونتاژ آن در کربلا انجام میشود. مطالعات پروژه طرح ترفیع گنبد مطهر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از سال ۹۱ آغاز و مقرر شد گنبدی با حجم یک و نیم برابر گنبد فعلی و ارتفاع ۷٫۵ متر بالاتر از گنبد حاضر در کرمان ساخته شود. بعد از مقاوم سازی ستون‌های اطراف ظریح حرم مطهر در کربلا و انجام مطالعات ژئوتکنیک، ژئوفیزیک و آب و خاک و لاغر و مقاوم سازی ستون‌ها با بهترین مصالح روز عملیاتی شد به طوری که دوام عمر سازه‌ها تا ۴۰۰ سال تضمین می‌شود. گنبد جدید از ۹۰ قطعه سگمنت فلزی تشکیل شده که خشت‌های طلاکاری شده روی آن‌ها نصب می‌شوند» (نقل از: کانال تخصصی حج و زیارت). حاشیه‌ی خبر:. 🔹 «شهوت توسعه». این اسمی است که من برایش انتخاب کرده‌ام؛ برای بلایی که در این چند دهه گریبانگیر تشیع و درحقیقت متولیان این مذهب شده است. افزایش قدرت سیاسی و به‌تبع آن اقتصادی شیعیان (در ایران پس از انقلاب و عراق پس از صدام)، شیعه را در مسیر توسعه انداخته است. سخت‌افزار شیعیان در این سال‌ها مدام در حال توسعه بوده. ...
  • گزارش تخلف

🔻تخریب یا بازسازی؟ 🔻. 📜گزارشی از جلسه بررسی و ارزیابی پروژه‌ی بازسازی عتبات

با حضور مهدی سلیمانیه و راضیه شیخ‌رضایی (محققان جامعه‌شناسی تشیع) و علیرضا رادان و میلاد جوادی (مسئولان فرهنگی ستاد بازسازی عتبات) در خبرگزاری ایکنا. برشی از متن:. [ویژگی‌های طرح بازسازی عتبات]. 🔸۱. غیرمشارکتی بودن: این بازسازی‌ها یا بگذارید بگویم مداخلات، معمولا ویژگی غیرمشارکتی دارند، یعنی در آن منطقه که این اتفاق رخ می‌دهد نه در پشتیبانی، ذینفع‌هایی که در آن مکان وجود دارند، اغلب مداخلاتی که در این فضاها شده است غیرمشارکتی بوده، یعنی مشارکت آدم‌ها و نهادهای محلی را در ایجاد تغییر فضا برانگیخته نکرده است.. 🔹۲. دستوری و فرمایشی بودن: این مداخلات اغلب از بالا و فرمایشی است، یعنی از جای دیگر به صورت متمرکز دستوری گرفته می‌شود، مداخله‌ای تصویب و در آن فضا انجام می‌شود، یک دستگاه رسمی یا دستگاهی بیرون از ذینفعان آن فضا تصمیم می‌گیرد که این کار انجام شود.. 🔸۳. غیرمرتبط با زمینه فرهنگی و اجتماعی: این مداخلات چیزی است که در جامعه‌شناسی به آن «ازجاکنده» می‌گوییم. ...
  • گزارش تخلف

🔻شیعی کردن دولت به نفع کشور نیست🔻

⚜ حجت‌الاسلام دکتر داود فیرحی در نشست علمی «تشیع و دولت – نه سکولار، نه رادیکال»:. 🔹در کل دنیا سه دولت مذهبی ایران، واتیکان و رژیم غاصب صهیونیستی وجود دارد …🔸در کشور ما، رهبری و رئیس قوه قضائیه پست مذهبی است ولی ریاست جمهوری، مذهبی نیست یعنی سکولار است …🔹امروز مسئله بر سر رهبری و امامت شیفت شده و مسئله غصب هم غصب حقوق امام است، لذا از حقوق مردم عبور می‌شود.. 🔸در جمهوری اسلامی افراط به سمت مسئله رهبری رفته است و سبب می‌شود تا آزادی و حقوق مردم نادیده گرفته شود لذا تقابل دین و آزادی رخ می‌دهد و نوعی سرخوردگی از حاصل انقلاب پیش می‌آید.. ادامه مطلب👈 کانال شبکه اجتهاد. ...
  • گزارش تخلف

