شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


✅ کلاه مسخره. 🖋 محمد زینالی اناری

📍 در فیلم ماه تلخ، مردی و زنی با هم زندگی میکنند که پس از حوادثی، مرد دل زن را میشکند و تا جایی پی الواتی و خوشگذرانی خود میرود که طی حادثه‌ای ویلچرنشین شود. از آن پس، زن از او نگهداری میکند و در این حین، سعی میکند آن دل شکستن را جبران کرده و او را، که پس از جدایی از زن به خوشگذرانی و زن بارگی پرداخته است، با صحنه‌های ارتباط خود با مردان مواجه کند. او برای مرد کلاهی منقول دار میخرد که روی ویلچر بنشیند و لحظه‌ها را بگذراند و خودش با مردی به اتاق دیگر میرود و و این صحنه پیش روی بیننده است: «مرد در جایش نشسته است صداهای آنها از اتاق دیگر می‌آید».. به موازات اتفاقات داستانی فیلم، پس از آن که مرد کلاه را به سر میگذارد، آن را «کلاه مسخره» ای مینامد که ضامن تحقیر شدن و تبدیل شدنش به مردی است که زن همراهش جلوی او با دیگران میرقصد و در کنار گوشش با دیگران شوخی و تفریح میکند. کلاه مسخره، نشانه‌ی تحقیر شدن، سکوت به ناچار و تماشای تحقیر آمیز شخصی است که پیشتر همراز، همدل و همآیند او در زندگی عاطفی اش بوده است. کلاه مسخره، نشانه‌ی تبدیل شدن به دلقک، خواجه و هر شخصیت مشهوری است که از دیرباز، همواره ...
  • گزارش تخلف

🔅 «گلام» گالیور و «سوباسا ازارا» ی فوتبالیست‌ها. 🖋 محمد فاضلی

✅ داستان‌های گالیور نام مجموعه‌ انیمیشنی است که در سال ۱۹۶۸ بر اساس رمانی از جاناتان سوئیفت ساخته شده و در ایران دهه ۱۳۶۰ پخش شد. «گلام» شاید مشهورترین شخصیت این مجموعه باشد. آدمی کوچک از شهر لی‌لی‌پوت با صداپیشگی شهاب عسگری که هنوز تکه کلام «من می‌دونم ما موفق نمی‌شیم» یا «من می‌دونم کارمون تمومه» او در ذهن ایرانیان بسیاری به یادگار مانده است. ✅ مجموعه انیمیشن «کاپیتان سوباسا ازارا» که در ایران با عنوان فوتبالیست‌ها پخش شد، محصول ۱۹۸۱ ژاپن است. این مجموعه داستان نوجوانی به نام سوباسا است که در کنار دیگر نواجوانانی نظیر «واکی بایاشی» (دروازه‌بان افسانه‌ای مجموعه) و «کوجیرو یوگا» رقیب سوباسا که در نسخه ایرانی انیمیشن نام او را «کاکرو» نهاده‌اند، و دیگرانی نظیر «تارو میساکی» بالاخره قهرمان جام جهانی جوانان می‌شوند. انیمیشن فوتبالیست‌ها نهایت کارهای تخیلی در دنیای فوتبال است. زدن شوت‌های حیرت‌انگیز، سوار شدن بازیکنان بر شانه یکدیگر برای دفع توپ، حرکات تخیلی در بازی با توپ، شکست‌ناپذیری، و مهم‌تر از همه، بی‌توجهی به زمان. بی‌زمان بودن بارزترین ویژگی حرکات در کارتون فوتبالیست‌هاست. حرکت توپ ...
  • گزارش تخلف

