📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


آفریقایی.. نویسنده: ژان ماری گوستاو لوکلزیو.. مترجم: آزیتا همپارتیان

برندۀ جایزۀ ادبی نوبل ۲۰۰۸. هر انسانی حاصل یک پدر و مادر است. می‌شود نشناخت شان، دوست شان نداشت، می‌شود به آن‌ها شک کرد. اما آن‌ها این جایند، با چهره هاشان، حالات شان، عادات و وسواس شان، توهم هاشان، امیدهاشان، شکل دست‌ها و انگشتان شان، رنگ چشم‌ها و موهاشان، طرز حرف زدن شان، افکارشان، شاید سن شان هنگام مرگ، تمام این‌ها در درون ما رخ داده است …مدت‌ها در رؤیاهایم، مادرم را سیاه پوست تصور می‌کردم. برای خود داستانی بافته بودم، تا از واقعیت پس از بازگشت از آفریقا، فرار کنم. بازگشت به کشوری، به شهری که هیچ آشنایی نداشتم، جایی که بدل شده بودم به بیگانه‌ای. پس از آن، هنگامی که پدرم، در سن بازنشستگی به فرانسه آمد تا با ما زندگی کند، دریافتم که آفریقایی او بوده است. پذیرفتن اش دشوار بود. می‌بایست به عقب برگردم، از نو شروع کنم، بکوشم برای فهمیدن. ...
  • گزارش تخلف

ترجیع گرسنگی.. نویسنده: ژ. م

گ. لوکلزیو. مترجم: مهستی بحرینی. برندۀ جایزۀ ادبی نوبل ۲۰۰۸. ژآن ماری گوستاو لوکلزیو، نویسندۀ فرانسوی و برندۀ جایزۀ نوبل ۲۰۰۸، در سال ۱۹۴۰، در نیس، چشم به جهان گشود. خانوادۀ او ریشه در برتانی داشت اما یکی از اجداد او، در ۱۷۹۴، برای رهایی از فقر و بینوایی، با زن و فرزندانش عازم هندوستان شد و چون این سفر دریایی، که شش ماه به طول انجامید، توش و توانشان را تحلیل برد، ناگزیر در جزیرۀ موریس، مستعمرۀ پیشین فرانسه در اقیانوس هند، پیاده شدند و در همان جا استقرار یافتند. از آنجا که این جزیره از زمان ناپلئون به استعمار انگلستان درآمده بود، آن‌ها نیز به ناچار تابعیت این کشور را پذیرفتند. پدربزرگ و مادربزرگ لوکلزیو، پس از مهاجرت به فرانسه، در پاریس، بولوار مونپارناس، محل تجمع برتون‌های جزیرۀ موریس، سکونت گزیدند و این‌ها همان گروه کوچک موریسی‌های مقیم پاریسند که وصفشان به بهترین نحوی در «ترجیع گرسنگی» آمده است. داستان با شعری از «جشن گرسنگی» آرتور رمبو آغاز می‌شود و با خاطرۀ نخستین اجرای «بولرو» اثر راول، آهنگساز فرانسوی، پایان می‌پذیرد. ...
  • گزارش تخلف

از همه علاقه مندان دعوت می‌شود در سومین نشست سالانه انجمن ادبیات داستانی طلاب، با حضور استاد حمیدرضا خزاعی همراه با برپایی نمایشگا

ساعت: ۱۷:۳۰. مکان: میدان صاحب الزمان (عج)، مرکز ملی پاسخگویی شهید هاشمی نژاد،. انجمن ادبیات داستانی طلاب خراسان. دفتر تبلیغات اسلامی.
  • گزارش تخلف

