مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین: نشستها، همایش ها، پایان نامه ها، معرفی کتاب، مقالات، پژوهشها و یادداشت‌های تحلیلی. اطلاع رسانی، تبادل و دریافت مطلب: مریم محمدی اکمل @maryam_mohamadiakmal


🔻آیا دینداران به همان دینی که موردنظر بنیانگذاران دین بود، عمل می‌کنند؟ 🔻.. ✍️ مصطفی ملکیان

🔹پاسخ: نه! منتها اگر دقت کنید می‌بینید آهسته‌آهسته توجه‌مان را نیز به آن امری که دیگر به آن عمل نمی‌کنیم از دست داده‌ایم. نمی‌آییم صریحا بگوییم از امروز می‌خواهیم با این حکم خدا یا با فلان حکم پیامبر، یا امام جعفر صادق یا عیسی یا موسی مخالفت کنیم. چنین کاری نمی‌کنیم؛ بلکه آهسته‌آهسته از عمل به آن امر دست برمی‌داریم، ولی همچنان ادعای دینداری داریم!. 🔸ما در حال حاضر شرعا می‌توانیم یک دختر ۹ ساله را هم عقد کنیم، اما چنین کاری نمی‌کنیم. نیامده‌ایم مثل لوتر اعلامیه ۹۸ ماده‌ای دم در کلیسا بزنیم و علنا بگوییم از این کار دست کشیده‌ایم، ‌ اما عملا این کار را نمی‌کنیم. وقتی کارهایی را که دین می‌گوید می‌توانید بکنید در عمل نکردیم و کارهایی را که دین می‌گوید نکنید، در عمل کردیم، این در واقع «نؤمن ببعض و نکفر ببعض‌» است، یعنی گزینشی با دین برخورد می‌کنیم؛ آن جاهایی از دین که به نفعمان است عمل می‌کنیم و آن جاهایی که به ضررمان است را عمل نمی‌کنیم. مثلا دین می‌گوید بهتر است در ملا عام غذا نخورید، اما به نظر می‌رسد امروزه متدین‌ترین افراد جامعه هم به رستوران می‌روند و می‌نشینند غذا می‌خورند! با اینکه غ ...
  • گزارش تخلف

🔻دولت ائتلافی آلمان قصد دارد برای مسلمانان این کشور «مالیات مسجد» وضع کند. 🔻

🔹مالیات مسجد مشابه مالیاتی است که مسیحیان کشور آلمان برای کلیساها پرداخت می‌کنند …🔸ترستن فرای، یکی از اعضای حزب اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان گفت: «این اقدام موجب آزادی اسلام در آلمان از دخالت دیگر کشورها می‌شود.». 🔹 برخی معتقدند عدم وجود چنین مالیاتی بر مساجد، منجر به وابستگی این موسسات مذهبی به حمایت مالی سازمان‌ها و کشورهای خارجی می‌شود. این وابستگی در برخی موارد باعث گسترش خوانش‌های افراطی از دین اسلام شده است …🔸در آلمان بر خلاف فرانسه نهاد دین و دولت از یکدیگر جدا نیستند …🔰منبع: کانال ارتباطات شیعه. ...
  • گزارش تخلف

🔻زیارت در نگاه تشیع عراقی و تشیع ایرانی🔻.. ✍ریحانه صارمی

🔹تشیع همچون هر گرایش دینی دیگر، بسته به فرهنگ و بستری که در آن شکل می‌گیرد و تاریخی که پشت سر می‌گذارد، ماهیت‌های متفاوتی بدست می‌آورد. چیزی که تشیع را به «آنچه هست» تبدیل می‌کند، علاوه بر اصول اولیه و مبانی‌ پذیرفته شده آن، چگونگی اجرا شدن آنان و نحوه مواجه شدن افراد در هر دوره تاریخ با آن اصول است؛ به عبارت دیگر تفسیر اصول، از جامعه‌ای به جامعه دیگر و از فرهنگی به فرهنگ دیگر متغیر است. یکی از اصلی‌ترین بسترهایی که می‌توان در آن تفاوت در عین تشابه را در میان شیعیان مشاهده کرد، پیاده‌روی اربعین است. برای اکثر افرادی که در این مراسم حضور پیدا می‌کنند، یکی از اصلی‌ترین مسائلی که خود را به نحو چشم‌گیری به نمایش در می‌آورد تفاوت سبک‌های دینداری شیعیان کشورهای مختلف است …🔸خادم امام یا خادم زائر: به نظر می‌رسد که مفهوم خادم در میان عراقی‌ها و در میان ایرانی‌ها تفاوت مهمی دارد. این دو تفاوت نگرش را می‌توان در نحوه خدمت‌رسانی این دو قشر از خادمان نیز به عینه مشاهده کرد. اصرار عراقی‌ها به خدمت‌رسانی به زائران، تقدیس و تکریم زائر و استقبال کاملا گرم از آن‌ها مبین این است که نگاه آن‌ها معطوف به خ ...
  • گزارش تخلف

