جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۳:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۰۱ 📈 ایران تنها کشور مسلمان جهان با نرخ باروری پایین است. تبعات اجتماعی وفرهنگی این تحول مهم است جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۰۱ 🔅 اصل سلسلهمراتبی فرماندهی و فرمانبری و همچنین عدم مداخلهی اکثریتی خاموش٬ روی هم باعث شد بزرگترین کشتار جمعی تاریخ اروپا بدون گ هولوکاست. جامعه شناسی علامه ۲۱:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ 🔅 انقلاب عبارت است از آزمون آشکار استقامت میان نیروهای اجتماعی در مبارزه بر سر رسیدن به قدرت تودههای خلق، که بوسیله انگیزهها و علاقههای اصلی حیاتی، و غالبا بی هیج درکی از راهها و مقصدهای جنبش، به حرکت در میآیند، شورش میکنند. این حزب بر پرچم خود «قانون و عدالت» نقش میکند، و آن یک «نظم»؛ راهنمای «قهرمانان» انقلاب، وجدان «وظیفه» است یا صرف جاهطلبی؛ تعیینکننده رفتار ارتش یا انضباط است که دلیل و برهان نمیجوید، یا ترس است که انضباط را به تحلیل میبرد، یا درون بینی انقلابی است که بر ترس و انضباط، هردو، جیره میشود؛ شور، غرض شخصی، عادت، بلند پروازی فکر، خرافه، فداکاری … هزارها احساس و اندیشه و خلق وخوی و استعداد و هیجان، خود را در این گرداب قدرتمند میافکنند، گرفتار آن میشوند و نابود میگردند یا به سطح بالا میآیند؛ اما جهت عینی انقلاب عبارت است از مبارزه برای بدست گرفتن قدرت حکومت به نام نوساختن رابطههای اجتماعی کهن …. 📚 کمون پاریس. 🖋 لئون تروتسکی. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ ✅ نقدی به ضعف جامعهشناسانه ما. 🖋 سروش میلادی 📍 بسیار دیدهایم و خواندهایم از نوشتههای تحلیلی و پر از دغدغه جامعهشناسانه که از عمق کافی برخوردار نیست و معمولا به حل مشکلی نیاز نمیانجامد. نوشتههایی که موضوعات داغ و بورس کشور را پوشش میدهد. از آتناها و بنیتاهای ایران تا پلاسکو و مجلس و … که معمولا در کمتر از یک هفته به فراموشی سپرده میشود و دوباره موضوع جدید و لایک و بازدید جدید. شاید یکی از دلایل محدود شدن جامعهشناسان و پژوهشگران این حوزه به نوشتن صرفا نقدها و تحلیلهایی از این دست، این هست که اکثریت قریب به اتفاق آنها که امکان ادامه تحصیل و رسیدن به قلههای این رشته تحصیلی را دارند، از طبقه مرفه و به اصطلاح بورژوایی هستند که همیشه در تاریخ سیاست و جامعهشناسی به فاصله زندگی آنها با پرولتاریا تاختهاند. بسیاری از دانشجویان این رشته، حتی در کلاسهای درس و مباحثههای آن که به مشکلات طبقه فرودست میپردازد، شرکت نمیکنند یا در صورت شرکت کردن، دلیل آن استایل منورالفکریست که از اصل موضوع مهمتر شدهاست. استایلی که به سیگار کشیدن در پارکها و بحثهایی خلاصه میشود که هر چه تن آن بلندتر باشد، نشان از پیروزی گوینده است. البته از اب ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ ✅ تحصیلات از فرهنگ تا صنعت. 🖋 صیاد خردمند 📍 تا پیش از این نگرش اقتصادی به مقوله تحصیل در بین موسسات آموزشی که به موازت پدیده کنکور فعالیت اقتصادی میکردند مطرح بود، حال سیاست جدید آموزش پرورش حاکی از نگرش اقتصادی است که برنظرگاه متولیان این نهاد فرهنگی و آموزشی حاکم میباشد را، بیش از پیش عیان کرده است، البته بارها با مشاهده بیلبوردهای تبلیغاتی باعنوان (پذیرش دانشجو کارشناسی و کارشناسی ارشد بدون کنکور) پرده از اینگونه سیاستها را در دانشگاه برداشته بود. امروزه تحصیلات نه تنها ارزشی فرهنگی تلقی نمیشود بلکه از این خانه بیرون گشته، آواره کوچه خیابان شده و به مثابه کالایی خرید فروش میشود و با ارزش افزوده و حساب رسیهای مالی و اقتصادی به آن توجه میشود، لذت پسوند دکتریا مهندس داشتن در پشت بند اسم به لذتی دلچسب بدل شده است!، با پرداختن به مقدمات بالا نیت براین است سیاستهای کنونی و چند سال اخیر نهادهای فرهنگی آموزشی کشور را مورد جرح و بحث قرار دهیم. کفه نابرابر عدالت آموزشی در مدارس ایران دیگر پدیدهای قابل انکارنیست، مدارس غیره دولتی و شهریههای افسارگسیخته که فرزندان طبقات خاصی توانایی حضور در چنین مدارسی را دارند و توانایی پرداخ ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ 🔸 معرفی و نقد «طرح» و تبعات آن.. 🔹 با حضور:. یاشار دارالشفا فرشاد اسماعیلی. 📍 سهشنبه، ۲ آبان، ساعت ۱۴. 