🔵 جامعه‌ای که تشنه آب است و نشئه توهم. ✍🏼یاسر باقری

📍 ایران ما در وضعیتی به سر می‌برد که از هر سویش بحرانی در کمین است: از بحران آب که خواب هر دوراندیشی را آشفته می‌کند تا بحران صندوق بازنشستگی که کمر کشور رو به سالمندی را خم کرده است. فاصله ما تا بحران تنها «یک دم بیتفاوتی» است!. در این میان چشم امید جامعه به روشنفکران و تحصیلکردگان است تا راهی بیابند و چاره‌ای بیندیشند اما در همین نقطه است که با بحران تازه مواجه می‌شویم: «توهم روشنفکری»!. در اوج چنین بحرانی، روشنفکران چپ و راست در آسمان‌ها سیر می‌کنند؛ یکی زندگی را به افق انقلاب و دیکتاتوری پرولتاریا معلق کرده است و دیگری برای برآمدن مدینه فاضله «بازار آزاد و کامل» نذورات داده و به دیوار توهم دخیل بسته است. درباره بحران آتی ایران با دوستان گفتگو می‌کنیم و سکون و انفعال را در این میان خیانت می‌دانیم. در همان حال نشریات را کنجکاوانه وامی‌کاویم شاید راهکاری بیابیم. به مقاله غنی نژاد در سرمقاله دنیای اقتصاد می‌رسیم درباره علت العلل مشکلات کشور. حس می‌کنیم بالاخره چیزی را یافته‌ایم. با ولع می‌خوانیم:. ...
  • گزارش تخلف

🔴 کنشگری در حوزه سیاست اجتماعی یعنی «صدا» شدن.. ✍🏼یاسر باقری

◀️توجه همزمان به هر دو وجه سیاست‌گذاری اجتماعی (وجه مدنی و اقتصادی آن) و غفلت از یک وجه آن، بیش از آنچه به نظر می‌رسد مهم است؛ واحد توسعه اجتماعی سازمان ملل بیش از همه به وجه مدنی آن توجه دارد و گرایش‌های چپ‌گرایانه به وجه اقتصادی آن. در ایران، سیاست اجتماعی تنها با وجه اقتصادی آن معنا می‌شود و وجه مدنی از قلمروی معنایی این مفهوم خارج می‌شود. ◀️ مرور تاریخی چند دهه اخیر این حوزه در ایران نشان می‌دهد که هرگاه وجه اقتصادی سیاست‌گذاری اجتماعی (به دلیل وخیم شدن شرایط اقتصادی و گسترش فقر) برجسته شده، وجه مدنی آن بشدت مورد اجحاف قرار گرفته است. ◀️این روند در تاریخ سیاست‌گذاری اجتماعی پساانقلاب در ایران به‌صورت دوره‌ای تکرار شده است؛ و همواره «فقر»، درفشی برای حمله به آزادی مدنی شده است. ◀️ یکی از مصادیق پرتکرار در همین زمینه این است که دست کم در تاریخ پساانقلاب به تکرار، «بیکاری» درفشی شده است برای حمله به «افغانستانی‌های مهاجر» در ایران بوده است. و نکته عجیب سکوت بارز جامعه مدنی در این زمینه بوده است. این درحالی است که جامعه مدنی تنها در صورتی می‌تواند در برابر فشار صاحبان قدرت از خود دفاع ...
  • گزارش تخلف

