شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


🔴واکاوی ریشه‌های در جامعه لرستان.. ✍🏻اردشیر بهرامی

به باور بنده یکی از ویژگی‌های جامعه لرستان، موضوع حفظ آبرو و حیثیت و ترس از انگ‌های اجتماعی به خانواده و طایفه و دودمان است. این ترس و نگرانی از آبروریزی در میان اجتماع محلی و طایفه، خودبه‌خود نظارت و کنترل شدیدی بر کنش‌ها و رفتارهای افراد خانواده ایجاد می‌کند و دختران و زنانی که حقوقی برای خود متصور هستند یک فضای بی‌اعتمادی و تیره و تار به وجود می‌آورد. این انضباط و کنترل و احساس بی‌اعتمادی یکی از زمینه‌های بروز خشونت بخصوص علیه زنان و نوجوان است …ویژگی دیگر که در تولید خشونت مؤثر است نوعی ذهنیت و باور در بین مردم است که پاسخ «خشونت با خشونت» است که عموما نوعی «تقاص» و انتقام است که در جامعه و خانواده وجود دارد. این رویه باعث بازتولید خشونت در کانون خانواده و جامعه می‌شود …یکی دیگر از علل و ریشه خشونت در خانواده، «پایبندی به زور و تعصب» برای حل مسائل و تصمیم‌گیری در مسائل روزمره زندگی است. این تفکر که ریشه در نوع معیشت‌های سخت و خشن مانند کشاورزی و دام‌پروری دارد باعث تولید خشونت می‌شود که علیرغم تغییر معیشت این فرهنگ و بارو هنوز زنده است و نیاز به تغییر بنیادین این گونه باورهای مولد ...
  • گزارش تخلف

🔅 در جوامع گوناگون دو‌ وضع موجود را همواره باید به خاطر سپرد:

یکی آنکه اگر نسل‌های جدید، در مقابل سنتی که از پدرانشان به ارث برده‌اند، پی در پی شورش نمی‌کردند و سر به عصیان بر نمی‌داشتند، ما امروز هنوز در غارها زندگی می‌کردیم.. دوم آنکه اگر شورش و عصیان علیه سنت موروثی، همگانی و عام شود، جای ما دوباره در غارها خواهد بود. پیروی از سنت و ایستادگی در برابر سنت به اندازه هم برای زندگی اجتماعی لازم و ضروری است. جامعه‌ای که پیروی از سنت در آن پرقدرت شود و بر تمام شئون زندگی مسلط گردد، محکوم به رکود و سکون است. از سوی دیگر، جامعه‌ای که شورش علیه سنت در آن همگانی شود، محکوم به نابودی است.. 📖 روح انقلابی. 🖋 لشک کولاکوفسکی. 🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

‌🔅 کوچک‌سازی دولت؛ تجربۀ ایران و جهان. 🖋 رضا

🔸طی دو سه دهۀ اخیر هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصول‌گرا حداقل در یک موضوع اشتراک نظر داشته‌اند: «کوچک‌سازی اندازۀ دولت». این دو جریان مدام بر این موضوع تأکید داشته‌اند که بزرگ‌بودن اندازۀ دولت مهم‌ترین دلیل ناکارآمدی برنامه‌ها و اقدامات توسعه‌ای در ایران بوده است و تقریبا طی سه دهۀ اخیر هر دو جریان هر گاه در رأس دولت قرار گرفته‌اند، کاهش اندازۀ دولت را به‌عنوان یکی از کارویژه‌های خود در دستور کار قرار داده‌اند.. 🔸در بحث از اندازۀ دولت، سه مفهوم از دولت را باید از هم تفکیک کرد: دولت مرکزی، دولت عمومی، بخش عمومی. «دولت مرکزی» آن بخشی از دولت است که نقش سیاست‌گذاری و تأمین خدمات جمعی نظیر آموزش، بهداشت، سیاست‌های حمایتی، و غیره را برعهده دارد. «دولت عمومی»، علاوه بر دولت مرکزی، شرکت‌ها، مؤسسات، و بانک‌های تحت کنترل دولت را نیز شامل می‌شود. و «بخش عمومی» علاوه بر این دو، سازمان‌های عمومی غیردولتی نظیر شهرداری‌ها، سازمان تأمین اجتماعی، نهادهای عمومی غیردولتی را نیز دربرمی‌گیرد.. 🔸با این تعریف، آنچه در این بحث از اهمیت برخوردار است، اندازۀ دولت مرکزی است که وظیفۀ تأمین خدمات جمعی را برعهده دارد ...
  • گزارش تخلف

