شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


📚 کتاب سرمایه اجتماعی. 🖋 مهدی احتر محققی. نشر مولف، ۱۳۸۵

📍سرمایه اجتماعى واژه‌ای است که در وهله اول مفهوم پول و ثروت را تداعی می‌نماید. سرمایه افراد موجب افزایش قدرت و نفوذ و تسهیل در انجام امور می‌گردد لیکن سرمایه همان‌طور که در فهم عامه آن ابعاد گوناگون مانند پول، خانه، ماشین و …. دارد در بعد واقعی آن نیز از گوناگونی چندی برخوردار است مانند سرمایه مادی، سرمایه‌های فرهنگی و سرمایه اجتماعی. علی رغم آن که از پیدایش سرمایه اجتماعی در وادی علوم اجتماعی زمان زیادی نمی‌گذرد لیکن سابقه و کارکرد آن به دوران پیدایش انسان بر می‌گردد …سرمایه اجتماعی پدیده‌ای است که اکثر دانشمندان آن حوزه بینش خود را به بررسی نتایج و فوایدش معطوف ساختهاند و کمتر کسی در بررسی‌های خود به چیستی سرمایه اجتماعی اشاره نموده است همانطور که سرمایه مادی انواع مختلفی دارد و اگر فردی چند ماشین آخرین مدل داشته باشد ثروتمند محسوب می‌شود و یا همین فرد اگر چند خانه ویلایی داشته باشد باز هم ثروتمند محسوب می‌شود سرمایه اجتماعی نیز به همین گونه است گاهی ممکن است وجود اعتماد در جامعه سرمایه اجتماعی بالایی را ایجاد کند و گاهی وجود مشارکت و یا شرکت در گروه‌های داوطلبانه …سرمایه اجتماعی محص ...
  • گزارش تخلف

🔅ساختار سیاسی در ایران از چه مشکلاتی رنج می‌برد؟.. 🖊مهران

📍در ایران امروز ما وارث ساختارهای معیوب و بجا مانده از یک گذشته تاریخی هستیم. در این مدت اگرچه ساختارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به دلیل پاره‌ای فشارهای خارجی، تکنولوژیک، امنیتی و انقلابی محبور به عقب نشینی هایی شده‌اند ولی به دلیل آنکه با عزمی درونی مبتنی بر یک «خودآگاهی انتقادی» جهت روزآمد شدن با تحولات داخلی و جهانی مواجه نبوده‌اند همچنان متصلب، شکننده و بازدارنده باقی مانده‌اند! در این میان اگر چه سیاسی نقش پیشران سایر عرصه‌ها را بر عهده داشته ولی نتوانسته با اصلاح درونی خود سایر ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را از گرفتارآمدن در بحران‌های درونی و بیرونی بازدارد. به طور خلاصه امروزه ساختار سیاسی ایران از مشکلاتی رنج می‌برد که برخی از آنها را می‌توان به صورت زیر فهرست کرد:. 🖊 شخصی بودن ساختار سیاسی: به جای اتکا بر رویه‌ها، همچنان متکی بر اشخاص است. لذا سلیقه‌ها، تشخیص‌ها و برداشت‌های فردی نقش زیادی در تصمیم گیری‌های کلان ایفا می‌کنند. به طور مثال نقش آیت ا … جنتی به عنوان دبیر شورای نگهبان در تایید صلاحیت نامزدها یا کلیت یک انتخابات همچنان مهم و بی بدیل است. شخصی شدن س ...
  • گزارش تخلف

