مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین: نشستها، همایش ها، پایان نامه ها، معرفی کتاب، مقالات، پژوهشها و یادداشت‌های تحلیلی. اطلاع رسانی، تبادل و دریافت مطلب: مریم محمدی اکمل @maryam_mohamadiakmal


♦️تفاوت مکتب نجف و حوزه علمیه قم؛. 👤سیدجواد خویی*

یکی از خصایص مکتب نجف «دوری از سیاست» است، دور بودن حوزه نجف از سیاست به این دلیل نیست که حوزه، سیاست نمی‌داند یا چون سیاست موضوع بسیار مهم و عظیمی است و عقل فوق العاده‌ای می‌خواهد یا اینکه کسر شأن آنهاست که وارد این موضوعات شوند. این امر به این دلیل است که نجف به تخصص خود احترام قائل است و می‌گوید، من در علوم دین و شریعت متخصص هستم و از من نخواهید کار دیگری کنم. مانند اینکه به یک مهندس معماری بگویند مدیر آموزش و پرورش یا کشاورزی شود؛ قطعا نمی‌پذیرد و می‌گوید شغل من نیست، نجف تعارض می‌بیند لذا آقای سیستانی برای مقلدین خود فتوا دارد، لاینبغی الرجال دین تصدی للامور اجرائیه و تنفیذیه؛ مردان دین برای امور اجرایی شایسته نیستند. آقای سیستانی قائل به ولایت انسان بر خود است و می‌گوید: «کسی ولایت بر من ندارد مگر دلیل بیاید»، مثلا اسلام می‌گوید، پدر ولی توست، اما اگر برای این ولایت دلیل نداشته باشم و تو نتوانستی دلیل بیاوری، ولایت جعلی است و اصل ولایت ثابت نمی‌شود. آقای ثانی می‌گوید «ولایت نکاح النفس»؛ میرزای نائینی می‌گوید «ولایت امه» که همان شورا و پارلمان است، آقای خمینی قائل به «ولایت فقیه» ...
  • گزارش تخلف

♦️مصادیقی از آرای فقهای شیعی معاصر درباره‌ی زنان

📚گزیده‌ای از کتاب در دست انتشار «فقه شیعی و زندگی تکرارناپذیر زنان». 🔹آیت‌الله ده‌سرخی یکی از روحانیون سده‌ی اخیر است که تمایل شدیدی به کارکردهای سنتی مسائل دینی دارد. وی در دیدگاه خود نسبت به زنان نیز همین موضع را اتخاذ کرده و معتقد است خروج زن از منزل بزرگترین فاجعه‌ی کنونی است.. 🔸وی با تکیه بر آیات و احادیث عدیده‌ای که «مضمون بسیاری از این روایات تشویق زنان به شوهرداری و اطاعت از آنان در هر شرایط است و یا [آیات و روایاتی که] آنان را به خانه‌نشینی و پرهیز از حضور در اجتماع و اختلاط با مردان تشویق می‌کند» دیدگاه خود را مطرح می‌کند.. 🔹ده‌سرخی همانند بسیاری از سنتی‌ها بزرگترین فاجعه کنونی را خروج زن از منزل و فاصله گرفتنش از الگوی زن در مدینۀ النبی می‌داند. از نظر آنان زن در برهوت دنیای جدید حیران و رو به فساد است و باید به ویژگی‌های گذشته‌اش برگردد …🔸آرای آیت‌الله ده‌سرخی برگرفته از برخی کتب فقهی است که در آن به تعبیر آنان کاستی‌های زن به تصویر کشیده شده است، از جمله «مردان را در نماز میت اولی از زنان دانستن، غلبه فسق بر زنان و قلت عدالت در میان آنان». از نظر وی زنان دارای نقصان عقل هس ...
  • گزارش تخلف

♦️یهودیت و اسلام؛ کدام یک از تعصبات بیشتر فاصله گرفته‌اند؟.. 🔹یهودیت و اسلام. دو دین کهن ابراهیمی

