لینک کانال https://t.me/joinchat/AAAAAEJLNLu9Gs-xukoTpA ارتباط با ادمین @ZVaezzadeh


🌐 دگرگونی اجتماعی

🔺 در جوامع انسانی برای تعیین اینکه یک سیستم تا چه اندازه و به چه شیوه هایی تغییر می‌کند باید نشان دهیم تا چه اندازه تغییری در نهادهای اساسی در طی یک دوره معین به وجود آمده است. همچنین در تمام تبیینهای دگزگونی باید نشان دهیم که چه چیزی ثابت می‌ماند، تا بتوان تغییرات را برمبنای آن ارزیابی کرد …🔺دو رویکرد کلی در کوشش برای درک مکانیسمهای عمومی دگرگونی در سراسر تاریخ بشر مهمتر از رویکردهای دیگر بوده‌اند. یکی از این دو رویکرد تکامل گرایی اجتماعی است که می‌کوشد بین دگرگونی زیستی و اجتماعی ارتباط برقرار کند. دیدگاه دوم مربوط به ماتریالیسم تاریخی است که در اصل توسط مارکس طرح و تنظیم گردیده اما بعدا توسط نویسندگان گوناگونی بسط و توسعه یافته است …🔺 رویکردهای تکاملی دگرگونی اجتماعی برپایه واقعیت نسبتا آشکاری استوارتد. اگر ما انواع گوناگون جوامع بشری را در تاریخ مقایسه کنیم، آشکار می‌شود که حرکتی به سمت پیچیدگی فزاینده وجود دارد.. 🔺جوامع شکار، جوامع کشاورزی و جوامع صنعتی به تدریج پیچیده‌تر از جوامع قبل‌تر از خود می‌شوند بطوریکه جوامع شکار از نظر ساختاری نسبتا ساده به نظر می‌رسند. درجوامع کشاورزی گر ...
  • گزارش تخلف

باسلام

گروه فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف دریک اقدام خداپسندانه ودرجهت گسترش عدالت آموزشی ۶ سال است که تصمیم گرفته‌اند دروس دبیرستان رو تدریس وفیلم برداری کرده و رایگان دراختیاردانش آموزان سراسرکشورقراردهند. دانش آموزان می‌توانندجلسات هر درس را دانلودکرده و درمنزل معلمی در کنار خودداشته باشند، همکاران عزیز، لطفا این امکان را به فرزندان خود و دیگران اطلاع دهید. لینک آن را در تمام گروهها منتشرکنید تا فرزندان این مرزوبوم از شر بسیاری از موسسات آموزشی خلاص شوند … وارد شوید لطفا به دانش آموزان کنکوری اطلاع دهید … ...
  • گزارش تخلف

🌐 شکل گیری مکتب فرانکفورت و مطالعات انتقادی

🔺شکست جنبش‌ها و انقلاب‌های کارگری و پیدایش جنبش‌های راستگرای فاشیسم در اروپا پس از جنگ جهانی اول، برخی از اندیشمندان مارکسیست را به این فکر انداخت که احتمالا تاریخ برپایه نیروهای عینی به جنبش در نمی‌اید و از این رو شاید کژی و کاستی بنیادینی در اندیشه مارکسیسم ارتدکس وجود داشته باشد.. 🔺اندیشمندان مکتب فرانکفورت همانند کرش، گرامشی و لوکاچ، شکست جنبش کارگری و پیروزی فاشیسم در اروپا را نشانه زوال مارکسیسم و نیاز به بازنگری آن از راه بازگشت به فلسفه هگل می‌دانستند …🔺بدین سان بخش بزرگی از اندیشه مارکسیستی سده بیستم نتیجه بازگشت به سنت فلسفی هگل بوده است. به عبارتی می‌توان این جنبش را به مثابه پاسخی در برابر احساس نیاز روشنفکران نئومارکسیست به بازخوانی جدیدی از مارکسیسم کلاسیک و بویژه رابطه میان نظریه و عمل در شرایط جدید دانست …🔺کوشش برای احیای مارکسیسم در چارچوب مفاهیم ایده آلیستی و دیالکتیک فلسفی هگل، در اندیشه‌های کسانی چون هورکهایمر و مارکوزه به اوج خود رسید. اعضای مکتب فرانکفورت عدم تحقق انقلاب‌های سوسیالیستی و گسترش جنبش‌های فاشیستی را معلول دریافت نادرست اندیشه‌های مارکس بوسیله مارکسیس ...
  • گزارش تخلف