🔻نجف و تنهایی‌هایش🔻. (به نام «توسعه» و «بازسازی» چه بر سر میراث‌مان می‌آوریم؟).. ✍مهدی سلیمانیه

🔹نجف قدیم، از خودنمایی گریزان است. این را در نخستین برخورد با بافت تاریخی‌اش به خوبی درمی‌یابی. شهر و هر آن‌چه در آن است، همین طبع را دارد. شهر میلی به جلوه‌فروشی ندارد. همه چیز در نهایت سادگی کارکردی است. حتی گدایان نه چندان اندک شهر هم به تو «پیله» نمی‌کنند. دستفروش‌های پر تعدادش جز دعوتی ساده به خرید اجناس، اصراری به گیر انداختنت ندارند. تمام این سادگی زاهدانه، چون حلقه‌های زحل، حول محور گنبد زرد حضرت علی به سکوت نشسته‌است …🔸حرم، خود به صورتی معنادار کوچک، آشنا و ساده است. آن‌قدر ساده که گویی نه به حرم، که به مسجد آشنای کودکی‌هایت آمده‌ای. ...
  • گزارش تخلف

🔻پیرامون اسلام و دموکراسی🔻.. ✍️ محمد مجتهد شبستری

🔹می‌توان از دین پاره‌ای نورم‌های اخلاقی به دست آورد و آن‌ها در سیاست مراعات کرد اما نمی‌توان از دین برنامه سیاسی برای رسیدن به اهداف اجتماعی مشخص به دست آورد. به اعتقاد من دین رابطه میان انسان و خداست. انسان با خدایش حرف می‌زند، خدا به او گوش می‌دهد و این منجر به تعالی معنوی انسان می‌شود. به این دلیل است که دین نمی‌تواند تبدیل به یک برنامه سیاسی شود …🔸به اعتقاد من نهاد دین وسیاست دو نهاد متفاوت با وظایف و عمل‌کرد متفاوتند و این دلیل جدا بودن آن‌هاست. این بدان معنا نیست که تمایلات مذهبی فرد نمی‌تواند سبب ایجاد انگیزش اخلاقی در فعالیت سیاسی او شود. این ممکن است. با این تفسیر من به جدایی دین از سیاست اعتقاد ندارم. اما نهاد دین و نهاد سیاست باید از هم جدا نگه داشته شوند. اگرچه آن‌ها می‌توانند و باید با هم هم‌کاری داشته باشند …🔹آن‌چه امروز ما به عنوان دو نهاد سیاست و دین از آن‌ها نام می‌بریم در زمان پیامبر وجود نداشت. ...
  • گزارش تخلف

🔻 دین‌داری مقصد حرکت نیست، شیوۀ حرکت است. 🔻

⚜ سخنرانی مسلمان بودن یعنی طالب حقیقت بودن نه مالک حقیقت بودن. ✍مصطفی ملکیان. 🔹دین از ما یک فرایند خاص را می‌طلبد نه یک فرآورده خاص. یک موقع من به بچه‌ام می‌گویم تو باید تا ده دقیقه دیگر به منزل فلان شخص برسی. این‌جا برای من نتیجه کار و فرآورده مطلوب است. اما یک موقع هست که من می‌خواهم به بچه‌ام طرز راه‌رفتن را یاد بدهم و نمی‌خواهم به جای خاصی برسد. چون برایم فرآیند مهم است …🔸چیزی که اسلام از ما می‌خواهد این است که راه‌رفتن‌مان بر اساس صداقت و جدیت باشد. شما اگر یک معلم منصف باشید توقع‌تان از شاگردان‌تان این است که شما با صداقت و جدیت در طول سال کسب علم کنید اما هرگز از آن‌ها نخواهید خواست که در پایان سال همه نمره بیست بگیرند چون می‌دانید آی‌کیو و قدرت فهم و بهره هوشی و قوت حافظه و سرعت یادگیری‌شان به اندازه هم نیست. اگر ما بخواهیم همه انسان‌ها به یک جا برسند، باید وقتی به دنیا می‌آیند همه از یک جا به راه افتاده باشند …🔹یک معلم منصف هیچ‌وقت نمی‌تواند به بچه‌ها بگوید برای من مقصد مهم است و مقصد بیست است اما می‌تواند به قول مولانا به آن‌ها بگوید: سوی من می‌غیژ و می‌غیژ و بیا. ...
  • گزارش تخلف