این دو دین چه تفاوت‌هایی با هم دارند و رویکردشان به انسان، به حقوق فردی، به مجازات گناه‌کاران و به احکام زندگی روزمره چیست؟ ‌ از این دو دین، کدام یک توانسته از خشونت، خرافه‌ها و تعصبات تاریخی بیشتر فاصله بگیرد و به شیوه زیست انسان امروز نزدیک‌تر شود؟. 🔸رضا علیجانی، دین‌پژوه و نویسنده کتاب «زن در آیین یهود» و مینا سیگل، مدرس و محقق ادیان باستانی مهمانان این هفته تابو هستند و بر سر همین پرسش‌ها بحث می‌کنند …🔰منبع: روشنفکری دینی. ...
  • گزارش تخلف

🔻در غم شما شریک هستیم! 🔻

(چرا مناسک اجتماعی برای اعیاد اسلامی نداریم؟) …✍ دکتر علی الهی خراسانی …🔹در روز عاشورا در خیابان‌های تهران و دیگر شهرهای بزرگ مانند مشهد و اصفهان، چهره‌های مختلفی از مردم و جوانان را می‌توان دید که با شور عجیبی همراه است. شوری که همبستگی ایجاد می‌کند و این همبستگی و یگانگی که از طریق همانندی در احساسات و تبعیت از نظام‌های ارزشی واحد صورت می‌گیرد، می‌تواند کنشگران را به هم متصل سازد و شبکه‌ای از سرمایه اجتماعی را رقم زند …🔸یا روز اربعین را در نظر بگیرید که میلیون‌ها زن و مرد، زندگی خود را رها می‌کنند و با آگاهی از خطرات پیش‌رو، مسافت زیادی را پیاده‌روی می‌کنند و چنین مناسکی شکل می‌گیرد که نتیجه آن، انسجام‌یافتگی و هویت‌بخشی به جامعه است.. 🔹اما این مناسک اجتماعی معطوف به مصیبت امام حسین (ع) در کربلا است که می‌تواند محبت و عاطفه را الگوپذیر کند اما چرا برای اعیاد اسلامی و مذهبی مانند عید فطر، عید قربان، عید غدیر و یا ولادت‌های معصومین (ع) چنین مناسک اجتماعی وجود ندارد؟ البته شاید نیمه شعبان و ولادت امام زمان (عج) را استثنا کنید که هر ساله جمعیت فراوانی با آداب خاصی به مسجد جمکران سرازیر م ...
  • گزارش تخلف

♦️ شیعه دوازده امامی در ادینبرو؛ با تاکید بر محرم و عزاداری امام حسین (ع)؛

🔹پژوهشی قوم نگارانه پیرامون شیعه اثنی عشری در اسکاتلند. یکی از جدیدترین پژوهشهای غربیها پیرامون شیعه به مقاله‌ای اختصاص دارد که در سال ۲۰۱۸ در مجله اسلام معاصر (Contemporary Islam) و به قلم یکی از اساتید همین دانشکاه، Fayaz S. Alibha، منتشر شده است. پژوهشگر، این پژوهش را با استفاده از روش قوم¬نگاری آنهم در محدوده شیعیان ادینبرو سامان داده است. این شهر حدود ۱۲۴۰۰ شیعه اثنی عشری دارد و بازه زمانی تحقیقات نیز از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ است و بر مناسک دینی و عزاداریهای مرتبط با امام حسین (ع) متمرکز است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که گرچه یکی از محوری‌ترین وسیله‌های قانونی شیعه برای یادآوری و انتقال ارزشهای اصلیشان از طریق حوادث کربلاست اما به شکلی عامتر و به شکلی همزمان به ارائه و دفاع از اسلام در غرب نیز خدمت مینماید. با بررسی دقیق کنشهای این دسته از مسلمانان، این مقاله، مطالعه موردی از یک روایت دیگر از مسلمانان بریتانیا را پیشنهاد میکند و برگ جدیدی از تجریات و مراسمات شیعه اثنی عشری در اسکاتلند را به نمایش میگذارد …. ♦️Twelver Shia in Edinburgh: marking Muharram, mourning Husayn. 🔹Fayaz S. ...
  • گزارش تخلف

