گفتیم که نباید بین نهاد و گزاره ویرگول گذاشت.. قسمتی از جمله است که درباره‌ی آن خبر می‌دهیم

گفتیم که نباید بین نهاد و گزاره ویرگول گذاشت.
@Virastaar
نهاد قسمتی از جمله است که درباره‌ی آن خبر می‌دهیم.
گزاره خبری است که درباره‌ی نهاد می‌دهیم.
@Virastaar
مثلاً، در جمله‌ی «خیام شاعر است» کلمه‌ی «خیام» نهاد است و «شاعر است» گزاره.
به‌طور معمول، وقتی نهاد و گزاره (همچون جمله‌ی بالا) متعلقات کم‌شماری دارند اغلب افراد بین آن‌ها ویرگول نمی‌گذارند. اما وقتی متعلقات نهاد و گزاره زیاد می‌شود بسیاری از نویسنده‌ها و ویراستارها به اشتباه می‌افتند و بین آن‌ها ویرگول می‌گذارند.
مثال بالا را به این شکل در نظر بگیرید: «حکیم عمر خیام نیشابوری شاعر و فیلسوف و ریاضی‌دان بزرگ ایرانی است.» ساختار جمله هیچ تغییری نکرده است و همچنان نهاد و گزاره داریم، اما هم نهاد و هم گزاره شامل چندین کلمه هستند. در چنین حالتی است که اشتباه پیش می‌آید و خیلی‌ها ویرگول نابجا به کار می‌برند و جمله را این‌طور نشانه‌گذاری می‌کنند: «حکیم عمر خیام نیشابوری، شاعر و فیلسوف و ریاضی‌دان بزرگ ایرانی است.»
@Virastaar