جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۲۰:۲۶ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ تاریخ تعداد مردگانش را رند میکند. هزار و یک نفر. تبدیل میشود به هزار نفر گویی آن یک نفر. هرگز وجود نداشته است. 🖋 شیمبورسکا. 📷 عباس عطار. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۷ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ 🔅فیلسوفان کجا و فوتبالیستها کجا 🖊حسینعلی …📍به یادداشتی از آقای دکتر سیدیحیی یثربی، استاد محترم فلسفه، برخوردم که خطاب به آقای دکتر بیژن عبدالکریمی نگاشته بودند. بخش هایی از آن را به وضعیت فلسفه ورزی امروز کشورمان مربوط است را در این جا میآورم. آقای عبدالکریمی وضعیت اساتید فلسفه را با فوتبالیستها مقایسه کرده بودند و گفته بودند این نشان میدهد جامعه ما به فوتبالیست نیاز دارد ولی به فلسفه و استاد فلسفه نه.. 🔹همه میدانند که فوتبالیستهای مملکت چه وضعی دارند و اساتید مملکت چه وضعی! شما دو متر خانه ندارید، ولی بنده پس از حدود نیم قرن تحقیق و تدریس، همین سال گذشته آپارتمان سه خوابهی جنوبی ام را در طبقهی سوم مجتمع مسکونی با آپارتمان دو خوابه ی شمالی طبقهی دوم همان مجتمع عوض کردم تا مبلغی به کف آرم و برای نیازهای تحقیقاتی خودم هزینه کنم! زیرا، من از آغاز با کاسبی از طریق تدریس مخالف بودهام و از روزی که بازنشسته شدهام، یک ساعت تدریس نداشتهام و مشاور یا راهنمای هیچ پایان نامهای نبودهام. به خاطر از کار افتادن چشم هایم هم نیازمند دستیار تمام وقت و نیمه وقت بودهام که باید به آنان حقوق بپردازم …🔹درون کشور هم که فیلسوفان ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۴۸ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ ادامه از 🔺🔺 می دانم که مخالفان این نوشته خواهند گفت این یعنی تسلیم جهان مدرن شدن و سنتها را به دست فراموشی سپردن. حقیقت این است که گفتههای این مخالفان مدرنیته و سینه چاکان سنت بسیار کلی، تکراری، بدون دلیل و از همه مهمتر از سر نشناختن مدرنیته و حتی سنت است. این دوستان اگر به جای بد و بیراه گفتن به مدرنیته و تمامی مشکلات را به گردن آن انداختن، اندکی آری فقط اندکی وقت خود را صرف شناخت منطقی و علمی مدرنیته میکردند اکنون این گونه راه فرار از مدرنیته را نمیجستند و صد البته به نقادی منطقی، عقلانی و علمی آن روی میآوردند و راه چاره را در جای دیگری جستجو میکردند. فورا باید اضافه کنم نویسنده این نوشته ادعا ندارد که مدرنیته چون در همه جا گسترده شده است و حضور دارد پس امری حق و حقیقت است و عاری از عیب و ایراد!! زهی سخن ناشناسی. در پاسخ کسانی که چنین میپندارند از قول حافظ باید گفت:. چو بشنوی سخن اهل دل مگو که خطاست سخن شناس نهای جان من خطا این جاست. همه مطلب در این است که جانا دیگر راه فراری از آن وجود ندارد و ما اکنون بنا به جبر تاریخ در چنین شرایطی قرار گرفتهایم و ضمن این که باید آن را پذیرا باشیم و ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۴ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ ✅ فرار از. 🖋 محمد باقر الدین 📍 جدال سنت و مدرنیته در ایران تاریخی یکصد و پنجاه ساله دارد و البته در چند دهه اخیر شدت و حدت بیشتری یافته است، به گونهای که در یک طرف سنت گرایان همواره با مقاومتهای خود خواهان عدم پذیرش مدرنیته بودند و حتی به جنگ با مظاهر آن پرداختند و از سوی دیگر تجددگرایان با تمام قوا به دنبال بسط و گسترش آن در جامعه برآمدند. گویی سنت در برابر مدرنیته خلع سلاح شد و مدرنیته رفته رفته بر سنت چنبره زد و تسلط یافت و این روند در نهایت به نفع مدرنیته تمام شده است. هنوز هم عدهای خواهان مقاومت در برابر مدرنیته هستند و به اصطلاح درصدد هستند از مدرنیته فرار کنند و جایی را بیابند که در آنجا مدرنیته حضوری نداشته باشد و زیر چتر آن نباشند. اما سئوال اساسی در این نوشته این است که آیا به راستی میتوان از مدرنیته فرار کرد؟ و «جایی» را یافت که مدرنیته در آن «جا» حضور نداشته باشد؟ اگر چنین «جایی» وجود دارد آن «جا» کجاست؟ و مهمتر این که آیا فرار از مدرنیته اساسا امکان پذیر است و میتوان از مدرنیته به سنت فرار کرد؟. روزگاری اندیشمندانی چون کارل مارکس آلمانی پیش بینی میکردند که: «بورژوازی همه جهان را بر صورت خویش خوا ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۴۶ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ براساس یافتههای پژوهش «وضعیت فقر در ایران»، طی دهۀ اخیر سهم «دارایی» و «آموزش» در فقر خانوارها تقریبا ثابت بوده، اما از سال ۱۳۸۷ جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۷ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ وقتی حقیقت آزاد نیست،. آزادی حقیقت ندارد ….. 🌐جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۶:۰۹ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ 🔅 هرگز تیرباران کسی را ندیدهاید؟ مسلما نه، معمولا این کار بنا به دعوت صورت میگیرد و حاضران قبلا انتخاب شدهاند. نتیجه اینکه، اطلاع شما از این مراسم، محدود به آن چیزی است که در تصویرها و در کتابها دیدهاید. دستمالی بر روی چشم، چوبه اعدام و چند سرباز در فاصلهای دور، اما نه این طور نیست! میدانید که برعکس، جوخه تیر باران در یک متر و نیمی محکوم میایستد؟ میدانید که اگر محکوم بتواند دو قدم جلو بگذارد، سینهاش به تنفنگها میخورد؟ میدانید که تیراندازان از این فاصله کوتاه، تیرشان را در ناحیه قلب متمرکز میکنند؟! و همه آنها با گلولههای درشتشان، حفرهای در آنجا، باز میکنند، که میتوان مشت را در آنجا فرو برد؟ نه شما نمیدانید، چون اینها جزئیاتی است که از آن حرف نمیزنند …. 🖋 آلبر کامو. ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۲۰ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ 🔅چرا مجلس در ایران به «کانون طنز سیاسی» تبدیل شده است؟.. 🖊مهران 📍در روزهای گذشته به دلیل برگزاری جلسات رای اعتماد به وزراء، شاهد اوج گرفتن تمرکز بر عملکرد مجلس از سوی رسانهها و به تبع آن تولید مجموعه دیگری از «طنزهای سیاسی» بودیم. ماجرای سلفی گرفتن با موگرینی، های قاضی پور، گعدههای حاشیه مجلس، ایفای نقش مبصر از سوی لاریجانی برای ایجاد سکوت در میان نمایندگان و … نمونه هایی از تبدیل نماد مردم سالاری ایران به کارخانه تولید سیاسی میباشد. طنزهایی پرطرفدار که بخش مهمی از فضای شبکههای اجتماعی را به خود اختصاص داده و مدام در جامعه دست به دست شده و به اسباب تمسخر و تاسف شهروندان تبدیل میشود! به نظر میرسد عوامل زیر در تبدیل مجلس به کانون طنز سیاسی در ایران موثر بودهاند:. 🖊فی نفسه از ظرفیت زیادی برای طنزآفرینی برخوردار است: تنوع، مصونیت نسبی رسانهها، فرصت نطق علنی نمایندگان و حاکمیت نظم حداقلی در مجلس، به نمایندگان فرصت فراوانی برای خودنمایی، ابراز وجود و به تبع آن رسانهای شدن میبخشد. پرواضح است که در روزگار رونق شبکههای اجتماعی ما شاهد افزایش انتشار مقولات طنز سیاسی از سوی این نهاد در جامعه باشیم!. 