🔻نگاهی به مفهوم گناه در جامعه‌ی امروز🔻.. ✍ مژگان میرحسینی

تمام مفاهیم انسانی در سیر تاریخی خود می‌تواند به معنا و تفسیرهای تازه‌ای راه پیدا کند و در هر زمان، تعبیری خاص از آن معنا در ذهن تداعی گردد. این مسئله در مورد مفهوم «گناه» نیز مستثنا نیست. آنچه که به نظر می‌آید در عصر کنونی انسان مدرن، پوسته‌ی سخت جامعه‌ی سنتی را شکسته و سر به آستان جدیدی می‌ساید و از این رهگذر می‌تواند ساحت هایی را تجربه کند، که حتی اندیشیدن به آن برای انسان سنتی ممکن نبود. در واقع انسان مدرن نه تنها واقعیت‌های هستی خودش را می‌شناسد بلکه می‌تواند از آنها فاصله بگیرد و به آنها بیندیشد و با نهفته‌ترین و شرم آورترین معناهای آن آشتی کند. او رفتارهای خود را از دیالکتیک بین گناه و بی گناهی می‌رهاند و مهمتر از آن با گناه خویش، به عنوان یک امر انسانی کنار می‌آید. برای چنین فردی، گناه، حتی می‌تواند یکی از ملزومات انسان بودن شناخته شود. یونگ در کتاب «انسان و سمبولهایش» می‌گوید: «کلمات جنبه‌ی ناخودآگاه گستره‌تری دارند که هرگز نمی‌توانند به گونه‌ای دقیق مشخص شوند و به طور کامل توضیح داده شوند.» اما عمق این فاجعه جایی است که بدانیم این ناخودآگاه در بسیاری موارد از فردی به فرد دیگر ...
  • گزارش تخلف

🔻خرده فرهنگی دخترانه با عنوان عشق بازی با شهدا🔻.. ✍زهره اسمخانی

🔸چند روزی است برخی توئیت‌ها، خبر نامزدی برخی دختران با شهدا را منعکس نمودند، که واکنش‌های متفاوتی از جمله؛ روان پریشان خواندن، اختلال در باور و اعتقادات این دختران تا هشتگ شهدا هم نامحرم اند، را در برداشت …🔹در این میان نگاهی به هدف‌های شکل دهنده این جمع از دختران با هدف انس گیری با شهدایی که به تعبیر قرآن زنده‌اند، شاید از یک خرده فرهنگ دخترانه حکایت دارد.. 🔸 خرده فرهنگی دخترانه با درون مایه‌ای اعتقادی که انس با آن، زمینه ساز باوری است که در ذهن این دختران شکل گرفته با آرمانی برای همسرگزینی که در شمایلی از شهدا تجسم یافته است …🔹در جامعه‌ای که برخی دختران با سلبریتی‌ها عکس یادگاری می‌گیرند و آرمان‌های خود را با یک عکس یادگاری کنار خوانندگان و بازیگران سینما گره زده‌اند و برخی تا آنجا پیش رفته‌اند که از هنرمند معشوقه‌اش خواستگاری می‌کند، شاید پذیرش یک خرده فرهنگ بین دخترانی که با شهدا مانوسند پذیرفتنی نیست؛ سبکی از دلبستگی که نه محکوم به سرزنشخ است و نه تمسخر، بلکه این سبک از دلبستگی شایسته جهت دهی معنادار با آرمان هایی است که یک زن آن را در شهادت، شهامت و غیرت مردان سرزمینش می‌بیند …🔸در ...
  • گزارش تخلف

🔻ازدواج عرفی (سفید) در ترازوی اخلاق🔻.. ✍دکتر سروش دباغ

🔹از تبعات پای نهادن زنان و دختران به عرصۀ اجتماع در دهه‌های اخیر، مواجهه با مردان و پسران بوده است. روزگاری، فقیه و عالم اخلاق بزرگی چون ابوحامد غزالی معتقد بود بهتر است زنان در پستوی خانه بمانند و نخ ریسی کنند؛ اما از آن دوران چندین سده گذشته و در روزگار کنونی چنین سخنانی، نزد قاطبۀ انسانها خریداری ندارد و غریب می‌نماید و در ترازوی عرف و اخلاق وزنی ندارد، هر چند همچنان قلیلی از این دست سخنان می‌گویند …🔸تحولات اجتماعی و تغییر در مناسبات میان دو جنس مخالف در جامعۀ ایران طی سالیان اخیر به نحوی رقم خورده و پیش رفته که در آن، «ازدواج عرفی» و «هم باشی»، بدل به مسئله شده، مسئله‌ای که با ندیدن و نادیده انگاشتن و به روی خود نیاوردن به محاق نمی‌رود. «ازدواج عرفی»، پدیده‌ای ذو ابعاد است و باید از منظرهای مختلف جامعه شناختی، روان شناختی، حقوقی، اقتصادی، و… محل بحث قرار گیرد. آنچه در پی می‌آید، ناظر به سویه‌های اخلاقی و دینی این مقوله و داوری هنجاری نگارنده در باب ازدواج عرفی است …🔹در متن مقدس مسلمانان، قرآن، هر چند «زنا» صراحتا نهی شده و مجازاتی برای «زانی» و «زانیه» ذکر شده، اما دربارۀ «ازدواج ع ...
  • گزارش تخلف

🔻جانشینی مرجعیت: از سیر طبیعی به نصب رسمی🔻.. ✍کمال رضوی

🔸 در سنت مرجعیت شیعه، جانشینی امری طبیعی، داوطلبانه و غیررسمی بوده و نصب رسمی و مستقیم، امری استثنایی و نادر است …🔹 به سبب ماهیت انتخابی و متکثر مرجعیت شیعه، با درگذشت یک مرجع تقلید، جانشینی وی به صورت طبیعی و غیررسمی صورت گرفته و هیچ گونه قواعد و سنن رسمی برای این امر وجود نداشته است. پس از درگذشت یک مرجع تقلید، چنانچه از فقهای هم‌طبقه‌ی مرجع درگذشته، فقیهی حضور داشته باشد، مقلدان مرجع درگذشته به شکل داوطلبانه و بر مبنای قواعد فقهی که تقلید از اعلم را واجب می‌داند به آن فقیه رجوع می‌کنند و چنانچه این فقیه بقای بر تقلید از میت را جایز بداند، می‌توانند به تقلید از فتاوای مرجع پیشین خود ادامه دهند.. 🔸 چنانچه، فقیهی هم‌طبقه‌ی مرجع درگذشته حاضر نباشد، شماری از فقهای طبقه‌ی بعدی و شاگردان مرجع تقلید درگذشته، ممکن است به عنوان مرجع تقلید مورد ترویج اطرافیان و رجوع مردم قرار گیرند. به رغم این فرآیند طبیعی، در موارد نادری می‌توان نوعی نصب یا تعیین بیرونی را در جریان جانشینی مشاهده کرد. شیخ محمدحسن نجفی (صاحب جواهر) در آستانه‌ی درگذشت و در بستر بیماری، در مجمعی از فقها و علمای نجف، شیخ مرتضی ان ...
  • گزارش تخلف

🔻میزگردی در خبرگزاری ایرنا با حضور حجه الاسلام شیخ الاسلامی و سید جواد میری🔻 …🔸عنوان اصلی میزگرد: آیا اسلام دین عزا و سوگ است؟

…🔹محورهای اصلی گفتگو.۱. چرا این همه ایام عزا در جامعه ما وجود دارد؟ و آیا در سنت ائمه و علمای قدیم هم ایام عزا و سوگ و دهه‌های عزاداری اینقدر زیاد بود؟.۲. دلیل رونق گرفتن ایام. عزا چیست و مداحان و منبری‌ها چقدر دراین ماجرا نقش دارند؟.۳. آیا شادی حلال هم در اسلام و بویژه در تشیع جایگاهی دارد و توصیه‌ای شده؟.۴. عوامل اجتماعی و فرهنگی مانند جنگ، بلاهای طبیعی و سوابق مذهبی چقدر در سوگمندی جامعه ایران تاثیر دارد؟.۵. تاثیر اجتماعی و روانی ایام سوگ در روحیه مردم چیست؟ …۶. ...
  • گزارش تخلف