🔻 اسلام، اخلاق، و همجنسگرایی، نقدی بر آرش نراقی🔻.. ✍️ حسین سوزنچی

🔹امروزه موج ‌هم‌جنس‌گرایی و ترویج لواط در غرب، دامن برخی از کسانی که خود را روشنفکر دینی می‌نامند، نیز آلوده کرده است. آقای آرش نراقی در چند مقاله به دفاع از ‌هم‌جنس‌گرایی پرداخته، و معتقد است که اجازه دادن به رواج رفتارهای ‌هم‌جنس‌گرایانه نه‌تنها به لحاظ اخلاقی موجه است، بلکه هر تفسیری از قرآن که چنین امری را برنتابد نارواست و یک مسلمان حتما باید بکوشد که درک خود از قرآن را به طوری شکل دهد که با جواز رفتارهای ‌هم‌جنس‌گرایانه سازگار باشد!. ♦️ وی سه مقاله درباره این موضوع نوشته است:. 🔸مقاله اول با عنوان «درباره اقلیت‌های جنسی» را در ۲۵ نوامبر ۲۰۰۴ (۵ آذر ۱۳۸۳) نوشته و در آن ادعا کرده می‌خواهد «مهمترین دلایل عقلی را که مستند تقبیح اخلاقی آن گونه رفتارها بوده مورد ارزیابی قرار دهد» …🔹مقاله دوم با عنوان «قرآن و مسأله حقوق اقلیتهای جنسی» را در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۰ (۷ دی ۱۳۸۹) نوشته و در آن، با تکیه بر آنچه در مقاله نخست، آورده، می‌کوشد این مساله که قرآن کریم در داستان حضرت لوط، روابط ‌هم‌جنس‌گرایانه را مردود شمرده، زیر سوال ببرد؛ و بر همین اساس، مدعی می‌شود که: «هر تفسیری از قرآن که تبعیض بر مبنا ...
  • گزارش تخلف

🔻روشنفکری دینی امام معصوم ندارد! 🔻. ✍حسین پورفرج

بقای روشنفکری‌دینی به معنای حرکت دائمی و بدون توقف آن است. این نحله امام دارد اما امام معصوم هرگز. علی‌شریعتی، مجتهدشبستری و عبدالکریم‌سروش هرکدام به نوعی امامان این نحله یعنی سرشاخه‎‌ها و راهبران اصلی این جریان به حساب می‌آیند و حتی می‌باید به آنها تفاخر ورزید؛ ایشان به وسع خود دین بزرگی بر گردن دانشوران و دین‌داران این آب و خاک دارند و به نوعی به بسیاری از معضلات دینی ایشان پاسخ داده‌اند. اما با این وجود این کلام به معنای پایان کار و بار روشنفکری‌دینی نیست. این جانبازی‌ها هرگز به این معنا نیست که روشنفکری‌دینی به کمال خود رسیده است و دیگر چیزی برای ارائه ندارد. این نحله تنها زمانی می‌تواند در اوج باقی بماند که هرگز دچار بیماری حجیت‌گرایی نشود و هرگز به پرستش امامان خود نپردازد. تنها با عبور از شریعتی، شبستری و سروش است که می‌توان به حرکت و حیات جریان روشنفکری‌دینی ‌مطمئن بود و به متفکران بعدی آن امید و عنایت داشت. می‌توان آینده این نحله را نیز همچون امروز موفق و بالنده در نظر گرفت و با عکینک خوشبینی و افتخار به آن نظر افکند. این امامان در نحله مذکور هرگز بی‌خطا و عاری اشتباهات معرف‌ش ...
  • گزارش تخلف