🔅تعریف زندان سیاسی از نگاه مصطفی.. این زندانی سیاسی است

اما کسی که خودش پزشک است، همه مریض هایش از دستش ناراضی هستند حالا این رفته دو تا اطلاعیه امضاء کرده و افتاده زندان. من این را زندانی سیاسی نمیدانم. چرا؟ میگم چون که تویی که پزشکی و کارت رو درست انجام نمیدهی، با کسی که رئیس جمهور است و وظایفش را خوب انجام نمیدهد چه فرقی میکند؟. 🔹من فقط و فقط اعتقادم بر این است که اگر من معلمم و کار تدریس را به بهترین صورت انجام میدهم، بچه‌های مردم را به بهترین شکل تعلیم و تربیت میکنم، روش تحقیق را آموزش میدهم؛ اگر روزی آمدند گفتند که روش تدریست را عوض کن و من بگویم عوض نمیکنم و من را بندازند زندان؛ این زندانی سیاسی است. اما استاد دانشگاهی که تمام بچه‌ها ازش ناراضی هستند میگویند بی سواد است، بی فکر است، تأمل ندارد، دیر می‌آید سر کلاس و زود میرود، بی ربط حرف میزند و به ما چیزی یاد نداده و حالا میگوید مرگ بر فلان و درود بر فلان، این زندانی سیاسی نیست؛ این فقط فرد باهوشی بوده که راه میانبری برای ترقی پیدا کرده چون با این روش زندگی جز خفت و خواری و طعن و لعن چیزی براش نبوده. حال چهار تا آدم ساده لوح هم پشت سرش شعار میدهند، این زندانی سیاسی نیست.. 🔹زندانی سیا ...
  • گزارش تخلف

✅ از &aposخدای خودکامه&apos تا &aposسیاست استبدادی&apos. 🖋 استاد دکتر ابوالقاسم فنایی

دانش‌آموخته حوزه قم و دانشگاه‌های اروپا …ما تاکنون بر مطلق بودن خداوند و آدمیان در برابر او تأکید می‌ورزیده و در این مورد سنگ تمام گذارده است …در این سنت انسان به عنوان «حیوان مکلف» تعریف می‌شود و موضوع علم _فقه نیز فعل مکلفین است …که در این سنت به ما معرفی می‌شود خدایی «» یا «مصلحت‌اندیش» است که حق مالکیت او مطلق است و حق دارد هر تصرفی را که بخواهد در بندگان خود بکند و «و طبیعی بشر» در محاسبات او نقشی ندارند و اراده‌ی او یا گزافی است و یا تماما تابع مصلحت نظام است … و هم که منصوبان و جانشینان چنین خدایی در سماوات و ارضین هستند و به نمایندگی از طرف چنین خدایی در سرنوشت مردم تصرف می‌کنند از چنین خصوصیتی برخوردارند، یعنی اراده و حکم آنان نیز یا گزافی است و یا تابع مصلحت نظام …و و طبیعی بشر در تصمیم‌گیریهای آنان هیچ محلی از اعراب نخواهد داشت و نباید داشته باشد …و روشن است که از دل چنین تصوری از خداوند، نظام سیاسی بیرون نخواهد آمد و این خداشناسی به هیچوجه با دمکراسی سر آشتی نخواهد داشت و قابل جمع نیست، بلکه تنها با دینی سازگار و قابل جمع است …اما اگر بپذیریم که و طبیعی بشر از ارزشهای بنیاد ...
  • گزارش تخلف

✅ معمای تحلیل. 🖋 محمود ‌القلم

📍 تا به‌حال فرصت کرده‌اید فکر کنید چرا کشورهای شرق آسیا در آرامش، کار و زندگی می‌کنند؟ هم در داخل به تفاهم رسیده‌اند و هم با محیط خارجی. آن‌ها کدام راه را انتخاب کرده‌اند؟. طبق آمار شش ماه گذشته، ۳۹ بانک چینی، ژاپنی و کره جنوبی، رویهم ۳۷ تریلیون دلار سرمایه دارند. بزرگترین بانک جهان، بانک صنعتی و تجاری چین با ۳٫۶ تریلیون دلار سرمایه است. کره‌ جنوبی با ۷ بانک و دو تریلیون دلار سرمایه در میان ۱۵ کشور برتر دنیاست. در مقابل، ۳۷ بانک آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان، ۳۳ تریلیون دلار سرمایه در اختیار دارند. بزرگترین بانک در میان کشورهای خاورمیانه، بانک ملی قطر با ۱۹۰ میلیارد دلار سرمایه است. ✅پاسخ به سئوال‌های فوق این متن می‌تواند از زوایای مختلف ارائه شود. ...
  • گزارش تخلف