🖊تداوم فرآیند «سیاست زدایی» با کلید واژه اعتدال و ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۳۲ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ 🔅فوتبال چگونه زندگی دختران را در پاکستان متحول کرده است …📍فوتبال درسهایی برای زندگی و رسیدن به جامعهای بهتر دارد؛ از جمله این گز «مشکل اصلی در روستای من این است که هنگامی که دختران ۱۸,۱۹ ساله میشوند و وقتی که والدینشان میبینند نمیتوانند از پس هزینههای زندگی آنها برآیند یا شرایط تحصیلی برایشان فراهم کنند، فکر میکنند که خوب است آنها را به ازدواج وادارند تا همسرشان مسئول اداره بقیه زندگی آنها شوند. ما میخواهیم این وضعیت پایان یابد، میخواهیم به آنها یک هدف بدهیم. بعضی از آنها میتوانند در رشتههای ورزشی از دانشگاهها پذیرش بگیرند.». کاریشما تأکید میکند که هدف این است: «بهجای ازدواج در سنین پایین، میبایست به آنها سکویی بدهیم تا کاری بیشتر انجام دهند. جایگاهی که استعدادهای پنهانشان را به نمایش بگذارند.». در این دهکده دورافتاده، از فوتبال به عنوان راهی برای رهایی استفاده میشود، یک جایگزین برای آنچه که به زنان و دختران جوان آرزویی ماورای آن دره میبخشد …. مطلب در وبسایت الفبا👇. 📌 علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۴۴ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ ✅لذت بردن را یادمان ﻧﺪﺍﺩﻧﺪ!.. از گرما مینالیم. از سرما فرار میکنیم در جمع، از شلوغی کلافه میشویم و در خلوت، از تنهایی بغض میکنیم. تمام هفته منتظر رسیدن روز تعطیل هستیم و آخر هفته هم بی حوصلگی تقصیر غروب جمعه است و بس!. ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺩﺭﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺭﻭﺯﻫﺎﯾﯽ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎﯼ ﺯﻧﺪﮔﯿﻤﺎﻥ ﺭﺍﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯿﺪﻫﻨﺪ:. ﻣﺪﺭﺳﻪ. ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ. ﮐﺎﺭ …ﺣﺘﯽ ﺩﺭﺳﻔﺮﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﻣﯽ ﺍﻧﺪﯾﺸﯿﻢ ﺑﺪﻭﻥ ﻟﺬﺕ ﺍﺯ ﻣﺴﯿﺮ!. ﻏﺎﻓﻞ ﺍﺯ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻫﻤﺎﻥ ﻟﺤﻈﺎﺗﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﯿﺨﻮﺍﺳﺘﯿﻢ ﺑﮕﺬﺭﻧﺪ … …. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۸ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ 🔅اینجا مرز ایران و جمهوری آذربایجان در گردنه حیران است 🔹سمت چپ تصویر ایران و سمت راست تصویر جمهوری آذربایجان را میبینید. 🔹همین تصویر گویاست با محیط زیستمان چه کردیم! …. جامعه شناسی علامه ۱۱:۵۲ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ 🎥سخنرانی دکتر در برنامه «خانواده یک» درباره دوران سالمندی ….. 🌐جامعهشناسی علامه مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 14:27, 24.9 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام جامعه شناسی علامه ۱۰:۵۶ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ 🔅فلسفهی اجتماعی. 🖊خلیل 📍۱ مجموعهای از اعتقادها، نگرشها، و ارزشهای اساسی در خصوص زندگی، رفتار، و کنش اجتماعی است که بر اساس آنها اصول زندگی، رفتار، و کنش تعبیر، معنا، و تفسیر میگردند و در نتیجه مسیر و نحوهی حرکت اجتماعی مشخص و هدایت میگردد.۲ حوزهی علمیای است که به مطالعه و کاوش فلسفی زندگی، رفتار، و کنش اجتماعی میپردازد و میتواند دامنهی گستردهای از موضوعات، یعنی از معانی فردی تا مشروعیت و مقبولیت قوانین، از تماسهای فردی تا ملاکهای انقلاب اجتماعی سیاسی، از کارکردهای رفتارها و کنشهای روزمره تا حوزهی نفوذ و نحوهی تأثیرگذاری علوم بر فرهنگ و شیوهی زندگی، و غیره را شامل شود.. ی_تحلیلی. نوعی فلسفه است که به مسائل فلسفی ازطریق معنا، حقیقت و ضرورت میپردازد و در این راستا آنها را تحلیل و روشن میسازد. «گرچه فلسفه تحلیلی یک سنت تقریبا یگانه است و نه یک آموزه خاص، اما در مورد برخی از مسائل ویژه در آن اتفاق نظر وجود دارد. اول، فلسفه یک نوع بررسی متمایز است که از روشهایی استفاده میکند که با روشهای علوم طبیعی یا اجتماعی متفاوتند: بهعلاوه، برعکس مثلا زیستشناسی یا اقتصاد، آن به هر حوزهی متمایز از ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ 🔅 ،،،، و. 