📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


اما ریسک این استراتژی چنان بالاست که بعید نیست نویسنده همه جا از پس آن برنیامده باشد، برای همین است که شماری از خوانندگان عام و خا

عامل دیگری که ممکن است ارتباط مخاطب را با اثر سست کند، تمرکززدایی از تنش مرکزی داستان است. چالش‌ها و درگیری‌هایی که بین برادران با برادران یا پدران با پسران یا دیگر افراد رخ می‌دهد، همه نسبتا هم‌سنگند و یکی بر دیگری چربش ندارد تا تمرکز اصلی مخاطب را معطوف خود کند، به‌خصوص وقتی اسم اثر هم اشاره دارد به روابط برادر با برادر یا برادران با برادران؛ روابطی که امروز گسسته شده‌ و بار سنگین زخم‌شان چون تقاصی در حافظه یک اقلیم کهن سنگینی می‌کند. (به نقل از شهروند) ...
  • گزارش تخلف

فیلم مستند پیرمرد و دریا به کارگردانی ناهید رضایی برای اولین بار در جشنواره سینماحقیقت به نمایش درمی‌آید

در توضیح موضوع این مستند که به ترجمه می‌پردازد آمده است: «پیرمرد ودریا، سیلانی در دریای بی‌کران ترجمه در ایران است. پیرمرد و دریا گذری است بر داستان ترجمه در ایران، از روزگاران قدیم تا به حال به روایت تنی چند از مترجمان نامدار ایرانی. فراز و فرودهای ترجمه، اهمیت و تاثیر ترجمه‌ها بر رویداهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی در دوران مختلف و گفتگوهای نظری پیرامون مفاهیم ترجمه در دوران معاصر از جمله دیدگاه‌های مطرح شده در این فیلم است. کارگردان با مرور خاطرات شخصی و اثر ترجمه‌ها بر زندگی خود از کودکی تا به امروز، راهی برای ورود به موضوع باز می‌کند و …». آذرتاش آذرنوش، گلی امامی، منوچهر انور، صفدر تقی‌زاده، عبدالرحیم جعفری، محمدرضا جعفری، نجف دریابندری، مژده دقیقی، پیروز سیار، محمد شریفی، علی صلح‌جو، فرزانه طاهری، کامران فانی، مراد فرهادپور، مدیا کاشیگر، محمد علی کشاورز، صالح نجفی و فاطمه ولیانی روایتگران این مستند ۷۲ دقیقه‌ای هستند. ...
  • گزارش تخلف

- ﺗﻮ آدم ﺧﻮﺑﯽ ھﺴﺘﯽ. وﻟﯽ در زﻧﺪﮔﯽ «ﺧﻮب ﺑﻮدن» ﺑﻪ ھﯿﭻ دردی نمی‌خورد …- ﻣﮕﺮ ﺧﻮد ﺗﻮ ﺧﻮب ﻧﯿﺴﺘﯽ؟.. -ﻣﻦ؟

ﻧﻪ اﺻﻼ. ﺑﺎ ھﻤﯿﻦ ﺳﻦ فهمیده‌ام ﮐﻪ ﻣﺮدم وﻗﺘﯽ می‌خواھﻨﺪ ﺑﮕﻮﯾﻨﺪ ﯾﮏ ﻧﻔﺮ ﺧﺮ و ﺑﯽ ﻋﺮﺿﻪ اﺳﺖ، می‌گوﯾﻨﺪ: «ﭼﻪ آدم ﺧﻮﺑﯽ اﺳﺖ!». برگرفته از کتاب «ﻋﺮوﺳﮏ ﻓﺮﻧﮕﯽ» | آﻟﺒﺎ دﺳﺲ ﭘﺪس | مترجم: بهمن فرزانه
  • گزارش تخلف

کاربرد قهر یعنی زوال قدرت. عنوان این کتاب در زبان آلمانی «قدرت و قهر» است

آرنت در این رساله‌ی فلسفی سیاسی، دو پدیده‌ی قدرت و قهر را در زندگی اجتماعی موشکافانه می‌کاود. او یادآور می‌شود که بسیاری از صاحب‌نظران علوم سیاسی، این دو پدیده را یکسان می‌پندارند، در صورتی که آن‌ها دو مفهوم کاملا متفاوت و حتا متقابل‌اند. قدرت برای هانا آرنت، دارای گوهری اجتماعی‌ست و از پیوند و اتحاد داوطلبانه‌ی نیروهای انسانی برمی‌خیزد. عنصرهای سازنده‌ی قدرت، مردم و اراده و اقدام مشترک آنان است. فرد یا گروهی ناموافق و پراکنده، دارای قدرت نیستند. زیرا سرچشمه‌ی پیدایش و پویش قدرت، پیوند و مراوده‌ی آزاد انسان‌ها با یکدیگر و اتفاق‌نظر و اقدام مشترک آنان است. قهر بر خلاف قدرت، دارای سرشتی ویرانگر است و نه سازنده. هدفی که با قهر قابل دسترسی است، نیازمند ابزاری است که خصلت ویرانگر، رعب‌آور و زورگویانه دارد …هانا آرنت یادآور می‌شود که کافی نیست بگوییم قدرت و قهر یکی نیستند، بلکه باید گفت قدرت و قهر نقطه‌ی مقابل یکدیگرند. در جایی که یکی از این دو بطور مطلق حاکم باشد، آن دیگری حضور ندارد. ...
  • گزارش تخلف

گاردین/ «اعلا ال‌اسوانی»، رمان‌نویس مصری به دلیل مخالفت با رژیم ژنرال «السیسی» از اجرای هرگونه برنامه عمومی، انتشار کتاب و حضور در

وی تا کنون نشست‌های عمومی زیادی را در «قاهره» و «اسکندریه» درباره مصر پس از کودتای سال ۲۰۱۱ برگزار کرده است. «اسوانی» ماه گذشته در گفت‌وگو با نشریه فرانسوی «هیومانتیتی» نیز گفته بود: «در حالی که می‌توانم در همه جای دنیا داستان‌هایم را چاپ کنم در کشور خودم ممنوع هستم. وضعیت از زمان حسنی مبارک بدتر شده است و آزادی بیانی وجود ندارد.». ...
  • گزارش تخلف