📍 دانشگاه صنعتی اصفهان. جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ ✅ خشونت جنسی علیه کودکان. 🖋 مریم شعبان (دانشجوی دکتری جامعه شناسی مسائل اجتماعی دانشگاه تهران - مجری پرتکل حقوق کودک در وزارت دادگستری). 📍 در خشونت و آزار جنسی کودکان مساله اصلی ستایش، آتنا، بنیتا، اهورا و هزاران کودک قربانی نیستند … بلکه این موارد نشانههای مساله یا تبعات نمایان آنند. مساله فضا و بستر اجتماعی فرهنگی ماست …مساله جامعه بیمار ماست. بر اساس تئوری فروید و متفکران نسل اول مکتب فرانکفورت (آدرنو و اریش فروم) میتوان در سطح تحلیلی گفت: کنترل غرایز توسط نظام ایدئولوژیک منجر به انباشت انرژی در لیبیدو و عدم تخلیه آن میشود (در برخی موارد افراد موفق به تصعید میشوند). بانک انرژی لیبیدو در تداوم تبلیغات اروتیک توسط (نمایش تصاویر اروتیک) صنعت فرهنگ روز به روز بیشتر و بیشتر میشود در چنین حالتی غریزه مرگ و غریزه زندگی به عنوان دو کانال تخلیهی انرژی لیبیدو، شروع به فعالیت میکنند. در تداوم فعالیت غریزه زندگی، افراد روز به روز مصرف گراتر میشوند (مصرف کالا، مصرف جنسی یکدیگر، مصرف غذا یا پرخوری و …) و در تداوم غریزه مرگ، خشونت گسترش مییابد که این خشونت میتواند معطوف به خود باشد (مازوخیست) یا معطوف به دیگری (سادیسم) باشد. ... جامعه شناسی علامه ۰۲:۵۳ ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ ماده ۶۸- شهروندان در حق دستیابی به فرصتهای اقتصادی و امکانات و خدمات عمومی و دولتی برابرند انعقاد قراردادها و پیمانهای بخش عمومی و دولتی با بخش خصوصی و اعطای هر نوع مجوز در حوزه اقتصادی به شهروندان باید با رعایت قوانین و مقررات مربوط و رقابت منصفانه در دستیابی به فرصتها و امکانات انجام شود …. شهروندی. علامه👇. ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۲۲ ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ ✅ جماعت تازه به دوران رسیده!. 🖋 حسین جمشیدی 📍 «تازه به دوران رسیده» یا «نوکیسه» به فردی گفته میشود که بدون پشتوانهٔ صحیح یا زحمت متناسب با نتیجه، به مال یا مقامی برسد. به دیگر کلام، به فردی گفته میشود که به تازگی وارد یک طبقه اقتصادی یا اجتماعی میشود یا شخصی از طبقه اقتصادی یا اجتماعی پایین که به صورت ناگهانی سرمایه دار یا قدرتمند میگردد …این صفت برای افرادی به کار میرود که به خاطر وقوع برخی نابه سامانیهای اقتصادی یا فرهنگی، با استفاده از رانتهای دولتی یا روابط ناسالم مافیاگونه به ثروتی گزاف و بدون پشتوانه دست میابند …. 🔸 همواره در جامعه از قشری به نام نو کیسه یاد میشود. کسانی که در اثر یک اتفاق، رانت یا هر دلیل دیگر، در مدت زمانی کوتاه ثروت زیادی را به دست آورندهاند.. این قشر از افراد جامعه که از لحاظ اقتصادی در طبقه میانه یا پایین جامعه قرار داشتند زمانی که با ثروت خود را به طبقه سرمایه دار و بالانشین جامعه میرسانند، عموما با مشکلاتی مواجه میشوند …🔹 نکته مهم این است که تغییرات در سرمایه و ثروت میتواند در زمان کوتاهی صورت بگیرد اما تغییرات در فرهنگ طبقاتی به اینگونه نمیباشد. شخصی که به یک باره به طبقه سرمایه دار جامع ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۱۹ ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ ✅ بوریجی یا بیسمارکی؟ مسئله این است!. 🖋 سهیلا رجایی 🔅 در مقاله حاضر، دو الگوی تأمین مالی نظام سلامت یعنی الگوی بوریجی و الگوی بیسمارکی مختصرا معرفی شده است. تفاوت اصلی الگوی بیسمارکی با الگوی بوریجی در اجباری بودن پرداخت حق بیمه برای کلیه شهروندان است …نظام سلامت مجموعهای از سازمانها، ارگانها، نهادها، اشخاص و گروههایی است که در جهت حفظ و ارتقای سطح سلامت فرد فرد جامعه اقداماتی را انجام میدهند و از این اقدامات میتوان بهعنوان اقدام سلامت (Health Action) نام برد. سازمان بهداشت جهانی (WHO) مجموعه اقداماتی را که هدف اصلی آن حفظ، ارتقا و بازگرداندن سلامت به جامعه باشد را بهعنوان نظام سلامت معرفی میکند. نظام سلامت بهطور عمده شامل خدمات دهندگان منابع مالی، تأمینکنندگان تجهیزات و نیروی انسانی هستند که بایستی خدماتی چون مراکز بهداشتی و درمانی در سراسر کشور، بسترهای بیمهای مناسب و کارآزموده، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و مراکز آموزشی پیرامون حوزه سلامت را فراهم آورند. در عصر حاضر نظامهای سلامت در تمامی کشورهای دنیا اعم از توسعهیافته و درحالتوسعه نقش بسیار پررنگ و مؤثری در زندگی بهداشتی و روانی انسانها در مقایسه با اعصار گذشته ایفا میک ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ 🔅مارکس هم دموکراسی را نمیفهمید. 