‌✅ فرایند گذار به ممکن است اساسا از بالا یعنی از جانب بخشی از نخبگان حاکم و یا از پایین یعنی از سوی جنبش‌های اجتماعی و سیاسی خارج

رژیم‌های اقتدار طلب تحت شرایط خاصی از جمله پیدایش شکاف و تفرقه در درون نخبگان حاکم و عدم توانایی هیچ یک از جناح‌های حاکم در غلبه بر دیگران، و به ویژه وقوع و بروز تهدید خارجی همراه با ظهور نشانه هایی از جنبش‌های اجتماعی ضد رژیم ممکن است به سیاست آزاد سازی و ایجاد فضای باز سیاسی روی اورند. رژیم‌هایی که اساسا از موضع قدرت دست به چنین اقداماتی می‌زنند معمولا برخی از امتیازات هیئت حاکمیت را حفظ می‌کنند و در نتیجه فرایند گذار را کند‌تر می‌سازند. از سوی دیگر رژیم هایی که از موضع ضعف مقدمات گذار به دموکراسی را می‌پذیرند، نمی‌توانند در مقابل امواج بعدی مقاومت کنند …گذار به دموکراسی از پایین معمولا شکل انقلاب‌های سیاسی و اجتماعی به خود می‌گیرد …. به طور کلی باید گفت که در دورانی که انقلاب‌ها، کودتاها و جنبش‌های اجتماعی نیز به عنوان ابزار و وسیله دستیابی به هدف اصلی خصلتی دموکراتیک پیدا کرده‌اند. برعکس در دورانی که دغدغه اصلی نوعی عدالت طلبی رادیکال و یا مبارزه علیه «امپریالیسم» و یا دستیابی به سوسیالیسم و غیره بوده است، انقلاب‌ها و کودتاها و جنبش‌های اجتماعی عمدتا خصلتی نا متناسب با همان آرمان‌ه ...
  • گزارش تخلف

‌✅ در معنای محدودتر و کمینه‌گرایانه‌ترش حاکی از یک نظام حکومتی است که در آن، قدرت در دست صاحب منصبانی است که با انتخابات آزاد برگز

من دموکراسی به این مفهوم را «قانون‌مداری» خواهم خواند. اما دموکراسی در معنی گسترده‌ترش حاکی از یک آرمان اجتماعی، یعنی تساوی فرصت‌ها و برابری در برخورداری از امکانات است. دموکراسی در این معنی دوم نشانگر جامعه‌ای است که در آن، همه از فرصت‌های همسانی در زندگی برخوردار شده، و هیچ کس از این بابت که در خانواده فقیری به دنیا آمده، یا از عقاب بردگان است، یا زن است و یا همجنس‌خواه است، رنج و درد نخواهد دید. من دموکراسی در این مفهوم را «مساوات‌طلبی» خواهم خواند …🖋 ریچارد رورتی. 🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

✅ تفاوت و

📍 علم عبارت از ان چیزی است که درباره ان معلومات کافی داریم و فلسفه مطالبی است که درباره‌ی انها چیزی نمیدانیم. این تصویر بسیار واضح و روشن است و به همین دلیل پیوسته مشاهده میکنیم، مسائل فلسفی از قلمرو فلسفه خارج شده و به میدان علم و دانش منتقل می‌گردد …در واقع اگر قضیه‌ای مدلل و اثبات شد و به اسرار ان پی بردیم، ان قضیه دیگر جنبه‌ی فلسفی نداشته و خود به دانش تبدیل میگردد …📚 جهانی که ما میشناسیم. 🖋 برتراند. 🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

