جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۹:۲۳ ۱۳۹۶/۰۵/۲۰ 🔅کودکان در نظام سرمایه داری به دو گروه نیاز دارند. وکیلان و روانشناسان 📍به وکیلان نیاز دارند برای اینکه در این نظام حقوق یکسانی وجود ندارد و وکلا بهانهای برای برقراری عدالتی که در آن نظام نیست حضور دارند. به روانشناسان نیاز دارند چون در این نظام سرمایه داری کودکان قربانی نابرابری هستند و حضور روانشناسان درگیری ذهنی و روانی کودکانی که اسارت نظام سرمایه داری را تجربه میکنند میرهاند …. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۲۲ ۱۳۹۶/۰۵/۲۰ ✅ روزهای سخت حوزه رفاه اجتماعی. 🖋 یاسر. پژوهشگر حوزه سیاستگذاری اجتماعی ◀️آنچه در آستانه انتخاب کابینه دولت دوازدهم شاهدیم، به هیچ رو به سود حوزه رفاه کشور نیست؛ متاسفانه رئیسجمهور شناخت چندانی نسبت به این حوزه ندارند و زمانی هم که از لزوم فقرزدایی و نظام تامین اجتماعی سخن میرانند، برای الزامات چنین رخدادی، چارهاندیشی نمیکنند …◀️اگر ازمنظر مواجهه میان این وزارتخانه اجتماعی با وزارت بهداشت نیز به موضوع بنگریم، درمییابیم که بیش از تمام تاریخ پساانقلاب، کفه ترازو به نفع وزارت بهداشت است؛ بار دیگر قاضیزاده هاشمی آمده است، اما این بار با منت و خواهش دیگران. علی ربیعی نیز آمده است، اما با مخالفت و انتقادهای بسیار. (ضمن آنکه رئیسجمهور نیز ظاهرا علاوه بر ربیعی از برخی دیگر از افراد برنامه خواسته بود). حال در زمانی که نیاز داشتیم وزیری پرقدرت و با حمایت گسترده بر جایگاه وزارت تکیه زند تا بتواند ضمن برآوردن شعارهای رئیسجمهور در انتخابات، حافظ منافع کنشگران و سهامداران بخش اجتماعی کشور باشد، جایگاه وزیر را متزلزلتر از دوره پیش میبینیم. ◀️قطعا این وضعیت به زیان بخش اجتماعی کشور است. شاید بهتر بود ربیعی نیاید و افراد دیگری همچون ستاریفر، واعظمهدوی، شریفزادگ ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۱۷ ۱۳۹۶/۰۵/۲۰ ✅ نیاز به گفتمان و سیاستی تازه برای «بازیابی دانشگاه» در دولت دوازدهم. 🖋سید محمد امین راد 📍 در آستانۀ انتخاب و معرفی وزرای دولت دوازدهم، دانشگاهیان نیز به سرنوشت وزرات علوم، تحقیقات و فناوری در دولت تازه میاندیشند. آنان فراتر از روزمرگیهای سیاست، به بازیابی هستی دانشگاه به عنوان یک نهاد اجتماعی مورد اعتماد مردم علاقه دارند. دانشگاه در سالیان قبل در بین عامه مردم از اعتبار بالایی برخوردار بود ولی نظرسنجیهای اخیر بیانگر کاهش اعتماد عمومی به دانشگاه و تنزل جایگاه اساتید در نگرشهای عمومی میباشند. به نظر میرسد که این دیدگاهها تحت تاثیر «شکست دانشگاه» در نیل به مواعید پیدا و پنهان خود میباشند. برای توضیح بیشتر این موضوع باید شرایط پیدایش درک عمومی از دانشگاه در سالهای پس از انقلاب وچالشهای حاصل از آن را بررسی کرد.. گسترش آموزش عالی در دوران پس از انقلاب و شکل گیری «آموزش عالی تودهای» تحت تاثیر گرایشهای عمومی برای عدالت طلبی صورت گرفت که ریشه آن در فرایندهای برابر شدن شرایط زندگی مردم بود. این گرایش عمومی با مفهوم جستجوی علم به مثابۀ یک هدف در خود و ارزشمند فاصله داشت. تلقی از دانشگاه ایرانی به عنوان کانونی برای ارائۀ خدمت به تودههای مردم و همچنین فراهم ساختن پایههای ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۶ ۱۳۹۶/۰۵/۲۰ ✅ کشتن یک آرمان عزیز. (نقدی بر برخورد با فوتبالیستهای تیم ملی برای بازی مقابل تیم اسراییلی)..۱ ▪️روز قدس سال ۸۳، با خواهرم برای شرکت در راهنپیمایی به میدان انقلاب رفتیم. از سر خیابان دامپزشکی، اتوبوسهای ادارات و سازمانها و نهادها صف کشیده بودند. خواهرم محجبه بود اما چادر بر سر نداشت. شعارنوشتهی دستنویسی هم در حمایت از مردم فلسطین نوشته بود و همراه آورده بود. بخش عمدهی جمعیت به صورت نهادی و سازمانی مشغول طی مسیر بودند. در کنار یکی از همین گروههای متشکل راه افتادیم. خواهرم میخواست در جمعیت باشد. هنوز چند دقیقهای از ورودش به دستهی راهپیماییکننده نگذشته بود که دیدم با ناراحتی به سمتم میآید. از دلیلش پرسیدم. ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۱۴ ۱۳۹۶/۰۵/۲۰ 📚 کتاب جهانی شدن. 