📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


آنچه میخوانید بخشی از رمان جدید مژگان امیری، شاعر و داستان نویس، است که در اختیار انجمن ماتیکان داستان قرار داده است، به امید انتش

تو عادت داشتی با دیدن حتی یک تکه ابر در آسمان چتر کیفی ات را برداری. از خیس شدن و باران بدت می‌آمد, از گل آلودی برف هم بدت می‌آمد, گرمای تابستان را هم دوست نداشتی, گیجی فروردین و غافلگیری او ناراحتت می‌کرد, فقط دو سه ماه پراکنده بود که غر نمی‌زدی. تو عادت داشتی وقتی با هم قدم می‌زدیم و باران می‌گرفت چترت را روی سرت مرتب می‌کردی و می‌گفتی خودت را یکجوری جا بده و من همیشه یادآوری می‌کردم باران را دوست دارم. می‌بینی ما دو آدم زیر یک سقف هستیم اما هر کدام سیاره‌ی خودمان را داریم در دو جهت مخالف. فقط نمی‌دانم چرا ادامه می‌دهیم؟!. مژگان امیری؛ از رمان «پسمانده‌های یک تصویر». کانال انجمن ماتیکان داستان. ...
  • گزارش تخلف

✅ گپ و گفت در دیوار شهرکتاب همراه با هدیه به برگزیدگان …✍ گپ و گفت با شادی حامدی، مترجم کتاب «پیرمرد صد ساله‌ای که از پنجره بیرون

دیوار شهرکتاب، دیواری است برای گفت و گوی علاقمندان به کتاب و کتابخوانی و نوشتن درباره علاقه مندی‌های مشترک …همراهان عزیز شهرکتاب آنلاین، به مدت یک هفته، از تاریخ ۳ تا ۱۰ بهمن ماه، می‌توانند بر روی دیوار شهرکتاب این کتاب، نقدها و نظرات خود را در مورد این کتاب با مترجم آن در میان بگذارند و به گفت و گو با ایشان بنشینند و یا متن‌های ماندگاری از این کتاب را همراه با تصویر مرتبط بر روی دیوار شهرکتاب منتشر نمایید …📖 مطالب خود را در قسمت دیوار این کتاب بنویسید و خانم شادی حامدی به شما پاسخ خواهد داد …🎖📚 به رسم یادگار، به منتخبان و فعالان این گپ و گفت فرهنگی، کتاب‌های انشارات «به نگار» از سوی ناشر هدیه داده می‌شود. 🎖📚. ⭕️ ...
  • گزارش تخلف

🔴 مروری گذرا بر شماره نخست «هنر و سینما»؛ ۱ بهمن ۱۳۹۴

🔹 اولین شماره «هنر و سینما»، تصویری کلی از مجله‌ای بدست می‌دهد که هم به تیترهای روز هنر (به خصوص دنیای تصویر) می‌پردازد و هم به مسائل پایه و نظری آن …🔹 تیتراژ هر شماره به بررسی فیلم‌های روی پرده اختصاص دارد. در این شماره فیلم‌های شکاف، بهمن، شیفت شب، بوفالو، ناهید و جامه دران، از سینمای ایران و بازگشته، ترمبو، اتصالی بزرگ، لابستر، جوی، مریخی و دنی کالینز، از سینمای جهان معرفی شده‌اند …🔹 گزارش این شماره به فیلم فروشنده اصغر فرهادی می‌پردازد و موضوع پرونده، برترین‌های ۲۰۱۵ است. در صفحات نقد نیز علاوه بر نقد فیلم‌های سینمای ایران و جهان، کارتون شازده کوچولو و مستند در جستجوی مروین مایر مورد بررسی قرار گرفته‌اند …🔹 در هنر و سینما، بخش تلویزیونی در نظر گرفته شده که در هر شماره به معرفی و نقد و بررسی سریال‌های تلویزیونی و شبکه خانگی ایران و جهان می‌پردازد. در این شماره سریال‌های معمای شاه، نیک و شهرزاد مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.. 🔹 زاویه دید عنوان بخشی است که به بازخوانی کارنامه یک کارگردان یا بازخوانی یک فیلم میپردازد. در این شماره ۸ منتقد معروف سینمای جهان به پرسشهایی درباره آندره تا ...
  • گزارش تخلف