🖊بابک 📍لنین در پایان زندگیاش جمله بسیار تکاندهندهای گفت: «هیچ چیز سختتر از پیروزی بر عادت تودهها نیست». 📍دیکتاتوری پرولتاریا دومین ایده خطرناکی بود که بلشویکها به آن دامن زدند. ریشهاش در خود مارکس است. این مفهوم را کارل مارکس ساخت و هرگز نمیشود فهمید که معنای دقیقش چیست. اگر پرولتاریا اکثریت است، چه نیازی به دیکتاتوری است. به علاوه دیکتاتوری اکثریت نیز مذموم است … 📍آزادی و شأن انسانی و دموکراسی یعنی اقلیت حق داشته باشد. دموکراسی فقط حکومت نیست، بلکه حق اقلیت برای رسیدن به قدرت و اجرا کردن برنامههایش است. دیکتاتوری پرولتاریا مفهومی منحط و نادرست است.. 📍مفهوم خطرناک دیگر ساختن سوسیالیسم در یک کشور بود که بلشویکها به آن ایمان داشتند. ... جامعه شناسی علامه ۲۳:۰۷ ۱۳۹۶/۰۷/۲۸ 💸 یه سوال رو تو بالاشهر و پایین شهر تهران پرسیدیم. با یارانتون چیکار میکنید؟!. 🔺پایین: قسط میدم! مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 02:21, 8.0 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام / بالا: دوسیخ کوبیده میخورم! …. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۶:۴۲ ۱۳۹۶/۰۷/۲۸ 🔅 مشکل این بود که نمیتوانست توضیح درخوری برای تغییرات آشکار داری صنعتی و مدرنی که حالا در آن فرهنگ مصرفگرایی جایگزین فرهنگ تولی دنیا تغییر کرده بود، اما مارکسیسم راستآیین هنوز بر این باور بود که مسائل بیعدالتی و نابرابری را میتوان با روابط طبقات اجتماعی معلوم کرد …🖋 زیگمونت. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۵:۲۱ ۱۳۹۶/۰۷/۲۸ ✅ زنان در اتحاد شوروی. (به مناسبت یکصدمین سالگرد پیروزی انقلاب اکتبر). 🖋 سیمین کاظمی 📍 انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ در روسیه، در زمره انقلابهای رهایی بخش برای زنان است که با وقوع آن، نظم کهن با ساختارهای زن ستیزانه و مردسالارانهاش فروریخت و مناسبات زن و مرد در قالب جدیدی پی ریزی شد. شان انسانی زنان گرامی داشته شد و افق روشنی در زندگی فردی و اجتماعی آنان پدیدار گشت. 🚩 در اتحاد شوروی که برای نخستین بار، ایدههای مارکسیستی مجال عمل مییافتند، رویکرد به مسأله زن، رویکردی است که تا پیش از آن بی سابقه بوده است. طبق قوانین شوروی، تساوی زن ومرد در همۀ زمینهها به رسمیت شناخته شد. درقانون ۱۹۲۶ مساوات کامل میان زن ومرد تصریح شده است. طبق ماده نهم زن آزادانه میتواند به کار مورد علاقۀ خود اشتغال ورزد. درهای تمامی مشاغل به روی زنان باز است …قوانین وضع شده در ۱۸ و ۱۹ دسامبر ۱۹۱۷ ازدواج غیرمذهبی را بنا نهاد و طلاق را با درخواست یکی از زوجین مجاز دانست. مطابق قانون سال ۱۹۶۲ هر یک از زوجین میتوانست با ارسال یک کارت پستال (مخصوص طلاق) به همسر خویش، به رابطۀ زوجیت خود با او خاتمه دهد. 🚩 لنین اقدامات دولت اتحاد شوروی در زمینه تلاش برای برابری جنسیتی و احقاق حقوق زنان را، در یکی از سخنرانی هایش ب ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۱ ۱۳۹۶/۰۷/۲۸ ✅ جوانان و چالشی به نام اوقات فراغت. 🖋 صیاد خردمند 📍 فراغت در لغت به آسایش و آسوده خاطر بودن از کارهای روزانه معنا شده است، زمان در اختیار انسان است تا با میل و انگیزه شخصی به امر حاضر بپردازد، در حقیقت برجستهترین ویژگی اوقات فراغت این است که انسان از روی انگیزه شخصی و رضایت باطنی ازمیان مجموعه گستردهای از فعالیتها یکی را برگزیند، اوقات فراغت به معنای بیکاری، وقت تلف کردن و وقت مرده نمیباشد، بلکه ضرورتی است که انسان، رها ازبرنامهها، وظایف شغلی عهده دار چگونگی گذران عمر خویش میشوند، اوقات فراغت فرصت دوبارهای است برای تلاش و فعالیتهای فکری، بدنی و جوشش شناخت و بینش است، از اینرو بهره برداری مناسب از اوقات فراغت جامعه را به سوی سازندگی اخلاقی و شکوفایی اقتصادی هدایت میکند و درمقابل استفاده نامناسب از این فرصتها و نابهنجاریهای اجتماعی را منجر میشود و شاید علت بخش اعظم نابهنجاری هایی که امروزه جوانان با آن دست به گریبان هستند مسآله بی توجهی به اوقات فراغت میباشد. درجامعه ما، همواره میان مسآله اوقات فراغت و جوانان ارتباطی تنگاتنگ وجود دارد. دوران جوانی آمیزهای شیرین و شگرف از شور شعور، اندیشه و احساس و فعالیت برای رسیدن به آرزو ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۱ ۱۳۹۶/۰۷/۲۸ 🔅 کودکان سرزمینم نیاز به حمایت دارند، به فریادشان برسیم (در سوگ فرشتهای به نام اهورا) 🖊 شهره …📍۲۳ مهر شنیدن خبر قتل و تجاوز ناپدری به اهورای ۳ ساله در رشت بسیار تاسف بار و وحشتناک بود. پسربچهای ۳ساله که توسط ناپدری مورد تجاوز قرار گرفته و سپس در اثر ضربه مغزی از دنیا رفته است. سال گذشته مادر اهورا از همسرش جدا شده و ازدواج مجدد میکند. مشابه این اخبار در ماههای گذشته شنیدهایم؛. -تجاوز بیش از ۷۰ بار ناپدری به کیمیا ۷ ساله در استان البرز. -مرگ مغزی رقیه ۵ ساله در اثر ضرب و شتم ناپدری در مشهد. - …. و بودند اخبار دیگری در سالهای پیش و پیشتر …پس از جدایی زوجها، اگر پدر صلاحیت نداشته باشد حضانت به مادر سپرده میشود. وقتی که مادر به لحاظ اقتصادی در تنگنا باشد ازدواج مجدد میکند و خوب بنا دلایل اجتماعی و اقتصادی شانس ازدواج آنها با افراد مشکل دار بیشتر است؛ معتاد، مجرم، بزهکار و …. ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۲۱ ۱۳۹۶/۰۷/۲۸ 🔅 ارزشها، هنجارها و منافع در نظریه مبادله اجتماعی 🖋 پیتر …📍بلاو در نظریات خود ترجیح میدهد که مضمون مبادله اجتماعی را به تعامل ارادی محدود سازد و اعمالی را که ناشی از زور و ندای وجدان است از این قلمرو بیرون براند. به نظر وی سازوکار آغاز کننده بنیادین مبادله اجتماعی الگومند در شرایط وجودی مبادله نهفته است، نه در هنجار متقابل. بلاو قصد تأکید بر این نکته را دارد که نفع فردی شرط ضروری مبادله است. افراد تعهدات خود را در برابر خدمات گذشته بدین سبب انجام میدهند که در آینده نیز از آنها منتفع شوند. بنابراین سودی که فرد انتظار دارد از روابط مبادله بهدست آورد، آغازگر مبادله است. بنابراین پول دادن به تهیدستان تنها زمانی مبادله اجتماعی بهحساب میآید که از سر احساس تقصیر نباشد، بلکه ناشی از شنیدن ثناگویی و دعای خیر فرد تهیدست باشد. از نظر بلاو واژه مبادله اجتماعی به اعمال ارادی فرد اطلاق میشود که انگیزهاش دریافت پاداشی است که وی انتظار برآورده شدنش را دارد. به نظر بلاو، مکانیسمهایی که میان ساختارهای اجتماعی پیچیده میانجی میشوند، هنجارها و ارزشها (توافق ارزشی) ییاند که درون جامعه وجود دارند. مفهوم هنجار در صورتبندی بلاو او را به سطح تباد ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۲۸ 🔅بیشتر آزار و اذیت خیابانی را تجربه کردهاند، اما گزارش نمیکنند …✅ در این ویدئو ببینید منظور از آزار و اذیت خیابانی چیست؟ مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 01:49, 8.4 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۱:۳۵ ۱۳۹۶/۰۷/۲۷ 🔅این روزها آدم بددل چه کسی است؟.. پدیدهای که در سالهای اخیر زیاد دیده میشود از آنها میپرسم: «اگر شما پس از فارغالتحصیلی، یکی از همکلاسیهایتان را در خیابان ببینید آیا بازهم او را با اسم کوچک صدا خواهید زد؟ آیا مطمئن هستید که توسط همسرش سینجیم نخواهد شد؟». تقریبا همه دانشجویان گفتند که «این مشکل همسر اوست نه ما. او باید به نزدیکترین کلینیک رواندرمانی مراجعه کند!». - خانمی نوشته است: پس از تعطیل شدن اداره، منتظر تاکسی بودم. یکی از همکاران مرد توقف و تعارف کرد که سوار ماشین او شوم و تا جایی مرا برساند. اول خواستم در صندلی عقب بنشینم. ولی گفتم شاید نشانه بیادبی تلقی شود. او که آژانس من نیست. ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۵ ۱۳۹۶/۰۷/۲۷ 🔅شخم زدن و کارهای دیگر، به برده، به کارگر احتیاج داشت پیش از این زمان یک قبیله فاتح اسیران خویش را برده نمیکرد، زیرا به دستهایی که لزوما باید شکم صاحبش را سیر کرد، نیاز نداشت. ولی وقتی که کشتزارها حاصلخیز و وسیع شد، وضع دگرگون شد. به برکت پیشرفت فنون کشاورزی هرکسی بیش از احتیاج خود، تولید میکرد و از اینرو وجود برده به صاحبش سود میرسانید و برده وسیلهای برای افزایش ثروت برده دار بود. بدین ترتیب گروهی از انسانها گروهی دیگر را ابزارهایی زنده تلقی کردند و در راه مصالح خود بکار واداشتند. انسان، انسان را برده گردانید، انسان، انسان را پست کرد، انسان یوغ بر گردن انسان زد، همانطور که بر گردن گاو میزد …. 🖊ایلین. 📚چگونه انسان غول شد. 🌐جامعهشناسی علامه. ... ‹ 144 145 146 147 148 149 150 ›