🖋 مهدی محققی. نشر مولف، ۱۳۸۵ …📌 توضیحات و مطالعه آنلاین 👇🏻: 📌 ۱freeman. net/book/۱۹. 📌 کتاب از تلگرام 👇🏻 …. 🌐جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۵:۱۴ ۱۳۹۶/۰۵/۲۰ 📚 کتاب جهانی شدن. 🖋 مهدی محققی. نشر مولف، ۱۳۸۵ 📍از به کارگیری واژه جهانی شدن در محافل علمی زمان زیادی نمیگذرد. اما ریشههای آن به سالهای دور باز میگردد، حتی آغاز فرایند جهانی شدن را نمیتوان به زمانی نسبت داد که اولین داد و ستد در بین اقوام به وجود آمد …تجارت عامل مهمی در شناساندن اقوام مختلف به یکدیگر است. وقتی محصولی در جایی تولید میشود و به نقطه دیگری فرستاده میشود این فقط کالا نیست که به دست مصرف کننده میرسد، بلکه پیامی نیز با خود همراه دادرد و آن این است که در گوشهای دیگر از این جهان فردی با آداب و رسوم متفاوت این کالا را تولید کردهاست …عامل دیگری که به جهانی شدن مرتبط است فرهنگ است. جهانی شدن با خود ارتباط اقوام و گروهها را به همراه دارد و آن این است که در گوشهای دیگر از این جهان فردی با آداب و رسوم متفاوت این کالا را تولید کردهاست …عامل دیگری که به جهانی شدن مرتبط است فرهنگ است. جهانی شدن با خود ارتباط اقوام و گروهها را به همراه دارد. به اعتقاد گروهی از جامعهشناسان گاهی این ارتباط یکسویه است یعنی آنقدر فرهنگ یک قوم برای قوم دیگر جذاب است که انتقال فرهنگی یکسویه مینماید اما در پاسخ نیز میتوان گفت: اگر فرهنگی از ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۲ ۱۳۹۶/۰۵/۲۰ ⚠️یا؟. کدام ثروتآفرینتر است؟! 📍ارزش روز کمپانی «آمازون» به ۴۰۰ میلیارد دلار رسید، معادل ۱۰ برابر صادرات نفت سال گذشته ما. (نمودار: اکونومیست). 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۲ ۱۳۹۶/۰۵/۲۰ 🔅بیش از ۱۲۰هزار در ایران به زبالهگردی مشغولند. 🔰ایلنا 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۱:۲۱ ۱۳۹۶/۰۵/۲۰ ✅ چهار.. " 🖋 فرانکلین روزولت. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۰:۲۹ ۱۳۹۶/۰۵/۲۰ ماده ۵۵ - حق کودکان است که از والدین و سرپرستان صلاحیتدار بهرهمند باشند.. شهروندی علامه👇. جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۵/۲۰ ✅ قوممداری و تبعات آن. 🖋 حسین. دبیر جامعهشناسی 📍 واژه قوم مداری در سال ۱۹۲۰ توسط سامنر در علوم اجتماعی مطرح گردید. این واژه از ریشه یونانی به معنای «نژاد» «ملت» و «مردم» گرفته شده است. قوم مداری که به آن قوم مرکزی نیز گفته میشود، یک نوع رفتار اجتماعی و نمود عاطفی است که عموما به ارزش نهادن افراطی شخص به گروههای اجتماعی محلی یا ملی که به آن تعلق دارد میانجامد. قوم مداری یکی از عوامل مهم در عدم تفاهم و درگیریها بین جوامع است. به این صورت که فرد ارزشها و آداب رسوم و فرهنگ گروه خود را مطلوب قلمداد میکند و با بی ارزش خواندن فرهنگها و تمدنهای قالب دیگر گروهها، به پیدایش عقاید قالبی و خرافات در باره مردم دیگر جوامع دامن میزند.. ▪نسبی گرایی فرهنگی:. در سالهای اخیر از واژه نسبی گرایی فرهنگی در مقابل قوم مداری استفاده شده است. نسبی گرایان معتقدند که خوبی و بدی، درستی و نادرستی و بایدها و نبایدهای اخلاقی وابسته به سلیقههای فردی و گروهی اند. و هیچ ملاک ثابت واقعی نمیتوان برای آن قائل شد. ... جامعه شناسی علامه ۰۲:۳۸ ۱۳۹۶/۰۵/۲۰ 🎞 جماعت خواب، اجتماع خواب زده، جامعهی چرتی. سکانسی زیبا از هزاردستان …. 🌐جامعهشناسی علامه مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 02:21, 2.0 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام جامعه شناسی علامه ۲۰:۵۴ ۱۳۹۶/۰۵/۱۹ ✅ شناسی ماکس 📍 مقالۀ حاضر درصدد است تا روششناسی را به عنوان یکی از جامعهشناسانی بررسی کند که به طور خاص به کار روششناسی در علوم اجتماعی پرداخته است؛ چرا که مباحث روش شناسانۀ او را میتوان نقطۀ عطفی در مطالعات روششناسانۀ علوم اجتماعی دانست. بنابراین، در نوشتار حاضر، به دلیل اهمیت درک پس زمینۀ تاریخی و فکری آن دوران در فهم روششناسی وبر، ابتدا به پیشینه فکری و تاریخی آن دوران پرداخته و سپس روششناسی او را با بیان موضوع خاص جامعهشناسی او، که ملاحظات روششناختی را میتوان در آن پیگیری کرد، آغاز و در ادامه به بررسی مفاهیم و عناصر اصلی موجود در روش شناسی وبر خواهیم پرداخت …در این مقاله ۱۲ صفحهای با مفاهیم موجود در روششناسی ماکس وبر، یا درک همدلانه، ربط ارزشی یا بی طرفی ارزشی (عینیت)، نمونه آرمانی، تبیین علی، نفی عامل مسلط و قرابت انتخابی آشنا میشوید. مطالعه این مقاله را به دانشجویان اجتماعی و علاقهمندان جامعهشناسی وبری پیشنهاد میدهیم …📌 مطالعه آنلاین در لینک زیر🔻. ➡️ ۱freeman. net/paper/۱۱ …شناسی. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۳ ۱۳۹۶/۰۵/۱۹ ✅ تمایل شدید ازدواج بانوان؛ جنایت خاموش رسانه. 🖋 حمیدرضا 📍 رسانه نیاز ضروری یک جامعههای اجتماعی است. رسانه میتواند اخبار را به اطلاع ما برساند و اطلاعات مفیدی در اختیار ما. قرار دهد. اما مشکل از آنجا سرچشمه میگیرد که رسانه بخواهد در مقام تعلیم دهنده و آموزگار قرار گیرد. بدیهی است که این آموزش باید منطبق بر قوانین فرهنگی و سنتی و مذهبی جامعه باشد ولی ممکن است برای رساندن پیامها، ارزشهای افراد جامعه بخصوص جنس «زن» را به خطر بیاندازد. اگر نیم نگاهی به سریالهای تلویزیونی -که منبع اطلاعات آموزنده و پیامهای زندگی خواهد بود – داشته باشیم. نقشهای «زن» همیشه حامی یک آرامش و سکان خانواده است. نقش «زن» دارای تمامی اطلاعات فرهنگی و مذهبی و سنتی خواهد بود. مخاطبان – که عموما منظور من بانوان هستند – احساس را در نقشهای هم جنس خود پیدا میکنند و بطور کاملا غیر ارادی (ناخود آگاه) در گیر احساسات میشوند. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۱۲ ۱۳۹۶/۰۵/۱۹ ✅ حاشیهنویسی بر طرح و آسیبشناسی آن. 🖋 اسماعیل 📍 طرح کارورزی چیزی نیست جز وسیلهای برای سواستفاده از نیروی کار تحصیل کرده، دولت به این واسطه نیروی کاری ارزان را بخدمت میگیرد تا هم آمار بیکاری را پایینتر نشان دهد و هم شکافهای اقتصادی خود را با تن کارگران تحصیل کرده پر کند و از سوی دیگر خوش خدمتی خود به سرمایه داران را نیز به اثبات برساند …بدینسان نیروی کار در ایران به بیگاری گرفته میشود تا نظام اقتصادی مملکت که مدلی از نظام سرمایه داری است ماهیت خود را بیشتر هویدا کند، در چنین نظامی ست که جمعیت مازاد بوجود میآید و کرامت انسان بی اعتبار میشود …در جامعه آسیب دیده ایران این طرح میتواند آسیبهای تازهای به وجود آورد، همانگونه که نشان میدهد کار، ماهیت وجودی انسان است و انسان به واسطه کار است که میتواند بر دنیای پیرامون و دنیای درون تاثیر ایجاد کند. روابط تولید و روابط کار بر اشکال اجتماعات و ماهیت انسان تاثیر میگذارد، در نظام سرمایه داری کارگر دیگر نه صاحب ابزار کار خود است، نه صاحب کار خود است و نه صاحب محصول کار است، بلکه تنها در قبال کاری که میکند مزد میگیرد. بنابراین کارگر نسبت به کار و در نتیجه به هستی بیگانه میشود، این ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۱ ۱۳۹۶/۰۵/۱۹ 🔅فساد یک رژیم سیاسی به چیست❓. 🖊مصطفی 🔹یک مشکل رژیمهای سیاسی این است که مسئولانش کاری را بر عهده میگیرند که بلد نیستند. دوم، رژیم سیاسی فسادش بر این هم هست که مسئولش کاری را بر عهده گرفته که بلد است، ولی آنطور که بلد است انجام نمیدهد چون این کار را برای یک چیز دیگر بر عهده گرفته. بلد است که سد را به این صورت نباید بسازند. فردا وزیر نیرو میشوم و اتفاقا متخصص سد سازی هم هستم. میدانم تو این منطقه سد درست نخواهد شد، اما با خودش میگوید چرا بگویم درست نمیشود، تا سد درست بشود ۱۰۰ میلیارد تو جیب من میرود، خب این است فساد رژیم سیاسی. به این است که یا کاری بر عهده گرفتیم که بلد نیستیم یا اگر بلدیم آن طور که بلدیم انجام نمیدهیم …🔹حالا که اینطور است باید ما تو حرفه معلمی ببینیم که همین طور است. نکنه ما کار یا درسی را بر عهده گرفتیم که بلد نیستیم. یا نه، معلمی رشتهای رو میکنم که بلدم، معلمی فلسفه رو میکنم که بلدم و میدانم که در فلسفه اثبات شده است که الف، ب، است. اما در سر کلاس میگویم که الف، ب، نیست …🔰اصالت فرهنگ و نقد جامعه شناسی. ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۳۰ ۱۳۹۶/۰۵/۱۹ 🔅ورود_خانم_ها_ممنوع!. 📎احسان گنجی/روزنامه شهروند 📍با وجود وعده حضور زنان در دولت، هیچ زنی برای پست وزارت معرفی نشد …🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۹ ۱۳۹۶/۰۵/۱۹ ✅ آیا اقتصاد ایران سوسیالیستی است؟ 📍 در هفتۀ جاری هفتهنامۀ تجارت فردا پروندۀ ویژهای را تحت عنوان «چاه سوسیالیسم» منتشر کرده است. در این شماره به مواردی نظیر پرداخت یارانه و کوپن، هزینۀ عمومی دولت، و … بهعنوان معرفهایی برای سوسیالیستیبودن اقتصاد ایران اشاره شده است. میتوان انواعی از انگارهها را بررسی کرد و نشان داد که جهتگیری اقتصاد ایران به کدام سو گرایش دارد؛ سوسیالیسم یا لیبرالیسم. هرچند این دوگانهسازیها بخش قابلتوجهی از واقعیتهای اقتصاد رانتی ایران و ساختار دوگانۀ موجود را پوشش نمیدهد.. 📍 اما آیا با توجه به دادههای ذیل میتوان مدعی سوسیالیستیبودن اقتصاد ایران شد؟. - در شاخص پرداخت از جیب مردم در حوزۀ سلامت ایران رتبۀ ۱۵۹ را در جهان دارد (به نقل از دکتر دانشجعفری؛ مشاور وزارت بهداشت و درمان) …- ایرانیان بیش از ۴۰ درصد هزینههای درمان را از جیب میپردازند. این رقم در انگلستان کمتر از ۹ درصد و در آمریکا حدود ۱۱ درصد است …- دولت آمریکا سالانه بیش از ۸۰ میلیارد دلار در قالب کوپنهای غذایی بین فقرا توزیع میکند. کل بودجۀ عمومی دولت ایران حدود ۹۲ میلیارد دلار است.. - سرانۀ بودجۀ دولت در حوزۀ درمان در ایران ح ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۹ ۱۳۹۶/۰۵/۱۹ 🔅 کارورزی: امتیاز و استثمار. مصاحبهی جان بریسندن با راس پرلین، ترجمهی شهره شفیعی 📍 چیزی که باید اتفاق بیفتد این است که خود کارورزان صحنهای از فشار و اجبار خلق کنند. من فکر میکنم اگر تعداد زیادی از آنان در جایی خارج از محدودهی کارفرمایان یا بیرون از پارلمان یا کنگره در آمریکا گرد هم بیایند، تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. در شرایط موجود، مسئله برای بسیاری از مردم نسبتا انتزاعی به نظر میرسد. کارورزان خود را به عنوان افراد یا عاملین آزاد میبینند که تصمیمهای خود را میگیرند، و نه چیزی بیشتر به عنوان یک گروه …🔷 به طور کلیتر، چیزی که من میبینم فرهنگ گستاخانه و رو به رشد کارورزی است، که در آن افراد نه تنها مزدی دریافت نمیکنند بلکه برای کار کردن باید پولی هم پرداخت نمایند. ما شاهد رشد کارورزی زنجیرهای هستیم، همچنان بیشتر در آمریکا، یعنی جایی که برای چندین سال این زنجیره جریان داشته است. و امروزه در انگلیس به نظر میرسد مردمان بیشتری سه، چهار یا پنج کارورزی انجام میدهند، بدین امید که کار تمام وقت، یعنی قطعهی کوچکی از بهشت، را پیدا کنند. چنین مینماید که فرهنگ کارورزی در انگلیس نامعقولتر و بیهودهتر میشود، هر روز کرانهای بیشتری را درمینوردد، تحت نفوذ بیشتر دان ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۳۹ ۱۳۹۶/۰۵/۱۹ 📚 برشی از کتاب تجربه. 🖋 مارشال برمن. ترجمه مراد 📍 سرمایه داری همه را تشویق و حتی وادار میکند که نفس خود را تحول بخشند، اما مردم فقط به شیوههای محدود و مخدوش تحول پیدا میکنند. آن خصایص و انگیزهها و استعدادهایی که به کار بازار میآیند به سرعت (و اغلب به شکل زودرس) رشد و تحول مییابند و با چنان شتاب و اضطرابی از آنها کار کشیده میشود که دست آخر چیزی از آنها باقی نمیماند. هر چیز دیگری در درون ما، هر چیزی که بازاری نیست، یا وحشیانه سرکوب میشود یا به علت عدم استفاده میپوسد یا اصلا بخت شکفتن نمییابد. میگوید حل شادمانه و طنزآلودهٔ این تضاد زمانی اتفاقی میافتد که «تحول صنعت مدرن درست همان بنیانی را تخریب کند که بورژوازی با اتکا به آن، فرآوردهها را تولید و تصاحب میکند». حیات و انرژی درونی تحول بورژوایی، خود آن طبقهای که این تحول را بدوا ایجاد کرد، محو میسازد …ما میتوانیم این حرکت دیالکتیکی را همانقدر در قلمرو تحول شخصی شاهد باشیم که در قلمرو توسعه و تحول اقتصادی: در نظامی که تمام رابطهها سست و فرارند چگونه صور زندگی سرمایه داری - مالکیت خصوصی و مزد و ارزش مبادله و عطش سیری ناپدیر برای سود- به تنهایی میتوانند پابرجا باقی بمانند؟ جا ... ‹ 185 186 187 188 189 190 191 ›