قصهٔ ستاره‌ها. حسن غلامعلی‌فرد در ضمیمه طنز بی قانون/ مقداری دوا گلی ریخت روی شکستگی‌ سر‌ پسرک

رنگ سرخ‌ دوا گلی روی صورت پسرک شره کرد و با خونی که روی پوستش نشسته بود در هم آمیخت و چهره‌اش را سرخ‌تر کرد. دهانه‌ی زخم سوخت، احساس سوزش توی سرش پیچید و همه‌ی تنش را لرزاند. جمجمه‌اش زق‌زق ‌می‌کرد. بی‌اختیار چشمانش اشک افتاد. پیرزن همانطور که زخم را می‌شست گفت: «دفعهٔ دیگه که خواستی از درخت گردو بری بالا حواست به ستاره‌ات باشه» پسرک سوزش‌ سرش را فراموش کرد. چشم دوخت به لبهای مادربزرگ که اطرافش پر بود از خط‌های موازی، انگار که لبش را دوخته بودند و حالا جای نخ‌ها روی لبانش مانده بود. منتظر بود تا مادربزرگ از نگاهش بفهمد مشتاق شنیدن‌ چیست. پیرزن با همان لبهای چروکش لبخند زد و گفت: «هر آدمی توی آسمون یه ستاره داره … وقتی کسی به دنیا میاد یه ستاره می‌چسبه به طاق آسمون … وقتی هم که اون آدم می‌میره ستاره‌اش از طاق آسمون میوفته پایین و می‌ره توی قبرش و تا ابد کنارش می‌مونه» این را گفت و زخم پسرک را فشار داد تا کثافاتی که زیر زخم بود بیرون بزند، اما پسرک آنقدر حواسش به ستاره‌ها بود که درد را نفهمید، نگاهش به آسمان بود. پرسید: «از کجا بفهمم کدوم ستاره مال‌ منه؟» پیرزن روی زخم را بست و گفت: «هر ...
  • گزارش تخلف

گفت‌وگوی ایلنا با فرزانه کرم‌پور؛

دستگاه‌های حکومتی کتاب‌های بی‌مایه را تشویق می‌کنند/ ادبیات اخته و خنثی نتیجه سانسور است. فرزانه کرم‏‌پور را می‌‏توان جزء نخستین زنانی دانست که پس از انقلاب، قلمی برنده با دغدغه‌های اجتماعی دارند. خودش می‌‏گوید: گرچه همیشه و از پیش از روزهای دانشگاه شیفته ادبیات و داستان‌نویسی بوده، ولی از اینکه رشته راه و ساختمان را خوانده و در‌‌ همان مسیر هم به کسب درآمد پرداخته، پشیمان نبوده و نیست. ...
  • گزارش تخلف

دشمنان. انتوان چخوف. چخوف از جمله نویسندگانی ست که پیشاپیش زمان راه می‌رفت

به عنوان مثال هنگام وقوع انقلاب در کشورش وجود نداشت ,ولی از پیش زمینه‌ی را برای رساندن مردم به مرز پذیرش انقلاب اماده کرده بود. چخوف که از پایه گذاران هنر ریالیست شوروی ست ,چنان به تاثیر نوشته‌های خود ایمان داشت که در نمایشنامه‌ی معروفش باغ البالو به وضوح وقوع یک انقلاب دگرگون کننده را پیش بینی می‌کند. در این کتاب چند خاطره از چخوف به قلم ماکسیم گورکی نیز امده است که این خاطرات می‌تواند ترسیم کننده‌ی خاطره‌ی اصلی زندگی و مایه‌ی فکری چون چخوف باشد. ...
  • گزارش تخلف

