📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


سخنان فرزانه کرم پور درباره ادبیات مهاجرت در گفتگو با ایلنا: بسیاری از آثاری که توسط نویسندگان خارج از کشور منتشر می‌شود از لحاظ ز

اخیرا کتابی خواندم از سعید قهرمانی که استاد ریاضیات و رییس دانشگاه است که سال‌هاست در امریکا زندگی می‌کند. خواندن زندگی نامه‌ی او بسیار جذاب است اما من نمی‌توانم این کتاب را به دیگران به خصوص به جوانان پیشنهاد کنم به این خاطر که ایشان ۴۰ سال است در امریکا زندگی می‌کند و ارتباط خود با زبان را از طریق کتاب‌های مولانا و سعدی حفظ کرده است. دایره‌ی واژگانی گسترده‌ای دارد اما از زبان روز ایران بی‌اطلاع است. شگردهای داستان‌نویسی و خاطره‌نگاری را نمی‌داند و حشو و زوائد زیادی در کار او به چشم می‌خورد. امروز معیار داستان‌نویسی عوض شده و شعار داستان خوب باید این باشد که بیشترین معنا در کوتاه‌ترین جملات گنجانده شود. وقتی به کشورهای دیگر می‌رویم باید زبان ادبی آن کشور را خیلی خوب یاد بگیریم. وقتی ما زبان را در حد رفع احتیاجات یاد بگیریم مجبوریم به زبان خودمان بنویسم و زبان ما در دنیا مخاطب چندانی ندارد. اگر نویسنده بخواهد برای مخاطب ایرانی بنویسد باید مرتب کتاب‌های رسیده از ایران را مطالعه کند تا با زبان روز و روند داستان‌نویسی آشنا باشد و همچنین ادبیات انگلیسی را نیز مطالعه کند، این کاری است که آق ...
  • گزارش تخلف

دعوت به خواندن رمان «باغ‌همسایه‌ها» نوشته خوسه دنوسو و ترجمه عبدالله کوثری. حکایت یک شکست

نویسنده: سروش مظفرمقدم. لینک:. «باغ همسایه» نوشته خوسه دنوسو، نویسنده بزرگ و موج‌نویی شیلیایی حکایت یک شکست است. کودتای یازدهم سپتامبر ۱۹۷۳پیروز شده و کشور را موجی از سرکوب و خشونت فراگرفته است. سالوادور آلنده کشته‌ شده و آگوستو پینوشه و ژنرال‌هایش قدرت را در دست گرفته‌اند. راوی اول داستان اما، نویسنده‌ای میانمایه است که چند روز پس از کودتا، در بازداشت به سر برده و سپس به اتفاق همسر و تنها فرزندش، شیلی را به قصد اسپانیای فرانکو ترک کرده است. حال هفت‌سال از زمان کودتا می‌گذرد و او در تمام این سال‌ها قصد داشته رمانی درباره کودتای شیلی بنویسد؛ رمانی که گویا قصد به سرانجام رسیدن ندارد. ذهن راوی هماره درگیر موقعیت خویش در تبعید است. همسرش، روبه پیری گذارده و طراوت و شادابی گذشته‌اش ویران شده است. ...
  • گزارش تخلف

در این مقاله سعی برآن است که به تحلیل ساختار روایت گیر و راوی پرداخته شود

تقسیم بندی راویان گوناگون بر سطوح مختلفی مبتنی است که در آنجا حضور و مشارکت دارند. برمبنای این رده بندی، راویان عبارتند از: راویان درون داستانی، برون داستانی، دیگرگو و همگوی. درهفت پیکر نظامی ما با انواع این راویان گوناگون رو به روهستیم که در سطوح مختلف قرار دارند. روایت گیر نیز یکی از مشارکهای داستانی است که مخاطب راوی است. روایت گیر به دو گونه اصلی تقسیم می‌شود: روایت گیر درون داستانی و روایت گیر برون داستانی. روایت گیربرون داستانی، روایت گیری است که در داستانی که خطاب به او گفته می‌شود، مشارکت و حضور ندارد. اما روایت گیر درون داستانی در داستانی که خطاب به اونقل وگفته می‌شود، مشارکت وحضور دارد و بنابراین روایت گیر شخصیت است. تا دو دهه اخیر، روایت شناسان به روایت گیرنپرداخته‌اند و این در صورتی است که دربرخی ازمتون روایی مثل هفت پیکر، روایت گیر به عنوان چارچوب و سازهبنیادین عمل می‌کند. درهفت پیکر نظامی، بهرام گور، روایت گیر شاهدختهای روایت‌گری است که هرکدام ازآنان به نوبت حکایتی را برای او روایت می‌کنند. ...
  • گزارش تخلف