جامعه شناسی علامه ۱۹:۲۳ ۱۳۹۶/۰۵/۲۰ 🔅کودکان در نظام سرمایه داری به دو گروه نیاز دارند. وکیلان و روانشناسان 📍به وکیلان نیاز دارند برای اینکه در این نظام حقوق یکسانی وجود ندارد و وکلا بهانهای برای برقراری عدالتی که در آن نظام نیست حضور دارند. به روانشناسان نیاز دارند چون در این نظام سرمایه داری کودکان قربانی نابرابری هستند و حضور روانشناسان درگیری ذهنی و روانی کودکانی که اسارت نظام سرمایه داری را تجربه میکنند میرهاند …. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۲۲ ۱۳۹۶/۰۵/۲۰ ✅ روزهای سخت حوزه رفاه اجتماعی. 🖋 یاسر. پژوهشگر حوزه سیاستگذاری اجتماعی ◀️آنچه در آستانه انتخاب کابینه دولت دوازدهم شاهدیم، به هیچ رو به سود حوزه رفاه کشور نیست؛ متاسفانه رئیسجمهور شناخت چندانی نسبت به این حوزه ندارند و زمانی هم که از لزوم فقرزدایی و نظام تامین اجتماعی سخن میرانند، برای الزامات چنین رخدادی، چارهاندیشی نمیکنند …◀️اگر ازمنظر مواجهه میان این وزارتخانه اجتماعی با وزارت بهداشت نیز به موضوع بنگریم، درمییابیم که بیش از تمام تاریخ پساانقلاب، کفه ترازو به نفع وزارت بهداشت است؛ بار دیگر قاضیزاده هاشمی آمده است، اما این بار با منت و خواهش دیگران. علی ربیعی نیز آمده است، اما با مخالفت و انتقادهای بسیار. (ضمن آنکه رئیسجمهور نیز ظاهرا علاوه بر ربیعی از برخی دیگر از افراد برنامه خواسته بود). حال در زمانی که نیاز داشتیم وزیری پرقدرت و با حمایت گسترده بر جایگاه وزارت تکیه زند تا بتواند ضمن برآوردن شعارهای رئیسجمهور در انتخابات، حافظ منافع کنشگران و سهامداران بخش اجتماعی کشور باشد، جایگاه وزیر را متزلزلتر از دوره پیش میبینیم. ◀️قطعا این وضعیت به زیان بخش اجتماعی کشور است. شاید بهتر بود ربیعی نیاید و افراد دیگری همچون ستاریفر، واعظمهدوی، شریفزادگ ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۱۷ ۱۳۹۶/۰۵/۲۰ ✅ نیاز به گفتمان و سیاستی تازه برای «بازیابی دانشگاه» در دولت دوازدهم. 🖋سید محمد امین راد 📍 در آستانۀ انتخاب و معرفی وزرای دولت دوازدهم، دانشگاهیان نیز به سرنوشت وزرات علوم، تحقیقات و فناوری در دولت تازه میاندیشند. آنان فراتر از روزمرگیهای سیاست، به بازیابی هستی دانشگاه به عنوان یک نهاد اجتماعی مورد اعتماد مردم علاقه دارند. دانشگاه در سالیان قبل در بین عامه مردم از اعتبار بالایی برخوردار بود ولی نظرسنجیهای اخیر بیانگر کاهش اعتماد عمومی به دانشگاه و تنزل جایگاه اساتید در نگرشهای عمومی میباشند. به نظر میرسد که این دیدگاهها تحت تاثیر «شکست دانشگاه» در نیل به مواعید پیدا و پنهان خود میباشند. برای توضیح بیشتر این موضوع باید شرایط پیدایش درک عمومی از دانشگاه در سالهای پس از انقلاب وچالشهای حاصل از آن را بررسی کرد.. گسترش آموزش عالی در دوران پس از انقلاب و شکل گیری «آموزش عالی تودهای» تحت تاثیر گرایشهای عمومی برای عدالت طلبی صورت گرفت که ریشه آن در فرایندهای برابر شدن شرایط زندگی مردم بود. این گرایش عمومی با مفهوم جستجوی علم به مثابۀ یک هدف در خود و ارزشمند فاصله داشت. تلقی از دانشگاه ایرانی به عنوان کانونی برای ارائۀ خدمت به تودههای مردم و همچنین فراهم ساختن پایههای ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۶ ۱۳۹۶/۰۵/۲۰ ✅ کشتن یک آرمان عزیز. (نقدی بر برخورد با فوتبالیستهای تیم ملی برای بازی مقابل تیم اسراییلی)..۱ ▪️روز قدس سال ۸۳، با خواهرم برای شرکت در راهنپیمایی به میدان انقلاب رفتیم. از سر خیابان دامپزشکی، اتوبوسهای ادارات و سازمانها و نهادها صف کشیده بودند. خواهرم محجبه بود اما چادر بر سر نداشت. شعارنوشتهی دستنویسی هم در حمایت از مردم فلسطین نوشته بود و همراه آورده بود. بخش عمدهی جمعیت به صورت نهادی و سازمانی مشغول طی مسیر بودند. در کنار یکی از همین گروههای متشکل راه افتادیم. خواهرم میخواست در جمعیت باشد. هنوز چند دقیقهای از ورودش به دستهی راهپیماییکننده نگذشته بود که دیدم با ناراحتی به سمتم میآید. از دلیلش پرسیدم. ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۱۴ ۱۳۹۶/۰۵/۲۰ 📚 کتاب جهانی شدن. 🖋 مهدی محققی. نشر مولف، ۱۳۸۵ …📌 توضیحات و مطالعه آنلاین 👇🏻: 📌 ۱freeman. net/book/۱۹. 📌 کتاب از تلگرام 👇🏻 …. 🌐جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۵:۱۴ ۱۳۹۶/۰۵/۲۰ 📚 کتاب جهانی شدن. 🖋 مهدی محققی. نشر مولف، ۱۳۸۵ 📍از به کارگیری واژه جهانی شدن در محافل علمی زمان زیادی نمیگذرد. اما ریشههای آن به سالهای دور باز میگردد، حتی آغاز فرایند جهانی شدن را نمیتوان به زمانی نسبت داد که اولین داد و ستد در بین اقوام به وجود آمد …تجارت عامل مهمی در شناساندن اقوام مختلف به یکدیگر است. وقتی محصولی در جایی تولید میشود و به نقطه دیگری فرستاده میشود این فقط کالا نیست که به دست مصرف کننده میرسد، بلکه پیامی نیز با خود همراه دادرد و آن این است که در گوشهای دیگر از این جهان فردی با آداب و رسوم متفاوت این کالا را تولید کردهاست …عامل دیگری که به جهانی شدن مرتبط است فرهنگ است. جهانی شدن با خود ارتباط اقوام و گروهها را به همراه دارد و آن این است که در گوشهای دیگر از این جهان فردی با آداب و رسوم متفاوت این کالا را تولید کردهاست …عامل دیگری که به جهانی شدن مرتبط است فرهنگ است. جهانی شدن با خود ارتباط اقوام و گروهها را به همراه دارد. به اعتقاد گروهی از جامعهشناسان گاهی این ارتباط یکسویه است یعنی آنقدر فرهنگ یک قوم برای قوم دیگر جذاب است که انتقال فرهنگی یکسویه مینماید اما در پاسخ نیز میتوان گفت: اگر فرهنگی از ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۲ ۱۳۹۶/۰۵/۲۰ ⚠️یا؟. کدام ثروتآفرینتر است؟! 📍ارزش روز کمپانی «آمازون» به ۴۰۰ میلیارد دلار رسید، معادل ۱۰ برابر صادرات نفت سال گذشته ما. (نمودار: اکونومیست). 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۲ ۱۳۹۶/۰۵/۲۰ 🔅بیش از ۱۲۰هزار در ایران به زبالهگردی مشغولند. 🔰ایلنا 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۲۹ ۱۳۹۶/۰۵/۲۰ ماده ۵۵ - حق کودکان است که از والدین و سرپرستان صلاحیتدار بهرهمند باشند.. شهروندی علامه👇.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۵/۲۰ ✅ قوممداری و تبعات آن. 🖋 حسین. دبیر جامعهشناسی 📍 واژه قوم مداری در سال ۱۹۲۰ توسط سامنر در علوم اجتماعی مطرح گردید. این واژه از ریشه یونانی به معنای «نژاد» «ملت» و «مردم» گرفته شده است. قوم مداری که به آن قوم مرکزی نیز گفته میشود، یک نوع رفتار اجتماعی و نمود عاطفی است که عموما به ارزش نهادن افراطی شخص به گروههای اجتماعی محلی یا ملی که به آن تعلق دارد میانجامد. قوم مداری یکی از عوامل مهم در عدم تفاهم و درگیریها بین جوامع است. به این صورت که فرد ارزشها و آداب رسوم و فرهنگ گروه خود را مطلوب قلمداد میکند و با بی ارزش خواندن فرهنگها و تمدنهای قالب دیگر گروهها، به پیدایش عقاید قالبی و خرافات در باره مردم دیگر جوامع دامن میزند.. ▪نسبی گرایی فرهنگی:. در سالهای اخیر از واژه نسبی گرایی فرهنگی در مقابل قوم مداری استفاده شده است. نسبی گرایان معتقدند که خوبی و بدی، درستی و نادرستی و بایدها و نبایدهای اخلاقی وابسته به سلیقههای فردی و گروهی اند. و هیچ ملاک ثابت واقعی نمیتوان برای آن قائل شد. ...
جامعه شناسی علامه ۰۲:۳۸ ۱۳۹۶/۰۵/۲۰ 🎞 جماعت خواب، اجتماع خواب زده، جامعهی چرتی. سکانسی زیبا از هزاردستان …. 🌐جامعهشناسی علامه مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 02:21, 2.0 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
