جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۵:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ ✅ عدالت درصحیفه تاریخ. 🖋 دکتر حسین اسلامی. جامعه شناسى سیاسی 📍دولتها در طول تاریخ دو وظیفه برای خود واجب میدانستند نخست ساخت راه و جاده برای اقتصاد و معیشت و دوم ساخت زندان برای امنیت و نظم در قلمرو حکومتشان …. در دوره رنساس در قرن ۱۶میلادی توماس هابز فیلسوف مشهور انگلیسی معتقد بود انسان گرگ انسان است و اجرای نظم و قانون حتی به زور قبضه شمشیر باید صورت پذیرد که در این میان ممکن است مسائلی از قبیل ظلم، بی عدالتی و تبعیض پیش بیاید. نکته حائز اهمیت در روزگار معاصر منقاشه بر سر واژه عدالت و آزادى است که زیربنای ساختار اقتصادى-سیاسی کشورها در نحوهی برداشت از این دو معناست. وقتی اصالت به فرد داده شود مالکیت خصوصی و تجارت آزاد رواج پیدا میکند و چنانچه اصالت به جامعه داده شود اقتصاد دولتی و مالکیت عمومی و اشتراکی جریان خواهد یافت. در این رابطه آنتونی گیدنز از جامعه شناسان بزرگ و معاصر راه سوم یعنی سوسیال دموکراسی را پیشنهاد دادهاند که تلفیقی از دو جریان چپ و راست است. باعنایت به مطالب پیش گفت، خاطر نشان میسازد عدالت واژه دهان پرکن و بزرگی است که دغدغه اصلی اغلب مردم میباشد اگر قانون در جامعه. فصل الخطاب قرارگیرد و همه در برابرش مساوی باشند آنگ ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ 🔸 انقلاب. REVOLUTION در تفکر سیاسی، انقلاب به معنای مصادرهی غیرقانونی و معمولا خشونت آمیز قدرت است که موجب تغییر بنیادی در نهادهای حکومت میشود. اما مفهوم انقلاب به شیوههای گوناگون و به معناهای متفاوت به کار میرود … «انقلاب» گاهی برای توصیف هر تغییر بنیادی، خواه خشونت آمیز و ناگهانی باشد یا نباشد، به کار میرود. به همین معناست که دربارهی «انقلاب صنعتی» یا «انقلاب علمی» سخن میگوییم. گاهی تغییر بنیادی در حکومت را که از انتخاب رخ میدهد و مصادرهی خشونت آمیز قدرت نیست انقلاب میخوانند. برای مثال، «انقلاب نازی» در آلمان پیروزی هیتلر در انتخابات ۱۹۳۳ به وقوع پیوست. در اکثر انقلابها، مصادرهی قدرت بستگی به قیام تودههای شهری یا دهقانان روستایی دارد. وقتی میگوییم «انقلاب» معمولا مقصود ما همین قیام هاست. اما در بعضی موارد نیز گروههای مردمی نقش چندانی ندارند در حالی که یک فرد یا گروه نخبهی کوچکی قدرت را در دست میگیرد و تغییرات سیاسی گستردهای را به اجرا میگذارد (مثل انقلاب ترکیه در زمان آتاتورک در ۱۹۲۱، یا انقلاب مصر به رهبری ناصر در ۱۹۵۲). این رویدادها را غالبا «انقلابهای نخبگان» یا «انقلاب از بالا» می ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ ✅ طبقهبندی فامیل. 🖋 دکتر طاهره جعفری | جامعهشناس 📍 چند وقت پیش مراسم عروسی دعوت بودیم به خاطر دوری مسیر کمی دیرتر از شروع رسیدیم، تقریبا بیشتر میهمانان رسیده بودند. بین مدعوین پچ پچ بود، البته در اغلب مهمانیهای ما ایرانیها بالأخره امری برای شروع گفتگوهای یواشکی پیدا میشود مثلا قد و قامت عروس، تیپ داماد، جوان ماندن فلانی و شکسته شدن دیگری و غیره، اما این بار موضوع فرق داشت، عروس خانم، عمه هایش را گلچین کرده بود و به ترتیب کلاس و تیپ و پول دعوت کرده بود. مثلا اولی با اتفاق همه بچه هایش چه مجرد و چه متاهل بودند و دومی فقط با یک دخترش که ازدواج کرده و در طبقه اعیان بود، دعوت بودند و از بقیه نه خودشان و نه بچه هایشان خبری نبود. همین امر بطور دقیق در مورد عمو و دایی و خاله هم لحاظ شده بود. و پچ پچ از جایی شروع شد که میهمانها شروع به احوالپرسی و حضور و غیاب بقیه کردند و معلوم شد که غایبین کوتاهی نکردهاند و بلکه میزبان چنین تشخیصی داده است که برخی لازم نیست به زحمت بیفتند. جو تقریبا سنگینی حاکم بود ابتدا من سراغ یکی از عمهها را گرفتم و متوجه جریان شدم که به ناچار بی خیال احوالپرسی از بقیه شدم که نمک بر زخم مادر عروس که مثل کوهی از غم نشس ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ ✅ فساد اقتصادی در بستر تاریخ وسیاست در ایران. 🖋 فردین منصوری دانشجوی دکترای سیاست گذاری فرهنگی دانشگاه خوارزمی. 📍فساد اقتصادی را میتوان یکی از نتایج اجتناب ناپذیر رشد نامتوازن اقتصادی دانست. در شرایطی که دولت به عنوان اصلیترین بازیگر اقتصادی تلقی میشود، طبعا امکان ضابطه زدایی اقتصادی از سوی نیروهای دولتی افزایش مییابد. این امر منجر به فساد اقتصادی گردیده و زمینه را برای ظهور جلوه هایی از رضایت محدود و ناپایدار فراهم میسازد. به طور کلی، فساد اقتصادی در شرایطی شکل میگیرد که کار گزاران اجرایی و اداری، ضوابط پذیرفته شده قانونی را نادیده انگاشته و منافع اقتصادی خود را بر منافع عمومی و حکومتی ترجیح دهند. اگر چه فساد اقتصادی در تمامی جوامع وجود دارد، اما در جوامع در حال گذار از فراگیری و تنوع بیشتری برخوردار است. فساد در رژیمهای سیاسی دموکراتیک و دیکتاتوری، اقتصادهای سوسیالیستی، سرمایه داری و فئودال یافت میشود و آغاز اقدامات فساد آمیز مربوط به زمان حال نیست، بلکه تاریخ آن به قدمت جهان است. مسئله فساد در دوران پیدایش مفهوم دولتهای جدید گاهی به اندازهای برای برخی جامعه شناسان و محققین علوم سیاسی حائزاهمیت بوده که این پدیده را عامل تحولات زیر ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۵۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹ بیزارم از بیتفاوتها! … انسانهای دستتنها و بیگانه با شهر، نمیتوانند وجود داشتهباشند آن که زنده است نمیتواند به راحتی شهروند باشد و موضعگیری نکند. بیتفاوتی کاهلی است. انگلوارگیست، بیجربزگیست. زندگی نیست و از اینروست که من از بیتفاوتها بیزارم …🖋 آنتونیو گرامشی. 📰 گاهنامه چپکوک. (متن کامل را، از پیوست دانلود کنید🔻. t. me/Gahname_Chapkook/۱۲). 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹ 🔵 مسئلۀ شفافیت بودجه. ✍🏻 رضا امیدی مسئلۀ شفافیت بودجه در سال جاری بهطور جدیتری به حوزۀ عمومی راه یافته است. بهطورکلی میتوان چهار سطح عدمشفافیت را در بودجۀ عمومی کشور دستهبندی کرد:. 🔸سطح اول. بودجۀ مربوط به نهادهای فرهنگی غیردولتی و یا خارج از مجموعۀ قوۀ مجریه: اگر صدا و سیما و امور فرهنگی بسیج را کنار بگذاریم، حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه به نهادهایی اختصاص دارد که اغلب در حوزۀ فرهنگی-مذهبی فعالاند؛ نظیر مرکز خدمات حوزههای علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای عالی حوزههای علمیه، جامعهالمصطفی، و …. حساسیتهایی که نسبت به بودجۀ این نهادها وجود دارد بیشتر مربوط به اولویت و اثربخشی این منابع است و ازآنجا که مسئولیت این نهادها (بهویژه نهادهای حقوقی غیردولتی) برعهدۀ افرادی خاص است، به نوعی ویژهخواهی تفسیر میشود.. 🔸سطح دوم. بودجه ذیل فصل پنجم (کمکهای بلاعوض): میزان آن بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است. این منابع عمدتا تحت اختیار سران قوا قرار دارد و نحوۀ توزیع آن در بودجه شفاف نیست، و امکان انحراف (مثبت یا منفی) در اجرای این بخش از منابع بسیار زیاد است …🔸سطح سوم. ردیفهای اعتباری ذیل امور متفرقه: این ردی ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹ ✅قرار نیست جای ما عوض شود.. ✍🏻دکتر فردین علیخواه/جامعه شناس.. 📍 «فردی میآید و کنتور آب میخواهد میخواهد از آب استفاده کند چه ربطی دارد از دین و مذهبش سؤال کنیم، میگوییم اول بیا این فرم را پر کن که دین و مذهبت مشخص شود، آیا نماز شب میخوانید، ماه رمضان روزه میگیرید، مستحبات را انجام میدهید، آخه چکار به مردم دارید، طرف میخواهد در مقطع لیسانس و فوقلیسانس تحصیل کنید چکار به زندگی شخصی او دارید که از همسایهاش بپرسید، طرف فوقلیسانس میخواهد، یا میپرسید فردی که در خانهاش زندگی میکند همسرش است، به شما چه ربطی دارد، این غلطها چیست». آنچه خواندید قسمتی از سخنرانی دکتر حسن روحانی در همایش ملی حقوق شهروندی در آذر ۹۶ بود. در دوره تبلیغات انتخاباتی، او هم مانند منتقدان وضع موجود، برخی مسائل کشور را نقد کردند ولی فرقش با منتقدان آن بود که قول دادند آنها را حل میکنند. وعده دادند که به انتقاد خالی بسنده نخواهند کرد و پیگیر حل مسائلی خواهند بود که به آنها نقد دارند. درنتیجه من هم به ایشان رأی دادم چون احساس کردم که به موضوعات و مسائل مشابهی نقد داریم. ایشان هماکنون رئیس قوه مجریه کشور است.. من گهگاه همچنان نقد میکنم. چون انتظار بر آن است که برای بهتر شدن اوضاع، ما همچنان به انتقاد ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸ ✅حکمرانی پژوهش و کاربردیسازی علوم انسانی در پرتو پارادایمهای بدیل علمی.. ✍🏻 مجتبی جوادی 🔹 از مأموریتهای اصلی حوزۀ مطالعاتی حکمرانی پژوهش، پیگیری مسائل حوزۀ علم و پژوهش اعم از مسئلۀ کاربردی سازی علوم است …🔹 میتوان یک پاسخ مبنایی به این سؤال داد که «واقعا چرا علوم انسانی در ایران کاربردی نیست؟». 🔹 علوم انسانیای که فقط خودش را گزارشگر بداند و تمایلی به حضور در عرصۀ اقدام و کاربرد نداشته باشد، قطعا از رویکردهای پوزیتیویستی تبعیت کرده است …🔹 از طرف دیگر تبعیت از سنت پوزیتیویستی، به دور شدن از فضای کاربردی بودن علوم انسانی دامن میزند.. 🔹 بنابراین یکی از اقدامات اساسی برای حرکت به سمت کاربردی سازی علوم انسانی، حرکت به سمت ترویج انجام پژوهش در پاردایمهای انتقادی و مشارکتی و… است. این امر میتواند از دانشگاهها شروع شود … …🌐شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸ ✅روشنفکران قیمت بنزین را تعیین میکنند؟.. ✍🏻رضا امیدی 🔸درشمارۀ مورخ ۱۳۹۶٫۱۰٫۲۳ روزنامۀ شرق یادداشتی تحت عنوان «ثابتماندن قیمت بنزین از جیب فقرا» منتشر شده و در آن تلاش شده تا ناکارآمدیهای نظام اقتصادی به روشنفکران نسبت داده شود.. 🔸برجستهکردن نقش روشنفکران در جلوگیری از افزایش قیمت بنزین مدام در متن تکرار شده است، بدون اینکه روشن باشد تعریف از روشنفکری چیست، چراکه تقریبا هیچ روشنفکری دربارۀ بنزین و قیمت آن نه تحلیلی دارد و نه موضعی. اتفاقا تمام مباحثی که در یادداشت مذکور به روشنفکران نسبت داده شده، بحثهای جاری میان اقتصاددانان و سیاستگذاران دولتی است.. 🔸نکتۀ دیگر این است که آیا واقعا سیاستمداران به رأی و نظر روشنفکران و نخبگان اجتماعی عمل میکنند؟ اگر چنین است پس چرا دولتها و نظام سیاستگذاری نسبت به نقدهای نخبگان اجتماعی و صاحبنظران در زمینۀ بسیاری از سیاستهای غلط اجتماعی نظیر کالاییشدن آموزش و بهداشت، موقتیسازی نیروی کار، تشکلزدایی از جامعه، محدودیتهای اجتماعی و سیاسی، و … بیتوجه بوده و پرشتاب سیاستهای خود را پیش بردهاند؟ آیا سیاستگذاران فقط در زمینۀ قیمت بنزین از روشنفکران تبعیت میکنند؟!. 🔸نکتۀ عجیب ماجرا این است که ای ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷ 🔴زمانی که تلگرام فیلتر بود ….. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷ ✅ در برابر پوپولیسم ✍🏻 محمد - دانشجوی دکتری رفاه دانشگاه علامه طباطبایی.۱- بی شک یکی از ریشههای رشد پوپولیسم را میتوان در رشد سیاستهای نولیبرالیستی، کالایی سازی آموزش، بهداشت و درمان و فراغت و نیز مقررات زداییهای مکرر از قانون کار، حملات مکرر به محیط زیست و بی توجهی به تبعات محیط زیستی برای افراد جامعه (نک، هاروی، تاریخ مختصر نولیبرالیسم) فساد و دست اندازی به منابع توسعه از سوی نخبگان قدرت، سرمایه و نخبگان بوروکراتیک (در اصطلاح شناسی سی رایت ملیز) به علاوه حقوق حداقلی زیر خط فقر برای کارگران، معلمان و پرستاران دانست که در نهایت موجب توان زدایی کارگران، معلمان و پرستاران و تشدید وضعیت فقر در این اقشار شده است. از این رو راه کار نه دنبال کردن همان سیاستها که دقیقا حرکت بر خلاف آن و در جهت کالایی زدایی از بهداشت، درمان، آموزش، فراغت و امثالهم، محکمتر کردن قوانین مدافع حقوق کارگران، افزایش سطح دستمزد متناسب با خط فقر و بالاتر از سطح تورم و امثالهم است..۲- امری که کمتر کسی بدان اشاره کرده این است که یکی از مهمترین ریشههای پوپولیسم، اتمیزه شدن، تودهای شدن، و منفرد و تک تک شدن افراد جامعه است که میتوان ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷ ▪️ یکی ما رو لو داد …. آلمانیها فهمیدن که کمپ پارتیزانا کجاست جنگل و راههای ورودی به اون رو از همه طرف زیر نظر گرفتن. ما بین بیشههای وحشی قایم شده بودیم. باتلاقها ما رو نجات میدادن، دشمن وارد باتلاق نمیشد. گیر میکرد و زمین گیر میشد. باتلاق، هم ماشین آلات، هم نیروها رو قورت میداد. چند روز حتی گاهی اوقات هفتهها ما تا زیر گلو تو آب فرو میرفتیم. یه بیسیم چی زن با ما بود، اخیرا زایمان کرده بود. کودک گرسنه بود …شیر میخواست … اما مادر خودش هم گرسنه بود، شیر نبود و نوزاد گریه میکرد. دشمن نزدیک بود. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷ ✅ یعنی برابری. ✍🏻 گفتوگویی با ژاک ▪️ ترجمه: کاوه عیدیزاده …🔹 دریدا در این گفتوگو به موضوعاتی میپردازد که امروز حتی بعد از گذشت دو دهه از این گفتوگو ضرورت آن بیش. از پیش احساس میشود. برداشت او از میهماننوازی در مواجهه با دیگری (سیاهپوست غیراروپایی و …) در پسزمینه بحران مهاجران و تعبیر او از «دموکراسی در راه» در کوران جنبشهای راستگرای افراطی و بدل شدن دموکراسی به. زائده دولت- ملتهای سرمایهدارانه از اهمیت مضاعفی برخوردار است. دریدا از نوعی دموکراسی صحبت میکند. چنان غریب که دیگر نمیتوان آن را به شهروندی، به سازماندهی یک رژیم سیاسی برای جامعهای معین در قالب. ملت-دولت تقلیل داد. «دموکراسی در راه»، در قاموس دریدا، به معنای یک دموکراسی آینده نیست که شرایط فعلی. دموکراسیها را اصلاح میکند یا بهبود میبخشد. ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶ 🔵ایران کم باران 🔹ایرانیها در سال ۹۶ کم بارانترین سال در پنجاه سال اخیر را تجربه کردند …🌐شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶ ✅ تنها امید میتواند. 🖋 د. جواد کاشی ▫️تنها امید میتواند به فریاد ما برسد. سیطره تام و تمام یاس، ارادههای جمعیمان را تخریب کرده، و محیطی خطرناک و مملو از فساد، خودخواهی، حرص و اضطراب برای همه ما به بار آورده است.. ▫️به نظرم میتوان اصلیترین خصلت ناآرامیهای اخیر در کشور را سیطره تام و تمام یاس دانست. درست به خلاف همه تحولات و جبنشهای پیشین که از امید انرژی میگرفتند: انقلاب سال پنجاه و هفت، جنبش دوم خرداد و آنچه پس از انتخابات هشتاد و هشت روی داد.. ▫️جنبش اخیر، واکنشی از سر استیصال بود نسبت به گستره فراگیر فقر، بیکاری، تبعیض و فساد. واکنش روان جمعی مستاصل شده، فوق العاده پیجیدهتر و عمیقتر است تا کنش سیاسی جمعی که به امید تحقق مطالبهای جمعی، به صحنه میآیند. جمهوری اسلامی خوب میداند جنبشهای امیدوار را چگونه ناامید کند. چنان در کف خیابان و فضاهای تبلیغاتی خود، عملیات فشردهای را به صحنه میآورد که امیدواران سردرگریبان به خانه بازگردند. اما در مقابل روان جمعی به استیصال رسیده دیگر آن عادات پیشین کارآمد نیستند …▫️هنگامی که یاس و استیصال به ماده برآمدن یک حرکت جمعی تبدیل شود، با یک طوفان و باد و باران شدید مواجه نیست ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶ 🔵آیا شاهد ظهور جوانان ۳ in ۱. (تری این وان) هستیم؟.. ✍🏻دکتر فردین علیخواه/جامعه شناس 📍کافه در ایران عموما جایی است که جوانان در آن احساس آزادی بیشتری دارند و مانند سفارتخانهای است که تابع قوانین کشور میزبان خود نیست. نهادهای رسمی در کافهها دقایقی جوانان را به حال خود رها میکنند. عبور از خطوط قرمز نهادهای رسمی و سنتی جامعه در خصوص معاشرت اجتماعی، یکی از ویژگیهای بارز رفتار جوانان در کافه است. اشتغال دختران جوان، پخش موسیقی اروپایی و آمریکایی، طراحی داخلی شیک و امروزی، آزادی نسبی در پوشش و رفتار در کافهها بهگونهای است که گویی گوشهای از پاریس یا پراگ به ایران منتقل شده باشد. طراحی داخلی، موسیقی، منو، لباس و رفتار میزبانان همگی فضای متفاوتی برای جوانان خلق میکند. همین ویژگیهاست که اتمسفر اجتماعی کافهها را برای مثال با فست فودها یا سفرهخانهها متمایز میکند. این جوانان لزوما از طبقه مرفه نیستند و این سبک زندگی آنان است که مجوز ورود آنان به کافه است. اینان عموما جوانانی با ظاهر و رفتارهای متمایزند. من این جوانان را ۱ in ۱ (وان این وان) میدانم یعنی آنکه مهمترین ویژگی آنان مدرن بودن است …هرچند ویژگی کافهها فضای تساهل حاکم بر آن است ولی در ظاهر، کافههای شهرهای ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶ 🔵شرکت بیمه بینالمللی الاینز میگوید: دریایی که نفتکش سانچی در آن دچار حادثه شد، محل وقوع ۴۰ درصد حوادث دریایی دنیاست! 🌐شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۰:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ ⚫️ داغ دریادلان سوخته بال.. ✍🏼بهمن ویسی/معلم نمونه کشوری 🔹از دی ماه سال گذشته تا واپسین روزهای ماه جاری، ایران دردمند حوادث تلخ و ناگواری را تجربه کرده است. آتش سوزی ساختمان پلاسکو، سیل ویرانگر شمال غرب، انفجار معدن زمستان یورت، واژگونی اتوبوس حامل نخبگان در هرمزگان، زلزله مهیب استان کرمانشاه، کشته شدن عدهای از هموطنان در جریان اعتراضات خیابانی و در تازهترین واقعه، جان باختن سی و دو دریانورد در نفتکش سانچی. گویا شبح مرگ، قصدی برای برچیدن سایه شوم خود از فضای ایران نداشته و حادثه پشت حادثه و آزردگی روح و روان، در طالع این ملت رقم خورده است. مرگ جوانانی که در تلاش معاش با کمترین حقوق و مزایا، دل به آبهای خروشان سپرده و جسم و جان خویش را در دریای چین طعمه آتش سوزان و بی مروت کردند؛ اندوهی سنگین و داغی تازه بر دل ایرانیان رنجور نشانده است و ضرورت دارد تا دستگاههای مسئول، با بررسی همه جوانب، پرسشها و ابهاماتی که این روزها در ذهن مردم شکل گرفته است را برای افکار عمومی روشن سازند. چرا چین در جایگاه بزرگترین شریک تجاری ایران تمام تلاش خود را معطوف نجات جان سرنشینان کشتی چینی و خروج کشتی از صحنه تصادف کرده است و علت تعلل پکن در امدادرسانی به خد ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ 🔵سیاست چینی، سیاست شکننده!.. ✍ مهران صولتی 🔹مقابل دوربین صدا و سیما نشسته و از بزرگترین حسرت زندگی اش میگوید. اینکه موفق نشده تا در آخرین سفر سانچی همراه شوهرش باشد حتی اگر مقصد چیزی از جنس مرگ باشد! از فراز و فرود امیدهایش به نجات خدمه نفتکش، و اینکه اگر چه به سیاست کاری ندارد ولی میداند که ایران رابطه خوبی با چین دارد! پرسش جدی او اما این، که چرا چین کوتاهی کرده است؟! به سیاست کاری ندارد ولی این سیاست است که از او دست بردار نیست! همین چندی پیش بود که پدرام سلطانی نوشت چینیها در تغییر جهتی آشکار و منفعت طلبانه حجم سرمایه گذاریهای خود را در ایران به شدت محدود کردهاند. اینکه میکوشند تا در عین فایده بردن از ایران، رابطه استراتژیک خود با امریکا را به خطر نیندازند! و اینکه بازار چین در امریکا اولویت نخست سیاست چینیها است! واقعیت این است که در چهل سال اخیر منطق سیاست جهانی را به ما بد فهماندهاند. ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ ⚫️دی ماه پر!.. ▪️مهمترین رخ داده از دی۹۵ تا دی ۹۶ که منجر به هم وطنانمان شده است … 🌐شبکه جامعهشناسی علامه. ‹ 120 121 122 123 124 125 126 ›
جامعه شناسی علامه ۱۵:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ ✅ عدالت درصحیفه تاریخ. 🖋 دکتر حسین اسلامی. جامعه شناسى سیاسی 📍دولتها در طول تاریخ دو وظیفه برای خود واجب میدانستند نخست ساخت راه و جاده برای اقتصاد و معیشت و دوم ساخت زندان برای امنیت و نظم در قلمرو حکومتشان …. در دوره رنساس در قرن ۱۶میلادی توماس هابز فیلسوف مشهور انگلیسی معتقد بود انسان گرگ انسان است و اجرای نظم و قانون حتی به زور قبضه شمشیر باید صورت پذیرد که در این میان ممکن است مسائلی از قبیل ظلم، بی عدالتی و تبعیض پیش بیاید. نکته حائز اهمیت در روزگار معاصر منقاشه بر سر واژه عدالت و آزادى است که زیربنای ساختار اقتصادى-سیاسی کشورها در نحوهی برداشت از این دو معناست. وقتی اصالت به فرد داده شود مالکیت خصوصی و تجارت آزاد رواج پیدا میکند و چنانچه اصالت به جامعه داده شود اقتصاد دولتی و مالکیت عمومی و اشتراکی جریان خواهد یافت. در این رابطه آنتونی گیدنز از جامعه شناسان بزرگ و معاصر راه سوم یعنی سوسیال دموکراسی را پیشنهاد دادهاند که تلفیقی از دو جریان چپ و راست است. باعنایت به مطالب پیش گفت، خاطر نشان میسازد عدالت واژه دهان پرکن و بزرگی است که دغدغه اصلی اغلب مردم میباشد اگر قانون در جامعه. فصل الخطاب قرارگیرد و همه در برابرش مساوی باشند آنگ ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ 🔸 انقلاب. REVOLUTION در تفکر سیاسی، انقلاب به معنای مصادرهی غیرقانونی و معمولا خشونت آمیز قدرت است که موجب تغییر بنیادی در نهادهای حکومت میشود. اما مفهوم انقلاب به شیوههای گوناگون و به معناهای متفاوت به کار میرود … «انقلاب» گاهی برای توصیف هر تغییر بنیادی، خواه خشونت آمیز و ناگهانی باشد یا نباشد، به کار میرود. به همین معناست که دربارهی «انقلاب صنعتی» یا «انقلاب علمی» سخن میگوییم. گاهی تغییر بنیادی در حکومت را که از انتخاب رخ میدهد و مصادرهی خشونت آمیز قدرت نیست انقلاب میخوانند. برای مثال، «انقلاب نازی» در آلمان پیروزی هیتلر در انتخابات ۱۹۳۳ به وقوع پیوست. در اکثر انقلابها، مصادرهی قدرت بستگی به قیام تودههای شهری یا دهقانان روستایی دارد. وقتی میگوییم «انقلاب» معمولا مقصود ما همین قیام هاست. اما در بعضی موارد نیز گروههای مردمی نقش چندانی ندارند در حالی که یک فرد یا گروه نخبهی کوچکی قدرت را در دست میگیرد و تغییرات سیاسی گستردهای را به اجرا میگذارد (مثل انقلاب ترکیه در زمان آتاتورک در ۱۹۲۱، یا انقلاب مصر به رهبری ناصر در ۱۹۵۲). این رویدادها را غالبا «انقلابهای نخبگان» یا «انقلاب از بالا» می ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ ✅ طبقهبندی فامیل. 🖋 دکتر طاهره جعفری | جامعهشناس 📍 چند وقت پیش مراسم عروسی دعوت بودیم به خاطر دوری مسیر کمی دیرتر از شروع رسیدیم، تقریبا بیشتر میهمانان رسیده بودند. بین مدعوین پچ پچ بود، البته در اغلب مهمانیهای ما ایرانیها بالأخره امری برای شروع گفتگوهای یواشکی پیدا میشود مثلا قد و قامت عروس، تیپ داماد، جوان ماندن فلانی و شکسته شدن دیگری و غیره، اما این بار موضوع فرق داشت، عروس خانم، عمه هایش را گلچین کرده بود و به ترتیب کلاس و تیپ و پول دعوت کرده بود. مثلا اولی با اتفاق همه بچه هایش چه مجرد و چه متاهل بودند و دومی فقط با یک دخترش که ازدواج کرده و در طبقه اعیان بود، دعوت بودند و از بقیه نه خودشان و نه بچه هایشان خبری نبود. همین امر بطور دقیق در مورد عمو و دایی و خاله هم لحاظ شده بود. و پچ پچ از جایی شروع شد که میهمانها شروع به احوالپرسی و حضور و غیاب بقیه کردند و معلوم شد که غایبین کوتاهی نکردهاند و بلکه میزبان چنین تشخیصی داده است که برخی لازم نیست به زحمت بیفتند. جو تقریبا سنگینی حاکم بود ابتدا من سراغ یکی از عمهها را گرفتم و متوجه جریان شدم که به ناچار بی خیال احوالپرسی از بقیه شدم که نمک بر زخم مادر عروس که مثل کوهی از غم نشس ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ ✅ فساد اقتصادی در بستر تاریخ وسیاست در ایران. 🖋 فردین منصوری دانشجوی دکترای سیاست گذاری فرهنگی دانشگاه خوارزمی. 📍فساد اقتصادی را میتوان یکی از نتایج اجتناب ناپذیر رشد نامتوازن اقتصادی دانست. در شرایطی که دولت به عنوان اصلیترین بازیگر اقتصادی تلقی میشود، طبعا امکان ضابطه زدایی اقتصادی از سوی نیروهای دولتی افزایش مییابد. این امر منجر به فساد اقتصادی گردیده و زمینه را برای ظهور جلوه هایی از رضایت محدود و ناپایدار فراهم میسازد. به طور کلی، فساد اقتصادی در شرایطی شکل میگیرد که کار گزاران اجرایی و اداری، ضوابط پذیرفته شده قانونی را نادیده انگاشته و منافع اقتصادی خود را بر منافع عمومی و حکومتی ترجیح دهند. اگر چه فساد اقتصادی در تمامی جوامع وجود دارد، اما در جوامع در حال گذار از فراگیری و تنوع بیشتری برخوردار است. فساد در رژیمهای سیاسی دموکراتیک و دیکتاتوری، اقتصادهای سوسیالیستی، سرمایه داری و فئودال یافت میشود و آغاز اقدامات فساد آمیز مربوط به زمان حال نیست، بلکه تاریخ آن به قدمت جهان است. مسئله فساد در دوران پیدایش مفهوم دولتهای جدید گاهی به اندازهای برای برخی جامعه شناسان و محققین علوم سیاسی حائزاهمیت بوده که این پدیده را عامل تحولات زیر ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۵۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹ بیزارم از بیتفاوتها! … انسانهای دستتنها و بیگانه با شهر، نمیتوانند وجود داشتهباشند آن که زنده است نمیتواند به راحتی شهروند باشد و موضعگیری نکند. بیتفاوتی کاهلی است. انگلوارگیست، بیجربزگیست. زندگی نیست و از اینروست که من از بیتفاوتها بیزارم …🖋 آنتونیو گرامشی. 📰 گاهنامه چپکوک. (متن کامل را، از پیوست دانلود کنید🔻. t. me/Gahname_Chapkook/۱۲). 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹ 🔵 مسئلۀ شفافیت بودجه. ✍🏻 رضا امیدی مسئلۀ شفافیت بودجه در سال جاری بهطور جدیتری به حوزۀ عمومی راه یافته است. بهطورکلی میتوان چهار سطح عدمشفافیت را در بودجۀ عمومی کشور دستهبندی کرد:. 🔸سطح اول. بودجۀ مربوط به نهادهای فرهنگی غیردولتی و یا خارج از مجموعۀ قوۀ مجریه: اگر صدا و سیما و امور فرهنگی بسیج را کنار بگذاریم، حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه به نهادهایی اختصاص دارد که اغلب در حوزۀ فرهنگی-مذهبی فعالاند؛ نظیر مرکز خدمات حوزههای علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای عالی حوزههای علمیه، جامعهالمصطفی، و …. حساسیتهایی که نسبت به بودجۀ این نهادها وجود دارد بیشتر مربوط به اولویت و اثربخشی این منابع است و ازآنجا که مسئولیت این نهادها (بهویژه نهادهای حقوقی غیردولتی) برعهدۀ افرادی خاص است، به نوعی ویژهخواهی تفسیر میشود.. 🔸سطح دوم. بودجه ذیل فصل پنجم (کمکهای بلاعوض): میزان آن بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است. این منابع عمدتا تحت اختیار سران قوا قرار دارد و نحوۀ توزیع آن در بودجه شفاف نیست، و امکان انحراف (مثبت یا منفی) در اجرای این بخش از منابع بسیار زیاد است …🔸سطح سوم. ردیفهای اعتباری ذیل امور متفرقه: این ردی ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹ ✅قرار نیست جای ما عوض شود.. ✍🏻دکتر فردین علیخواه/جامعه شناس.. 📍 «فردی میآید و کنتور آب میخواهد میخواهد از آب استفاده کند چه ربطی دارد از دین و مذهبش سؤال کنیم، میگوییم اول بیا این فرم را پر کن که دین و مذهبت مشخص شود، آیا نماز شب میخوانید، ماه رمضان روزه میگیرید، مستحبات را انجام میدهید، آخه چکار به مردم دارید، طرف میخواهد در مقطع لیسانس و فوقلیسانس تحصیل کنید چکار به زندگی شخصی او دارید که از همسایهاش بپرسید، طرف فوقلیسانس میخواهد، یا میپرسید فردی که در خانهاش زندگی میکند همسرش است، به شما چه ربطی دارد، این غلطها چیست». آنچه خواندید قسمتی از سخنرانی دکتر حسن روحانی در همایش ملی حقوق شهروندی در آذر ۹۶ بود. در دوره تبلیغات انتخاباتی، او هم مانند منتقدان وضع موجود، برخی مسائل کشور را نقد کردند ولی فرقش با منتقدان آن بود که قول دادند آنها را حل میکنند. وعده دادند که به انتقاد خالی بسنده نخواهند کرد و پیگیر حل مسائلی خواهند بود که به آنها نقد دارند. درنتیجه من هم به ایشان رأی دادم چون احساس کردم که به موضوعات و مسائل مشابهی نقد داریم. ایشان هماکنون رئیس قوه مجریه کشور است.. من گهگاه همچنان نقد میکنم. چون انتظار بر آن است که برای بهتر شدن اوضاع، ما همچنان به انتقاد ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸ ✅حکمرانی پژوهش و کاربردیسازی علوم انسانی در پرتو پارادایمهای بدیل علمی.. ✍🏻 مجتبی جوادی 🔹 از مأموریتهای اصلی حوزۀ مطالعاتی حکمرانی پژوهش، پیگیری مسائل حوزۀ علم و پژوهش اعم از مسئلۀ کاربردی سازی علوم است …🔹 میتوان یک پاسخ مبنایی به این سؤال داد که «واقعا چرا علوم انسانی در ایران کاربردی نیست؟». 🔹 علوم انسانیای که فقط خودش را گزارشگر بداند و تمایلی به حضور در عرصۀ اقدام و کاربرد نداشته باشد، قطعا از رویکردهای پوزیتیویستی تبعیت کرده است …🔹 از طرف دیگر تبعیت از سنت پوزیتیویستی، به دور شدن از فضای کاربردی بودن علوم انسانی دامن میزند.. 🔹 بنابراین یکی از اقدامات اساسی برای حرکت به سمت کاربردی سازی علوم انسانی، حرکت به سمت ترویج انجام پژوهش در پاردایمهای انتقادی و مشارکتی و… است. این امر میتواند از دانشگاهها شروع شود … …🌐شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸ ✅روشنفکران قیمت بنزین را تعیین میکنند؟.. ✍🏻رضا امیدی 🔸درشمارۀ مورخ ۱۳۹۶٫۱۰٫۲۳ روزنامۀ شرق یادداشتی تحت عنوان «ثابتماندن قیمت بنزین از جیب فقرا» منتشر شده و در آن تلاش شده تا ناکارآمدیهای نظام اقتصادی به روشنفکران نسبت داده شود.. 🔸برجستهکردن نقش روشنفکران در جلوگیری از افزایش قیمت بنزین مدام در متن تکرار شده است، بدون اینکه روشن باشد تعریف از روشنفکری چیست، چراکه تقریبا هیچ روشنفکری دربارۀ بنزین و قیمت آن نه تحلیلی دارد و نه موضعی. اتفاقا تمام مباحثی که در یادداشت مذکور به روشنفکران نسبت داده شده، بحثهای جاری میان اقتصاددانان و سیاستگذاران دولتی است.. 🔸نکتۀ دیگر این است که آیا واقعا سیاستمداران به رأی و نظر روشنفکران و نخبگان اجتماعی عمل میکنند؟ اگر چنین است پس چرا دولتها و نظام سیاستگذاری نسبت به نقدهای نخبگان اجتماعی و صاحبنظران در زمینۀ بسیاری از سیاستهای غلط اجتماعی نظیر کالاییشدن آموزش و بهداشت، موقتیسازی نیروی کار، تشکلزدایی از جامعه، محدودیتهای اجتماعی و سیاسی، و … بیتوجه بوده و پرشتاب سیاستهای خود را پیش بردهاند؟ آیا سیاستگذاران فقط در زمینۀ قیمت بنزین از روشنفکران تبعیت میکنند؟!. 🔸نکتۀ عجیب ماجرا این است که ای ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷ ✅ در برابر پوپولیسم ✍🏻 محمد - دانشجوی دکتری رفاه دانشگاه علامه طباطبایی.۱- بی شک یکی از ریشههای رشد پوپولیسم را میتوان در رشد سیاستهای نولیبرالیستی، کالایی سازی آموزش، بهداشت و درمان و فراغت و نیز مقررات زداییهای مکرر از قانون کار، حملات مکرر به محیط زیست و بی توجهی به تبعات محیط زیستی برای افراد جامعه (نک، هاروی، تاریخ مختصر نولیبرالیسم) فساد و دست اندازی به منابع توسعه از سوی نخبگان قدرت، سرمایه و نخبگان بوروکراتیک (در اصطلاح شناسی سی رایت ملیز) به علاوه حقوق حداقلی زیر خط فقر برای کارگران، معلمان و پرستاران دانست که در نهایت موجب توان زدایی کارگران، معلمان و پرستاران و تشدید وضعیت فقر در این اقشار شده است. از این رو راه کار نه دنبال کردن همان سیاستها که دقیقا حرکت بر خلاف آن و در جهت کالایی زدایی از بهداشت، درمان، آموزش، فراغت و امثالهم، محکمتر کردن قوانین مدافع حقوق کارگران، افزایش سطح دستمزد متناسب با خط فقر و بالاتر از سطح تورم و امثالهم است..۲- امری که کمتر کسی بدان اشاره کرده این است که یکی از مهمترین ریشههای پوپولیسم، اتمیزه شدن، تودهای شدن، و منفرد و تک تک شدن افراد جامعه است که میتوان ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷ ▪️ یکی ما رو لو داد …. آلمانیها فهمیدن که کمپ پارتیزانا کجاست جنگل و راههای ورودی به اون رو از همه طرف زیر نظر گرفتن. ما بین بیشههای وحشی قایم شده بودیم. باتلاقها ما رو نجات میدادن، دشمن وارد باتلاق نمیشد. گیر میکرد و زمین گیر میشد. باتلاق، هم ماشین آلات، هم نیروها رو قورت میداد. چند روز حتی گاهی اوقات هفتهها ما تا زیر گلو تو آب فرو میرفتیم. یه بیسیم چی زن با ما بود، اخیرا زایمان کرده بود. کودک گرسنه بود …شیر میخواست … اما مادر خودش هم گرسنه بود، شیر نبود و نوزاد گریه میکرد. دشمن نزدیک بود. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷ ✅ یعنی برابری. ✍🏻 گفتوگویی با ژاک ▪️ ترجمه: کاوه عیدیزاده …🔹 دریدا در این گفتوگو به موضوعاتی میپردازد که امروز حتی بعد از گذشت دو دهه از این گفتوگو ضرورت آن بیش. از پیش احساس میشود. برداشت او از میهماننوازی در مواجهه با دیگری (سیاهپوست غیراروپایی و …) در پسزمینه بحران مهاجران و تعبیر او از «دموکراسی در راه» در کوران جنبشهای راستگرای افراطی و بدل شدن دموکراسی به. زائده دولت- ملتهای سرمایهدارانه از اهمیت مضاعفی برخوردار است. دریدا از نوعی دموکراسی صحبت میکند. چنان غریب که دیگر نمیتوان آن را به شهروندی، به سازماندهی یک رژیم سیاسی برای جامعهای معین در قالب. ملت-دولت تقلیل داد. «دموکراسی در راه»، در قاموس دریدا، به معنای یک دموکراسی آینده نیست که شرایط فعلی. دموکراسیها را اصلاح میکند یا بهبود میبخشد. ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶ 🔵ایران کم باران 🔹ایرانیها در سال ۹۶ کم بارانترین سال در پنجاه سال اخیر را تجربه کردند …🌐شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶ ✅ تنها امید میتواند. 🖋 د. جواد کاشی ▫️تنها امید میتواند به فریاد ما برسد. سیطره تام و تمام یاس، ارادههای جمعیمان را تخریب کرده، و محیطی خطرناک و مملو از فساد، خودخواهی، حرص و اضطراب برای همه ما به بار آورده است.. ▫️به نظرم میتوان اصلیترین خصلت ناآرامیهای اخیر در کشور را سیطره تام و تمام یاس دانست. درست به خلاف همه تحولات و جبنشهای پیشین که از امید انرژی میگرفتند: انقلاب سال پنجاه و هفت، جنبش دوم خرداد و آنچه پس از انتخابات هشتاد و هشت روی داد.. ▫️جنبش اخیر، واکنشی از سر استیصال بود نسبت به گستره فراگیر فقر، بیکاری، تبعیض و فساد. واکنش روان جمعی مستاصل شده، فوق العاده پیجیدهتر و عمیقتر است تا کنش سیاسی جمعی که به امید تحقق مطالبهای جمعی، به صحنه میآیند. جمهوری اسلامی خوب میداند جنبشهای امیدوار را چگونه ناامید کند. چنان در کف خیابان و فضاهای تبلیغاتی خود، عملیات فشردهای را به صحنه میآورد که امیدواران سردرگریبان به خانه بازگردند. اما در مقابل روان جمعی به استیصال رسیده دیگر آن عادات پیشین کارآمد نیستند …▫️هنگامی که یاس و استیصال به ماده برآمدن یک حرکت جمعی تبدیل شود، با یک طوفان و باد و باران شدید مواجه نیست ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶ 🔵آیا شاهد ظهور جوانان ۳ in ۱. (تری این وان) هستیم؟.. ✍🏻دکتر فردین علیخواه/جامعه شناس 📍کافه در ایران عموما جایی است که جوانان در آن احساس آزادی بیشتری دارند و مانند سفارتخانهای است که تابع قوانین کشور میزبان خود نیست. نهادهای رسمی در کافهها دقایقی جوانان را به حال خود رها میکنند. عبور از خطوط قرمز نهادهای رسمی و سنتی جامعه در خصوص معاشرت اجتماعی، یکی از ویژگیهای بارز رفتار جوانان در کافه است. اشتغال دختران جوان، پخش موسیقی اروپایی و آمریکایی، طراحی داخلی شیک و امروزی، آزادی نسبی در پوشش و رفتار در کافهها بهگونهای است که گویی گوشهای از پاریس یا پراگ به ایران منتقل شده باشد. طراحی داخلی، موسیقی، منو، لباس و رفتار میزبانان همگی فضای متفاوتی برای جوانان خلق میکند. همین ویژگیهاست که اتمسفر اجتماعی کافهها را برای مثال با فست فودها یا سفرهخانهها متمایز میکند. این جوانان لزوما از طبقه مرفه نیستند و این سبک زندگی آنان است که مجوز ورود آنان به کافه است. اینان عموما جوانانی با ظاهر و رفتارهای متمایزند. من این جوانان را ۱ in ۱ (وان این وان) میدانم یعنی آنکه مهمترین ویژگی آنان مدرن بودن است …هرچند ویژگی کافهها فضای تساهل حاکم بر آن است ولی در ظاهر، کافههای شهرهای ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶ 🔵شرکت بیمه بینالمللی الاینز میگوید: دریایی که نفتکش سانچی در آن دچار حادثه شد، محل وقوع ۴۰ درصد حوادث دریایی دنیاست! 🌐شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۰:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ ⚫️ داغ دریادلان سوخته بال.. ✍🏼بهمن ویسی/معلم نمونه کشوری 🔹از دی ماه سال گذشته تا واپسین روزهای ماه جاری، ایران دردمند حوادث تلخ و ناگواری را تجربه کرده است. آتش سوزی ساختمان پلاسکو، سیل ویرانگر شمال غرب، انفجار معدن زمستان یورت، واژگونی اتوبوس حامل نخبگان در هرمزگان، زلزله مهیب استان کرمانشاه، کشته شدن عدهای از هموطنان در جریان اعتراضات خیابانی و در تازهترین واقعه، جان باختن سی و دو دریانورد در نفتکش سانچی. گویا شبح مرگ، قصدی برای برچیدن سایه شوم خود از فضای ایران نداشته و حادثه پشت حادثه و آزردگی روح و روان، در طالع این ملت رقم خورده است. مرگ جوانانی که در تلاش معاش با کمترین حقوق و مزایا، دل به آبهای خروشان سپرده و جسم و جان خویش را در دریای چین طعمه آتش سوزان و بی مروت کردند؛ اندوهی سنگین و داغی تازه بر دل ایرانیان رنجور نشانده است و ضرورت دارد تا دستگاههای مسئول، با بررسی همه جوانب، پرسشها و ابهاماتی که این روزها در ذهن مردم شکل گرفته است را برای افکار عمومی روشن سازند. چرا چین در جایگاه بزرگترین شریک تجاری ایران تمام تلاش خود را معطوف نجات جان سرنشینان کشتی چینی و خروج کشتی از صحنه تصادف کرده است و علت تعلل پکن در امدادرسانی به خد ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ 🔵سیاست چینی، سیاست شکننده!.. ✍ مهران صولتی 🔹مقابل دوربین صدا و سیما نشسته و از بزرگترین حسرت زندگی اش میگوید. اینکه موفق نشده تا در آخرین سفر سانچی همراه شوهرش باشد حتی اگر مقصد چیزی از جنس مرگ باشد! از فراز و فرود امیدهایش به نجات خدمه نفتکش، و اینکه اگر چه به سیاست کاری ندارد ولی میداند که ایران رابطه خوبی با چین دارد! پرسش جدی او اما این، که چرا چین کوتاهی کرده است؟! به سیاست کاری ندارد ولی این سیاست است که از او دست بردار نیست! همین چندی پیش بود که پدرام سلطانی نوشت چینیها در تغییر جهتی آشکار و منفعت طلبانه حجم سرمایه گذاریهای خود را در ایران به شدت محدود کردهاند. اینکه میکوشند تا در عین فایده بردن از ایران، رابطه استراتژیک خود با امریکا را به خطر نیندازند! و اینکه بازار چین در امریکا اولویت نخست سیاست چینیها است! واقعیت این است که در چهل سال اخیر منطق سیاست جهانی را به ما بد فهماندهاند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ ⚫️دی ماه پر!.. ▪️مهمترین رخ داده از دی۹۵ تا دی ۹۶ که منجر به هم وطنانمان شده است … 🌐شبکه جامعهشناسی علامه.