🔻 معنای «هزار میلیارد». (اندازه‌ی فاجعه چقدر بزرگ است؟)

▪وقتی ارقام از حدی بزرگتر می‌شوند، فهمیدن میزان بزرگی‌شان برای ذهن غیرمتخصص سخت می‌شود. مثلا وقتی از صد میلیون تومان، یا یک میلیارد تومان صحبت می‌کنیم، تقریبا همگی می‌توانیم درکی از بزرگی این عدد داشته باشیم: صد میلیون یعنی به اندازه چهار پراید؛ یک میلیارد یعنی سه خانه‌ی معمولی.. ▪اما وقتی صحبت از هزار میلیارد تومان می‌شود چطور؟ هزار میلیارد را چطور می‌شود تصور کرد؟ پانزده هزار میلیارد تومان را چطور؟ در اینجا فهم اعداد بزرگ، سخت و گاهی غیرممکن است. لازم است که برای درک این عدد، مقیاسی داشته باشیم. یک خط‌کش …▪اگر تا پیش از این «هزار میلیارد» عددی بود که فقط متخصصین اقتصاد و بودجه با آن سر و کار داشتند، در دهه‌های اخیر و به خصوص از سال ۸۴ به بعد، «هزار میلیاردها» پایشان به ذهن عموم جامعه باز شد. به خصوص از طریق خبر اختلاس‌ها و دزدی‌های مسوولین. ...
  • گزارش تخلف

‌♻️ فراخوان عمومی نخستین سمپوزیوم کشوری آثار دانشجویی علوم اجتماعی

اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم اجتماعی سراسر کشور در نظر دارد سمپوزیومی را برگزار کند که مخاطب آن نه اساتید هیئت علمی یا دانشجویان فارغ‌التحصیل و تحصیلات تکمیلی، که هر علوم اجتماعی‌خواندۀ علاقه‌مند به علوم اجتماعی (به معنای وسیع کلمه) است. فرم نوشتار مطلوب سمپوزیوم گشوده‌تر از فرم مرسوم متن‌های علمی-پژوهشی است و اعضای شورای راهبردی آن، نه لیست بلندبالایی از اساتید «نام‌آور» که دانشجویان دغدغه‌مند و درگیر علوم اجتماعی هستند. این سمپوزیوم کشوری نخستین‌بار است که در هیئتی کاملا دانشجویی برگزار می‌شود. این‌بار اما چیزی متفاوت در این شکل از دانشجویی‌ برگزار‌شدن وجود دارد. عادت داریم که وقتی می‌شنویم کاری دانشجویی است، آن هم اگر در حوزه‌های «علمی» باشد، توقعات و انتظارات‌مان را پایین بیاوریم. به این ترتیب که بپذیریم کار از چنان کیفیتی که انتظار می‌رود، برخوردار نیست. گویی که با «دانشجویی خواندن» یک همایش علمی، از اعتبار «علمی» آن کاسته می‌شود. اما آنچه ما می‌خواهیم نه کاستن اعتبار همایش علمی که افزودن اعتبار به همایش‌های نخ‌نما‌شده و رنگ‌ورورفته‌ای است که نه در محتوا مبتکرند و نه در ار ...
  • گزارش تخلف

📖 گوبینو دیپلمات فرانسوی در کتاب «سه سال در ایران» در مورد ایرانیان می‌گوید:

«زندگی مردم این مملکت عبارتست از سر تا پا یک رشته توطئه و یک سلسله پشت هم اندازی. فکر و ذکر هر ایرانی فقط متوجه این است که کاری را که وظیفهٔ اوست انجام ندهد. ارباب، مواجب گماشته خود را نمی‌دهد و نوکر تا میتواند ارباب را سرکیسه می‌کند، از بالا گرفته تا پایین، در تمام مدارج و طبقات این ملت جز حقه بازی و کلاه برداری بی حد، و حصر و بدبختانه علاج ناپذیر چیز دیگری دیده نمی‌شود و عجیب آنکه این اوضاع دلپسند آنان است و تمامی افراد هر کس به سهم خود از آن بهره مند و برخوردار می‌شونذ و این شیوهٔ کار و طرز زندگی روی هم رفته از زحمت آنان می‌کاهد و به همین دلیل کمتر کسی حاضر به تغییر این وضع است.». و من اضافه می‌کنم اگر هم آرزو کند که این وضع تغییر کند حاضر نیست به هیچ وجه این آرزو را از خودش شروع کند و اقدامی به عمل آورد. و عملا او این تغییر را برای دیگران آرزو می‌کند نه خود …!. 🖋 حسن نراقی. 📖 جامعه شناسی خودمانی (چرا درمانده‌ایم؟). 🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

🖋 «دوستان حلالم کنید»:. سلفی گرفتن با مرگ.. ✍🏻فردین علیخواه | جامعه شناس

🔹در یکی دو سال اخیر بنرهای عریضی سر برخی از کوچه‌های شهرهای کشورمان نصب می‌شود که در آن‌ها تصویر خندان، غمگین یا گریان آدم‌هایی (فقط مردان) نقش بسته است که از دنیا رفته‌اند و در پایین این تصاویر جملۀ درشتی آمده است که: «ای دوستان حلالم کنید»، «پدر و مادر عزیزم؛ حلالم کنید»، «بچه‌های محل؛ روزهای خوبی داشتیم»، «از من راضی باشید»، «منتظرتان هستم». برخی از این بنرها و داربست‌هایشان آن‌قدر عریض‌اند که از فاصلۀ چند صد متری قابل‌مشاهده بوده و خود را به نگاه هر عابری تحمیل می‌کنند. حالت عکس برخی از متوفیان در این بنرها به‌گونه‌ای است که گویی متوفی به همین قصد؛ یعنی بنر خداحافظی، عکس سلفی گرفته است. در برخی از آن‌ها نیز چهرۀ متوفی با فتوشاپ دست‌کاری و زیباتر شده است.. ژان بودریار، متفکر معروف فرانسوی، یکی از نقدهایی را که بر جوامع جدید وارد می‌داند فوران یا انفجار تصاویر است. طوفان تصاویر، زندگی انسان امروزی را درنوردیده است و گویی گریزی از آن نیست. در این جوامع تلاش می‌شود تا همه‌چیز از دریچۀ صفحۀ نمایش دیده شود. واقعیت زمانی معتبر است که از صفحۀ نمایش (تلویزیون، تلفن همراه و غیره) بیرون بیاید ...
  • گزارش تخلف

🔅 خطر فرسودگی روشنفکران!. 🖊 مهران.. 📍دکتر محسن رنانی روشنفکر کامیابی است!

کلامی پرنفوذ و قلمی روان و تاثیر گذار دارد. در همه این سال‌ها هم تریبون هایی برای سخن گفتن و ارائه نظریاتش در اختیار داشته است. جامعه هم گوش شنوایی در اختیارش گذاشته است. گواهش استقبال از نوشته‌ها و کانال تلگرامی سی هزار نفری اش است. ولی امروز این روشنفکر پرآوازه در یادداشتی از خستگی و فرسودگی مفرط خود سخن به میان آورد! پدیده‌ای اسف بار که باید به عنوان نمادی از «روشنفکری خسته و فرسوده» ی امروز ایران مورد توجه قرار گیرد. اگر چه همه ما انسان‌ها در جریان زندگی روزمره گاهی دچار ملالت‌ها و دل زدگی هایی می‌شویم ولی واقعیت این است که خستگی روشنفکران بیش از دیگران خسارت بار است! روشنفکران در دیار ما اگر چه اندک هستند ولی از اهمیت زیادی برخوردارند. برای کشوری مانند ایران که هنوز به تلفیق کارآمدی میان سنت و تجدد دست نیافته است، روشنفکران برای حرکت در مرز میان این دوساحت بسیار ضروری اند، همچنین روشنفکران به عنوان منتقدان همزمان سنت، قدرت و مدرنیته می‌توانند به جامعه شجاعت اندیشیدن و ایستادن در قبال اسطوره‌های هر یک از این حوزه‌ها را بیاموزند! ...
  • گزارش تخلف