جامعه شناسی علامه ۲۰:۵۴ ۱۳۹۶/۰۵/۱۹ ✅ شناسی ماکس 📍 مقالۀ حاضر درصدد است تا روششناسی را به عنوان یکی از جامعهشناسانی بررسی کند که به طور خاص به کار روششناسی در علوم اجتماعی پرداخته است؛ چرا که مباحث روش شناسانۀ او را میتوان نقطۀ عطفی در مطالعات روششناسانۀ علوم اجتماعی دانست. بنابراین، در نوشتار حاضر، به دلیل اهمیت درک پس زمینۀ تاریخی و فکری آن دوران در فهم روششناسی وبر، ابتدا به پیشینه فکری و تاریخی آن دوران پرداخته و سپس روششناسی او را با بیان موضوع خاص جامعهشناسی او، که ملاحظات روششناختی را میتوان در آن پیگیری کرد، آغاز و در ادامه به بررسی مفاهیم و عناصر اصلی موجود در روش شناسی وبر خواهیم پرداخت …در این مقاله ۱۲ صفحهای با مفاهیم موجود در روششناسی ماکس وبر، یا درک همدلانه، ربط ارزشی یا بی طرفی ارزشی (عینیت)، نمونه آرمانی، تبیین علی، نفی عامل مسلط و قرابت انتخابی آشنا میشوید. مطالعه این مقاله را به دانشجویان اجتماعی و علاقهمندان جامعهشناسی وبری پیشنهاد میدهیم …📌 مطالعه آنلاین در لینک زیر🔻. ➡️ ۱freeman. net/paper/۱۱ …شناسی. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۳ ۱۳۹۶/۰۵/۱۹ ✅ تمایل شدید ازدواج بانوان؛ جنایت خاموش رسانه. 🖋 حمیدرضا 📍 رسانه نیاز ضروری یک جامعههای اجتماعی است. رسانه میتواند اخبار را به اطلاع ما برساند و اطلاعات مفیدی در اختیار ما. قرار دهد. اما مشکل از آنجا سرچشمه میگیرد که رسانه بخواهد در مقام تعلیم دهنده و آموزگار قرار گیرد. بدیهی است که این آموزش باید منطبق بر قوانین فرهنگی و سنتی و مذهبی جامعه باشد ولی ممکن است برای رساندن پیامها، ارزشهای افراد جامعه بخصوص جنس «زن» را به خطر بیاندازد. اگر نیم نگاهی به سریالهای تلویزیونی -که منبع اطلاعات آموزنده و پیامهای زندگی خواهد بود – داشته باشیم. نقشهای «زن» همیشه حامی یک آرامش و سکان خانواده است. نقش «زن» دارای تمامی اطلاعات فرهنگی و مذهبی و سنتی خواهد بود. مخاطبان – که عموما منظور من بانوان هستند – احساس را در نقشهای هم جنس خود پیدا میکنند و بطور کاملا غیر ارادی (ناخود آگاه) در گیر احساسات میشوند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۱۲ ۱۳۹۶/۰۵/۱۹ ✅ حاشیهنویسی بر طرح و آسیبشناسی آن. 🖋 اسماعیل 📍 طرح کارورزی چیزی نیست جز وسیلهای برای سواستفاده از نیروی کار تحصیل کرده، دولت به این واسطه نیروی کاری ارزان را بخدمت میگیرد تا هم آمار بیکاری را پایینتر نشان دهد و هم شکافهای اقتصادی خود را با تن کارگران تحصیل کرده پر کند و از سوی دیگر خوش خدمتی خود به سرمایه داران را نیز به اثبات برساند …بدینسان نیروی کار در ایران به بیگاری گرفته میشود تا نظام اقتصادی مملکت که مدلی از نظام سرمایه داری است ماهیت خود را بیشتر هویدا کند، در چنین نظامی ست که جمعیت مازاد بوجود میآید و کرامت انسان بی اعتبار میشود …در جامعه آسیب دیده ایران این طرح میتواند آسیبهای تازهای به وجود آورد، همانگونه که نشان میدهد کار، ماهیت وجودی انسان است و انسان به واسطه کار است که میتواند بر دنیای پیرامون و دنیای درون تاثیر ایجاد کند. روابط تولید و روابط کار بر اشکال اجتماعات و ماهیت انسان تاثیر میگذارد، در نظام سرمایه داری کارگر دیگر نه صاحب ابزار کار خود است، نه صاحب کار خود است و نه صاحب محصول کار است، بلکه تنها در قبال کاری که میکند مزد میگیرد. بنابراین کارگر نسبت به کار و در نتیجه به هستی بیگانه میشود، این ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۱ ۱۳۹۶/۰۵/۱۹ 🔅فساد یک رژیم سیاسی به چیست❓. 🖊مصطفی 🔹یک مشکل رژیمهای سیاسی این است که مسئولانش کاری را بر عهده میگیرند که بلد نیستند. دوم، رژیم سیاسی فسادش بر این هم هست که مسئولش کاری را بر عهده گرفته که بلد است، ولی آنطور که بلد است انجام نمیدهد چون این کار را برای یک چیز دیگر بر عهده گرفته. بلد است که سد را به این صورت نباید بسازند. فردا وزیر نیرو میشوم و اتفاقا متخصص سد سازی هم هستم. میدانم تو این منطقه سد درست نخواهد شد، اما با خودش میگوید چرا بگویم درست نمیشود، تا سد درست بشود ۱۰۰ میلیارد تو جیب من میرود، خب این است فساد رژیم سیاسی. به این است که یا کاری بر عهده گرفتیم که بلد نیستیم یا اگر بلدیم آن طور که بلدیم انجام نمیدهیم …🔹حالا که اینطور است باید ما تو حرفه معلمی ببینیم که همین طور است. نکنه ما کار یا درسی را بر عهده گرفتیم که بلد نیستیم. یا نه، معلمی رشتهای رو میکنم که بلدم، معلمی فلسفه رو میکنم که بلدم و میدانم که در فلسفه اثبات شده است که الف، ب، است. اما در سر کلاس میگویم که الف، ب، نیست …🔰اصالت فرهنگ و نقد جامعه شناسی. ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۳۰ ۱۳۹۶/۰۵/۱۹ 🔅ورود_خانم_ها_ممنوع!. 