این فیلم را دو نفر روایت می‌کنند

یکی نصرت کریمی است که از تهران قدیم صحبت می‌کند و دیگری مسعود بخشی نویسنده و کارگردان فیلم که ظاهرا دارد گزارش تهیهٔ فیلم ناتمام خود را به مقامات می‌دهد و مشکلات بی شمارش را در جریان ساختن فیلم شرح می‌دهد از جمله اینکه پنج سال منتظر صدور اجازه فیلمبرداری بوده‌است …👈 فیلم با جمله‌ای از کتاب آثارالبلاد اثر زکریا محمد قزوینی در قرن هفتم هجری آغاز می‌شود:. «تهران روستای بزرگی در حوالی شهر ری است که باغ‌ها و درختان میوه فراوان دارد. ساکنان آن در سرداب‌هایی زندگی می‌کنند که به لانهٔ مورچگان می‌ماند. میوه‌هایشان نیکو و فراوان است و بویژه اناری دارند که در هیچ یک از شهرها نظیرش یافت نمی‌شود». ...
  • گزارش تخلف

فیلم «تهران انار ندارد» علاوه بر کسب مهم‌ترین جوایز سینمای مستند ایران، کاندید دریافت جایزهٔ بهترین مستند سال از مرکز مستقل فیلم ن

تهران انار ندارد از ماه سپتامبر ۲۰۰۹ در کانادا و لهستان نیز روی پرده سینماها رفت. همچنین این فیلم توسط کمپانی پخش‌کننده‌اش در آمریکای شمالی، به‌عنوان نخستین فیلم مستند سینمای ایران به هشتادودومین مراسم آکادمی هنرها و علوم سینمایی اسکار معرفی می‌شود. ...
  • گزارش تخلف

نشریه «ایندیپندنت» / بنیاد «سامرست هاووس» در لندن نمایشگاهی از تصاویر «تن‌تن»، روزنامه‌نگار بی‌باک کتاب‌های مصور و نویسنده – تصویر

نمایشگاه «تن‌تن و شاهکارهای هرژه»، نشان دهنده سیر تکاملی این روزنامه‌نگار بی‌باک از سال‌های آغازین انتشار داستان‌های آن در یک روزنامه بلژیکی در سال ۱۹۲۹ تا آخرین تصویر از کتاب مصور ناتمام «هرژه» با نام «تن‌تن و هنر آلف» است. ...
  • گزارش تخلف

فیلم:توهم بزرگ. کارگردان:ژان رنوار. فیلمنامه:شارل اسپاک

و ژان رنوار. تهیه کننده :فرانک رولمر. البرت پینکوویچ و الکساندر. موسیقی:ژوزف کوزما. فیلمبردار:کریستیان مارتاس. کلود رنوار. تدوین:مارگریت مارت. هوگو. محصول١٩٣٧فرانسه.٩۴دقیقه.
  • گزارش تخلف

کایل: بابا میشه یه مقدرا پول بدی تا اسباب بازی جدید بخرم؟. کایل: اره ولی اون اسباب بازی قدیمی شده

الان همه یه مدل جدید‌تر خریدن. پدرش: خب کایل این که دلیل قانع کننده برای خرید اسباب بازی نیست. ببین پسرم مد میاد و میره و این اسباب بازیه جدید هم چیزی جز مد نیست. مجبور نیستی که حتما بخشی ازش باشی. درواقع میتونی با گفتن این حرف به دوستات یه حرف خفن زده باشی، «نمیخوام بخشی از این مد باشم. چون من فرق دارم» فهمیدی؟. کایل: آره فهمیدم. حالا بزار برات توضیح بدم توو دنیای واقعی اوضاع چطوریه. توو دنیای واقعی یا میتونم یه اسباب بازی جدید بخرم یا اینکه تنها بچه‌ای باشم که اسباب بازی نداره و این باعث میشه بقیه بچه‌ها مسخره‌ام کنن و دهنمو سرویس کنن. ...
  • گزارش تخلف