تاثیر محیط بر هنر نویسندگی

امین موسی وند: نویسندگان و صاحب نظران حوزه‌ی ادبیات داستانی همواره با این پرسش اساسی مواجه خواهند شد: آیا نویسندگی هنری ذاتی است؟. برخی از خوانندگان با خوانش داستان و درک زیبایی‌های آن این جمله را بر زبان می‌آورند «نوشتن تو خون نویسنده است» این عبارت تا حدودی به ذاتی بودن هنر نویسندگی اشاره می‌کند، علاوه بر این بیانگر موفقیت نویسنده در کار نگارش داستان بوده و به جایگاه او نوعی تشخص می‌دهد. اما اکنون سعی داریم با طرح سوالی این نظریه را به چالش بکشانیم و آن این که آیا می‌توان بدون تکیه بر نقش آشکار محیط در روی آوردن افراد به نوشتن، رای به ذاتی بودن هنر نویسندگی داد؟. فرض کنید فرد در محیط خانواده‌ای رشد می‌یابد که عمل به برنامه هایی چون کتاب خوانی و رفتن به سینما را برای خود تبدیل به یک عادت کرده است. با توجه به الگوبرداری فرزندان از رفتار والدین در سنین کودکی، علاقه مند شدن فرد به کتاب و سینما دور از انتظار نیست. البته او در مقطع کنونی تنها نقش یک خواننده صرف یا تماشاگر منفعل را بازی می‌کند. اگر فرد از مراحل رشد و تکامل روانی و عاطفی و روند جامعه پذیری به سلامت عبور کند انگیزه‌های او بیش ...
  • گزارش تخلف

پس از اجرا و پخش در نمایشنامه‌های رادیویی، در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی برای اجرای کنسرت‌ها نیز محبوب شد

آهنگسازان] مینیمالیست [کار خود را در حالی شروع کردند که آهنگسازان زیادی قطعاتی می‌ساختند که بسیار پیچیده بوده و درکش برای شنونده سخت بود. آثارنمایشی رادیویی در] مینی مالیسم [:. نمایشنامه] رادیویی [، داستانی است که در] رادیو [مثل صحنۀ نمایش به وسیلۀ] صداپیشگان [اجرا می‌شود. بنابراین، از جهت استخوان بندی حوادث و شروع و ختم و صحنه آرائی و کلام،] تفاوتی با بازخوانی یک رمان و داستان [ندارد. پس از گذشت ۸۰ سال از اجرای نمایشنامه] رادیویی [در بی. بی. سی، ما به سختی قادریم که به نمایشنامه‌ها، به همان صداقت و سادگی پیشینیان و بهره گیری از نظریات] فروید [،] لاکان [،] استانیسلاوسکی [،] دریدا [، و صاحبنظران حوزه] نمایشنامه رادیویی [همچون] آلن بک [، استاد نمایشنامه نویسی دانشگاه کنت انگلستان، به مقوله] نمایش و شنونده [، در رسانه] انتزاعی و استعاری [رادیو می‌پردازدعمل کنیم. شاید آن دسته از شنوندگانی که ساده‏لوحانه و با طیب خاطر در ماشین‌های خود داستانهاونمایشنامه‌های] کوتاه [را می‌شنیدند و آن را یک نمایشنامه رادیویی تصورمینمودند، در فهم این موضوع که] تئاتر رادیویی [نوپا همچون] سینمای اولیه [دارای ارت ...
  • گزارش تخلف

یشنامة رادیویی حاوی نکات] شنیداری چندلایه‏ای [است، که با کنارزدن موانع] ادراکی [و] ضمیر ناخودآگاه [به سوی درک] داستانی واژه‏ها [و

هیچکس حضور] فیزیکی [ندارد: نه] بازیگران [، و نه] مخاطبان [و] شنوندگان [. نمایشنامة] رادیویی [برای ما در جایگاه] شنوندگان [نوشته و اجرا می‏گردد، که البته این نوشته شدن و اجرا نه به وسیله نویسنده] نادیدنی [، بلکه به واسطة تعاملات صوتی بازیگرانی که] غایب‏اند [و] آواهایی [که در ذهن ما جریان می‏یابند، نمود پیدا می‏کند. و این رسانه می‌تواند با شکوه‌ترین و تاثیر گذارترین پل ارتباطی میان مخاطبین یعنی شنوندگان با آثار] مینی مالیستی [خود باشد. تمام. خرداد ماه نود و یک …سعید تشکری. فهرست منابع و ماخذ:.۱. آرنابولدی، ماریو، پیدایشفرم، مینانوری، چ دوم، مرکز، ۱۳۸۰٫۲. اعرابی، بنفشه، بعد هندسی میزانسن، دانشکده هنرو معماری، تهران، ۱۳۸۵٫۳. ایتن، یوهانس، طرح و فرم، فرهاد گشایش، چ چهارم، مارلیک، ۱۳۸۶٫۴. ...
  • گزارش تخلف