📎احسان گنجی/روزنامه شهروند 📍با وجود وعده حضور زنان در دولت، هیچ زنی برای پست وزارت معرفی نشد …🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۹ ۱۳۹۶/۰۵/۱۹ ✅ آیا اقتصاد ایران سوسیالیستی است؟ 📍 در هفتۀ جاری هفتهنامۀ تجارت فردا پروندۀ ویژهای را تحت عنوان «چاه سوسیالیسم» منتشر کرده است. در این شماره به مواردی نظیر پرداخت یارانه و کوپن، هزینۀ عمومی دولت، و … بهعنوان معرفهایی برای سوسیالیستیبودن اقتصاد ایران اشاره شده است. میتوان انواعی از انگارهها را بررسی کرد و نشان داد که جهتگیری اقتصاد ایران به کدام سو گرایش دارد؛ سوسیالیسم یا لیبرالیسم. هرچند این دوگانهسازیها بخش قابلتوجهی از واقعیتهای اقتصاد رانتی ایران و ساختار دوگانۀ موجود را پوشش نمیدهد.. 📍 اما آیا با توجه به دادههای ذیل میتوان مدعی سوسیالیستیبودن اقتصاد ایران شد؟. - در شاخص پرداخت از جیب مردم در حوزۀ سلامت ایران رتبۀ ۱۵۹ را در جهان دارد (به نقل از دکتر دانشجعفری؛ مشاور وزارت بهداشت و درمان) …- ایرانیان بیش از ۴۰ درصد هزینههای درمان را از جیب میپردازند. این رقم در انگلستان کمتر از ۹ درصد و در آمریکا حدود ۱۱ درصد است …- دولت آمریکا سالانه بیش از ۸۰ میلیارد دلار در قالب کوپنهای غذایی بین فقرا توزیع میکند. کل بودجۀ عمومی دولت ایران حدود ۹۲ میلیارد دلار است.. - سرانۀ بودجۀ دولت در حوزۀ درمان در ایران ح ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۹ ۱۳۹۶/۰۵/۱۹ 🔅 کارورزی: امتیاز و استثمار. مصاحبهی جان بریسندن با راس پرلین، ترجمهی شهره شفیعی 📍 چیزی که باید اتفاق بیفتد این است که خود کارورزان صحنهای از فشار و اجبار خلق کنند. من فکر میکنم اگر تعداد زیادی از آنان در جایی خارج از محدودهی کارفرمایان یا بیرون از پارلمان یا کنگره در آمریکا گرد هم بیایند، تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. در شرایط موجود، مسئله برای بسیاری از مردم نسبتا انتزاعی به نظر میرسد. کارورزان خود را به عنوان افراد یا عاملین آزاد میبینند که تصمیمهای خود را میگیرند، و نه چیزی بیشتر به عنوان یک گروه …🔷 به طور کلیتر، چیزی که من میبینم فرهنگ گستاخانه و رو به رشد کارورزی است، که در آن افراد نه تنها مزدی دریافت نمیکنند بلکه برای کار کردن باید پولی هم پرداخت نمایند. ما شاهد رشد کارورزی زنجیرهای هستیم، همچنان بیشتر در آمریکا، یعنی جایی که برای چندین سال این زنجیره جریان داشته است. و امروزه در انگلیس به نظر میرسد مردمان بیشتری سه، چهار یا پنج کارورزی انجام میدهند، بدین امید که کار تمام وقت، یعنی قطعهی کوچکی از بهشت، را پیدا کنند. چنین مینماید که فرهنگ کارورزی در انگلیس نامعقولتر و بیهودهتر میشود، هر روز کرانهای بیشتری را درمینوردد، تحت نفوذ بیشتر دان ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۳۹ ۱۳۹۶/۰۵/۱۹ 📚 برشی از کتاب تجربه. 🖋 مارشال برمن. ترجمه مراد 📍 سرمایه داری همه را تشویق و حتی وادار میکند که نفس خود را تحول بخشند، اما مردم فقط به شیوههای محدود و مخدوش تحول پیدا میکنند. آن خصایص و انگیزهها و استعدادهایی که به کار بازار میآیند به سرعت (و اغلب به شکل زودرس) رشد و تحول مییابند و با چنان شتاب و اضطرابی از آنها کار کشیده میشود که دست آخر چیزی از آنها باقی نمیماند. هر چیز دیگری در درون ما، هر چیزی که بازاری نیست، یا وحشیانه سرکوب میشود یا به علت عدم استفاده میپوسد یا اصلا بخت شکفتن نمییابد. میگوید حل شادمانه و طنزآلودهٔ این تضاد زمانی اتفاقی میافتد که «تحول صنعت مدرن درست همان بنیانی را تخریب کند که بورژوازی با اتکا به آن، فرآوردهها را تولید و تصاحب میکند». حیات و انرژی درونی تحول بورژوایی، خود آن طبقهای که این تحول را بدوا ایجاد کرد، محو میسازد …ما میتوانیم این حرکت دیالکتیکی را همانقدر در قلمرو تحول شخصی شاهد باشیم که در قلمرو توسعه و تحول اقتصادی: در نظامی که تمام رابطهها سست و فرارند چگونه صور زندگی سرمایه داری - مالکیت خصوصی و مزد و ارزش مبادله و عطش سیری ناپدیر برای سود- به تنهایی میتوانند پابرجا باقی بمانند؟ جا ...