🌐 مشاغل جامعه شناسی در قرن ۲۱ به روایت انجمن جامعه شناسی آمریکا.. ✍نویسنده: تمنا منصوری

🔺با توجه به ویژگی­های خاص بازار کار در قرن بیست و یکم جای تعجب ندارد که بسیاری از مشاغل حال حاضر در زمان والدین ما وجود خارجی نداشتند.. 🔺مهارت‌های مورد انتظار این قرن عبارتند از:. خلاقیت، نوآوری، تفکر انتقادی، حل تحلیلی مسایل، ارتباطات، همکاری، فهم چند فرهنگی و جهانی، مهارت­های ریاضی و علوم، و مهارت در نگارش است.. 🔺این درحالی است که رشتة جامعه شناسی نیز مانند سایر حوزه­‌های تحصیلی و شغلی در معرض فضای نوین کسب و کار قرار دارد …🔺 این یادداشت نگاهی دارد به روایت انجمن جامعه شناسی آمریکا از شرایط اشتغال فارغ ­التحصیلان این رشته در قرن بیست و یکم …🔘 تغییر کیفیت مشاغل در قرن ۲۱. 🔺با کمی دقت به پیرامون خود متوجه می­شویم که جامعة جهانی به طور روز افزون دستخوش تغییراتی به صورت نمایی می­شود. مشاغل قرن بیست و یکمی واجد مشخصاتی چون تغییر پیوسته، افزایش گوناگونی و بالا رفتن مقتضیات تحصیلی هستند. مواردی که در ذیل مورد بحث قرار می­گیرند:.۱⃣ تغییر: مکان­های اشتغال در حرفه­‌های قرن ۲۱ بسیار متغیر است، مکان­هایی­ که اغلب در بخش­های کاملا متفاوتی از بازار اتفاق می­افتد. درحالی­که در گذشته کارکنان اغلب تم ...
  • گزارش تخلف

⭐به مهربان‌ترین مهربانان⭐.. این کانال اختصاص به کتاب جامعه شناسی دوازدهم در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ دارد

مطالب شامل: درسنامه- نکته درسی -فیلم آموزشی -تست ویس آموزشی درس جامعه -‌ نکات مشاوره‌ای -‌انگیزشی و …. جهت ارتباط باادمین کانال ازطریق آیدی ‌👇. کانال 👇.
  • گزارش تخلف

🌐 فردگرایی و انسان جامعه شناختی

🔺 لویی دومون انسان شناس در مطالعاتش (جستاری در باب فردگرایی، ۱۹۸۳) دو مفهوم قرینه درباره دنیای انسان‌ها را مقابله می‌دهد: کل گرایی و فردگرایی …🔺کل گرایی (هولیسم) ایدئولوژی ای است که به کلیت اجتماعی برتری می‌دهد و از فرد انسانی یا غفلت می‌کند یا آن را تابع می‌داند. با بسط معنا، جامعه شناسی ای کل گرا نامیده می‌شود که موضوع پایه‌ای مطالعاتش جامعه کلی باشد و نه فرد به عنوان داده مستقل …🔺 در مقابل فردگرایی ایدئولوژی ای است که فرد را محور و کانون تحلیل وقایع اجتماعی قرار می‌دهد و از کلیت اجتماعی غفلت می‌کند یا آن را تابع می‌داند …🔺به عبارت دقیق‌تر، لویی دومون دو تعریف متمایز از فرد ارائه می‌دهد: شناسای تجربی آن طور که در همه جامعه‌ها آن را شاهدیم، و هستی اخلاقی مستقل و خودمختاری که از شاخصه‌های ایدئولوژی مدرن کنونی درباره انسان و جامعه است …🔺به نظر دومون، در جریان دو قرن اخیر، جامعه غربی برای تعریف کردن فرد به موجب تعریف دوم، چونان هستی آزاد و برابر با دیگری که نیازهایش او را تابع نیازهای جامعه می‌کنند، متحمل دگردیسی در ارزش هایش شده است …🔺خیلی پیش‌تر از مطالعات لویی دومون، برداشت فرد گرایی ...
  • گزارش تخلف