🔻 «تشیع علوی، تشیع صفوی»؛ راز مانایی🔻.. [قسمت دوم و پایانی].. ✍️

▪️گزیده‌ای از مقاله:. 📘در سطحی دیگر، شریعتی در فرآیند طراحی و مسموع ساختن نظریه‌ی تشیع علوی و صفوی، در یک خلاء خودمحورانه عمل نمی‌کند و از مرکز جهان اندیشه و فراز کوه به موعظه‌ی یک‌سویه نمی‌پردازد. وی با برخی از مهمترین نظریات رایج و پذیرفته شده در رشته‌های علوم‌انسانی و جامعه‌شناسی در مورد صفویه، تاریخ ایران و اسلام به گفتگو می‌پردازد و در این فرآیند، با رد، گزینش یا پذیرش این نظریات، نوعی شبکه‌ی گفتگویی درمیدان اندیشه‌ی ملی و بین‌المللی با اندیشمندان علوم‌انسانی و اجتماعی ایجاد می‌کند. پیش‌شرط شکل دادن این شبکه‌ی گفتگویی، آگاهی او از جغرافیای اندیشه و تسلط او بر مهم‌ترین نظریات این حوزه است. به عنوان نمونه، گفتگو با نظریات کسانی چون علی‌الوردی، کارل مارکس لوئی ماسینیون، ونسان مونتی، فرید وجدی، سیدمرتضی عسکری، لوئی گارده و موارد متعدد دیگر نمونه‌های از گره‌های این شبکه‌ی گفتگویی است …📕اما مانایی و کارآیی توصیفی و تبیینی نظریه‌ی تشیع علوی و صفوی تنها محدود به عوامل سه‌گانه‌ی فوق نمی‌شود؛ شریعتی در سطح ارائه‌ی شواهد و مصادیق نظریه‌ نیز موفق عمل می‌کند. وی در واقع با یافتن و ارائه‌ی شواه ...
  • گزارش تخلف

🔻 «تشیع علوی، تشیع صفوی»؛ راز مانایی🔻.. [قسمت اول].. ✍️

▪️گزیده‌ای از مقاله:. 📗 «تشیع علوی و تشیع صفوی»، نظریه‌ای است که بیش از چهل سال قبل توسط علی شریعتی طرح شد و مباحث، نقدها و حتی تنش‌های قابل توجهی را برانگیخت. اینک، پس از گذشت بیش از چهار دهه از طرح این نظریه، شاید وقت آن باشد که با نگاهی به مختصات درونی این متن، به بررسی منتقدانه‌ی آن بنشینیم. چرا که فراتر از میزان دلبستگی، نوع ارزشگذاری و نقدهای سلبی و ایجابی وارد بر این نظریه و سایر آراء شریعتی، از یک واقعیت نمی‌توان چشم پوشید: این نظریه و برخی دیگر از نظریه‌های اجتماعی بومی در یک‌صد سال اخیر، بخشی مهم از میراث فکری، حافظه‌ی جمعی و سنت علمی مطالعات اجتماعی دین در ایران هستند …📙اگر بپرسیم که چرا حدود نیم‌قرن پس از ارائه‌ی این نظریه توسط شریعتی، هنوز این نظریه هم در سطح جامعه حضور کاربرد دارد، هم در میدان روشنفکری به عنوان نظریه‌ای قابل توجه مطرح است و هم در آکادمی موضوع گفتگو و نقد و بررسی واقع می‌شود، پاسخ را تنها نباید در عوامل فردی نظیر شخصیت کاریزماتیک شریعتی و عوامل اجتماعی نظیر اثرگذاری قابل توجه وی در رویدادهای اجتماعی بزرگی نظیر انقلاب جستجو کرد. بخش مهمی از پاسخ، ناظر به قو ...
  • گزارش تخلف

