شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


‌‌✅ شیوه ارجاع درون‌متنی و منبع‌نویسی بر اساس فرمت APA

امروزه APA مرسوم‌ترین شیوه ماخذ نویسی در جهان به شمار می‌رود و بر همه شیوه‌های دیگری که برای تسریع در نوشتن، تایپ و انتشار مورد استفاده قرارمی‌گیرند برتری دارد و از سوی بسیاری از مجلات و انجمن‌های علمی مورد قبول واقع شده است. راهنمای این شیوه کتابی در حدود ۱۰۰۰ صفحه است. برای دسترسی به آموزش سریع آن، از لینک زیر استفاده کنید …🔅 goo. gl/Vpr۵lC …‌شناسی …. 🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

✅ نظریه تکاملی:

نظریه تکاملی نخستین چارچوب نظری در جامعه شناسی است که در مطالعات جامعه شناسان طرح شد و توسعه یافت و پس از آن به نظریه داروینیسم اجتماعی تبدیل شد.. 🔹جامعه شناسانی که از نظریه تکاملی استفاده می‌کنند، به دنبال الگوهای تغییر و توسعه‌ای که در جوامع گوناگون طاهر می‌شوند، هستند تا ببینند ضمن شناسایی شباهت و یکسانی کلی بین جوامع، عوامل تعیین کننده در تحول جامعه از مرحله ساده به مرحله‌ای پیچیده یا بسیار پیچیده را می‌توان یافت یا نه.. 🔹 پیش فرض اصلی نظریه تکاملی «پیشرفت و ترقی» است. جامعه مداوما رشد می‌کند. در آن حال که رشد می‌کند، اجزایش نامتشابه می‌شوند و ساختار پیچیده‌تر می‌شود. اجزای نامتشابه همزمان با یکدیگر فعالیت هایی از انواع نامتشابه برعهده می‌گیرند و این فعالیت‌ها فقط به طور ساده متفاوت نیستند بلکه تفاوت هایشان بیشتر ولی پیوسته‌تر می‌شود. کمک متقابلی که بدین ترتیب به یکدیگر می‌دهند، موجبات وابستگی متقابل اجزا را فراهم می‌آورد.. 📘 نظریه‌های ‌شناسی. ✏️ دکتر تقی آزاد ارمکی. ...
  • گزارش تخلف

✅ نظریه کنش متقابل نمادی:

نظریه‌پردازان نظریه کنش متقابل نمادی هیچ تعبیر و تفسیر کلانی برای جامعه ارایه نمی‌دهند، زیرا «جامعه» «دولت» و «نهادهای اجتماعی» از نظر این دیدگاه، مفاهیم انتزاعی و ذهنی هستند و در مقابل، کنشگران و کنش متقابل آنها موضوعات واقعی اند و آنها را می‌توان مستقیما مطالعه کرد. تصور اساسی در این نظریه کنش متقابل میان افراد است به جای این که به شبکه روابط اجتماعی و یا ساخت‌های اجتماعی معطوف باشد …🔸 نظریه کنش متقابل نمادی بر این مساله متمرکز شده است که مردم چه معناهایی را برای کنش متقابل با دیگران یافته‌اند، چگونه این معانی ایجاد شده‌اند و چگونه دیگران به این معانی پاسخ می‌دهند، چگونه افراد با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، در جریان کنش و واکنش، چگونه پاسخ مناسب نسبت به یکدیگر تولید می‌شود و چگونه مردم دنیای اطرافشان را معنادار می‌سازند …. 📘 نظریه‌های ‌شناسی. ✏️ دکتر تقی آزاد ارمکی. 🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

✅ کودکان کار در تنگنای تهران. ✍🏻 دکتر عباس جورشری - جامعه‌شناس.. 🔹 خرداد تهران گرم بود

با یکی از دوستان اهل قلم، در پارک قدم می‌زدیم. بروی یک نیمکت نشستیم. طی یک ساعتی که در پارک بودیم ۵ کودک قد و نیم قد جلویمان توقف کردند. دو تایشان دستمال کاغذی می‌فروختند، دوتایشان فال و یک نفر هم گل.. از دختربچه دو تا دستمال کاغذی خریدیم. بدون سیاست کلامی صدایش در فضا پخش می‌شد. ساده و بی پیرایه و خسته. دستمال خوب ۲تا هزار …دختر نوجوانی هم گل می‌فروخت. گل رز قرمز. ...
  • گزارش تخلف