:. قسمت‌های اولیهٔ شازده احتجاب نمونه‌ای از به کارگیری این شیوه در داستان است

همچنین یکی از مشهورترین تک‌گویی‌ها در ادبیات قطعهٔ «بودن یا نبودن» از نمایشنامه هملت اثر شکسپیر است …تک گویی انواع گوناگونی دارد: تک گویی ساده، تک گویی نمایشی، حدیث نفس، تک گویی درونی. ساده: دراین نوع تک‌گویی، مخاطب راوی، خواننده است. تک‌گویی نمایشی: مخاطب راوی، شخصیتی در داستان است و راوی او را مورد خطاب قرار می‌دهد. خودگویی یا حدیث نفس: هنگامی که راوی از مخاطب (های) خود بی‌خبر است. مثلا در تئاتر بازیگری که با خود حرف می‌زند و غیرمستقیم اطلاعاتی به تماشاگر می‌دهد. این تک‌گویی خطاب به خود است. تک‌گویی درونی: بازگویی افکاری که در ذهن راوی می‌گذرد. ذهن خوانی شخصیت داستان بدون این که به زبان بیاید. جریان سیال ذهن: گونه‌ای تک‌گویی درونی است که فکرهای شخصیت داستان اغلب کلمه‌ها و جمله‌هایی آشفته و در هم است، و پایهٔ آن تداعی معانی بوده و خواننده را به طور غیرمستقیم با فکرها و واکنش شخصیت داستان نسبت به محیط اطرافش و سیر اندیشه و ناخودآگاه او آشنا می‌کند. ...
  • گزارش تخلف

اندر حکایت ملاهادی سبزواری و عکاس ناصرالدین شاه!

آورده‌اند که ناصرالدین شاه در سفر به خراسان، بر سر راه مشهد، در سبزوار اتراق کرد و در این شهر به دیدن بزرگترین فیلسوف سده‌ی ۱۹ ایران، حاج ملاهادی سبزواری رفت و با او به گفت و گو نشست. در پایان نیز از حکیم درخواست کرد اجازه دهد عکاس باشی دربار که همراه همایونی بود، از او عکسی بگیرد … فیلسوف بزرگ که تاکنون ازعکاسی چیزی نشنیده و ندیده بود، پرسید:. «ماهیت عکس چیست؟». توضیح دادند که سایه‌ای است از شخص یا چیزی که بر روی کاغذی می‌افتد و باقی می‌ماند. لیک حکیم سبزواری منکر هر گونه امکان پذیری عکس برداری شد و گفت:. «آنچه شما می‌گویید منطقا و عقلا محال است، زیرا ما آنچه که در فلسفه خواندیم و می‌دانیم وجود ظل (سایه) قائم به وجود ذی ظل (صاحب سایه) است، امکان ندارد «صورت جوهری» از اصل ماهیت آن جدا شود و به گونه‌ای «عرض وارانه» بر روی فیلم عکاسی ظاهر شود. به تعبیر دیگر عرض قایم به جوهر است.». چرا که بنا بر مبانی حکمت مشاء، انتقال و جابه جایی «اعراض»، مستقل و منفک از «جوهر» جسمانی و موضوعی که محل عروض و اتکاء آن است، محال و ممتنع عقلی است … شاه و همراهان درماندند و از پس قانع کردن حکیم برنیامدند، اما ...
  • گزارش تخلف

✅ گفت‌وگو با رضا شکراللهی در باره‌ی خیلی چیزها!.. مصطفی انصافی: پانزده سال پیش دنیا این‌جوری نبود

بودن چیزی به نام اینترنت در خانه هنوز مثل نان شب واجب نشده بود. چیزی به نام شبکه‌های اجتماعی هم که اصلا وجود نداشتند. سیدرضا شکراللهی حالا نزدیک به پانزده سال است که خوابگرد را اداره می‌کند. سماجت و پشتکاری مثال‌زدنی باید داشته باشی که به مدت پانزده سال، یک سایت ادبی گوشه‌ای از ذهنت را مشغول کند و تو خسته نشوی یا وسوسه که با بیرون کردنش ذهنت را خالی کنی و به خودت بیشتر برسی …خودش که می‌گوید «من هم اگر از خوابگرد برگردم، خوابگرد از من برنمی‌گردد.» این نشان می‌دهد خوابگرد هم موجود سمج و باپشتکاری ست که توانسته پانزده سال در ذهن خالقش و در ذهن ما که دوستانش هستیم خودش را جا کند و چنان جاپایش را محکم که فکر نبودنش در سر هیچ کدام از ما نگنجد! به بهانه‌ی خوابگرد با سیدرضا شکراللهی به گفت‌وگو نشسته‌ایم. گفت‌وگویی که به خوابگرد محدود نماند و در آن از خیلی چیزها گفتیم …متن گفت‌وگو در سایت انجمن رمان ۵۱:. ...
  • گزارش تخلف