دکتر نعمت الله فاضلی در نشست.. 🔶 نقد نقد در موسیقی ایران: تصویر نقد در حافظه جمعی ایرانیان🔶

✅ ۳ بهمن ۹۷، خانه هنرمندان ایران. ✅ حجم فایل: ۲۸٫۳MB، زمان: ۲ ساعت. 🔵 دکتر فاضلی در این سخنرانی به تحلیل جایگاه نقد در ایران پیشامعاصر و معاصر می‌پردازد و به این پرسش پاسخ می‌دهد که در ایران معاصر افراد و گروه‌ها در روابط اجتماعی و میان فردی تا چه حد از آمادگی و توانایی لازم برای گفتگو، نقد و پرسش‌گری برخوردار هستند؟. ✅ نقد کنشی فعالانه، ارزیابانه و منصفانه است.. 🔻منصفانه بودن نه به معنای محافظه کارانه و مصلحت جویانه بودن، بلکه به معنای آگاهی و حساسیت به نقد خود و تلاش برای اجتناب از غرض ورزی است.. 🔻نقد اجتماعی و فرهنگی برخاسته از فضای میان ذهنی جامعه و تخیل جمعی ماست.. ✅ کنش‌های و رویارویی‌های انتقادی همواره در جامعه ایران در قالب دو گفتمان تاریخی وجود داشته است:. 🔶گفتمان پیشامعاصر و سنتی:. 🔻نقد بعنوان یک وظیفه دینی و برخاسته از متون مذهبی …🔻نقد بعنوان نوعی مسئولیت اجتماعی و منعکس شده در فولکلور، ادبیات، اسطوره و شعر.. ...
  • گزارش تخلف

🌐 معرفی جامعه شناسان.. 🙎🏻‍♂ لوئیس آلفرد کوزر.. ✍ نویسنده: مجید فولادی

🔺لوئیس آلفردکوزردر سال ۱۹۱۳ دربرلین یکی از شهرهای بزرگ آلمان زاده شد. تحصیلات ابتدائی اش رادر همان جا سپری کرد. اما میل وعلاقه شدید او به مسائل اجتماعی، باعث شد که به پاریس مهاجرت کند ودرطی سالهای ۱۹۳۵ تا۱۹۳۸ در دانشگاه سوربن یه تحصیل بپردازد. او در سال۱۹۴۱ به آمریکارفت ودر سال۱۹۵۴ دکترای جامعه شناسی خود را ازدانشگاه کلمبیا گرفت …🔺اودر دانشگاه‌های معتبری مانندشیکاگو، برکلی ونیویورک تدریس کرد. ودر هنگام بازنشستگی نیز به عنوان استاد ممتاز مشغول کار در دانشگاه بوستون شد.. 🔺اماشهرت وحیطه فعالیت کوزر به اینجامحدود نمی‌شود، بلکه طی دهه ۷۰ است که ریاست سه انجمن با اهمیت جهان جامعه شناسی را به او می‌سپارند …🔺او ابتدا رئیس انجمن بررسی مسائل اجتماعی آمریکامی شود وپس ار دوره موفقیت آمیز، ریاست انجمن جامعه شناسی آمریکا را به عهده می‌گیردودر اواخردهه ۷۰ ریاست انجمن جامعه شناسی شرق را می‌پذیرد.. 🔺اما باید بدانیم که کوزر تنها در حیطه اجرائی وتدریس موفق نبود. بلکه بخش اعظم شهرت کوزربخاطرآثاروتالیفات بدیع جامعه شناسی اش است …🔺سبک روان ویدون ابهام کوزرباعث شد که برخی از آثاراوسالها بعنوان کتاب درسی در د ...
  • گزارش تخلف