📌 دیوارهای.. 🌐جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۷ ۱۳۹۶/۰۶/۰۳ 🔅سوم شهریور ١٣٢٠، هواپیماهای روسی شمال کشور را بمب باران کردند. آغاز ورود متفقین به داخل کشور 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۱:۱۱ ۱۳۹۶/۰۶/۰۳ 🎬 فیلمی که دنیا را تکان داد:. 🎞 ۲+۲=۵. این فیلم کوتاه، کاندیدای جایزه بفتا شده است مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 03:43, 3.1 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 📍کارگردان: بابک انوری …. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۰:۵۲ ۱۳۹۶/۰۶/۰۳ 🔸گزارشی از زندگی مهاجران سوری در حاشیه شهر اصفهان دکتر کوروش محمدی، جامعهشناس، رئیس انجمن آسیبشناسی اجتماعی ایران و از اعضای شورای جدید شهر اصفهان در گفتوگو با «شهروند» عدمساماندهی منظم مهاجران را در حاشیه شهر اصفهان یک معضل جدی میداند که میتواند برای جامعه شهری آسیبهای متعددی به همراه داشته باشد. او معتقد است که مهاجران و جنگزدهها به دنبال امکانات اولیه زندگی هستند و عمدتا با اقشار کمبضاعت جامعه در رابطهاند. مهاجران در صورتی که با لایههای آسیبزا و ناهنجار جامعه ارتباط برقرار کنند میتوانند به رشد پدیدههای ناهنجار اجتماعی مانند تکدیگری و … دامن بزنند که مسئولیت این تحولات منفی در جامعه برعهده مدیران و. نهادهای مربوطه است … …🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۴۶ ۱۳۹۶/۰۶/۰۳ ⚡️بچهها دین گریز شدهاند همه علماء مسئولند.. ✍شیخ محمود امجد 🔹بعضی از ما که عمامه سرمان گذاشتیم چون حق پرست نیستیم، بچهها دین گریز شدهاند؛ دین ستیز شدهاند. بعضی از ما آخوندها دروغ میگوییم. بعضی از ما آخوندها خیانت میکنیم بازیگری میکنیم. به خاطر پول و دنیا همه چیز را زیر پا گذاشتهایم. آن بچه میفهمد. اعتقاد مردم به ما آخوندها بود. یعنی یک آخوند عقیده مردم را نگاه میداشت. الآن مردم به دلیل رفتار بعضی از آخوندها «بی دین» شدهاند. به خاطر دنیا و پول، حق پرست نیستیم؛ باطل پرستیم …🔹ما خراب کردیم. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۴۰ ۱۳۹۶/۰۶/۰۳ 🔅در سال ۲۰۱۹، ۴۱٫۷٪ کل هزینههای تبلیغات در سراسر جهان صرف تبلیغ در اینترنت میشود و از تبلیغ در تلویزیون پیشی میگیرد …🌐جامعهشنا جامعه شناسی علامه ۱۷:۳۴ ۱۳۹۶/۰۶/۰۳ 🔅نقد فمنیستها به جامعه مردسالار از منظر زیبایی شناختی.. 🖊مصطفی 📍نقد فمینیسم از منظر زیبایی شناختی نیز این است که زنان نتوانستهاند همهی زیباییهای خودشان را بروز دهند. به باور آنها اگر زنان مجال شکفتگی اجتماعی پیدا میکردند، آن وقت میتوانستیم شاهد این باشیم که چه زیباییهای اجتماعی بی شماری در جنس زن به ودیعه گذاشته شده است.. 📍اگر همهی این زیباییهای درونی عرضه میشد، در وهلهی نخست، زیبایی تنها به جسم و تن زن منحصر نمیشد و در درجهی دوم، در مورد این زیبایی زنانه و جسمانی مبالغه هایی مضحک صورت نمیگرفت.. 📍بزرگترین نقدی که فمینیسم به جامعههای مرد سالار دارد این است که، این جامعهها افزون بر اجحافی که در حق زن میکنند، جلوی شکوفایی نوع بشر را نیز میگیرند. به زعم فمینیستها این مسلم است که زن و مرد به لحاظ زیست شناسی صرف، تفاوتهای با هم دارند؛ اما نکته حایز اهمیت این است که این تفاوت در همهی قلمروهای ذهن نیست. برخی توانمندیهای ذهنی زنان نیز با هم فرق دارد؛ اما زمانی که از ساحت جسم و ذهن، وارد ساحت روان شویم، مذکر و مؤنث بودن معنای خود را از دست میدهد و چنانچه به ساحت چهارمی، با عنوان «روح» قایل باشیم، دیگر هیچ تفاوتی به چشم نخواهد آمد. بناب ... ‹ 174 175 176 177 178 179 180 ›
