🔆 امروز، توجه به مرگ سقراط، یادآور اعدام «عقل» توسط «اکثریت» است. 🔆 باید از ایران دفاع کرد، به نام یا به ننگ«جواد طباطبایی».🇮🇷 🔆 درباره تاریخ، فلسفه، علم‌سیاست و علم‌حقوق. 🇮🇷: @MinervaEule1776 📚: https://t.me/denkenfurdenken


‍ ‍ ‍ 💠 ترهات سخیف ‌شریعتی

💠‍ اگر ایدئولوژی می‌باید از فلسفه سر می‌زد، رهبران با ایمان‌ها باید فلاسفه می‌بودند، و مجاهدین راه حقیقت، نیز، در صورتی که فلاسفه چهره‌های تاریخ اند. این توده‌ها هستند که به عنوان بهترین سربازان ‌ها به مبارزه در تاریخ آغاز کرده‌اند. «جان داده‌اند و می‌دهند» بنابراین می‌بینیم که این فلاسفه نیستند که ایدئولوژی می‌سازند، مردم اند که ایدئولوژی بوجود می‌آورند …. 💠 منبع: علی‌شریعتی (مجموعه آثار، شماره۲۳. ۷۸) …💠 در این متن که نشان می‌دهد علی‌شریعتی فلسفه نخوانده بود اما به خود اجازه می‌داد در باب فیلسوفان اظهار نظر کند، روی دیگر سکه ‌ستیزی ‌شریعتی در پایان عصر ایدئولوژی‌ هویدا شده است …💠 مدعیان قرائت شریعتی می‌بایست نشان دهند که در کدامین قسمت مجموعه آثار و سخنرانی‌های آتشین که هیچگاه از حدود تزریق پیکار سیاسی فراتر نمی‌رود این ایدئولوگ پیکار سیاسی به سده‌های ۱۲ تا ۱۷ میلادی اروپا اشاره کرده و نسبت آن را با مسائل ایران سنجیده است؟. 💠 پ. ن: فیلسوفان پفیوزان تاریخ هستند! شما چه هستید؟ 🔻🔻. ...
  • گزارش تخلف

‍ 📍تمنای محال؛ آری یا خیر؟! 📍.. 💠 اخیرا دکتر!

عبدالحسین خسروپناه در پاسخ به نامه دکتر رضا داوری اردکانی نوشته است: آقای دکتر داوری، در انکار علم دینی عجله نکنید.. 💠 به نظر من این سخن خسروپناه، حتی ارزش نوشتن متنی برای پاسخ‌گویی مفصل را ندارد …💠 اما همین‌قدر می‌گویم که آقای خسروپناه، اگر تعجیل نکنیم فرصت‌ها برای بازگشت به ‌ملی بیش از این بر پایه توهمات شما بر باد می‌رود! و شاید کسانی که منافع مادی‌شان در گرو تداوم اصل تحول است به خطر می‌افتد؟!. 💠 تنها چیزی که به خاطرم می‌رسد این است که داوری اردکانی با گفتن «. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻. 💠 «باسمه تعالی؛ دبیرخانه محترم هم اندیشی اسلامی، باسلام و درود، از دعوتی که فرموده‌اید، تشکر می‌کنم. متأسفانه من توفیق شرکت در نشست علم دینی و ندارم. را هم به عنوان نماینده معرفی کنم. این بحث چنانکه توجه دارید است که به نتیجه نرسیده است و به نظر نمی‌رسد که در نیز به نتیجه‌ای برسد.». ...
  • گزارش تخلف

📍حقیقت از نگاه هگل📍.. 📍حقیقت چگونه به دست می‌آید؟ 📍

💠 شاید هیچ مسئله‌ای در طول تاریخ اندیشه (به معنای عام) بشریت را بیش از پرداختن به معنای حقیقت و نحوه دست‌یابی به آن به خود مشغول نکرده باشد. در این راستا🔻🔻. 💠 هگل به ما نشان می‌دهد که «حقیقت همان کل» است. و تازه در نهایت امر (با استناد به پدیدارشناسی روح «مشخص می‌شود که حقیقت همان نتیجه است. دست‌یابی به این واقعیت اساسی که آگاهی اثرگذار و واقعی است.. 💠 از این جهت فیلسوف در پدیدارشناسی‌روح می‌نویسد: 🔻🔻🔻. 💠 Das Wahre ist das Ganz. Das Ganz aber ist nur das durch seine Entwicklung sich vollendende wesen. ist von dem Absoluten zu sagen, dass es wesentlich. ...
  • گزارش تخلف

📍شیخ‌الرئیس ‌ابوعلی‌سینا یا ابوذر📍.. 📍علی‌شریعتی و ‌ستیزی📍

💠 علی شریعتی از جمله کسانی بود که در خارج از دایره هرگونه تامل نظری قرار داشت و تقریبا خطابه‌ای نبود که تامل نظری را تقبیح نکند. گذشته از نگرش سرشار از کینه و تعصب شریعتی به فلسفه یونان، حمله‌های او از بی‌پروا‌ترین حمله‌ها به عقلانیت است.. 🌐 علی‌شریعتی تحت تاثیر گونه‌ای مارکسیسم مبتذل ابوذر را از دل تاریخ و به عنوان نماد شورشگری بیرون می‌کشد و او را چماقی بر سر اندیشه عقلانی می‌کند. به صورتی که در جایی می‌گوید: ۵۰۰ بوعلی تاثیری بر جامعه ندارد، جز عده‌ای که برای آموختن فلسفه دورش حلقه می‌زنند و هزاران حلاج اگر جمع گردند دارالمجانین به وجود خواهد آمد …💠 ‌ئولوژی. 💠 / نشریه قلم‌یاران، سال اول، شماره یکم …. 💠 …وآنگاه زمانی فرا برسد که خورشید تنها بر فراز مردمانی آزاد بدرخشد که جز عقل خود هیچ سروری را به رسمیت نمی‌شناسند (مارکی دو کندرسه) …💠 تابع قوانین جاری کشور. ...
  • گزارش تخلف

📍میقات روحانی انسان و خدا📍

💠 سیدجواد طباطبایی درباره این مفهوم اساسی در فلسفه هگل توضیح می‌دهد که اگر تفسیری که هگل از واقعه مصلوب شدن مسیح به دست می‌دهد به درستی درک شود، در آن صورت ژرفای تفکر هگل درباره سنخیت روحی بین انسان و خدا بر ما آشکار می‌شود. خدای دیانت مسیحی خود را به انسان تبدیل می‌کند تا انسان تبدیل به خدا شود. وانگهی به همان مقیاسی که خدا در انسان تجلی پیدا می‌کند، انسان به مقام خدایی دست می‌یابد.. 💠 به این ترتیب، به اعتبار تولد جسمانی، مسیح فرزند انسان است، اما با نظر به ولادت روحانی، مسیح فرزند خدا است. به این ترتیب در همین لقاء روحانی، روح از این حیث که انسان است همان خدا است و از آن حیث که خدا است همانا انسان است. باری این مسئله، همان استناد به انجیل یوحنا است آنجا که از زبان مسیح می‌گوید: «… پدر در من است و من در پدر». 💠 علیرضا سیداحمدیان/ خدایگانی و بندگی. 💠 …وآنگاه زمانی فرا برسد که خورشید تنها بر فراز مردمانی آزاد بدرخشد که جز عقل خود هیچ سروری را به رسمیت نمی‌شناسند (مارکی دو کندرسه) …💠 تابع قوانین جاری کشور. ...
  • گزارش تخلف

💠 با عرض سلام و ادب و احترام

در پی انتشار این پست عده‌ای از همراهان گرامی معترض شدند که این پست جز دروغ و نسبت دادن این مسئله به شاه نبوده است. مخاطب گرامی برای اطمینان از سندیت این پست می‌تواند به اسناد کتابخانه سلطنتی مراجعه کند. 🔻🔻🔻. 🌐 منبع نخست: «در راستای اثبات این نقل قول» از سخن آقا خان نوری به شاه ایران: خان ملک ساسانی، سیاستگران دوره قاجار، جلد یکم، صفحه هفدهم (۱۷) …🔶 منبع دوم: سوسمار الدوله نوشتۀ رحیم زاده ملک، صفحه ۵۹. ...
  • گزارش تخلف

📍اصلاحات در عصر ناصری/حتما بخوانید📍.. 📍تاریخی_سیاسی📍

💠 در نیم سده عصر حکومت ناصرالدین شاه قاجار، فرصت‌های فراوانی برای اصلاحات به بار آمد که مانند همه فرصت‌های دیگر بر باد رفت. بنابراین جای شگفتی نیست که زین‌العابدین مراغه‌ای که این روند انحطاط ایران‌ویران را دنبال می‌کرد در جای جای سیاحت‌نامه ابراهیم بیگ به کارنامه منفی ناصرالدین شاه اشاره کرده است …💠 ابراهیم بیگ در سفر به ایران در ملاقات با یکی از وزیران از او پرسید: اگر دوست یا دشمنی از شما بپرسد که در مدت پنجاه سال سلطنت نتوانستید بیست کرور از جمعیت ایران تربیت کنید که از عهده اداره امور برآیند چه جوابی خواهید گفت؟! و اگر دشمنی از شما بپرسد که چه شد که در طول پنجاه سال حکومت نتوانستید به این کشور وسیع حاصلخیز یک میلیون تومان بیفزایید که خرج اسباب مدافعه وطن شود چه پاسخ ساکت‌کننده‌ای خواهید داد؟!. 🌐 دکتر‌ / تاملی درباره ایران/ جلد دوم، بخش دوم/ مبانی مشروطه …. 💠 قبلا به نامه ناصرالدین‌شاه اشاره کردیم و در عین حال تصور او را از افتادن مملکت در دستان و در فقره‌ای نقل کردیم. ناصرالدین شاه به خوبی دریافته بود که حکومت در راستای عدم امکان اصلاحات در وضعیت دشواری قرار گرفته است، اما او نمی‌ ...
  • گزارش تخلف

📍زرتشت و نور آگاهی📍

💠 اینجا یعنی در ایران، برای نخستین بار نوری در تاریخ طلوع کرد که می‌تابد و غیر را روشن می‌کند. زیرا در آغاز نور زرتشت بود که به جهان آگاهی، به روح از آن حیث که در نسبت با غیر است تعلق یافت …💠 با گسست از حیثیت طبیعی، مفهوم پیشرفت و تحول تاریخی معطوف به آینده برای نخستین بار در قلمرو ایرانی پیدا می‌شود و انسان میل سروری بر طبیعت را می‌یابد: اصل تحول و پیشرفت با تاریخ ایران آغاز می‌شود و وجود این اصل است که ایران را به سرآغاز تاریخ راستین جهان بدل می‌کند. وانگهی با شاهنشاهی ایران برای اولین بار در پیوستار تاریخ قدم می‌گذاریم و ایرانیان نخستین ملت تاریخی‌اند …🌐. 💠 پاسخی به ‌های دوره‌ جدید و مناظره‌کنندگان دوره گرد.. 💠 …وآنگاه زمانی فرا برسد که خورشید تنها بر فراز مردمانی آزاد بدرخشد که جز عقل خود هیچ سروری را به رسمیت نمی‌شناسند (مارکی دو کندرسه) …💠 تابع قوانین جاری کشور. ...
  • گزارش تخلف

💠 با عرض سلام و ادب و احترام

🌐 به زودی یادداشتی مختصر از من تحت عنوان کلی «نسبت ایده‌ئالیسم آلمانی و انقلاب‌فرانسه» در نشریه وزین ‌یاران منتشر خواهد شد. من در آنجا با استناد به درس‌گفتارهای دکتر سیدجواد طباطبایی و با مبنا قرار دادن مقاله «روشنگری چیست» کانت، فیلسوف‌آلمانی، برخی دیدگاه‌های آلمان‌ها را به انقلاب فرانسه گزارش کرده‌ام. اما به نظر من، دیدگاهی که هگل نسبت به انقلاب فرانسه اتخاذ می‌کند به نحو سرسام‌آوری از دستگاه‌های قبلی عبور می‌کند. اما به این دلیل که توان تشخیص دیدگاه‌های شخصی هگل و دیدگاه‌های فلسفی او به انقلاب از قلم من خارج بوده است، فقط به برخی مقدمات او اشاره کرده‌ام. قطعا فصل «‌مطلق_و_ترور» در پدیدارشناسی و نگاه هگل به دولت در اصول فلسفه حق و مفهوم «‌اخلاقی» این تحلیل‌ها را وارد می‌کند. اما بدون درک مبانی و نگاه هگل به زندگانی‌اخلاقی و یادآوری مقدمات او، تحلیل نگرش هگل در نوشته‌ای مختصر به انقلاب فوت می‌شد و در دام کلی‌گویی و ابهام‌گویی هبوط می‌کرد. در این زمینه مقاله‌ای از یوآخیم ریتر وجود دارد که علی‌رغم این‌که کامل نیست اما می‌تواند ما را برای ورود به نگرش هگل به انقلاب آماده کند که در ذیل ای ...
  • گزارش تخلف

