جدیدترین نوشته‌ها

فاجعه قتل ستایش توسط یک نوجوان ایرانی بدون شک بازنمایی ناکارآمدی یک نظام آموزشی است که حتی رعایت ساده‌ترین اصول انسانی را نیز نمی‌

به این معنا ما در نقطه‌ای ایستاده ایم که از نوجوانان پرورش یافته و بالیده در این دستگاه تربیتی نه تنها نمی‌توان انتظار فضیلت هایی مثل «دادن صندلی خالی به افراد مسن و زنان باردار» یا «احترام به حقوق حیوانات» را داشت بلکه گویا احتیاج به تجدید نظری اساسی در انتظارات و توقعات ما از این نسل ضرورری به نظر می‌رسد. که آموزش‌های زیست محیطی مبنی بر احترام به طبیعت از دوران کودکی می‌تواند منجر به چه پیامدهای تربیتی در بزرگسالی شود منظور نظر این نوشتار نیست اما نکته مهم اینجاست که اولین وظیفه هر نظام آموزشی، درونی کردن هنجارهای اخلاقی و اجتماعی به نحوی است که بتواند به حفظ ثبات و امنیت نظام سیاسی کمک کند. وقتی دستگاه آموزشی یک جامعه نتواند فضائل اخلاقی و ترویج شده خود را بازتولید کند آن جامعه دچار «فرو نشست ارزشی» می‌گردد. سویی دیگر عده‌ای معتقدند در ماجرای قتل ستایش بزرگ نمایی صورت گرفته و در همه کشورهای دیگر نیز نوجوانان بزهکاری پیدا می‌شوند که با اسلحه سرد و گرم دست به قتل همسالان و همالان خود می‌زنند اما باید توجه داشت که قتل ستایش از آن جهت می‌بایست مورد توجه قرار گیرد که این قتل نه مربوط به ...
  • گزارش تخلف

اصول جنبش اکوفمینیستی شیوا بدین شرح است: ارتباط، کلیت، وابستگی درونی و معنویت

این اصول، در مقابل زیربناهای علم پدرسالارانه و سرمایه دارانه غربی قرار می‌گیرند که بر پایه جداسازی و جزئی نگری قرار دارد، علمی که کالبدشکافی کرده و برای شناخت چیزها آنها را از کلیت جدا می‌سازد.
  • گزارش تخلف

اکوفمینیسم هندی و واندانا شیوا. قسمت سوم

این مطلب برگرفته از سایت تحلیلی خبری مهرخانه می‌باشد …🖋 سیمین یکتایی. همچنین با همکاری ماریا مایز، جامعه شناس و اکوفمینیست مارکسیست آلمانی، کتابی با نام «بازمرتبط سازی جهان جداشده» در ۱۹۹۳ به چاپ رساند. در این کتاب نویسندگان، نظام اقتصادی سرمایه داری پدرسالارانه را با سرکوب زنان در هر دو نیمکره شمالی و جنوبی مرتبط ساختند. وی همچنین استدلال می‌کند» «هرگاه زنان در برابر تخریب محیط زیستی یا نابودی سلاح‌های هسته‌ای مبارزه کرده اند، «از ارتباط میان خشونت پدرسالارانه علیه زنان، دیگر گروه‌های اجتماعی و طبیعت آگاه بوده اند» …واندانا شیوا. اصول جنبش اکوفمینیستی شیوا بدین شرح است: ارتباط، کلیت، وابستگی درونی و معنویت. این اصول، در مقابل زیربناهای علم پدرسالارانه و سرمایه دارانه غربی قرار می‌گیرند که بر پایه جداسازی و جزئی نگری قرار دارد، علمی که کالبدشکافی کرده و برای شناخت چیزها آنها را از کلیت جدا می‌سازد.‌ها و تألیفات شیوا به طور گسترده‌ای مورد نقد قرار گرفته است. کسانی گفته اند که وی در کتاب «زنده ماندن» استدلال‌های خود را که مربوط به زنان روستایی شمال غرب هند است، به کل زنان جهان سوم تعمیم ...
  • گزارش تخلف

دکتر فاضلی معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری:

یکی از سازوکارهایی که افراد و جریان‌ها در ایران به کار برده‌اند ایجاد «دو قطبی» ‌های مختلف است. شماری از دوقطبی‌ها برای خارج کردن محیط زیست از دستور کار به‌کار گرفته شده است. سیاستمداران و کلیت جامعه در دوقطبی بین «توسعه» و «محیط زیست» قرار داده شده‌اند. در بهترین حالت گفته شده که توسعه اولویت نخست و محیط زیست اولویت بعدی است، و از طریق چارچوب‌بندی کردن ذهن مردم و حذف سایر گزینه‌های ممکن، تعارضی بین توسعه و محیط زیست ایجاد شده و ایدئولوژی‌ای‌ را برساخته‌اند که بنیانی واقعی نداشته است. ساحت زیست: محلی برای اندیشیدن‌های زیست محیطی. ...
  • گزارش تخلف

