غبار غم برود حال خوش شود☘ 📚 #هر_کتابی_ارزش_خواندن_ندارد 🔺 معرفی #کتاب_مفید 🔷️ شرح آثار فلاسفه 🌿شرح آثار #حافظ_سعدی_مولانا و شمس تبریز 🎥 #دکلمه_موسیقی_کلیپ « ارتقاء آگاهی فرهنگی_فکری_فلسفی و بسط عدالت » ؛ادمین: @abibikaran13


دو سمینار دیگر را هم در ماه نوامبر و دسامبر شرکت کردم

یکی سمینار ی تحت عنوان «اسلام و رفرم» در آنجا دوستان دیگر ما آقای کدیور، آقای دکتر محمود صدری و دکتر علی میر سپاسی شرکت داشتند. من آنجا در باب اینکه اساسا برای چه رفرم می‌کنیم و در چه مقولاتی رفرم می‌کنیم، سخن گفتم. سخن من این بود که ما هم در فقه، هم در اخلاق، هم در کلام و هم در قصه‌ی هویت اسلامی باید رفرم انجام بدهیم و در مورد هر یک از اینها نکاتی را به سمع مستمعان رساندم، که اکنون اینجا تطویل نمی‌دهم …سمیناردیگری که شرکت کردم، سمینار دو روزه‌ای در دانشگاه ییل بود تحت عنوان «غزالی». برای من بسیار ابتهاج آور بود که در این سمینار شرکت کنم و می‌دیدم که از اقصای جهان، دانشمندان جوان و غیر جوانی شرکت کرده‌اند و همه بر سر سفره‌ی غزالی، این دانشمند ایرانی نشسته‌اند. با کمال تاسف هیچ محقق ایرانی در این جمع حضور نداشت. بنده هم که خود را غزالی شناس محسوب نمی‌کنم. اما به هر حال آشنایی دارم و دوست دارم که در مباحث مربوط به غزالی شرکت کنم …در این سمینار، رئیس یکی از میزگرد‌ها بودم. نکاتی که سالهای سال در باب غزالی مطرح بود اکنون مورد تجدید نظرواقع می‌شد؛ این را هم عرض بکنم که در این سمینار تلاشی م ...
  • گزارش تخلف

این بزرگان ادا کنم

آنجا اشاره کردم که لا نفرق بین أحد من رسله یعنی پیامبر اسلام میان دیگر پیامبران هیچ فرقی نمی‌نهاد، ما هم میان مصلحان هیچ فرقی نمی‌نهیم. همه‌ی اینها حلقه‌های یک زنجیر ند و همه اینها به مسئله هویت اسلامی و معرفت اسلامی در جهان معاصر نگاه می‌کنند و دغدغه آنها را دارند و می‌کوشند که برون شوی برای تنگناهای موجود جهان اسلام پیدا کنند …البته تفاوت هایی هم بین این بزرگان هست، من فقط مسئله عقل را در آثار این بزرگان مورد توجه قرار دادم. می‌دانید که مرحوم محمد ارکون کتابی دارد به نام «نقد العقل الاسلامی» و کتابی دارد نصر حامد ابوزید به نام «الإتجاه العقلی فی التفسیر» یعنی رویکرد عقلی در تفسیر قرآن و مرحوم محمد عابد الجابری کتابی دارد به نام نقد العقل العربی. می‌بینیدکه قصه عقل ونقدونقش عقل برای همه آن‌ها مهم است …. (deconstructioمحمد ارکون پیامبر دکانستراکشن است , (اوراق کردن یعنی قطعات مختلف یک مجموعه پیچیده را از هم جدا کردن و حکم هر یکی را صادر کردن. مرحوم ارکون به ریکانستراکشن یعنی باز سازی نرسید. اما دکانستراکشن را خیلی خوب انجام داد. او معتقد بود که تاریخ تفکر اسلامی تاریخی است انباشته از ن ...
  • گزارش تخلف

در کشورهای عرب هم همینطور بود. الاشتراکیون أنت أمامهم لولا دعاوی القوم والغلواء

داویت متئدا وداووا طفرة وأخف من بعض الدواء الداء. تمام این قصیده را از قضا ام کلثوم در حضور ملک فاروق خوانده است. می‌گوید که «تو ای محمد پیشوای سوسیالیست‌ها هستی، البته آن‌ها می‌خواستند که به تندی مقصود خود را عملی کنندو به کرسی بنشانند، اما تو به آرامی همان مقصود را عملی کردی و به کرسی نشاندی. بلی گاه دوا از خود بیماری بدتر می‌شود». و بعد هم اشاره می‌کند که امروز هم اگر کسی بخواهد دینی را انتخاب کند، خواهی دید که فقرا دین تو را انتخاب می‌کنند چون در آن هم نجات فقرا هست، هم نجات طبقه کارگر هست …از اینجا من نتیجه گرفتم که سازگار کردن اسلام یا سازگار دیدن اسلام با نوعی سوسیالیسم معتدل که از مارکسیسم می‌آمد، عقل و دل همه را ربوده بود. از شاعران و متکلمان و مصلحان و غیره. دیگر لازم نیست من از مرحوم شریعتی بگویم یا از مرحوم طالقانی و دیگران که در این راه آشکارا با گام‌های تند پیش می‌رفتند و ابایی از نسخه برداری از مکتب چپ نداشتند …اما دردر روزگار حاضر، چالش اصلی اسلام با لیبرالیسم است. این یکی به نظر من بسی مشکل‌تر است. لیبرالیسم یکی از مهمترین ستون هایش حقوق انسان است و این حقوق بشر تا امر ...
  • گزارش تخلف

شدن این کرسی، سمیناری تشکیل داده بودند واز افرادی دعوت کرده بودند، از روحانیان شیعی و غیر روحانیان که به این مناسبت سخنانی بگویند

جناب پروفسور محمودایوب که یکی از اساتید بسیار سرشناس و معتبر امریکا در اسلام شناسی وشیعه شناسی است از من خواست که در این کنفرانس درباب کلام شیعی سخن بگویم …من هم سخنان خودم را عمدتا متمرکز کردم بر روی آراء مرحوم شیخ مفید که از بزرگترین متکلمان شیعی است. کتاب مرحوم شیخ مفید که از اهم کتب اوست به نام اوائل المقالات واجد مهمترین آراء دین شناسانه و کلامی اوست. من خصوصا در آنجا به این نکته اشاره کردم که در دوران شیخ مفید، که گویا ارتدکسی هنوز به طور کامل تحقق و استقرار پیدا نکرده بود، آرایی دیده می‌شود که از نظر شیعیان امروز که در دوران ارتدکسی و غلو به سر می‌برند، گاهی نا آشنا می‌نمایدو همین نا آشنایی هم باعث شد که در آن جلسه اعتراضات بسیاری به سوی من سرازیر شود. حتی یکی از روحانیان برخاست و گفت امروزه چه حاجت به گفتن این سخنان است. گویی ایشان انتظار داشت که من به وعظ و پند و اندرز صوفیانه بپردازم. من به ایشان گفتم که وقتی سخن از علم کلام می‌گویند، منظورهمین گونه آراء است که باید شنید، آن هم در یک محضر و محفل دانشگاهی. باید شنید که بزرگان علم کلام شیعه رایشان در باب قرآن چیست، در باب معجزه ...
  • گزارش تخلف