دکتر نعمت الله فاضلی با عنوان.. 🔶 چرا نقد در ذهن و زبان ما به معنای عیب جویی است؟ 🔶

🔻نشست نقد نقد در موسیقی ایران: تصویر نقد در حافظه جمعی ایرانیان🔻. ✅ زمان: چهارشنبه، ۳ بهمن ۹۷، ساعت ۱۵. ✅ مکان: خانه هنرمندان ایران، سالن استاد جلیل شهناز.
  • گزارش تخلف

🌐 معرفی جامعه شناسان.. 🙎🏻‍♂آلفرد شوتس.. ✍نویسنده: ابوذر رحیمی

🔺آلفرد شوتس در سال ۱۸۹۹ در وین اتریش به‌دنیا آمد و آموزش‌های دانشگاهی‌اش را از دانشگاه وین گرفت. بلافاصله پس از فارغ‌التحصیل شدن در رشته حقوق، وارد حرفه بانکداری شد و تا پایان عمر در آن باقی ماند.. 🔺شوتس به نظریه ماکس وبر به‌ویژه کار وبر دربارۀ کنش و نمونه آرمانی علاقه‌مند شده بود. هر چند که او تحت تأثیر کار وبر بود اما تلاش می‌کرد تا کاستی‌های آن را با تلفیق افکار فیلسوفانی چون ادموند هوسرل و هانری برگسون از میان بردارد. همین امر باعث انتشار کتاب «پدیده‌شناسی جهان اجتماعی» شوتس در ۱۹۳۲ شد که بعدها به‌صورت یکی از کتاب‌های مهم رشته جامعه‌شناسی در آمد …🔺به نظر شوتس، وبر درست دریافته بود که مفهوم رفتار عبارت است از معنایی که آن رفتار در نزد فرد قرار دارد ولی این انتقاد به او وارد بود که کار را ناتمام رها کرد. به عقیده شوتس وبر نتوانسته است مجموع مشخصات معنوی سه حوزه اصلی جامعه‌شناسی خود یعنی تفهم، معنای ذهنی و عمل را بیان کند. جامعه‌شناسی پدیدارشناسی باید از نظریه تفهم وبر فراتر رفته به طرح پدیدارشناختی بپردازد …🔺با نزدیک شدن جنگ جهانی دوم، شوتس به آمریکا مهاجرت کرد و در سال ۱۹۳۳ در مدرسه ...
  • گزارش تخلف

🌐 سرمایه اجتماعی

🔺پیر بوردیو مفهوم سرمایه‌ها را شناخت فضای اجتماعی به عنوان ساختی سلسله مراتبی بر پایه تفاوت‌ها می‌داند، جایگاهی که در آن منابع توزیع و اعمال متجسد می‌شوند. مفهوم میدانی پلی برای ارتباط و محلی برای پیدایش سرمایه‌های گوناگون در فضای اجتماعی است. سرمایه‌های اجتماعی به علت تقدم سرمایه‌های اقتصادی بر آنها حالتی ابزاری در فضای اجتماعی دارند …💠 بوردیو سرمایه رابه سه نوع تقسیم وآنها رابه شرح زیر توصیف می‌نماید:.۱- سرمایه اقتصادی که قابل تبدیل شدن به پول است و می‌تواند به شکل حقوق مالکیت نهادینه شود..۲- سرمایه فرهنگی: سرمایه فرهنگی شکل گرفته ازطریق شرایط خانوادگی و آموزش مدرسه‌ای، می‌تواند تا حدی مستقل از دارایی‌های مادی عمل کند و حتی کمبود پول راکه قسمتی از استراتژی فرد برای تعقیب قدرت و جایگاه اجنماعی است جبران کند. در واقع به نظر بوردیو سرمایه فرهنگی به صورت کیفیت آموزشی نمود پیدا می‌کند، مانند میراث مادی قابل انتقال است و مانند آن قابل سرمایه گداری است به علاوه گروهها قادرندتا از نمادهای فرهنگی به عنوان نشانه‌های تمایز استفاده کنند که از طریق آن هم موقعیت خود را در ساختار اجتماعی نشان می‌ده ...
  • گزارش تخلف