چرایی مغفول ماندن محیط زیست. قسمت اول: تغییر اولویت محیط زیست. 🖋 دکتر محمدفاضلی

باید خشمگین باشیم: بحران محیط زیست و مسئولیت علوم اجتماعی. مقاله در شماره ۳۱ مجله اندیشه پویا منتشر شده است). طرح مسأله. بحران محیط زیست ایران و تاختن آن به سوی ناپایداری بیشتر که بی‌ثباتی اجتماعی و سیاسی را محتمل می‌سازد، فرایندی تدریجی بوده که در چند دهه گذشته پدید آمده و تشدید شده است. سؤال مهم این است که این فرایند تحت چه شرایطی، در سکوت نسبی پیش رفت تا به نقطه فعلی رسید. من در این نوشتار می‌کوشم تا تحلیل و فرضیاتی برای پاسخ به این سؤال ارائه کنم. امیدوارم نشان دهم بحران محیط زیست بر بستر فرایندهایی رخ داده است که علوم اجتماعی به معنای عام، می‌توانسته‌اند بسیار درباره آن‌ها بگویند. اگرچه بحران محیط زیست ایران علل ساختاری بسیاری دارد، اما در فضای سکوت غیرمسئولانه عالمان اجتماعی نیز فرصت فربه شدن یافته است. دست‌ چندم شدن مسأله محیط زیست. ...
  • گزارش تخلف

معرفی کتاب هبوط: سوار بر قطار وحشت با اسماعیل

قارونی: کتاب حاضر، با هیچ معیار متعارفی یک رمان به حساب نمی‌آید. «اسماعیل» سیزده سال روی میز نویسنده‌اش خاک خورد چون هیچ ناشری حاضر به چاپش نبود، اما پس از چاپ، جایزه‌ی نیم میلیون دلاری ترنر («حامی آثار داستانی‌ای که راهکارهای سازنده‌ای برای بحران‌های جهانی پیشنهاد می‌دهند») را از آن خود کرد، بیش از یک میلیون نسخه فروخت، و به سی زبان برگردانده شد. بدون نام این اثر، نویسنده‌ی دهه‌ی شصتیِ کمال‌گرا اما سرخورده‌ای است که پس از دیدن یک آگهی روزنامه («معلمی شاگرد می‌پذیرد… شخصاً حضور یابید.») با گوریلی به نام اسماعیل ارتباط برقرار می‌کند. کویین تلاش کرده است تا گفتگوهای میان گوریل و راوی، در عین آسان‌فهمی، با تأسی از الگوی سقراطی، مواضع فلسفی مخاطب را به چالش بکشد و او را به بازنگری در پیش‌فرضهای خود وا دارد. برگردان فارسی همین کتاب «اسماعیل» نوشته‌ی «دنیل کویین» هست که در زمستان سال ۱۳۹۰، توسط انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد چاپ شده است … ...
  • گزارش تخلف

مینا خبوشانی:. متن آگهی از این قرار بود: «معلمی شاگرد می‌پذیرد

داوطلبان باید صمیمانه علاقه مند به نجات جهان باشند. شخصا حضور یابید.». پس از ورود به محل مورد نظر و مشاهده پوستری که بر روی آن نوشته: «اگر انسان نباشد، آیا امیدی برای گوریل باقیست؟»، با گوریلی عظیم الجثه مواجه می‌گردد که بر خلاف انتظار وی ناطق بوده و ازقضا همان معلم مورد نظر است!. از این قسمت به بعد رمان، شاهد گفتگوهایی میان این شاگرد و استاد هستیم که در خصوص ریشه‌های فلسفی بحران محیط زیست فعلی که گریبانگیر جامعه جهانی شده به بحث می‌پردازند. یا همان گوریل معلم، به شیوه‌ای جالب توجه، با بیان پرسش‌های مکرر و درگیر کردن ذهن نویسنده، وی را مرحله به مرحله از چگونگی پیدایش اسطوره‌های آفرینش تا تقسیم بندی انسان‌های هوشمند به دو گروه بخواه‌ها یا طرفداران غلبه بر طبیعت و نخواه‌ها یا طرفداران زندگی با طبیعت به پیش می‌برد و ضمن ریشه یابی و اثبات غلبه بخواه‌ها بر نخواه‌ها از عصر کشاورزی تاکنون، این شیوه زندگی را علیرغم ظاهر فریبنده و موفقیت آمیز آن، خلاف سیر طبیعی حیات بر شمرده و پیروان آن را در حال سقوط آزاد تجسم کرده و آنان را محکوم به زوال و نابودی می‌داند. پایان این ماجرا، «اسماعیل» پس از مواج ...
  • گزارش تخلف

