شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


✅ دانشگاه و ملاک‌های باور. 🖋 محمد اناری

📍 مردم باورهای خود را از طریق تقویت سیستم شناختی خود در ارتباط با فهم جهان واقعی بازسازی می‌کنند. آن‌ها واقعیت‌های روزمره درباره‌ی مواد شیمیایی، جنس کالاها و راست گویی متصدی خدمات عمومی، را با توجه به تجربه‌های دانش ورزانه‌ی خود در می‌یابند. افراد به تأثیر تجربه‌های خلاقانه‌ی خود، متقاضی سخنان و ادعاهای تولید کنندگان و صاحبان خدمات می‌شوند. یعنی اگر اخباری در مورد تولید خازن‌های الکتریکی گفته شود، آن جنس از مشتریان که تحصیل کرده‌اند، متوجه کارکرد و عملکرد آن خواهند بود، مگر این که درس خود را به صورت مناسبی نخوانده باشند. یا این که وقتی تحقیقاتی درباره‌ی خواص موارد از تلویزیون بیان شود، کسانی از اعای جامعه آن را خواهد فهمید که دروس مربوطه در حین تحصیل را خوب خوانده باشند …به این صورت آموزش و خلاقیتی که در دانشگاه بنشان دارد، مستقیما در فهم اخبار میان مردم کارکرد پیدا می‌کند. در واقع وقتی دانشجویان خلاقی در جامعه زندگی کرده و به علوم شیمی، فیزیک، روابط بین الملل و الکترونیک وارد باشند، مشتریان فهیم اخباری هستند که درباره‌ی جنس کالا یا انرژی گفته می‌شود. البته این حیات بین الاذهانی در میا ...
  • گزارش تخلف

✅ تکنیک کا. گ. ب؛ پرتاب میان گرگها

📍 معروف است پرتاب میان گرگ‌ها یکی از تکنیک هایی بود که سازمان اطلاعاتی و امنیتی شوروی (کا. گ. ب) برای از بین بردن روشنفکران، نویسندگان و آزادیخواهان آن کشور طراحی کرد؛. در این تکنیک هیچ نیازی به احضار و دستگیری و بازجویی و شکنجه و زندان و کشتن روشنفکران و مبارزان سیاسی-اجتماعی و تعالی طلبان نبود؛ بلکه به شکلی غیرمستقیم و نامریی، در زندگی آنها رخنه می‌کردند و برایشان گرفتاری‌ها و مشکلات، بن بست‌ها، یاس‌ها، نا امیدی‌ها بدبختی‌های شدید و پی در پی مالی، شخصی و شغلی، روحی و عاطفی و می‌ساختند و دشمنان شخصی و شاکی‌های خصوصی می‌تراشیدند …. در چنان شرایطی، فرد مورد نظر آن قدر در میان مشکلات و بیچارگی هایش محاصره می‌شد که دیگر کاری به کار حکومت، شعر، سیاست، فرهنگ، ادبیات، هنر و هرآنچه در جامعه می‌گذشت نداشت و آنچنان زیر بار رنج‌ها و مصیبت‌های فردی و خانوادگی اش قرار می‌گرفت که نهایتا یا دیوانه می‌شد، یا خودکشی می‌کرد، یا فرار می‌کرد، و یا افسرده، روان پریش و گوشه نشین می‌شد؛ به هر حال تبدیل به یک آدم بی کنش و بی اثر می‌شد …در سازمان کا. گ. ب به این مشکلات و بدبختی‌های شخصی می‌گفتند «گرگ‌ها»؛ گرگ ...
  • گزارش تخلف

‌‌✅ طبقه زمامدار ایران از قلم پاک که جیره‌خوار او نمی‌شود وحشت دارد

در این قبرستان کسی حق زندگی دارد که با کفن دزدها شریک باشد، استخوان مرده‌ها را بسوزاند و با لاشخورها دمخور بشود …. 🍂 معنی چهل سال مشروطیت این بود که ما در خانه خودمان جرات نفس کشیدن نداریم و هر وقت صدایی بلند کنیم، با چماق حکومت، مغزمان متلاشی می‌شود …🖋 دکتر حسین فاطمی. 📰 روزنامه باختر امروز. 🗓 مرداد ۱۳۲۸. 🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