✅هنوز در مشهد، قم مطهری را به اسم مذهب لعن می‌کنند

✅جریان انجمن حجتیه و روشنفکری در حوزه فعال هستند. 🔻حسن رحیم‌پور ازغدی در نشست «سکولاریسم در حوزه و دانشگاه» دانشگاه فردوسی مشهد🔻. 🔸بیان حرف‌های بدیهیات زمان انقلاب در حوزه و دانشگاه هزینه دارد در پایان دهه چهارم قضاوت‌های سطحی، ادبیات خشن، تکفیر، نبود اخلاق، ادب، منطق و پرخاشگری وجود دارد. اگر امثال مطهری، بهشتی و مفتح بودند و همان حرف‌ها را می‌زدند امکان ترور آن‌ها وجود داشت. هنوز این سخنان بعد از یک دوره و رفت و برگشت غریب است.. 🔹هنوز در مشهد، قم و برخی شهرهای دیگر مطهری را به اسم مذهب لعن می‌کنند که حرف‌های او از نظر آن‌ها انحراف از مذهب تلقی می‌شود. مسائل هنوز تمام نشده و دوباره در حال تکرار شدن است. دهه ۶۰ موج سنگینی از تعابیر و پاسخ‎های غلط، ناقص و ادبیاتی اخلاقی، دینی و شرافتمندانه را به همراه داشت. این مسائل تمام نمی‌شود اما آن سخنان بارها و بارها تکرار می‎شود …🔸رویکردهای سکولار در حوزه و دانشگاه از یک نوع نیستند اما یک نتیجه را دارند، در فضای دانشگاهی قبل از انقلاب نگاه علمی و غیردینی بود. ...
  • گزارش تخلف

✅آگاه باشید که حافظ حوزه، خدا و امام زمان (عج) است

🔻آیت الله مکارم شیرازی در واکنش به سخنان رحیم پور ازغدی: 🔻. 🔸از عجائب روزگار است که هفته گذشته در نماز جمعه تهران در سخنرانی قبل از خطبه‌ها بر ضد حوزه علمیه صحبت کردند؛ نماز جمعه‌ای که فرزند حوزه است؛ نماز جمعه‌ای که تمام ائمه جمعه بدون استثناء تربیت یافتگان حوزه هستند را پایگاهی بر ضد حوزه کردند …🔹همه چیز شما که از حوزه است؛ چطور می‌شود که یک شخص مخالف حوزه را دعوت کرده تا دروغ بزرگ بگوید؟ در نماز جمعه بیان می‌کنند که چهل سال است حوزه حرف‌های سابقش را می‌زند؛ هر شخصی نداند، شما طلاب و فضلای حاضر در جلسه می‌دانید که ما مرتب حرف‌های روز و مسائل مستحدثه را در دروس خارج می‌گوییم؛ اینجاست که برخی گمان پیدا کردند که در درون نظام هم مخالف حوزه هست …🔸کسانی که در بیرون نظام هستند، کارشان تضعیف حوزه و مرجعیت است؛ اما انتظار نداریم که در درون نظام هم افرادی بر ضد حوزه باشند. بدانید و آگاه باشید که حافظ حوزه، خدا و امام زمان (عج) است؛ فرازونشیب‌های زیادی در حوزه از گذشته تاکنون بوده؛ اما خدا حوزه را حفظ کرد …🔹سه نکته وجود دارد که حوزویان نباید آن را فراموش کنند؛ نکته اول آن است که همه حوزویان دست ...
  • گزارش تخلف

🔻قحط معنا در میان نام‌ها؛ تأملی در اشکالی از نام‌گذاری در برخی طلاب حوزه علمیه 🔻.. ✍️ جواد شریفی

برخی طلاب حوزه علمیه تمایل شگرفی برای تغییر نام‌های شناسنامه‌‌ای خود و تجربه اشکال متفاوتی از نامیده شدن دارند. این تغییر ممکن است رسمی باشد و در شناسنامه اعمال شود و یا غیررسمی باشد و تنها در فضاهای شخصی و طلبگی استفاده شود. این ماجرای بسیار جالب تغییر نام در میان طلاب، بنا به تجربه و مشاهده شخصی‌ام سه گونه است:. 🔹سید و میرزا: برخی طلاب آرزو دارند که روزی بفهمند تبار هاشمی دارند و به اصطلاح «سید» هستند. برای برخی، کشف سیادت شان، کشف یک نجیب زادگی و تبار مقدس است که معنا و هویتی تازه به وجودشان می‌بخشد. برای برخی نیز سیادت فرصتی‌ست تا هنگامی که در روز قیامت _بنا بر آموزه‌های مذهبی_ فاطمه دختر پیامبر اسلام از میان صحرای محشر می‌گذرد و بانگ داده می‌شود که نامحرمان سر به زیر افکنند، این سادات که فرزندان فاطمه دانسته می‌شوند بتوانند سر فراز داشته و در چهره مادر مقدس خود بنگرند. اما کسانی که از داشتن نسب سیادت ناامید می‌شوند تلاش می‌کنند _همچون سلبریتی‌هایی که کانادا زادگی را به فرزندان خود هدیه می‌کنند_ با دختری سید ازدواج کنند تا افزون بر این که خودشان را داماد «فاطمه» و از محارم سببی او ...
  • گزارش تخلف