اسماعیل؛ روایت نانوشته تاریخ طبیعت.. همه چیز با یک آگهی روزنامه شروع می‌شود: «معلمی شاگرد می‌پذیرد

داوطلبان باید صمیمانه علاقه مند به نجات جهان باشند.»، این آغاز، شروع دیالوگ‌های جذاب بین راوی داستان و موجودی است ظاهرا در اسارت «من یه جایی در جنگل‌های استوایی غرب افریقا متولد شدم. هرگز تلاش نکردم بفهمم اون جا دقیقاٌ کجاست و الان هم دلیلی برای این کار نمی‌بینم. راستی چیزی درمورد جمع آوری حیوانات برای باغ وحش‌ها و سیرک‌ها می‌دونی؟».‌های تاریخی بحران بوم شناختی دستمایه اصلی کتاب پیش روست. محاوره میان انسان و چیزی شبیه وجدان بوم شناختی، تجزیه و تحلیلی هوشمندانه از سیرتاریخ طبیعی انسان در این کتاب ارائه می‌دهد. پرسش هایی ژرف واساسی نظیر آنکه آیا جهان صرفا به انسان تعلق دارد؟ «به اطرافت نگاه کن می‌تونی موجوداتی را ببینی که طوری رفتار می‌کنن که انگار جهان به اونا تعلق داره و موجوداتی که طوری رفتار می‌کنن که انگار اونها به جهان تعلق دارن. می‌تونی از هم تفکیکشون کنی؟ موجوداتی که طوری رفتار می‌کنن که انگار به جهان تعلق دارن از قانون پاسدار صلح تبعیت می‌کنن و چون این قانون را رعایت می‌کنن به سایر موجودات هم این فرصت رو می‌دن که در مسیر تکامل پیش برن.» طرح تفکرات بوم شناختی مبنی بر اینکه طبیعت ...
  • گزارش تخلف

قسمت هایی از کتاب اسماعیل ترجمه شده به اسم هبوط:

یه بار وقتی دانشجو بودم مقاله‌ای برای یک کلاس فلسفه نوشتم. درست یادم نیست موضوع درس چی بود، چیزی مربوط به معرفت شناسی. به طورکلی متنی که من نوشتم از این قرار بود: حدس بزن چی شده؟ نازی‌ها آخر جنگ رو نباختن. پیروز شدن و گسترش پیدا کردن. چهان رو گرفتن و تا آخرین یهودی، تا آخرین کولی، تا آخرین سرخ پوست رو کشتن …این کار مدت خیلی خیلی زیادی طول کشید، ولی وقتی تموم شد، همه مردم جهان صددرصد آریایی بودن، و همه خیلی خیلی خوشحال. کتاب‌های درسی دیگه به هیچ نژادی به جز آریایی، هیچ زبانی به جز آلمانی، هیچ مکتبی به جز هیتلریسم و هیچ سیستمی به جز حزب نازی اشاره نمی‌کرد. دلیلی هم براش وجود نداشت. بعد از چند نسل، هیچ کس حتی اگه می‌خواست هم نمی‌تونست چیز متفاوتی تو کتاب‌ها بنویسه، چون اساسا چیز متفاوتی نمی‌دونست. ...
  • گزارش تخلف

معرفی کتاب اسماعیل اثر دانیل کویین: این کتاب به فارسی تحت عنوان هبوط منتشر شده است.. 🖋ایمان معمار

هبوط، نوشته دنیل کویین، رمانی درباره ریشه‌های بحران فلسفی محیط زیست معرفی شده است. این اسم شاید برای بعضی، تداعی کننده روایتی آبکی برای تشویق مخاطب به نریختن زباله در خیابان تعبیر شود. اما این طور نیست. کتاب شما را دچار وحشت معرفت شناسانه می‌کند. مخاطب را به سرزمین‌های ناشناخته‌ای از جهان هستی می‌برد که لحظه لحظه خواندش همراه با شگفتی می‌شود, در حقیقت نویسنده , درست یا غلط , با منتسب دانستن بسیاری از معضلات زیست محیطی به تفکر اشرف مخلوقات بودن انسان سعی در به چالش کشیدن این اسطوره اپیستومولوژیکال دارد و برای این کار اساطیر دوران پیشاتاریخ را وا میکاود. اگر بخواهیم کتاب را متعلق به ژانر مشخصی معرفی کنیم مضحک می‌نمایاند, ادبیات و تاریخ و فلسفه و روانشناسی و جامعه شناسی و حتی خود دغدغه‌های محیط زیستی هیچ کدام متعلق این کتاب نیستند, که البته همه نیز در آن سهیم اند!. نویسنده با قلمی شیوا و داستانی روان به دنبال یافتن این پرسش است که چرا ما با طبیعت چنین می‌کنیم و مخاطب را برای یافتن پاسخ به بخش‌های تاریک فلسفه اساطیر و ادیان می‌برد, و حتی روایت‌های علمی مثل داروینیسم از خلقت انسان را به چال ...
  • گزارش تخلف