✅ کوچکی مساجد در فراخی ساختارهای دینی. 🖋 محمدرضا

📍 به بهانه سی ام مرداد، روز جهانی مسجد، در و دیوار شهر پر شده از جملاتی در مورد اهمیت و کارکردهای اجتماعی مسجد؛ مسجدی که پیش از انقلاب در حکومتی بدون دغدغه دین، محل شکل گیری اجتماعات محلی با کارکردهای مختلف بود و در نهایت کمک زیادی به پیروزی انقلاب علیه رژیم شاه داشت. اما دقیقا از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، مسجد در دو مسیر مخالف حرکت کرد. از یک سو با حمایت ویژه جمهوری اسلامی، از انواع امتیازات و امکانات برخوردار و سیاستهای حمایتی مختلفی برای توسعه فعالیتهای آن در پیش گرفته شد. علاوه براین مسجد مأمن و مأوایی برای گروه‌های سیاسی انقلابی، به خصوص بسیج شد. در اصلی‌ترین متولی دولتی فرهنگ جامعه یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم دبیرخانه کانون‌های فرهنگی مساجد و در ذیل حاکمیت، مرکز رسیدگی به امور مساجد تأسیس شد …این نوع حمایت‌های ویژه از مساجد توأم با مشارکت هرچه بیشتر مردم در مساجد و همچنین توسعه کارکردها و اثربخشی‌های مساجد در جامعه نشد. به گواه نتایج پیمایش‌های ملی ارزشها و نگرش‌های اجتماعی و سنجش‌های ملی دینداری، مشارکت دینی مردم از جمله در مساجد طی سالهای اخیر کاهش داشته است. هرچ ...
  • گزارش تخلف

‌🔅 گفت‌وگو چیست؟

بیان نقطه نظرات، طرح مسئله و شنیدن پاسخ طرف مقابل در راستای روشن شدن ابهامات و چالش‌ها به منظور دست‌یابی به تفاهم و توافق یا تصمیم مشترک. چنانچه ذی‌نفعان بتوانند به تبادل اطلاعات، مشاوره یا مذاکره و چانه‌زنی بپردازند تا به هدف مشترکی دست یابند، گفت‌وگوی اجتماعی رخ داده است …📍 این نشست به تعریف گفت‌وگوی اجتماعی، ابعاد و جوانب گوناگون آن می‌پردازد تا پیش‌درآمدی بر شکل‌گیری گفتمان گفت‌وگوی اجتماعی در جامعه ایران و کاهش فقر معرفتی آن باشد …. 🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

📣 مسئول خانه ایرانی جمعیت امام علی (ع) در پاکدشت 👇👇

✅ برخی از کارگاه‌های مناطق حاشیه‌ای پاکدشت، به محلی برای آزار کودکان تبدیل شده است …. ⛔️ در کودکان …🔹کهرام می‌گوید: «بچه‌های این منطقه بشدت آسیب‌دیده هستند، پلیس و بهزیستی خیلی همکاری نمی‌کنند، وقتی به آنها موارد کودک‌آزاری را اطلاع می‌دهیم، می‌گویند از این اتفاقات این‌جا زیاد می‌افتد، می‌گویند باید حکم ورود به منزل داشته باشیم،. 🔹 به اورژانس که زنگ می‌زنیم، ساعت دو به بعد، دیگر خودرو نمی‌فرستند، می‌گویند نمی‌توانیم.. 🔹قرچک و ورامین و پاکدشت، یک اورژانس اجتماعی دارد با دو خودرو. تاکنون بارها از پلیس خواسته‌ایم تا در این منطقه یک کیوسک بزند، اما خبری نیست.». 🔹 گلایه آنها از «ان‌جی‌او» هایی است که همه تمرکزشان در تهران و شهرهای بزرگ است و از این حاشیه‌ها غافل شده‌اند، و ‌گردی از آسیب‌های رایج در میان این کودکان است …🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

✅ هفت دلیل برای توضیح رای بالای وزیر آموزش و پرورش!. 🖋 مهران صولتی

📍 به رغم مخالفت‌های اولیه از سوی جامعه فرهنگیان موفق به کسب ۲۳۸ رای از مجلس شد. اهمیت این رای بالا بیشتر به این دلیل است که تاکنون معمولا وزرای آموزش و پرورش با رای ناپلئونی و لب مرزی وارد کابینه می‌شده‌اند. به نظر می‌رسد حداقل می‌توان هفت دلیل برای توضیح این رای بالا به شرح زیر فهرست کرد:. ✏️ آموزش و پرورش و بهبود کیفیت آن تا اطلاع ثانوی اولویت نخست مجموعه دولت و مجلس بشمار نمی‌رود. اگر امکانی برای ایجاد تحول بود دکتر نجفی به شهرداری تهران نمی‌رفت! بنابراین بطحایی به عنوان نماد حفظ وضع موجود بهترین گزینه برای وزارت بود!. ✏️ به دلیل اولویت اشتغال و امنیت برای کشور، روحانی مخالف انتخاب وزیری بود که عزم دمیدن در کوره مطالبات بحق فرهنگیان را داشته باشد. بنابراین اولویت با انتخاب وزیری بود که مانند بطحایی سودای انجام اقدامات ساختاری و بزرگ را نداشته باشد!. ✏️ رابطه خوبی با هر دو فراکسیون مجلس داشت. ...
  • گزارش تخلف