🔻یکی از ویژگی‌های علمای دین سنجش برخورد آن‌ها با مساله جنسیت و زن است🔻

🔶امام صدر قوانین فقهی مربوط به زنان را متناسب با زمان تفسیر می‌کند. مهدی مهریزی در نشست نقد و بررسی کتاب «زن و چالش‌های جامعه، جستارهایی درباره مسائل زن و خانواده و جوان» …🔹عالمان دین را با چهار ویژگی می‌توان سنجید؛ نخست اینکه با پیروان مذاهب و فرق دیگر چه مواجهه‌ای داشته و دارند؟ دوم اینکه با پیروان ادیان دیگر چه برخوردی دارند؟ ویژگی سوم این است که نسبت به علوم و فنون مختلف چه دیدگاهی دارند و در نهایت اینکه با مساله جنسیت و زن چه برخوردی داشته‌اند؟ بنیاد این چهار نکته، پذیرش تکثر است …🔹 یکی از رمزهای ماندگاری عالمان دین باور به این تکثر در منظومه فکری‌شان است و با این چهار ویژگی می‌توان به سنجش عملکرد آنها پرداخت. این فرمول چهره درخشان یکی از عالمان شیعه در روزگار کهن را برای ما نمایان می‌کند. علامه سید مرتضی از علمای برجسته شیعه در قرن پنجم میلادی است در دیوان اشعارش هم آنقدر سروده‌هایی درباره زنان دیده می‌شود که در یکی از دانشگاه‌های عراق یک پایان‌نامه درباره اشعار او درباره موضوع زنان کار شده است. این عالم بزرگوار زن را به عنوان یکی از واقعیت‌های جامعه می‌دید و به آن توجه داشت و در ...
  • گزارش تخلف

📚رونمایی و معرفی کتاب «هیئت‌های عزاداری در جامعه ایران»، جدیدترین اثر جبار رحمانی، عصر روز شنبه، ۲۴ آذرماه، همزمان با آغاز هفته پژ

🔻در این نشست جبار رحمانی، مؤلف کتاب و عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، افشین داورپناه، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی، محمدرضا پویافر، استادیار جامعه‌شناسی و محسن حسام‌مظاهری، نویسنده و پژوهشگر مطالعات اجتماعی شیعه به بیان نقطه‌نظرات خود درباره کتاب و در ادامه، روند شکل‌گیری هیئت‌ در جامعه ایران پرداختند. 🔻جبار رحمانی، مؤلف کتاب، در ابتدای این نشست اظهار کرد: این کتاب در اصل مجموعه مقالاتی بوده است که در مقاطع مختلف نوشته شده. دو مفهوم اصلی وجود دارد که از آن استفاده کرده‌ام. یکی از آنها مفهوم جماعت‌واره‌ است؛ چون در تحلیل‌ها عموما موقعیت جماعت‌واره را از ساختار تفکیک نمی‌کنیم و لازم دیدم بر این تفکیک تأکید کنم. البته این را از ادبیات انسان‌شناسی «ویکتور ترنر» گرفته‌ام، در علوم اجتماعی یک نگاه تکاملی هست بین چیزی که «دورکیم» به آن همبستگی مکانیکی ارگانیکی می‌گوید یا همان گمان شافت و گزل شافت «فردیناند تونیس». مسئله دوم، نسبت هیئت با میراث ایرانی و بعد با جامعه امروز است که من تلاش کردم در مقاله دوم نشان بدهم، هیئت، منطقی از جماعت‌واره ماست که از جماعت‌های مردان آریایی و حت ...
  • گزارش تخلف