✅ ضرورت ارائه یک بازتعریف از در ایران:. ✍🏻 کوروش محمدی

📍 اینکه اعتیاد به مواد مخدر را در دو طبقه و تعریف می‌کنیم هرگز منطبق بر واقعیت نیست!! بلکه با این تعریف جامعه از توانمندی و خودباوری‌های خویش فاصله میگیرد …✅ اصلا اعتیاد تفننی به چه معناست؟ بنظر نمی‌رسد کسانیکه در این طبقه تعریف شده‌اند، صرفا برای تفریح و سرگرمی مبادرت به سوء مصرف مواد نمایند و بررسیها نشان داده که تقریبا ۱۰۰ درصد این افراد بزودی و یا در آینده‌ای نه چندان دور تبدیل می‌شوند به همان معتادان دائمی!!! و حتی برخی تا مرحله کارتن خوابی هم پیش میروند!. ✅ نتیجه:. 🚩 اعتیاد تفننی مفهومی ندارد بلکه مطلوب این است که بجای اعتیاد تفننی از واژه مرکب اعتیاد خفیف استفاده کنیم. درواقع همان فردی که هرازچندگاهی موادمصرف میکند بطور خفیف‌تری درگیر سوء مصرف مواد است. در تصدیق این ادعا بسیار واضح است همان فردی که ما بعنوان معتادتفننی میشناسیمش، هنگامی که به زعم خویش پس از مدتها در یک فضای باصطلاح تفننی مهیای سوء مصرف مواد قرار گرفت قادر به کنترل وسوسه سوء مصرف خود نیست. بنابراین بکاربردن لفظ تفننی برای اعتیاد در جامعه ایران نامناسب و ای بسا خطرآفرین نیز می‌باشدو چه بسا با یک فرد دارای اعتیاد خ ...
  • گزارش تخلف

‌در سه پاراگراف زیر، کارل می‌کوشد یکی از ابعاد بغرنج و خطیر مسئلۀ را توضیح دهد

پوپر معتقد بود که علت وجودی دولت همانا دفاع از ضعفای سیاسی و اقتصادی در برابر قدرتمندان سیاسی و اقتصادی است. پوپر این ایده را «نظریۀ ‌گری» نامیده است. بر این اساس، مسئلۀ دولت و حکومت دموکراتیک را می‌توان چنین بیان کرد: چگونه دولتی طراحی کنیم که اولا، چنان قدرتمند باشد که از ضعفا در برابر قدرتمندان دفاع کند، و ثانیا، قدرت چنین دولتی چنان فزونی نگیرد که ارزش‌ها و آرمان‌هایی چون، و را لگدمال کند. در فقرۀ زیر، پوپر توضیح می‌دهد که طراحی چنین دولتی با چه دشواری‌هایی رو به روست و نظام دموکراتیک با چه مسائلی دست و پنچه نرم می‌کند ….۱. عضو یک جامعۀ آزاد و شهروند یک دولت آزاد یقینا وظیفه دارد که به دولت وفادار باشد، چرا که وجود دولت برای استمرار جامعه ضروری است و عضو جامعۀ آزاد در صورت نیاز در خدمت دولت خواهد بود. و با این همه، شهروند دولت آزاد این وظیفه را هم دارد که قدری مراقبت و هشیاری و حتی قدری بی‌اعتمادی به دولت و مأمورانش را با وفاداری به دولت توأمان کند: او وظیفه دارد که مراقبت و نظارت کند تا دولت از حدود کارکردهای مشروعش تجاوز نکند. زیرا نهادهای دولت قدرتمند هستند و هر جا قدرت هست، همو ...
  • گزارش تخلف

✅ یک جامعه‌شناسی برای یک جهان؟. 🖋 سارا

📍 پرسش از سنت‌های ملی در علوم، یا به تعبیر رایج در ایران، یکی از دیرین‌ترین پرسش‌های مطرح در علوم اجتماعی است. این پرسش، درعین‌حال که طی چند دهه به سایه رفته بود اما عواملی چون جنبش‌های رهایی‌بخش ضد استعماری، جهانی‌شدن، تکثر الگوها و مورد پرسش قرار گرفتن مدرنیته، در طرح و صورت‌بندی جدید آن نقش تعیین‌کننده داشتند. نقد اروپا محوری در حوزه علوم از جانب کشورهای غیر غربی و همچنین تأکید بر زمینه‌مند بودن تولید دانش در شرایط جهانی‌شدن، نمونه‌های از تأثیر این عوامل، در طرح مجدد این پرسش بود. بیش از ۳ دهه [سال ۱۳۸۶ ش] است که در ایران، بحث سنت‌های ممتاز ملی و فرهنگی در علوم اجتماعی تحت عنوان علوم، مطرح گردیده است. عنوانی مناقشه‌برانگیز که هم از جانب بسیاری از روشنفکران کشورهای غیر غربی مورد سؤال بود که با اشاره بر اروپامحوری نهفته در اصطلاح «بومی» و پیشینه استعماری این اصطلاح نه از بومی‌سازی «علم»، که از مشخصات خاص فرهنگ‌ها در تولید علم و زمینه‌مند بودن علوم و دفاع می‌کردند و هم از جانب کسانی که با تکیه بر خنثی و جهان‌شمولیت علم، معتقد بودند، زمینه‌مند کردن علوم، وابستگی آن به زمان و مکانی خاص، ...
  • گزارش تخلف

