ایسنا گزارش داده که فروش اقلام غیرمطبوعاتی، به‌ویژه دخانیات، در کیوسک‌های مطبوعاتی تهران ممنوع شده است

ایسنا گزارش داده که فروش اقلام غیرمطبوعاتی، به‌ویژه دخانیات، در کیوسک‌های مطبوعاتی تهران ممنوع شده است.
نمی‌دانم چنین چیزی تا چه حد عملی شود، اما به نظرم رسید اگر شورای شهر تهران با همکاری دیگر نهادهای فرهنگی، نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به‌عنوان فعالیت جایگزین، رسماً این کیوسک‌ها را محل عرضه و فروش کتاب کند، صدها کتاب‌فروشی در بهترین و دردسترس‌ترین نقاط شهر خواهیم داشت و تحول چشم‌گیری در صنعت نشر ما رخ خواهد داد.
درست است که اصولاً تقاضا بر عرضه مقدم است، اما چنانچه عرضه در محل‌های مناسب صورت بگیرد، می‌تواند منجر به ایجاد تقاضا شود؛ نمونه‌اش کتاب‌فروشی‌های خوب و شیکی که در پاساژهای تهران افتتاح شدند و خیلی از مردم را که شاید به‌طور معمول به کتاب‌فروشی‌ها سر نمی‌زدند مشتری کتاب کردند. این ایده‌ی جدیدی نیست و از این دست کیوسک‌ها در اغلب کشورهای پیشرفته‌ی دنیا وجود دارد.
دست‌کم، برای اینکه مشوق اقتصادی هم وجود داشته باشد، می‌توان کیوسک‌هایی را که به عرضه‌ی هم‌زمان مطبوعات و کتاب می‌پردازند، تا سقف مشخصی (مثلاً ۳۰ درصد فضای کیوسک) مجاز به فروش اقلام دیگر (به‌غیر از دخانیات) کرد.
@Virastaar