◾️پهلوانان هیئت‌دار. ✍آذری خاکستر

گروه‌ها و مهاجران مختلف در مشهد موجب شده است تا شاهد تنوع مراسم مذهبی ماه محرم باشیم. هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری مختلفی از گذشته تا کنون در مشهد فعال بوده‌اند. در قدیم تمام محله‌های شهر دارای هیئت‌های سینه زنی بود. هیئت قاسمی بالا خیابان توسط پهلوان گلکار، هیئت ابوالفضلی عیدگاه به سرپرستی پهلوان مراد. هیئت حبل المتین سراب به سرکردگی فتاح خان از معروف‌ترین مجامع و گروه‌های عزاداری به شمار می‌آمدند. دسته ترک‌های آذربایجان به عنوان یکی از نمادهای عزاداری مشهد در ۱۳۰۶ق فعال بود و در سال‌های قبل همراه با دسته ترک‌های قره باغ مراسم مذهبی برگزار می‌کردند. تمامی سرکردگان، بانیان، نوحه‌سرایان و روضه خوانان دسته زنجیرزن، آذربایجانی بودند و به همین دلیل شعرها و مرثیه‌ها به زبان ترکی خوانده می‌شد. این دسته از نظر ابهت و بزرگی، بی‌همتا توصیف می‌شدند که پیشاپیش دسته، عده زیادی از تجار و ثروتمندان آذربایجانی با عبا و قبای سیاه حرکت می‌کردند. ◾️هیئت عزاداران مکتب الرضا (ع) توسط گروهی دیگر از آذربایجانی‌ها در سال ۱۳۴۲ در کوچه رضوی مشهد فعالیت خود را شروع کرد. ...
  • گزارش تخلف

🔻تاریخ شفاهی پارلمان.. از آن سال تا امروز، فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم

در طول سالیان گذشته از آن سال، ۴ رئیس کتابخانه داشته‌ایم که هر یک سلیقه‌های مختلفی داشتند. برخی چندان تمایلی به فعالیت گسترده این واحد نداشتند، اما حجت‌الاسلام سید علی عماد، رئیس جدید کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس، حمایت بی‌شائبه‌ای از واحد تاریخ شفاهی دارند.». وی ادامه داد: «در طول حدود ۱۰ سال گذشته، حدود ۷۰ مصاحبه با رجل پارلمان و افراد مرتبط با پارلمان انجام دادیم که اطلاعات مفیدی در اختیار ما قرار دادند. در این میان، حدود ۵۴ نماینده زن و مرد بعد از انقلاب و تعداد کمی، نمایندگان قبل از انقلاب هستند. با برخی از این نمایندگان، در چندین جلسه مصاحبه شده است. چند نمونه هم با افراد خارج از مجلس مصاحبه داشتیم که مرحوم حسن رهاورد، نخستین دستیار علمی علامه دهخدا در نگارش «لغت‌نامه دهخدا» از جمله این افراد است. در واقع با پیشکسوتان حوزه اسناد و اهداکنندگان اسناد به مجلس نیز مصاحبه کرده‌ایم.». 🌐منبع: سایت تاریخ شفاهی ایران …🆔 ...
  • گزارش تخلف

‌ روایت‌هایی جالب از معالجه‌های عجیب در خراسان قدیم.. از گوسفندپیچ‌کردن بیمار تا گچ گرفتن کچل‌ها!

طبیب هستیمبرخی از مناطق ایران قدیم هم بنا به گزارش منابع تاریخی، مردم برای معالجه خود به روش‌های عجیبی متوسل می‌شدند. از آن جایی که اغلب مراکز پزشکی و طبیبان در شهرها متمرکز بودند. بنابراین، در نواحی صعب العبور و دور از مراکز شهری، معالجه‌ها براساس تجربه و گاهی همراه با خرافات و غیر طبیعی جلوه می‌کرد. گزارش‌های قابل توجهی توسط سیاحان و دیگر نویسندگان راجع به معالجه در خراسان قدیم ثبت شده که در این نوشتار به گوشه‌ای از آن‌ها پرداخته می‌شود … …. پرنس ارفع الدوله در سال ۱۸۸۳م. /۱۳۰۰ق برای مترجمی کمیسیون تحدید حدود خراسان سفری به کلات، درگز، قوچان و بجنورد داشته است. وی در بخشی از خاطراتش به ویژگی‌های مردم خاکستر از توابع کلات نادر اشاره دارد: پرسیدم هر وقت شما مریض می‌شوید؛ این جا طبیب دارید؟ گفتند: هیچ وقت مریض سخت نمی‌شویم و خودمان هم طبیب هستیم هر وقت یکی از ما سرما می‌خورد یا شکم درد دارد، درد او را با دوغ معالجه می‌کنیم. وقت شکم درد، مریض را می‌گذاریم توی پلاس و چهار گوشه او را به درخت می‌بندیم، می‌شود مثل گهواره و به مریض هر قدر ممکن است دوغ می‌دهیم و گهواره را به تندی می‌جنبانیم؛ ا ...
  • گزارش تخلف