‍ 🔻شمس‌الدین و مسألهٔ «زن» 🔻

‍ 🔻شمس‌الدین و مسألهٔ «زن» 🔻
🔸شمس‌الدین کتابی دارد با نام «مسائل دشوار در فقه زنان» که به بررسی مسائل زنان با نگاه استدلالی پرداخته است.. 🔸در این کتاب می‌گوید: گوناگونی وظیفه ویژه هر جنس، فراتری یک جنس و فروتری جنس دیگر را نمی‌رساند. مادر در مرکز معنوی و حقوقی‌ای نسبت به فرزند قرار می‌گیرد که کمتر موضوعی با آن برابری می‌کند، اما همین مادر به عنوان همسر بر اساس برخی از مبانی فقهی احترام و کرامت خود را به گونه‌ای از دست می‌دهد که گویا صرفا موضوعی جنسی و گردانندهٔ خانه است …🔹شمس‌الدین معتقد است که پایمال کردن کرامت زن و نقصان حقوق او، از ویژگی‌های اجتماعات اسلامی نیست بلکه وضعیت رایج در اجتماعات دیگر از مسیحی و غیر آن می‌باشد. او واقعیت دردناک موجود و ماهیت زندگی زن در دنیای غیرمسلمان را که به عنوان قانون و زندگی ایده‌آل معرفی می‌گردد، در این امر خلاصه می‌کند که زن به عنوان موجودی فیزیولوژیک، موضوع استمتاع جنسی و شکار مردان و خدمتکار خانه و کارگر مزرعه معرفی شده است؛ در حالی که در اجتماعات اسلامی وضعیت زن چنین نبوده است.. 🔸او معتقد است؛ زن مسلمان به سبب ناآگاهی از شریعت و سیطرهٔ رسوم جاهلی، از عقب‌ماندگی و قیدهای غیر ...
  • گزارش تخلف

🔻مسیری که باید رفت: دینداران در خدمت جامعه🔻.. ✍🏻 محسن حسام مظاهری

[قسمت ۲ و پایانی] …🔸مسئول هیأت یا مهدی (عج) اسلامشهر: «اعضای هیأت در محله تازه‌آباد آق‌قلا مسقر شده‌ و ضمن امداد‌رسانی روزانه ۳۰۰۰ پرس غذای گرم بین سیل‌زدگان توزیع می‌کنند.». 🔹مسئول خدمات اجتماعی هیأت ثارالله زنجان: «پس از وقوع سیل گلستان، اعضای هیأت ثارالله از روز دوم در آق‌قلا مستقر شدند و در ابتدا به انتقال مردم و جابجایی وسایل منزل و همچنین طبخ و توزیع غذا مشغول شدیم. بعد از روز ۱۳ فروردین‌ماه تصمیم شد هر گروه جهادی مسئولیت یک منطقه را بر عهده بگیرد که در این راستا گروه جهادی ما متشکل از ۴ هیأت مذهبی در منطقه تازه‌آباد مستقر شد و خدمت‌رسانی را آغاز کرد اما متأسفانه علی‌رغم اقدامات صورت گرفته، هم‌اکنون مجدد آب در این منطقه بالاآمده است. مردم این منطقه به‌شدت نیازمند هستند، به‌طوری‌که در شناسایی‌ها متوجه شدیم خانواده‌ای در این منطقه اصلا تاکنون یخچال و اجاق‌گاز نداشتند لذا بنا داریم به این‌چنین افرادی به مدد مردم کمک‌رسانی کنیم. این هیأت در پلدختر نیز در حال عملیات است که پس از پایان مأموریت در آق‌قلا تمامی نیروها به سمت پلدختر و خوزستان گسیل خواهند شد زیرا خرابی‌ها در آن مناطق بسیار ...
  • گزارش تخلف