به نظر می‌آید اگر اشخاصی درباره وسوسه قضای حاجت در کوچه و خیابان مقاومت می‌کنند نه به دلیل وجه غیر بهداشتی آن بلکه به دلیل «حرمت ر

به ظاهر اغراق آمیز این گزاره این است که آن‌ها که مثلا پوست پرتغال را از شیشه ماشین، یا ظروف یک بار مصرف را به جوی خیابان پرتاب می‌کنند، اما در خیابان ادرار نمی‌کنند نه به دلیل «بهداشتی‌تر» بودن این حرکت نسبت به قضای حاجت در خیابان بلکه به دلیل خلاف عرف و مذهب بودن این رفتار در انظار عمومی است! به این معنا هرگاه انظار عمومی و مذهب به صورت خاص حذف شوند، انگاه تخلیه فضولات انسانی یا کارخانه‌ای، فارغ از هرگونه پیامدهای فاجعه بار بهداشتی پدیده‌ای رایج و شایع خواهد شد_ یعنی وضعیتی که دچارش هستیم_. ساحت زیست. ...
  • گزارش تخلف

نظام ارزشی ناکارآمد: از قضای حاجت در خیابان تا حیوان آزاری.. قسمت اول:. 🖋ایمان معمار

۱_دوستی در سفر به هند, متعجب از قضای حاجت هندوان در انظار و اماکن عمومی , به این نتیجه رسیده بود که حتی فرودست‌ترین طبقات اجتماعی و اقتصادی ایران نیز از عموم مردم هند با فرهنگ ترند …۲_هر کدام از ما با کمی دقت در سفرهای درون شهری یا برون شهری , هموطنان بی شماری را خواهیم دید که زباله‌های متنوع خود را از شیشه‌های ماشین هایشان, از دست هایشان , از دهانشان و از هرجای دیگرشان که بتوانند درخیابان رها می‌کنند. از واژه رها استفاده می‌کنم تا تاکید کنم این عمل برای آنان نه همراه با شرمساری بلکه همانند رها کردن بازدم تنفس به بیرون به سادگی و به راحتی انجام می‌شود, در حقیقت به همان راحتی رها می‌شود که یک هندی فضولات خود را در خیابان رها می‌کند. به نظر نگارنده زباله‌ها در ایران عموما «رها» می‌شوند نه این که «انداخته» یا «ریخته» یا «تخلیه» شوند. نگاه یک جامعه شناس عمل یک هندی با عمل یک ایرانی هر دو عملی فرهنگی است, زیرا هر دو به هنجارهای متعارف جامعه خود عمل می‌کنند. باورداشتها و عملکرد‌های هر فرد می‌بایست در بافت فرهنگی جامعه خودش مورد قضاوت قرار بگیرد , مگر آنکه ابتدا یک جامعه آرمانی به عنوان استان ...
  • گزارش تخلف

ایسکا نیوز: سنگسار یک گوزن توسط بازدیدکنندگان

فاجعه‌ای که بازدید کنندگان باغ وحش کاسیت خرم آبادآفریدند/ مردم گوزن زرد باردار را با پرتاب سنگ کشتند!. گوزن زرد ایرانی باردار در باغ وحش کاسیت خرم‌آباد که توسط بازدیدکنندگان مورد پرتاب سنگ قرار گرفته بود در حین فرار به شدت به فنس برخورد کرده و دچار شکستگی گردن شده و تلف می‌شود. به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس به دنبال مرگ یک گوزن زرد باردار در باغ وحش کاسیت خرم‌آباد، ابراهیم توکلی مدیرکل دامپزشکی استان لرستان ضمن ابراز تاسف از مرگ این گوزن زرد گفت: گوزن زرد ایرانی باردار باغ وحش که توسط بازدیدکنندگان مورد پرتاب سنگ قرار گرفته بود در حین فرار به شدت به فنس برخورد کرد و دچار شکستگی گردن شد که متاسفانه با تنفس مصنوعی هم نتوانستیم این گونه باارزش و در خطر انقراض و جنین نارسش را نجات دهیم. ...
  • گزارش تخلف