✅ ‌شناسی نظریه اجتماعی امیل.. 📍 دغدغۀ اساسی امیل دورکیم همبستگی اجتماعی است

بر این اساس، بیشتر نظریات او به‌نحوی حول این مسئلۀ اصلی می‌چرخد. نظریات او آبشخور روش‌شناسی‌ای است که طبق آن هستی استقلالی و شیءانگاری واقعیت‌های اجتماعی با نگاه تماما سکولاریستی در مقام هستی‌شناسی، و به تبع آن یک سان انگاری علوم دقیقۀ طبیعی و انسانی در مقام معرفت‌شناسی و تقلیل ماهیت انسان به هویت اجتماعی و منفعل در نظر گرفتن کنشگران اجتماعی در برابر ساختارها یاجتماعی در مقام انسان‌شناسی، از جمله مهم‌ترین مبانی معرفتی این نظریه به شمار میآیند. همین مبانی معرفتی است. که پذیرش این نظریه را در نگاه روش‌شناسی حکمت نوصدرایی با مشکل روبه‌رو میسازد؛ روش‌شناسی‌ای که بر اساس تشکیک در هستی، هستی‌های ماورای طبیعی علاوه بر هستی‌های مادی در مقام هستی‌شناسی، روش وحیانی، شهودی و عقلانی علاوه بر روش تجربی و بنابراین جمع میان تبیین تجربی و عقلی، تفسیر و انتقاد در مقام معرفت‌شناسی و نفس مجرد انسانی و هویت‌های لایتغیر و ثابت او علاوه بر هویت‌های اجتماعی متغیر در مقام انسان‌شناسی از مهم‌ترین مبانی معرفتی آن محسوب می‌شوند. همین ناسازگاری و رویارویی دو روش‌شناسی است که دقت بیشتری را در به‌کارگیری این نظریه ...
  • گزارش تخلف

✅ جدال بخش اجتماعی و سلامت به راند دوم رسید

📍 ربیعی و قاضی زاده هاشمی هر دو بر صندلی وزارتخانه خویش باقی ماندند تا جدال میان بخش اجتماعی و بخش سلامت به راند بعد کشیده شود. اگر چه برای ابقاء در وزارتخانه صرف کسب آرای بیش از ۵۰ درصد کفایت می‌کند و تعداد آرای اضافه اهمیتی ندارد اما مرور این آرا برای فهم همراهی یا ناهمراهی مجلس در سیاست‌های وزارتخانه اهمیت بسزایی دارد و آنچه در این میان، بیش از همه نگران کننده است پیامدهای این تفاوت رای در سیاست‌ها هاشمی محل اختلاف دو وزارتخانه است. تا اینجا نتیجه مواجهه مذکور به‌صورت زیر بوده است:. هاشمی: ۲۵۳ - ربیعی: ۱۹۱. به عبارتی، ربیعی ۶۶ درصد و هاشمی ۸۸ درصد از آرای مجلس را به دست آورده‌اند. این تفاوت همراهی مجلس در کنار شرط و شروط هاشمی برای ادامه کار (و تاکید رئیس جمهور بر هماهنگی کابینه) در نگرشی بدبینانه گواه روزهای خوب برای صندوق‌ها و بخش درمان سازمان تامین اجتماعی نیست. ممکن است طرح اخیر مجلس درباره تغییر سیستمی صندوق‌ها پیش لرزه این نگرانی باشد …با این همه شاید آنچه بتواند هزینه رخدادهای پیش رو را برای بخش اجتماعی کاهش دهد، هماهنگی بیشتر میان کنشگران اجتماعی و کوشش برای گسترش گفتمان رفا ...
  • گزارش تخلف

‌‌✅ آنچه از درون بجوشد حساب اش چیز دیگری است. ▪️دکتر فردین | جامعه‌شناس

📍 به صف منظم این نمازگزاران نگاه کنید. عده‌ای، نه ببخشید؛ احتمالا همه کارکنان یک کارخانه، اول وقت و با شنیدن صدای اذان وضو گرفته‌اند و به نماز ایستاده‌اند. اگر می‌دانستیم که این نمازگزاران بنا به اعتقاد، اختیار و انتخاب خود به نماز ایستاده‌اند صحنه قابل احترامی بود. اگر می‌دانستیم که اینان جز پروردگاری که در دل به آن ارادت دارند مطیع خدایان زمینی نیستند صحنه قابل احترامی بود. اگر می‌دانستیم که به خاطر «نان» به نماز نأیستاده‌اند و نماز را با نان تاخت نمی‌زنند صحنه قابل احترامی بود. چرا اینها را می‌گویم؟ چون به جای پیام‌های معنوی زیبا، روی بنری که دقیقا در بالای سر این نمازگزاران قرار دارد با حروفی درشت، ابلاغیه‌ای اداری با این مضمون نصب شده است:. «خواندن نماز از مورخه ۲۵/۵/۹۳ برای تمامی آقایان اجباری شد در غیر این صورت مشمول عکس العمل خواهد شد که حداقل آن جریمه ۱۲۰ هزارتومانی می‌باشد و یا اخراج می‌شوند و همچنین در وقت نماز کلیه آقایان باید بعد از شنیدن الله اکبر اقدام به وضو گرفتن …». 🔺آنچه از درون بجوشد حساب اش چیز دیگری است. ...
  • گزارش تخلف