🔻شهر مقدس: الگویی تازه از سیاستگذاری اجتماعی شیعیان🔻

✍محسن حسام مظاهری …چند روزی است در شهر کربلا قانونی تحت عنوان «قانون قدسیة کربلاء المقدسة» به اجرا گذاشته شده است. به گفته‌ی ناصر حسین خزعلی عضو شورای استانی کربلا این قانون با هدف حفظ شأن و حرمت عتبات عالیات و در سال ۲۰۱۲م به تصویب آن شورا رسیده اما به تازگی اجرایی شده است. براساس این قانون، محدودیت‌هایی برای رفتارهای اجتماعی و عرفی شهروندان در شهر کربلا اعمال خواهد شد. ازجمله‌ رعایت حجاب برای زنان الزامی شده و اجرای کنسرت و برنامه‌های موسیقی، پخش آهنگ با صدای بلند در اماکن عمومی، شرب خمر و فروش آلات قمار ممنوع شده است. همچنین مغازه‌ها از نمایش مانکن‌ها و لباس‌های زنانه در ویترین مغازه‌ها منع شده‌اند …اعلام آغاز عملیاتی‌شدن این قانون، در افکار عمومی و رسانه‌های عراق با واکنش‌های بسیاری مواجه شده است. برخی شهروندان و کاربران عراقی در شبکه‌های مجازی به مخالفت با این قانون پرداخته و آن را مغایر با حقوق فردی و محدودکننده‌ی آزادی‌های اجتماعی شهروندان دانسته‌اند. برخی هم آن را اقدامی سیاسی با هدف کسب رأی در انتخابات ارزیابی کرده‌اند. برخی از این نظرات در گزارش خبرگزاری «فرانس۲۴» منعکس شده ...
  • گزارش تخلف

🔻ریشه یابی ضعف تمدنی زنان در اولویت است🔻

✍ حمیدرضا شریعتمداری در کرسی ترویجی تبار شناسی ضعف تمدن زن مسلمان … 🔸دو ایده علمی ارائه شده در جلسه و نقد پیرامون آنها، اساسا بهتر بود مشخص شود آیا خود زن دچار ضعف تمدنی است یا نقش لازمی که زن باید در شکل گیری تمدن داشته باشد؟ این نقش لازم ایفا نشده است و لذا باید بررسی شود این عوامل چقدر به خود زنان و چه مقدار از آن به جامعه باز می‌گردد … 🔹 ما باید بعد از بررسی ضعف تمدنی زنان به بحث تبار شناسی بپردازیم یعنی در نگاه اول بدانیم تبارشناسی اساسا یعنی چه و ریشه یابی کنیم و خاستگاه‌ها را نشان دهیم و اینکه چه عوامل و نگرش هایی بستر این نگرش‌ها شده است و آیا این تفاسیر حکایت از یک اتفاقاتی که در فضای فکری جهان اسلام افتاده می‌کنند یعنی آیا بازتاب دهنده هستند یا خودشان منشاء این ضعف تمدنی هستند اگر اینها روشن‌تر می‌شد چارچوب بحث مشخص‌تر می‌گردید …🔸در خصوص لزوم گونه شناسی تفاسیر اگر گونه شناسی تفاسیر صورت گیرد هم خود تفاسیر و هم نحوه شکل گیری این رویکردها مشخص‌تر می‌شود. همانطور که در بحث خانم علاسوند بحث شیعه و سنی مطرح بود حال به واقع چرا در سنت شیعی این انباشت مفهومی زیاد اتفاق نیفتاده و آیا ...
  • گزارش تخلف

🔻ایران در آستانه دینداری مک دونالدى (mc donalization) 🔻.. ✍ افسانه فهیمی (دانشجوی دکترای الهیات)

مک دونالدى شدن به چه معنی است؟. چه شاخصه هایی مک دونالدى شدن جامعه ایران را تائید می‌کند؟. چه شاخصه هایی گیر افتادن نهاد دین (روحانیت) در چنگال تئوری مک دونالدى را اثبات می‌کند؟. آیا حکومت دینی توان مقابله با این وضعیت را داشته است؟. در این نوشته به دنبال پاسخ دادن به این سوالات مهم هستم. جرج ریترز استاد جامعه شناسی دانشگاه مریلند و نویسنده کتاب مک دونالدی شدن جامعه با برسی چرایی پیشرفت رستورانهای مک دونالد در آمریکا و سپس در سراسر جهان به طرح تئوری رقابت ناپذیر مک دونالدى می‌پردازد که مبتنی بر کمترین نیروی انسانی و بیشترین تولید غذا، تاکید بر کیفیت و کمیت یکسان غذا در تمام شعب جهان (حتی یکسانی در تعداد برگهای کاهو و ورق‌های کالباس)، پیش بینی پذیرى منطبق با ذائقه انسان مدرن که از پیش بینی پذیری و محاسبه ناپذیری متنفر است (حتی رفتار خدمه این رستورانها همیشه یکسان و قابل پیش بینی است)، جایگزین فناوری به جای انسانهاست (این اصل منشأ تمام تزلزل‌ها و تنش‌ها رو به انسانها بر می‌گرداند)، توانسته چندین هزار شعبه و رستوران در سراسر جهان داشته باشد. به واقع مک دونالدى شدن با ترویج یک نوع به ظاهر ...
  • گزارش تخلف