جامعه شناسی علامه ۲۰:۲۶ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ تاریخ تعداد مردگانش را رند میکند. هزار و یک نفر. تبدیل میشود به هزار نفر گویی آن یک نفر. هرگز وجود نداشته است. 🖋 شیمبورسکا. 📷 عباس عطار. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۷ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ 🔅فیلسوفان کجا و فوتبالیستها کجا 🖊حسینعلی …📍به یادداشتی از آقای دکتر سیدیحیی یثربی، استاد محترم فلسفه، برخوردم که خطاب به آقای دکتر بیژن عبدالکریمی نگاشته بودند. بخش هایی از آن را به وضعیت فلسفه ورزی امروز کشورمان مربوط است را در این جا میآورم. آقای عبدالکریمی وضعیت اساتید فلسفه را با فوتبالیستها مقایسه کرده بودند و گفته بودند این نشان میدهد جامعه ما به فوتبالیست نیاز دارد ولی به فلسفه و استاد فلسفه نه.. 🔹همه میدانند که فوتبالیستهای مملکت چه وضعی دارند و اساتید مملکت چه وضعی! شما دو متر خانه ندارید، ولی بنده پس از حدود نیم قرن تحقیق و تدریس، همین سال گذشته آپارتمان سه خوابهی جنوبی ام را در طبقهی سوم مجتمع مسکونی با آپارتمان دو خوابه ی شمالی طبقهی دوم همان مجتمع عوض کردم تا مبلغی به کف آرم و برای نیازهای تحقیقاتی خودم هزینه کنم! زیرا، من از آغاز با کاسبی از طریق تدریس مخالف بودهام و از روزی که بازنشسته شدهام، یک ساعت تدریس نداشتهام و مشاور یا راهنمای هیچ پایان نامهای نبودهام. به خاطر از کار افتادن چشم هایم هم نیازمند دستیار تمام وقت و نیمه وقت بودهام که باید به آنان حقوق بپردازم …🔹درون کشور هم که فیلسوفان ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۴۸ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ ادامه از 🔺🔺 می دانم که مخالفان این نوشته خواهند گفت این یعنی تسلیم جهان مدرن شدن و سنتها را به دست فراموشی سپردن. حقیقت این است که گفتههای این مخالفان مدرنیته و سینه چاکان سنت بسیار کلی، تکراری، بدون دلیل و از همه مهمتر از سر نشناختن مدرنیته و حتی سنت است. این دوستان اگر به جای بد و بیراه گفتن به مدرنیته و تمامی مشکلات را به گردن آن انداختن، اندکی آری فقط اندکی وقت خود را صرف شناخت منطقی و علمی مدرنیته میکردند اکنون این گونه راه فرار از مدرنیته را نمیجستند و صد البته به نقادی منطقی، عقلانی و علمی آن روی میآوردند و راه چاره را در جای دیگری جستجو میکردند. فورا باید اضافه کنم نویسنده این نوشته ادعا ندارد که مدرنیته چون در همه جا گسترده شده است و حضور دارد پس امری حق و حقیقت است و عاری از عیب و ایراد!! زهی سخن ناشناسی. در پاسخ کسانی که چنین میپندارند از قول حافظ باید گفت:. چو بشنوی سخن اهل دل مگو که خطاست سخن شناس نهای جان من خطا این جاست. همه مطلب در این است که جانا دیگر راه فراری از آن وجود ندارد و ما اکنون بنا به جبر تاریخ در چنین شرایطی قرار گرفتهایم و ضمن این که باید آن را پذیرا باشیم و ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۴ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ ✅ فرار از. 