جامعه شناسی علامه ۱۳:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۰۱ 📈 ایران تنها کشور مسلمان جهان با نرخ باروری پایین است. تبعات اجتماعی وفرهنگی این تحول مهم است
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۰۱ 🔅 اصل سلسلهمراتبی فرماندهی و فرمانبری و همچنین عدم مداخلهی اکثریتی خاموش٬ روی هم باعث شد بزرگترین کشتار جمعی تاریخ اروپا بدون گ هولوکاست.
جامعه شناسی علامه ۲۱:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ 🔅 انقلاب عبارت است از آزمون آشکار استقامت میان نیروهای اجتماعی در مبارزه بر سر رسیدن به قدرت تودههای خلق، که بوسیله انگیزهها و علاقههای اصلی حیاتی، و غالبا بی هیج درکی از راهها و مقصدهای جنبش، به حرکت در میآیند، شورش میکنند. این حزب بر پرچم خود «قانون و عدالت» نقش میکند، و آن یک «نظم»؛ راهنمای «قهرمانان» انقلاب، وجدان «وظیفه» است یا صرف جاهطلبی؛ تعیینکننده رفتار ارتش یا انضباط است که دلیل و برهان نمیجوید، یا ترس است که انضباط را به تحلیل میبرد، یا درون بینی انقلابی است که بر ترس و انضباط، هردو، جیره میشود؛ شور، غرض شخصی، عادت، بلند پروازی فکر، خرافه، فداکاری … هزارها احساس و اندیشه و خلق وخوی و استعداد و هیجان، خود را در این گرداب قدرتمند میافکنند، گرفتار آن میشوند و نابود میگردند یا به سطح بالا میآیند؛ اما جهت عینی انقلاب عبارت است از مبارزه برای بدست گرفتن قدرت حکومت به نام نوساختن رابطههای اجتماعی کهن …. 📚 کمون پاریس. 🖋 لئون تروتسکی. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ ✅ نقدی به ضعف جامعهشناسانه ما. 🖋 سروش میلادی 📍 بسیار دیدهایم و خواندهایم از نوشتههای تحلیلی و پر از دغدغه جامعهشناسانه که از عمق کافی برخوردار نیست و معمولا به حل مشکلی نیاز نمیانجامد. نوشتههایی که موضوعات داغ و بورس کشور را پوشش میدهد. از آتناها و بنیتاهای ایران تا پلاسکو و مجلس و … که معمولا در کمتر از یک هفته به فراموشی سپرده میشود و دوباره موضوع جدید و لایک و بازدید جدید. شاید یکی از دلایل محدود شدن جامعهشناسان و پژوهشگران این حوزه به نوشتن صرفا نقدها و تحلیلهایی از این دست، این هست که اکثریت قریب به اتفاق آنها که امکان ادامه تحصیل و رسیدن به قلههای این رشته تحصیلی را دارند، از طبقه مرفه و به اصطلاح بورژوایی هستند که همیشه در تاریخ سیاست و جامعهشناسی به فاصله زندگی آنها با پرولتاریا تاختهاند. بسیاری از دانشجویان این رشته، حتی در کلاسهای درس و مباحثههای آن که به مشکلات طبقه فرودست میپردازد، شرکت نمیکنند یا در صورت شرکت کردن، دلیل آن استایل منورالفکریست که از اصل موضوع مهمتر شدهاست. استایلی که به سیگار کشیدن در پارکها و بحثهایی خلاصه میشود که هر چه تن آن بلندتر باشد، نشان از پیروزی گوینده است. البته از اب ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ ✅ تحصیلات از فرهنگ تا صنعت. 🖋 صیاد خردمند 📍 تا پیش از این نگرش اقتصادی به مقوله تحصیل در بین موسسات آموزشی که به موازت پدیده کنکور فعالیت اقتصادی میکردند مطرح بود، حال سیاست جدید آموزش پرورش حاکی از نگرش اقتصادی است که برنظرگاه متولیان این نهاد فرهنگی و آموزشی حاکم میباشد را، بیش از پیش عیان کرده است، البته بارها با مشاهده بیلبوردهای تبلیغاتی باعنوان (پذیرش دانشجو کارشناسی و کارشناسی ارشد بدون کنکور) پرده از اینگونه سیاستها را در دانشگاه برداشته بود. امروزه تحصیلات نه تنها ارزشی فرهنگی تلقی نمیشود بلکه از این خانه بیرون گشته، آواره کوچه خیابان شده و به مثابه کالایی خرید فروش میشود و با ارزش افزوده و حساب رسیهای مالی و اقتصادی به آن توجه میشود، لذت پسوند دکتریا مهندس داشتن در پشت بند اسم به لذتی دلچسب بدل شده است!، با پرداختن به مقدمات بالا نیت براین است سیاستهای کنونی و چند سال اخیر نهادهای فرهنگی آموزشی کشور را مورد جرح و بحث قرار دهیم. کفه نابرابر عدالت آموزشی در مدارس ایران دیگر پدیدهای قابل انکارنیست، مدارس غیره دولتی و شهریههای افسارگسیخته که فرزندان طبقات خاصی توانایی حضور در چنین مدارسی را دارند و توانایی پرداخ ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ 🔸 معرفی و نقد «طرح» و تبعات آن.. 🔹 با حضور:. یاشار دارالشفا فرشاد اسماعیلی. 📍 سهشنبه، ۲ آبان، ساعت ۱۴. 📍 دانشگاه صنعتی اصفهان.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ ✅ خشونت جنسی علیه کودکان. 🖋 مریم شعبان (دانشجوی دکتری جامعه شناسی مسائل اجتماعی دانشگاه تهران - مجری پرتکل حقوق کودک در وزارت دادگستری). 📍 در خشونت و آزار جنسی کودکان مساله اصلی ستایش، آتنا، بنیتا، اهورا و هزاران کودک قربانی نیستند … بلکه این موارد نشانههای مساله یا تبعات نمایان آنند. مساله فضا و بستر اجتماعی فرهنگی ماست …مساله جامعه بیمار ماست. بر اساس تئوری فروید و متفکران نسل اول مکتب فرانکفورت (آدرنو و اریش فروم) میتوان در سطح تحلیلی گفت: کنترل غرایز توسط نظام ایدئولوژیک منجر به انباشت انرژی در لیبیدو و عدم تخلیه آن میشود (در برخی موارد افراد موفق به تصعید میشوند). بانک انرژی لیبیدو در تداوم تبلیغات اروتیک توسط (نمایش تصاویر اروتیک) صنعت فرهنگ روز به روز بیشتر و بیشتر میشود در چنین حالتی غریزه مرگ و غریزه زندگی به عنوان دو کانال تخلیهی انرژی لیبیدو، شروع به فعالیت میکنند. در تداوم فعالیت غریزه زندگی، افراد روز به روز مصرف گراتر میشوند (مصرف کالا، مصرف جنسی یکدیگر، مصرف غذا یا پرخوری و …) و در تداوم غریزه مرگ، خشونت گسترش مییابد که این خشونت میتواند معطوف به خود باشد (مازوخیست) یا معطوف به دیگری (سادیسم) باشد. ...
جامعه شناسی علامه ۰۲:۵۳ ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ ماده ۶۸- شهروندان در حق دستیابی به فرصتهای اقتصادی و امکانات و خدمات عمومی و دولتی برابرند انعقاد قراردادها و پیمانهای بخش عمومی و دولتی با بخش خصوصی و اعطای هر نوع مجوز در حوزه اقتصادی به شهروندان باید با رعایت قوانین و مقررات مربوط و رقابت منصفانه در دستیابی به فرصتها و امکانات انجام شود …. شهروندی. علامه👇. ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۲۲ ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ ✅ جماعت تازه به دوران رسیده!. 🖋 حسین جمشیدی 📍 «تازه به دوران رسیده» یا «نوکیسه» به فردی گفته میشود که بدون پشتوانهٔ صحیح یا زحمت متناسب با نتیجه، به مال یا مقامی برسد. به دیگر کلام، به فردی گفته میشود که به تازگی وارد یک طبقه اقتصادی یا اجتماعی میشود یا شخصی از طبقه اقتصادی یا اجتماعی پایین که به صورت ناگهانی سرمایه دار یا قدرتمند میگردد …این صفت برای افرادی به کار میرود که به خاطر وقوع برخی نابه سامانیهای اقتصادی یا فرهنگی، با استفاده از رانتهای دولتی یا روابط ناسالم مافیاگونه به ثروتی گزاف و بدون پشتوانه دست میابند …. 🔸 همواره در جامعه از قشری به نام نو کیسه یاد میشود. کسانی که در اثر یک اتفاق، رانت یا هر دلیل دیگر، در مدت زمانی کوتاه ثروت زیادی را به دست آورندهاند.. این قشر از افراد جامعه که از لحاظ اقتصادی در طبقه میانه یا پایین جامعه قرار داشتند زمانی که با ثروت خود را به طبقه سرمایه دار و بالانشین جامعه میرسانند، عموما با مشکلاتی مواجه میشوند …🔹 نکته مهم این است که تغییرات در سرمایه و ثروت میتواند در زمان کوتاهی صورت بگیرد اما تغییرات در فرهنگ طبقاتی به اینگونه نمیباشد. شخصی که به یک باره به طبقه سرمایه دار جامع ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۱۹ ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ ✅ بوریجی یا بیسمارکی؟ مسئله این است!. 🖋 سهیلا رجایی 🔅 در مقاله حاضر، دو الگوی تأمین مالی نظام سلامت یعنی الگوی بوریجی و الگوی بیسمارکی مختصرا معرفی شده است. تفاوت اصلی الگوی بیسمارکی با الگوی بوریجی در اجباری بودن پرداخت حق بیمه برای کلیه شهروندان است …نظام سلامت مجموعهای از سازمانها، ارگانها، نهادها، اشخاص و گروههایی است که در جهت حفظ و ارتقای سطح سلامت فرد فرد جامعه اقداماتی را انجام میدهند و از این اقدامات میتوان بهعنوان اقدام سلامت (Health Action) نام برد. سازمان بهداشت جهانی (WHO) مجموعه اقداماتی را که هدف اصلی آن حفظ، ارتقا و بازگرداندن سلامت به جامعه باشد را بهعنوان نظام سلامت معرفی میکند. نظام سلامت بهطور عمده شامل خدمات دهندگان منابع مالی، تأمینکنندگان تجهیزات و نیروی انسانی هستند که بایستی خدماتی چون مراکز بهداشتی و درمانی در سراسر کشور، بسترهای بیمهای مناسب و کارآزموده، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و مراکز آموزشی پیرامون حوزه سلامت را فراهم آورند. در عصر حاضر نظامهای سلامت در تمامی کشورهای دنیا اعم از توسعهیافته و درحالتوسعه نقش بسیار پررنگ و مؤثری در زندگی بهداشتی و روانی انسانها در مقایسه با اعصار گذشته ایفا میک ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ 🔅مارکس هم دموکراسی را نمیفهمید. 🖊بابک 📍لنین در پایان زندگیاش جمله بسیار تکاندهندهای گفت: «هیچ چیز سختتر از پیروزی بر عادت تودهها نیست». 📍دیکتاتوری پرولتاریا دومین ایده خطرناکی بود که بلشویکها به آن دامن زدند. ریشهاش در خود مارکس است. این مفهوم را کارل مارکس ساخت و هرگز نمیشود فهمید که معنای دقیقش چیست. اگر پرولتاریا اکثریت است، چه نیازی به دیکتاتوری است. به علاوه دیکتاتوری اکثریت نیز مذموم است … 📍آزادی و شأن انسانی و دموکراسی یعنی اقلیت حق داشته باشد. دموکراسی فقط حکومت نیست، بلکه حق اقلیت برای رسیدن به قدرت و اجرا کردن برنامههایش است. دیکتاتوری پرولتاریا مفهومی منحط و نادرست است.. 📍مفهوم خطرناک دیگر ساختن سوسیالیسم در یک کشور بود که بلشویکها به آن ایمان داشتند. ...
جامعه شناسی علامه ۲۳:۰۷ ۱۳۹۶/۰۷/۲۸ 💸 یه سوال رو تو بالاشهر و پایین شهر تهران پرسیدیم. با یارانتون چیکار میکنید؟!. 🔺پایین: قسط میدم! مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 02:21, 8.0 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام / بالا: دوسیخ کوبیده میخورم! …. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۶:۴۲ ۱۳۹۶/۰۷/۲۸ 🔅 مشکل این بود که نمیتوانست توضیح درخوری برای تغییرات آشکار داری صنعتی و مدرنی که حالا در آن فرهنگ مصرفگرایی جایگزین فرهنگ تولی دنیا تغییر کرده بود، اما مارکسیسم راستآیین هنوز بر این باور بود که مسائل بیعدالتی و نابرابری را میتوان با روابط طبقات اجتماعی معلوم کرد …🖋 زیگمونت. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۵:۲۱ ۱۳۹۶/۰۷/۲۸ ✅ زنان در اتحاد شوروی. (به مناسبت یکصدمین سالگرد پیروزی انقلاب اکتبر). 🖋 سیمین کاظمی 📍 انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ در روسیه، در زمره انقلابهای رهایی بخش برای زنان است که با وقوع آن، نظم کهن با ساختارهای زن ستیزانه و مردسالارانهاش فروریخت و مناسبات زن و مرد در قالب جدیدی پی ریزی شد. شان انسانی زنان گرامی داشته شد و افق روشنی در زندگی فردی و اجتماعی آنان پدیدار گشت. 🚩 در اتحاد شوروی که برای نخستین بار، ایدههای مارکسیستی مجال عمل مییافتند، رویکرد به مسأله زن، رویکردی است که تا پیش از آن بی سابقه بوده است. طبق قوانین شوروی، تساوی زن ومرد در همۀ زمینهها به رسمیت شناخته شد. درقانون ۱۹۲۶ مساوات کامل میان زن ومرد تصریح شده است. طبق ماده نهم زن آزادانه میتواند به کار مورد علاقۀ خود اشتغال ورزد. درهای تمامی مشاغل به روی زنان باز است …قوانین وضع شده در ۱۸ و ۱۹ دسامبر ۱۹۱۷ ازدواج غیرمذهبی را بنا نهاد و طلاق را با درخواست یکی از زوجین مجاز دانست. مطابق قانون سال ۱۹۶۲ هر یک از زوجین میتوانست با ارسال یک کارت پستال (مخصوص طلاق) به همسر خویش، به رابطۀ زوجیت خود با او خاتمه دهد. 🚩 لنین اقدامات دولت اتحاد شوروی در زمینه تلاش برای برابری جنسیتی و احقاق حقوق زنان را، در یکی از سخنرانی هایش ب ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۱ ۱۳۹۶/۰۷/۲۸ ✅ جوانان و چالشی به نام اوقات فراغت. 🖋 صیاد خردمند 📍 فراغت در لغت به آسایش و آسوده خاطر بودن از کارهای روزانه معنا شده است، زمان در اختیار انسان است تا با میل و انگیزه شخصی به امر حاضر بپردازد، در حقیقت برجستهترین ویژگی اوقات فراغت این است که انسان از روی انگیزه شخصی و رضایت باطنی ازمیان مجموعه گستردهای از فعالیتها یکی را برگزیند، اوقات فراغت به معنای بیکاری، وقت تلف کردن و وقت مرده نمیباشد، بلکه ضرورتی است که انسان، رها ازبرنامهها، وظایف شغلی عهده دار چگونگی گذران عمر خویش میشوند، اوقات فراغت فرصت دوبارهای است برای تلاش و فعالیتهای فکری، بدنی و جوشش شناخت و بینش است، از اینرو بهره برداری مناسب از اوقات فراغت جامعه را به سوی سازندگی اخلاقی و شکوفایی اقتصادی هدایت میکند و درمقابل استفاده نامناسب از این فرصتها و نابهنجاریهای اجتماعی را منجر میشود و شاید علت بخش اعظم نابهنجاری هایی که امروزه جوانان با آن دست به گریبان هستند مسآله بی توجهی به اوقات فراغت میباشد. درجامعه ما، همواره میان مسآله اوقات فراغت و جوانان ارتباطی تنگاتنگ وجود دارد. دوران جوانی آمیزهای شیرین و شگرف از شور شعور، اندیشه و احساس و فعالیت برای رسیدن به آرزو ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۱ ۱۳۹۶/۰۷/۲۸ 🔅 کودکان سرزمینم نیاز به حمایت دارند، به فریادشان برسیم (در سوگ فرشتهای به نام اهورا) 🖊 شهره …📍۲۳ مهر شنیدن خبر قتل و تجاوز ناپدری به اهورای ۳ ساله در رشت بسیار تاسف بار و وحشتناک بود. پسربچهای ۳ساله که توسط ناپدری مورد تجاوز قرار گرفته و سپس در اثر ضربه مغزی از دنیا رفته است. سال گذشته مادر اهورا از همسرش جدا شده و ازدواج مجدد میکند. مشابه این اخبار در ماههای گذشته شنیدهایم؛. -تجاوز بیش از ۷۰ بار ناپدری به کیمیا ۷ ساله در استان البرز. -مرگ مغزی رقیه ۵ ساله در اثر ضرب و شتم ناپدری در مشهد. - …. و بودند اخبار دیگری در سالهای پیش و پیشتر …پس از جدایی زوجها، اگر پدر صلاحیت نداشته باشد حضانت به مادر سپرده میشود. وقتی که مادر به لحاظ اقتصادی در تنگنا باشد ازدواج مجدد میکند و خوب بنا دلایل اجتماعی و اقتصادی شانس ازدواج آنها با افراد مشکل دار بیشتر است؛ معتاد، مجرم، بزهکار و …. ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۲۱ ۱۳۹۶/۰۷/۲۸ 🔅 ارزشها، هنجارها و منافع در نظریه مبادله اجتماعی 🖋 پیتر …📍بلاو در نظریات خود ترجیح میدهد که مضمون مبادله اجتماعی را به تعامل ارادی محدود سازد و اعمالی را که ناشی از زور و ندای وجدان است از این قلمرو بیرون براند. به نظر وی سازوکار آغاز کننده بنیادین مبادله اجتماعی الگومند در شرایط وجودی مبادله نهفته است، نه در هنجار متقابل. بلاو قصد تأکید بر این نکته را دارد که نفع فردی شرط ضروری مبادله است. افراد تعهدات خود را در برابر خدمات گذشته بدین سبب انجام میدهند که در آینده نیز از آنها منتفع شوند. بنابراین سودی که فرد انتظار دارد از روابط مبادله بهدست آورد، آغازگر مبادله است. بنابراین پول دادن به تهیدستان تنها زمانی مبادله اجتماعی بهحساب میآید که از سر احساس تقصیر نباشد، بلکه ناشی از شنیدن ثناگویی و دعای خیر فرد تهیدست باشد. از نظر بلاو واژه مبادله اجتماعی به اعمال ارادی فرد اطلاق میشود که انگیزهاش دریافت پاداشی است که وی انتظار برآورده شدنش را دارد. به نظر بلاو، مکانیسمهایی که میان ساختارهای اجتماعی پیچیده میانجی میشوند، هنجارها و ارزشها (توافق ارزشی) ییاند که درون جامعه وجود دارند. مفهوم هنجار در صورتبندی بلاو او را به سطح تباد ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۲۸ 🔅بیشتر آزار و اذیت خیابانی را تجربه کردهاند، اما گزارش نمیکنند …✅ در این ویدئو ببینید منظور از آزار و اذیت خیابانی چیست؟ مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 01:49, 8.4 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۱:۳۵ ۱۳۹۶/۰۷/۲۷ 🔅این روزها آدم بددل چه کسی است؟.. پدیدهای که در سالهای اخیر زیاد دیده میشود از آنها میپرسم: «اگر شما پس از فارغالتحصیلی، یکی از همکلاسیهایتان را در خیابان ببینید آیا بازهم او را با اسم کوچک صدا خواهید زد؟ آیا مطمئن هستید که توسط همسرش سینجیم نخواهد شد؟». تقریبا همه دانشجویان گفتند که «این مشکل همسر اوست نه ما. او باید به نزدیکترین کلینیک رواندرمانی مراجعه کند!». - خانمی نوشته است: پس از تعطیل شدن اداره، منتظر تاکسی بودم. یکی از همکاران مرد توقف و تعارف کرد که سوار ماشین او شوم و تا جایی مرا برساند. اول خواستم در صندلی عقب بنشینم. ولی گفتم شاید نشانه بیادبی تلقی شود. او که آژانس من نیست. ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۵ ۱۳۹۶/۰۷/۲۷ 🔅شخم زدن و کارهای دیگر، به برده، به کارگر احتیاج داشت پیش از این زمان یک قبیله فاتح اسیران خویش را برده نمیکرد، زیرا به دستهایی که لزوما باید شکم صاحبش را سیر کرد، نیاز نداشت. ولی وقتی که کشتزارها حاصلخیز و وسیع شد، وضع دگرگون شد. به برکت پیشرفت فنون کشاورزی هرکسی بیش از احتیاج خود، تولید میکرد و از اینرو وجود برده به صاحبش سود میرسانید و برده وسیلهای برای افزایش ثروت برده دار بود. بدین ترتیب گروهی از انسانها گروهی دیگر را ابزارهایی زنده تلقی کردند و در راه مصالح خود بکار واداشتند. انسان، انسان را برده گردانید، انسان، انسان را پست کرد، انسان یوغ بر گردن انسان زد، همانطور که بر گردن گاو میزد …. 🖊ایلین. 📚چگونه انسان غول شد. 🌐جامعهشناسی علامه. ...