🔻مسیری که باید رفت: دینداران در خدمت جامعه🔻.. ✍🏻 محسن حسام مظاهری

[قسمت ۱ از ۲] …🔸آیت الله صافی گلپایگانی: «اگر می‌توانستم خودم در صحنه برای کمک‌رسانی به سیل زدگان حاضر می‌شدم، وضعیت خیلی سخت است. هر چه کوتاهی شود برای ما ننگ و عیب است» …🔹آیت الله سبحانی در نامه‌ای خطاب به مؤمنین: «آنچه لازم است اینکه همه افراد در حد امکان، در کمک رسانی به این خانواده‌ها سهیم باشند، خواه خدمت کوچک، خواه خدمت بزرگ. مسلما خدمات همه ما، ذخیره آخرت ماست».. 🔸اطلاعیه‌ی دفتر آیت الله جوادی آملی: «در پی وقوع حادثه تلخ جاری شدن سیل در نقاط مختلف کشور، آیت الله العظمی جوادی آملی اجازه فرمودند که مومنین، می‌توانند ثلث سهمین مبارکین را به سیل زدگان تمامی مناطق، پرداخت نمایند» …🔹آیت‌الله سیدصادق شیرازی: «مؤمنان به کمک سیل‌زدگان بشتابند و آنچه در توان دارند، دریغ نکنند» …🔸مسئول دفتر آیت الله نوری همدانی: «آیت‌الله نوری همدانی ساخت ۲۰ واحد مسکونی روستایی، ۱۰۰ سرویس بهداشتی، ۱۰۰ بسته لوازم خانگی که شامل شش کالای اساسی اعم از فرش، گاز، تلویزیون، یخچال و ماشین لباسشویی و همچنین ساخت ۳ خانه بهداشت، ۳ مدرسه شش کلاسه را برای سیل‌زدگان تقبل کردند. بیش از این نیز معظم‌له ۱۰۰ میلیون تومان ک ...
  • گزارش تخلف

🔻بلاتکلیفی مکلفین در مسئله موسیقی🔻

✍🏻 مصطفی قناعتگر …🔹اختصاصی شبکه اجتهاد: در سال ۱۴۱۹ق، شوراى فرهنگى حوزه هنرى سازمان تبلیغات اسلامى حدود یکصد سؤال در باب فقه موسیقی مطرح کرد و انتظار داشت حوزه‌های علمیه بر اساس موازین شرع و با رعایت‌ کامل معیارهاى استنباط، پاسخ‌هایى به آن‌ها بدهند؛ اما امروز پس از بیست و یک سال با مرور این سؤالات، بوی نو بودن آن و کهنه شدن انتظار پرسش‌گران به مشام می‌رسد (ر. ک کتاب: غنا، موسیقی؛ انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم‌) …🔸نه اینکه پاسخی به این سؤالات از ناحیه مراجع عظام تقلید داده نشده باشد؛ اما بسیاری از این پاسخ‌ها، ابهام استفتاء کننده را برطرف نمی‌کند …🔹ابهامات مزمن فقه موسیقی، از آزاردهنده‌ترین ابهاماتی است که اجتماع متدین ما را سال‌هاست به خویش مشغول کرده است. اگر تا جایی از تاریخ «افتاء و تقلید»، هنر موسیقی به این شکل از تنوع و این حجم از ابتلا درنیامده بود، سال‌هاست که ماجرای تنوع و ابتلا به شکلی انفجاری رشد داشته و چالشی نفس‌گیر را در مقام افتاء و تقلید پدید آورده است …🔸به این استفتاء و پاسخ آن توجه کنید:. – ملاک تمییز موسیقی حلال از حرام چیست؟. – هر موسیقی که به نظر عرف، م ...
  • گزارش تخلف

♦️دومین شماره «مطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده» منتشر شد

♦️دومین شماره «مطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده» منتشر شد
🔶دومین شماره دوفصلنامه علمی تخصصی «مطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده» شامل ۷ مقاله علمی منتشر شد …📜مقالات دومین شماره این مجله. 🔹محرمانگی در اسناد هویتی کودکان آزمایشگاهی. 𑸸رفیت‌های فقه امامیه و به روز رسانی فقه خانواده. 🔹مقابله با روند عرفی شدن در ایران با تاکید بر ظرفیت‌های نهاد خانواده. 🔸بازپژوهی فقهی حقوقی شرایط اعمال حق حبس زوجه در عقد نکاح. 🔹مضاجعه و چالش‌های آن در فقه امامیه. 🔸جنسیت و ارزشمندی؛ نکوهش گفت و گو با زنان در روایات. 🔹نقش قاعده نفی عسر و حرج در قوامیت مرد در خانواده از نگاه فقه شیعه و حقوق جمهوری اسلامی. 🔰منبع: شبکه اجتهاد. ...
  • گزارش تخلف

🔻حوزۀ علمیه در یک مقطعی فرصت اجتهاد برای نسلی از بانوان را سوزاند. 🔻

💬فریبا علاسوند استاد مطرح حوزه و دانشگاه، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری حوزه علمیه خواهران. 🔹حوزۀ علمیه در یک مقطعی فرصت اجتهاد برای نسلی از بانوان را سوزاند. در حال حاضر به ما در داخل و خارج از کشور انتقاد می‌شود که چرا ما یک مجتهد خانم نداریم. من به هر کسی که این سؤال را بپرسد می‌گویم که ما مجتهد خانم داریم …🔸 من از بزرگان حوزه خواهش می‌کنم که حوزۀ علمیۀ خواهران را از خودشان بدانند. بدانند بانوانی بدون اینکه اسم و رسمی داشته باشند و عبا و عمامه‌ای داشته باشند، دارند مأموریت‌های حوزه را که مهم‌ترین آن تبلیغ در عمق خانه‌های مردم است، به حد توانشان جلو می‌برند. کاری کنند که این حوزه دیده بشود و در برنامه‌های آنان محترم و مکرم باشد …🔹 به نظرم حوزه‌ای که تحولات مدرن را می‌فهمد و برای مدیریت آثار آن تصمیم می‌گیرد، حوزۀ موفق و رو به رشد است و برای فعالیت در عرصه‌های مجازی، به حضور و فعالیت بانوان تحصیل کرده حوزۀ علمیه نیاز جدی داریم …🔰منبع: طلبه بانو. ...
  • گزارش تخلف

🔻اجتهاد بانوان مساوی با احکام خاص زنان نیست. 🔻

♦️ جدا کردن دروس و جنسیتی دانستن آن و اختصاص فقه زن و خانواده به بانوان نادرست است …💬 نقد مریم هدایت به صحبت‌های مدیر گروه فقه جامعه الزهرا. 🔹مریم برقعی مدیر گروه‌ فقه جامعةالزهرا، چندی پیش در گفتگو با «شبکه اجتهاد» از چرایی لزوم اجتهاد زنان سخن گفته و از طرح اصل این مسئله ‌ابراز تعجب نموده، چرایی آن را نیمی از اجتماع بودن زنان و وجود احکام خاص بانوان برای مثال دماء ثلاثه‌ دانسته و بیان کرده ‌است که آن احکام طوری است که تا کسی به آن درگیر نباشد به‌خوبی نقاط کور و معضلات آن بررسی نمی‌شود. وی نیز با اشاره به کلی‌نگر بودن آقایان و جزئی‌نگر بودن خانم‌ها، لزوم کار کردن خانم‌ها را – حتی در مسائل مشترک – به غرض قدرت یافتن در مباحث زنان طرح نموده و پرسیده است: چرا باید نصف جامعه را از رشد علمی محروم کنیم؟. 🔸وی سپس با تعلیل عدم جواز تقلید از زن به اجرایی بودن مرجعیت، احتمال جواز تقلید از زن با حذف امور اجرایی از مرجعیت را مطرح کرده ‌است. او در انتها به مشترک بودن مباحث در حوزه خواهران و برادران به عنوان نقصی در برنامه‌ریزی حوزه خواهران اشاره نموده و کاربردی شدن اصول در مباحث فقه زن و خانواده را ...
  • گزارش تخلف

👆👆👆

🔹مسؤولیت وقوع این «فاجعه» که بر اثر آن «عدالت، در برخی جوامع، به صورت جزئی و جدا از قاعده و زیربنای اعتقادی-اسلامی تحقق» یافته است، برعهده‌ی کیست؟ جالب توجه این است که سیدموسی صدر مسؤولیت این «فاجعه» بزرگ در جهان اسلام را معطوف به استعمار، نظام سرمایه‌داری، حاکمان جوامع اسلامی، روشن‌فکران غرب‌زده، هجوم مغولان، خلاصه دشمن یا اموری از این قبیل نمی‌کند. او نخست به‌نحو نامشخص از کسانی سخن می‌گوید که «این بینش را پدید آوردند و داعیه‌دار آن بودند» تا برای خود محیطی فراهم آورند که «ایمان و خداوند ناظر بر اعمال آنان نباشند» (همان: ۱۸۴). اما یکی از گروه‌هایی که سیدموسی صدر به‌طور مشخص آنان را در وقوع این «فاجعه» سهیم می‌داند و آنان را متهم می‌کند، «علمای اسلام» هستند: «شاید برخی از علمای دین، با دعوت و تبلیغ یا با سکوتشان، در نشاندن عبادت به جای عدالت، سهیم بوده باشند» (همان: ۱۸۵؛ تأکید از من است). از نظر وی مسؤولیت مبارزه با این امر برعهده‌ی کیست؟ باز هم علمای اسلام (همان: ۱۸۶).. 🔸ب) انحراف بزرگ در تاریخ و فرهنگ اسلامی: جدایی عین و ذهن در فرهنگ و تمدن اسلامی. 🔹من آن‌چه را که سیدموسی صدر به‌درس ...
  • گزارش تخلف

👆👆👆.. از نظر وی «اسلام ایمان بدون عدالت را به‌رسمیت نمی‌شناسد» (صدر، ۱۳۸۴: ۱۷۴)

او در باب اهمیت عدالت به‌عنوان معیار ایمان، سخن شگفت‌انگیزی دارد: «وجود عدالت در اسلام مساوی است با وجود ایمان و ایمان بدون کوشش انسان در راه تحقق عدالت اصالتی ندارد. أرأیت الذی یکذب بالدین فذلک یدع الیتیم و لایحض طعام المسکین (۱۰۷: ۱-۳) (آیا آن را که روز جزا را دروغ می‌شمرد دیدی؟ او همان کسی است که یتیم را به اهانت می‌راند. و مردم را به طعام دادن به بینوا وا نمی‌دارد.) حدیث شریف نبوی به گونة دیگری از این اصل سخن می‌گوید: «کسی که شب با شکم سیر بخوابد و همسایه‌اش گرسنه باشد به پروردگار و روز بازپسین ایمان نیاورده است» (وسایل الشیعه، ج۱۷، ص ۲۰۹). صدها دستور اسلامی، که عدالت اجتماعی و اقتصادی را در عمق عبادات وارد می‌سازد و آنرا از جملة شرایط صحیح بودن آنها می‌شمارد، به‌روشنی نشان می‌دهد که عدالت اجتماعی و اقتصادی نه تنها دو حکم فرعی و دو واجب عادی و معمولی نیستند، بلکه برپایة عقیده و ایمان استوارند و از آنها جداشدنی نیستند. اسلام ایمانی را که نتیجة آن عدالت در زندگی فرد و جامعه نباشد، برنمی‌تابد. از این رو عدالت اقتصادی و اجتماعی در اسلام ریشه‌دار، دائمی و فراگیر است، زیرا با طبیعت و هست ...
  • گزارش تخلف