✅ انتخابات شوراهای دانش آموزی، تمرین مشارکت سیاسی و چند سوال. 🖋 کرامت پسندیده خو

دبیر آموزش و پرورش و دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی. 📍 در روز چهارشنبه سوم آبان ماه بنا به بخشنامه معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش انتخابات شوراهای دانش آموزی به روال سالهای گذشته در کلیه مدارس کشور برگزار گردید …انتخاباتی که می‌تواند نقش بسیار مهم آموزش و پرورش را در فرایند جامعه پذیری سیاسی دانش آموزان و گسترش مهارت‌های مربوط به مشارکت سیاسی را نشان دهد. به خصوص از این جهت که مدارس می‌توانند مهارت‌های شناختی مرتبط با مشارکت را آموزش دهند …جامعه پذیری سیاسی از هدف‌های آشکار دستگاه تعلیم و تربیت است و به طور رسمی از طریق مدارس صورت می‌گیرد، این فرآیند به واسطه ساختار و روابط مدرسه، نقش معلم، متون درسی و برنامه‌های تربیتی و پرورشی به انجام می‌رسد …در مورد اهمیت مدرسه و کارکرد و تاثیر آن بر نظام سیاسی به اعتقاد برخی، جیمز کلمن بهترین تعبیر را در مورد رابطه دولت و مدرسه دارد … «هر چه را که در دولت است در مدرسه هم هست و هر چه که می‌خواهید در دولت وارد کنید باید در مدرسه وارد کنید». با بررسی جامعه پذیری سیاسی می‌توان رفتارهای گوناگون سیاسی و اجتماعی مانند رای دادن، حمایت از احزاب، شرکت د ...
  • گزارش تخلف

‌⚠️فقدان سیاست اجتماعی بلای جان کودکان کار.. ✍🏻سعید مدنی

اگر مجریان طرح اخیر، نگاهی به تاریخچه نه چندان دور اقدامات معطوف به جمع‌آوری کودکان لااقل در سازمان‌های خودشان می‌داشتند، از تکرار اقداماتی که نتیجه‌ای جز صرف هزینه بدون بازده نداشته، خودداری می‌کردند. اقدامات برای کنترل و حل مشکلاتی مانند خیابانی‌شدن کودکان در درجه اول نیاز به تغییر در نگرش و رویکرد به مسئله به‌عنوان معلول شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد و زمان کافی و اقدامات همه جانبه و منسجم از سوی چندین وزارتخانه و سازمان را طلب می‌کند. این مانورهای تکراری فقط نشان‌دهنده بی‌کفایتی مدیریت اجتماعی کشور و «نبود سیاست اجتماعی مشخص» است. اجازه دهید از سازمان‌های دولتی بخواهیم اگر نمی‌توانند کاری برای کودکان کار و خیابان انجام دهند لا‌اقل نمک به زخم آن‌ها نپاشند و آن‌ها را از حقوق اولیه‌شان محروم نکنند. کار کودکان در خیابان تنها بخش کوچکی از کار کودکان در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور است، نشانه‌ای است هشدار دهنده از وضعیت نامطلوب اجتماعی بخشی از جمعیت کشور که نیازمند بیشترین حمایت و مراقبت هستند. یکی از فرار به جلوهاشون این است که گفته شده ۷۰٪ کودکان کار و خیابان غیرایرانی هستند. لابد ...
  • گزارش تخلف

✅ مفهوم از نظر میشل فوکو

📍فوکو معتقد است قدرت در مالکیت دولت، طبقه حاکم و یا شخص خاصی نیست، بر عکس قدرت یک استراتژی است: قدرت نه یک نهاد و نه یک ساختار بلکه وضعیت استراتژیکی پیچیده و کثرت روابط میان نیروها، است. قدرت به سان ظرفیتی برای عمل نیست که در دستان برخی افراد یا گروه‌ها متمرکز شده باشد. بلکه باید آن را به منزله شبکه‌ای از مناسبات دانست که در سراسر جامعه پراکنده و منتشر شده، در نسبت‌ها و اهمیت یافتن مناسبت‌ها، در روابط و تعاملات زبانی و کلامی میان افراد، طبقات و گروه‌های اجتماعی که به روش‌ها و منش‌های گوناگون ابراز می‌شود و همه‌ی افراد در این شبکه کم و بیش درگیرند، چه حاکمان و چه زیردستان، همگی در مسیر اعمال قدرتند. فوکو در قدرت را پیش از هر چیز به منزله کثرت مناسبات نیرو درک می‌کند. مناسباتی که ذاتی عرصه‌ای هستند که در آن اعمال می‌شوند. از نظر او قدرت طرد می‌کند، سرکوب می‌کند، جلوگیری و سانسور می‌کند، قدرت تولید می‌کند. بر پایه نظریات وی قدرت امری بازدارنده نیست، بلکه قدرت امری مولد است و و ذهنیت را تولید می‌کند. منظور فوکو از قدرت نه نیروی پلیسی، بلکه فرهنگی و توانمندی فرهنگی طبقات و گروه مسلط است. مف ...
  • گزارش تخلف