یا نمایشی، را صرفا" به این دلیل که کوتاه است و حجم کمی دارد، داستان ونمایش] مینی مالیستی [دانست

بخصوص داستان‌ها و نمایشنامه هایی که، به طور اتفاقی کوتاه شده‌اند و دارای ویژگی‌های] مینی‌مال [یا] فلاش فیکشن [نیستند. داستان‌ها ونمایشنامه‌های] مینی‌مال [همچنین با قالب هایی چون، طرح plot] [یا] اسکچ [و لطیفه] انکدوت [متفاوت هستند. این سه قالب از لحاظ حجم و فشردگی روایت بسیار شبیه یکدیگر می‌نمایند و گاهی حتی تمایز دادن آنها، کار دشواری است. پیروان داستان ونمایش] مینی مال [، در انتخاب وگونه بندی مناسب، برای ایننوع ادبی، نیز وامانده‌اند.] ادگار آلن پو [، داستان کوتاه را داستانی می‌داند، که دریک فرصت زمانی ثابت و مشخص خوانده شود. و داستان کوتاه کوتاه را داستانی می‌داند، که قبل از آنکه خواننده بخواهد به روی صندلی جابجا گردد، به پایان برسد.] ارنست همینگوی [هنگام مصاحبه با] پاریس ریویو [paris review گفت:] من همواره سعی می‌کنم که بر اساس قانون توده‌های یخ شناور، داستان بنویسم [. هفت هشتم توده یخ زیر آب است و بخش اندکی از آن روی آب می‌باشد [. از سوی دیگر نمایشنامه نویسان بزرگی چون] اوژن یونسکو [،] آرتور آداموف [،] برتولت برشت [،] آرتور میلر [،] ماکس فریش [،] فرناندو آرابال [،] دیوید ممت [، با ت ...
  • گزارش تخلف

،] سام شپارد [،.] دیوید ممت [،] ریچارد براتیگان [،] لوییس بونویل [، در حوزه‌های داستان، نمایشنامه و فیلم نامه‌ی] مینی مال [، از ار

اما کارور، که از اصطلاح] مینی مال [بیزار بود، می‌گفت:] این واژه تداعی کننده یک تصویر کوتاه ریز زندگی است و به آرزوهای کوچک مرتبط است [. در حالیکه هدف، بیان مفاهیم پیچیده و عظیم جهانی می‌باشد. این افراد] همینگوی [را پیشگام نثر موجز، کم حرف و زمخت می‌دانند.] جی دابلیوس توماس [، شیوه‌ها و تکنیک‌های ادبی آثار] مینی مال [را این چنین بر می‌شمرند:. -۱ به دنبال ایده‌های کوچک در میان ایده‌های بسیار بزرگ و عظیم باشید. برای بررسی روابط فرزند و والدین، قالب رمان ضروری است. نویسنده‌ی] مینی مال [باید از چنین موضوع گسترده‌ای، تنها یک ایده و نقطه نظر بسیار کوچک را گزینش کند. به طور مثال خستگی بچه در ماشین. -۲سر آغاز اثر هنری، ادبی نباید دارای زمینه چینی و مقدمه‌ی گسترده باشد. هنگام خلق اثر] کوتاه کوتاه [، نباید چندین صحنه را به توصیف گذشته‌ی ماجرا اختصاص داد. ...
  • گزارش تخلف

مینی مالیسم Minimal.. نویسنده و پژوهش‌گر: سعید تشکری. رمان نویس و عضو بین المللی کانون جهانی تاتر

i. T. C. A. تعریف مینی مالیسم:. ساده گرایی یا مینی مالیسم یک مکتب هنری است که اساس آثار و بیان خود را بر پایه سادگی بیان و روش‌های ساده وخالی از پیچیدگی معمول فلسفی و یا شبه فلسفی بنیان گذاشته است. سادگی موضوعات و بیان آنها به فرم خاص، مثل اشکال هندسی، مشخصه‌ی این سبک است. مینی مالیسم را عموما جنبشی در مخالف با اکسپرسیونیسم انتزاعی می‌دانند، جنبشی که بر هنر دهه ۵۰ میلادی حکمفرما بود. این اصطلاح نخستین بار توسط] ریچارد ویلیام [، فیلسوف هنر انگلیسی در۱۹۶۵ به کار رفت. ...
  • گزارش تخلف

گانی ما. هنر مندان به شیوه‌های گوناگون، به این تحولات واکنش نشان دادند

اگرچه تعدادی هم کاملا بی تفاوت باقی ماندند. در حالی که] آپ آرت [Up Art نشانه‌های ابتذال جامعه‌ی مصرفی را با یک هنر رفیع در هم می‌آمیخت،] مینی مال آرت [، از مصالح پیش ساخته استفاده، و اصل تقسیم کار را به] هنر آبستره [منتقل کرد. در سوی دیگر طرفداران] مینی مال آرت [Minimal Art بیش از اینکه به احساسات شخصی و بیان آنها، علاقه مند باشند، نگاهشان به یک روش منطقی و مفاهیم] فیزیک عمومی [مانند] تصاعد‌های ریاضی [و جاذبه بود. مینی مالیست هااز خط‌های راست و طراحی‌های صنعتی، بسیار استفاده می‌کردند. آنها استفاده از هنرشان را، برای محصولات تجاری ممنوع کرده بودند.] آپ آرت و مینی مال آرت [Up Art & Minimal Art، با گنجانیدن منطق تولید سریالی در درون هنر، شرایط تغییر یافته‌ی جامعه‌ی مصرفی سرمایه داری متاخر را، بازتاب دادند. آنها فاصله‌ی میان فرهنگ‌های عالی، آن طور که در نهادهای مختص به خودش عملی می‌شد را از یک سو، و فرهنگ عامه را که بیشتر به عنوان کلیشه‌ای، ریشخند یا کنار زده می‌شد از سوی دیگر کم کردند. باید گفت، قصد آنها همواره، انتقاد صریح نبوده، بلکه برای آنها هنر، هنوز هم الگو یا نمونه‌ای از تغییر، برا ...
  • گزارش تخلف

لذت بردن از نهنگ در تاریکی.. احمد آرام: «نهنگ تاریک» دومین کتاب سعید بردستانی ست

اولی اسمش «هیچ» بود و داستان‌هایی داشت که هوشمندانه نوشته شده بود. بومی‌گرایی داستان‌ها آدم را سر ذوق می‌آورد. ولی معلوم بود که اول راه است. اما به او امید بستم و می‌دانستم که این آدم بی‌حاشیه، محجوب و خودمانی درصدد آن است که خود واقعی‌اش را پیدا کند. حالا که کتاب دومش را خوانده‌ام، فهمیدم که اشتباه نکردم …در میان نویسنده‌های جوان، بردستانی یک سروگردن از دیگران بالاتر است. یکی از محسناتش این است که می‌خواهد نویسنده‌ی جستجوگری باشد و مدام تجربه کند. در نهنگ تاریک دارد نوعی از طنز سیاه را تجربه می‌کند، طنزی که گاه فضاهای گروتسک را رقم می‌زند …همین داستان‌ها شدیدا بومی ‌اند، بی‌آن‌که رسم‌الخط بومی را دنبال کند. می‌گویم بومی ست چون در همین جغرافیا بال و پر گرفته. اگر کورتازار در پاریس داستان‌های پاریس بنویسد، هنوز آرژانتینی ست. ...
  • گزارش تخلف

دست شستیم. حسن شیردل

آن روز ما دستهایمان را زیاد شستیم. با آب چشمه. خیلی زیاد. وقتی تشنه رسیدیم به آب. آنقدر زلال بود که دلمان نیامد آب را بخوریم. دست شستیم بی دلیل انگار که سنگ‌های ته رودخانه به ما گفته بودند. دست شستن تشنگی برطرف می‌کند. اما اشتباه کردیم ما ده نفر آنقدر شستیم انگشت‌ها را که آب زلال گل آلود شد. گل شد. ...
  • گزارش تخلف