📍زوال اقتصادی ایران ویران📍.. ❌ حتما بخوانید❌

💠 امشب بر حسب اتفاق قسمتی از کتاب تاملی درباره ایران (دکترجوادطباطبایی را گشودم) هرقدر که با خودم تامل می‌کردم دریافتم که نمی‌بایست در پاسی از شب مطلبی نوشت که دیده نشود؛ اما فشار تحلیل قدرتمند زوال اقتصادی ایران، گوی سبقت ربود. طباطبایی در بحث زوال اقتصادی ایران در نیم سده نحس ناصرالدین‌شاه می‌نویسد:. 🌐 نیم‌سده حکومت ناصری، در خوف ‌_ایران ویران و امید به می‌گذشت که پا نمی‌گرفت. «اصلاحاتی که ممکن نمی‌شد و ایرانی که ویران‌تر می‌شد …🌐 شبح و در آستانه در ایستاده بود. و به نظر می‌آمد که سرنوشت ایران در فاصله هندی دیگر در کام و یا قفقازی در دام رقم می‌خورد.. 💠 در ایران دوره قاجاران، به تدریج در تداوم حکومت‌های استبدادی خودکامه، ملیجک‌ها (‌ای به دلقک ناصرالدین شاه)، بر رجال دربار می‌چربیدند و قائم‌مقام‌ها و امیر‌کبیرها جای خود را به ‌السلطان‌ها می‌دادند.. 💠 وانگهی کشور در سراشیب بیراهه خودکامگی شاه و بی‌لیاقتی رجالی افتاده بود که برکشیدگان شاه بودند تا مجری دستورهای او باشند …______________________. 💠 اما جالب است که دیری بود که مفهوم» مردان امین «جای خود را به حیله‌گران و وطن‌فروشانی داده ب ...
  • گزارش تخلف

📍هجی کردن هگل📍.. هانس گئورگ گادامر، فیلسوف معاصر آلمانی درباره هگل می‌نویسد:

🌐 Wir müssen Hegel buchstabieren lernen, um ihn zu lesen können (Hans_Georg Gadamer, in Friedhelm Nicolin, Philologische Aufgaben der Hegel Forschung, Hegel_studien, Beiheft ۱, ۱۹۶۴, s. ۳۳۷) …🌐 «ما باید هجی کردن هگل را یاد بگیریم تا بتوانیم او را قرائت کنیم». در مورد این جمله گادامر باید گفت که در نشست‌های هگلی اروپایی در شهر فرانکفورت که در سال ۱۹۵۸ میلادی تشکیل شد، شکافی میان هگلی‌های مارکسیست که به طور عمده از کشورهای سوسیالیستی می‌آمدند و هگلی‌های لیبرال پدید آمد …💠 در نتیجه هردو گروه به صورت مجزا نشست‌های خود را تشکیل می‌دادند. از این‌روی گادامر، برای دوری جستن از تفسیرهای نادرست هگل که با مذهب مختار خود، فیلسوف آلمانی را تفسیر می‌کردند، در نخستین نشست هگلی‌های لیبرال خواستار فهم تک‌تک کلمات هگل شد. این بازگشت به متن، و فهم، ضرورتی بود که در اروپای بحران‌زده پس از جنگ احساس می‌شد. وانگهی، در این میان گادامر و ‌ریتر نقشی اساسی در آن ایفاء کردند و شعار «بازگشت به متن» و «هجی‌کردن» کلام فیلسوف آلمانی در کانون آن نشست‌ها قرار داشت …💠 سیداحمدیان؛ ۲۸۲/ تقریر از بهروززواریان …💠 …وآنگاه ز ...
  • گزارش تخلف