🔅 جامعه‌ای را می‌توان تصور کرد که در آن زندگی اکثر مردم تحت فشار است، به گونه‌ای که مردم از این وضعیت نابسامان شدیدا در خود احساس

بدین ترتیب آنها به جای تلاش و کوشش برای بهبود وضعیت خود به ظهور یک ناجی دل می‌بندند. این تفکر در نهایت مدعیان اعجازآفرینی را بر اریکه قدرت می‌نشاند و آنها نیز در چنین اوضاع و احوالی به سرعت به حاکمانی مستبد تبدیل می‌شوند.. 📖 بررسی روانشناختی خودکامگی. 🖋 مانس اشپربر. 🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

🔹 گرامیداشت کوروش؛ مساله این نیست!.. ✍ مهران صولتی

🌱 هفتم آبان ماه، روز گرامیداشت یکی از بزرگان ایران زمین، کوروش کبیر است. هر چند که سال هاست این روز در ذهن و ضمیر ایرانیان به نیکی ثبت شده ولی از چندسال پیش و به دلیل برگزاری تجمعاتی در پاسارگاد، از اهمیت زیادی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برخوردار شده است. گذشته از موافقت‌ها و مخالفت‌های دیرینه با اصل و جایگاه کوروش در تاریخ ایران، فراخوان‌های سال‌های اخیر برای برگزاری این تجمعات هم حساسیت آفرین بوده است! به طوری که می‌توان پررنگ شدن تدریجی دوگانه؛ ممانعت - مقاومت را در آن مشاهده کرد. یعنی به همان میزان که برگزاری چنین مراسمی از طرف حکومت امنیتی تلقی شود، می‌توان برانگیخته شدن مقاومت هایی را از سوی شهروندان علاقمند به ایران باستان انتظار داشت! البته داستان هویت در این سرزمین، قصه‌ای پر خاطره و عبرت آموز است! شاید در تاریخ بلند ایران، هیچ زمانی چون یکصد سال اخیر هویت این چنین برای مردم و حکومت مهم تلقی نشده باشد. با ورود جدی اندیشه‌های مدرن به کشور در آستانه انقلاب مشروطه، شهروندان ایرانی سه ساحت جداگانه یافتند؛ «ایرانی»، «اسلامی» و «غربی». متاسفانه تجربه حاکمیت‌های معاصر نشان داده ...
  • گزارش تخلف

✅ کوروش، مارکس و دورکیم: نگاهی به روایت ۷ آبان. 🖋 سیدجواد میری

📍 بسیاری با حرارت تمام میگویند ۷ آبان زادروز کوروش است و ایرانیت ما به این بسته است که این روز باشکوه را گرامی بداریم و در مقابل این گروه، دسته‌ای دیگری هستند که تمامی استدلالات منطقی و ادله تاریخی را مطرح میکنند تا بگویند ۷ آبان زادروز کوروش کبیر نیست و جملات قصاری که به او منتسب میکنند نیز از اساس دروغ است. به سخن دیگر، هر دو گروه در جامعه ما در درون منطق درستی و کذب استدلال خویش را برمیسازند ولی هیچکدام از این دو گروه به منطق امر اجتماعی التفاتی ندارند و ایرانیتی که از آن سخن میگویند جامعیت و شمولیت ندارد بل جامعه ایران را شقه شقه کرده و میکند. اما این بحث چه ربطی به مارکس و دورکیم دارد؟ ربط این موضوع این است که مارکس در تحلیل دین پافشاری میکرد که دین «آگاهی کاذب» به ما میدهد و ما باید تلاش کنیم با تشبث به «سوسیالیسم علمی» به فهم حقیقی از هستی اجتماعی برسیم ولی در مقابل این رویکرد، دورکیم استدلال میکند که برای فهم دین که یک امر اجتماعی است، سخن از کذب و حقیقت محلی از اعراب ندارد بلکه باید دید دین به مثابه یک مولفه اجتماعی آیا کارکردی در جامعه دارد یا خیر؟ حال من از این بحث میخواهم ا ...
  • گزارش تخلف