🌐گرایشات جدید در علوم اجتماعی معاصر.. 🔸قسمت چهارم.. ✍ سارا شریعتی

سومین جریان، جریانی است که ما بیشتر با آن آشنا هستیم چون چهره‌ ی شاخص آن یعنی مایکل بوروی که ریاست انجمن بین المللی جامعه شناسی در سال ۲۰۰۴ را به عهده داشت، به ایران آمد و از جامعه‌ شناسی چهارمی به نام «جامعه‌ شناسی پوپلیک» یا «جامعه‌ شناسی مردم‌ مدار» سخن گفت. از گرایش به تعهد توتال جامعه‌ شناسی بعد از جنگ، به سمت بی تعهدی کامل جامعه شناسی امروز. از نظر وی، در سنت جامعه‌ شناسی امروز سه سنت وجود دارد: جامعه ‌شناسی حرفه ‌ای که در دانشگاه است، جامعه‌ شناسی کاربردی که مشاور قدرت و دولت‌ها است، و جامعه‌ شناسی انتقادی که بحث ‌های نظری را مطرح می‌کند. وی از گونه‌ی چهارم جامعه شناسی به نام جامعه‌ شناسی پوپلیک صحبت کرد که به جامعه ‌شناسی مردم‌مدار ترجمه شد. از نظر وی میان اتوس جامعه‌شناس و جهان اطرافش فاصله افتاده است، جامعه‌شناسان با محیط اطراف خود فاصله گرفته‌اند و در حصار آکادمی محبوس شده‌اند. مقایسه جامعه‌ شناسی با اقتصاد و سیاست می‌تواند رابطه‌ی جامعه شناسی را با جهان بیرونی، و رابطه‌ی ساختاری جامعه شناسی را در دفاع از جامعه‌ی مدنی که از هر طرف توسط بازار و دولت احاطه شده، آشکار سازد. جام ...
  • گزارش تخلف

🌐 گرایشات جدید در علوم اجتماعی معاصر.. 🔸قسمت سوم.. ✍ سارا شریعتی

🔺دومین جریان، جریانی است که اصلاحی است و قرائت جدیدی از سنتی که به عنوان «سنت کریتیک» یا «سنت انتقادی» شناخته می‌شود، ارائه داده است. این جریان که از دهه هشتاد شناخته شد، به عنوان سنت کریتیک- پراگماتیک شناخته می‌شود و بر بازگشت نقد اجتماعی و پیوند نقد با نیروهای اجتماعی، تاکید دارد. رویکردی که می‌کوشد بر توانمندی عاملان اجتماعی برای انطباق خود با موقعیت‌های مختلف زندکی اجتماعی اشاره کند و به نحوی در برابر دترمینیسم موجود در این جریان واکنش نشان دهد و به تعبیر خودشان از «جامعه شناسی انتقادی» به سمت «جامعه شناسی انتقاد»، سیر می‌کند. بر همین مبنا، برخی از «چرخش پراگماتیک» در جامعه شناسی نام می‌برند. سنت انتقادی یکی از سنت‌های شناخته شده‌ ی جامعه‌ شناسی است و ریشه‌ ی آن در میان کلاسیک‌ها به مارکس بر می­گردد و بیشتر با مکتب فرانکفورت شناخته می‌شود. در فرانسه این سنت با نام پیر بوردیو، به عنوان جامعه‌ شناس انتقادی، پیوند خورده است. جامعه ‌شناسانی مانند لوک بولتانسکی، لوران تونو، فیلیپ کرکوف، ناتالی هینیک در همین سنت فکر می‌‌کنند و آن را مورد نقد قرار می‌دهند و به عنوان «جامعه ‌شناسی انتقادی ...
  • گزارش تخلف

🌐 گرایشات جدید در علوم اجتماعی.. 🔸قسمت دوم:

🔺نخست، «جامعه شناسی کلینیک» که از رابطه‌ی نزدیک و مداخله‌گر جامعه شناس در جامعه دفاع میکند -در واکنش به گسست با زندگی- جامعه شناسی کریتیک پراگماتیک. که از بازسازی نقد اجتماعی دفاع میکند در گسست با نظری شدن مفرط. و جامعه شناسی پوبلیک که در فارسی مردم مدار ترجمه شده است در واکنش به تخصصی شدن. در اینجا تلاش می‌کنم معرفی کوتاهی از هر کدام داشته باشم …جامعه شناسی کلینیک یکی از گرایشات قدیم جامعه شناسی است که در جامعه شناسی امروز دوباره مطرح و برجسته شده است. این واحد تحت عنوان جامعه شناسی بالینی هم اکنون در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود و نزدیک به آن چیزی است که به آن روانشناسی اجتماعی می‌گوییم. در اینجا من به سنت فرانسوی این جریان اشاره میکنم که از دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی دوباره مطرح شد و با برگزاری همایش ‌هایی مجددا رونق گرفت. سابقه‌ی این گرایش در جامعه شناسی به گابریل تارد و به دورکیم متاخر برمی گردد و امروز، در دوره‌ای که تفرد اهمیت یافته است، فردیت پیچیده شده و فرد آزاد در تناقض هایش و قطع شده از توده‌ی مردم، از دسته بندی شدن‌های رایج سرباز می‌زند، داستان فردی او به اندازه‌ی داستان اجتماعی اهم ...
  • گزارش تخلف

🌐 گرایشات جدید در علوم اجتماعی معاصر.. 🔸قسمت اول.. ✍ سارا شریعتی

در اینجا من به سه جریان در جامعه شناسی معاصر اشاره می‌کنم.. جریاناتی که کم و بیش شناخته شده‌اند یا دارند شناخته می‌شوند. جریاناتی که یا وجود داشته‌اند اما دوباره رونق می‌یابند یا به نفع نقد اجتماعی مورد تجدید نظر قرار گرفته‌اند، یا به عنوان گرایشی جدید، ابداع شده‌اند. جریاناتی بی ربط به هم اما می‌توان گفت که هر سه به نوعی از امر نزدیک، گشایش به سمت جامعه و مداخله‌ی جامعه شناختی دفاع میکنند و از این رو به نظر من با سنت کلاسیک‌های جامعه شناسی نزدیکترند … این سه جریان ربطی به هم ندارند اما کم و بیش از یک روح واحد، گرایش واحد یا از جهت واحدی پیروی می‌کنند … یکی از این جریانات، جریان قدیمی در جامعه ‌شناسی است که به­ روز شده است و رونق پیدا کرده است و مورد ارزیابی جدید قرار گرفته است، یکی از این جریانات به نحوی در سنت خود تجدید نظر کرده است و آن را تکمیل یا اصلاح کرده است و سومی هم یک جریانی است که حداقل از نظر نام و از نظر اسمی که به آن داده می‌شود، ابداع شده است.. دلیل انتخاب این سه جریان به عنوان گرایشات جدید در علوم اجتماعی اولا از نظر نزدیکی مفاهیم مرکزی آنهاست و در ثانی به این دلیل است ...
  • گزارش تخلف

🌐 زیگمونت باومن.. ✍ مهزیار کاظمی موحد.. باومن روایتی فراگیر از تاریخ غرب ترسیم می‌کند