✅ بیگانگی از زمان. 🖋 صابر

📍 خیلی جالبه وقتی به این مسئله می‌اندیشیم که «در سده‌های میانه و دوران باستان، مردم چگونه در غیاب «ساعت» (ساعت‌های ماشینی) مفهوم زمان را ادراک می‌کردند؟». آنها مفهوم زمان را چگونه در زبان روزمره خود بکار می‌گرفتند و آن را متصور می‌شدند؟ چگونه قراردادهای اجتماعی خود را بدون استفاده از «ساعت» تنظیم و هماهنگ می‌کردند؟ …🔸 در دوران باستان و سده‌های میانه، روز کاری را بر اساس ریتم طبیعی طلوع و غروب خورشید، توسط صدای خروس و گرگ‌ومیش شدن نور خورشید در پایان روز تنظیم می‌کردند. علاوه بر نشانه‌های طبیعی، زیست-زمان هم، یکی دیگر از ویژگی‌های فهم زمان در گذشته‌های دور محسوب می‌شد. وقتی در جامعه‌ی کلاسیک این گزاره که «آن مرد به فلان شهر و یا فلان روستا و یا فلان کلیسای خاص رفته است» بیان می‌شد. آن جامعه بخوبی می‌فهمید که او چه زمانی را برای رفتن به آنجا نیاز دارد. زمان در اینجا زمان اجتماعی و یا به عبارت دیگه زیست-زمان نام دارد. بطور کلی، در این دوران زمان، نه با ساعت‌های ماشینی بلکه بر اساس قراردادهای طبیعی و اجتماعی اندازه‌گیری می‌شد. ...
  • گزارش تخلف

✅ فیلم تحویل استوارنامه‌ی سفیر زن استرالیا با طیب اردوغان وعکس‌های هر از چند گاهی که از حضور یک زن سیاستمداراروپایی همراه با کودکش

این تصاویر نشان دهنده‌ی عمق یک نگاه درست به مسئله‌ی اشتغال وپیشرفت زنان در جامعه واحترام به زندگی شخصی وحق مادر شدن انهاست. برخلاف شعارهای پر طمطراق ما هیچ گاه این نگاه حمایتی وتحسین برانگیز نسبت به زنان ایرانی وجود نداشته است برای روشن شدن بحث اجازه بدهید مثالی بیاورم. چند ماه پیش برای سخنرانی خدمت خانم‌های مومن فاضل دعوت بودم ,مادرم وقت ام آر آی داشت و به هیچ عنوان نمی‌شد آن را جابه جا کند پس مجبور شدم دختر کوچکم را با خودم به جلسه ببرم وبا توضیحات دوستانه علت آوردن دخترم را برای مستمعین بیان کردم با اینکه دختر من سروصدایی نکرد وتقریبا جلسه را کنترل کردم ,بعد از اتمام سه ساعته‌ی جلسه دختر من شروع به نق زدن کرد. بعدها شنیدم که خانم‌های فاضله بدون درک شرایط یک زن که مانند آنهاست به عنوان انتقاد گفته‌اند چرا دخترش را آورده است؟. قطعا سخنرانی من وبسیاری از جلسات بسیار وبسیار پایین‌تر از یک جلسه‌ی رسمی تقدیم استوارنامه‌ای یا یک جلسه‌ی پارلمانیست که در آن رسانه‌ها منتظر یافتن شکار لحظه‌ها هستند. متاسفانه نگاه موجود درجامعه‌ی زنان سعی می‌کند این مشکل را با نگاه افراطی وتفریطی حل کند. یک نگا ...
  • گزارش تخلف