✅ ماتریالیسم تاریخی.. 📍 برای بررسی تحولات تاریخی، روشی متفاوت، یعنی ماتریالیسم تاریخی را ابداع کرد

در این که درون‌مایه و محتوای دقیق ماتریالیسم تاریخی چیست، اختلاف نظرهایی وجود دارد. برای برخی، ماتریالیسم تاریخی با توجه به تحولات ناپیوسته در تولید مادی، به شرح کلی دوران تاریخ می‌پردازد و از این رو چیزی نیست جز وارونه کردن ایده‌آلیسم هگلی. برخی دیگر معتقدند که ماتریالیسم تاریخی متضمن استفاده از دیالکتیک‌های هگلی برای توضیح و تبیین روابط و تضادهای درونی سرمایه داری است. اولین دیدگاه را می‌توان در مارکس جوان و بررسی‌های گسترده تاریخی که وی بعدها انجام داد، سراغ گرفت. دیدگاه دوم بیشتر به دوران پختگی مارکس و نقد نظری وی بر سرمایه داری مربوط می‌شود. علاوه بر این، مارکس سعی کرد که ماتریالیسم تاریخی را به شیوه‌های مختلفی ارائه کند، به طور مثال، دیدگاه عامه‌پسند مارکس در مانیفیست کمونیست (۱۸۴۸) در تقابل آشکار با کارهای نظری وی درباره سرمایه‌داری است. انگلس بعدها صحت تعابیر افراطی‌تر از ماتریالیسم تاریخی را که بر نقش تعیین‌کننده تکنولوژی و یا به طور کلی‌تر بر نقش اقتصاد تأکید بیش از حدی داشت، مورد تردید قرار داد. مارکس در مانیفیست به صراحت تمام می‌گوید «تاکنون تاریخ همه جوامع، تاریخ مبارزه طب ...
  • گزارش تخلف

✅ پلوتونومی.. طبق این تعریف، اینان محرکان اصلی اقتصاد و نیز مصرف‌کنندگان اصلی‌اند

به همین لحاظ سیتی‌گروپ «پرتفولیوی سرمایه گذاری پلوتونومی» را در میانه دهه ۱۹۸۰ تهیه کرد؛ یعنی زمانی که ریگان و تاچر سیاست ثروتمند‌تر کردن متمولین را به قیمت فقر و رنج دیگران پیش بردند. سیتی‌گروپ اعلام کرد که این پورتفولیو بهترین برآمد سرمایه‌گذاری را داشته‌است و همگی را به سرمایه‌گذاری در آن تشویق کرد. یعنی اقلیت کوچکی از جمعیت دنیا نائل به به انباشت ثروتی روزافزون، آن هم براساس سرمایه‌گذاری‌های مردم می‌گردد و بقیه هم فراموش می‌شوند!. با سرازیر شدن منابع مالی به سرمایه‌گذاری‌های پلوتونومی بین‌المللی، مصرف‌کننده‌ی ایالات متحده دیگر مورد نظر نیست زیرا خریداران کالاها عمدتا اینان نیستند. در چنین نظام تولیدی، هدف بهره وری طی سه ماه آینده و به هر راه ممکن و مقدور است: از دستکاری‌های مالی گرفته تا حقوق و امتیازات بسیار بالا، تولید برون مرزی (عمدتا در عرصه‌ی کشور‌های آنگلو یعنی ایالات متحده، کانادا، بریتانیا و غیره …). و بازار هم هر جای دنیا می‌تواند باشد …🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف