ماتیکانداستان 📚 داستاننویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکانداستان را به شیفتگان فرهنگِ ایرانزمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکانداستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani ماتیکانداستان ۱۵:۵۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ …. ☕️📖 ماتیکانداستان ۱۵:۵۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ چند سال بعد، وقتی برگشت فرصت پیدا کردم او را ببینم. با دیدنش وارفتم نمیدانم چطور توضیح دهم، اما انگار کمرنگ شده بود. مثل چیزی که برای مدتزمانی طولانی در معرض نور شدید آفتاب قرار داشته و رنگ و رویش را از دست داده است. تقریبن مثل قبل بهنظر میرسید. هنوز زیبا، و ظاهری همچنان دلنشین … اما کمرنگتر و کمنورتر. حس میکردم باید ریموت تلویزیون را بردارم و شدت رنگش را بالا ببرم. تجربهی عجیبی بود. تصور اینکه کسی بتواند فقط در عرض چند سال اینچنین رنگ ببازد، سخت بود …. ✔️| | |. ☕️📖 ... ماتیکانداستان ۱۵:۵۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ سوکورو به این فکر کرد که شاید تقدیر من این است که همیشه تنها باشم انسانها به زندگی اش میآمدند و همیشه او را ترک میکردند. آنها میآمدند، به دنبال چیزی بودند، اما یا آن را پیدا نمیکردند و یا از چیزی که پیدا میکردند، راضی نبودند و او را ترک میکردند. یک روز بی خبر، بدون هیچ توضیح و کلمهای ناپدید میشدند. انگار تبری بندهای میان شان را در سکوت تکه تکه کرده بود، بندهایی که داخل آن هنوز خون گرمی در جریان بود، به همراه نبضی بی صدا …. ✔️| | |. ☕️📖 ... ماتیکانداستان ۱۴:۵۹ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ زیباکلام: در فیلم اژدها وارد میشود چون یک چیزی را که حقیقت نداشت گفته بودم، از نظر اخلاقی خیلی خوشحال نیستم ماتیکانداستان ۱۴:۲۷ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ کشتی طوفان زده در شاهین شهر …مراسم رونمایی از کتاب «کشتی طوفان زده» اثر فرهاد کشوری، با حضور نویسنده چهارشنبه ۲۸ بهمن ماه از ساعت از دوستداران ادبیات داستانی برای شرکت در مراسم دعوت به عمل میآید. کتاب پژوهش در شاهین شهر اصفهان. از انجمن ماتیکان داستان حمایت و ما را به داستان نویسان و دوستداران داستان معرفی کنید. ماتیکانداستان ۱۴:۰۶ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ سعید عقیقی: شخصا درخت زندگی را آغاز دورهای تازه در کار او میدانم؛ دورهای کموبیش متفاوت با دورهی اول (بدلندز، روزهای بهشت) و ک این یادداشت فقط میخواهد به سفر برود و به سفر ببرد. سفر بیرونی «بدلندز» یا «روزهای بهشت» تنها مقدمهای است بر سفری بیرونی و درونی در سالهای بعد. از اینکه در این دو دهه چه دیده چندان خبری نیست، و چه بهتر؛ تنها دنیایی که از او در دسترس است، فیلمها است و نه گفتوگوها. «خط باریک قرمز» نخستین تقاطع این دو سفر است. گروهبان به سفری تراژیک میرود که در ضمن برای نخستینبار خودشناسانه و خودکاوانه است. سفری در یک فیلم جنگی که خودخواستگیاش به دو فیلم پیشین برمیگردد و خودکاویاش به سفر فیلمساز. در «دنیای نو» سفر همچنان بیرونی است و درونی. جای انسان مدرن و بدوی باهم عوض میشود و بهرغم عشق دو انسان، که عنصری است کمیاب در آثار ملیک، این دو دنیا، این دو انسان را نمیتوان یکجا گرد هم آورد. (بخشی از یادداشت سعید عقیقی دربارهی فیلم «شوالیهی جامها» در شمارهی دوم مجله هنروسینما) ... ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ادبیات چیست؟. نویسنده: ژان پل سارتر. مترجم: ابوالحسن نجفی – مصطفی رحیمی ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ادبیات چیست؟. نویسنده: ژان پل سارتر.. مترجم: ابوالحسن نجفی – مصطفی رحیمی مردم تند و بد میخوانند و پیش از آنکه بفهمند داوری میکنند. پس از اول شروع میکنیم. این کار هیچ کس را خوش نمیآید. اما چاره چیست؟ باید باز هم به توضیح واضحات پرداخت. حال که منتقدان آراء مرا به حکم ادبیات محکوم میکنند بی آنکه هرگز بگویند که مقصودشان از ادبیات چیست، بهترین جوابی که میتوانم به آنها بدهم این است که هنر نوشتن را بدون پیش داوری بررسی کنم: نوشتن چیست؟ نوشتن برای چیست؟ نوشتن برای کیست؟. راستی را گویی هیچ کس تا کنون چنین پرسشی از خود نکرده است … …. ... ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ وظیفۀ ادبیات.. مجموعه مقالات از: آلن روبگری یه، ایلیا ارنبورگ، برنار پنگو، ژان پل سارتر، دانیل گرانین، رولان بارت، کلود سیمون … ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ وظیفۀ ادبیات.. مجموعه مقالات از: آلن روبگری یه، ایلیا ارنبورگ، برنار پنگو، ژان پل سارتر، دانیل گرانین، رولان بارت، کلود سیمون، اوژن یونسکو، سیمون دوبوار، ناتالی ساروت، ژان ریکاردو، آلبر کامو و …. تدوین و ترجمه: ابوالحسن نجفی. هر کس حس میکند که نویسنده و به ویژه رمان نویس مسئول است، زیرا اگر هم به عقاید او کاری نداشته باشیم صرف انتخاب واژهها و ترتیب و تنظیم جلمهها به خودی خود حکایت از جهان بینی و تعهد او میکند. اما مسئول در برابر که؟ در برابر خودش یا اثرش یا خوانندگانش؟ نوشتن یعنی چیزی را به کسی گفتن. این چیز در رمان همان واقعیت است. اما واقعیت چیست؟ و چون گفته یا نوشته شود به چه صورت در میآید؟. ... ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ شوهر کمونیست من.. نویسنده: فیلیپ راث.. ترجمه: فریدون مجلسی ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ شوهر کمونیست من.. نویسنده: فیلیپ راث.. ترجمه: فریدون مجلسی شوهر کمونیست من، که بالاترین شمارگان فروش کتاب را کسب کرده، اثری بسیار سیاسی است. راث در این اثر رخداد فاشیستی تصفیۀ بزرگ کمیتۀ فعالیتهای ضدآمریکایی کنگرۀ آمریکا را در نیمۀ قرن بیستم مطرح میکند و نشان میدهد که چگونه اخلاق مداریهای محافظه کارانه در آن حرکت فاشیستی که به رهبری کسانی مانند جو مک کارتی و ریچارد نیکسون انجام شد، بهانهای بر سرکوبگری گستردهای با کمونیسم و عناصر نفوذی آن در میان محافل روشنفکری و هنری آمریکا شد. تزلزل و هراسی که البته برای انواع قربانیان تصفیههای کور و انتقام جویانه و اغلب فرصت طلبانه قابل لمستر است. نکتۀ جالب دیگر کتاب این است که نخستین برخورد و تماس قهرمان داستان با چپ گرایی و کمونیسم طی دو سال اقامت او در جنوب ایران، به عنوان گروهبان ارتش آمریکا و مأمور باراندازی کشتیهای امریکایی که مهمات و کمکهای نظامی آمریکا را برای ارسال به شوروی و تقویت جبهۀ شرق در خرمشهر و بوشهر تخلیه میکردهاند، رخ میدهد؛ و نیز در جذابیتهای تبلیغات کمونیستی، میان خصوصیات اشخاص و نوع و ادبیات آن تبلیغات شباهت هایی با آنچه در همان زمان در ایران میگذشت به چشم میخورد. ضمنا ن ... ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ خشم.. نویسنده: فیلیپ راث.. مترجم: فریدون مجلسی ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ خشم.. نویسنده: فیلیپ راث.. مترجم: فریدون مجلسی خشم آخرین رمان فیلیپ راث (۲۰۰۸) در قالبی نقدآمیز از سیر تاریخ اجتماعی امریکا به شرح زندگی مارکوس مسنر جوان، فرزند قصاب کاشر، اهل نیوارک در نیوجرسی میپردازد که در سال ۱۹۵۱، در اوج جنگ کره، قدم به کالج محافظه کار وینزبورگ در اوهایو میگذارد. کتاب با الهام از شورش دانشجوئی آغاز میشود و در یادداشتی نهائی با شورش دیگری پایان مییابد. تحلیل روانی شخصیتهای داستان با قلم نیرومند راث، یکی از بزرگترین نویسندگان زنده کنونی امریکا، حیرت انگیز است. مارکوس، قهرمان نویسنده، دوست دارد فقط درس بخواند و کار کند؛ در هیچ دار و دستهای داخل نشود؛ پا به کلیسا نگذارد؛ هرچه زودتر با بالاترین نمرهها فارغ التحصیل شود؛ مانند همسالانش به هر قیمتی شده در جنگ ۱۹۵۱ کره زنده بماند؛ در دانشگاه با دختری به نام اولیوا آشنا میشود؛ اما …. فیلیپ راث در مارس ۱۹۳۳ در نیوجرسی امریکا به دنیا آمده است. دانشگاه شیکاگو را به پایان رسانده و در همان دانشگاه و دانشگاه آیوا استاد ادبیات بوده است. بیش از هر نویسندهای جایزههای متعددی را به خود اختصاص داده است. جایزه ملی کتاب، خداحافظ کلومبوس ۱۹۵۹؛ جایزه ملی منتقدان کتاب، ضد حیات ... ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ زن در ریگ روان.. نویسنده: کوبو آبه.. مترجم: مهدی غبرائی ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ زن در ریگ روان.. نویسنده: کوبو آبه.. مترجم: مهدی غبرائی کنزابورو اوئه، برندۀ جایزۀ ادبی نوبل ۱۹۹۴ کوبو آبه را استاد خود و جایزۀ نوبل را حق او دانسته بود …زن در ریگ روان یکی از پرآوازهترین رمانهای معاصر ژاپنی است. این رمان داستان مردی است که همراه زن جوانی در ده ساحلی دورافتادهای ته گودال پهناور شنی گیر افتاده است. در این گودال هر دم خطر ریگ روان که باد آن را میآورد تهدیدشان میکند. این رمان به نحو چشمگیری عناصر داستان دلهره آور را با اصول رمانهای اگزیستانسیالیستی معاصر در هم میآمیزد … «این رمان خصوصیت اسطورههای بزرگ را دارد که با دقت داستانهای واقعی روایت میشود. استعدادی را نمایان میکند که محدود به مرزهای جغرافیایی نمیشود. دستاوردی است عظیم.». «بوک ویک / Book Week» … …. ... ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ روزی که او خود اشکهای مرا پاک خواهد کرد.. نویسنده: کنزابورو اوئه.. مترجم: جلال بایرام ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ روزی که او خود اشکهای مرا پاک خواهد کرد.. نویسنده: کنزابورو اوئه.. مترجم: جلال بایرام کنزابورو اوئه اصالت ژاپنی دارد، اما وجود فراز و نشیب بی پایان امید و ناامیدی در آثارش او را به داستایفسکی شبیه کرده است …هنری میلر. «روزی که او خود اشکهای مرا پاک خواهد کرد»، بیش از هر نوشتۀ دیگری از اوئه از جوهر اندیشه و هنر این نویسنده سرشار است. قدرت اعجاب انگیز اثر حاصل انفجار عظیمی از نیروست که بین دو قطب کین خواهی و اشتیاق، یعنی هستۀ مرکزی دیدگاه متضاد نویسنده، در حرکت است. کنزابوروئه کاوندهای است که مستقیم به سوی درد در عمق دنیای خصوصی خود نقب میزند. برای نویسندهای که قابلیتش از او کمتر باشد، چنین عرصهای فوق العاده تنگ است. اما اوئه این قدرت را دارد که عواطف خواننده را بر انگیزد. زندگی، چنان که ما آن را درک میکنیم، ممکن است به اندازهای که او تجسم میبخشد دلسرد کننده نباشد. اما طغیان خشم، اختلالات زندگی و سرانجام دیوانگی و جنونی که پیوسته مد نظر نویسنده است، در واقع مشکلاتی است مربوط به همۀ ما و این مشکلات و مصائب هیچ گاه آنقدر از ما فاصله نمیگیرند که در شناختنش سردرگم شویم …جان ناتان … …. ... ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ پردۀ جهنم.. نویسنده: ریونوسکه آکتاگاوا.. مترجم: جلال بایرام ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ پردۀ جهنم.. نویسنده: ریونوسکه آکتاگاوا.. مترجم: جلال بایرام «کاپا» موجودى خیالى و عجیب، راهبى با دماغى که به شکل عجیبى بزرگ است، و بودا که با تار عنکبوتى گنهکارى را از جهنم میرهاند. اینها همه مایه ى ظاهرى داستانهاى این مجموعه ى خارق العاده از ریونوسکه آکتاگاوا هستند که بى شک ادبیات معاصر جهان و مخصوصا ژاپن مدیون اوست … …. ... ‹ 273 274 275 276 277 278 279 ›
ماتیکانداستان ۱۵:۵۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ چند سال بعد، وقتی برگشت فرصت پیدا کردم او را ببینم. با دیدنش وارفتم نمیدانم چطور توضیح دهم، اما انگار کمرنگ شده بود. مثل چیزی که برای مدتزمانی طولانی در معرض نور شدید آفتاب قرار داشته و رنگ و رویش را از دست داده است. تقریبن مثل قبل بهنظر میرسید. هنوز زیبا، و ظاهری همچنان دلنشین … اما کمرنگتر و کمنورتر. حس میکردم باید ریموت تلویزیون را بردارم و شدت رنگش را بالا ببرم. تجربهی عجیبی بود. تصور اینکه کسی بتواند فقط در عرض چند سال اینچنین رنگ ببازد، سخت بود …. ✔️| | |. ☕️📖 ...
ماتیکانداستان ۱۵:۵۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ سوکورو به این فکر کرد که شاید تقدیر من این است که همیشه تنها باشم انسانها به زندگی اش میآمدند و همیشه او را ترک میکردند. آنها میآمدند، به دنبال چیزی بودند، اما یا آن را پیدا نمیکردند و یا از چیزی که پیدا میکردند، راضی نبودند و او را ترک میکردند. یک روز بی خبر، بدون هیچ توضیح و کلمهای ناپدید میشدند. انگار تبری بندهای میان شان را در سکوت تکه تکه کرده بود، بندهایی که داخل آن هنوز خون گرمی در جریان بود، به همراه نبضی بی صدا …. ✔️| | |. ☕️📖 ...
ماتیکانداستان ۱۴:۵۹ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ زیباکلام: در فیلم اژدها وارد میشود چون یک چیزی را که حقیقت نداشت گفته بودم، از نظر اخلاقی خیلی خوشحال نیستم
ماتیکانداستان ۱۴:۲۷ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ کشتی طوفان زده در شاهین شهر …مراسم رونمایی از کتاب «کشتی طوفان زده» اثر فرهاد کشوری، با حضور نویسنده چهارشنبه ۲۸ بهمن ماه از ساعت از دوستداران ادبیات داستانی برای شرکت در مراسم دعوت به عمل میآید. کتاب پژوهش در شاهین شهر اصفهان. از انجمن ماتیکان داستان حمایت و ما را به داستان نویسان و دوستداران داستان معرفی کنید.
ماتیکانداستان ۱۴:۰۶ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ سعید عقیقی: شخصا درخت زندگی را آغاز دورهای تازه در کار او میدانم؛ دورهای کموبیش متفاوت با دورهی اول (بدلندز، روزهای بهشت) و ک این یادداشت فقط میخواهد به سفر برود و به سفر ببرد. سفر بیرونی «بدلندز» یا «روزهای بهشت» تنها مقدمهای است بر سفری بیرونی و درونی در سالهای بعد. از اینکه در این دو دهه چه دیده چندان خبری نیست، و چه بهتر؛ تنها دنیایی که از او در دسترس است، فیلمها است و نه گفتوگوها. «خط باریک قرمز» نخستین تقاطع این دو سفر است. گروهبان به سفری تراژیک میرود که در ضمن برای نخستینبار خودشناسانه و خودکاوانه است. سفری در یک فیلم جنگی که خودخواستگیاش به دو فیلم پیشین برمیگردد و خودکاویاش به سفر فیلمساز. در «دنیای نو» سفر همچنان بیرونی است و درونی. جای انسان مدرن و بدوی باهم عوض میشود و بهرغم عشق دو انسان، که عنصری است کمیاب در آثار ملیک، این دو دنیا، این دو انسان را نمیتوان یکجا گرد هم آورد. (بخشی از یادداشت سعید عقیقی دربارهی فیلم «شوالیهی جامها» در شمارهی دوم مجله هنروسینما) ...
ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ادبیات چیست؟. نویسنده: ژان پل سارتر. مترجم: ابوالحسن نجفی – مصطفی رحیمی
ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ادبیات چیست؟. نویسنده: ژان پل سارتر.. مترجم: ابوالحسن نجفی – مصطفی رحیمی مردم تند و بد میخوانند و پیش از آنکه بفهمند داوری میکنند. پس از اول شروع میکنیم. این کار هیچ کس را خوش نمیآید. اما چاره چیست؟ باید باز هم به توضیح واضحات پرداخت. حال که منتقدان آراء مرا به حکم ادبیات محکوم میکنند بی آنکه هرگز بگویند که مقصودشان از ادبیات چیست، بهترین جوابی که میتوانم به آنها بدهم این است که هنر نوشتن را بدون پیش داوری بررسی کنم: نوشتن چیست؟ نوشتن برای چیست؟ نوشتن برای کیست؟. راستی را گویی هیچ کس تا کنون چنین پرسشی از خود نکرده است … …. ...
ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ وظیفۀ ادبیات.. مجموعه مقالات از: آلن روبگری یه، ایلیا ارنبورگ، برنار پنگو، ژان پل سارتر، دانیل گرانین، رولان بارت، کلود سیمون …
ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ وظیفۀ ادبیات.. مجموعه مقالات از: آلن روبگری یه، ایلیا ارنبورگ، برنار پنگو، ژان پل سارتر، دانیل گرانین، رولان بارت، کلود سیمون، اوژن یونسکو، سیمون دوبوار، ناتالی ساروت، ژان ریکاردو، آلبر کامو و …. تدوین و ترجمه: ابوالحسن نجفی. هر کس حس میکند که نویسنده و به ویژه رمان نویس مسئول است، زیرا اگر هم به عقاید او کاری نداشته باشیم صرف انتخاب واژهها و ترتیب و تنظیم جلمهها به خودی خود حکایت از جهان بینی و تعهد او میکند. اما مسئول در برابر که؟ در برابر خودش یا اثرش یا خوانندگانش؟ نوشتن یعنی چیزی را به کسی گفتن. این چیز در رمان همان واقعیت است. اما واقعیت چیست؟ و چون گفته یا نوشته شود به چه صورت در میآید؟. ...
ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ شوهر کمونیست من.. نویسنده: فیلیپ راث.. ترجمه: فریدون مجلسی شوهر کمونیست من، که بالاترین شمارگان فروش کتاب را کسب کرده، اثری بسیار سیاسی است. راث در این اثر رخداد فاشیستی تصفیۀ بزرگ کمیتۀ فعالیتهای ضدآمریکایی کنگرۀ آمریکا را در نیمۀ قرن بیستم مطرح میکند و نشان میدهد که چگونه اخلاق مداریهای محافظه کارانه در آن حرکت فاشیستی که به رهبری کسانی مانند جو مک کارتی و ریچارد نیکسون انجام شد، بهانهای بر سرکوبگری گستردهای با کمونیسم و عناصر نفوذی آن در میان محافل روشنفکری و هنری آمریکا شد. تزلزل و هراسی که البته برای انواع قربانیان تصفیههای کور و انتقام جویانه و اغلب فرصت طلبانه قابل لمستر است. نکتۀ جالب دیگر کتاب این است که نخستین برخورد و تماس قهرمان داستان با چپ گرایی و کمونیسم طی دو سال اقامت او در جنوب ایران، به عنوان گروهبان ارتش آمریکا و مأمور باراندازی کشتیهای امریکایی که مهمات و کمکهای نظامی آمریکا را برای ارسال به شوروی و تقویت جبهۀ شرق در خرمشهر و بوشهر تخلیه میکردهاند، رخ میدهد؛ و نیز در جذابیتهای تبلیغات کمونیستی، میان خصوصیات اشخاص و نوع و ادبیات آن تبلیغات شباهت هایی با آنچه در همان زمان در ایران میگذشت به چشم میخورد. ضمنا ن ...
ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ خشم.. نویسنده: فیلیپ راث.. مترجم: فریدون مجلسی خشم آخرین رمان فیلیپ راث (۲۰۰۸) در قالبی نقدآمیز از سیر تاریخ اجتماعی امریکا به شرح زندگی مارکوس مسنر جوان، فرزند قصاب کاشر، اهل نیوارک در نیوجرسی میپردازد که در سال ۱۹۵۱، در اوج جنگ کره، قدم به کالج محافظه کار وینزبورگ در اوهایو میگذارد. کتاب با الهام از شورش دانشجوئی آغاز میشود و در یادداشتی نهائی با شورش دیگری پایان مییابد. تحلیل روانی شخصیتهای داستان با قلم نیرومند راث، یکی از بزرگترین نویسندگان زنده کنونی امریکا، حیرت انگیز است. مارکوس، قهرمان نویسنده، دوست دارد فقط درس بخواند و کار کند؛ در هیچ دار و دستهای داخل نشود؛ پا به کلیسا نگذارد؛ هرچه زودتر با بالاترین نمرهها فارغ التحصیل شود؛ مانند همسالانش به هر قیمتی شده در جنگ ۱۹۵۱ کره زنده بماند؛ در دانشگاه با دختری به نام اولیوا آشنا میشود؛ اما …. فیلیپ راث در مارس ۱۹۳۳ در نیوجرسی امریکا به دنیا آمده است. دانشگاه شیکاگو را به پایان رسانده و در همان دانشگاه و دانشگاه آیوا استاد ادبیات بوده است. بیش از هر نویسندهای جایزههای متعددی را به خود اختصاص داده است. جایزه ملی کتاب، خداحافظ کلومبوس ۱۹۵۹؛ جایزه ملی منتقدان کتاب، ضد حیات ...
ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ زن در ریگ روان.. نویسنده: کوبو آبه.. مترجم: مهدی غبرائی کنزابورو اوئه، برندۀ جایزۀ ادبی نوبل ۱۹۹۴ کوبو آبه را استاد خود و جایزۀ نوبل را حق او دانسته بود …زن در ریگ روان یکی از پرآوازهترین رمانهای معاصر ژاپنی است. این رمان داستان مردی است که همراه زن جوانی در ده ساحلی دورافتادهای ته گودال پهناور شنی گیر افتاده است. در این گودال هر دم خطر ریگ روان که باد آن را میآورد تهدیدشان میکند. این رمان به نحو چشمگیری عناصر داستان دلهره آور را با اصول رمانهای اگزیستانسیالیستی معاصر در هم میآمیزد … «این رمان خصوصیت اسطورههای بزرگ را دارد که با دقت داستانهای واقعی روایت میشود. استعدادی را نمایان میکند که محدود به مرزهای جغرافیایی نمیشود. دستاوردی است عظیم.». «بوک ویک / Book Week» … …. ...
ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ روزی که او خود اشکهای مرا پاک خواهد کرد.. نویسنده: کنزابورو اوئه.. مترجم: جلال بایرام
ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ روزی که او خود اشکهای مرا پاک خواهد کرد.. نویسنده: کنزابورو اوئه.. مترجم: جلال بایرام کنزابورو اوئه اصالت ژاپنی دارد، اما وجود فراز و نشیب بی پایان امید و ناامیدی در آثارش او را به داستایفسکی شبیه کرده است …هنری میلر. «روزی که او خود اشکهای مرا پاک خواهد کرد»، بیش از هر نوشتۀ دیگری از اوئه از جوهر اندیشه و هنر این نویسنده سرشار است. قدرت اعجاب انگیز اثر حاصل انفجار عظیمی از نیروست که بین دو قطب کین خواهی و اشتیاق، یعنی هستۀ مرکزی دیدگاه متضاد نویسنده، در حرکت است. کنزابوروئه کاوندهای است که مستقیم به سوی درد در عمق دنیای خصوصی خود نقب میزند. برای نویسندهای که قابلیتش از او کمتر باشد، چنین عرصهای فوق العاده تنگ است. اما اوئه این قدرت را دارد که عواطف خواننده را بر انگیزد. زندگی، چنان که ما آن را درک میکنیم، ممکن است به اندازهای که او تجسم میبخشد دلسرد کننده نباشد. اما طغیان خشم، اختلالات زندگی و سرانجام دیوانگی و جنونی که پیوسته مد نظر نویسنده است، در واقع مشکلاتی است مربوط به همۀ ما و این مشکلات و مصائب هیچ گاه آنقدر از ما فاصله نمیگیرند که در شناختنش سردرگم شویم …جان ناتان … …. ...
ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ پردۀ جهنم.. نویسنده: ریونوسکه آکتاگاوا.. مترجم: جلال بایرام «کاپا» موجودى خیالى و عجیب، راهبى با دماغى که به شکل عجیبى بزرگ است، و بودا که با تار عنکبوتى گنهکارى را از جهنم میرهاند. اینها همه مایه ى ظاهرى داستانهاى این مجموعه ى خارق العاده از ریونوسکه آکتاگاوا هستند که بى شک ادبیات معاصر جهان و مخصوصا ژاپن مدیون اوست … …. ...