🔻یک‌سان‌انگاری «دین» و «ملت»؛ انحرافی بزرگ در تاریخ و فرهنگ اسلامی🔻. ✍🏻حسن محدثی گیلوایی

قسمت اول. ♦️مقدمه: دین به معنای نظام اعتقادی. 🔹در بحث از شخصیت و چهره‌‌ی الله در قرآن، نوشتم که ایمان در قرآن امری صرفا اعتقادی نیست بل‌که بیش از آن‌که اعتقادی باشد، امری قلبی-عملی است. اما منتقد محترم (آقای علیرضا موثق عزیز) در مقام پاسخ نوشته‌اند: «مدلول آیاتی که در ادامه خواهد آمد را چطور با عدالت و حریت و فراهم کردن زمینه‌های تفکر آزادانه و حقیقت‌جویی و انصاف و مروت و عدم دیگری‌ستیزی و با عدم ترویج ظلم و خشونت از مجرای بازتولید چهره و شخصیت الله در ذهن و ضمیر و روان جامعه و … آشتی بدهیم؟ لطفا جهت تأکید، دقت کنید که وفق صراحت نص قرآن، اگر شما انسانی اخلاقی و مؤمن به تصوری از خدا باشید، اما از اسلام خارج شوید و اصطلاحا مرتد شوید، باز به جهنم می‌روید. ضمنا باید عنایت کرد که در سیاق آیات ذیل، کافر شدن بعد از ایمان، به معنی کافر شدن به اسلام است و نه کافر شدن نسبت به هر نوع معنویتی» (موثق، ۱۳۹۸، کانال تلگرامی. 🔸آیاتی که ایشان بدان‌ها ارجاع داده‌اند عبارت‌اند از:. «و من یرتدد منکم عن دینه فیمت و هو کافر فأولئک حبطت أعمالهم فی الدنیا و الآخرة و أولئک أصحاب النار هم فیها خالدون؛ و کسانی از ...
  • گزارش تخلف

🔻 قدسی تقدس‌زدایی شده🔻. (سرانجام عمومی‌سازی امر قدسی در غیاب دفاع از جامعه)

✍🏻نویسنده: آرمان ذاکری. 🔹 پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷، نقطه عطف مهمی در فرآیند افزایش اقتدار روحانیت در جامعه ایران در سده اخیر بود. قرارگرفتن یک مرجع تقلید در راس یک حکومت دینی، سبب‌ساز توسعه سیاستگذاری دینی در بسیاری از حوزه‌ها از جمله زمان و مکان شد. مساجد بسیاری در اقصی‌نقاط کشور ساخته شدند، تعداد زمان‌های دینی در تقویم به سرعت افزایش یافت.. 🔸 در حالی که تعداد طلاب و درآمدهای مالی علما نیز همچنان رو به افزایش بود، تبلیغ از محدوده سنتی خود خارج شد. مبلغین بسیاری به نقاط مختلف کشور اعزام می‌شدند، تعداد حوزه‌های علمیه و روحانیون در بلاد مختلف افزایش چشمگیر یافت و مکان‌های بسیاری مثل صدا و سیما، ادارات، دانشگاه‌ها و حتی مکانهایی مانند پارک‌ها و مترو، به عرصه حضور روحانیت و پرداختن آنها به امر تبلیغ بدل شد. موسسه‌ها و انتشارات مختلف دینی متولد شدند و نشر کتب مذهبی ده‌ها برابر شد. طرح‌های توسعه آستان‌های مذهبی به جریان افتادند. امامزاده‌های بسیاری صاحب حریم و حرم شدند و حریم و حرم‌های سابق توسعه یافتند. ...
  • گزارش تخلف