او با فاصله گرفتن از داستان‌های روشنگری مبنی بر پیشرفت خرد و آزادی، داستان کنترل اجتماعی و ترقی خرد به مثابه استیلا را حکایت می‌کند. علاوه براین، در حالی نظریه پردازان کلاسیک و معاصر مدعی بودند که تمایز میان سرمایه داری و سیوسیالیسم موضع اصلی تضاد و امید اجتماعی است، باومن تمایز مدرنیته و پست مدرنیته را جایگزین آن می‌کند. از این منظر، سرمایه داری و سیوسیالیسم نشانگر گونه‌های اجتماعی متفاوتی از پویش‌های مدرنیته‌اند. با وجود تمایل باومن به فاصله گرفتن از بخش‌های عمده‌ای از جامعه شناسی استقرار یافته، روایت اجتماعی او به وضوح هیئتی روشنگرانه دارد: این روایت داستانی است از تلاش نوع بشر برای آزادی و امیدی همچنان برقرار مبنی بر این که خرد بتواند تفاوتی ایجاد کند …منبع این مطلب: سیدمن، استیو. (۱۳۹۰). کشاکش آرا در جامعه شناسی. ترجمه هادی جلیلی. نشر نی. ص ۲۵۲. ...
  • گزارش تخلف

🌐🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🌐.. 🔸باسلام

دوستان بزرگوار از وقفه‌ای که در فعالیت‌های کانال ایجاد شد پوزش میخواهم …انشا ا. ‌‌. به زودی این کانال فعالیت‌های قبلی خود را دنبال خواهد کرد و مطالب مرتبط با جامعه شناسی در اختیار دوستان قرار خواهد گرفت.. 🌸از همراهی تان سپاسگزارم🌸 ...
  • گزارش تخلف

🌐 پارادایم‌های جامعه‌شناسی.. 🔸این مفهوم اولین بار بواسطه تامس اس

کوهن در کتاب «ساختار انقلاب‌های علمی» به عنوان عنصر اصلی تحلیل بکار گرفته شده است …🔸 او از این طریق به بیان تئوری علمی خود که از چندین مرحله بشرح زیر می‌گذر استفاده نموده است:. پارادایم اول. ⬇️. حالت هنجار. ⬇️. حالت نابهنجار. ⬇️. بحران. ⬇️. ...
  • گزارش تخلف

🌐 نگاهی کلی به تاریخچه علم جامعه شناسی

🔺علم جامعه شناسی توسط اگوست کنت که به عنوان پدر این علم شناخته می‌شود معرفی شد. عوامل متعددی در ظهور این علم نوپا نقش داشتند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.. 💎 یک رشته طولانی از انقلاب‌های سیاسی که بدنبال انقلاب فرانسه در سال ۱۷۸۹ پدیدارشدند و در سراسر سده نوزدهم ادامه داشتند، به عنوان مهمترین عوامل در پیدایش نظریه پردازی‌های جامعه شناسی بودند …⚡️دگرگونی‌های سریع اجتماعی وآشوبهای ناشی از این انقلاب‌ها در جهت گیری نظریه‌های جامعه شناسی تاثیر زیادی داشت و اغلب جامعه شناسان در این دوره تاکید برحفظ نظم اجتماعی داشتند زیرا وضعیت آشفته پس از انقلاب‌ها آنها را به واکنش در مقابل این نابسانی‌های اجتماعی ترغیب می‌کرد.. ⚡️پایه‌های فکری مکتب کارکردگرایی که یکی از مکاتب فکری اصلی جامعه شناسی است در این دوران پی ریزی شده است.. 💎 شکل گیری نظریه‌های جامعه شناسی مارکسیسیتی با واکنش کارل مارکس در برابر پیامدهای ناشی از نظام سرمایه داری آغاز شد …⚡️بدنبال انقلاب صنعتی جهان غربی از یک نظام غالبا کشاورزی به یک نظام کاملا صنعتی دگرگون شده بود. شمار انبوهی از مردم مزارع و کار کشاورزی را ترک کرده و به کارها ...
  • گزارش تخلف