🖋 محمد باقر الدین 📍 جدال سنت و مدرنیته در ایران تاریخی یکصد و پنجاه ساله دارد و البته در چند دهه اخیر شدت و حدت بیشتری یافته است، به گونهای که در یک طرف سنت گرایان همواره با مقاومتهای خود خواهان عدم پذیرش مدرنیته بودند و حتی به جنگ با مظاهر آن پرداختند و از سوی دیگر تجددگرایان با تمام قوا به دنبال بسط و گسترش آن در جامعه برآمدند. گویی سنت در برابر مدرنیته خلع سلاح شد و مدرنیته رفته رفته بر سنت چنبره زد و تسلط یافت و این روند در نهایت به نفع مدرنیته تمام شده است. هنوز هم عدهای خواهان مقاومت در برابر مدرنیته هستند و به اصطلاح درصدد هستند از مدرنیته فرار کنند و جایی را بیابند که در آنجا مدرنیته حضوری نداشته باشد و زیر چتر آن نباشند. اما سئوال اساسی در این نوشته این است که آیا به راستی میتوان از مدرنیته فرار کرد؟ و «جایی» را یافت که مدرنیته در آن «جا» حضور نداشته باشد؟ اگر چنین «جایی» وجود دارد آن «جا» کجاست؟ و مهمتر این که آیا فرار از مدرنیته اساسا امکان پذیر است و میتوان از مدرنیته به سنت فرار کرد؟. روزگاری اندیشمندانی چون کارل مارکس آلمانی پیش بینی میکردند که: «بورژوازی همه جهان را بر صورت خویش خوا ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۴۶ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ براساس یافتههای پژوهش «وضعیت فقر در ایران»، طی دهۀ اخیر سهم «دارایی» و «آموزش» در فقر خانوارها تقریبا ثابت بوده، اما از سال ۱۳۸۷
جامعه شناسی علامه ۱۶:۰۹ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ 🔅 هرگز تیرباران کسی را ندیدهاید؟ مسلما نه، معمولا این کار بنا به دعوت صورت میگیرد و حاضران قبلا انتخاب شدهاند. نتیجه اینکه، اطلاع شما از این مراسم، محدود به آن چیزی است که در تصویرها و در کتابها دیدهاید. دستمالی بر روی چشم، چوبه اعدام و چند سرباز در فاصلهای دور، اما نه این طور نیست! میدانید که برعکس، جوخه تیر باران در یک متر و نیمی محکوم میایستد؟ میدانید که اگر محکوم بتواند دو قدم جلو بگذارد، سینهاش به تنفنگها میخورد؟ میدانید که تیراندازان از این فاصله کوتاه، تیرشان را در ناحیه قلب متمرکز میکنند؟! و همه آنها با گلولههای درشتشان، حفرهای در آنجا، باز میکنند، که میتوان مشت را در آنجا فرو برد؟ نه شما نمیدانید، چون اینها جزئیاتی است که از آن حرف نمیزنند …. 🖋 آلبر کامو. ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۲۰ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ 🔅چرا مجلس در ایران به «کانون طنز سیاسی» تبدیل شده است؟.. 🖊مهران 📍در روزهای گذشته به دلیل برگزاری جلسات رای اعتماد به وزراء، شاهد اوج گرفتن تمرکز بر عملکرد مجلس از سوی رسانهها و به تبع آن تولید مجموعه دیگری از «طنزهای سیاسی» بودیم. ماجرای سلفی گرفتن با موگرینی، های قاضی پور، گعدههای حاشیه مجلس، ایفای نقش مبصر از سوی لاریجانی برای ایجاد سکوت در میان نمایندگان و … نمونه هایی از تبدیل نماد مردم سالاری ایران به کارخانه تولید سیاسی میباشد. طنزهایی پرطرفدار که بخش مهمی از فضای شبکههای اجتماعی را به خود اختصاص داده و مدام در جامعه دست به دست شده و به اسباب تمسخر و تاسف شهروندان تبدیل میشود! به نظر میرسد عوامل زیر در تبدیل مجلس به کانون طنز سیاسی در ایران موثر بودهاند:. 🖊فی نفسه از ظرفیت زیادی برای طنزآفرینی برخوردار است: تنوع، مصونیت نسبی رسانهها، فرصت نطق علنی نمایندگان و حاکمیت نظم حداقلی در مجلس، به نمایندگان فرصت فراوانی برای خودنمایی، ابراز وجود و به تبع آن رسانهای شدن میبخشد. پرواضح است که در روزگار رونق شبکههای اجتماعی ما شاهد افزایش انتشار مقولات طنز سیاسی از سوی این نهاد در جامعه باشیم!. 