📚 کتاب نظریه بیگانگی مارکس. 🖋 ایشتوان مساروش. ترجمه: حسن شمس‌آوری، کاظم فیروزمند

نشر مرکز، ۱۳۸۰. 📍مفهوم بیگانگی (آلیناسیون) یا از خود بیگانگی انسان در وجوه متفاوت آن، بیگانگی از خود، بیگانگی از طبیعت و بیگانگی از انسان‌ها؛ از مفاهیم کانونی نظریات کارل مارکس (فیلسوف، اقتصاددان و جامعه‌شناس آلمانی) است که البته در اندیشه سیاسی و فلسفی پیش از او نیز سابقه شایان توجهی داشته است. بدنه اصلی دیدگاه‌های مارکس در این مورد در دست نوشته‌های اقتصادی و فلسفی (۱۸۴۴) آمده است و کتاب حاضر با تاکید بر آن اثر، البته در چارچوب کلیت آثار مارکس، به بررسی و تحلیل و معرفی این دیدگاه‌ها پرداخته است. کتاب در سه بخش اصلی سامان یافته است:. • خاستگاه‌ها و ساختار نظریه مارکسی. • وجوه بیگانگی. • دلالت‌های معاصر نظریه بیگانگی مارکس. بخش نخست به بررسی خاستگاه تاریخی و ساختار نظری این مفهوم و تحولات معنایی آن و نظرات فیلسوفان دیگر درباره آن می‌پردازد و در بخش دوم وجوه اقتصادی، سیاسی، بود شناختی، اخلاقی و زیبا شناختی بیگانگی بررسی می‌شود. بخش سوم به دلالت‌های معاصر نظریه بیگانگی مارکس در اندیشه‌های جامعه‌شناسان اختصاص یافته است …✅ برای مطالعه آنلاین کتاب و یا دانلود مستقیم به لینک زیر سر بزنید👇👇👇. ...
  • گزارش تخلف

✅ تناقض‌ها.. 📍 آدم اخلاقی از هیچ چیز به اندازۀ سیاست، گریزان نیست؛

آدم اخلاقی از هیچ چیز به اندازۀ سیاست، ناگزیر نیست.. آدم سیاسی از هیچ چیز به اندازۀ اخلاق، در درازمدت سود نمی‌برد؛. آدم سیاسی از هیچ چیز به اندازۀ اخلاق، احساس بی‌نیازی نمی‌کند …اخلاق به چیزی به اندازۀ انصاف قائم نیست؛. انصاف، دشمنی سرسخت‌تر از شبه‌اخلاق ندارد …سیاست، از هیچ چیز به اندازۀ دین ارتزاق نکرده است؛. دین، از هیچ چیز به اندازۀ سیاست آسیب ندیده است …جامعه چاره‌ای جز اقبال به آدم‌های فرهنگی ندارد؛. آدم‌های فرهنگی جز بیچارگی نصیبی از جامعه ندارند.. دین نخستین دستاویز مردم عامی در مواجهه با مسائل مختلف است؛. دین، آخرین منبع الهام‌بخش دانشمندان مستأصل است.. اخلاق، مادر دین است و سیاست، دایۀ آن؛. ...
  • گزارش تخلف

‌‌علی … به زور بیعت نگرفت، به مخالفین سختگیری نکرد و آنها را از مقرری محروم نساخت

بلکه حق صحبت و تبلیغ و کلام و ابراز مخالفت به آنها داد. فقط آنجا جلوی آنها می‌ایستاد که می‌خواستند دست به ناموس و جان مسلمان‌ها دراز کنند. در آنجا هم اول اتمام حجت و حرف و برهان و نصیحت بود بعد شمشیر آن هم در مقام دفاع و جواب. پس از پیروزی نیز مدارا میکرد و انتقام در کار نبود …📝مهندس بازرگان. 📖مجموعه آثار/علی و اسلام. 🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف