📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


📢آموزش ادبیات کاراگاهی/ ۴. اهمیت معما

نوید فرخی: گرچه تمام داستان‌های موفق کاراگاهی، به یک کاراگاه خوب احتیاج دارند و با وجود اینکه در خلق این کاراکتر باید نهایت وسواس را به خرج داد اما چیزی که در درجه اول اهمیت دارد «کاراگاه» نیست، بلکه «معما» است. داستان کاراگاهی زیرشاخه‌ای از ژانر معمایی به حساب می‌آید. معمای خوب است که عملکرد و گره گشایی توسط کاراگاه را هیجان انگیز می‌کند. معما باید عجیب و توجه برانگیز باشد. حتی داستان‌های هاردبویلد که بر تعقیب و گریز، و برقراری عدالت در فضایی رئال‌تر تمرکز دارند نیز در بسیاری مواقع با پرونده‌های معماگونه‌ای آغاز می‌شوند. با اینحال همچنان بهترین شکل معما در شایع‌ترین زیرشاخه‌ی داستان کاراگاهی یعنی whodunit تبلور پیدا می‌کند. در whodunit در جستجوی کسی هستیم که مرتکب جنایت شده است. ادبیات معمایی به خودی خود می‌تواند عناصر تخیلی را هم داشته باشد اما در زیرشاخه ادبیات کاراگاهی نباید وارد قلمرو خیال شد. قبل از حل معما، باید آن را طرح کرد. ...
  • گزارش تخلف

📢هر آدم ٣۰ساله یک رمان و هر فرد ۴۰ساله دو رمان برای نوشتن دارد

📹در این ویدیوی کوتاه از کلاس محمدحسن شهسواری در بنیاد ادبیات داستانی، او به نکته مهمی در زمینه رمان نویسی اشاره می‌کند …
  • گزارش تخلف

اختصاصی ماتیکان داستان/. ابوالفضل جلیلی در برنامه دورهمی مهران مدیری:

📢📢بعد از انقلاب جلو عاشق شدن را گرفتیم!. جلیلی: 🎥نخستین فیلمم را در شانزده سالگی ساختم …🎥از کودکی، مادرم از کمکهای شبانه مولا علی (ع) به فقرا برایم می‌گفت و این شد که من عاشق فقرا شدم، و فیلمهایم درباره فقراست، اما چون ما در این مملکت فقیر نداریم ۱۵فیلم مرا توقیف کردند!. 🎥برای امرار معاش، مستند می‌سازم و مردم مرا به عنوان مستندساز می‌شناسند در حالی که من فیلمهای سینمایی زیادی ساخته‌ام. ژاپن اگر مردم مرا در خیابان ببینند بیش از ایران می‌شناسند …🎥من در خارج از ایران بیشتر مثمرثمر هستم اما دلم می‌خواست در کشور خودم این گونه بود …🎥دلم می‌خواهد مهمترین جایزه سینمایی دنیا را ببرم و تقدیم خانواده شهدا کنم …🎥کسی نیست که به من بدی کرده باشد و نبخشیده باشمش. دو بار مسئولان آنقدر مرا آزار دادند که گریه کردم و آن لحظه نفرینشان هم کردم اما در خانه سر نماز گفتم: خدایا، به خاطر این کارشان حالشان را بگیر اما ببخششان!. 🎥بعد از انقلاب جلو عاشق شدن را گرفتیم! هزار و یک مشکل داریم اما درد مردم ما درد نان و مسکن نیست؛ درد بی عشقی است. جوانها عاشق شوند و ازدواج کنند. دیگر بوق بوق عروسی نمی‌بینیم. ...
  • گزارش تخلف

«آنچه» به معنی «آن چیز که»، «هر چیز که» و «هر چه که» است و بعد از آن نباید از «که» استفاده کرد

درواقع، «آنچه که» اشتباه است. در متون نثر و نظم کلاسیک ما هم «آنچه» بدون «که» به کار رفته است. بیطار از آنچه در چشم چارپای می‌کند در دیده‌ی او کشید و کور شد. (گلستان سعدی). شنیدم آنچه بیان کردی، لیکن به عقل خود رجوع کن. (کلیله و دمنه). آنچه از زمانه بدل آن نتوان یافت علقه‌ی برادری است. (مرزبان‌نامه). آنچه دی کاشته‌ای می‌کنی امروز درو/ طمع خوشه‌ی گندم مکن از دانه‌ی جو (ظهیر فاریابی). ...
  • گزارش تخلف

اختصاصی ماتیکان داستان. 📢کتابی از نویسنده محبوب یونانی منتشر شد

حسینی ایرانی: نیکوس کازانتزاکیس، نویسنده بلندآوازه یونانی را لابد رمان خوانهای حرفه‌ای می‌شناسند؛ نویسنده‌ای محبوب که شاید شهرتش در ایران بیش از همه به خاطر ترجمه چند رمانش به قلم مترجم فرهیخته و برجسته، مرحوم محمد قاضی باشد. همان نویسنده‌ای که با شیطنتهای «زوربای یونانی» اش سرخوش شدیم و با «آخرین وسوسه مسیح» احیانن دلهره به جانمان افتاد و «گزارش به خاک یونان» او ما را مست معجونی کرد از آموزه‌های مسیح و بودا و لنین-البته در نگاه کازانتزاکیس …و اکنون انتشارات نوپا و باسلیقه شمشاد اثری دیگر از او را با ترجمه استاد قاسم صنعوی به بازار کتاب فرستاده: باغ سنگی. ...
  • گزارش تخلف

📢نامه کافکا را من ترجمه کردم اما انتشاردهندگان اسمم را حذف می‌کنند!

غیاثی: آی ملت، آی اساتید، ای بزگوران، ای اهل ادب، شما را به آن مسئولیت روشنفکرانه‌تان سوگند، وقتی ترجمه‌ی یکی را دست به دست می‌کنید، اسمی هم از مترجم فلکزده ببرید، به قول معروف ذکر منبع بکنید باباجان. من که ناصر غیاثی باشم، در کمال فروتنی معروض می‌دارم خدمت‌تان که من مرتکب ترجمه‌ی این نامه‌ی حضرت کافکا به دوستش اسکار پولاک شدم آن هم در هفتم بهمن ماه سال نودوسه:. «… فکر می‌کنم اصولا آدم باید کتاب‌هایی بخواند که گازش می‌گیرند و نیشش می‌زنند. اگر کتابی که می‌خوانیم مثل یک مشت نخورد به جمجمه‌مان و بیدارمان نکند، پس چرا می‌خوانیمش؟ که به قول تو حال مان خوش بشود؟ بدون کتاب هم که می‌شود خوش حال بود. تازه لازم باشد، خودمان می‌توانیم از این کتاب‌هایی بنویسیم که حال مان را خوش می‌کند. ما اما نیاز به کتاب‌هایی داریم که مثل یک ناخوش حالی سخت دردناک متاثرمان کند؛ مثل مرگ کسی که از خودمان بیشتر دوستش داشتیم؛ مثل زمانی که در جنگل‌ها پیش می‌رویم، دور از همه‌ی آدم‌ها؛ مثل یک خودکشی. کتاب باید مثل تبری باشد برای دریای یخزده‌ی درون‌مان.». ...
  • گزارش تخلف

📢چه کسی گفته مردم ما کتاب نمی‌خوانند؟ /. از رمان همسایه‌ها بیش از ٣۰۰هزار نسخه چاپ شده

پوری: ◀در جامعه ما اگر کتاب قابل قبول و خوب باشد، فروش خواهد رفت و به چاپ‌های بعدی خواهد رسید اما بازار ما هم یک ظرفیتی دارد. به کتاب «همسایه‌ها» دقت کنید. این کتاب قبل انقلاب چاپ شد اما بعد از چند ماه توقیف شد. بعد انقلاب مجددا اجازه چاپ پیدا کرد اما باز هم متوقف شد. همین امر باعث شده تا ما شاهد چاپ این کتاب به صورت زیرزمینی باشیم و به جرات می‌توانم بگویم که از این کتاب بالای سیصد هزار نسخه چاپ شده است اما در آمار رسمی ما جایی ندارد. اگر به این آمار شک دارید، سری به خیابان انقلاب بزنید و از کتاب‌فروش‌های کنار خیابان بپرسید، امروز چند نسخه از «همسایه‌ها» فروخته‌اند. حال این سوال پیش می‌آید، چرا این ملت کتاب‌نخوان - به اعتقاد برخی از دوستان - از رمان «همسایه‌ها» استقبال می‌کنند؟ البته این کتاب استثنا نیست و افراد دیگری مانند زویا پیرزاد نیز کتاب‌هایش پنجاه‌بار تجدید چاپ شده است. ما مردم کتابخوانی داریم …◀ [عده‌ای] در مقایسه با مردم اروپا می‌گویند، ما کتابخوان نداریم. ...
  • گزارش تخلف

سلام دوستان در لینک زیر موضوع این کمپین (نه به خرده‌فروشی اسید) در روزنامه‌ی ایران، رسانه‌ای شده به اضافه خبر تاسیس انجمن حمایت از

با به اشتراک گذاشتن این لینک و مطلب در حد توان در شبکه‌های اجتماعی قدمی برای کمک به قربانی‌های فعلی و خدای نکرده آینده برداریم:
  • گزارش تخلف

معرفی کتاب. غول مدفون. کازوئو ایشی گورو

برگردان پارسی امیرمهدی حقیقت. «غول مدفون» جایگاه منحصربه‌فردتری برای «کازوئو ایشی ‌گورو» (۱۹۵۴) به ارمغان آورد. این رمان که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد روایتی ا‌ست رازآلود درباره‌ی گم‌ شدن و گذشته. مؤلفه‌هایی که همیشه در نوشته‌های این نویسنده حرف نخست را می‌زنند و باعث می‌شوند تا او مدام به این بیندیشد که در آن‌سوی مه چه چیزهایی پنهان شده است… رمان در قرن شش میلادی بریتانیا می‌گذرد. فضایی پرجادو و ناامن… زوجی در جست‌و‌جوی پسر گم‌شده‌شان دل به جاده می‌زنند و هر چه جلوتر می‌روند درمی‌یابند که چگونه در محاصره‌ی شخصیت‌های عجیب قرار گرفته‌اند و چه‌قدر زمان بر آن‌ها سیطره دارد… آن‌ها نگران بیدار شدن غولی هستند که زیر خاک نفس می‌کشد… ایشی ‌گورو در این رمان با احضار باورهای اساطیری یونان قدیم و درهم آمیختن‌شان با تاریخ پرآشوب انگلستان بعد از خروج امپراتوری روم، تصویری نمادین از طبقه‌ی محروم و بی‌چیزی می‌سازد که با مردن خو کرده‌اند. غول مدفون جوری خواننده را با خود همراه می‌کند که در رازگشایی نویسنده از اتفاق‌های محوری، درمی‌یابد سفری همه‌جانبه داشته در زمان و اسطوره و تاریخ. رمانی بزرگ از نویسنده‌ای ...
  • گزارش تخلف

🎁 خبر ویژه 🎁.. آیدی کانال این است:

و گویندگان اصلی این کانال ۳ نفرهستند که خودشان هم مستقیما با دکتر جلال خالقی مطلق (که ساکن آلمان‌ هستن) در ارتباط‌اند و به طور مداوم از ایشان مشاوره می‌گیرند.. در این کانال، به‌جز فایل‌های صوتی، نوشتار بسیار مهم و پر از نکته از ابیات شاهنامه گذاشته میشود که سواد شاهنامه‌دانی همه را بالا می‌برد.. از صمیم قلب امیدوارم. از معرفی کانال دریغ نکنید.. سپیده آقایی ...
  • گزارش تخلف