🖊تداوم فرآیند «سیاست زدایی» با کلید واژه اعتدال و ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۳۲ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ 🔅فوتبال چگونه زندگی دختران را در پاکستان متحول کرده است …📍فوتبال درسهایی برای زندگی و رسیدن به جامعهای بهتر دارد؛ از جمله این گز «مشکل اصلی در روستای من این است که هنگامی که دختران ۱۸,۱۹ ساله میشوند و وقتی که والدینشان میبینند نمیتوانند از پس هزینههای زندگی آنها برآیند یا شرایط تحصیلی برایشان فراهم کنند، فکر میکنند که خوب است آنها را به ازدواج وادارند تا همسرشان مسئول اداره بقیه زندگی آنها شوند. ما میخواهیم این وضعیت پایان یابد، میخواهیم به آنها یک هدف بدهیم. بعضی از آنها میتوانند در رشتههای ورزشی از دانشگاهها پذیرش بگیرند.». کاریشما تأکید میکند که هدف این است: «بهجای ازدواج در سنین پایین، میبایست به آنها سکویی بدهیم تا کاری بیشتر انجام دهند. جایگاهی که استعدادهای پنهانشان را به نمایش بگذارند.». در این دهکده دورافتاده، از فوتبال به عنوان راهی برای رهایی استفاده میشود، یک جایگزین برای آنچه که به زنان و دختران جوان آرزویی ماورای آن دره میبخشد …. مطلب در وبسایت الفبا👇. 📌 علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۴۴ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ ✅لذت بردن را یادمان ﻧﺪﺍﺩﻧﺪ!.. از گرما مینالیم. از سرما فرار میکنیم در جمع، از شلوغی کلافه میشویم و در خلوت، از تنهایی بغض میکنیم. تمام هفته منتظر رسیدن روز تعطیل هستیم و آخر هفته هم بی حوصلگی تقصیر غروب جمعه است و بس!. ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺩﺭﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺭﻭﺯﻫﺎﯾﯽ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎﯼ ﺯﻧﺪﮔﯿﻤﺎﻥ ﺭﺍﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯿﺪﻫﻨﺪ:. ﻣﺪﺭﺳﻪ. ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ. ﮐﺎﺭ …ﺣﺘﯽ ﺩﺭﺳﻔﺮﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﻣﯽ ﺍﻧﺪﯾﺸﯿﻢ ﺑﺪﻭﻥ ﻟﺬﺕ ﺍﺯ ﻣﺴﯿﺮ!. ﻏﺎﻓﻞ ﺍﺯ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻫﻤﺎﻥ ﻟﺤﻈﺎﺗﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﯿﺨﻮﺍﺳﺘﯿﻢ ﺑﮕﺬﺭﻧﺪ … …. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۸ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ 🔅اینجا مرز ایران و جمهوری آذربایجان در گردنه حیران است 🔹سمت چپ تصویر ایران و سمت راست تصویر جمهوری آذربایجان را میبینید. 🔹همین تصویر گویاست با محیط زیستمان چه کردیم! ….
جامعه شناسی علامه ۱۱:۵۲ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ 🎥سخنرانی دکتر در برنامه «خانواده یک» درباره دوران سالمندی ….. 🌐جامعهشناسی علامه مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 14:27, 24.9 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
جامعه شناسی علامه ۱۰:۵۶ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ 🔅فلسفهی اجتماعی. 🖊خلیل 📍۱ مجموعهای از اعتقادها، نگرشها، و ارزشهای اساسی در خصوص زندگی، رفتار، و کنش اجتماعی است که بر اساس آنها اصول زندگی، رفتار، و کنش تعبیر، معنا، و تفسیر میگردند و در نتیجه مسیر و نحوهی حرکت اجتماعی مشخص و هدایت میگردد.۲ حوزهی علمیای است که به مطالعه و کاوش فلسفی زندگی، رفتار، و کنش اجتماعی میپردازد و میتواند دامنهی گستردهای از موضوعات، یعنی از معانی فردی تا مشروعیت و مقبولیت قوانین، از تماسهای فردی تا ملاکهای انقلاب اجتماعی سیاسی، از کارکردهای رفتارها و کنشهای روزمره تا حوزهی نفوذ و نحوهی تأثیرگذاری علوم بر فرهنگ و شیوهی زندگی، و غیره را شامل شود.. ی_تحلیلی. نوعی فلسفه است که به مسائل فلسفی ازطریق معنا، حقیقت و ضرورت میپردازد و در این راستا آنها را تحلیل و روشن میسازد. «گرچه فلسفه تحلیلی یک سنت تقریبا یگانه است و نه یک آموزه خاص، اما در مورد برخی از مسائل ویژه در آن اتفاق نظر وجود دارد. اول، فلسفه یک نوع بررسی متمایز است که از روشهایی استفاده میکند که با روشهای علوم طبیعی یا اجتماعی متفاوتند: بهعلاوه، برعکس مثلا زیستشناسی یا اقتصاد، آن به هر حوزهی متمایز از ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۷ ۱۳۹۶/۰۶/۰۳ 🔅سوم شهریور ١٣٢٠، هواپیماهای روسی شمال کشور را بمب باران کردند. آغاز ورود متفقین به داخل کشور 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۱:۱۱ ۱۳۹۶/۰۶/۰۳ 🎬 فیلمی که دنیا را تکان داد:. 