🔻 گناهکاران کوچک؛ تأملی در سازوکارهای حوزوی مؤثر بر وضعیت روحی طلاب 🔻.. ✍️ جواد شریفی

فضای معنوی مدارس شبانه روزی علوم دینی را که کمی در آن‌ها زیسته‌ام به آسانی نمی‌توانم فراموش کنم. طلاب نوجوان یا جوانی که غالبا کمتر از ۲۰ سال سن داشتند ولی شب‌ها نزدیک سحر به نمازخانه می‌رفتند و نماز شب می‌خواندند. اگر آن قدر خسته و خواب‌آلود بودند که خواب می‌ماندند، قضای نماز شب را همراه با قضای نماز صبح! می‌خواندند. هر روز صبح یا دعای عهد می‌خواندند و یا زیارت عاشورا، شب‌های چهارشنبه دعای توسل و شب‌های جمعه دعای کمیل البته تا قبل ازدواج. بعضی خودشان را ملتزم کرده بودند هر روز به زیارت حرم رضوی بروند. همه این‌ها غیر از ایام محرم و رمضان بود که برنامه‌های خاص خودش را داشت. این که این رفتارهای عبادی و معنوی ریشه در چه داشت نمی‌دانم. اینکه در احساس نیازی واقعی و آگاهانه ریشه داشت یا تحت تأثیر بزرگترها بود یا اقتضای جو و محیط یا هر چیز دیگر اکنون مهم نیست. ...
  • گزارش تخلف

ادامه 👇👇

آنها گفتند ما به آخرین امضاهاى پیامبر درباره زنان استناد می‌کنیم و بر آن جزم و جمود می‌ورزیم. اینکه گاه گفته می‌شود که در متن مقدس هم زنان مخاطب قرار نگرفته‌اند، بستگى دارد به تفسیرى که شما از قرآن می‌کنید. مثلا از آیه مشهور «الرجال قوامون على‏ النساء» (نساء:۳۴) تفاسیر بسیار متفاوتى شده است. حتى بعضى تفسیرها با بعضى از آیات دیگر تعارض ظاهرى پیدا می‌کند. مثلا در جاى دیگرى هم آمده است: «إنا خلقناکم من ذکر وأنثى‏» (حجرات: ۱۳)؛ یعنى بین خلقت زن و مرد هیچ تفاوتى نیست. در آیه زیر نیز همه چیز درباره زن و مرد به تساوى آمده است: «إن المسلمین والمسلمات والمؤمنین والمؤمنات والقانتین والقانتات و …» (احزاب: ۳۵) …در اینجا دو نکته قابل تذکر است: اول اینکه تغییر تلقى عالمان دین و جامعه دینى از زنان، به پاسخ این دو پرسش هم بستگى دارد که تلقى خود زنان از خودشان چیست و تلقى زنان از تلقى مردان درباره زنان چیست. نکته دوم اینکه خود زنان هم باید به حوزه‌های کلام و فلسفه وارد شوند تا بتوانند خودشان از دین تلقی‌ای داشته باشند و همچنین بر تلقى عالمان دینى و جامعه دینى از زنان تأثیر بگذارند. «ساندرا هاردینگ» یکى ...
  • گزارش تخلف

🔻 نواندیشی دینی و مسأله زنان 🔻.. ✍️ مصطفی ملکیان

قرائت بینادگرایانه از دین بر ظاهر دین جمود می‌کند و به روح دین توجه چندانى ندارد. مردسالارى در پیروان ادیان و از جمله در میان مسلمانان، تا حد فراوانى به سبب آن است که بنیان‌گذاران ادیان در مقام تلقى از عالم واقع و چه در مقام ابلاغ تلقی‌شان از عالم واقع به مخاطبان خود، تحت تأثیر فرهنگ زمانه خود بوده‌اند. تفاوت‌هاى طبیعى میان زن و مرد وجود دارد ولى از این تفاوت‌هاى تکوینى نمی‌توان تفاوت‌هاى ارزشى را نتیجه گرفت …در زمان معاصر سه قرائت اصلى از اسلام وجود دارد: بنیادگرایانه، تجدد گرایانه و سنت‌گرایانه. بین این سه قرائت، یازده تفاوت وجود دارد که به دو تفاوت از آنها که در مسأله زنان دخیل است می‌پردازیم … تفاوت اول اینکه قرائت بنیادگرایانه بسیار ظاهرگراست و به روح دین و پیام وراى لفظ توجه چندانى ندارد و طبعا در برخورد با کتاب و سنت عدول از لفظ را به ندرت روا می‌داند. اما قرائت تجددگرایانه پیام‌گراست و بر روح دین و پیام وراى لفظ تأکید می‌ورزد. تفاوت دوم این است که قرائت بنیادگرایانه بسیار شریعت‌اندیشانه است؛ یعنى تقریبا همه دین را منحصر در فقه دانسته، کیان دین را به بقاى فقه می‌انگارد. در سنت‌گ ...
  • گزارش تخلف

🔻مریم؛ محور گفتمان بین‌الادیانی زنان مسیحی و مسلمان🔻.. ✍️زهره اسمخانی

🔹آغاز سال جدید میلادی، همزمان با تولد مسیح می‌تواند مناسبتی برای اشتراک‌گذاری آموزه‌هایی از اسلام و مسیحیت برای معرفی الگویی از یک زن قرار گیرد …🔸 اختصاص یک سوره از قرآن (نوزدهمین سوره) به نام مریم و معرفی مریم در قرآن کتاب آسمانی مسلمانان با عنوان زنی که بر تمامی زنان دو جهان برتری داده شده است؛ نشان از اهمیت جایگاه مریم مادر مسیح در متون و آموزه‌های اسلام دارد …🔹روایتی از پیامبر نقل شده که به دخترش فاطمه زهرا فرمود: اما ترضین ان تکونی سیده نساء العالمین؟ آیا نمی‌خواهی که سیده و بانوی همه زنان جهان در طول تاریخ باشی؟ فاطمه سئوال می‌کند: فاین مریم؟ چطورمریم سیدالنساء است؟ حضرت می‌فرماید که مریم سیده زنان زمان خود بود و تو سیده همه زنان تاریخ هستی.. 🔸 مسلمانان و مسیحیان اعتقاد بر نزول وحی بر مریم عذرا یا مریم مقدس دارند؛ مریم در سوره آل عمران آیه ۴۲ لقب بانوی دو عالم به خود گرفته «و فرشتگان مریم را گفتند ای مریم! خدا تو را برگزیده و پاک ساخته و بر تمامی زنان دو جهان برتری داده است» و در آیه ۴۵ همان سوره آمده است: «و هنگامیکه فرشتگان مریم را گفتند به راستی خدا تو را به کلمه‌ای از خویش بش ...
  • گزارش تخلف

🔻گزارش ادیان نیوز از نقش مهم زنان یهودی در مراکز قدرت جهان🔻

🔸نقش زنان یهودی در مراکز قدرت جهان روز به روز پررنگ‌تر می‌شود. وقت آن نرسیده که با نگاه استراتژیک به حضور زنان مسلمان در مراکز قدرت و جریان ساز جهان نگریسته شود …🔹در میان زنانی که این روزها نقش‌های مهمی در مراکز قدرت جهان را بر عهده می‌گیرند، زنان یهودی روزبه‌روز نقش پر رنگ‌تری پیدا می‌کنند. مثال بارز این مدعا لیست موسوم به قدرتمندترین زنان دنیاست که نشریه اقتصادی فوربس ارائه داده است و نشریات اسرائیلی نظیر جروزالم پست هم به آن به‌طورجدی پرداخته‌اند …🔸 بالاترین رتبه فهرست فوربس را «سوزان ووژیکی» به خود اختصاص داده که مدیر یوتیوب است. به گزارش این نشریه مادر «سوزان» یک یهودی ارتدوکس بود که در خانواده‌ای روسی پرورش یافته بود. مادرش اشتر در بنیان‌گذاری گوگل هم نقش داشته. حضور این زن یهودی در رأس سایت قدرتمند یوتیوب که نقشی جدی در حریان اطلاع‌رسانی جهان ایفا می‌کند نمی‌تواند کم‌اهمیت تلقی شود …🔹در نمونه‌ی بعدی، «شریل سندبرگ» مدیر اجرایی فیسبوک، دیگر زن یهودی است که بر یکی از مراکز مهم اطلاع‌رسانی جهان تکیه زده است. او سال پیش بعد از حضور در رتبه‌های بالای فهرست رسما از تمایلات یهودی‌گرایان ...
  • گزارش تخلف