✅ تمایز بین و مردم‌سالاری. ✍🏻 موسی غنی‌نژاد

❇️شناخت مستلزم آسیب‌شناسی پدیده دموکراسی در جوامع مدرن است. نگاهی به ریشه‌های تاریخی و مفهومی این پدیده نشان می‌دهد هدف از آن اندیشیدن تدبیری برای محدود کردن قدرت سیاسی و جلوگیری از ایجاد حکومت‌های خودکامه از یکسو و حل و فصل اختلافات سیاسی به شیوه‌ای صلح‌آمیز با تکیه بر رای اکثریت، از سوی دیگر بود. در واقع، درون‌مایه اصلی دموکراسی ایجاد نظام سیاسی مبتنی بر حکومت قانون است چراکه تنها با چنین ساز و کاری می‌توان جلوی سوءاستفاده از قدرت سیاسی را گرفت. حکومت قانون مفهوم مخالف حکومت اراده‌های خاص صاحبان قدرت سیاسی است که قاعدتا با رای مردم بر سر کار آمده‌اند. به سخن دیگر حکومت‌کنندگان که با رای اکثریت مردم قدرت را به دست گرفته‌اند، نباید به بهانه داشتن نمایندگی از سوی مردم مطابق اراده خود حکومت کنند، بلکه باید مقید به قانون باشند و در چارچوب آن عمل کنند. اما همزمان با شکل‌گیری این مفهوم سازگار و منطقی، تعبیر دیگر و متفاوتی از دموکراسی به وجود آمد که با پیروزی انقلاب کبیر فرانسه تقویت شد و تاکید اصلی را بر حاکمیت مطلق مردم می‌گذاشت و هیچ محدودیتی برای آن قائل نبود …❇️این مفهوم از دموکراسی فاق ...
  • گزارش تخلف

✅ چرا جامعه ایران همچنان نسبت به طرح مسائل جنسی حساس است؟. ✍ مهران

🔸برداشت اول: سال ۸۵ بود که لو رفتن کلیپ پورن منسوب به یکی از بازیگران جوان صدا و سیما در مدت کوتاهی به یکی از اخبار عرصه غیر رسمی کشور تبدیل شد. حساسیت جامعه تا آنجا بود که گردش مالی خرید و فروش CD این فیلم در کمتر از یک ماه به چهار میلیارد تومان رسید!. 🔸برداشت دوم: در آستانه انتخابات ۹۶ سندی متعلق به یونسکو معروف به ۲۰۳۰ فضای انتخاباتی کشور را ملتهب ساخت. گروه هایی به روستاها اعزام شدند تا فریاد وااسلاما سر دهند و دولت را متهم به آموزش همجنس بازی در مدارس کشور مطابق این سند سازند!. این دو برداشت اگر چه از دو منظر متفاوت حساسیت‌های جامعه ایران را به تصویر می‌کشند ولی در اهمیت بازنمایی مسائل جنسی مشترکند. این که بخش عمده‌ای از ذهنیت جامعه ایرانی اعم از حاکمان و مردم را چنین مسائلی به خود مشغول کرده است! لذا این یادداشت می‌کوشد تا برخی از دلایل حساسیت جامعه ایرانی نسبت به مسائل جنسی را مورد بررسی قرار دهد؛ از همین رو می‌توان گفت:. ✏️ هرچه جامعه‌ای بازتر و نیندیشیدنی‌های آن کمتر باشد، حساسیت کمتری در آن جامعه و حکومت نسبت به مسائل خاص از جمله روابط جنسی ایجاد می‌شود. پرواضح است که افزایش ...
  • گزارش تخلف

✅ جامعه شناسی.۲⃣

بنظر اسپنسر روند رشد، تفکیک، یگانگی و انطباق صعود اجتماعی، جوامع داخل یا خارج از مراحل نظامی (تسلط تنظیمی) به جامعه صنعتی حرکت می‌کنند. هر چه تهدید از طرف نظام‌های خارجی بیشتر باشد و یا هر چه تنوع جمعیت‌های یک نظام بیشتر باشد (یک تهدید درونی) احتمال آشکار شدن شکل نظامی بیشتر است. اما هنگامی که تهدیدات درونی و بیرونی از طریق فرایندی‌های غلبه قرارداد‌ها، یکسانی کاهش یافته‌اند در نتیجه فشارهایی برای حرکت به سمت یک شکل صنعتی افزایش می‌یابد. در واقع از یک موقعیت همگن به موقعیت ناهمگن سازمان اجتماعی حرکت کرده است.. اسپنسر به ساختن چهار مرحله مجزا از رشد و تفکیک اجتماعی هدایت می‌شود. ♦️ساده. ♦️ترکیب شده. ♦️دو بار ترکیب شده. ♦️سه بار ترکیب شده. ...
  • گزارش تخلف

✅ جامعه شناسی هربرت ۱۸۲۰-۱۸۹۵

بر افکار انگلیسی سه جریان عمومی تاثیر گذاشت:.۱-اقتصاد سیاسی قرن نوزدهم انگلستان که از نظر سیاسی معتقد به نظریه سیاسی اقتصاد آزاد و تجارت آزاد و فردیت گرایی بود. اسپنسر هم اغلب چون آدام اسمیت به وجود یک دست نامرئی نظم در جامعه اعتقاد داشت و بیشتر نظریات اولیه او در مورد ایستایی اجتماعی است..۲- محیط علمی انگلستان در زمان اسپنسر که علم زیست شناسی دستاوردهای جدیدی داشت و او هم معتقد بود که جامعه انسانی به مانند یک موجود زنده است همانطور که در زیست شناسی جانداران هر عضوی دارای کارکرد معینی دارد و هرعضو مناسب توانایی بقاءرا کسب می‌کند و معتقد بود که در جامعه نیز انسانها و جامعه تابع قانون بقاء و بقای انسب اند. به نظر وی هر نهادی در جامعه کارکردی به مانند یک عضو در بدن است..۳- جامعه شناسی، که بر سازمان اجتماعی و تحولات آن اشاره داشت اما اسپنسر تکامل را در جامعه ذهنی نمی‌داند بلکه نوعی رگه‌های اصلی زیست شناسی در آن می‌بیند. او ایدئولوژی محافظه کارانه و مشروعیت بخشیدن به وضع موجود را مانند کنت دنبال کرد.. اسپنسر اعتقاد داشت که رقابت و تنازع بقاء (داروینیسم اجتماعی) ناشی از رشد جمعیت به بقای انس ...
  • گزارش تخلف

✅ در ایران امروز؛ امری اجتماعی، قدسی و قدسی وحشی.. ✍🏻 شهره

در روزهای اخیر حرکتی مبنی بر چهارشنبه‌های بدون اجبار و چهارشنبه‌های سفید در شبکه‌های اجتماعی دست بدست میشود که در آن از بانوان خواسته میشود چهارشنبه هر هفته برای اعلام حق انتخاب به حجاب با روسری سفید در خیابانها حاضر شوند. در نقطه مقابل در خبرها آمده بود از ماه آینده (تیر ماه) بازرسی حجاب کارمندان توسط گروهای بازرسی ستاد صیانت استان آغاز میشود که شامل اداراتی چون دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و بانکهای دولتی و خصوصی خواهد بود (آنا) …در برخورد با این دو موضوع، مفهوم حجاب و پوشش را با سه مفهوم.۱- امر اجتماعی.۲- امر قدسی و.۳- قدسی وحشی. توضیح میدهم …❇️ حجاب به مثابه امر اجتماعی در تاریخ جامعه ایران همواره در دوگانه سیاست و دیانت و نسبتی که سیاست با دیانت داشته تعریف شده است. در این مقوله گاه نهاد دین با نماد حجاب، در برابر نهاد سیاست ایستاده است (دوره پهلوی اول) گاه در یکدیگر ادغام شده‌اند، گاه بین انها سازش و همکاری بوده (پهلوی دوم) یا تحمل یکدیگر وجود داشته است (اواخر دهه سوم و شروع دهه چهارم بعد از انقلاب). بدین ترتیب همواره سیاست و دیانت در امر حجاب مورد توجه قرار گرفته‌اند اما هیچگاه ...
  • گزارش تخلف

✅ بازنمایی سیاست زدوده. ✍🏻 ابراهیم

این روز‌ها معلولان همه جا هستند بیشتر از ستارگان سینما همیشه رمضان معلول‌ها می‌آیند. می آیند در سریالها که بگویند نشانه حکمت لایزال حق بودن و یا بغض و غضب خداوند چگونه بروز می‌کند در قالب نقص جسمی در قالب معلولیت یا می‌آیند نشان دهند که چگونه انسان‌های نیکو دست تیمار به سر آنها می‌کشند،. می آیند در مقابل علیخانی دربرنامه ماه‌عسل می‌نشینند تا به بینندگان محترم بازبان بی‌زبانی بگویند، میشود زندگی کرد حتی اگر مانند من معلول و ناتوان باشی زندگی کن و ایمان داشته‌باش، آری ما حتی از گلزارها و شهاب حسینی‌ها بیشتر پول در آوردیم برای خودمان نه، برای رسانه و نهادهایی که به اسم ما و به کام دیگری هستند. ما ایمان را ساخته‌ایم، ما معجزه‌ایم چه انسان‌هایی که با دیدن ما به حکمت خداوند پی نبردند. و علیخانی‌ها چه اشکهای رمانتیکی نریختند. امروز اتفاق جدیدی افتاده، ما معلولان پا به عرصه سیاست گذاشتیم مانند زنان، مانند فقراو مانند کار گران اما این را فراموش نکنید نه ما برای خدا شدن آمده‌ایم نه برای آفریدن خدا؛ ما عروسک نمایش تلوزیون و یا ستادهای تبلیغاتی رئیس جمهور نیستیم. ما معلولان انسانیم و برای زنده بود ...
  • گزارش تخلف