🎞 ۲+۲=۵. این فیلم کوتاه، کاندیدای جایزه بفتا شده است مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 03:43, 3.1 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 📍کارگردان: بابک انوری …. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۰:۵۲ ۱۳۹۶/۰۶/۰۳ 🔸گزارشی از زندگی مهاجران سوری در حاشیه شهر اصفهان دکتر کوروش محمدی، جامعهشناس، رئیس انجمن آسیبشناسی اجتماعی ایران و از اعضای شورای جدید شهر اصفهان در گفتوگو با «شهروند» عدمساماندهی منظم مهاجران را در حاشیه شهر اصفهان یک معضل جدی میداند که میتواند برای جامعه شهری آسیبهای متعددی به همراه داشته باشد. او معتقد است که مهاجران و جنگزدهها به دنبال امکانات اولیه زندگی هستند و عمدتا با اقشار کمبضاعت جامعه در رابطهاند. مهاجران در صورتی که با لایههای آسیبزا و ناهنجار جامعه ارتباط برقرار کنند میتوانند به رشد پدیدههای ناهنجار اجتماعی مانند تکدیگری و … دامن بزنند که مسئولیت این تحولات منفی در جامعه برعهده مدیران و. نهادهای مربوطه است … …🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۴۶ ۱۳۹۶/۰۶/۰۳ ⚡️بچهها دین گریز شدهاند همه علماء مسئولند.. ✍شیخ محمود امجد 🔹بعضی از ما که عمامه سرمان گذاشتیم چون حق پرست نیستیم، بچهها دین گریز شدهاند؛ دین ستیز شدهاند. بعضی از ما آخوندها دروغ میگوییم. بعضی از ما آخوندها خیانت میکنیم بازیگری میکنیم. به خاطر پول و دنیا همه چیز را زیر پا گذاشتهایم. آن بچه میفهمد. اعتقاد مردم به ما آخوندها بود. یعنی یک آخوند عقیده مردم را نگاه میداشت. الآن مردم به دلیل رفتار بعضی از آخوندها «بی دین» شدهاند. به خاطر دنیا و پول، حق پرست نیستیم؛ باطل پرستیم …🔹ما خراب کردیم. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۴۰ ۱۳۹۶/۰۶/۰۳ 🔅در سال ۲۰۱۹، ۴۱٫۷٪ کل هزینههای تبلیغات در سراسر جهان صرف تبلیغ در اینترنت میشود و از تبلیغ در تلویزیون پیشی میگیرد …🌐جامعهشنا
جامعه شناسی علامه ۱۷:۳۴ ۱۳۹۶/۰۶/۰۳ 🔅نقد فمنیستها به جامعه مردسالار از منظر زیبایی شناختی.. 🖊مصطفی 📍نقد فمینیسم از منظر زیبایی شناختی نیز این است که زنان نتوانستهاند همهی زیباییهای خودشان را بروز دهند. به باور آنها اگر زنان مجال شکفتگی اجتماعی پیدا میکردند، آن وقت میتوانستیم شاهد این باشیم که چه زیباییهای اجتماعی بی شماری در جنس زن به ودیعه گذاشته شده است.. 📍اگر همهی این زیباییهای درونی عرضه میشد، در وهلهی نخست، زیبایی تنها به جسم و تن زن منحصر نمیشد و در درجهی دوم، در مورد این زیبایی زنانه و جسمانی مبالغه هایی مضحک صورت نمیگرفت.. 📍بزرگترین نقدی که فمینیسم به جامعههای مرد سالار دارد این است که، این جامعهها افزون بر اجحافی که در حق زن میکنند، جلوی شکوفایی نوع بشر را نیز میگیرند. به زعم فمینیستها این مسلم است که زن و مرد به لحاظ زیست شناسی صرف، تفاوتهای با هم دارند؛ اما نکته حایز اهمیت این است که این تفاوت در همهی قلمروهای ذهن نیست. برخی توانمندیهای ذهنی زنان نیز با هم فرق دارد؛ اما زمانی که از ساحت جسم و ذهن، وارد ساحت روان شویم، مذکر و مؤنث بودن معنای خود را از دست میدهد و چنانچه به ساحت چهارمی، با عنوان «روح» قایل باشیم، دیگر هیچ تفاوتی به چشم نخواهد آمد. بناب ...